⁉️ دیالکتیک «شکّ و شرک»
✍ دکتر حبیب الله بابایی نوشت:
بنیان تمدن توحیدی بر پایۀ شکّ نیست بر پایۀ ایمان است، ایمانی بر بنیان معرفت توحیدی. توسعۀ فرهنگ شکّ و تعمیق آن و تردید در باورهای فطری، اخلاقی و دینی، زمینه را نه برای تمدن خواهد گشود و نه برای توحید. تمدن را با نوعی از گسست عمیق فرهنگی مواجه خواهد کرد و توحید را هم به سمت کفر و شرک خواهد کشانید.اساسا با توسعۀ شکّ و تردید در جامعه به جای تمدن توحیدی، جامعهای مشحون از شِرک متراکم و پارهپاره خواهیم داشت.
در نسبت بین «شک» و «شرک» برای نمونه میتوان آیات 21 تا 26 سورۀ قاف را مورد تأمل قرار داد بویژه آنجا که میفرماید: مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ ﴿۲۵﴾ الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ ﴿۲۶﴾ [هر] بازدارنده از خيرى [هر] متجاوز شكاكى (۲۵) كه با خداوند خدايى ديگر قرار داد [اى دو فرشته] او را در عذاب شديد فرو افكنيد (۲۶). اجمالا در این آیات نسبتی وجود دارد بین «شک انکاری» و «شرک».
آنجا که شکورزی موجب دوری انسان از توحید و ارتکاب نوعی از شرک در فکر و فرهنگ خود میشود و آنجا که شرکورزی در رفتار و عقیده، راه را برای تردیدهای بیشتر و بلکه شکّهای غیراخلاقیِ مضاعف هموار میکند. دیدن این دیالکتیک بین «شکّ» و «شِرک» یکی از موضوعات بسیار بنیادین در فهم ماهیت تمدن توحیدی و تفاوت آن با تمدنهای غیرتوحیدی است.
@@ گفتنی است آنچه در این تأملات قرآنی در باب «شکّ» مطرح شد صرفا در آمدی بود برای تفکر در موضوع «شکّ فرهنگی» و «فرهنگ ایمانی» و جایگاه تمدنی آن در دو سویۀ تمدن اسلامی و تمدن سکولار غرب. تفصیل این موضوع را باید جایی دیگر پی گرفت....
در این باره👈 در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
تبیین در لبنان
حضور تبلیغی دکتر علی صالحی، دانش آموخته دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء) شعبه خراسان در مجامع آموزشی و فرهنگی و دینی لبنان
نشست دبیران کانون نویسندگان حوزوی در قالب تماس تصویری با حجت الاسلام صالحی برگزار و بر روایت دقیق از وضعیت لبنان و جایگاه ایران در آن کشور تأکید شد.
همچنین در این نشست، روایتنویسی از خلأهای مهم در سفر تبلیغی طلاب بیان شد که ضرورت دارد در این زمینه سیاستگذاری نظام تبلیغی کشور متناسب با عصر رسانه بهروزرسانی شود.
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#روایت_سفر
💠 خیابانهای مقاومت در لبنان
✍️ علی صالحی، دکتری علوم قرآن و حديث
تازه به فرودگاه بیروت رسیدم، رأس ساعت ٣٠: ١١ ظهر به وقت بيروت در روز ١٥ ماه مبارك رمضان مورخه ١٤٠٣/١/٧
سوار ماشین شدم و در حین مسیر، چشمانم به تابلوی جاده الامام الخمینی(ره) افتاد، احساس شعف و شادمانی کردم. دیدن تصاویر امام خمینی و رهبر انقلاب، امام موسی صدر و سید حسن نصرالله و تندیس شهید سلیمانی چشمان مرا به خود جلب کرد. این بار هم احساسی از جنس عزت.
لبنان غنی و عظیم است؛ اما نه فقط به دریای بزرگ مدیترانه یا به کوههای برفراشته یا قصرهای چند ستاره بلکه چون مردمی به وسعت دریا و به استقامت کوهها و به درخشانی ستارهها دارد. مردم لبنان، مردم بسیار مهربان و لهجه لبنانی، لهجه بسیار دلنشین و دوست داشتنی است. واژههایی مانند «هلا هلا»، «حبیب البی» و «شو بدک» و «تئبرنی» همچنان گوش مرا مینوازد. براستی در توصیف اینجا باید گفت: «لبنان یعنی بَلد الحُب»، «یعنی بَلد المُقاوَمه» «لبنان بَلد الحِضاره».
جالب این است که لبنانیها، کشور ایران را بسیار دوست دارند. در نگاه آنان، ایران کشوری مقتدر، دارای رهبری حکیم و مردمی بصیر است. اگر چه از کملطفی خواص گله دارند؛ اما ایران را ام القرای جهان اسلام میدانند.
پایان بخش نخست | ادامه دارد...
#لبنان
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 دروغ افول دینداری
صفحه دکتر اولیایی در ✍️ ویراستی
#جامعه_شناسی
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🗞 معرفی مجموعه یادداشت
✍️ محمدمهدی حسینزاده
1️⃣ پیشنهادی به علاقهمندان اندیشه معارفی رهبر معظم انقلاب
https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/847
2️⃣ مسالهی تبلیغ در نبرد تمدنی
https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/964
3️⃣ نخبه کیست؟ شاخص نخبگی چیست؟
(تحلیلی بر اساس سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار نخبگان)
https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/886
4️⃣ علوی بروجردی و اعلام موضع نسبت به مسئله فلسطین
https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/949
5️⃣ آکتور حوزوی
https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade/1001
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🗞 معرفی مجموعه یادداشت ✍️ محمدمهدی حسینزاده 1️⃣ پیشنهادی به علاقهمندان اندیشه معارفی رهبر معظم
.
#یادداشت_خوانی
👥شما هم میتوانید هر ماه بسته یادداشتی خود را برای معرفی به تحریریه نویسندگان حوزوی ارائه دهید.
👤ارسال به @rahil1357
#پویش_نوشتن
#دیدگاه_فرهنگی_اجتماعی_حوزویان
🔴 برکات موشک
✍️ عباس بابائی
جنگ پدیدهی نامبارکی است؛ اما «جهاد فی سبیلالله» در برابر «اعداءالله» برکاتی الهی روزی «عبادالله» میکند:
۱) «نصرت الهی» جز با «نصرت رهبر الهی» نازل نمیشود؛ و الا سالها دیدیم که چگونه موشک ارز و سکه و دلار دمار از روزگار همگان درمیآورد.
۲) «ترس» یکی از کاراترین لشکریان شیطان است؛ «موشک» برّاترین «شمشیر» برای بریدن سر این لشکر است.
۳) از لوازم اصلی رسیدن به «تمدن اسلامی-ایرانی»، حفظ و ارتقاء «عزت ملی و اقتدار بینالمللی» است که گاهی فقط با «موشک» بهدست میآید.
۴) «موشکِ بهنگام» یک ملت را از خوابِ نابهنگام نجات میدهد تا مبادا زیر گامهای دشمنش بیدار شود.
۵) «امنیت» برگ برندهی «جمهوری اسلامی» است که گاهی برای تثبيت و ارتقائش باید دشمن را با «موشک» نوازش کرد.
۶) شهید چمران گفت: «وقتی شیپور جنگ نواخته شود، مرد از نامرد شناخته میشود.» «موشک»ها هنوز پرواز نکردهاند، بسیاری از نامردانِناهمراه به ناله و آه درآمدهاند.
۷) «خروش موشک»، عرصهی «حرم جمهوری اسلامی» را بر ترکتازی زالوصفتان بازار و نابودگران حیا و وقار بسیار تنگ میکند.
۸) «سگ زنجیری و هار» هیچگاه با گفتگو و عقبنشستن مهار نمیشود؛ باید با «سنگ» دندانهایش را شکست.
#برکات_موشک
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 به داشتههایمان توجه کنیم
✍️ بابک شکورزاده
ناشکری همیشه به کفران و ناسپاسی صریح نیست. گاهی اوقات ندیدن داراییها و مواهبی که خداوند به انسان عطا کرده نیز ناشکری به حساب میآید. مثلا سلامتی، نعمت گرانبهایی است که معمولا تا نقصانی در آن به وجود نیاید انسان به اهمیت آن پی نمیبرد.
سخنی طلایی به بقراط منسوب است که «سلامتی، تاجی است که فقط انسان بیمار آن را میبیند.»
حقیقت هم همین است؛ مثلا وقتی یک دندان درد ساده مانعی برای غذاخوردن و یا حتی نوشیدن آب گوارا میشود یا وقتی انگشت شصت کار نکند، برای بستن دکمه لباس مشکل زیادی پیدا میکنیم، تازه میفهمیم که همین مسائل به ظاهر ساده چه نعمتهای بزرگی هستند؛ حالا چه برسد به مشکلات بزرگتری مثل بیماران کلیوی که مجبور به دیالیز میشوند. این نعمتها فقط در بُعد سلامتی است که خیلیها از آن غافلیم.
هر کسی در زندگی خود در ابعاد مختلف، نعمتهای فراوانی دارد که معمولا آنها را نمیبیند و فقط نداشتههای زندگی به چشمش میآید و ناراحت است که چرا فلان چیز را ندارد. باید توجه کنیم که خیلی وقتها همین غرغر کردنها ناشکری به حساب میآید.
به قول معروف نیمه پر لیوان را نگاه کنیم.
#شکر
#نعمت
#سلامتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 به اندازهای که دینداری به وضعیت اقتصادی مردم و کشور توجه میکند؛ سکولارها و منتقدان سرسخت نظام نمیکنند.
👤بعد خودشان هم افول دینداری را مطرح می کنند و از برخی آسیبهای اجتماعی شمشیر سیاسی خودشان را تیز میکنند.
👥جبهه انقلاب در مواردی اساسی نیازمند ترمیم است و جبهه سکولار نیازمند اصلاح ریشهای در همه تفکرات و حب و بغضها...
#تبیین_معقول
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 پیامدهای فردی و اجتماعی بیحیایی
✍ احمدحسین شریفی
🔸معتقدم از مهمترین راهبردهای دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی، راهبرد «توسعه دیاثت» یا راهبرد «غیرتزدایی» و «حیاسوزی» بوده و هست. این راهبرد که در اصطلاحات نظامی بعضاً با عنوان «راهبرد قورباغه» (Frog Strategy) هم شناخته میشود به دنبال تنگکردن عرصه بر مؤمنان و هزینهدار شدن رعایت ارزشها و در نتیجه قبحزدایی از رذایل و عادیسازی گناه و معصیت و نافرمانی فرهنگی است.
🔹از پیامدها و آثار این راهبرد شیطانی میتوان به این امور اشاره کرد:
1.«گسترش بیدینی» زیرا غیرت یکی از مهمترین بخشهای ایمان و دینداری است.
2.«حیوانیسازی انسان»؛ صورت باطنی انسانهای بیغیرت، صورت خوک است. اگر چشم بینایی میداشتیم، همین الان هم چهره واقعی بیغیرتان را میدیدیم.
3.«فروپاشی خانواده»؛ زیرا رابطهای مثبت میان میزان غیرت و استحکام خانوادهها وجود دارد؛
4.«سلطه زورگویان و متکبران و چپاولگران»؛ قرآن کریم درباره راهبردها و راهکنشهای فرعون میفرماید: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيي نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدين» (قصص، 4) منظور از «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ» ميتواند اين باشد که روح مردانگي را از آنان ميگرفت؛ با گسترش فساد آنان را غافل ميکرد؛ و «يَسْتَحْيي نِساءَهُمْ» يعني بيحيايي در زنانشان ايجاد ميکرد و با اين کارها آنان را ميدوشيد و ميچاپيد.
🔻و باید بپذیریم که دشمن در این جنگ و تهاجم، تاکنون موفق بوده است. بخش محسوس و قابل مشاهدهای از جامعه ما قربانی همین جنگ شدهاند. مع الاسف به بیغیرتی و بیحیایی هم افتخار میکنند. نه تنها تجاهر به فسق و فجور دارند؛ که به انجام آن هم افتخار میکنند! نه در برابر احکام و ارزشهای دینی «حرمت و حیا» دارند؛ علنی و در ملأ عام و به صورتی دستهجمعی روزهخواری میکنند! و نه از نمایش و نمایاندن ناموس خود در مرأی و منظر دیگران ابایی دارند.
🔸مهمترین برنامههای دشمن در پروژه حیازدایی و غیرتسوزی در سه دهه اخیر را میتوان به شرح زیر بیان کرد:
1.علوم انسانی غربی: ترويج و توسعه نظريههاي به اصطلاح علمي در روانشناسي و جامعهشناسي؛ «جامعهشناسي غيرتسوزي» و «جامعهشناسي عفتستيزي» و «روانشناسي حيازدايي» يکي از جامعهشناسان مفتخر به پيروي از غرب و انديشههاي ليبرالي، در پاسخ به اين سؤال که براي خيانت زوجين ...
2.اندیشه پلوراليسم ديني و کثرتگرایی عرفانی و عرفانهای بیخدا و بیمعاد
3.ترويج لذتگرايي فردي
4.طرح مسألة تساهل و تسامح فرهنگي و اجتماعي
5.ترويج معنويتها و گروههايي که دنبال «رؤياي شخصي» خود هستند.
6.نفوذ دادن افکار لیبرالیستی و اباحهگرایانه در میان برخی از روحانیان مستعد (روحانیانی که به هر دلیل با نظام و انقلاب و ولایت زاویه داشته و دارند)
7.ترويج اباحيگري جنسي با استفاده از:
أ.سلبريتيها و فضاي مجازي: از یک دهه پیش بسیاری از هنرپیشهها و فوتبالیستها که از طریق بسترهای فرهنگی جمهوری اسلامی رشد کرده بودند، شروع کردند به نمایش علنی زنان و دختران کمحجاب خودشان و انتشار تصاویر خانوادگی و سپس مهمانیها و سپس مسافرتهای ...
ب.ترویج موسيقيهاي مبتذل: «الغناء رقية الزنا» کسی که موسیقی مبتذل در خانه گوش میدهد طبیعی است که آرامآرام حساسیتهای مذهبی و ناموسی او نیز کمرنگ میشود.
ج.فيلمهاي مستهجن؛ در گذشته داستانهاي جنسي و مستهجن؛ اشعار مبتذل؛ و نمايش تجمل و زيورآلات و امثال آن از سوي افرادي خاص
د.رواج مدها و مدلهاي غيرانساني
ه.توجیهات شبهفقهی برخی از عمامهبه سرها برای بیحجابی و عدم مواجهه حاکمیت با مسأله پوشش.
و. ...
#غیرت
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌳 نویسنده حرفهای کیست؟
✍#ریچارد_باخ
یک نویسنده حرفهای، همان نویسنده آماتوری است که هرگز نوشتن داستان را ترک نکرد.
#تمرین_و_تکرار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@BaraneGHalam
♦️ زن محکوم شرایط نیست
✍ مریم اردویی
🔸این روزها هر وقت صحبت از وضعیت حجاب میشود غالب تحلیلگران پیکان نقدشان را به سمت علل اجتماعی گرفته و فقط از عوامل محیطی میگویند. به عبارتی کمتر کسی به عاملیت و ارادهورزی زن در مسألهی کشف حجاب یا حتی انتخاب نوع پوشش اشاره میکند. برخی تحلیلها به گونهای است که گویی هیچ نقشی برای عاملیت زن در این میان قائل نیستند و او را محکوم شرایط میدانند. انگارهی بیارادگی زن در انتخاب مسیر و سبک زندگیاش تا جایی در اذهان نهادینه شده که یک خطیب دلسوز و صاحب نام را که طبیبوار دغدغهی هدایت گناهکاران را دارد، به چنان وادی میکشاند که مسوولیت زنی که به هر دلیل مبتلا به گناهان منافی عفت شده را کان لم یکن قلمداد کرده و تمام بار گناهان او را بر دوش جامعه و مسوولان میاندازد و از او در قبال عملی که مرتکب شده سلب مسوولیت میکند. همه از نقص قانون، مردسالار بودن ساختارهای مدرن، جادوی رسانه و ...سخن به میان میآورند و ارادهی زن را محکوم تمام آنها میدانند و اینچنین است که زن مظلوم و جامعه ظالم میشود.
🔹البته راقم این سطور به دنبال نفی کامل این تحلیلها نیست که خود نیز بارها منتقد چنین ساختارها و عوامل زمینهساز سبک زندگی غیراسلامی بوده است. اما آنچه نگارنده را به نوشتن این متن واداشته است پررنگ شدن جبرانگاریهای ساختاری است که مختار بودن زن را به عنوان یک انسان نادیده میگیرد. در حالی که انتخاب نوع پوشش و حتی کشف حجاب در نهایت با ارادهی زن رقم میخورد. اگر بخواهم دقیقتر بحث را پیش ببرم باید بگویم عوامل متعدد از جمله ساختارها جزو علل معده برای انتخاب فرد محسوب میشوند اما در نهایت این ارادهی فردی زن است که به عنوان علت تامه دست به انتخاب میزند.
🔗 متن کامل در عصر زنان
#هویت
#زنان #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN