🔘 بازی سالانه؛ بودجه نهادهای فرهنگی
✍️ احمد اولیایی، دکتری فرهنگ و ارتباطات
🔹هر ساله در این ایام یا کمی قبل و بعدتر، بودجه مصوب نهادهای فرهنگی توسط برخی با این پرسش که «با این بودجه کلان، این نهادها چه کاری برای فرهنگ کرده اند؟!» پررنگ می شود. برای مواجهه معقول با این پرسش باید به چند نکته دقت کرد؛
۱. بودجه هایی در حد ۵۰۰ میلیارد تومان در مقیاس بودجه ریزی ملی برای کشور ۸۰ میلیونی عدد بالایی نیست. از نظر روانی نباید مبهوت اعداد شد.
۲. چرا فقط بودجه نهادهای فرهنگی پررنگ می شود. هیچگاه روی بودجه دانشگاه ها توسط اینها مانور داده نمی شود اما بودجه مثلا حوزه علمیه یا نهادهای دینی که بعضاً کمتر از یک دانشگاه هستند پررنگ میشود!
۳. اساسا «فناوری اثرسنجی فرهنگی» چیست؟ یعنی چگونه می توان فهمید کار فرهنگی اثر کرده است؟ فرض کنید یک نهاد فرهنگی کتابی با هدف کاهش طلاق منتشر می کند. کتاب هم توزیع می شود. چگونه می توان فهمید کتاب در کاهش طلاق موثر بوده است؟! یا به عنوان مثال، تلویزیون یک سریال درباب احترام به والدین پخش می کند. چگونه می توان فهمید احترام به والدین در ایران بر اثر این سریال تغییر کرده است؟! اساسا فناوری اثرسنجی فرهنگی نه تنها در ایران بلکه در جهان با چالش جدی روبروست. در مورد کارکرد نهادهای فرهنگی هم این چالش وجود دارد.
۴. جامعه ایران سالهاست مورد تهاجم فرهنگی ست و این تهاجم طی ده سال گذشته با توسعه شبکه های اجتماعی ضریب بیشتری پیدا کرده است. با این همه، چگونه زیست دینی و فرهنگی هنوز در ایران زنده است؟ به عنوان مثال: نوجوانان انبوهی که در اعتکاف حاضر میشوند، تعداد زوار حرم ائمه علیهم السلام که هیچگاه کاهش ندارد، هیئات مذهبی که مملو از جوانان است، دهه هفتادی و هشتادی هایی که مدافع حرم می شوند، مراجعات فرهنگی و دینی که به حوزویان و نهادهای فرهنگی میشود (در یک نمونه فقط یک مرکز ملی پاسخگویی دینی در قم روزانه هفت تا ده هزار تماس تلفنی برای پرسش دینی_فرهنگی دریافت میکند). اینها و دهها مثال دیگر همه نشان از زنده بودن زیست دینی و فرهنگی دارد. پس، همانطور که میتوان ادعا کرد نهادهای فرهنگی کاری نمیکنند، میتوان ادعا کرد این ها پس حاصل چیست؟! قطعا بخشی حاصل تلاش نهادهاست.
۵. عموما افرادی که این ایام بر روی خبر بودجهی نهادهای فرهنگی_دینی مانور میدهند آیا لزوما دغدغه فرهنگ دارند؟! آیا نمیدانند عدالت خواهی فقط به معنای افشا نیست؟ آیا نمیدانند مثلا افشای اینترنتی بحث مالی از یک عالِم نه تنها کمکی به عدالت نمیکند بلکه دینداری مردم را تحتالشعاع قرار میدهد؟ میدانند اما آنها لزوما دغدغه دین و فرهنگ ندارند. هدف مشخصتری را دنبال میکنند!
۶. این نکات به معنای عدم ضعف کارکردی نهادهای فرهنگی نیست. به معنای فقدان آسیب در بودجه ریزی فرهنگی کشور هم نیست. به معنای غلط بودن مطالبه از نهادهای فرهنگی هم نیست. بلکه غرض ازین یادداشت نشان دادن پیچیدگی های فهم اثرسنجی کار فرهنگی و لزوم مواجهه غیرهیجانی با اخبار مالی فرهنگی است.
#فرهنگ
#بودجه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ عکس یا عسک؛ واقعا مسأله این است!؟
✍️ محمدرضا بابایی
شاید تنها جایی باشد که با شنیدن کلمه عسک خندم که نگرفت، بلکه به حال گوینده این کلمه کلی غبطه خوردم ...
با همان سادگی خود، با موتوری که صدای موتور اِژ می داد خود را به من رساند، مثل همه مردم که فکر می کنند طلبه ها همه کاره این کشور هستند شروع کرد به گفتگو و درد دل، اما درد دل او جنسش با بقیه درد دل ها متفاوت بود از وضعیت اقتصادی نگفت، دم از اختلاس ها هم نزد، فقط با همان سادگی خود از من پرسید اون عسکی که روی این دیوار موسسه ای که شما از آن خارج می شوید را چرا پاک کردید(کردند)؟
گفتم پدرجان چه عکسی؟
عسک امام خمینی (ره) را می گویم دیگر حاجی جان! همون که ما رو یاد آن مرد خدا می انداخت.
من که تازه فهمیدم چقد راز ماجرا پرتم و دنبال حوائج دنیایی خویشم، از این همه مادیت خود شرمسار و از زلالی او حظ نفس بردم، طوری که خستگی جلسه چند ساعته ای که داشتم از بدنم رفت و به جایش شوق و انگیزه ای نشست که نمود خارجی اش این بود که بی اختیار دست او را بوسیدم، آخر شبیه همان دستی بود که پیامبر گرامی آن را بوسید.
آری دستانش پینه بسته و زمخت بود اما قلبش نرم و احساسش لطیف.
تمام گله مندی اش از این دنیا این بود که چرا عکس یا به گفته خودش عسک امام را از اینجا برداشتید منِ بیسواد با دیدن آن یاد امام می افتادم و فاتحه ای برایش می خواندم تا ذره ای از دینم را به آن مرد بزرگ ادا کنم، معلوم نبود اگر ایشان نبود وضعیت مملکت و مردم ما چی می شد، البته شما روحانیون هم زحمت می کشید و ما قدردان شما هستیم اما امام به گردن همه ما حق دارد، اگر میشه بگین که عسک امام را مجدد اینجا نصب کنند تا امثال من هم به یاد امام باشیم.
این دو دقیقه، اندازه دو ترم درس معرفت و مرام را بهم یاد داد که تا آخر عمر آن را فراموش نخواهم کرد.
#کارگر
#اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
روایت حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را بنویسید
برای شرکت در مسابقه «روایت نویسی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران»؛
نخستین دوره مسابقه «روایتنویسی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار میشود.
https://ketab.ir/News/30642
🔗 [نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در فضای مجازی دنبال کنید](https://zil.ink/tibf.ir)
@khaneh_ketab_adabiat
#کتابخوانی
#نمایشگاه_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دکوپاژ | #نقد_فیلم
💢 تحلیل و بررسی انیمیشن «مهاجرت»
👤باحضور:
◾️تحلیلگران و ناقدان سینما
⏰ زمان: سه شنبه 11 اردیبهشت
🔻 15:30 الی 18
📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه) کوچه39
کوچه دوم پلاک 11،کافه جهان نما
▪️جهت شرکت به آیدی زیر پیام بدهید
🆔@savade_rasane
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#معلمانه
🔷🔸پویش تبیینی
🔸عنوان پویش: امتداد مبتکرانه و ایدهورزانه بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته معلمان (بازخوانی و تکرار بیانات مدنظر نیست)
🔺1. التفات نویسندگان و تبیینگران به نگاه همهجانبه، موشکافانه، عمیق و هدایتورزانه مقام معظم رهبری در نگاه به مسائل آموزش و پرورش
🔺2.روایت تغییر نگاه از معلمِ کارمند (و نسخه های جعلی نظیر معلمِ بلاگر) به «معلمِ مسئول» (مسئول ایجاد دانش، تفکر و اخلاق)
🔺3. ایدهپردازی برای تبدیل محیط مدرسه به یک فضای برکتآفرین (ایجاد انگیزههای مضاعف فکری، اخلاقی و هویتی در دانش آموزان)
🔺4. ایدهپردازی نسبت به روابط معلم و دانشآموز در بستر غلبه رسانههای تعاملی و همهگیری فضای مجازی
🔺5. راههای انگیزهبخشی به مدارس، معلمان و خانوادهها، در اهتمام به تکوین شخصیت ملی در دانشآموزان (عزت تاریخی، سابقه فرهنگی و مفاخر ملی)
🔺6. افشای انگیزههای معارض سیاسی در فشار برای برونسپاری کامل آموزش و پروش از دستگاه دولتی و دوگانههای مخرب طرح شده توسط این جریانات (نقد سند بدیل و انحرافی تیم خاتمی، اعتبارزدایی از تلاش جریانات معارض در آموزش ضدِ غیررسمی و لطمه به حیثیت مدارس)
🔺7. ایدهورزی برای تقویت توان افقسازی مدرسه برای دانشآموزان و آیندهبینی آموزش و پرورش برای کشور (تناسب تخصص با نیازهای آتی، چشمانداز کشور)
🔺8. ادبیاتسازی به منظور افزایش اعتبار علوم انسانی و تعالی جایگاه این رشته در کنار رشتههای ریاضی و تجربی و فنی
🔺۹.تولید محتوا برای تعریف ارزش کار معلم و مسئولیتهای دستگاه دولتی و مردم در قبال این کار پر ارزش
🔺10. تولید محتوا در مساله عدالت آموزشی و موضوع اهمیت مدارس دولتی
🔺11. شیوههای الگوگیری مدارس دولتی از ابتکارات و کارهای نو مدارس غیردولتی
🟣 از اعضای محترم تبیینگر تقاضا میشود، آثار ارزشمند خودرا در بازه زمانی نهم تا چهاردهم اردیبهشت، در قالب یادداشتهای کوتاه 600 الی 800 کلمهای به نشانی @Saeedtotonkar ارسال کنند.
#روز_معلم
#شهید_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 آنها بهتر میدانند🧐
✍🏻 احسان قربانی
❓مدعیان و صاحب نظران در امر آزادی بیان
بهتر میدانند یا ما؟
کسانی که خود مُوَلِّد و مخترع آزادی بیان در دنیا بودند و هستند بهتر میدانند که کدام بیان آزاد است و کدام بیان نه.
بیانی آزاد است که در جهت آزادی بشر و رفاه بشر منتشر شود.
نه بیانی که بخواهد آن را سلب کند.
مثلاً اگر گروهی تند رو بخواهند عقاید و قوانین سخت و ضد بشری خودشان را در یک جامعه و بشر پیاده کنند ، یعنی در جهت مبارزه با بشریت قیام کرده اند و اگر کسی بخواهد این تفکر را تبلیغ کند یا از آن دفاع کند ، میشود همان بیانی که باید ساکت شود.
یا اگر جامعه ای منافع خویش را با یک جامعه مثلاً بزرگتر در تضاد دید و خواستش این بود که از منافع خود دفاع کند، همان بیانی است که آزاد نیست و سرکوب میشود.
بالاخره آنها صاحب نظرند و بهتر میدانند.
قطعاً اگر گروهی از مردم برای دفاع از زنان و کودکان خود در برابر کشتار گروهی دیگر که صاحب قدرت یا این نظریه کذایی هستند باید ساکت شوند.
یا اگر در کیلومتر ها ان طرف تر از این مردم در جایی که اصلاً با فرهنگ آنها بیگانه هستند ، یک جوان که دست بر قضا دینش هم با او متفاوت است و جالب تر اینکه در کشور صاحب نظریه زندگی میکند، یک چفیه فلسطینی به سر خود ببندد و برای دفاع از این مردم فریاد بزند و آزادی آنها را طلب کند ، خوب معلوم است صاحب نظران در اینجور مواقع آزادی بیان را قورت میدهند و ......
خوب آنها خودشان صاحب آزادی بیان هستند و فقط خودشان حق دارند از آن استفاده کنند.
فقط مال آنهاست
درست به مانند یک بچه که حاضر نیست ببیند که دیگری اسباب بازیی شبیه اسباب بازی او دارد پس یا میرود بهترش را میخرد یا مال دیگری را خراب میکند.
خوب چاره ای نیست ، چون آنها صاحب آزادی بیان هستند.
البته فقط برای خودشان.....
#دانشجو
#آزادی_بیان
#صهیونیست #امریکا
#فلسطین #اسراییل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آنچه نیروهای نظامی ما را در برابر دشمنان تا دندان مسلح پیروز میکند....
حلقهوار و دو زانو نشستن گرد ولایت است.
این گونه نشستنها در این دوره زمانه دیگر وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار کم است.
سالها در حوزههای علمیه و کموبیش اینک نیز مواردی پیدا میشود که طلبهها حلقهوار گرد استادشان دو زانو بنشینند و همه جان و تنشان گوش بشود و چشم به لبهای مرادشان بدوزند.
آنچه سربازان و سرداران وطن را در برابر رهبرشان بر زانو نشانده است چیزی نیست مگر عشق به نایب امام زمانشان.
که همین مسئله،این لشکر را شکست ناپذیر میکند
✍️سعید کرمی
#ادب #ولایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✨ مجتهد و عارف گمنام
آیت الله محمد کوهستانی مازندرانی مشهور به آقاجان کوهستانی، فقیه و عارف شیعه و ساکن روستای کوهستان مازندران بود.
وی در حوزههای علمیه بهشهر، بابل، مشهد و نجف تحصیل کرد و از آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و آقا ضیاءالدین عراقی، اجازه اجتهاد دریافت کرد.
آیتالله گلپایگانی زهد و تقوای آیت الله کوهستانی را عین الیقین برای خود میدانست. آیتالله مرعشی نجفی او را لنگر أرض و آیتالله سید عبدالکریم رضوی کشمیری وی را صاحب نفس زکیه دانسته است.
از نمونههای تقوا و وَرَع کوهستانی چنین گفتهاند که غذا و نان، تنها از محصولی که از زمین پدری بهدست آورده بود، میخورد و غذاهای دیگران را احتیاط کرده و استفاده نمیکرد.
آیت الله کوهستانی پس از بازگشت از نجف در زادگاه خود، کوهستان، مدرسه علمیهای تأسیس نمود و بسیاری از علمای مازندران در آنجا تحصیل کردند. شهیدسید عبدالکریم هاشمینژاد و آیت الله ابوالحسن ایازی از شاگردان وی بودند.
ایشان در بامداد جمعه ۱۳۵۱/۲/۸ مطابق ۱۳ ربیع الاول سال ۱۳۹۲ق از دنیا رفت و بر اساس وصیتش در حرم امام رضا (ع) دفن شد.
#مازندران
#علمای_دین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎شورش عقلانیت ضداسرائیلی در آمریکا
✍️علیرضامحمدلو
🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدانهای عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در دانشگاههای آمریکا رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از #غزه به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زدهاند، یک مساله استراتژیک علیه منافع صهیونیسم محسوب میشود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند.
1️⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی به هرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با #صنعت_فرهنگ و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، سرکوبگری رضایتمندانه به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج میگیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد.
2️⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا حکمرانی اطلاعات و موج سوم تافلری نامیده میشود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه میدهد که همانجا نیز مداخلهگری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبشها روشن است.
3️⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید عقلانیت ابزاری، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید میکند. در واقع نخبگان جامعه را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار میگیرد و تصویر جادویی و بیرقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل میکند.
🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی میشود که یک جنبش نخبگانی فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است.
🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک خودِ تعمیمیافته رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و عقلانیت مقدس و پارادایم نوینی درحال ظهور است.
🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیوارههای اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از #طوفان_الاقصی که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات #وعده_صادق هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری میتواند منتج کند ان شاالله.
#آمریکا
#اعتراض_نخبگان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹حاشیهای بر حشاشین
✍️ حمید احتشام، پژوهشگر فلسفه
✍️در باب سریال «حشاشین» نقدهایی گفته شده و من هم میخواهم یادداشت خودم را دراینباره بنویسم.
🔸به نظرم روح حاکم بر کلیت این سریال، تعارض بین دو ایده در #حکمرانی است. ایده #دولت_سلجوقی که مبتنی بر علم و حکمت است و نمایندگان آن نظامالملک وزیر و عمرخیام فیلسوف است و ایده #دولت_اسماعیلیان به نمایندگی #حسن_صباح که مبتنی بر #ولایت_و_نیابت از امامِ غایب است.
🔸دستاندرکاران این سریال بهوضوح در «حشاشین» نشاندادهاند چگونه «حسن صباح» یکتنه هیبت و هیمنه دولت مقتدر سلجوقی را به لجن کشیده است.
🔸ایشان پس از نشاندادن قدرت دولت سلجوقی بهمثابه بزرگترین دولت مقتدر روی زمین، داستان این اقتدار را وابسته به حضور دانشمندان برجستهای چون عمر خیام و غزالی در دستگاه و همچنین درایت و مدیریت وزیر حکیم و فرزانهای چون نظامالملک دانستهاند.
🔸در مقابل آن، حسن صباح که قدرتهایی در پی ملاقات با عجوزهای از جن (شیطان) به دست آورده، تلاش میکند به اسم مبارزه با ظلم و جور برای خود پیروانی گردهمآورد و در نهایت موفق میشود با تصرف غاصبانه قلعه الموت، حکومت خود را سروسامان دهد.
🔸به نظر میرسد این سریال فراتر از داستان اخوانالمسلمین یا حماس و حتی فراتر از تفکرات داعشی در حال مقابله با ایده #مهدویت است.
🔸ایده حاکم بر این سریال دوقطبیسازی بین ایده علم و ایده غیب است. حکومت سلجوقیان بر پایه علم عالمانش و حکومت اسماعیلیان بر پایه ایده ولایتِ امام غائب و نیابت حسن صباح از اوست.
🔸به نظر میرسد هدف نهایی این سریال تخریب ایده #ولایت_فقیه بهمثابه نیابت عام از امام زمان است. این سریال میخواهد نشان دهد شوکت و تمدن اسلامی اگر بخواهد بازگشتی قدرتمند داشته باشد نه از دل #جمهوری_اسلامی و نه بر پایهای از تفکرات #شیعی که از دل اسلام عقلانی، منطقی و علمی سربرخواهد آورد.
#اندیشه
#سریال #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♨️سه پرسش اصلی در مواجهه با کتاب
1️⃣«چرا کتاب نمیخوانیم؟»
چون با وجود رسانه و اینترنت و ماهواره دیگر به کتاب نیاز نداریم!
2️⃣«چرا باید کتاب بخوانیم؟»
چون رسانه و اینترنت و ماهواره فقط اطلاعات میدهند و سرگرمی اما کتاب، آگاهی و روشنگری و خودآگاهی و دیگرآگاهی میدهد و نوع نگاه و نحوه شناخت و فهم و تحلیل ارائه میکند.
3️⃣«چه کتابی باید خواند؟» کتابی که روشنگری کند و بینشی انتقادی و راهبردی برای زیستنی با معنا عرضه کند.
✍🏻سید محمود نجاتی حسینی
مدیر گروه دین انجمن انسان شناسی ایران
🗒️@HamQalam
نویسندگان حوزوی
♨️سه پرسش اصلی در مواجهه با کتاب 1️⃣«چرا کتاب نمیخوانیم؟» چون با وجود رسانه و اینترنت و ماهواره د
.
#قلمدون
💠 صفحهی #هم_قلم آماده انتشار یادداشت خانمهای نویسنده است👇
✔️ https://eitaa.com/HamQalam
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 آنچه در نقد مهدی نصیری نوشتهام
✍️ سیدمحمد حسین دعایی
▪️ تحجّر × سکولاریسم
https://eitaa.com/Smh_Doaei/23
https://eitaa.com/Smh_Doaei/24
▪️ وقتی مرزبندیها شفاف میشوند
https://eitaa.com/Smh_Doaei/31
▪️ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال»
https://eitaa.com/Smh_Doaei/295
https://eitaa.com/Smh_Doaei/296
▪️ نه هر که چهره برافروخت دلبری داند
https://eitaa.com/Smh_Doaei/318
▪️ حکایتِ «جاهل» و «افراط» و «تفریط»هایش
https://eitaa.com/Smh_Doaei/415
▪️ شیادی در پشت نام دین
https://eitaa.com/Smh_Doaei/421
▪️ افراط در نفهمیدن!
https://eitaa.com/Smh_Doaei/437
▪️ خطر مسلمان غربزده و سکولار مذهبی
https://eitaa.com/Smh_Doaei/486
▪️ وقتی کینه کورت میکند
https://eitaa.com/Smh_Doaei/529
▪️ افاضات جدید!
https://eitaa.com/Smh_Doaei/547
▪️ کوردلی و کجفهمی اطرافیان، اصلیترین عامل غربت معصومان
https://eitaa.com/Smh_Doaei/832
▪️ و این داستان ادامه دارد!
https://eitaa.com/Smh_Doaei/914
▪️ ویراستها
https://eitaa.com/Smh_Doaei/354
https://eitaa.com/Smh_Doaei/358
https://eitaa.com/Smh_Doaei/408
https://eitaa.com/Smh_Doaei/559
https://eitaa.com/Smh_Doaei/657
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ احـیــاگــر بشـاگَــــرد
✍️میلاد حسن زاده
▪️ زمستان سال ۱۳۹۰، در حالی که در تدارک اردوی جهادی بودیم، نامی به گوشمان رسید که حیرتمان را برانگیخت: حاج عبدالله والی، مردی که به تنهایی، بشاگرد را احیا کرده بود.
▪️بشاگرد، با جمعیتی چند ده هزار نفری، تا پیش از انقلاب، حتی نامی در نقشهها نداشت. فقر، محرومیت و بیماری در این منطقه بیداد میکرد، به طوری که دیدن آن، قلب هر انسانی را به درد میآورد. نسل جدید بشاگرد به سختی میتوانند تصور کنند که اجدادشان در چه شرایطی زندگی میکردند.
▪️اما حاج عبدالله والی، تسلیم این شرایط نشد. او با عزمی راسخ، دست به کار شد و بشاگرد را احیا کرد. حاج عبدالله والی، با تأسیس اردوهای جهادی، راهی نو برای خدمت به محرومان گشود. این اردوها، جمعی از جوانان داوطلب را به مناطق محروم میفرستادند تا با دستان خود، به یاری مردم نیازمند بشتابند.
▪️حاج عبدالله والی، مردی با نفس قدسی بود که توانست جمعی از جهادگران را گرد هم آورد که "طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن" و "انسان ۲۵۰ ساله" یکی از برکات این جمع بود.
▪️در نهایت، این مرد بزرگ، ۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ به خاطر انواع بیماریها که در طول سالها تلاش خستگیناپذیر متحمل شده بود در جوار حق آرام گرفت و یاد و خاطرهی او در دل مردم بشاگرد و جهادگران سراسر ایران جاودانه شد.
▪️یاد و خاطرهی حاج عبدالله والی، این مرد بزرگ و فداکار، گرامی باد.
▪️برای آشنایی بیشتر با زندگی و خدمات ارزشمند حاج عبدالله والی، کتاب "تا خمینی شهر" را مطالعه کنید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🏷 یک دالان «خلاقیت و مهارت»
✍️ محسن بختیاری
✍️ شاید یک وقت هایی تصور کنیم «تحول» یک کوه رفیعی است که هر کسی را توانایی فتح آن نَبُوَد. ☺️
⭕️ بلند بودن قله تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی، سخنی درست است، اما اینکه فقط برخی مدارس، و به احتمال زیاد فقط #مدارس_غیر_دولتی می توانند تحول آفرین باشند، قطعا اشتباه است.
⭕️ روایت به راه انداختن نمایشگاه دست سازه های دختر خانم های خلاق مدرسه دولتی یزد، روایتی است پر از شیرینی و تلخی، آکنده از امید و چالش.
این روایت را باید از زبان مدیر محترم مدرسه «سرکارخانم ملکوتیان» و همکارانشان شنید.
💎 امیدوارم به زودی دست به قلم شوند و برایمان #روایت_پیشرفت مدرسه دولتی خود را بنویسند.
و امیدارترم به اینکه این فعالیت های خوب و تحولی، در کانون تابستان مدرسه نیز ادامه پیدا کند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بلاگرِمعلم یا معلمِبلاگر؟!
✍️محمدرضا بابایی
این سؤال اساسا اشتباه است و اصلا نمیشود این دو را در یک کفه ترازو با هم سنجید!
بلاگر بر اساس نرمافزار تمدن غرب، بدنبال نشان دادن خود است و معلم بر پایه نرمافزار تمدن اسلامی، در مسیر سوختن و ساختن دیگران قرار دارد، معلم چراغ راه دیگران می شود تا پرواز کنند، اما؛ بلاگر از دیگران برای بالارفتن خود استفاده می کند. پس معلمی و بلاگری قابل جمع نیست و طبیعتا نمی شود بلاگرها را معلم یا معلمین را بلاگر دانست . از طرفی ساحت معلمی از نوع عشق است و بلاگری از نوع کشک، یعنی بلاگر بدنبال سرگرمی است اما؛ معلم ایجاد اندیشه در جان و سر متربی خویش میکند.
معلم مشوق انجام مسئولیت و سازندگی در دین و دنیا است اما بلاگری تشویق به بی مسئولیتی و وقت گذرانی می کند. چطور میشود معلمی را با بلاگری قیاس کرد وقتی اساسا و ماهیتا با هم متفاوت اند؟ بواسطه همین تغییر است که جایگاه معلم ارج نهاده می شود و آن را همرده با پیامبران الهی قرار میدهند، حال اگر امروز نسبت به جایگاه معلمی گاهی خدشه وارد می کنند، دلیل بر تغییر ماهوی آن نیست و او همچنان همان اجر وعده داده شده را دارد، نتیجه اینکه؛ معلم بلاگر نمیشود و بلاگر معلم.
معلمِ واقعی عاشق خدا است و به سمت اندیشه خدایی می رود و از خدا انتظار دارد اما بلاگر عاشق خلق است و بهسوی اندیشه های آنها قدم برمی دارد و از آنها انتظار تایید(لایک و فالو) دارد، امروز برای معلمین باید این آیه را خواند: مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ؛ آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست (از ذخائر اعمال نیک و ثواب آخرت، تا ابد) باقی خواهد بود و البته اجری که به صابران بدهیم اجری است بسیار بهتر از عملی که به جا میآوردند.
سایه معلمان واقعی بر سر علم و دانش این مرز و بوم مستدام .
#معلم
#بلاگر #هویت
#نویسندگان_حوزوی (آذربایجان غربی)
✒️@howzavian_westazarbaijan
🔺مقلدان بیبنیاد
جلال آل احمد در کتاب غرب زدگی نوشت:
«آدمِ غربزده ریشه و بنیادی ندارد؛ نه شرقی مانده، نه غربی شده؛ هُرهُریمآب و چشم و گوش بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید میکند.»
پانوشت: بدا به حال کسانی که هویت خود را از دست داده، نه اینسوی بوماند و نه آنسو. نمونهاش افرادی که در قضیه اخیر دانشگاههای آمریکا و اروپا صمّبکم شدهاند.
شهاب گرافی
#روشنفکری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ویژه_برنامه
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند:
⬅ به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله مطهری(ره)
🔰حکمرانی اسلامی در اندیشه استاد شهید مطهری
🎤حجتالاسلام دکتر نجف لکزایی
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.siasi
_______________________
🔰علم دینی از منظر شهید مطهری
🎤دکتر رمضان علیتبار
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰
____________________________
🔰بررسی تحلیل انتقادی مفهوم آزادی نزد اگزیستانسیالیسم با تأکید بر دیدگاه شهید مطهری
🎤حجتالاسلام دکتر جمال سروش
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۱۷
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#شهیدمطهری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
✔️ تشکل بانوان نویسنده دفاع مقدس راهاندازی شد
لیلا محمدی نویسنده کتاب «زلال» از آغاز به کار تشکل بانوان نویسنده انقلابی در حوزه ادبیات دفاع مقدس خبر داد.
همانطور که میدانید تاکنون کتابهای زیادی در حوزه دفاع مقدس و شهدا نوشته شده و به چاپ رسیده است. اما اجماع و همافزایی بین نویسندگان این کتابها که اغلب هم خانم هستند، وجود نداشت. از طرفی بحث حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر بود، همچنین قوت کارها و کتابها. هرچند بسیاری از این کارها قوی بودند، اما در کنار آنها کارهای ضعیفی نیز وجود داشته است. به نظر میرسد که دلیل عمده این موضوع، فقدان تخصص لازمِ نویسنده برای نوشتن کتابهایی در این زمینه است.
به همین دلیل با ایجاد تشکل «بانوان نویسنده»، جمعی از بانوان که در عرصه ادبیات دفاع مقدس فعالاند را گردهم جمع کردیم. ما بانوان، ذوق، انگیزه و توانایی لازم برای قلمفرسایی درباره شهدا را داریم، اما نیاز به توانمندسازی هست تا قلم قویتری برای نوشتن از انقلاب و شهدا پیدا کنیم. همین که یک بانوی نویسنده وقت میگذارد و برای یک شهید کتاب مینویسد، ارزشمند است؛ اگر او توانمندتر شده و تخصص بیشتری در عرصه نویسندگی اعم از عناصر داستان و خاطره داشته باشد، قطعاً میتواند کتابهای بهتری نوشته و بدین واسطه خوانندگان را به خواندن آثار بیشتری در این زمینه ترغیب کند که در این صورت، حق شهید هم ادا میشود.
در این تشکل، بانوانی که در کل کشور در این عرصه فعالیت میکنند را گردهم آوردیم. خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از سوی بانوان نویسنده صورت گرفته و به این تشکل پیوستهاند. تاکنون 110 خانم در این تشکل حضور دارند که حوزه اختصاصیشان دفاع مقدس و شهدا است. عمده آنان کتابهایی در گذشته نوشتهاند و اکنون نیز با آموزشهای مهارتمحور، مشغول نگارش کتابهای جدیدی در حوزه دفاع مقدساند.
طی هماهنگیای که با مؤسسه طلوع حق داشتیم، بانوان نویسنده مشغول گذراندن دوره آموزشی داستان استاد سرشار هستند. در قدم بعدی، بحث سواد رسانه، دوره خاطرهنگاری و خاطرات شفاهی، همچنین دورههای داستاننویسی پیشرفته را خواهیم داشت. در کنار فعالیتهای تخصصی ادبی، در حال پیگیری برای دریافت مجوز از وزارت کشور هستیم تا بتوانیم این فعالیت را گسترش بدهیم و حمایتها و خدمات برای بانوان نویسنده انقلابی در قالب سازماندهی شده ادامه پیدا کند.
#خبر_خوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰معنای آشوب در دانشگاه غرب
✍️ سید عبدالله هاشمی
🔸به نظر می رسد دنیا شرایطی شبیه سال 1356 ایران را سپری میکند و سرعت حوادث پیش بینی آینده را سخت کرده است؛ اما به طور قطع میتوان گفت جهان در حال حرکت به سوی تجربه ملت ایران در 22 بهمن سال 1357 با مقیاسی جهانی است.
متن کامل
#ایران
#آمریکا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌دوره جدید ژئوپلیتیکی با انقلاب اسلامی
✍️ مرتضی رجائی
سال ۱۳۵۷ در ایران، نه رژیم پهلوی، نه نظام استکبار و نه حتی خود مردم، باورشان نمیشد که با پیروزی این انقلاب، جهان وارد یک دوره جدید ژئوپلیتیکی شود.
شاید معترضان این روزهای دنیا هم وسط بازه گذار به دوران جدید عالم باشند و خودشان حواسشان نیست!
شاید هم با نگاه به تجربه انقلاب اسلامی، به پیروزی امیدوارند!
#ایران
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺سلامتی و مستی؟!
✍️ بابک شکورزاده
🔹خبر مسمومیت تعدادی از پزشکان در شیراز به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی، خبری بود که در روزهای اخیر منتشر شد و پای دادستانی را نیز به میان آورد.
🔹این خبر از این جهت بسیار جای تأسف دارد که چرا چنین گناه بزرگی اینقدر عادی شده که کسانی که مثلا جزو اقشار فرهیخته و خواص جامعه هستند اینگونه تن به چنین عمل شنیعی زدهاند.
🔹جالب این است که معمولا این نوع پروندهها از این جهت بررسی میشود که چرا مشروب، تقلبی بوده و سعی، در برخورد با عوامل آن است.
🔸کسی که مشروبات الکلی یا اصطلاحا شراب درست میکند و یا مصرف میکند، هر دو مجرم هستند؛ نفس کار جرم است؛ حالا فرقی نمیکند که تقلبی باشد یا اصل!
🔹درست است کسی که تقلبی تولید میکند جرمش بیشتر است و حرام اندر حرام میشود؛ ولی نباید طوری تلقی شود که فقط سازنده مشروب تقلبی مجرم است!
#شیراز
#پزشکان
#نخبگان_جامعه
#مشروبات_الکلی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺تنبیه نخبهی خطاکار
✍️ دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم
۲۹ پزشک متخصص در یک میهمانی مختلط، شرب خمر کردهاند! یکی مرده یکی به کما رفته و بقیه هم بستری شدهاند!
در خبرها آمده که مشروبفروش را به خاطر فروش جنس ناخالص دستگیر کردهاند!
اما روش اسلامی مواجهه این است که هم با مشروبفروش برخورد شود و هم شرابخواران در ملأ عام حد زده شوند. تا عبرتی برای دیگران شود.
#قانون_مداری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 روز روانشناس تسلیت
✍️ علی مهدیان
🔹علم روانشناسی و اساسا هر علمی را در بستر تمدن غرب، هم میتوان بر اساس کارکردش و هم فلسفه پشتیبانش، توصیف کرد.
🔹مثلا روانشناسی به تعلیم و تربیت کمک میکند تا مکتب آموزشی درست کند. آموزش و پرورش هم قرار است انسانی تربیت کند که بتواند غایتهای تمدن مدرن را محقق کند. غایت تمدن مدرن، مثلا قراردادن حاکمیت یک نهادهایی است اعتباری، که مثل بتهای دوران جاهلی به دست یک جمع خاصی اداره میشوند و همه بشر را برده خود میکنند. اراده اینها به جای حق مینشیند و اینگونه استکبار پا میگیرد. روانشناسی وقتی مثلا خیال را و اراده را و خلاقیت را جای اراده مینشاند و سر از مکاتب مختلف تربیتی در میآورد چنین هیولایی در نهایت میسازد.
🔹روانشناسی باید آدم تابع و اسیر سبک خاص زندگی تربیت کند. آدمهای شرطی شده یک نسل آن بودند، آدمهای اسیر فضای ذهن جمعی و دنیای خاص ذهنی گشتالتی یک نسل بودند و همینطور و همینطور...
روان شناسی امروز در خدمت فضای مجازی و مدیریت افکار عمومی در یک دنیای ظاهرا آزاد و پر از روابط است. برای روان شناس مهم است که مثلا نقش عقیده و ایمان را بر سلولهای مغز حتی بیابد که بتواند مدیریتش کند. روانشناس امروز تولیداتش چه از جنس توصیفات چه از جنس فرضیات چه از جنس توصیه ها، تکمیل کننده یک کلان پروژه مدیریت ذهن و افکار عمومی است که بعد، راحت با شعار دموکراسی و لیبرالیسم بتوانند اراده ای را بر همه تحمیل کنند. کمی عمیق تر، اما همان پروژه استکبار و بردگی.
🔹روان شناسی از این جهت که در این دنیایی که همه به هم و به خودشان غریبه اند و خود را گم کرده اند به خود انسان فکر میکند و از قبل روان آدمی به مدیریت او میاندیشد رویکرد مهم و جالب توجهی است که کاش روزی در خدمت حق و وحی قرار گیرد اما دقت کنیم فعلا تعبیر «الطبیب النفسی» یا همان روان شناس ما را به اشتباه نیندازد، او صاحب علمالنفس نیست و انسانشناس نیست و نمیتواند باشد چون ذات انسان تا افق «او ادنی» سرمیساید و «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را بر سجدهگاهش نشانده است و روانشناس حداکثر به کمی بالاتر از جسد فکر میکند حتی وقتی به ناخودآگاه میاندیشد.
🔹دنیای ما دردش با این روانشناسی مداوا نمیشود بلکه اساسا دنیای ما با همین روان شناسیاش دردمند است و این علم هم بخشی از آن درد عمیق بشر امروز است. اینکه حالا با آن چه کنیم مساله من نیست فعلا بد نیست به چیستیاش فکر کنیم، من که حقیقتا بایدن مفلوک و ترامپ دیوانه و بی بی(نتانیاهو) جانی را استعاره خوبی میدانم برای فهم و شناخت این دنیای روانی، این تمدن غربی که برای برده هایش نیز به قول خودشان ذاتا دوران افسردگی و اضطراب را ساخته است. و انسانها به اندازه ای که آمیخته به آن شوند مثل پزشکان شیرازی اند که امروز با شراب دستسازشان یا مست میشوند یا مسموم یا بیهوش و یا میمیرند و با همین حال هم میخواهند مداوا کنند جسم آدمهای بیگناه اطرافشان را. این اتفاق تلخ در میان پزشکان و این وضع دیوانه وار و روانی جهان امروز همگی نشان میدهد روز روانشناس را باید تسلیت گفت به همه تمدن ذاتا مسموم غربی.
من به «انقلاب درمانی» ایمان دارم. برای من «الطبیب النفسی»، انقلاب خمینی است. این حقیقت را دستکم نگیرید او میتواند همه گستره تمدنی و همه سطوح مختلف علوم و همه لایه های حیات بشری را مداوا کند.
همین و بس.
#تربیت
#روانشناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN