eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
475 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 تأثیر مثبت و منفی عناوین حوزوی بر تصورات جامعه 🔹 «کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، دکتر» به این عناوین نگاه کنید! هرکدام بار معنایی خاصی دارند که در اذهان مردم و جامعه، حکایت از میزان علمیت افراد دارای آن مدرک دارد؛ تا جایی که دانشجویان درس می‌خوانند تا به این عناوین مهم دست پیدا کنند و مردم نیز به داشتن هرچه بیشتر صاحبان این مدارک، در میان خانواده و خویشاوندان خود، مباهات می‌کنند؛ حتی برای مشکلات دنیوی و مسائل روزمره خود دنبال افرادی می‌گردند که مدارک بالاتری دارند. 🔻 حال به این عناوین دقت کنید: «سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار»! همه‌ی این عناوین برای مردم، گنگ، نامفهوم و چه بسا موجب فاصله‌گرفتن یا حتی اشمئزاز است! تا بگویی سطح چهار دارم می‌پرسند یعنی چه؟ و در پاسخ مجبوری بگویی همان دکترا! البته اخیرا طبق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش‌آموختگان سطح چهار حق ندارند از عنوان دکتری برای خود استفاده کنند! لذا استفاده از این عنوان برای حوزویان است، بلکه باید بگویند سطح چهار و معادل دکتری!! ✅ حال اگر مردم عناوینی شبیه به این را بشنوند: «مجتهد تمام، مجتهد متجزی، قریب الاجتهاد، دین‌شناس گرایش فلسفه، دین‌شناس گرایش روانشناسی، مبلّغ عالی، مبلّغ توانمند، مبلّغ کارآموز و...» بله درست حدس زدید! هم این عناوین بار معنایی روشن و قابل فهمی دارند؛ هم ذهنیت مردم و انتظارشان از یک روحانی، با این عناوین تطابق پیدا می‌کند و بهتر جذب روحانیون برای حل مسائل و مشکلات خود می‌شوند. همچنین بهتر درک می‌کنند که روحانیون همه یکدست نیستند و دنبال آن روحانی با مدرکی می‌گردند که موضوع گرفتاری‌شان با سنخ مسأله‌ آنها یکسان است. 🔻 اما دریغ! وقتی که می‌شنوند فلان دانشگاهی دکتر است و فلان روحانی هم دکتر است؛ می‌گویند این بیچاره‌ها از فرط بی‌سوادی مجبور شده‌اند از عناوین دانشگاهی برای خود وام بگیرند و نان و مقامی برای خود دست و پا کنند!! یا می‌گویند اینها قرار بود دین‌شناس شوند رفتند دکتر شدند!! گویا حوزه چراغ جادویی شده که غول دکتر آفریده است! یا اگر خیلی ارادت به قشر روحانیت داشته باشند می‌گویند دکترها برابرند؛ چه دانشگاهی باشند چه حوزوی! ✅ و چه دقیق بود کار امام خامنه‌ای عزیز در نپذیرفتن دکترای افتخاری و متعهد ماندن بر میثاق طلبگی خویشتن. و چه جفا کرده‌ایم ما، اگر همچنان به این میثاق طلبگی پشت کنیم و به فکر مطالبه‌ی تشخیص هویت واقعی حوزوی و اصیل خویش نباشیم. ✅ براستی چنین مأموریتی از عهده شورای عالی و مرکز مدیریت، قطع به یقین برخواهد آمد و ان‌شاءالله امید است که خیلی زود در این امر مهم تعجیل کنند و آن را به فردا و فرداها موکول نکنند که سالهاست این مطالبه‌ی امام خامنه‌ای بر زمین مانده است. @Manahejj ✍ علی مهدوی @HOWZAVIAN
📛 ملتِ بی عشق؛ مرداب گندیده 🔻گفتند که ریشه ی مشکلات، عدم ارضای جنسی ست، پس هر کسی با هر کسی، در هر زمان و هر مکان، البته به شرط رضایت طرفین و عدم مزاحمت برای دیگران. 🔻و اکنون که هوس جنسی به یک غول هفت سر در بین آنها تبدیل شده؛ دیگر خبری از آن عشق و مَودّت نیست، عشقی که هدیه الهی به انسان است. 🔻و حسودی شان می شود به «عشق شرقی»، پس عریانی زنان را که مایه هوس بازی مردان و ذبح عشق ما باشد، در کادوی مُد و کلاس پیچیده و بر ما فرستاده اند... هوشیارتر باشیم. خطر جدیست. عشق را قربانی هوس نباید کرد. 💔انسان، بدون عشق به فرزندی ماند بی مادر. ✍ محسن دشتی نژاد https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🚫 نقد سخیف را پاسخگو نباشید/ هفت توصیه کوتاه به منتقدان ❗️ وِزوِزهای طولانی بی‌صدا و مُرکب قلم‌ها خشک و کتاب‌ها بسته و معایب دفن و جیغ‌های متوالی خاموش و تشویش‌ها تمام و تهییج‌ها دور و فتن ناکام و نقد شدن نظری دوست داریم اما عملی از آن متنفریم و این نقد است که برای حفظ دین و جان و ناموس و عقل و نسل و مال است و حق‌دارید که نقد سخیف را پاسخگو نباشید. زبان زشت‌گوی آنجا که استدلالی احمقانه و توجیهی خشک نیابد و نتواند به مقاصد جاهلانه خود برسد، فحش می‌دهد یا تحقیر می‌کند و یا واضح‌ترین دلایل و حقایق را منکر می‌شود وکران و لالان و کوران را به جان هم می‌اندازد. نمی‌دانیم چگونه مرض حساسیت بی‌جهت،از نقد شدن را معالجه کنیم و این علوم هستند که وسعت دارند و انکار حقایق و عجایب و اکاذیب و اعتقادهای باطل هم بسیارند و اختلاف‌ها و مرض‌ها و مریض‌ها کم نیستند و از اول بودند تا به امروز اما ما کاری با مریض‌ها نداریم که نقدشان کنیم بلکه با مرض‌ها کارداریم و آن‌ها را نقد می‌کنیم و هدف علاج بیماران از مرض‌ها است. در کتاب‌های تربیتی این‌گونه می‌گویند که اگر فرزند شما سخنی ناصواب گفت و خطایی مرتکب شد به او نگویید که «برو من دیگر تورانمی خواهم و دوستت ندارم» بلکه این‌گونه بگویید که «من فلان کار و حرف تو را دوست نداشتم و این کار را دیگر نمی‌خواهم» یعنی رد و نقد قول کنیم و تقدیر از قائل منظور است زیرا در موضوعات تغییر و تحول ممکن است و در اعتباریات هیچ‌چیزی محال نیست پس نقد فعل بهتر از نقد فاعل است گرچه گاهی لازم است فاعل هم نقد شود اما مهم این است که کرامت انسانی برای تعایش و همزیستی حفظ شود. اگر دیدید کسی بطری شراب به دست گرفته است شما شیشه شراب را بشکنید نه سر او را بشکنید و اگر شما نگاه طبیب گونه داشته باشید می‌کوشید که مریض را از مرض نجات دهید پس بنابراین خطا را نقد کنیم نه مخطی را و عصیان را نقد کنیم نه معاصی را و قول را نقد کنیم نه قائل را و افکار را نقد کنیم نه متفکران را و سلوک را نقد کنیم نه سالکان را و چه‌بسا در جزئیات ما نیز دچار لغزش شویم. بعضی زبان‌ها را باید دردهان زندانی کرد آن‌هم تا ابد و چه‌بسا چون دیگری را دوست داریم و طرف ما مخالف محبوب ما است منتقد فلان موضوع و شخص و گروه می‌شویم تا که به ظاهر منافعی را جلب کنیم و خطرهای را دفع نماییم یا اینکه سابقاً مشکلی پیش‌آمده و سبب شده که امروز منتقد شویم ولیکن به این چند توصیه ساده هم عمل توجه کنیم: 🔻توصیه اول: وفادار به اخلاص باشیم و قصد ما سواری برشانِ های کسی نباشد و غیظ و عصبانیت خود را برکسی فرود نیاوریم که قصد ما اسقاط کسی نیست بلکه قصد ما تشفی است. دوم: خود را دست‌کم نگیرید و عدالت و انصاف را در نقد کردن پیش بگیرید تا در صورت نقد شدن خودتان،چه آن‌ها که با شما موافق هستند و چه آنان که مخالف شما هستند همین مسئله را نیز در نظر بگیرند. سوم: خصومت‌های شخصی‌ها را کنار بگذارید و نیت و قلب را صاف کنید و بعدازآن اگر خواستید کسی را نقد کنید مراقب باشید که ترور شخصیت صورت نگیرد که مردم آبروی خود را ساده به دست نمی‌آورند. چهارم: اختصار و کوتاه بودن نقد و استدلال‌های شما بسیار مهم است و از کسی انتقاد تند نکنید مگر اینکه یقین پیدا کنید که طرف مقابل شما قصد شر و نامشروع دارد و البته زیاده‌روی هم نکنید. پنجم: در امور شخصی و خصوصی افراد دخالت و تا آنجا که می‌توانید از ذکر اسامی پرهیز کنید که نقد غیرمستقیم و کنایه وار بسیار نافذتر از نقد صریح و لخت‌وعور است. ششم: حسادت و حقد علیه افراد چاشنی کار نقد و استدلال نشود و نقد از طریق توصیه بهتر است از رسوایی افراد مخصوصاً در نقد همدین‌ها که ظاهری مهربان و تسلیم در برابر حق را دارند. هفتم: ریز موضوعاتی که از آن انتقاد می‌شود را در اولین قدم بررسی کنید که ساختگی و بی‌پایه و اساس نباشند که این بسیار ضروری است. ✍محمد ادریسی @HOWZAVIAN
💠 تقدیر ایران را عوض کردی ای حصن محکم! شرط ایمان را عوض کردی تفسیرهای سست قرآن را عوض کردی جز با دعای تو یقین دارم نمی آمد ای آسمان، تصمیم باران را عوض کردی ایران قبل از بودنت درگیر ظلمت بود تابیدی و تقدیر ایران را عوض کردی حتی به اشک شیعیان خود جهت دادی گفتی حسین آنگاه جریان را عوض کردی گفتی حسین و آتشی بر جان او افتاد گفتی حسین و حال ریان را عوض کردی پیش از تو مُهر تربت مشهد نبود آری تا آمدی خاک خراسان را عوض کردی راحت می آید محضرت شاعر معذب نیست مولای من! تعریف سلطان را عوض کردی ✍عاطفه جوشقانیان https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 نام ها تو را گمراه نکند ❓ محبت و اطاعت چه رابطه ای با هم دارند؟ 🔸امام باقر علیه السلام: ای جابر، آیا دوست داشتن ما اهل بیت برای کسی که خود را شیعه می‌داند کافی است؟ به خدا سوگند، شیعه‌ی ما نیستند جز كسانی كه مراعات و از خدا اطاعت كنند. ای جابر، شیعیان ما جز با فروتنی، ترس از خدا، امانت‌داری، یاد پی در پی خداوند، روزه، نماز، نیکی به پدر و مادر، رسیدگی مستمر به همسایگان فقیر، ضعیف، ندار و یتیمان، راست‌گویی، تلاوت قرآن، خوش‌زبانی با مردم و امین قرارگرفتن در میان خانواده‌هایشان شناخته نمی‌شوند. جابر می‌گوید من گفتم: یا ابن رسول الله، در این روزگار من حتی یک نفر را هم با این صفات نمی‌شناسم! امام فرمود: جابر، نام‌ها تو را گمراه نکنند. یک فرد می‌تواند به راحتی بگوید من علی را دوست دارم و ولایت او را می‌پذیرم ولی مثل او رفتار نکند. اصلا چرا نگفت من پیامبر خدا(ص) را دوست دارم؟ پیامبر خدا که بهتر از علی(ع) است. ولی او از سیره و سنت پیامبر هم تبعیت نمی‌کند. او چیزی را دوست دارد که نفعش در آن باشد. مراعات کنید و به خاطر آن‌چه نزد خداست کار انجام دهید. خداوند با هیچ کس خویشاوند نیست. دوست‌داشتنی‌ترین و گرامی‌ترین مردمان نزد خداوند کسی است که بیش از همه مراعات و از او اطاعت کند. جابر، به وسیله‌ی چیزی جز اطاعت نمی‌توان به خدا نزدیک شد. ما سند رهایی از آتش نداریم. هیچ کس نزد خدا عذری ندارد. هر کس مطیع خدا باشد ولایت ما را داراست و هر کس از فرمان خدا سرپیچی کند دشمن ماست. ولایت ما جز با تلاش و خودداری از گناه به دست نمی‌آید. الكافي، الشيخ الكليني، ج ٢، الصفحة ٧٤ @horqlia https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
◼️عاشقی را با شما تجربه کرده ایم ◼️ای خاندان فضل و احسان ◼️قلب های ما را احیا کنید ◼️سوگ عزیزترین خاندان عالم ◼️چه سنگین است و جانگداز... ◼️ای مرهم انسان های امروزی ◼️جان ما، تشنه کام معرفت است ◼️اندکی بنوشانید ما را. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 پاسخ معاویه به همسر و قاتل امام حسن 🔻معاویه امیدوار بود که دسیسه اش جواب دهد. مخفیانه مقداری سمّ برای همسر امام مجتبی علیه السلام که جُعده نام داشت، فرستاد و به او خبر داد که اگر این زهر را به حسن بن علی بنوشانی تو را به همسری پسرم یزید در می آورم. ♦️پس از شهادت امام مجتبی علیه السلام، جُعده به دیدار معاویه رفته و گفت: مرا به همسری یزید در آور! 🔸رفقای عزیزم! پاسخ معاویه درس بزرگی برای همۀ آنانی است که خدای نکرده دل به وعده های دشمن خوش نموده اند. دشمنی که سعی دارد با نشان دادن درب باغ سبز ما را فریب دهد. 🔻مرحوم طبرسی از قول معاویه گزارش کرده که او در پاسخ به خواستۀ جُعده می گوید: برو! زنی که شایستۀ حسن بن علی نباشد، برای پسرم یزید نیز شایسته نیست (فإنّ امرأة لا تصلح للحسن بن عليّ، لا تصلح لابني يزيد). 🔹مسعودی، تاریخ نگار مشهور نیز از قول معاویه نوشته که ما زندگی یزید را دوست داریم و اگر چنین نبود، تو را به همسری او در می آوردیم (انّا نحبُّ حیاه یزید و لولا ذلک لوفینا لکِ بتزویجه). 🔻ابن ابی الحدید نیز در شرح نهج البلاغه اش از قول معاویه در جواب به خواستۀ جُعده خانم نوشته که می ترسم با فرزندم همان کاری را کنی که با فرزند پیامبر خدا کردی! (أخشى أن تصنعی بابنی ما صنعت بابن رسول اللّه). ❌جعده خانم دست از پا درازتر برگشت. @talabehtehrani ✍️ علیرضا نظری خُرّم https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📌با بلوغ فرزندان چه کنیم؟ سؤال: ببخشید، خواستم بدونم، چطور باید بفهمیم که پسر ۱۳ساله ی ما به بلوغ رسیده یا نه؟!! آیا مستقیماً خودمان از او بپرسیم کار صحیحی است؟ چگونه خطرات و تهدیدات دوران بلوغ را برایش تبیین کنیم؟ ✅پاسخ: با سلام. علائم بلوغ که علائم مشخصی است و برخی را در ظاهر نوجوان می‌توان مشاهده نمود مانند تغییر در حالت چهره، اندام، صدا، و حتی تغییرات خلقی که از این طریق می‌توان به اصل بلوغ هم اطلاع پیدا کرد اما اساس بلوغ، فعال شدن غده‌های جنسي است كه در اثر اين فعاليت، دگرگوني ویژه‌ای در نوجوان پديد می‌آید، و با يك سري علائم و تظاهرات جسماني و رواني توأم است. نوجوانان غالباً با والدين و مربيان رابطه مناسبي ندارند و نمی‌توانند سؤالات خويش را با آنان بی‌پرده در ميان بگذارند، درنتیجه يا مشكلات خود را در دل نگه می‌دارند يا از دوستان و معاشران خود سؤال می‌کنند.بايد بدانيم كه رفتار جنسي و احساس نياز و تمايلات جنسي، فقط منحصر به بيداري اين غريزه نيست، بلكه رفتار جنسي در انسان‌ها تحت تأثیر دو عامل هورمون‌ها و تجربه و يادگيري است. 🔅درباره بلوغ و مسائل آن می‌توان از واسطه‌های مطمئنی استفاده نمود که این مطالب را به‌صورت دقیق، با حیاء و البته کامل برایش تبیین کند اما نهایتاً اگر کسی پیدا نشد و این مسئولیت به عهده خودتان افتاد نباید از زیر بار آن شانه خالی کنید آغاز بيان مسائل جنسي هنگامی‌که غريزه جنسي نوجوان تا حدي بيدار گشته و در معرض انقلاب و دگرگوني است، می‌توان به مناسبت‌هایی رشته سخن را در دست گرفته و به زبان ساده و اما درعین‌حال در لفافه و سربسته، به بيان مسائل جنسي پرداخت. به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت: می‌دانم كه اكنون به‌جایی رسیده‌ای كه شايد افكار گوناگوني در مغزت ايجاد می‌شود، گاهي حالت تحريك به تو دست می‌دهد. این‌ها هيچ مانعي ندارد و مقدمه‌ای براي كامل شدن توست، اما شرايط زندگي و تحصيلات تو اكنون اجازه ازدواج نمی‌دهد، مواظب باش به دام فساد نيفتي. 🔆به‌منظور اجتناب از برخورد غیرمنتظره، علامت‌های بلوغ و احتلام‌های شبانه و وجوب غسل را می‌توان براي او تشريح كرد و به او گفت كه این‌گونه رؤياها و احتلام‌ها طبيعي است، و هیچ‌وقت نبايد احساس گناه كند. اولياء و مربيان بايد عواقب و خطرات انحرافات جنسي را براي نوجوانان خود توضيح دهند. بايد بدانيم كه برخي از نوجوانان در اثر معاشرت با دوستان ناباب و آلوده، استمنا را تجربه کرده‌اند، و يا در آستانه ابتلا به آن هستند، ولي درعین‌حال فراموش نكنيم كه بايد به آن‌ها حسن ظن داشت و با سعه‌صدر با آن‌ها رفتار كرد. برخي از آن‌ها به‌غلط می‌اندیشند كه بر اساس يك نياز جسمي و جنسي و ناخودآگاه به اين كار دست می‌زنند، درحالی‌که در بررسی‌های پزشكي و روان‌شناسی نشان داده‌شده است كه نه‌تنها خودداري از ارضاء تمايلات جنسي تا دوره روابط زناشويي و ازدواج، مطلقاً ضرري ندارد، بلكه سبب کامل‌تر شدن رشد جسمي و رواني شخص می‌گردد. @tasahele_aramesh ✍️مصطفی_راهی کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره اسلامی @HOWZAVIAN
💢 اهل سنت کتاب های حدیثی زیادی دارند؛ ولی دو کتاب حدیثی برایشان خیلی اهمیت دارد: ۱-صحیح بخاری ۲-صحیح مسلم سوال این است مگر خلیفه دوم کنار بستر پیامبر اکرم(ص) نگفت: حَسبُنا کتاب الله! ✍️سیدجعفر حسینی @HOWZAVIAN
⁉️ چرا امام رضا غریب‌الغربا نامیده شد 🌹از امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) روایت شده که می‌فرمایند: «به زودی مردی از فرزندان من در خراسان به‌وسیله‌ی زهر کشته خواهد شد. ألا فَمَن زارَهُ فِی غُربَتِهِ غَفَرَ اللهُ لَه ذُنُوبَه؛ آگاه باشید کسی که در غربتش او را زیارت کند، خداوند گناهان او را بیامرزد» 🌹امام رضا(علیه السلام) خود می‌فرمایند: «یدفننی فی بلاد غربهٍ إلّا مَن زارَنی فی غُربتی، وَجَبَت لَهُ زیارَتی یومَ القیامهِ»: مرا در بلاد غربت به خاک می‌سپارند. همانا هرکس مرا در این غربت زیارت کند، قطعاً من او را در روز قیامت زیارت می‌کنم. برای عبارت «غربت» می‌توان معانی زیر را در نظر گرفت: ۱) غریب کسی است که از وطن خود دور افتاده باشد. بنابراین این وصف شامل امام رضا(علیه السلام)نیز می‌شود که مجبور شدند شهر مدینه را به تنهایی ترک کنند. ۲) غریب به معنی فردی است که از خانواده و نزدیکترین خویشان خود دور است. ۳) با استناد به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) که «الغَریبُ من لیس لَهُ حَبیبٌ»، غریب کسی است که یار و دوست‌داری ندارد. امام رضا(علیه السلام) نیز سال‌های پایانی عمر با برکت خویش را در مرو در میان افرادی سپری کردند که هچ سنخیتی با ایشان نداشته و منافقانه اطراف ایشان جمع شده بودند. ۴) خود این غربت، این پرسش را در میان مردم به‌وجود می‌آورد که چرا امامی که به ظاهر مسند ولایت‌عهدی را دارا بودند، خود را غریب می‌خوانند؟ به دیگر سخن، غربت یعنی ابتلای امام(علیه السلام) به سیاست مزوّرانه‌ی مأمون که با نقشه‌ای حضرت(علیه السلام)را تحت‌الحفظ از وطن خویش حرکت داد تا تمامی رفتارها، فعالیت‌ها و اقدامات آن حضرت را کاملاً زیرنظر داشته باشد و در آخر به زهر جفا به شهادت برساند. 🔅کدام غربت ازين بالاتر که امامی که به ظاهر ولایت عهدی به عهده دارد در جمع منافقان محصور است، دشمنش دخترش را بالاجبار به عقد فرزندش امام جواد علیه السلام در می آورد، محبین و دوست دارانش جز شیعیانش خالص، علت پذیرش ولایت عهدیش را درک نمی کنند و متفرق شده و جذب فرقه های انحرافی چون واقفیه می شوند حتی به امام تهمت ها و نسبت های ناروا می دهند... @Mokebonline https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
☑️شاعرانه با آقای غریب ای پادشه تمام خوبان مددی سلطان رئوف اهل ایمان مددی دیو آمده پشت برج و باروی وطن ای وارث حشمت سلیمان مددی در مشرقی و وطن ز نورت روشن خورشید صمیمی خراسان مددی زنجیر گنه به دست و پایم دارم ای ضامن آهوی پریشان مددی آیند به محضر تو از تمام عالم محبوب تمام حق پرستان مددی یک تکه ز جنت است آن صحن و سرا ای عطر خوش باغ و گلستان مددی مانند امام مجتبایی با خلق ای جود و عطای تو فراوان مددی ما مشتری پنجره فولاد توایم ای شهره در آفاق به احسان مددی جنت بود آن جا که تو در آن باشی ای زائر تو لایق رضوان مددی میل است مرا به آب سقاخانه ای معنی چشمه سار و باران مددی. ✍️بیژن شهرامی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️اینجا شب است و پشت بام ◼️ از دور یک سلام ◼️من راضی ام به رضا ◼️ از دور یک سلام @pooyanevisi @Howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تفاوت نگاه مسلمانان (شیعه و اهل سنت) با سلفیت در زیارت امام رضا علیه السلام 🔷 جایگاه ویژه زیارت امام رضا علیه السلام نزد بزرگان علمای اهلسنت 🔶 دعا نزد مرقد مطهر امام برای بر طرف شدن مشکلات توسط علمای بزرگ اهل سنت @mazahebslamic نویسندگان_حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔅چندی پیش، برای امام مجتبی علیه السلام شعری سرودم که به «شعر نوجوان» تنه می زد. با خود گفتم که در این روزها که فصل عزای آن امام کریم است، بد نیست که اینجا بگذارمش: زمستان بود و سرما استخوان سوز صدای زوزه ها بیداد می کرد هراسان از زمستان یاکریمی بروی شاخه ای فریاد می کرد به گرمای دعایی سبز خوش بود به لب میخواند بر دستان بیدی: «خدایا آه...فرزندم گرسنه ست غذایی، دانه ای، آبی، امیدی» هراسان بود و حیران بود، ناگاه درخت بید، دستش را تکان داد کمی لرزید و با انگشت سردش مسیر مسجد دِه را نشان داد دو بال یاکریم از شوق جان یافت به سوی مسجد دِه شد روانه نگاهی سوی بید پیر انداخت نگاهی هم به سوی آشیانه چراغ سبز گنبد، آسمانی صدای دیگِ مسجد آشنا بود به دور دیگ نذری عاشقانه هیاهوی کبوترها به پا بود... پس از چندی به سوی لانه برگشت به فکر با کریمان زیستن بود به دستش رزق یک شب، رزق یک عمر غذا نذر محبّان الحسن بود @moayedialiqom ✍علی مؤیدی @HOWZAVIAN
🔻نقدی بر سریال آقازاده 🔸یکی از اشتباه‌های فاحش سریال آقازاده این است که حتی انحرافات فرهنگی را نیز تحت تأثیر اقتصاد معرفی می‌کند. 🔸یعنی برای هر انحراف فرهنگی در سریال ریشه‌های اقتصادی معرفی می‌کند و اذعان می‌دارد که تحت تأثیر اقتصاد و جریان‌های اقتصادی هستند. 🔸تأثیر اقتصاد بر فرهنگ و حتی انحرافات فرهنگی را نمی‌شود نادیده گرفت، اما ولنگاری فرهنگی که امروز شاهدش هستیم یا جریان خزنده‌ای که می‌بینیم در جامعه وجود دارد همه‌اش ریشه‌ی اقتصادی و آن‌هم توسط یک عده افراد معلوم‌الحال داخلی و آقازاده ندارد. ✍️ علی قهرمانی 🔻متن کامل: 🌐http://fekrat.net/2700 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
❓برای ازدواج موفق از کجا شروع کنیم؟ 🔻طلاق در بسیاری موارد ریشه در ازدواج های غلط دارد، ازدواج‌های ناآگاهانه، احساسی با عشق‌های توهمی یا تحمیلی بدون شناخت لازم و داشتن مهارت اولیه ازدواج صورت گرفته است. 🔻ازدواج زمانی آرامش بخش است و امید را در انسان زنده می کند که من بدانم از این زندگی مشترک چه می خواهم برای چه چیزی تلاش می کنم در اصطلاح روانشناسان عدم خود اگاهی در ازدواج، نشاط و امید واری را از زندگی سلب می کند و بعد از مدتی زندگی را کسل کننده و تکراری جلوه می دهد و زوجین این باور را از دست می دهند که در کنار یکدیگر به خوشبختی و آرامش نمی رسند و امان از روزی که این آرامش و خوشیختی را در زندگی اطرافیان به مشاهده می نشینند. 🔻قرآن کریم هدف از ازدواج را در آیه 21 سوره روم چنین معنا می کند: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَة یعنی یکی از نشانه هایی خداوند این است که از جنس انسان همسری را آفریده برای اینکه زوجین به آرامش برسند و بعد از این ارامش، خداوند مودت و محبت را بواسطه انتخاب آگاهانه در بین آنها قرار می دهد. 🔸اما جوانی که خودآگاهی های اولیه را نسبت به خود ندارد، نمی داند واقعاچه شخصیتی دارد آستانه تحمل او تا کجاست وچه زمانی از کوره در می رود اصلا خود را چگونه توصیف می کند. 🔹معمولا جوانان وقتی قرار است خود را توصیف کنند به حقائق نمی پردازند و خود واقعی خود را به تصویر نمی کشند؛ بلکه بیشتر خودی را بیان می کنند که دوست دارند باشند و احساس می کنند و قدرت رسیدن به آن را دارند. ✍️سیدپیمان هژبری https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰بازخوانی یک خطبه متفاوت |توصیه دلسوزانه حجت الاسلام حاج علی اکبری به دختران جوانی که پوششی متفاوت دارند. ⁉️ آیا از امثال من دلخور هستید؟ 🚫 این دلخوری شما سبب نمی شود که یک راه خطرناک را ادامه بدهید ✅ شما جوان عصر انقلاب هستید 💠 حجاب را دوباره ببینید از خودتان بپرسید👇 ⁉️چرا دشمن قسم خورده ملت ما برای از بین بردن حجاب و عفاف اینقدر در ایران سرمایه گذاری می کند؟ @salamatejensi https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📜 بیانیه جمعی از علما، فضلا طلاب و روحانیون سراسر کشور در اعتراض به سوءمدیریت دولت بسم الله الرحمن الرحیم "العالِمُ مَن عرِفَ قَدرَه و کَفی بِالمرءِ جَهلاً اّن لایَعرِفَ قَدرَه": عالم آن است که جایگاه و اندازه خود را بشناسد و برای اثبات جهالت فرد همین بس که جایگاه خود را نشناسد.(نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳) یکی از روشهای غلط دولتمردان در ادوار مختلف این بوده است که بجای پرداختن به وظایف اجرایی خود اعم از اقتصاد و معیشت و اشتغال و ... به نظریه پردازی ؛ بلکه نظریه پراکنی های فلسفی و جامعه شناختی آن هم بدون پشتوانه علمی و مطالعاتی مکفی و عمیق مشعول شده و ملت را مشغول کرده اند و جالب است که همواره این ژست ناجور در برهه هایی اوج گرفته که دولت ها در اوّلیات تکالیف خود عاجز بوده اند و در واقع نوعی فرافکنی و فرار به جلو را دستور کار خود قرار داده اند. رییس دولت سازندگی در دوران تورّم ۵۲٪ از رنگ و شکل پوشش بانوان سخن می گفت، دولت اصلاحات از جامعه مدنی و گفتگوی تمدنها،دولت عدالت از انسان کامل و منجی و امروز رییس ضعیف ترین دولت تاریخ انقلاب در شرایط تورم واقعی بالای ۴۰۰٪ از صلح امام حسن علیه السلام و ملاک مشروعیت امام و...سخن می گوید. آقای روحانی! آیا این ملت به شما رای دادند تا بجای حل مشکلات آنها به تئوری بافی مشغولشان کنید؟ چه صلح امام حسن محصول نامردی و بی کفایتی کارگزاران و یارانش بوده باشد و چه چیز دیگری، دخلی به ناتوانی شما در انجام وعده های چرب و شیرین انتخاباتی و حتی حفظ وضع موجود اقتصاد کشور در زمان تحویل گرفتن دولت ندارد. آقای رییس جمهور! شمادلار۳۵۰۰ تومانی تحویل گرفتید و امروز به مرز ۳۵۰۰۰ تومان رسانده اید! پراید ۱۷میلیون تومانی تحویل گرفتید و امروز به ۱۱۷ میلیون رسانده اید. مگر نگفتید:" دولت برنامه ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات مردم دارد"؟ پس چه شد؟ مگر نگفتید با تصویب برجام، دیوار تحریم ها تِرِک خورد و همه مشکلات حل شد؟ پس چه شد؟ یکبار به اسم توافق ، پالس اشتباه به دشمن فرستادید و شد آنچه می بینید چرا دوباره با تحریف تاریخ، به دشمن گِرا می دهید که فشارها را بر ملت عزیز ما بیشتر کند؟ عقلا از جملهء " آمریکا اگر بتواند مذاکره را بر ما تحمیل کند نمی تواند جنگ را بر ما تحمیل کند!" چه برداشتی دارند؟ کمی از لاک مشاوران نفوذیتان بیرون بیایید تا ببینید و بشنوید لعلکم تعقلون. سخن شما به وضوح گرای تحریم بیشتر به نظام سلطه است؛ یعنی ای آمریکا! ما از جنگ می ترسیم اگر می خواهی تسلیم شویم و در پوشش مذاکره باقیمانده عزت و شرف و منافع ملت مان را هم تقدیم کنیم، ما را تهدید به جنگ کن! چرا ترس را جای عقلانیت جامی زنید؟ البته از کسی که در زمان حیات حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مجلس لابی تسلیم و پایان دادن به جنگ را با نام دروغین " مجمع عقلا" راه انداخت و علیرغم دستور اکید امام مبنی بر تعطیل کردن آن تا یکسال بعد هم به کار خود ادامه داد ( ر.ک: خاطرات هاشمی رفسنجانی) دور از انتظار نیست. آقای روحانی! شما اول شجاعانه و صادقانه منافع و گلابی های باغ برجام را به این مردم مظلوم نشان بدهید،بعد به دنبال تحمیل برجامی دیگر باشید. ما طلاب و فضلای سراسر کشور بدینوسیله از مراجع عظام تقلید درخواست می کنیم تا همانند همیشه به وظیفه تاریخی خود در پاسداری از مرزهای دین در برابر تحریف های مکرر رییس جمهور و عمّال وی عمل فرمایند و پرچم مطالبه حقوق مردم را بر دوش بکشند. و از ریاست فقیه، انقلابی، شجاع و مردمی قوه قضاییه تقاضا می کنیم تکلیف قانونی خود را علاوه بر مبارزه با فساد و تبعیض در دستگاههای اجرایی، نسبت به پیگیرد قانونی سخنان تحریف آمیز و مشوّش کننده اذهان عمومی رییس جمهور قاطعانه انجام بدهند. از نمایندگان محترم مجلس خواهانیم با رعایت همه مصالح نظام اسلامی از تمام ظرفیت قانونی خود برای اصلاح رویه آقای رییس جمهور و پیشگیری از خسارتهای برجام احتمالی بعدی بهره ببرند. و مردم عزیز و غیور ایران بدانند فرزندان شما در حوزه های علمیه مانند همیشه تحت علم ولایت، پیشقراولان مطالبه گری از مسئولین بوده خادمان دین و دنیای شما خواهند بود . والسلام علی من اتبع الهدی 🗓 27 مهرماه 99 @eitaa.com/joinchat/728039441C2e847df137
من و تنهایی ام در این خیابان تو و فرش و اثاثت خیس و حیران چگونه زیر چترم باشم اما تو سقفت چکه چکه زیر باران..؟ ✍عاطفه جوشقانیان https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم هایی هستند که این اندیشه را در بطن و متن حوزه علمیه نمایندگی می کنند و دل منبری ها خوش است که به مردم می گویند از فرزند نترسید روزی رسان خداست. 🔺کتابی که سرتاپا کج فهمی از آیات قرآن را به خورد مخاطب می دهد. ✔️به آسمان و ریسمان می بافد تا بگوید هدف از ازدواج، فرزندآوری نیست! ⛔️در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در مروری به آیات قرآن کریم، دریافتیم که خداوند متعال، نه تنها شوق انگیز بندگان خود برای داشتن فرزندان بسیار نبوده و برتری به دارندگان فرزندان بسیار نمی دهد، بلکه نازندگان به فرزندان بسیار را سرزنش کرده است.» ❎ اگر اسم این گونه نشرها را نفوذ تمدنی و ریشه کنی نسلی نگذاریم، چه خواهیم گذاشت. همراه شماست👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
نویسندگان حوزوی
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم ها
سلام نظرات این بزرگواران هم در این کتاب آمده است. ضمنا این کتاب را دفتر تبلیغات منتشر کرده است و خبرگزاری حوزه هم ان را معرفی کرده است. به نظر می رسد در آن زمان تحدید نسل ضرورت داشته و کار خوبی بوده چون هنوز که هنوز است دارند با مشکلات دهه شصتی ها دست و پنجه نرم می کنند. 👇👇👇 حسینعلی منتظری: «اگر حاکم شرع خبیر، احیاناً مصلحت جامعه را در کنترل و تنظیم خانواده تشخیص دهد، تشویق جامعه نسبت به آن مانعی ندارد، ولی با راهنمایی نسبت به راه های حلال و منع از راه های حرام از قبیل سقط جنین و امثال آن و الزام به تحدید نسل جایز نیست.» آیت الله مکارم شیرازی با استناد به قرآن کریم، کیفیت و صلاحیت فرزندان را بر کمیت آنها ترجیح می دهد: «اصولاً یکی از اصول شناخته شده در قرآن، توجه زیاد به کیفیت است و بر روی فرزندان صالح تأکید شده است. آنچه اسلام برای آن صلاحیت قایل شده، فزونی شایستگی و کیفیت ها است...»(ص 43) محمد یزدی هم با توجه به نیاز جامعه اسلامی که در حال توسعه و بازسازی است، این طور می گوید: فرزندانی بپروریم که هر چند از نظر تعداد قلیل؛ اما ولی از نظر کیفیت و بهره دهی از توان بالایی برخوردار باشد. سید حسن خرازی با تصریح بر کثرت اولاد به عنوان افتخار پیامبر و تقویت مسلمانان، معتقد است که «البته اگر وضعیت مسلمانان به صورتی باشد که جمعیت زیاد موجب اختلال در نظام جامعه یا سبب به وجود آمدن مفاسد می شود، فراوانی فرزند، رجحان و برتری خود را از دست می دهد». @HOWZAVIAN
✳️واکنش «خسروپناه» به نامه آیت‌الله استادی 🔹ظهر یکشنبه، یادداشتی از به دست تحریریه حوزه‌نیوز رسید که جنس این نامه با بقیه نامه‌ها و پیام‌های مطبوعاتی کمی فرق داشت. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه به استقبال نقد آراء فرزندش از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه آمده و برای این یادداشت خودش تیتر انتخاب کرده و به ما تاکید کرده بود همین تیتر منتشر شود یعنی: «نوشته آقای استادی در تشکر از استاد خسروپناه»... https://hawzahnews.com/x9RMj 🔹این یادداشت به سرعت جزو پربازدیدهای خبرگزاری حوزه شد و در شبکه‌های اجتماعی نیز انعکاس یافت اما حالا و پس از چند ساعت از مرقومه آیت‌الله استادی، جناب یادداشتی ارسال فرموده است که عینا تقدیم می‌شود: ✍️بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت‌الله استادی مازال مکرما سلام علیکم ابراز تشکر و محبت معظم له که نوعی شاگرد پروری برای این کمترین است، باعث هدایت و دلگرمی شد. روحیه پاسخ به پرسشها و شبهات دینی را از نوجوانی و جوانی از طریق ارتباط با موسسه در راه حق آموختم؛ موسسه ای که نسل جوان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را رشد معرفتی می داد؛ موسسه ای که با دستان مبارک جنابعالی و استادان فرهیخته دیگر تاسیس گردید. بنده هم با توجه به درس آموزی از مدرسه حکیمانه جنابعالی بدون ذکر نام مستشکل به اصل اشکال پرداختم و پاسخی نگاشتم. درخواست این مسکین با توجه به دقت ها و نکته سنجی ها و ابداعات تاریخی و معرفتی و حدیثی و فقهی جنابعالی این است که هر لغزش و خطایی در نگاشته ها و گفته های بنده یافتید؛ ارشاد نمایید و هدایت کنید که با جان دل پذیرایم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ارادتمند همیشگی شما عبدالحسین خسروپناه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ https://hawzahnews.com/x9RNR
اما حوزه باید درایت بیشتری درباره اتخاذ می کرد این کتاب زمانی منتشر شده که اهل سنت وقعی به مصالح حکومت اسلامی نمی نهادند و همین طور زاییدند و زاییدند موافقت با تحدید نسل یک چیزی است موافقت با تحدید شیعه چیز دیگری. ان شاءالله بیدار شویم @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
⁉️اسم این حرکت را چه باید گذاشت؟ 🌱یک روز از جمعیت می ترسیم یک روز از مقاومت؛ جالب اینجاست که آدم ها
🔴 از تحریم نخ بخیه تا واردات لوازم پیشگیری از بارداری علامه طهرانی(ره) در کتاب «کاهش جمعیت؛ ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین» می نویسد: 📌«مگر در مدّت‌ جنگ‌ تحميلي‌ مشاهده‌ نكرديد كه‌ دنياي‌ صهيونيزم‌ و استكبار با تحريم‌ اقتصادی، دروازه‌ها را به‌ روي‌ ايران ‌مسدود نمود و حتی‌ دارو و وسائل‌ جراحي‌ را براي‌ مجروحان‌ جنگي‌ منع‌ كرد؛ با آنكه‌ در تمام‌ دنيا هلال‌ احمر موظف‌ است‌ براي‌ مجروحان‌ غذا و دارو ببرد و هيچ‌ قوه‌ عمليه‌ نمي‌تواند مانع‌ گردد. ماهها و سالها گذشت‌ و مجروحان‌ ما براي‌ عمل‌ جراحي‌ نخ‌ بخيه‌ نداشتند و مجروحان‌ مي مردند. روزي‌ در بيمارستان‌ حضرت‌ امام‌ رضا عليه‌السلام‌ در همين‌ خيابان‌ كشي هاي‌ ممتد آن‌ مي رفتم؛ ناگاه‌ يك‌ خانم‌ پرستاري‌ از داخل‌ كه‌ مرا ديده‌ بود، دهشت‌ زده‌ به‌ سوي‌ من‌ دويد و گفت‌: آقا چكار بكنيم؟! نخ‌ بخيه‌ نداريم و مجروحان‌ قابل‌ معالجه‌ در برابر چشمان‌ ما به واسطه‌ كمبود نخ‌ بخيه‌ جان‌ مي‌سپارند. 📌اين‌ صندوق‌ جهاني‌ پول‌ و خانم‌ دكتر نفيس‌ صديق‌ پاكستاني‌ـ آمريكایي‌ كجا بود آن وقت‌ كه‌ اين‌ صندوق‌ را نه‌ اينكه‌ به‌ كمك‌ بطلبد، بلكه‌ فقط‌ يك‌ ندا كند كه‌: اجازه‌ ورود نخ‌ بخيه‌ و آلات‌ جراحي‌ پزشكي‌ را به‌ ايرانيان‌ بدهيد! اينك‌ قدم‌ بر چشم‌ ما گذارده، و ايران‌ ما را چندين‌ بار منوّر فرموده و وسائل‌ پيشگيري‌ از آبستني‌ را، از آمپولهاي‌ گرانقيمت‌ و دستگاههاي‌ آی يو دي‌ و انواع‌ قرص‌ و كاندوم‌ و غيره‌ به‌ اقصي‌ نقاط‌ روستاها مي‌رساند و براي‌ هر عمل‌ بستن‌ لولۀ زنان (توبكتومي) و بستن‌ لوله‌ مردان (وازكتومي)‌ پاداش هاي‌ فراوان‌ مي دهد و آنان‌ را در امور زندگي‌ در اولويت‌ قرار مي‌دهد.» @dotakafinist1 همراه شماست👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📣 اطلاعیه ✅ دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) جهت تکمیل تیم تدوین کتب، نیازمند همکاری با فضلای آشنا و دارای تجربه در این حیطه است. @haerishirazi جزئیات بیشتر👈👈 @HOWZAVIAN