🔸بهعنوان اثر مرتبط با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، میتوان کتاب #ماجرای_فکر_آوینی را معرفی کرد. کتابی با موضوع گفتارهایی در شناخت تفکر بنیادین شهید سید مرتضی آوینی.
🔹مخاطبان اصلی درس گفتارهای مندرج در این کتاب #جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطهای باید آغاز کنند.
👈 منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افقگشایی هوشمندانهاش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهادها برای پویندگان این راه است.
👌کتاب با نگاهی اجمالی به تاریخ تمدن در غرب آغاز میشود و سپس به مدرنیسم غربی و سیطره-ی جهانی آن میپردازد. میشود گفت چگونگی مواجههی ایران با مدرنیسم غربی و موضع جریانهای فکری ایران در مواجهه با آن، موضوع اصلی این کتاب است.
✍️ نویسنده: وحید یامینپور
📖 تعداد صفحه: ۲۵۹
🖨 ناشر: معارف
💳 قیمت: ۸۵۰۰۰ تومان
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 ما اینجا مهمترین اخبار حوزه کتاب رو به شما میرسونیم.
🟢 اون هم کتابایی از جنس علوم انسانی، اجتماعی و ارتباطات.
اگه کارمون داشتید:👇
@reza_shaabani
👈 «دوستانِ کتاب» دریچهای به سوی زندگی اندیشمندانه
https://eitaa.com/joinchat/504889710C40f1629af6
#پویش_خواندن #پویش_نوشتن #فرهنگ #تمدن
🟢 خطرِ نظریهپردازی انحرافی درباره حجاب
✍️ استاد میر احمدرضا حاجتی نوشت:
1️⃣ فرمایشات امام بصیر انقلاب اسلامی پیرامون "حجاب بانوان" و ترسیم قاطع "نقشه راه" نظام و "فصل الخطاب" در این زمینه بود که قطعا مسیر را برای استمرار "دفاع جانانه" از این ارزش الهی و قانون لازم الاجرا و هنجار دیرینیه اجتماعی ایرانیان، بیش از پیش هموار نمود و تکلیف تمامی دستگاه های مربوطه را در لزوم مواجه جدی با توطئه "براندازی حجاب"مشخص کرد؛
2️⃣ نکته قابل توجه این است که:
طرح موضوع "لزوم رعایت حجاب" از سوی رهبری حکیم و معظم در عرض مباحثی چون عملکرد محور مقاومت و ظرفیت های علمی و ضرورتهای اقتصادی کشور، نشان از "سطح اهمیت" موضوع حجاب و آثار مهم آن در نظر امام خامنه ای دارد؛
3️⃣ تاکید چندباره از سوی ایشان بر اهمیت رعایت حجاب در جامعه اسلامی، در حقیقت پاسخ به "شبهه افکنی" برخی است که در تلاش برای "تقلیل اهمیت" و القاء عدم اولویت پرداختن به این مسئله از سوی دستگاه های مسئول میباشند؛
4️⃣ تاکید امام خامنه ای بر اینکه:
"" مسئله کشف حجاب یک "مسئله تحمیلی" است که دخالت "بیگانگان" در ترویج سازمان یافته آن مشهود است، و بیان این مهم که:
کشف حجاب "اول کار" است و هدف برگرداندن جامعه به "وضعیت فضاحت بار" پیش از انقلاب است"؛ در واقع پاسخی بود به برخی از "ساده اندیشانی" که با توجیه اینکه این معضل، یک پدیده فرهنگی است و لذا تنها باید از راه فرهنگی با آن برخورد نمود، از تن دادن به مسئولیت های قانونی خود "شانه خالی" کرده و راه را برای تسلط "اشرار قلیل و حقیر و بی بندو بار اما سازمان یافته، بر جامعه باز مینمایند؛ [ ۱ ]
5️⃣ ایشان با بیان اینکه حجاب در قانون آمده و "قانون واجب الاطاعه" است به صراحت دستگاه های مسئول در حفظ و اجرای قوانین مثل قوه قضائیه و دولت را مورد خطاب قرار دادند و لزوم عمل به مسئولیت هایشان را در این زمینه گوشزد نمودند؛
6️⃣ در مجموع به نظر میرسد امام خامنه ای از کم و کیف عملکرد دستگاه های مسئول در این زمینه "رضایت ندارند"؛
آنچه واضح است قوه قضائیه و دستگاه های دولتی و "نیروهای اطلاعاتی" و نهادهای فرهنگی در این زمینه بعضا دچار ضعف در "اقتدار و در عمل و "متحیر" در اتخاذ تصمیمات مدبرانه و قاطع هستند که خود معلول، "انفعال" در برابر "جنگ روانی" دشمن و یا "تشویش معرفتی" و نظری در مبانی دینی و انقلابی!! میباشد، که امید است با این اوامر و رهنمودهای حکیمانه از عدم تحرک و غفلت خسارت بار خود در این زمینه فاصله بگیرند، ان شاءالله
[ ۱ ] امیرالمؤمنین علیه السلام در بستر شهادت به حسنین علیهما السلام وصیت نمود:
لَا تَتْرُکوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَیوَلَّی عَلَیکمْ شِرَارُکمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یسْتَجَابُ لَکمْ
#حجاب #عفاف
#رهبر_معظم_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❤️ پیامبر غزه
✍️ محسن مهدیان در روزنامه همشهری نوشت:
🔻فرمودند روز قدس امروز با یک خروش بین المللی مواجه خواهیم شد. همین هم شد. هم ایران و هم دیگر کشورها حتی در دل اروپا و آمریکا. اما این خروش ثمره پیامبر غزه است.
🔸ابتدا دو مقدمه؛
1️⃣یکم. یک وقت پیام قدرت تاثیر بر مخاطب دارد.
یک وقت فراتر از مخاطب، قدرت اثرگذاری بر جامعه دارد.
اما یک زمان پیام چنان ارتقا می یابد که قدرت در نوردیدن تاریخ دارد.
پیام در کربلا چنین بود. از فرد و جامعه عبور کرد و از دل تاریخ دست ما رسید.
از انسان سازی و جامعه سازی فراتر رفت و امروز تمدن ساز است.
2️⃣دوم. یکبار قدرت پیام در سطح افکار عمومی است.
یک زمان هم قدرت پیام در سطح تغییر رفتار است.
اما یک زمان چنان ارتقا پیدا می کند که قدرت پیام به سطح ایمان می رسد.
خون شهدای کربلا چنین بود. خون مظلوم، ذهن ها را رشد می دهد و با ساخت رفتار، عمق می بخشد و در نهایت ایمان ساز می شود.
🔻هرزمان در جبهه حق انسداد پیام ایجاد شد، خون مظلوم "پیام بر" می شود.
پیام بر غزه نیز همین خون مظلوم است. خون کودکان و زنان غزه نه صرفا به مثابه یک رسانه، بلکه در قامت یک معلم و پیام بر چنین نقشی داشت. نقش بیدار کننده وجدان ها. نقش آگاه کننده ذهن ها. نقش خروشان ساز انسان ها.
ظلم به مردم مظلوم فلسطین داشت به فراموشی سپرده می شد که خون مظلومان غزه پیام بر شد و انسداد را شکست.
🔻ثمراتش را ببینید.
🔸قدرت نهایی در تغییر جهان، قدرت توده هاست. امروز به برکت خون های ریخته شده در غزه مردم دنیا بیدار شدند. یک ثمره اش تغییر محاسبات در منطقه. امروز هم جایگاه مقاومت ارتقا و تثبیت و توسعه یافته است و هم دولت های منطقه مثل گذشته نمی توانند پشت ظالم بایستند.
🔸امروز بیداری مردم دنیا حتی دولتمردان غربی و آمریکایی را هم دچار چالش کرده است. آمریکا ناچار می شود مقابل قطعنامه شورای امنیت سکوت کند. غرب ناگزیر می شود به قطعنامه عدم فروش تسلیحات به اسرائیل تن دهد.
🔸از همه مهمتر افتادن نقاب اهریمنی رژیم اسرائیل باعث شده است این رژیم قوه عاقله اش را از دست بدهد و مثل یک مجنون خود را به در و دیوار زندان خودساخته بزند بلکه رهایی پیدا کند. یک روز زن و بچه ها را می زند و یک روز بیمارستان و یک روز تیم های امدادجهانی و یک روز کنسولگری و هرچه بیشتر تقلا می کند بیشتر فرو می رود.
🔻اما ثمره خون مظلوم تنها روشنگری نیست. سطح اثرش تنها در سطح افکار عمومی نیست. خون مظلوم ایمان ساز است. بیدار کننده فطرت ها و رشددهنده معنویت ها است.
🔻راه پیمائی روز قدس مردم ایران یک نمونه اش. در خبرها آمده بود رشد 50 درصدی داشته است. مردم سالاری حقیقی را باید در روز قدس دید. دفاع از مظلوم و خروشان علیه ظالم؛ آنهم با زبان روزه و زیر گرمای طاقت فرسا. هم آرمانخواه و هم اهل مقاومت. این مردم انقلابی اند یعنی همین.
🔻"آرمانخواهی" و "مقاومت" درسی است که "پیام بر" غزه به تاریخ داد...واپسین درس خون های به ناحق ریخته شده....
#پیامبر_اکرم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست
◻️حوزه امروز حوزهای کنشگر برگرفته از بُنمایههای حوزوی است
🔻آیتالله اعرافی درجمع دبیران ستادهای راهبری حوزههای علمیه:
حوزه علمیه امروز حوزهای کنشگر و فعال است و این نقش آفرینی و کنشگری به معنای فاصله گرفتن از بُنمایههای حوزوی نیست.
@HawzahNews
نویسندگان حوزوی
❇️ حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست ◻️حوزه امروز حوزهای کنشگر برگرفته از بُنمایهها
.
#قلمدون
واژه «کنشگر» نیازمند توسعه مفهومی در حوزه علمیه است.
باید ببینیم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزههای علمیه چه ابعادی از «کنشگری» را اراده کردهاند.
طبق شواهد و گفتوگوهای گوناگون باید عرض کنیم که از نظر بسیاری از نویسندگان و اهالی ادبیات، حوزهی علمیهی امروز، جزء نهادهای منفعل در عرصه کنشگری رسانهای است.
شاید به زعم مدیر محترم حوزه علمیه، در پژوهش یا تبلیغ شفاهی کنشگر باشیم؛ والله اعلم.
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
یادداشتهای تبلیغی رمضان در مینسک (۵)؛ دانشجویان انجمن اسلامی
✍️ احمد اولیایی نوشت:
🔹اینجا دانشجویانی دارد که انسان بدانها غبطه می خورد. حفظ دین و به نوعی زیست مذهبی در شرایطی که برای ما در ایران مهیاست شاید خیلی هنر نباشد اما برای دانشجویانی که همه چیز از نوع بدش برای آن ها حاضر است و محیط مذهبی نیز موجود ندارد، واقعا ستودنی ست.
🔸دانشجویانی که نه تنها تلاش میکنند دین خود را حفظ کنند، گرد هم آمده و در نگهداشت و ارتقای عرق دینی و حتی علاقمندی دوستان خود به نظام میکوشند.
🔹یکی از علقه هایی که این عزیزان را حفظ کرده است، محبت اهل بیت علیهم السلام است. در شهری که شب ها زیست شبانه آغاز می شود و مظاهر لذت چشم نوازی میکند، این دانشجویان در محلی بنام بیت الزهرا سلام الله علیها در مناسبتها گرد هم می آیند و برای شهادت یا ولادت حضرات معصومین علیهم السلام برنامه میگیرند.
سعی میکنند با برنامه هایی مانند دورهمی و فوتبال و ...، دیگر دانشجویان را نیز به بیت الزهرا جذب کنند.
🔸فارغ از اینکه در ایران باید برنامه ریزی دقیق و دائمی برای ارتباط حضوری طلاب کارآمد، با این دانشجویان وجود داشته باشد، میبایست در نهادهای مرتبط با تبلیغ بینالملل فرایند پشتیبانی علمی و محتوایی ازینها نیز صورت گیرد.
پ.ن: تصویر اول مربوط به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ویتبسک (شهر دیگری در بلاروس) در بیت الزهرای مینسک.
تصویر دوم مربوط به مراسم احیا با دانشجویان
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_نخبگانی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
.
🔳 دانیال بصیر از «فکرت» خداحافظی کرد
✍️رسانهی اندیشهای فکرت پس از سه سال تولید محتوا در حوزه علوم انسانی، وارد مرحله تازهای شد.
🔺باشگاه نویسندگان حوزوی برای دکتر بصیر و آقای لطفی آرزوی پیروزی و موفقیت دارد.
🔻 امید که رسانههای گفتمان انقلاب اسلامی در میدان اندیشه از فراز و فرود «گام اول انقلاب» بهره گرفته و به ایدههای جدید، بومی و کارگشا تن دهند.
#تفکر_انتقادی
#اندیشه #فرهنگ
#ژورنالیسم_اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍️ به بهانه استهلال ماه شوال
✅ استهلال توسط شیخ فضل الله نوری(ره) با بهره گیری از علم نجوم
🔰مفهوم شناسی
✍️ نگاه کردن به آسمان جهت دیدن هلال در شب اول ماه قمری را استهلال گویند. مطابق با نظر برخی از لغتشناسان، هلال از اهلال به معنی بلند کردن صدا گرفته شده به این جهت که مردم به هنگام دیدن آن با صدای بلند دیگران را از آن آگاه میساختند.از این رو بلندکردن صدا به تلبیه در مناسک حج و نیز فریاد نوزاد هنگام ولادت را هم که در آنها نیز بلندکردن صدا وجود دارد، استهلال میگویند
استهلال عملی مستحب و گاه واجب کفایی است؛ بسیاری از وظایف و عبادات فردی و اجتماعی مسلمانان بر اساس ماههای قمری و تشخیص آغاز ماههای قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال است. تعیین ماههای حرام و ارتباط تنگاتنگ آن با موضوع دیه، تعیین ایام حج و روز عید قربان، تعیین ابتدا و انتهای ماه رمضان با زندگی مسلمانان ارتباط دارد. قرآن کریم از هلال ماه، منازل ماه، گردش ماه بر اساس نظم و محاسبه دقیق و نقش آن در تعیین اوقات زندگی مردم و تعیین زمان حج سخن گفته است.
بر پایه روایات، وجوب روزه در ماه رمضان و افطار در عید فطر، وابسته به رؤیت هلال است مانند «صُومُوا لِرُؤْیتِهِ وَ أَفْطِرُوا لِرُؤْیتِهِ؛[۱] روزه بگیرید با رؤیت آن و افطار کنید با رؤیت آن». همچنین در دیدگاه فقهی، تعیین هنگام انجام مناسک حج و وقوف در عرفات، مشعر و منا، وابسته به ثبوت هلال ذی الحجه است.
متن کامل
#استهلال
#عید_فطر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
زندگی سراسر زیبا است.docx
حجم:
27K
.
💠 فصل نِشا و نشأت
✍ محمد صدرا مازنی
شروع هرکاری برایم شورانگیز بود؛ فصل نشای شالی به مزرعه میرفتیم. پرسه زدن در آبوگل(آنهم در زمینی که تازه شخم زده شده بود تا نشای شالی راحتتر شود)، به مساحت یکی دو هزار متر مربع برای خودش یک بازی هیجانانگیز در عالم کودکی بهشمار میرفت، گاهی نیز در آب و گل واژگون میشدم. تمام تن و بدن و سروصورتم با گل استتار میشد. در لابلای انبوهی از گلولای یکجفت چشم دیده میشد. راضی بودم. مدتی که میگذشت، همان کارهایی که شروعی زیبا داشت، دیگر برایم جاذبه نداشت! بیدار شدن برای رفتن به مزرعه سخت بود، مثل تجربه بیدارشدن در تاریکی صبح و راهی مدرسه شدن در روزهای سرد زمستان، آنهم در اضطراب موقعیتی که از فرط خستگی بازیِ کودکانه تکلیف شبت را ننوشته باشی! هرکار دیگر نیز وقتی از جنبهی تفریحیاش خارج میشود، کسلکننده است. روزهای اول مدرسه همه چیز نو و تازه بود، دیدن رفقای قدیمی و پیداکردن دوستان جدید، کتاب جدید، معلم جدید، گاهی مدرسه و کلاس و میز و نیمکت جدید. همه خوب بودند، چون جنبه سرگرمی داشتند! اما همینکه قضیه جدی میشد، ملال میشدند!
یادداشت «زندگی سراسر زیباست!» را بخوانید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN