eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.5هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
611 ویدیو
205 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 مادر اهل ادب 🌱 دورِ مادر ✍️ محسن عبدالله زاده بچه ها دورِ مادر نشسته بودند... خدا نیاورد که این را از نزدیک ببینید... خدا خدا می کردند لب بگشاید و حرفی بزند... حسن از همه بزرگتر است و باید سنگ صبور خواهر و برادر باشد اما خدا می داند چه دیده است که این چند وقت گردش اشک در چشمانش مثل گردش آب در دهان جاری و طبیعیست. اصلا اگر چشمانش بارانی نباشد جای تعجب دارد... علی در حیاط دارد کمد می سازد، تخت می سازد، صدف می سازد، خلاصه یک چیزی می سازد دیگر... شاید هم تابوتی باشد که زهرا وصیت کرده. انشالله که نباشد... همان تخت و کمد را بچه ها باور کنند بهتر است.... عجب صبری دارد این مرد که والله خود صبر هم پیش علی کم می آورد... بچه ها همچنان دور مادر نشسته بودند.... فاطمه می داند اینگونه نباید برود. روز آخر به زخم و پهلو قسم می دهد کمی مدارا کنند. برای دل بچه ها هم که شده کمی آرام بگیرند تا بتواند دستی به سر و رویشان بکشد. شاید این آخرین نوازش های مادرانه باشد که می بینند و بعد از آن حسن در تابوت، حسین در قتلگاه و زینب در اسارت، نوازش های تیر و شمشیر و تازیانه را خواهند دید. زهرا که بر می خیزد دل توی دل حسنین نبود. زینب از ته دل خوشحال است. انگار مادر شفا پیدا کرده ... بعد مدت ها از جا برخواسته لباس نو پوشیده. دستی به سر رو روی خانه کشیده. لباس بچه ها را هم عوض کرد. بچه ها به هم نگاه می کردند و با ذوق و شوق می خنیدند. اما ته دلشان می لرزید. حسن دست برادرش را گرفته سمت مسجد رفتند. به امید اینکه با پدر برگردند و باز همه بر سر یک سفره بنشینند.... اما زهرا در فکر دیگریست.... زخم و پهلو آرامش چند لحظه قبل را با دردی دو چندان تلافی می کردند... از سلمی می خواهد یاریش دهد. آرام رو به قبله می شود. زیر لب می خواند:يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ.... آیه با نفس به آخر رسید.... حسین چه رویاها در سر دارد... الان مادر مثل همیشه به استقبالمان می آید. دلم برای قره عینی گفتن های مادر تنگ شده است. اما برادر انگار مادر خوابیده است؟ یَا سَلمَی! مَا ینِیمُ أُمَّنَا فِی هَذِهِ السَّاعَةِ» آیا مادرمان خوابید؟ چرا روی صورت او پارچه انداخته ای؟ بچه ها همچنان دور مادر نشسته اند.... حسن بالای سر مادر نشسته است پارچه را آرام بر می دارد . صورت مادر را می بوسد. با التماس می گوید: کلِّمِینِی یا أُمَّاهْ» مادر با من حرف بزن… «فَأَنَا اِبْنُک اَلْحَسَنُ» حسین پائین پای مادر نشسته است. نوبت اوست صدا بزند شاید مادر جواب دهد.: « فَوَضَعَ خَدَّهُ تَحْتَ قَدَمَیْهَا» صورت خود را کف پای مادر گذاشت : «کلِّمِینِی یا أُمَّاهْ فَأَنَا اِبْنُک اَلْحُسَینُ»... بچه ها همچنان دور مادر نشسته اند... @HOWZAVIAN
🔴 راسک فقط متأسف ✍️ مرتضی بذرافشان چرخه ی خشونت به قول ابطحی باید متوقف شود دو طرف مسلمان به قول ظریف صلح بهتر است در مرگ مهسا که به شکرانه ی سابقه ی بیماری مغزی افتاد مرد و همه آمدند پای کار، مفتخرم سکوت نکردم وشجاعانه گفتم کار نظام است هرگونه مرگ که دستاوردی دارد برای ما عبدل ها ، زیبا کلام ها ،عباس عبدی ها ،جوجه تیغی ها و رضا ربعها، در کسری ازثانیه حتی نیمه شب نمازم راشکستم محکوم کردم و در نوشتن و جمله بندی ، چون غلط املایی دارم مثل صوتم از مشاوران ادبیات آنور آبی کمک خواسته ام انها هم بدون توقع ریالی با تلفن وهزینه ی شخصی متن آماده با واریزی هزاران هزاردلار بی آنکه بشناسمشان برایم می فرستند توییتر بلد نیستم اما چشم به هم زدنی حتی کمتر از پلکی همچون تخت بلقیس نزد سلیمان نبی، کارها راست و روست و روز بعد هم یهویی متوجه میشوم در مرگ دخترک کومله، نظام را محکوم کرده ام تازه هرجمعه باصدای خیلی خوشگلم آن را تکرار می کنم گفته باشم اهل کرامت نیستم از جایی هم خط نمی گیرم . همانطورکه معتقدم بین حماس و اسراییل باید صلح شود با گروه جیش العدل نه جیش الظلم هم صلح بهتر است آنها هم مثل عبدالمالک ریگی فرزندان این آب و خاک هستند احتمالا شب جمعه همسرانشان بی مهری کردند آنها هم از عصبانیت سه بار گفتند طلاق ، از منزل رانده شدند جایی رانداشتنداز ناراحتی زدند به بیابان از پاسگاه راسک سر در آوردند ماموران خواستند آنها را به کانون گرم خانواده برگردانند درگیری و باقی ماجرا . لذا انتظار نداشته باشید بلافاصله به مشاوانم بگویم توییتر محکومیت بفرستند اولا محال است دوما خبری از دلار نیست به همین خاطر به اظهار تاسف در خطبه ها اکتفا کرده ؛ نماز گزاران تندرو و ناآگاه هم که بخواهند باراهپیمایی، مهاجمان نه تروریستها را محکوم کنند دعوت به سکوت و آرامش کرده ، آب به آسیاب مخالفان مهساجون دخترم نریزند . ضمنا هرگونه دخالت اسراییل و شبیه سازی این عملیات به حرکت تروریستی حماس در ۷ اکتبر را بشدت محکوم می کنم درست است ساعت حادثه سردار سلیمانی این اتفاق در استان ما رخ داده ، اما به الله قسم از آن بی اطلاع بودم و به قول آقایی، صبح جمعه بعد از انجام غسل مستحبی نه واجب خبردار شدم تقبل الله، هکذا من بی گناهم بی گناهم بی گناه ، خانواده های داغدار همدردی و اظهار تاسف مرا بپذیرند تمام. @HOWZAVIAN
. 🔴 متولیان وحدت حوزه و دانشگاه بخوانند👆 @HOWZAVIAN
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
🔔 فراخوان نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم اعلام شد + دستورالعمل 🔹 همزمان با هفته بسیج، فراخوان نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم در دو بخش «اصلی و ویژه» و در ۱۰ قالب متنوع رسانه‌ای اعلام شد. 🔻شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره: ◻️ آثار ارسالی باید در بازه ۱۰/۱/ ۱۴۰۱ تا ۱۰/۱/ ۱۴۰۲ منتشر شده باشد. ◻️ آثار باید در یکی از رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد. ◻️ هر فرد مجاز به ارسال حداکثر ۴ اثر در قالب‌های جشنواره است. ◻️ آثار رسیده به دبیرخانه از لحاظ مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نباید در جشنواره دیگری برگزیده شده باشد. 🔻جوایز جشنواره: ➖نفر اول هر بخش: تقدیرنامه، تندیس جشنواره و ۴۰ میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر دوم هر بخش: تقدیرنامه و ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر سوم هر بخش: تقدیر نامه و ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی ⏱ آخرین مهلت ارسال آثار : ۱ دی ۱۴۰۲ ◻️اختتامیه جشنواره: نیمه اول بهمن ۱۴۰۲ 📞ارتباط با دبیرخانه جشنواره: 02532901077 / 02532926770 @alizade110 / @resaneqom 📬 لینک ارسال آثار: https://basijrasaneh.ir/form/aboozar-ghom 📎 جزئیات بیشتر ➖➖➖ @HOWZAVIAN @brqom_ir
. 🔻 چرا باید به عملیات فرهنگی نامنظم فکر کرد؟ ✍️ دکتر حبیب الله بابایی در وضعیتی که ما دچار پیچیدگی‌های فزاینده و شتابنده در مسئله‌های فرهنگی می‌شویم، نمی‌توان از شوراهای عالی و دانی در امر فرهنگ و ساختارهای سخت فرسوده در آن انتظار زیادی داشت. دراین میان به نظر می‌رسد «مبادرت فرهنگی» یا «سرعت در اقدام فرهنگی» (ببینید روایت‌های زیادی که در باب «بادروا» آمده است)، «نقطه‌زنی‌های پی‌درپی و بی‌وقفه در اصلاح فرهنگ» و چابکی و چریکی در اجرای اقتضائات «ان تقوموا لله مثنی و فردی» در مقولۀ فرهنگ بسیار اثرگذارتر از آن خواهد بود که سیستم‌های محتاط فرهنگی ما با وسواسی‌های فراوان گاه کمترین اقدام را انجام بدهند. من از این فعال‌سازی ظرفیت‌های اصلاحی ـ فرهنگیِ «فردفرد»ها (هرکسی هرکجا نشسته) تعبیر به عملیات نامنظم فرهنگی می‌کنم. در عملیات نقطه‌زنی فرهنگی (که هر فرد صالحی در امر فرهنگ، خود را معطلِ طراحی نظام کلان مسائل فرهنگی نمی‌کند) نقطه اصلاح و تحول، نه از ناحیۀ مدیران به سمت مردم، بلکه از بدنه‌های مردمی در متن عینیت فرهنگی به سمت مدیران رخ می‌دهد؛ همین طور در این فرایند، تحول فرهنگی نه از نسلی که دچار نوعی از تأخّر زمانی در امر فرهنگ شده، بلکه ازعرصه‌های چابک نسل اکنون شروع می‌شود. به نظر می‌رسد چنین عملیات‌های نقطه‌ای، فشرده، و پیوسته ما را به یک وضعیت انباشت بزرگ از هسته‌های نوری در فرهنگ نزدیک‌تر می‌کند و استمرار آن جامعه را به سمت یک نور بزرگ (من آن را «تمدن نوری» یا «تمدن ایمانی» می‌نامم) با کمترین تضاد و تعارض می‌کشاند. @HOWZAVIAN
🔵 العالم خواب، الجزیره بیدار العالم در عالَم خودش سیر می‌کند و مخاطب ایرانی در تسخیر الجزیره است ✍️امیر نجفی عملیات طوفان‌الاقصی که شروع شد سنگ محک مقبولیت و اثر‌گذاری رسانه‌ها هم به کار افتاد. مؤلفه‌های فراوانی برای موفقیت یا موفق نبودن یک شبکه یا مجموعه‌ی رسانه‌ای می‌شود برشمرد؛ ولی یک شاخص بسیار روشن برای مقبولیت، جلو چشم همگان قرار دارد و کمتر کسی می‌تواند آن را انکار و رد کند: اقبال «جامعه مخاطب غیر هدف». مخاطب غیر هدف یعنی مخاطبی که هدف اولیه شبکه‌ی رسانه‌ای نیست و شبکه‌ی رسانه‌ای محتوای خود را برای جامعه‌ی دیگری هدف‌گذاری کرده باشد؛ ولی به علت ضعف جامعه غیر هدف در اقناع مخاطب خود و نیاز شدید این جامعه به آن محتوا، فقط با ترجمه‌ای ساده از آن استقبال می‌شود. نمونه‌ی آشکار آن در این روزها و حوادث جهانی به‌ویژه غزه، میزان بازنشر تولیدات شبکه‌های صداوسیما (بخش فارسی) و تولیدات شبکه‌ی الجزیره در فضای مجازی ایران است. کلیپ‌های مختلفی از الجزیره در فضای مجازی ایران به‌طور چشم‌گیری در حال انتشار است که نشانگر ضعف رسانه‌ی ملی در چگونگی پوشش اتفاقات غزه و توان بالای الجزیره در مخاطب‌شناسی و انتخاب محتوا است. یکی از برنامه‌های این شبکه‌ی قطری که جامعه‌ای ایرانی استقبال فزاینده‌ای از آن کرد «تحلیل‌های نظامی ژنرال فایز الدویری» است که به‌صورت بلامنازع به مرجع اول تحلیل نظامی در میان ایرانیان تبدیل شد. این‌که چرا تا این لحظه مسئولان صدا‌وسیما به این نتیجه نرسیده‌اند که برای نیاز مخاطب ایرانی خود محتوای نظامی و میلیتاری تهیه کنند، سؤالی است که پاسخ آن را باید در تحلیل‌ها و بررسی‌های مفصل دیگری جست. در این میان نکته‌ و نقطه‌ای که باید بر آن تمرکز کرد این پرسش است که وقتی مخاطب ایرانی به این‌ دست برنامه و محتوا نیاز دارد چرا با وجود تحلیل‌گران نظامی ایرانی که چندین برابر افسران نظامی دنیا در جنگ‌های منطقه‌ای حضور داشته‌اند، باید رسانه‌ی ثالثی از کشوری دیگر، در برآوردن نیاز مخاطب ایرانی موفق باشد؛ اما رسانه‌ی ملی نه. عجیب‌تر این‌که شبکه‌ی برون‌مرزی «العالم» که وظیفه‌ی ذاتی آن پرداختن به چنین موضوعاتی است در این کارزار رسانه‌ای به یک سرباز مفقودالأثر شبیه‌تر است تا یک رهبر یا فرمانده‌ی لایق رسانه‌ای. @HOWZAVIAN
. کارگران اصلاحات مشغول کارند و مؤسسه امام در غفلت رسانه‌ای! با حقیقت باید حقیقت پیدا کند تا کسی به علامه مصباح(ره) نسبت ناروا ندهد. @HOWZAVIAN
یلدای نوروزی ✍️ محمدصدرا مازنی شب چله است یا همان شب یلدا. همین یکی دو روز پیش بود که از استادی در آنتن زنده سیما شنیدم که می‌گفت:«من یلدا را نمی‌شناسم. این نامی سریانی و عربی است! می‌گفت این یک جشن کهن ایرانی است و چرا ما نام ایرانی را بکار نبریم. همواره به نام شب چله بوده است. از نظر دانش اخترشناسی و ریاضی یکی از پدیده‌های تاریخی ایران باستان و نیاکان ما بوده و اگر جشن ایرانی است ما باید افتخار کنیم که نام ایرانی را به کار ببریم. چنین پیدا است که پیشتر از اینکه گاه شماری به صورت ماه و سی روزه ماه در ایران پدید بیاید گونه‌ای گاه شماری داشتیم که چهل روزه بوده است و آثار آن را در چله بزرگ و چله کوچک و چله گرما و چله سرما و پیرا چله در مازندران و چله نشستن و چلچلی همه اینها نشان می‌دهد که عدد چهل یک واژه گرامی در نزد ایرانیان بوده و هیچگاه عدد سی یا عد پنجاه این حالت را نداشته و این درست بر اساس آن گاه شماری است که چهل چهل شمرده می‌شده و ما باید بگوییم چله. نباید بگوییم یلدا این جشن کهن را!» درباره‌اش گفته می‌شود طولانی‌ترین شب سال. «طولانی‌ترین» واژه‌ای با بار معنایی و روانی خاصی که دارد، کودکی را با تخیلات فراوانی همراه می‌کرد، گویی شب یلدا نمی‌خواست تمام شود. بهتر! شبی که همه خوش بودند، دورهمی و نَقل و نُقل توامان بود. چه بهتر که تمام نشود! در خانه‌ها حافظ‌خوانی مرسوم و نَقل‌های حکیمانه و پند به‌راه بود. تنقلات هم تخم کدو و هندوانه و مغز گردو و از میوه‌ها هندوانه و شاه میوه شب یلدا یعنی انار با برق دانه‌های یاقوتی‌اش‌ چون چلچراقی می‌درخشید. اما شب یلدا تمام می‌شد. خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنید و انتظارش را بکشید. صبح می‌شد! شاید از آن نوع شب‌هایی که صبح طالب نداشت. کودکی‌ها با یلداهای بسیاری که به‌نظر پایان نمی‌یافت سپری شد! نوجوانی و جوانی نیز کمابیش به همین منوال. اما یلدا یک پیام دیگر نیز داشت. پیامی که در دوران حجره‌نشینی در لابلای نکات مدرس اخلاق‌مان فراوان می‌شنیدیم. و آن فرصت‌شناسی از شب‌های بلند زمستان بود. می‌گفت: زمستان بهار عارفان است و یلدا نوروز عارفان! نوروز برای شب شاید فصیح ننماید، اما واژه دیگری نمی‌توانست بار معنایی‌اش را منتقل کند. رفیقی دیرین دارم از یادگارهای حجره‌نشینی. از آن دسته آدم‌هایی که نمودار زندگی‌اش همواره رو به رشد است. من افول را در این نازنین سراغ ندارم. یکی از شب‌های زمستان_شاید شب یلدا_، می‌گفت: چه بی‌سلیقه و بی‌‌رزق و روزی‌ باشیم که شب‌های طولانی زمستان دو رکعت عاشقانه نداشته باشیم! یلدای‌تان پر روزی @HOWZAVIAN
. 🏙 یلدا؛ اسم ایرانی، رسم اسلامی آیین «شب یلدا» یا «شب چله» یکی از سنّت‌های کهن و دیرینۀ ایرانی‌هاست که همانند عید نوروز، سابقه چندین هزارساله در این سرزمین دارد. باستان شناسان و مورخان هم‌نظرند که ایرانیان، نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا، آخرین شب پاییز را تا سپیده‌دم بیدار می‌مانند. با ورود اسلام به ایران و پذیرش تعالیم این دین از سوی مردم این سرزمین، هیچ‌گاه مشاهده نشد که آیین «شب یلدا»، مخالف با آموزه‌های دینی اعلام‌شده باشد. برنامه اسلام در مقابل آیین‌های محلّی جوامعی که مسلمان شده‌اند، مبارزه با سنت‌های آنان نبوده و نیست. اگر آن سنت، موافق با آموزه‌های دین اسلام بوده و یا دست‌کم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آن‌ها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دیدوبازدید در عید نوروز که حتی بزرگان دین بر این‌گونه سنت‌های نیک تأکید نموده‌اند. اگر بخواهیم رنگ دینی به این سنت کهن ایرانی بدهیم، لازم است زوائد آن را حذف، و سنت‌های حسنه‌ای را به آن اضافه کنیم تا رسم خوبی ماندگار شود. @HOWZAVIAN
از فانتوم های شیخ بها تا گاری های اعزه! دین را چه به راه، مسکن و شهرسازی؟ ✍️قاسم یزدانی مقدم، عضو تحریریه مدادالفضلاء چگونه شاخصه های هویت دینی را محقق کنیم؟ این اصلی ترین پرسش تمام ادوار علمای اسلام بوده و به طور کلی شامل دو دیدگاه عمده و کماکان زنده است. اول: دیدگاهی که معتقد است اعمال صالح، بهبود روابط انسانی و هدایت، هستند که باید بر ریشه ها، تنه ها و زیرساختهای متعددی بنا شوند که از خود دین اخذ شده. دین در این نگاه، یک بسته جامع است که پاسخ تمام نیازهای بشری را در بهترین شکل ممکن ارائه داده است. دوم: دیدگاهی که توجهی بسیار حداقلی به دارد و معتقد است با تمرکز بر تبلیغ دین، می توان آنرا محقق کرد. معارف دینی در این منظر، صرفا چهارچوب های کلی راه را معین کرده و باقی مسایل زیرساختی مانند اقتصاد و سلامت را به فهم بشری واگذار کرده. به عنوان مثال در نگاه اول، تمامی کارهایی که متولی آن در دنیای امروز، وزارت راه، مسکن و شهرسازی است، جزء مهم ترین بخش های زیرساختی دین است و نیازمند حضور حداکثری قرآن و روایات اما در نگاه دوم، دین را چه به راه و مسکن و شهرسازی؟! نتیجه اینکه شخصی مانند شیخ بهایی که از چهره های شاخص علمای تمدنی اسلام است، علاوه بر تبلیغ جایگاه امام، دهها کاروانسرای پیشرفته در مسیر زیارتی حضرت آقا امام رضا علیه السلام هم می سازد. اما نتیجه این نگاه که حوزه را چه به راه و شهرسازی، این شده که در طرحهای تفصیلی آینده شهر مشهد، حرم امام علیه السلام در حاشیه شهر واقع خواهد شد که آثارش از همین الان مشهود است. یعنی دقیقا برخلاف شیخ بها که با درک تفصیلی از اسلام، راهها و امکانات را به محوریت امام پیاده سازی می کرد. نمونه دیگر از تفاوتهای بروز یافته این دو نوع نگاه، طراحی و جانمایی مسجد در مرکز شهر و محلات و جانمایی بازار، حمام و مدرسه به محوریت آن است. در این باره می توان به کارهای گرانقدر مرحوم شیخ بها، حجه الاسلام شفتی و یا مجموعه علی قلی آقا در اصفهان اشاره کرد. اما در شهرسازی بی معنا، حیران و ضد دین امروز، جایگاه مسجد به عنوان در بدترین جای ممکن است. نمونه اش پاساژ بزرگی که دیروز برای نماز به آنجا رفتم. نمازخانه آن پاساژ بزرگ در شهر مشهد، دخمه مانندی در زیرزمین بود، طبقه منفی چهار! اساسا مسجدی که کارکرد خاصی ندارد، جایی بهتر از طبقه منفی چهار و گوشه پارکینگ بازار هم نخواهد یافت. @HOWZAVIAN
🔻دعای توسل دیگر ✍️بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء 🔹این مطلب معروف است و چه بسا خیلی‌ها شنیده‌اند که برای شفای مریض به امام کاظم علیه‌السلام و برای برآورده شدن حوائج مالی به امام جواد علیه‌السلام متوسل شویم. 🔹شاید در ابتدا اینگونه تصور شود که این مطلب صرفا عقیده‌ای بوده که برخی آن را تجربه کرده‌اند یا اینکه یک موضوع ذوقی بوده که برخی آن را مطرح کرده‌اند و به این صورت در بین شعیان و محبین اهل بیت جا افتاده است؛ ولی ظاهرا این مطلب ریشه در فرمایشات خود معصومین دارد. 🔹تقریبا همه با دعای توسل آشنایی دارند، حداقل اسمش را شنیده‌اند. در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان بعد از این دعای توسل معروف، دعای توسل دیگری هست که به نام "دعای توسل دیگر" در فهرست مفاتیح آمده است. 🔹از ویژگی‌های این دعا آن است که بر خلاف دعای توسل معروف که مستقیما خطاب ما به آن معصوم است مثلا (یا ابالقاسم... یا وجیها عندالله)؛ در اینجا ما از خدا می‌خواهیم که به حق هر یک از معصومین حاجاتی از ما برآورده شود. 🔸مثلا در فراز ابتدایی می‌خوانیم: "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى ابْنَتِهِ وَ عَلَى ابْنَيْهَا وَ أَسْأَلُكَ بِهِمْ أَنْ تُعِينَنِي عَلَى طَاعَتِكَ وَ رِضْوَانِكَ وَ أَنْ تُبَلِّغَنِي بِهِمْ أَفْضَلَ مَا بَلَّغْتَ أَحَداً مِنْ أَوْلِيَائِكَ إِنَّكَ جَوَادٌ كَرِيمٌ" در این فراز دعا می‌کنیم که به حق رسول خدا، حضرت زهرا و حسنین علیهم‌السلام، خداوند ما را در طاعت و بندگی خودش یاری نماید. 🔹همینطور نسبت به سایر معصومین درخواست‌ها متفاوت است تا به حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام که می‌رسیم، می‌خوانیم: "اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَّا عَافَيْتَنِي بِهِ فِي جَمِيعِ جَوَارِحِي مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ"؛ این بخش اشاره به طلب عافیت دارد و مرتبط با شفای مریض است. 🔹همچنین در فراز جوادالائمه علیه‌السلام وارد شده: "اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَّا جُدْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ وُسْعِكَ وَ وَسَّعْتَ عَلَيَّ رِزْقَكَ وَ أَغْنَيْتَنِي عَمَّنْ سِوَاكَ وَ جَعَلْتَ حَاجَتِي إِلَيْكَ وَ قَضَاهَا عَلَيْكَ إِنَّكَ لِمَا تَشَاءُ قَدِيرٌ"؛ این فراز هم مرتبط با وسعت رزق است. 🔸بنابراین اینکه گفته شده در شفای مریض به امام کاظم علیه‌السلام و در مشکلات مالی به امام جواد علیه‌السلام متوسل شویم، به احتمال قوی ریشه در همین دعای توسل داشته است. جا دارد که مومنان به این دعا نیز اهتمام داشته باشند تا هم این دعای شریف تا حدودی از مهجوریت در بیاید و همچنین بر معرفتشان نسبت به ساحت معصومین علیهم‌السلام افزوده شود. @HOWZAVIAN