eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
__________________🍃 | کمپین‌سازی برای ایجاد بازی سیاسی 🔴 حجت الاسلام پیشاهنگ گفت: دشمن تمرکز خود را در حوزه رسانه به روی سبک زندگی برد. از سال 1389 متوجه شدیم که اینها شبکه‌های ویژه و تأثیرگذار در سبک زندگی ایجاد کردند. 🔶 رسا ـ میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای چه اندازه است و آیا درباره آن فکر و چاره‌ای اندیشیده شده است؟ 🔵 یکی از تاسف‌هایی که باید بخوریم، این است که پژوهش در این زمینه را جدی نگرفتیم. شما وقتی به وضعیت فرهنگی امروز نگاهی می‌اندازید، اگر رصدی داشته باشید و فضای رسانه‌ای را دنبال کنید و شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای را تحلیل‌گرانه بازبینی کنید، متوجه می‌شوید که دشمن تا چه اندازه در کارهای خویش موفق بوده است. 🔶 رسا ـ در حوزه پوشش، شبکه‌های ماهواره‌ای تا چه اندازه کار کرده‌اند و چقدر توانستند موفق باشند؟ 🔵 سبک زندگی با همه مولفه‌هایی که دارد به عنوان سبک زندگی شناخته می‌شود: سرگرمی، سلامت، ارتباطات، خانواده، اشتغال، اقتصاد، الگوی خرید، مصرف، خوراک و البته یکی از مولفه‌ها هم مسئله پوشش است. پوشاک از نظر فرهنگی-اجتماعی بر مولفه‌های دیگر تاثیرگذار است و خیلی جدی گرفته می‌شود. ✍ امیررضا سلیمانی 🌐 rasanews.ir/002cPq 🆔 @rasanews_agency
#باشگاه_نویسندگان_حوزوی_رسا _________________________🍃 #یادداشت | شاکی اصلی مسأله حجاب 🔴 حق من این نیست که زن‌های جامعه ام با موهای رنگ کرده و صد جور جراحی زیبایی، چشم‌های همسرم را دنبال خودشون بکشانند. 🔵 -تا آمدم حرفی بزنم گفت: نگاه کن ببین چقدر زشت می‌شوی! چرا مثل عزادارها همیشه سیاه می‌پوشی؟ ضمن اینکه فقط بلدید گیر بدهید به من و امثال من. -خندیدم و گفتم: چقدر دلت پر بود دوستم! هنوز هم اگر حرف دیگری داری بگو؟! تعارف نکن. 🔵-همسر تو، تو را دید و کشش ایجاد شد و انتخابت کرد حالا کجا نوشته که همسرت نمی‌تواند از زن‌های دیگر غیر از تو لذت ببرد، وقتی که مبنای انتخاب برای او نگاه است؟! 🔵-من هم دوست دارم تابستان کمتر عرق بریزم و زمستان راحت‌تر در این کوچه و خیابان‌ها قدم بزنم اما، روی تمام این علاقه هایم یک خط قرمز کشیدم؛ تا حداقل به اندازه‎ی سهم خودم حافظ گرمای زندگی تو و امثال تو باشم! ✍حمیده مهرابی #حجاب #حجاب_و_عفاف #تهاجم_فرهنگی 🌐 rasanews.ir/002d1D 🆔 @rasanews_agency
| حجاب یا بی حجابی؟ 🔴 می‌گویند جمهوری اسلامی نباید سلیقه مورد نظر خود را به جامعه تحمیل کند حتی با تبلیغ حجاب! در حالی که خودشان از صفحه‌ها و سایت‌های مدلینگ و فشن شو تمام قد حمایت می‌کنند. 🔵یکی از مهمترین کاربرد‌های رسانه، فروختن کلاغ رنگ شده به جای قناری است. کاربردی که برای خیلی‌ها، اصلی‌ترین مصرف رسانه به شمار می‌آید و صرفاً برای همین مصرف، رسانه را به کار می‌بندند! 🔵فی‌المثل در بحث حجاب، جمهوری اسلامی را متهم به اجبار حجاب به زنان ایران می‌کنند در حالی که خودشان دارند زنان کشور ما را مجبور به بی‌حجابی می‌کنند! چقدر زیادند دختران و زنان محجبه‌ای که به خاطر نگاه سنگین برخی اطرافیان شبهه‌زده بیمار، مجبور می‌شوند پوشش خود را کم کنند؟ که نکند امُّل خطابشان کنند! 🔵مگر نه آنکه یکی از مشکلات امروز جوامع غربی نگاه ابزاری به زن است! که زن‌ها را مجبور می‌کند برای اینکه از سمت جامعه مردسالار غرب پس زده نشوند در نمایش جذابیت‌های جنسی‌شان از یکدیگر سبقت بگیرند! ✍ حسین رحیمی جونقانی 🌐 rasanews.ir/002d1F
| آیا "چندهمسری" تله انتخاباتی است 🔴مسئله چندهمسری را باید در کنار موضوع ورود زنان به ورزشگاه و دوچرخه‌سواری بانوان مورد مطالعه قرار داد. 🔵در اطرافتان چند نفر سراغ دارید که بیش از یک همسر داشته باشند؟ حساب مناطقی که رسمشان بر ازدواج مجدد است را جدا کنید. افرادی که همسرِ بیمار دارند یا به هر دلیل منطقیِ دیگری تصمیم به این کار گرفته‌اند را هم کنار بگذارید. 🔵متصدیان و شرکت‌کنندگان در این کارگاه آیا بیش از یک همسر دارند یا قصد جدی بر انجامش؟ اگر پاسخ هر دو سؤال منفی باشد پس تشکیل این کارگاه چه منفعتی دارد؟ 🔵کمک به فعال‌سازی این تله انفجاری انتخاباتی یک گناه نابخشودنی است. ✍محمدهادی سمتی 🌐rasanews.ir/002d6m
| آقای روحانی! پیامبر شما کیست؟ 📝نقدی تاریخی بر سخنان رییس جمهور 🖍سه رفتار پیامبر در مواجهه با پیمان شکنان اگر بناست ترکمنچای‌ دیگری بر این ملت تحمیل شود تحمیل کنندگان این قراردادها نباید ساده‌لوحی خود را پشت یک تاریخ ساختگی از دین و پیامبر پنهان کنند. ✍️حمید حاج امینی 🌐rasanews.ir/002d8z
ای برای حجاب | مگذار سقوط کنی 🔴روسری‌ات را که گرفتند طناب داری خواهند ساخت برای فرهنگ‌‎ات، روسری‌ات اکنون خط مقدم است، مگذار سقوط کنی! 🔵آری، در تنهایی‌ام که به تو می‌اندیشم به حرف «پدر پیرمان» بیشتر می‌رسم؛ که تو لغزش‎ات در ظاهر است و ما لغزش‌ها‌مان در باطن. با خودم خیلی کلنجار رفته‌ام برای این اعتراف... تو راست می‌گویی، دل تو صاف است هرچند روسری‌ات عقب‌تر باشد. تا اینجایش را قبول دارم.. 🔵روسری‌ات را که گرفتند طناب داری خواهند ساخت از آن برای فرهنگ‌ات و حتی برای فرزندت... با دقت در آنان بنگر... آنان خود بر «دار» ند که اینگونه در کوششند روسری تو را «بردارند». 🔵«روسری‌ات اکنون خط مقدم است» ... «روسری‌ات که سقوط کند خرمشهر از دست خواهد رفت» و دشمن در فکر فتح تهران بر خواهد آمد. ✍ محمد اصغری مرجانلو 🌐rasanews.ir/002d1V
🔸 | پروژه براندازی نوین و وظیفه نیرو‌ها و رسانه‌های انقلابی حجت الاسلام محققی مدیر مسؤول خبرگزاری : 🔹️ پس از فروکش کردن فتنه 88 برخی از شخصیت های انقلابی حوزه نسبت به بروز فتنه هایی در آینده انقلاب هشدار دادند. 🔹تصمیم ناگهانی افزایش قیمت بنزین، بهانه را برای سوء استفاده دستگاه تبلیغی دشمن فراهم کرد. 🔹️ تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و هوشیاری رسانه‌ها و جبهه انقلاب در مدیریت بحران ناشی از گرانی بنزین توانست زمینه سوء استفاده‌های بعدی اتاق‌های فکر دشمن را از بین ببرد. 🌐 rasanews.ir/002dKl 🆔 @rasanewsagency
💠 گزارش خبرگزاری رسمی حوزه از جلسه ششم حضوری شورای مرکزی مجمع حوزویان رسانه‌ای 🌐 hawzahnews.com/news/872830 🔘 هم اندیشی جمعی از طلاب فعال در فضای مجازی برگزار شد ♦️ حوزه/بسیاری از ناظران و فعالان رسانه‌ای معتقدند کانال‌های حوزوی باید بیش از سایرین نسبت به مفاهیم اخلاقی به‌خصوص اخلاق رسانه‌ای در نحوه ورود به موضوعات و همچنین تبلیغات و تبادلات بین کانال‌ها التزام داشته باشند. 👤 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هم‌اندیشی طلاب فعال در فضای مجازی و رسانه‌ای با حضور مدیران تعدادی از کانال‌های حوزوی در محل خبرگزاری حوزه برگزار شد. 🔹 بر اساس این گزارش: در این نشست در خصوص بایسته‌های رسانه‌ای در مواجهه با تحولات روز اجتماعی گفت‌وگو شد. برخی از فعالان اعتقاد داشتند که کنشگران حوزوی در فضای مجازی می‌توانستند فعالیت بهتر، بیشتر و بهینه‌تر در حوادث امنیتی اخیر ایفا کنند. 🔺 فعالان رسانه‌ای در حوزه بر حرکت جمعی، انسجام بین فعالان و شبکه سازی در این عرصه تاکید کردند. توجه به اخلاق رسانه‌ای از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت. 🔸 بسیاری از ناظران و فعالان رسانه‌ای معتقدند کانال‌های حوزوی باید بیش از سایرین نسبت به مفاهیم اخلاقی به‌خصوص اخلاق رسانه‌ای در نحوه ورود به موضوعات و همچنین تبلیغات و تبادلات بین کانال‌ها التزام داشته باشند. 📌 تصاویر در ادامه 👇
🌀 بازخوانی نقش هدایتگری سیاسی روحانیت 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در اتفاقات هفته اخیر، مردم متوجه شدند اگر انتخابشان از روی بصیرت نباشد، تبعات بزرگی برایشان خواهد داشت. اما روی سخن نگارنده با روحانیت است که تأثیر زیادی بر افکار جامعه دارد. یکی از پیامهای اتفاقات اخیر این بود که دولت و مجلسی کارآمد است که شاخصهای انقلابی‌بودن را داشته باشند. لذا نقش روحانیت در این میان، همان چیزی است که تا کنون بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مطالبه شده است و آن «هدایتگری سیاسی» در سازمان روحانیت است. معنایش این است که طلاب در مسائل سیاسی باید تحلیلهای قوی داشته باشند؛ چراکه وظیفه روشنگری و هدایتگری جامعه را برعهده دارند، تا مردم در بزنگاه‌ها دچار تردید نشوند. 🔹 هدایتگر سیاسی فقط به معنای معرفی اصلح و ارائه تحلیل نیست؛ بلکه یک بسته کامل معرفتی است. برخی موارد دیگر این بسته: 1⃣ شناخت اختیارات و وظایف رهبری و قوای سه گانه؛ 2⃣ شناخت صف دشمن؛ 3⃣ دیدن دستهای پشت پرده احزاب سیاسی؛ 🔹اینکه یکی دو هفته مانده به انتخابات، تبلیغات و تحلیلهای سیاسی را شروع کنیم، کفایت نمی‌کند. مطالبه حضرت آقا یک شبه اتفاق نمی‌افتد. تبلیغات شب انتخابات یا شب اغتشاش، مثل داروی مسکنی هستند که یک شب اثر دارند. ولی نیاز امروز جامعه ما، واکسینه کردن مردم در مسائل سیاسی است و این مهم نیاز به تشکیلات منسجم و برنامه ریزی دارد. حتی اگر تشکیلاتی در کار نباشد، خود طلاب باید مستقل کار کنند و نگذارند کار به دقیقه نود برسد. اکنون که مردم انقلابی صف خودشان را از اشرار جدا کردند، وقت آن است که روحانیت فرصت به دست آمده را مغتنم بشمارند. @Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم ✔️(چرا مردم خسته نمی شوند؟) 🔸در این هفته ای که گذشت، شاید به اندازه ی چند ماه، تحلیل ها و نوشته جات بود که به فضای مجازی پمپاژ می شد. طبیعت قصه هم همین است. تیرهای خطرناکی از بیخ گوشمان رد شد و شاید کمی هم گوشمان را خراش داد. بیشتر تحلیل ها هم در راستای تبیین نظر مقام معظم رهبری در حمایت از تصمیم سران قوا بود. 🔸نتیجه ی عدم مخالفت رهبری هم تثبیت سه برابر شدن قیمت سوخت شد. اتفاقی که برای بخش زیادی از جامعه قابل پذیرش و یا به عبارت بهتر قابل تحمل نیست. 🔸این سکه یک روی دیگر هم دارد. وقتی مردم حرکت های خرابکارانه را دیدند گویا نظرشان عوض شد اما نه نسبت به قیمت سوخت بلکه تصمیم گرفتند در این آتش ندمند و از تصمیم رهبرشان حمایت کنند. این حمایت هم یک حمایت زبانی نبود بلکه زیر برف و باران به همراه فرزندان خود به خیابان ها آمدند. شرح ما وقع بس است. ❓در همین جا باید توقف کنم و سوالی را مطرح کنم که این روز ها ذهن بسیاری از نخبگان را درگیر کرده است. 🔹به راستی مردم فقط برای حمایت از رهبرشان آمدند؟ یا اصلا برای امنیتشان احساس خطر کردند؟ یا خواستند به دشمنانشان اعلام کنند که فریبشان را نخواهند خورد؟ ریشه ی همه ی این سوالات به یک جا بر می گردد و برای یافتن پاسخ اصلی کمی باید به سابقه ی تاریخی این مردم نگاه کنیم. 🇮🇷مردم ایران در طول تاریخ رنج بسیاری از ظلم پادشاهانشان کشیدند. جنایاتی که شاید برای نسل امروز خیلی قابل باور نباشد. فقط به ذکر یک نمونه از این ظلم ها بسنده می کنم. 📚سید جلال الدین مدنی در جلد 1 کتاب تاریخ تحولات سیاسی، داستان فتح کرمان توسط آغا محمدخان قاجار را اینگونه نقل می کند: جلّادان آغامحمد خان در کور کردن مردان(کرمان) سبک جدیدی را به کار بردند. کور کردن معمول آن زمان با کشیدن میل گداخته به چشم بود ولی در کرمان جلادان دست و پای افراد را می بستند و با انگشتان خود چشم را از کاسه بیرون می آوردند و چون فرصت نداشتند و باید چشم های بیشتری را در می آوردند، آن ها را به همان حالت مقابل زن و فرزندانشان رها می کردند. مدت این قتل و غارت را یک تا سه روز نوشته اند! 🔸شاهان ایران هر چه کردند که یک هاله ی تقدسی برای خود درست کنند نمی توانستند چرا که این ظلم ها یکی و دوتا نبود و حافظه ی تاریخی ملت پُر بود از این جنایات و آن را سینه به سینه به فرزندانشان منتقل می کردند. 📌اما ترس و حشت ملت ایران به همین جا ختم نمی شود. حافظه ی تاریخی ملت یک بخش دیگری نیز دارد که شاید هولناک تر از ظلم پادشاهان باشد و آن جنایات دشمنان خارجی است. 📚در اینجا نیز به ذکر یک نمونه بسنده می کنم و آن واقعه ی گیلان است.مردم گیلان در زمان مشروطه به فتوای مراجع، خرید کالاهای روسی و انگلیسی را تحریم کردند. روسها که در آن دوران بر گیلان مسلط بودند جنایات عجیبی را در آن خطه رقم زدند. به هر بهانه ای زنان و مردان را قتل عام می کردند. فقط در یک دعوای کوچک در بازار گیلان، بیست و چهار نفر را کشتند. عده ای را به بیرون شهر می بردند و قتل عام می کردند. این کشتارها چند روز طول کشید. وقایعی که زبان تاریخ هم از بیان آن الکن است. 🧠حافظه ی تاریخی ملت ما مملو است از این وقایع تلخ. اما برای پاسخ به سوال اصلی این نوشته باید گره کار را در جای دیگری جُست. 🔸در حوادث گوناگونی که پیشامد کرد، چه داخلی و چه خارجی مردم فقط توانستند به یک نهاد اعتماد کامل کنند و آن نهاد مرجعیت دینی بود. مردم به قدری به این نهاد اعتماد کردند که با فتوای یک مرجع حاضر بودند جان خود را تقدیم کنند. علما و روحانیون نیز با مردم رو راست بودند و مانند روشنفکران مردم را دور نمی زدند. ✏️فکر می کنم دیگر پاسخ سوال اصلی بحث روشن شده است. حمایتی که این روزها مردم ایران از رهبرشان کردند نتیجه ی یک اعتماد چند صد ساله به نهاد دین و روحانیت است. آن ها خوب می دانند که علمای راستینِ دین همیشه مانند سپری در مقابل دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی کرده اند حتی اگر در مواردی دستورات مراجع دینی به مذاقشان خوش نیاید، باز هم به آنان اعتماد می کنند چرا که می دانند این راه، راهی نیست که به بیراهه ختم شود. 📢نخبگان نیز نباید از مردم عقب بیفتند. مردم این مسئله را خوب درک کرده اند و نعمت بزرگ ولایت را با اشتباه چند مسئول دلباخته ی غرب و مسائلی چون گرانی بنزین عوض نمی کنند. مسئولان دولتی و قانون گذاری نیز نباید این اعتماد مردم را اعتماد به خودشان تلقی کنند و از صبر مردم سوءاستفاده نمایند. ✍علی خردمردی 🔻لینک انتشار در خبرگزاری حوزه: http://hawzahnews.com/news/872835 @Alikheradmardii
#معرفی_کتاب "به نظر من رهبری باید...." این جمله ای است که از دهان برخی از ما آدم های مدعی ولایت پذیری خارج می شود. برای فهم درست بیانات رهبر انقلاب و نجات یافتن از سر درگمی و دست یابی به تحلیل جامع در مسائل گوناگون، چاره ای جز مطالعه #منظومه_فکری ایشان نداریم. مطالعه کتاب هایی با موضوع تبیین منظومه فکری ضرورت دارد. مثل : کتاب منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه ای/عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران https://eitaa.com/MHSemati
🔸 #پرونده_ویژه| بررسی طرح جدید بانکداری 🔹نزدیک سه دهه از تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور ایران سپری می شود، یکی از سوال های جدی مردم متدین، علمای دین، مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه و دانشگاه این بوده که معاملات نظام بانکی ایران در مرحله تدوین قوانین و مقررات، تنظیم آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی، انعقاد قراردادها اجرا، چقدر با موازین اسلامی تطابق دارند؟ و به عبارت دیگر آیا بانکداری ایران واقعا اسلامی است؟ 🔹یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز اجرای کامل و صحیح بانکداری بدون ربا است، معظم له در بند 23 سیاست های ابلاغی جهت تدوین برنامه پنجم توسعه، به صورت صریح و روشن خواستار «اصلاح ساختار نظام بانکی با اجرای کامل و روزآمد قانون بانکداری بدون ربا و نهادینه کردن نظام های قرض الحسنه، تامین اعتبارات خرد و اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری بزرگ» شده اند. 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در این پرونده در صدد است ضمن گفتگو با اساتید و کارشناسان اقتصاد اسلامی به شناسایی، معرفی و طراحی شاخص های مناسب و همچنین ابزار لازم برای سنجش میزان تطابق نظام بانکی با اصول و موازین اسلامی را ارائه کند. 🌐 vasael.ir/0003zR 🆔 @vasael_ir
✔️روحانیت، حوزه های علمیه و اغتشاشات آبان ۹۸ 🖊سیدجواد میرخلیلی 🔹حوادث و اتفاقاتی که بعد از افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن در واپسین روزهای آبان 98 در کشور رخ داد را می توان از منظرهای مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ در این میان، اما نقش و وظایفی که حوزه های علمیه و به خصوص حوزه علمیه قم و روحانیت در قبال این حادثه و حوادث مشابه داشته و دارند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. 🔹از حوزه ای که به تعبیر [مقام معظم رهبری]، می بایست یک حوزه انقلابی باشد، انتظارات مختلفی می رود که با تأکید بر حوادث روزهای اخیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. 🔸الف) نقش هدایت گری و حلقه واسط بودن 🔹شاید یکی از دلایلی که باعث شکل گیری اتفاقات اخیر شد را بتوان در عدم اقناع افکار عمومی جست؛ هر چند برخی مسئولین دولتی بر این موضوع تأکید می کردند که از مدتها قبل این اقناع شروع شده بود؛ اما این طور به نظر نمی رسید و یا حداقل می توان گفت افکار عمومی از این اقناع بی نصیب و بی اطلاع بود. 🔹جا داشت مسئولین دولتی و سایر نهادها و دستگاههایی که در این رابطه، به توافق رسیده بودند، جلساتی را با حوزویان و روحانیون تشکیل می دادند و از آنها به عنوان راهبران جامعه اسلامی و کسانی که نقش حلقه واسط بین مسئولین و مردم را شکل می دهند برگزار می کرده و با اقناع این گروه از جامعه که بیش از مسئولین با مردم عادی در ارتباط هستند، باعث می شدند تا هزینه های این تصمیم کمتر شده و جو عمومی جهت پذیرش این موضوع آماده تر شود؛ و در این صورت بود که روحانیون؛ به خصوص آن دسته که صاحب تریبون و قلم و غیره بودند می توانستند مردم را نسبت به اهمیت این مسئله و دلایل این موضوع آگاه کنند. 🔸ب) حمایت گری و نصیحت گری 🔹از دیگر نقشهایی که حوزه های علمیه و روحانیت می توانست و می باید در قبال این حادثه و حوادث مشابه به صورت جدی و پررنگ تر دنبال نماید می توان به نقش حمایت گری و نصیحت اشاره کرد؛ به تعبیر حضرت آقا: "حمایت در کنار نصیحت، دفاع در کنار اصلاح". 🔹باید بپذیریم بخش عظیمی از مردم ایران، امروز زیر فشار تحریمهای ناجوانمردانه و ترویسم اقتصادی آمریکای بدعهد و سران ضد انسانیت این کشور قرار گرفته و اعتراضاتشان بحق و بجاست. در این میان می طلبد که روحانیت و حوزه های علمیه با همان ارتباط خوب و صمیمی که با مردم دارند، ضمن حمایت از این بخش از جامعه که می خواهند حرف خود را به گوش مسئولین برسانند، نقش ناصحانه خود را هم در قبال مردم انجام داده و متولیان امر را نسبت به این موضوع آگاه سازند و به عبارتی در کنار دفاع، به اصلاح امور از سوی مسئولین نیز توجه ویژه داشته باشند تا مردم فشار کمتری را احساس کنند؛ پیامی را که می توان در فرمایشات مقام معظم رهبری بعد از این حادثه و همچنین پیامهای مراجع معظم تقلید یافت و اگر قرار باشد روحانیت و حوزه های علمیه در قبال چنین مسائلی در حاشیه قرار گیرد خطرات جبران ناپذیری دارد 🔸با این توجه و با بررسی اعتراضاتی که با حضور برنامه ریزی شده برخی از اغتشاشگران و عناصر اجیرشده خارجی صورت گرفت، می توان چند گروه را در این میان متمایز دید. 🔹گروهی که به خاطر نگرانی از آینده خود و وضعیت اقتصادی، می خواستند اعتراض خود را نشان دهند، و بخشی که از قبل منتظر فرصت و مترصد موقعیتی برای ضربه به نظام بودند و بخشی که به خاطر احساسات و هیجانات جوانی و غافل از نقشه دشمن در این مسیر قرار گرفتند. 🔹در این میان می طلبد حوزه های علمیه و روحانیت با نزدیک شدن بیشتر به مردم و به خصوص جوانان؛ مشابه کاری که برخی ائمه جمعه و جماعات در برخی شهرها انجام دادند، نقشه های شوم دشمنان را برملا کرده و نشان دهند که ارتباط بین مردم و روحانیت و حوزه های علمیه از هم گسستنی نیست و حوزه در قبال مسائل سیاسی اجتماعی در جامعه در کنار نقش حمایت گری خود، به صورت نصیحت گرایانه، مسئولین را به حل مشکلات مردم و کم کردن دغدغه های آنها فرا می خواند. 🔻🔻🔻 @mobahesat
✍ "کانال نویسندگان حوزوی" فرصتی برای نشر دیدگاه طلاب و فضلای حوزه های علمیه. 🔶️ نویسندگان حوزوی و دوستان خود را به اینجا @howzavian دعوت کنید. ✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اولین جلسه هم اندیشی طلاب فعال در فضای مجازی که در تاریج 26 تیرماه 98 و به میزبانی خبرگزاری رسا دایر شد... الحمدالله منجر به راه اندازی مجموعه‌ای طلبه نهاد و مستقل تحت عنوان مجمع حوزویان رسانه‌ای گشت... 👥 این مجمع الان 130 عضو حوزوی رسانه‌ای و فعال سایبر دارد، با یک شورای مرکزی 36 نفره و دبیرخانه 7 نفره / تا امروز غیر از جلسات مجازی 6 نشست و جلسه مفصل هم دایر کرده است. 💠 گزارش اجمالی در لینک‌های زیر 👇 🌐 rasanews.ir/002ZeL 🌐 rasanews.ir/fa/news/614482 🌐 hawzahnews.com/news/861623 🌐 hawzahnews.com/news/866497 🌐 hawzahnews.com/news/866471 🌐 eitaa.com/rasanewsagency/20984 🌐 hawzahnews.com/news/872830 ✔️ به همه حوزویان رسانه‌ای اعم از مدرس و پژوهشگر، حوزویان سینما و تلوزیون و مستند ساز، حوزویان مشغول در مطبوعات، سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایر حوزه های مربوط به رسانه و فضای سایبر توصیه می‌کنیم به این جمع بپیوندند. 📌 مجمع حوزویان رسانه‌ای فرصت و فضایی برای ارتباط، آشنایی، هم اندیشی و هم افزایی حوزویان رسانه‌ای بایکدیگر. . . 👤 جهت کسب اطلاعات بیشتر به این آیدی @HKAVEH مراجعه بفرمایید. #️⃣ #پیرو #مجمع_حوزویان_رسانه_ای #گزارش 🌐 @Peirovir
10 نکته درباره یادداشت نویسی یکم. بی محلی نکنیم گام اول انتخاب سوژه است. مهمترین تفاوت یادداشت و مقاله اینست که یادداشت معطوف به رویداد و خبرست. پس سوژه باید بهنگام و مساله روز مخاطب باشد. نباید بی اعتنا به حال و هوای مخاطب باشیم. دوم. پاسخ به چی؟ یادداشت باید پاسخ به یک پرسش باشد. بدون پرسش وارد تحلیل نشویم. قرارست یک ابهامی را رفع کنیم. یا رویدادی را عمق ببخشیم. خلاصه به سوال مخاطب پاسخ دهیم. سوم. داخل چشم نکنیم بیانیه ننویسم. متنی بنویسیم که مخاطب را حداقل به تامل وادار کند. حقیقتا مسائل کشور همه اش حیثیتی نیست. حتا حیثیتی ها هم در یادداشت ما حیثیتی نیست. یعنی مسائل حیثیتی را هم باید مستدل و عقلایی نوشت. آرامش داشته باشیم. مخاطب را ضدانقلاب فرض نکنیم.مرشدی بنویسیم. چهارم. صدایمان را تنظیم کنیم یک جاهایی هم داد زدن لازم است. اما فریاد باید متناسب موضوع باشد. برای این کار لازم است نگاه کلان به مسائل داشته باشیم. اصل و فرع امور را بدانیم. پنجم. به چشم مخاطب نگاه کنید مخاطب را ببینیم و بنویسم. سطح و علاقه و حال و روز مخاطب را ببینیم. از نقطه مشترک با مخاطب شروع کنیم. جایی که مخاطب نیز همراهست؛ در مرحله بعد نقطه اشتراک را جهت دهیم. هر میزان لازمست خودمان را تعدیل کنیم تا به نقطه مشترک با مخاطب برسیم. متنی بنویسم عوام فهم و خواص پسند. ششم. سرمان را بچرخانیم پایین مخاطب یادداشت را حکومت و مسئولین نبینیم. مخاطب باید مردم باشند. حتا اگر قرار است حکومت را نقد کنید با مردم حرف بزنیم نه مسوولین. مخاطب را همراه کنید در نقد مسوولین. هفتم. با دست و چشم و ابرو بنویسیم با دست و چشم و ابرو و حرکت صورت بنویسم. یعنی در کنار ذهن مخاطب، احساسات او را هم درگیر کنید. از شعر و ضرب المثل و قصه بهره بگیرید. تصویری بنویسید. مخاطب باید ببیند نه تنها بخواند. هشتم. قلاب برداریم شروع متن قلاب می خواهد. متن نباید یخ و بی روح شروع شود. شروع باید شوک دهنده باشد. قلاب ابتدای متن بسیار مهم است تا مخاطب را نگه دارد و مجبور نباشید اول متن بنویسید فقط 5 دقیقه از شما وقت می گیرد. با قلاب نیز تمام کنید. متن باید قدرت برانگیختگی داشته باشد تا مخاطب رها نشود و به حرکت وادار شود. کمترین حرکت بازنشر است؛ یا خودش هم دست به قلم شود. نهم. آهنگین بنویسیم متن باید آهنگ داشته باشد. برای آهنگین نوشتن لازم نیست فقط موزون بنویسم. جملات کوتاه نقش کلیدی دارد. از طرفی هیچ جمله ای نباید اضافه باشد. هیچ تکراری لازم نیست. هر جمله ای باید هیجان خواندن جمله بعدی را داشته باشد. جویده جویده ننویسم. جرعه جرعه استدلال کنید تا مخاطب قدم به قدم همراه شود. دهم. ساده نه زیبا مخاطب آمده است تحلیل روز بخواند نه متن ادبی. ساده و روان بنویسیم. واژه ای بکار نبریم که غریب باشد. باید با چشم بخواند نه لب و دهان. در نهایت؛ وقتی متن تان تمام شد، از خودتان صادقانه بپرسید حاضرید برای این متن پول بدهید و بخرید؟ اگر حاضر نبودید، متن دیگری را شروع کنید. 🌐🗓@howzehmajazi
این یک هفته که تو ایتا خیلی بیشتر فعال بودم و کانال‌هارو رصد می‌کردم یه چیزی خیلی برام جالب بود. این‌که یه مطلبی رو مثلا اول هفته تو یه کانال می‌دیدی، بمرور تا آخر هفته، همه کانالای دیگه این مطلبو میزدن. چندتانکته به ذهنم رسید 👈1_ آیا این مطالب بی ایراد هستن؟ برخی از این مطالب رو نگاه میکردی میدیدی کم ایراد نداشت. یعنی واقعا هیچ‌کدوم از ادمینا این ایرادها رو ندیدن؟ یعنی نظر همه مدیرای این کانالا یکیه؟ هیچ نظری ندارید نسبت به اون مطلب؟ 👈 2_اعضای همه کانالا سلیقه‌هاشون یکیه؟ یعنی مخاطب یه کانال خبری، با مخاطب یک کانال تحلیلی یا کانالی یا موضوع دیگه، آیا باید یک مطلب دریافت کنن؟ 👈 3_ ارزش افزوده داشته باشیم فرضا اون مطلب، مطلب خوبی بود. آیا بهتر نیست حداقل دوجمله هم خودمون تولید کنیم، درکنارش بنویسیم و یه ارزش افزوده به اون مطلب بدیم. چرا تنها تغییری که میدیم، تغییر آدرس کانال باید باشه؟ 👈 4_ دغدغه‌مون مطلب زدنه، یا آگاه‌سازی؟ اصلا مدیران کانال‌ها، اون مطلب تکراری یا اون کلیپ رو دیدن؟ یا صرفا چون فلان کانال زده، اعتماد میکنن و میزنن؟ نمیدونم ماها کانال زدیم که صرفا فقط مطلب بزنیم و کانالامون بدون مطلب نمونه، یا مطلب خوب و درست بزنیم به مردم آگاهی بدیم؟ 👈 5_آیا مغز مخاطب زباله‌دان است؟ فرضا همه مطالب خوب باشه، آیا باید همه مطالب رو به خورد مخاطب داد؟ یا باید اولویت‌ها رو سنجید و مطالب رو طبق اولیت سنجید؟ 👈 6_اولویت‌ها یا حاشیه‌ها شاید بالای 90درصد مطالب کپی از همدیگه‌س. یعنی کمتر از 10درصد نشستن مطلب تولید میکنن، بقیه کانالا هم کپی میکنن. این اصلا خوب نیست. بخاطر همین اگر اولین کسی که مطلبی رو تولید کرد یک موضوع بی اهمیت رو بررسی کرد، به سرعت می‌بینیم کانال‌ها از موضوعات اصلی غافل شدن، دارن به حواشی میپردازن 👈7_ تبلیغ و درآمدزایی بعضیا هم هدفشون از کانال زدن تبلیغ گرفتن و درآمدزایی هست. اینا برای بالابردن اعضاشون هرکاری میکنن. بخاطر همین اسم و عکس کانال رو میبینی فوق مذهبی ولی محتواش رو میبینی تعجب میکنی. اصلا در شان این کانالا نیست. هرمطلب یا تبلیغی رو میزنن. 👈8_تکلیف محوری یا مشتری‌مداری بعضی از کانالای انقلابی درحال حرکت به سمت زرد شدن هستن. یعنی از محتوا و تکلیف محوری به جذابیت و مشتری‌محوری روی آوردن. این بدترین نوع کانال‌داری هستش کهذاصل رو بر جذب ذائقه مشتری قرار میده. مخصوصا تو ایتا که اکثرا مذهبی‌ها، ولایتی ها و اصولگرایان عضو هستن، هرچیزی که علیه جبهه مقابل باشه، به بدترین و بی ادبانه‌ترین نحو ممکن بیان میکنن تا دل اعضا خنک بشه. که گهگاه حرام شرعی حتی اتفاق میفته ما باید فکر کنیم، مسائل رو تحلیل کنیم. آگاهی بدیم. نه صرفا کپی کاری. بله مطلب خیلی خوب رو ارزش داره کپی کنیم. ولی نه اینکه همه مطالبمون کپی باشه البته کانالای خبری منظورم نیست. خبرهارو مجبوریم کپی کنیم. البته کانالای خبری هم باید خلاقیت داشته باشن. نه اینکه بشینن ببینن مثلا فارس یا فلان کانال معتبرخبری چی زده، اوناهم سریع کپی کنن. البته تولید محتوا کار راحتی نیست. ولی باید به سمت تولیدمحتوا بریم. همونطوری که تو مسایل اقتصادی تولید خیلی مهمه، تو مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و.... دقت کنید، منظورم تولیدمحتوای صرف نیست. تولید محتوای خوب و دقیق باید داشته باشیم. برخی کانالا تولید محتوا دارن، ولی غیردقیق هستن و شاید مخاطب رو گمراه کنن. 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
ما حتی از اپوزیسیون هم شانس نیاوردیم .🧐😏 این آقا مثلاً اپوزوسیون ماست که در خارج از کشور نشسته و بچه های مردم را دعوت می‌کنه به تغییر رژیم! بعدش دیدن نمیشه، زدن تو نخ توهین و ترور پاسدار و بسیجی و آخوند! بعدش هم دیدن جراتشو ندارند و به خاطر همین، زدن تو نخ شکستن شیشه ها و آتش زدن درب مساجد و... تعطیل تر از این دلقک، اونایی هستند که حرفاشو گوش میدن! مثل اونایی که در این چند سال دستگیر شدند! #ما_از_اپوزیسیون_شانس_نیاوردیم #حدادپور_جهرمی #دلنوشته_های_یک_طلبه @mohamadrezahadadpour
انقلاب می ماند... همچنان پابرجا. 👌👌👌 امروز. تهران انقلابی 🌐نویسندگان حوزوی @howzavian
✔️فقیه قران‌گرا 🔸به مناسبت درگذشت آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی 🔹آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی در سن ۹۶ سالگی و پس از چندین دهه تدریس و پژوهش درگذشت. در سال‌های اخیر، نام مرحوم میرمحمدی به عنوان کهنسال‌ترین نماینده مجلس خبرگان و رییس سِنّی این مجلس در روز افتتاح آن در رسانه‌ها مطرح می‌شد، ولی محققان، حوزویان و دانشجویان دانشکده الهیات در دو دهه نخست پس از پیروزی انقلاب با نام وی به عنوان مفسر قرآن، استاد علوم قرآنی و رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران آشنا بودند. 🔹آیت‌الله میرمحمدی که متولد زرند ساوه بود همراه با سه طلبه ترک‌زبان دیگر که آنها هم «سید ابوالفضل» نام داشتند، داماد مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید احمد زنجانی؛ از علمای برجسته قم از دهه بیست تا دهه پنجاه و پدر آیت‌الله‌العظمی سید موسی شبیری زنجانی شد. او به همراه برادر همسرش (آیت‌الله شبیری) سال‌ها در جلسات درس مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محمد محقق داماد شرکت کرد. 🔹شرکت در جلسات درس آقای داماد، او را وارد جلسات مستمر حلقه شاگردان این استاد بزرگ حوزه قرار داد و او در کنار حضرات آیات مرحوم آذری قمی، مرحوم سید مهدی روحانی، مرحوم احمدی میانجی، مرحوم موسوی اردبیلی، مرحوم طاهری اصفهانی و سید موسی شبیری زنجانی همواره به بحث آزاد علمی درباره موضوعات قرآنی و فقهی می‌پرداخت. حاصل این تحصیل، تحقیق و مباحثات طولانی، کتاب‌هایی همچون «بحوث فی تاریخ القرآن و علومه» و «تفسیر بلاغ» است. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی مرحوم میرمحمدی نیز همچون بسیاری از هم‌درس‌های خود وارد مناصب مهم حکومتی شد؛ عضویت در شورای عالی قضایی، گزینش علمی قضات، دیوان عالی کشور، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجلس خبرگان رهبری و یک دهه ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران. 🔹مرحوم آیت‌الله میرمحمدی در اثر مهم خود در حوزه علوم قرآنی که سال ۱۳۵۸ با عنوان «بحوث فی تاریخ القرآن و علومه» تألیف کرده و از منابع دوره دکتری محسوب می‌شود، به مباحث معاصر نیز پرداخته و آرای متفکرین شیعه و سنی را بررسی کرده است. وی از صفحه ۸۴ کتاب به این نظریه برخی پژوهشگران قرن ۱۹ و ۲۰ اشاره کرده که قرآن را کلام پیامبر(ص) می‌دانسته‌اند. به باور مرحوم میرمحمدی، این نظریه حتی اگر مقبول باشد (که نیست و با ادله عقلی و نقلی قابل خدشه است) باز هم نمی‌تواند دلیلی بر نفی اعجازآمیز بودن قرآن باشد. 🔹وی در تفسیر بلاغ نیز به این موضوع پرداخته و کوشیده تا اثبات کند که هم الفاظ و هم معانی قرآن از جانب خداوند متعال است و پیامبر اکرم(ص) فقط وظیفه ابلاغ پیام را بر عهده داشته‌اند. 🔹اندک مطالعه این دو اثر اصلی مرحوم آیت‌الله میرمحمدی نشان می‌دهد وی نه تنها تسلط کاملی به آیات قرآن و ارتباط معنوی آنها داشته، بلکه بر خلاف روش‌های متداول دهه‌های بیست تا پنجاه عمل کرده که می‌کوشیدند قرآن را با رویکرد علم تجربی مدرن بررسی کنند. مرحوم میرمحمدی مقهور این جو غالب نشده و از روش‌های سلف عدول نکرده است. 🔹مرحوم استاد سید جعفر مرتضی عاملی؛ مورخ برجسته لبنانی که به‌تازگی درگذشت از شاگردان مرحوم آیت‌الله میرمحمدی بود. همچنین فرزند و دامادش نمایندگان قم در مجلس ششم بودند. فرزند وی معاون رییس‌جمهور در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز بوده و اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 🔸لینک مطلب: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22257/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✳️ بصیرت چیست؟ ⬅️ بصیرت، سواد نیست بینش است ⬅️بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی حتی مسجد، می‌تواند «مسجد ضِرار» باشد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را خراب کند ⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه قرآنِ روی نیزه، تو را از قرآنِ ناطق، منحرف نکند ⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی جانباز صفین (شمر) می‌تواند قاتل حسین (علیه السلام) در کربلا باشد ⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمی‌توانی آغازگر باشی اما تا ضربه نهایی، نباید از پا افتاد ⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی «معاویه»ها، به سست عنصرهای سپاهِ امیرالمومنین (ع) دل بسته‌اند ⬅️ بصیرت یعنی اینکه بدانی تاریخ تکرار می‌شود؛ نه با جزئیاتش؛ بلکه با خطوط کلی‌اش... 🔰 @ofogh_howzah 
💢فقه حکومتی به چه معناست؟ 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۱/۸/۲۴ 🔹تشکیل نظام اسلامی که داعیه دار تحقق مقررات اسلامی در همه ی صحنه های زندگی است، وظیفه ای استثنائی و بی سابقه بر دوش #حوزه_علمیه نهاده است، و آن تحقیق و تنقیح همه مباحث فقهی ای است که تدوین مقررات اسلامی برای اداره هر یک از بدنه های نظام اسلامی بدان نیازمنداست. 🔹فقه اسلام آنگاه که اداره زندگی فرد و جامعه - با آن گستردگی و پیچیدگی وتنوع را - مطمح نظر میسازد مباحثی تازه و کیفیتی ویژه می یابد، و این همانطور که نظام اسلامی را از نظر مقررات و جهت گیری های مورد نیازش، غنی میسازد، حوزه فقاهت را نیز جامعیت و غنا میبخشد. 🔹روی آوردن به «فقه حکومتی» و استخراج احکام الهی در همه شئون یک حکومت، و نظر به همه احکام فقهی با نگرش حکومتی - یعنی ملاحظه تأثیر هر حکمی از احکام در تشکیل جامعه نمونه و حیات طیبه اسلامی - امروز یکی از واجبات اساسی در حوزه فقه اسلامی است که نظم علمی حوزه، امید برآمدن آن را زنده میدارد. #کلام_ولی #حوزه_علمیه #فقه_حکومتی #علوم_انسانی_اسلامی #جام_جم_اجتهاد @almorsalat
🔸 #پرونده_ویژه| بررسی طرح جدید بانکداری 🔹نزدیک سه دهه از تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور ایران سپری می شود، یکی از سوال های جدی مردم متدین، علمای دین، مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه و دانشگاه این بوده که معاملات نظام بانکی ایران در مرحله تدوین قوانین و مقررات، تنظیم آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی، انعقاد قراردادها اجرا، چقدر با موازین اسلامی تطابق دارند؟ و به عبارت دیگر آیا بانکداری ایران واقعا اسلامی است؟ 🔹یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز اجرای کامل و صحیح بانکداری بدون ربا است، معظم له در بند 23 سیاست های ابلاغی جهت تدوین برنامه پنجم توسعه، به صورت صریح و روشن خواستار «اصلاح ساختار نظام بانکی با اجرای کامل و روزآمد قانون بانکداری بدون ربا و نهادینه کردن نظام های قرض الحسنه، تامین اعتبارات خرد و اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری بزرگ» شده اند. 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در این پرونده در صدد است ضمن گفتگو با اساتید و کارشناسان اقتصاد اسلامی به شناسایی، معرفی و طراحی شاخص های مناسب و همچنین ابزار لازم برای سنجش میزان تطابق نظام بانکی با اصول و موازین اسلامی را ارائه کند. 🌐 vasael.ir/0003zR 🆔 @vasael_ir
6️⃣خشونت نهایی، ناقوس شکست 🔹مسدود شدن راه های ارتباطی ضد انقلاب و عدم ارتباط جزیره های آشوب در کشور باعث شد به سرعت فاز خشونت گسترده شود و علاوه بر اموال عمومی مردم عادی و اموال خصوصی را نیز در خود بسوزاند. 🔸خشونت افسار گسیخته ناقوس مرگ هر اعتراض است چرا که حتی مردم مخالف سیستم را هم می ترساند و باعث می شود از ترس شکل گیری آشوب و جنگ داخلی ( سوریه و عراق شدن) حمایت از سیستم گسترش یابد. ❗️❗️به نظر می رسد جریانات ضد انقلاب واقف شده اند که نباید روی حمایت عمومی مردم سرمایه گذاری کنند و از همین روی به شدت وارد فاز خشونت و ناامن سازی شده اند. 🔹راه اندازی جزیره های آشوب که توسعه یافته ایده گرگ های تنها ( ایده داعش در اروپا) است را می توان سطح جدیدی از اقدامات آن ها دانست که بی شک مغلوب قدرت سیستم اطلاعاتی و بیداری مردم خواهند شد❗️❗️ 🆔 @feckrat