#دست_بر_دارید
🖍جلیلی اینطوری نیست
🖍قالیباف اونطوری نیست
✍️ علی مهدیان
🔺میگویند جلیلی توان اجرا نداره، اجرا در مورد رییس جمهور یعنی توان جهت دادن و مدیریت و تصمیمگیری در ساحت کلان، یعنی توان به کارگیری و مدیریت یک جمع هماهنگ، یعنی به خدمت گرفتن ظرفیتهای مختلف کشور، یعنی داشتن اندیشه و برنامه ، یعنی جرات و شجاعت انتخاب موضع در نقاط حساس و ...
جلیلی در مدتی که در شورای امنیت بود نشان داد جرات تصمیم گیری دارد، سبک مدیریت او احتمالا چیزی شبیه اتفاقی است که نزدیکان او در صدا و سیما دارند، صدا و سیما آغوش بازی نسبت به طیفهای مختلف داشته، جوانان را بکار گرفته، درصد مخاطبین را به گفته منابع رسمی حدود ده درصد افزایش داده، نه نگاه بسته مدیریتی آنچنان که میگویند دارد، نه جوانگرایی را کنار میگذارد، نه شجاعت در تصمیمات سخت و از سر اخلاص و تقوا را کنار میگذارد. جلیلی را هر کس از نزدیک دیده احساس تعقل و اخلاق و معنویت در عین شجاعت و قاطعیت در او را دیده. ماجرا اینقدر که صفر و یکی تحلیل میکنیم نیست.
🔺میگویند اطرافیانش عدالتخواهان و بداخلاقها و خاله زنکها و حاشیه سازها هستند. اولا او به دلایل ویژگیهای شخصیتی، آنچنان از اطرافیان تاثیر نمیگیرد، ثانیا جنس او به لحاظ عدالتخواهی شبیه برادرش آقا وحید است، این دو بزرگوار اولا مدتها است نگاهشان به ظرفیتها است، امیدوارانه است، و اتفاقا بهترین مثال برای عدالتخواهی ولاییاند.
🔺میگویند قالیباف تکنوکرات و چیزی شبیه روحانی و هاشمی است. جهت انقلابی ندارد. این حرف غلط است، مجلس او قوانینی را تصویب کرده، بروید قوانین را ببینید، نگاه کنید چطور با تلاش شبانه روزی ساختار قوانینی را تصویب کرده که کاملا ساختار اقتصاد مقاومتی را دنبال میکند، عدم وابستگی به نفت، اصلاح نظام بانکی، کمک به رشد تولید، مقابله با فساد و دلالی و چه و چه. کمک به افزایش جمعیت و بحث مسکن و ...آنقدر درخشان است که بارها رهبری با او مدال انقلابی گری داده. دقت کنید مجلس انقلابی صفت مجلس قبلی است. کافی است نحوه توصیه های رهبری به مجلس جدید و تازه واردهای آن را با مجلس قبل مقایسه کنید.
🔺میگویند قالیباف قدرت طلب است. چون از ریاست مجلس رفت برای ریاست جمهوری، بعد سخنان رهبری را میآورند. اولا خود من و شما در همین مدت کوتاه بارها دیدیم شرایط چقدر متغیر و شناور است، چگونه میگویید او احتمال داشت بیاید یا نیت فلان داشت. بعلاوه او اگر قدرت طلب بود در انتخابات نود و شش که هم خود و هم همراهانش احتمال جدی میدادند که با کنار رفتن آقای رئیسی ایشان رای میآورد، کنار نمیرفت و مدد به آقای رئیسی نمیداد. قالیباف اهل عقل جمعی است، اهل مشورت است. او با طیفهای متنوعی کار میکند ولی دوست دارد عملا حرف رهبر را پیش ببرد.
🔺رفقا! من هم نقدهایی به این دو بزرگوار دارم، اما صحنه را اینقدر سفید و سیاه نبینیم. این عزیزان سرمایه های این کشورند، دارایی ما هستند. شما را به خدا مراقب باشید، "رهبری را بی آبرو نکنید"، او گفت با این جنگ و جدالها و بی اخلاقی ها، ایران بی آبرو میشود، بیایید شاخصها را مرور کنیم، مهمتر از اینکه کدام بزرگوار را در نهایت انتخاب میکنیم باید کمک کنیم به رشد مردم، تا بعد انتخابات تنور مطالبه و اندیشه ورزی بر اساس همین شاخصها روشن باشد.
بیایید همگی از خودمان شروع کنیم. بسم الله.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📍تنگچشمانِ بدنظر
✍️انتشار یادداشت امیر خندان، عضو تحریریه مدادالفضلاء در خبرگزاری حوزه:
یاد لطیفهای افتادم که شاهد مثال نوشته را بهتر نشان میدهد. شخص سادهلوحی برای دیدن جنگل رفته بود. در بازگشت از او پرسیدند: جنگل را دیدی؟ زیبا بود؟ در جواب گفت: آنقدر درخت بود که نگذاشت جنگل را ببینم!
🔗متن کامل در صفحه نویسنده
🔗همین یادداشت در خبرگزاری حوزه
#رئیسی
#شهید_جمهور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
🔍 رأی به شرط چاقوی «خاتمی»
✍️مرتضی بذرافشان
این شرط اخیرم است برای شرکت آبرومندانه در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم؛ البته با توضیح ذیل:
_راستش هیچ شرطی نداشته و ندارم. سری قبل که رای ندادم، از هستی ساقط شدم. رای میدهم به قول "کانت" پس هستم.
_ حالا گفتهام رای میدهم به شرط فلان و فلان. به یاد خرید هندوانه افتادم به شرط چاقو از بقالی سر کوچه "احمدی نژاد".
_حرف از "احمدی نژاد" شد؛ مادری به دخترش گفت: قربون عزیز چشم بادامی ام. دخترک گفت مامان جون بادام میخوام. حالا خدا خیر دهد این بازیگر هالیوودی و معجزه هزاره سوم را که عجیب روسفیدمان کرده؛ کسی هم نمیگوید بالای چشمت ابروست. او یک فرشته نبود.
_عده ای آمدند نزد پیامبر، خواستند شرط و منت بگذارند برای ایمان آوردنشان؛ خدا فرمود: ما منت میگذاریم؛ حوالهشان داد جای دیگر. به ناچار برگشتند، اما بلانسبت در لباس نفاق.
_ما هم رفتیم همه جا دورمان را زدیم، دیدیم خبری نیست. حتی از زن زندگی چیزی برای ما نماسید. حالا دانشجویان آمریکایی چفیه انداختند به گردن. زمین بی خیال ما به دور خودش میچرخد.
_یادش بخیر، سال ۷۶ کاندیدا شدم بگویم هستم و هستیم اما تق و توقی الکی الکی شدم رئیس جمهور. هرسال در انتخابات کلی برو بیا داشتم و الان دلم برای آن روزها تنگ شده و میخواهم برگردم ولی چند نفر مثل "حجاریان" و "تاجزاده" هی پیغام و پسغام ولی حنای ما دیگر رنگی ندارد.
_سازمانهای بین المللی، سابقا با جنگ روانی و دوقطبی سازی، برای رای آوری فرد مورد نظرشون تلاش میکردند. این دوره هم سه کشور اروپایی یا همان تروییکا در شورای حکام برای تحریم و تاثیرگذاری پیشقدم شدهاند. به آنها در توئیتر پیغام دادم: بی فایده است؛ عرض خود میبرید و زحمت ملت ایران. بعد از اسرائیل نوبت شماست.
_نکاتی که گفتم همه درون اصلاحاتی ست. به سمع و نظر کیهان و برادر"رسایی"نرسد که بیچارهام و از نفس کشیدن شاید محروم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🚩باسمه تعالی و این کودک مجاهد
✍️ محمد مختاری
امام جواد (علیهالسلام) در سن هشت سالگی به امامت رسیدند و پس از آن در طی هفده سال تلاش و مجاهدت کار را به جایی رساندند که نیمی از مردم سرتاسر قلمرو وسیع عباسیان حضرت جوادالائمه (علیهالسلام) را رهبر فکری خود و شایستهی جایگاه خلافت میدانستند.
پس از آنکه معتصم عباسی(لعنت الله علیه)، خلیفهی ظالم معاصر حضرت، متوجه شد که امام نهم شیعیان خط مبارزاتی ویژهای را با هدف بازگرداندن منصب نبوی به جانشینان حقیقی ایشان (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) دنبال میکند، تصمیم بر قتل آن حضرت گرفت و ایشان را مسموم کرده و به شهادت رسانید.
ما از نقش امام جواد علیهالسلام در حفظ تشیع چه تعریفی به جامعه ارائه کردهایم؟
#امامت
#مجاهدت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 خطر کنار گذاشتن مسائل سیاسی از تبلیغ
✍️ قدرت الله غلمانی
📚واژه تبلیغ برای طلاب و روحانیون حوزه های علمیّه،واژه ای مقدس است تا جایی که هدف طلاب وروحانیون از آمدن به حوزه های علمیه و در کسوت روحانیت قرار گرفتن،همین واژه مقدس تبلیغ است.
📌عالی ترین نوع تبلیغ همان منبر است که امروز با وجود انواع و اقسام ابزارهای تبلیغی،باز منبر بزرگترین پایگاه تبلیغ دین است و همه وسایل ارتباطی دیگر،هرگز نتوانسته جای منبر را پر کند.حضرت آیت الله خامنه ای که از منبری های بزرگ تاریخ ما می باشد می فرماید:« من به منبر خیلی عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهای گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچکدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنی روبهرو و نفسبهنفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازی دارد. ۱۳۸۴/۱۱/۵)
❌اما گاهی از اوقات،مبلغیّن و مبلغات،با توجه به شرایط وملاحظاتی،از تبلیغ اصیل و تراز حوزه های علمیّه فاصله می گیرند،که یکی از مهمترین خطرات و آفت های تبلیغ همین نکته مهم است.
متأسفانه یکی از مسائلی که گاهاً از مسئله تبلیغ کنار گذاشته می شود، مسائل سیاسی می باشد.عده ای از مبلغین تحت تأثیر بعضی از فضاهای سکولار قرار می گیرند و از بیان مسائل سیاسی چه درباره موضوعات کشور عزیزمان ایران،و چه درباره موضوعات سیاسی جهان اسلام با بی تفاوتی از آن می گذرند ومسائل سیاسی را روشنگری نمی کنند.
🔗 متن کامل
#تبلیغ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تقوا و #تقوای_سیاسی
تذکر آییننامهای!
✍️ بابک شکورزاده
طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی، تقوا یکی از ویژگیهای رئیس جمهور است که معنایی عام دارد. #اشرافیگری، #فساد_اقتصادی، #دروغ، #تهمت و... از مصادیق بیتقوایی است.
شورای محترم نگهبان!
افراد بیتقوا را تأیید نکنید تا مردم بین چند #صالح، #اصلح را انتخاب کنند؛ نه اینکه بین بد و خوب یا بد و بدتر مخیر شوند!
#انتخابات
#رئیس_جمهور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 ظهور زورآزمایی آخرالزمانی
✍️ محمدعلی بابائی
سالها منتظر چنین تقابلی بودیم که از نشانههای جدّی ظهور است.
جنایت،شهوترانی،افسارگسیختگی در اوج؛ از طرفی وجدان بیدار جامعه بشری چه درعرصه تمایل به معنویت و چه در آزادی به شدت رو به افزایش است.
چنین امری سبب کنش و واکنش دو جبهه جامعه بشری بایکدیگر شده و جهان نوینی را که منتظرش بودیم در حال رخ نمایان شدن است.
ماکجای این واقعه ایستادهایم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⏮ خوب و خوبتر
✍️محمد دهقانی شورکی
«به #قله نزدیک شدهایم»، معانی زیادی دارد، ابعاد متعددی دارد و جلوههای گستردهای داشته و پیدا خواهد کرد.
یک جلوه از آن به قله نزدیک شدن این است که جبههی #انقلاب این روزها دارد بین خوب و خوبتر انتخاب میکند، بین تئوری گرایی و عملگرایی انتخاب می کند، بین اینکه تیم اجرایی داشتن بهتر است یا عقبه ی فکری!
این کجا و آن رأی دادنهای گتره ای، قبیلهای و احساسی و مصلحتی کجا!
این خود یک #قله است...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#خبر_خوب
کانال دو فصلنامهیعلمیتخصصی#جستارهای_تاریخ_اسلام وابسته به جامعه الزهرا سلاماللهعلیها راهاندازی شد.
مقالات شماره ۵
1-گونهشناسی سنتهای سوگواری در عصر جاهلی/ نجمه صالحی
2- تأملی در تعارضات محتوایی و قرآنی قول مشهور در نقل ماجرای بعثت/ عباس تقوائی
3- آسیبشناسی مقالات پژوهشی بانوان در حوزۀ غدیر خم در دهههای 70 تا 90 شمسی/ فهیمه جعفری جبلی
4- واکاوی شخصیت وکیل اول امام مهدی(عج) با تاکید بر منابع تاریخی– روایی/ حکیمه احسانی
5- چرایی و چگونگی حمایت علما از تولیدات ایرانی در عصر قاجار/ سعید نجفی نژاد
6- بررسی مخاطبانِ نبوی با تأکید بر نظریه آیتالله جوادی آملی در ساحت نظر و عمل/ سیده مهین میرافضلی، عالمه جمالزاده خیرآبادی
🌐کانال نشریه جستارهای تاریخ اسلام
https://eitaa.com/jostarhaetarykh
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍️دکتر حبیبالله بابایی
دولتهای تمدنی در سه سطح ظاهر میشوند:
۱. دولت سرزمینی با رویکرد تمدنی
۲. دولت الگو و امالقری
۳. دولت فراسرزمینی
نوع دولتها در ایران، در هیچ یک از این سطوح فوق خود را تعریف نمیکنند.
ناهماهنگی برخی مدیران ارشد اجرایی با رهبر معظم انقلاب هم نوعا در همین سطح نگاه تمدنی ایشان و نگاه ناتمدنی آن آقایان است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#آگاهی_عمومی 1️⃣
🔴 برخی محورهای تولید محتوا در ایام انتخابات
✍️از انتخاب انسان تا تمدن
نگاهی ژرف به مسأله انتخابات در حکمرانی دینی
✍️نقش روحانیت در راهبری انتخابات
✍️مردمسالاری دینی در اندیشه امامین انقلاب
✍️تبلیغات انتخاباتی و افکار عمومی
تأملی در جریان شناسی تبلیغات انتخاباتی احزاب
✍️کنشگری سیاسی و بصیرتی جریانهای حوزوی
بررسی وضعیت فعالیت حوزه و روحانیت در تحکیم پایههای مردمی انقلاب اسلامی
✍️مردماندیشی در پیشینه روحانیت انقلابی
با تأکید بر سلوک و سیره شهید جمهور آیت الله رئیسی
✍️روحانیت و مشارکت سیاسی مردم
بازشناسی تاریخی نقش جریانهای حوزوی در گرایش مردم به مشارکت سیاسی
✍️مشارکت سیاسی در انقلاب اسلامی و غرب
با تأکید بر آراء و اندیشه رهبر انقلاب اسلامی
ادامه دارد...
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆اگر خودمان خادم باشیم
🔆در انتخاب «رئیس جمهور خادم» اشتباه نمیکنیم
#انتخابات
#اخلاق_دینی
#کنش_سیاسی
@HOWZAVIAN
آیا هنوز قلم به دست نگرفتهاید؟
#خلاقیت_در_نویسندگی
شاید بارها به خود گفتهاید "وقتی بیشتر یاد گرفتم، شروع میکنم به نوشتن"، یا "هنوز آماده نیستم، باید بیشتر بخوانم و تمرین کنم". اما حقیقت این است که هیچوقت زمان کاملی برای شروع وجود ندارد. نویسندگی، مهارتی است که با تمرین و ممارست به دست میآید.
منتظر آموختن تمام فوت و فنهای نویسندگی نباشید. بهترین راه برای یادگیری، نوشتن است. با نوشتن، میتوانید سبک خود را پیدا کنید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و به مرور زمان پیشرفت کنید.
پس همین حالا یک دفترچه بردارید و شروع کنید به نوشتن. یک پاراگراف، یک صفحه، یک داستان کوتاه... مهم نیست چقدر مینویسید، مهم این است که شروع کنید.
🆔 @behtarbenevisim
محفل تضارب آراء 👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
📌اندر احوال جامعهی «همستر کامبت» و حکم فقهی حرمت
✍️ محمد دهقانی شورکی
بسمالله
اسلام چیست؟
مجموعهای یکپارچه و جامع برای سامان دادن انسان!
انسان چیست؟
موجودی دارای حداقل سه بعد اساسی:
شناخت
هیجان
رفتار
و دارای دو بخش مادی و معنوی!
چه چیزی اسلام را در مقایسه با سایر ادیان کارآمد کرده بود و یا با ادبیات دینی برتری بخشیده بود و وجوب تبعیت داشت؟
همین جامعیت!
اما مع الاسف تمام ابعاد و اضلاع دین را به فقه که کیفیت رفتار انسان را شرح میدهد (آن هم با تعریف و کیفیتی خاص)، خلاصه کردند!
یعنی چه؟
یعنی دین را از آن وضعیت همه شمول خود خارج کرده و در نتیجه از کارآمدی انداختند.
لذا با پیدایش پدیدههای جدیدی چون این #همستر (شاید پولساز)، به درستی فتوای حرمت به جامعه مخابره میشود؛ اما جامعه آن را جز دستاویزی برای خنده نمیداند.
بین مرجعیت دینی و مرجعیت فقهی فرسنگها تفاوت است... مرجع دینی؛ اول از همه خود دین را جامع میفهمد نه کاریکاتوری و فقه زده، ثانیا برای گسترش دین تلاش می کند نه فقط فقه، ثالثا می داند اسلام، زمانی کارأمد است، برتری دارد و در یک کلام وجوب تبعیت دارد که جامعیت داشته باشد نه آنکه محدود به پوسته ای شود.
#سرمایه_داری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 شورای نگهبان؛ فصل الخطاب
✍️قدرت الله غلمانی
🔹مسعود پزشکیان
🔸مصطفی پورمحمدی
🔹سعید جلیلی
🔸علیرضا زاکانی
🔹سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی
🔸محمدباقر قالیباف
✅ضمن عرض ادب و احترام و خداقوت به فقهای عالیقدر و حقوقدانان محترم شورای نگهبان قانون اساسی که این روزها مثل سایر دوره های گذشته، طبق شرع مقدس و قانون اساسی به صلاحیت، نام نویسان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداختند، قدردانی می کنیم و به رأی و نظر آن بزرگواران احترام می گذاریم.
❗️از نام نویسان و داوطلبین چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری توقع می رود، طبق قانون اساسی رای و نظر شورای محترم نگهبان را تمکین کنند و با قانون پذیری خویش، فصل دیگری از روحیه خدمت را به مردم محترم نشان دهند و اگر احراز صلاحیت نشده اند، خدای ناکرده تحت مسائل هوای نفسانی و تحرکات افراد دور و بر خویش قرار نگیرند و شان و جایگاه این ستون انقلاب اسلامی را رعایت نمایند و مردم را به حضور حداکثری در انتخابات تشویق و ترغیب کنند و خدای ناکرده از صندوق های رأی قهر نکنند.
❗️افراد تأیید صلاحیت شده، توجه داشته باشند،با توجه به اینکه ملت شریف ایران اسلامی، عزادار شهید خدمت حضرت آیت الله رئیسی هستند، در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی مراعات اخلاق انتخاباتی را داشته باشند و کام مردم را تلخ نکنند.
✅ان شاءالله مردم در این دوره شبیه ترین فرد به آیت الله رئیسی را به عنوان خادم جمهور در ۸ تیرماه ۱۴۰۳ انتخاب خواهند کرد.
🙏به امید پیروزی ملت همیشه قهرمان ایران اسلامی.با حضور حداکثری پای صندوق های رأی.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ مسأله هویت زن و خانواده
✍️ بهروز دلاور
- سلام
+سلام
- نیرو برای کار میخواستید؟
+ بله . اتفاقا از چهره شما معلوم است که نسبت به کار متعهد هستید و این برای مجموعه ما مهم است. فقط دو نکته: 1. اگر چادرتان را در محیط کار نپوشید، بهتر است. 2.آرایش بسیار ملایم هم اگر داشته باشید که ممنونتان میشوم.
- خیلی ممنون. با عرض پوزش بنده هیچ یک از این شروط را نمیتوانم انجام دهم. اگر میلیادها پول هم بدهید این کار را نخواهم کرد.
+اشکال ندارد. ما با شرایط شما کنار خواهیم آمد.
- دوست عزیز اصلا با این ساخت فکری شما موافق نیستم. نیروی دیگری را جذب بفرمایید.
✍️این جملات نه یک گفتگوی فرضی است که یک صحبت واقعی در همین حوالی بود.
بالأخره مسأله هویت زن بسیار مهم است. آیا هویت زن، یک نیروی کار ارزان، برای کارفرمایان سودجوی بزرگ است یا انسانی است که می تواند در صحنههای بزرگ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقشآفرینی فعال داشته باشد؟
از یک سو بانویی را میبینیم که در دامان مادرانه خود سرداری را پرورش داده که معادلات جهانی را تغییر میدهد و در نهایت رزق شهادت نصیب او میشود و از سوی دیگر بانویی که نهایت افق نگاهش این است که دکور خانهاش را چگونه تزیین کند؟
بانوی دیگری در نقش همسری همراه و همدل رئیس جمهوری میشود که میلیونها انسان در فراغ او غمگین و ناراحت میشوند و از سوی دیگر بانویی را میبینیم که خانواده را صرفا محلی برای گسترش چشم و هم چشمیهایش تصور میکند.
آیا زن و خانواده، یک مسأله فرهنگی است که باید برای آن کتاب نوشت و تبلیغ کرد یا یک مسأله ترکیبی و هیبردی است که بعد اصلی آن در اختیار سیاستمداران و تجار بزرگ جهانی است که میخواهند زن را از حضور فعال و هوشیار در صحنههای زندگی به حاشیه بکشانند؟
خواهش میکنم تأمل کنید اگر دغدغه اصلی سیاستمداران در غرب آزادی جوانان است، پس چرا اجازه نمیدهند مسأله هویت زن، فرهنگ حجاب و پوشش چادر ترویج شود تا هر کسی به میل خود یک انتخاب آزاد داشته باشد؟
✅ صحنهگردانان اصلی مسأله زن، حجاب و خانواده چه کسانی هستند؟ هدفشان چیست؟ آینده هویت زن را چگونه ترسیم میکنند؟
#مسأله_زن
#الگوی_سوم_زن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ روایتِ انسان
✍️ حسین کاوه
🔹 سالها نظام سلطه تمام سعی خود را کرد که توسط هالیوود، دیزنی و غیره با خلق قهرمانهای پوشالی خلأ انسان تراز را در برهوت مدرنیته پُر کند.
🔸 اما اکنون مردم تحت استعمار غرب، انسان تراز را در معرکۀ حماسی غزه پیدا کردهاند! انسانی برخاسته از گفتمان مقاومتِ متکی به انقلاب اسلامی.
#مقاومت #غزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 حسرتهای فردای انتخابات
✍️ محمدحسین ابوطالبی
🔻 ساعت ۷ صبح ۲۵خراد۹۲ بود. چشم دوخته بودم به تلویزیون تا نتایج اولیه را ببینم:
روحانی ۸۰۰هزار رای
قالیباف ۳۰۰هزار رای
جلیلی ۲۰۰هزار رای
با خودم گفتم انشالله تا پایان شمارش آرا ورق برمیگردد..
🕰 ساعت: ۸ شب. ورق برنگشت.
و بیش از هرچیزی یک چیز تا عمق وجودم را سوزاند: روحانی فقط ۲۰۰هزار رای بیشتر از ۵۰درصد داشت!
🔹 هی باخودم تصور میکردم: ۲۰۰هزار یعنی دوتا وزرشگاه آزادی...
⁉️ واقعا «ما» با همه کاستیهایمان نمیتوانستیم ۲۰۰هزار رای بیشتر جمع کنیم؟
▪️ اگر چند روز زودتر شروع کرده بودیم و بیخیال امتحانات خرداد میشدیم...
▪️ یا اگر آنهایی که میگفتند کار شب انتخاباتی اثر ندارد، میآمدند و بیشتر میشدیم...
▪️ یا اگر زمان بیشتری از روز را تلاش میکردیم و غرق روزمرگیها نمیشدیم...
▪️ یا اگر دنبال اثرگذاری کلان نبودیم و قدر ۷-۸ رای را هم میدانستیم...
و....
«ما» میتوانستیم ورق را برگردانیم!
🔻 امروز خمینی کبیر دارد مستقیما همه «ما» را خطاب قرار میدهد:
در قضيه تعيين رئيس جمهور بر همه مسلمانها و مكلّفهاى ايران واجب است كه دخالت داشته باشند! اگر دخالت نكنند و يك صدمه اى به اسلام برسد و يك رئيس جمهورى مثل سابق بتراشند، فردا مسئولند پیش خدا! (صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵)
🔹 حاج حسین یکتا اخیرا میگفت:
"قشنگ پیداس خیلیها کُپ کردن
خیلیها گفتن مرگ بر شاه، اما همه نمازجمعه نیومدن!
خیلی ها برای نمازجمعه گفتن جنگجنگ تا پیروزی اما جبهه نیومدن!
معلوم نیست همه برسنها...
شبهای قدر انقلاب اسلامی است!"
🔻 لیلةالقدر در پیش است.
فرقی ندارد فضای انتخابات، شبیه ۹۲ هست یا ۸۴.
🔹 چیزی که قطعی است این است که ما میتوانیم نتیجه را تغییر دهیم..
🔻 اگر سستی نکنیم و راحتطلبانه نظارهگر صحنه نباشیم!
"لا تهنوا و لا تحزنوا انتم الاعلون" (آلعمران۱۳۹)
🔹 اگر مثنی و فرادا به یاری خدا قیام کنیم و به نصرت الهی ایمان داشتهباشیم.
"ان تنصرو الله ینصرکم" (محمد۷)
💢 با توجه به آرایش صحنه چه باید کرد؟
🔻 راه حل، نه کلیگویی و فرار از تعیین مصداق است، چون الان شش گزینه به طور مشخص در برابر مردم است.
نه نقد جلیلی و قالیباف و دعواهای درونایتایی، آرای خاکستری را در سبد جبهه انقلاب میریزد.
1️⃣ هرکسی باید کاندیدای اصلح خود را پیدا کند و کاملا ایجابی، کارآمدیهای شخصی او و شباهتهایش با شهید رئیسی را تبیین کند.
2️⃣ ترس از ضرر محتمل، بیشتر از اشتیاق به منفعت محتمل اثرگذار است! باید در چارچوب اخلاق و تقوا، خطر فاجعه آفرین تکرار دوران سیاه روحانی را بیان کنیم.
🔻 رهبر انقلاب، انتخابات را لیلة القدر نظام اسلامی میدانند. (۱۳۸۶/۱۲/۲۴)
در این لیلةالقدر، اگر به بهانههای واهی به خواب غفلت برویم و مشغول بالاپایین کردن گروههای ایتایی بشویم، حسرتهای فردای انتخابات، ما را رها نخواهد کرد.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 بشارت بشیر برای بینوایان مدعی آزادی بیان
✍️ مهدی توکلیان، روزنامه نگار
بشیر بیآزار برای بسیاری از فعالان فرهنگی و رسانهای شناخته شده است و از دیرباز تاکنون در مسیر مقاومت و مبارزه با جریانهای ضد مقاومت و انقلاب بوده است و در عرصه فعالیتهای جهانی با محصولات بسیاری فریاد مقاومت را به بار نشانده است و همواره تلاش وافری را از خود به یادگار گذاشته است تا عزم و بیداری و خودآگاهی در نسل جوان جهانی مدافع مظلومیت را نیز بیدار نگه دارد. تبیین واقعیت موجود منحوسترین حکومت غاصب با تمام افراط و تفریطهایشان، از تلاش او رنج میبرد و بشیر راه ترقی و تکامل نسل پرسشگر جهان را نه در جمود و تحجر و نه در خودباختگی و تقلید، بلکه در نشاط اجتهادی و تولید محتوایی واقعگرایانه به اندیشه و تفکر واداشته است و در برابر مدعیانی که شجاعت نظریهپردازی و مناظره را ندارند در ضمن وفاداری به اصول و اخلاق و منطق به بیداری و آگاهی فرا خوانده است. بشیر با بصیرت و شناخت نسبت به جهانی شدن رسانهها و فراگیر شدن منطق بینالمللی تحولات رسانهای و اعتقاد به این موضوع که جنگ نرم رسانهای به عنوان یک مفهوم و نظریه، در ارتباطات بینالمللی رواج پیدا کرده است، تلاش کرد تا به وسیله موثرترین روشهای تاثیرگذاری مخاطبان را به سوی جهان واقعیتهای در حال اتفاق در غزه و فلسطین آگاه کند. او به عنوان افسر جنگ نرم و در خاستگاه نظری جنگ نرم، کوشید تا به مخاطبان بسیاری بفهماند که امپریالیسم رسانهای است که شرح میدهد چگونه کشورهای کوچکتر هویت خویش را در نتیجه تغذیه اجباری رسانههای کشورهای بزرگتر و تحت پوشش یهودیان از دست میدهند.بشیر از آزادی نمیترسد و ازمناظره نیز نمیگریزد و نقد و انتقاد همیشگیاش را به توحش و کودککشی به امری تشریفاتی، تبدیل نکرد اما درمهد مدعیان آزادی و دموکراسی بهجای مناظره، او را به جدال و مرا، گرفتار آوردند و به جای آزادی، کوشیدند تا او را به دام مسئولیتگریزی کشانند و او تن نداد. کشوری که سهم آزادی، اخلاق و منطق را همه یکجا و در کنار یکدیگر با به حبس کشاندن یک فعال رسانهای ادا میکند، آغاز روند عدلکشی و خموشی بیان واقعیتها را در سطح جهانی رقم میزند خلاقیت علمی و تفکر بالنده رسانهای او را بر نمیتابند و کلید جرمانگاری ناعادلانه در کلیه سطوح رسانهای را فعال میکنند و ادعای آزادیخواهی و بیان آزادانه را سر میدهند. سازوکارهای دیپلماسی رسانهای تازهای را معرفی میکنند.وجدان رسانهای و تعهد اخلاقی بشیر، تنها محدود به برخی قلمروهای ظلمستیز یا فساد نیز نماند بلکه در بیان تمام بیاخلاقیهای رفتاری و بیوجدانیهای اندیشههای حامی صهیونیست و در جهت حمایت از کشف حقایق مظلومان و نظریهسازان در فضای رسانههای نوین و در فضای رسانههای جهانی پدید آورد و البته برای آنکه ضریب فعالیت رسانهای این فعال رسانهای، پایین نیاید و باز نشری مجدانه بیابد نیاز به تمهیداتی از سوی سایر فعالان رسانهای دارد که با حمایتهای مجدانه دیپلماسی رسانهای در حال شکلگیری است دستیابی به اطلاعات صحیح و انتقال به گروههای هدف، ایجاد ارتباط، همگرایی و همراه ساختن افکار عمومی جهان و تشریح مفسدههای اخلاقی و انسانی رژیم اشغالگر در فضای رسانهای از جمله اتهامات این جوان فعال رسانهای است که با تلاشی طاقت فرسا، فرانسه مدعی آزادی بیان دستیابی به اطلاعات و ارسال به گروههای مختلف مخاطب را مد نظر قرار داده بود و با تلاش خود سعی در ایجاد ارتباط، همگرایی و همراه ساختن افکار عمومی جهان و تشریح مفاهیم مهمی مانند کودککشی و نسلکشی حاکمان زور و استبداد در غزه مظلوم و محور مقاومت را داشت. بشیر بیآزار با رسانه شخصی خود موفقتر از بقیه انسان رسانههای همطراز خود عمل کرد زیرا میتوانست با استفاده از علم و تجربه رسانهای خود قبل از سایر فعالان رسانهای بحرانهای پیش روی منطقه را تشخیص، تحلیل، پیشبینی و برای برخورد با آنان و تغییر جریان آن، راهکار و طرحهای جدید ارائه دهد. این مسأله در رصد و دیدبانی او اهمیت بسیار داشت. تفسیر صحیح از تحول و تنشهای گوناگون ایجاد شده در فلسطین و غزه یکی از شاخصههای فعالیت اخیر او در عرصههای رسانهای است که در مذاق و سیاق ضد انقلاب ودشمنان مقاومت خوشایند نیست و درتلاش ازبین بردن فعالیتهای او کوشیدهاند تا نام بشیر را حذف کنند اما غافل از آنند که اندیشه و تفکر بشیرهای بسیاری در دنیای رسانهای امروز در حمایت از او و راه صحیح تحلیلگرایانه رسانهایش پویا و فعال خواهد شد و انسان رسانههای بسیاری در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی درحمایت از جبهه مقاومت با الگو گرفتن از رهنمودهای داهیانه و حکیمانه امامین انقلاب و جبهه مقاومت در مسیر تمدن نوین اسلامی گام بر خواهند داشت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 سبقت «ترجمه» بر «تالیف» در حوزه فلسفه!
✍️سید مهدی ابن الرضا
🔹تنها حوزه ای که ترجمه بر تالیف پیشی گرفته است حوزه فلسفه و مبانی نظری است . خبر خوبی نیست.
زیربنای وارداتی در حوزه «اندیشهها» به تدریج «انگیختهها» را نیز وارداتی میکند.
متن کامل در پیام بعدی👇👇
@HOWZAVIAN
🔴 سبقت «ترجمه» بر «تألیف» در حوزه فلسفه!
✍️سید مهدی ابن الرضا
🔹تنها حوزه ای که ترجمه بر تالیف پیشی گرفته است حوزه فلسفه و مبانی نظری است . خبر خوبی نیست.
زیربنای وارداتی در حوزه «اندیشهها» به تدریج «انگیختهها» را نیز وارداتی میکند.
🔸البته کسی در مقام نفی مطلق ترجمه نیست . نمیتوان و نمیبایست مطلقا بساط ترجمه را در حوزه معقول تعطیل کرد بلکه سخن اینجاست که این نسبت بین تالیف و ترجمه نگران کننده است.. مساله روی مقدار وزنی است که فلسفه غرب و اندیشههای وارداتی در این کشور پیدا کردند . سخن اینجاست که این مملکت با این هویت ایرانی و اسلامی ، چه دلیل دارد اینقدر کتب فلاسفه غربی که گاها هیچ تناسبی با مبانی فکری ما ندارند، در آن ترویج، تدریس و ترجمه شود؟ چه کمکی به فرهنگ ما کرده یا می تواند بکند؟
🔹اینکه عدهای باشند و کانت و هگل را فهمیده و حرف نو و پاسخ موجه در قبال این اندیشهها تولید کنند حرفی است ولی این وضعیت نابسامان که هر اندیشهای را ترویج و ترجمه کرده و با ترجمه بیرویه، کتابهای اینان را رفیق کافه نشینی جوان و نوجوان مملکت کنیم حرفی دگر است.
🔸توصیه و تاکید آیت الله جوادی آملی مبنی بر آشنایی با اندیشههای کانت و دکارت نیز که گاها در فضاهای نخبگانی مطرح میشود ، موطن و مخاطبش کاملا مشخص است. کلمه «قم» و «درس و بحث» و «تبلیغ» را که در فرمایش ایشان کنار هم بگذاریم پرواضح میشود که مخاطبشان فضلای فلسفهخوان و اهل معقول حوزه است که مثلا 20 سال فلسفه کار کردهاند . به «اینان» میفرماید از فلسفه غرب و آشنایی با اندیشههای رقیب غافل نباشید و نه «مخاطب دیگری».
🔹ترجمه، ذاتا مذموم نیست (البته با صرف نظر از حکم فقهی آن و اندراج برخی ترجمهها تحت عنوان کتب ضاله که در اینصورت گاهی ذاتا هم مورد نهی و ذم است مگر برای خواص) اما «مهندسی غیراسلامی علوم » در جامعه اسلامی، مذموم است اشد ذمّا. اگر این کشور، حکومت اسلامی تشکیل داده و ادعای تقابل تمدنی با تمدن مدرن دارد با این وضعیت کنونی علم و فلسفه در فضای آکادمیک هیچ تناسبی ندارد . نقد مطروحه مبتنی بر این پیشفرضهاست و الا با نگاه لیبرال و در یک حکومت لائیک ، هیچ یک از این گلایهها قابل طرح نیست .
🔸به عنوان مثال اگر کسی هدفش تهیه فلان نوع آش باشد الا و لابد میبایست نسبت درستی بین سبزی و آب و لوبیا و... برقرار کند و الا اگر 20 کیلو آب با نیم کیلو سبزی و ده کیلو نمک ترکیب کند نه تنها آشی طبخ نمیشود بلکه حتی برای حیوان نیز قابل خوردن نیست .
🔹حال ماییم و یک بودجه محدود، نیروی متخصص محدود و اهداف و ادعاهایی بزرگ! در چنین حالتی واجب اندر واجب است که مهندسی درست و نسبت صحیحی بین فعالیتها و تخصصها و نیز ترجمهها و تالیفها رقم بزنیم و الا شدیدا جای مذمت باقی است.
🔸وضعیت موجود در زمینه مهندسی علوم و بالاخص علوم معقول ، با حداکثر سرعت ممکن ما را به قعر چاه ویل مدرنیته میرساند و نه قله تمدن نوین اسلامی! خواندن مقاله و مصاحبه دکتر گلشنی در زمینه مافیای ترجمه و همچنین هشدارهای مکرر و بهجای دکتر زرشناس نیز میتواند موید نقد مطروحه باشد.
#فلسفه
#ترجمه_گرایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بسته انتخاباتی اندیشکده برهان . شماره اول.pdf
260K
اصلاحطلبان با کاندیدای حداکثری و اصولگرایان با حداکثر کاندیدا
📌 بسته تحلیلی شماره یک اندیشکده برهان «چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری»
تاملی بر چالشها و فرصتهای نیروهای سیاسی در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۳
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@borhan_inst
🔰 نگهبانی از نگهبان
▪️ چند نکتۀ مهم دربارۀ «شورای نگهبان» با تکیه بر منظومۀ فکری «رهبر حکیم انقلاب»
✍️ سید محمدحسین دعائی
۱. نهاد قانونی و مقدس #شورای_نگهبان، بر پایۀ دانش و تقوای جمعی از عادلترین و مورداعتمادترین شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی کشور بنا شده و به همین خاطر یکی از مهمترین مظاهر اقتدار و افتخار جمهوری اسلامی است.
۲. تخریب شورای نگهبان یکی از مهمترین اهداف دشمنان اسلام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی است. به همین خاطر هر کسی که در مسیر تخریب این شورا قدم بردارد، مرتکب عملی غیرعقلی، غیرشرعی و غیرانقلابی شده و خواسته یا ناخواسته با جبهۀ دشمن همراهی کرده است.
۳. تخریب شورای نگهبان فقط در قالب مخالفت با اصل شورای نگهبان رخ نمیدهد؛ بلکه در ضمن تضعیف این نهاد از طریق زیر سؤال بردن تصمیمهای آن نیز محقق میشود.
۴. تخریب شورای نگهبان از یک سو به بیاعتباری انتخابات و سپس بیاعتباری نهادهای مبتنی بر انتخابات منجر شده و از سوی دیگر اسلامیت نظام را خدشهدار میکند.
۵. شورای نگهبان یقینا در کشف واقع معصوم نیست. اما هرگز نمیتوان و نباید با مستمسک قرار دادن این عدم عصمت، حجیت قانونی این نهاد و فصلالخطاببودن نظرات آن را منکر شد.
۶. با توجه به مصالح اهمی که در محافظت از اصل شورای نگهبان و التزام به تصمیمات این نهاد وجود دارد، هیچکس حق ندارد حتی با یقین به اشتباه شورا، طوری به آن اعتراض کند که تخریب و تضعیفش را به دنبال داشته باشد.
۷. بسیاری از اشکالاتی که در عملکرد شورای نگهبان دیده میشود، ناشی از فقدان یا ضعف قانون است. فلذا بهجای حمله به اعضای این شورا، باید به ارتقاء نرمافزار آن کمک کرد.
۸. همۀ منتقدان شورای نگهبان یکسان نیستند. بعضی بهخاطر مخالفت با اسلام و انقلاب اسلامی و با التفات به اثر مقابله با شورا به انتقاد مشغولند. اما بعضی دیگر به لوازم انتقاد خود توجه نداشته و از اثرات آن غافلند. به امید دفع شر دستۀ اول و تنبه دستۀ دوم.
۹. به موازات تجدیدنظرطلبان و ساختارشکنان، نیروهای انقلاب نیز به برخی از تصمیمات شورای نگهبان، مثل عدم احراز صلاحیت بعضی صالحان و تأیید صلاحیت بعضی ناصالحان انتقاد دارند. اما در عین تلاش برای رفع مشکل، از تضعیف شورا خودداری کرده و بهخاطر تأمین مصالح اهم، به تشخیص آن تن دادهاند.
۱۰. آنچه گفته شد هرگز بهمعنای نفی ضرورت تلاش برای جبران خطاهای رخداده نیست؛ تلاشی که قطعا به تصمیمات شورای نگهبان برکت داده و زمینۀ جلب بیشتر تفضلات الهی را فراهم میآورد.
#انتخابات
#شورای_نگهبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN