eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
😊 ای تو روحت گلابی! پاک قاتی کرده بود؛ مثلاً می‌شنید: «جام» جهانی، سرش رو می‌کوبید به دیوار، می‌شنید «جامی» شاعر قرن نهم، یخه‌اش را پاره می‌کرد، از درِ مغازه‌ای رد می‌شد، می‌دید «گلابی» دارد، سبدشان را می‌گرفت پرت می‌کرد وسط خیابان. یک روز خانمش تلفن زد و خواهش کرد با او حرف بزنم شاید آرام بگيرد. رفتم پیدایش کردم دیدم هی دودستی می‌زند توی سر خودش هی می‌گوید: «برجام، مرجام». خلاصه نشستم و یه ساندیس آب گلابی به او دادم تا شايد آرام شود. گفتم: تو از کی این طور شدی؟ آهي كشيد و گفت: از وقتی که طرف گفت: «هر توافقی بهتر از عدم توافق است». گفتم: خب نظرش را گفته. کارشناس دیپلماسیه. همين يه كار را هم بلد است. گفت: یه کم فکر کن؛ فکر کردم. گفتم: مشکل خاصی نمی‌بینم. گفت: آخه ببو گلابي، اگه طرف‌های آمریکایی یه بندی را به هر دلیل به برجام اضافه می‌کردن که لطفاً ناموستون رو دو سه شب به ما قرض بدین، قبول می‌کردن چون هر توافقی بهتر از عدم توافق است؟ بيشتر فکر کردم. دیدم عه راست می‌گوید. گفتم: تو مطمئنی که طرف این رو گفته؟ گفت: آره بابا. خودت برو توی نت بگرد همه جا نوشته‌س. گفتم: خب نوشته باشند. من که باور نمی‌کنم. افتاد دنبالم. یک دست جام باده (نصف لیوان آب گلابی که هنوز نخورده بود) و یک دست زلف یار (که در این مورد به‌خصوص لنگه‌کفش بنده بود) که اگر حضرت مولانا اونجا بود و می‌دید که چطور دودستم حفاظ سرم، زیگزاگی یورتمه می‌رفتم، بعید می‌دانم رقصی چنین میانۀ میدان را آرزو می‌کرد. (پايان گشاد) ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
📱سخنی با اعضای محترم کانالبرای انتشار در نویسندگان حوزوی آرمان و قوانین مختصری دارم اگر تاکنون در این‌باره سخنی به میان نیامد، می‌خواستم خود را در میدان آزمون و آزمایش قرار دهم، خیلی وقت‌ها برای واقعی‌بودن حرکت‌ها باید خودمان را اثبات کنیم؛ باید شب و روز کانال‌ها را می‌گشتم و یا نوشته‌های رسیده را به ارزیابی می‌نشستم، در این میان گفت‌و‌گوهایی خصوصی در می‌گرفت و انگیزه‌های دوسویه بیشتر رخ نشان می‌داد. تلاش کردم بخش‌های جذاب نوشته‌ها را استخراج و متن را با تیتر و تنظیمات آن به مخاطبان کانال عرضه کنم. البته همواره گفته‌ام: «حوزه علمیه در نویسندگی به معنای گفت‌و‌گو با فارسی زبانان در آغاز راه است...» حالا فکرش را بکنید این ضرورت تبلیغی به اضافه ارزش افزوده‌ی «عصر انقلاب اسلامی» چه مقدار به حیاتی‌ترین مسأله حوزه‌ها تبدیل می‌شود‌؟! مسأله نوشتن و نویسندگی. در مسیر تولید یک. معرفی یادداشت‌ها به صورت خلاصه باشد، سعی کنید با انتخاب دو سوتیتر از یادداشت‌تان به اضافه تیتر و نام نویسنده و لینک متن اصلی(نه لینک کانال) برای @rahil1357 ارسال کنید. دو. یادداشت‌ اعضای تحریریه کانال به صورت کامل و در یک پست منتشر می‌شود‌، در صورت طولانی‌بودن یادداشت، به کانال شخصی اعضای تحریریه ارجاع داده می‌شود. سه‌. توصیه می‌کنم به راه‌اندازی کانال شخصی تا گروه مخاطب‌تان را همزبان بشوید تا در آینده صاحب سبک و سلیقه شوید و من هم بتوانم یادداشت کامل‌تان را ارجاع بدهم. چهار. در انتشار یا بررسی و ارزیابی متن‌تان‌ تعجیل نفرمایید، گاهی ترافیک است.😊 پنج. در انتظار خبرهای خوش از اراده و آغاز شما هستم، آنقدر اینجا می‌مانیم تا به نوشتن آراسته شویم، تا همگانی‌شدن نوشتن در حوزه‌ را شاهد باشیم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
پاسداشت شخصیت و اندیشه استاد راستگو 📄 فراخوان خاطره، دلنوشته و سروده اعلام شد متن کامل فراخوان 👇👇 ستاد یادمان زنده‌یاد استاد راستگو @HOWZAVIAN
🔶 قدر زر زرگر شناسد از حضرت آیت‌الله وحید بهبهانی؛ آن عالم جلیل‌القدر و مرجع عصر، پرسیدند که چگونه به این مقام رسیده‌ای؟ فرمود: اگر به جایی رسیده‌ام، مرهون احترامی است که برای فقها و علمای اسلام گذاشته‌ام. «قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون انما يتذکر اولوالالباب ؛ آيا آنان که مي دانند و آنان که نمي دانند مساوي هستند؟» يقيناً علما نسبت به ديگران برتري دارند.اين معنا را صاحبان خرد و انديشه خوب دريافت مي کنند. «يرفع الله الذين امنوا منکم والذين اوتوا العلم درجات؛ خداوند کساني را که ايمان آورده اند و کساني را که علم به آنها داده شده درجات عظيمي مي‌بخشد.» 💠 در این لحظات برای سلامتی عاجل همه بیماران به ویژه آیت الله مصباح یزدی دست به دعا برمی‌داریم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 کتاب حوزه و روحانیت در نگاه رهبری حوزه و روحانیت نظر به پیشینه ی خود، از مهمترین پشتیبانان نظام اسلامی بوده اند. اکنون نیز در موضع خطیری از حرکت خود، در قدمی بلند به نام گام دوم انقلاب قرار گرفته اند و باید ذیل سکّان داری رهبر انقلاب به پیش رفته و حرکت خود را بر این اساس شکل دهند. کتاب حاضر، گفتاری است از با تجربه ای که در بحبوحه های جامعه اسلامی مسیر طلبگی را با صلابت طی کرده و اکنون در قله جامعه به حوزه و طلبه نگاه می کند. این اثر در هشت بخش «کلیات»، «مدیریت و تشکیلات»، «منابع انسانی و مالی»، «حوزه و نظام اسلامی»، «تهذیب و تربیت»، «تبلیغ و اطلاع‌رسانی»، «پژوهش» و «آموزش» موضوع‌بندی شده و هر بخش نیز، به سه فصل «نگرشهای بنیادین»، «توصیف وضعیت» و «توصیه‌ها» تقسیم شده است و از مباحث اساسی تا گاهاً ترین مسائل طلاب را از نگاه رهبر انقلاب بیان کرده است؛ از روش تحصیل و جایگاه کتب شهید مطهری گرفته تا وضعیت یادگیری و بحث های هنری در برنامه طلبه. ✍️ علیرضا کارگر @HOWZAVIAN
🔍 اتوبان همت و ماجرای عمار ماه مبارک رمضان است. کلّۀ سحر برای اقامۀ نماز جماعت صبح و مقداری هم سخنرانی به خوابگاه دانشجویی در تقاطع نیایش ولیعصر، می روم. بزرگ راه همت خلوت خلوت و البته وسوسه برانگیز برای سرعت. دوربین ها هم هر از چند گاهی فلشی می زنند و به مانند صیادی که صیدی شکار کرده، شادی می کنند مگر نه اینکه این دوربین ها هوشمند هستند. روز گذشته، هنگام بازگشت از خوابگاه، وقتی داخل اتومبیل نشسته بودم به اتوبان همت که رسیدم، پیچ رادیو را باز کردم. رادیو نمایش، در حال پخش نمایش نامه ای قرآنی بود. داستان از این قرار بود که عمّار به همراه پدر و مادرش در شهر مکه زیر سخت ترین شکنجه ها قرار گرفته بودند. پدر و مادر زیر شکنجه ها از باورهای خودشان دست بر نداشتند و همین پافشاری ها سبب شهادت این دو گردید. اما جناب عمّار، زير شكنجه‏ ها، مُقُر آمد و سخنانی به ظاهر کفرآمیز و البته توهین آمیز به پیامبر بر زبان جاری کرد و با این کار جان خود را از مرگ حتمی نجات داد. البته این سخنان کفرآمیز بر خلاف باورهاى قلبى‏ او بود. درایت و زیرکی عمار از همان روزهای اول نشان می دهد که با بقیه فرق می کند. ایمان و مقاومت در راه خدا را با درایت و تیزهوشی آمیخته بود. جان خود را به راحتی در خطر نمی انداخت. فقط یک مشکل اینجا وجود داشت. آیا با این کار، خدا و رسول از او راضی خواهند بود؟ ظاهرا عمار پس از این ماجرا از رفتن به خدمت پیامبر شرمنده بود. هرچند او می دانست که پیامبر از راز دلش با خبر است. اما بالاخره ظاهر کار او خوش آیند نبود بویژه برای مقدس مآبان ظاهربین و این عمار را بسیار نگران می کرد. تا اینکه به نقل ابن عساکر در جلد 43 تاریخ دمشق، این خبر به پیامبر خدا رسید ایشان فرمود: همانا سراسر وجود عمار، از فرق سر تا قدمش مملو از ایمان می‌باشد و ایمان با گوشت و خون او آمیخته است. بلافاصله جبرئیل امین نیز دست به کار شد و به سرعت آیۀ ۱۰۶ سورۀ نحل را که در مورد کار جسورانۀ عمار بود برای پیامبر خدا و بلکه بهتر بگویم برای بنده و شما آورد: کسانی که بعد از ایمان کافر شوند - بجز آنها که تحت فشار واقع شده‌اند در حالی که قلبشان آرام و با ایمان است- آری، آنها که سینه خود را برای پذیرش کفر گشوده‌اند، غضب خدا بر آنهاست؛ و عذاب عظیمی در انتظارشان است. آیه که نازل شد، عمار نفس راحتی کشید و رسول خدا صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله‌ به عمار فرمود: اگر باز هم از تو خواستند، که ایمان خود را انکار کنی، چنان کن. دوستان عزیزم! این مسئله، اختصاص به عمّار ندارد. در کتاب شریف كافى روایتی از امام صادق عليه السلام نقل شده که، على عليه السلام فرموده است: شما به دشنام گفتن به من فرا خوانده خواهيد شد. در اين صورت، مرا دشنام بگوييد. سپس به بيزارى جستن از من فرا خوانده می شويد. بدانيد كه‏ من بر دين محمّد صلى الله عليه و آله هستم. سپس امام صادق می فرمایند: علی علیه السلام نگفت: از من بيزارى نجوييد. آن گاه، پرسشگر از امير مؤمنان پرسيد: درباره كسى كه كشته شدن را به بيزارى جستن از شما ترجیح دهد چه می فرمایید؟ حضرت فرمود: سوگند به خدا كه چنين وظيفه‏ اى ندارد. او باید مثل آنچه بر عمّار بن ياسر گذشت، عمل کند. تلاش کنیم ما نیز عمّارگونه پایداری در راه حق را به زینت دانایی مزیّن سازیم. کم کم رسیدم به مقابل درب منزل پدرم. باید ماشین را پارک کنم. آفتاب آهسته آهسته بالا می آید. ✍ علیرضا نظری خرّم @HOWZAVIAN
✳️ آیا طریقت، شریعت و حقیقت از یکدیگر جدایی دارند؟ 🔸 یکی از مسائل مهم در شناخت و سلوک عرفانی نسبت حقیقت، شریعت و طریقت است. نحله های مختلف در این باب مختلف سخن گفته اند و برخی به غفلت - جهله صوفیه - و برخی با تغافل - برخی حضرات روشنفکر - تصور کرده اند می توان از حقیقت و طریقتی سخن گفت اما شریعت را در ابتدا یا در مرحله ای به کناری نهاد. 🔸 مرحوم امام از بزرگترین نظریه پردازان مخالفت با تفکیک این سه رکن اساسی است به نظر ایشان اساسا انسان، بدون شریعت بهره و راهی به حقیقت ندارد و توهم تفکیک این سه، خوابی پریشان است. عبارت زیر یکی از تعلیقات ایشان بر فصوص ابن عربی در فصّ ایوبی است که به تصریح به همین مطلب می پردازد... 👈 خواندن بیشتر 👉 ✍ سیدمحمد هاشمی @HOWZAVIAN
💠 انتشار فراخوان کنگره مجازی شعر «سفید پوشان بی ادعا؛ مدافعان سلامت» 🔸 به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی 🔔 ویژه طلاب 👈 با دو موضوع «پاسداشت زحمات پرستاران و کادر پزشکی کشور در بحران کرونا» و «فداکاری حضرت زینب(س) الگوی پرستاران بی ادعا» 🔺مهلت ارسال آثار: ۲۵ آذرماه ۹۹ 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم @tablighnews @HOWZAVIAN
بیا که خانۀ چشمم شود چراغانی اگر قدم بگذاری به چشم بارانی بیا که بی‌تو نیامد شبی به چشمم خواب برای تو چه بگویم از این پریشانی؟ چرا کنم گله از روزهای دلتنگی؟ تو حال و روز دلم را نگفته می‌دانی! نه دل بدون تو طاقت می‌آورد دیگر نه تو اگر که بیایی همیشه می‌مانی چه کرده با دل من داغ، دور از چشمت چه کرده با دلم این گریه‌های پنهانی ببین سراغ تو را هر غروب می‌گیرم قدم قدم من از این کوچه‌های کنعانی ✍ یوسف رحیمی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 عمل کنيد پيش از آن که چراغ عمل خاموش شود حال که زنده و برقراريد، پس عمل نيکو انجام دهيد، زيرا پرونده ها گشوده، راه توبه آماده، و خدا فراريان را فرا می خواند و بدکاران، اميدِ بازگشت دارند. عمل کنيد پيش از آن که چراغ عمل خاموش و فرصت پايان يافته، و اجل فرا رسيده و دَرِ توبه بسته، و فرشتگان به آسمان پرواز کنند. پس، هرکسی با تلاش خود برای خود، از روزگار زندگانی برای ايّام پس از مرگ، از دنيای فناپذير برای جهان پايدار و از گذرگاهِ دنيا، برای زندگی جاودانه آخرت، توشه برگيرد. انسان بايد از خدا بترسد، زيرا تا لحظه مرگ فرصت داده شده، و مهلت عمل نيکو دارد. انسان بايد نفس را مهار زند، و آن را در اختيار گرفته، از طغيان و گناهان باز دارد، و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بکشاند. ✍ خطبه 237 @HOWZAVIAN
🔅 شناخت ضدِ عمل از عوامل پیشران‌ افراد در وقت خمودگی و خستگی است. 👇 تنبلی، محافظه‌کاری و ناامیدی نقطه مقابل عملگرایی است. @HOWZAVIAN
📢 کار ظریف فرهنگی! چرا ما فکر می‌کنیم گسترش فرهنگ مطالعه در ایران فقط وظیفه‌ی وزارت ارشاد است؛ نه واقعاً چرا؟ بدیهی است که کار به این بزرگی نیازمند ورود سایر نهادها و وزارتخانه‌ها هم هست؛ حتی وزارتخانه‌ای مثل امور خارجه. چرا که نه؟ کار فرهنگی عیب است؟ نه. حتماً می‌فرمایی آخر این وزارتخانه چه کاری می‌تواند بکند در این زمینه؟ خیلی کارها. یکی‌اش اینکه می‌تواند مسابقه‌ی کتاب‌خوانی برگزار کند برای پرسنل خودش؛ مثلاً همین متن برجام را. خب دوستان موقع مذاکره با طرف‌های خارجی فرصت مطالعه‌ی آن را که نداشته‌اند، اشکالی هم ندارد؛ قابل‌درک است؛ ولی الان که یک خرده سرشان خلوت شده، بخش فرهنگی وزارتخانه مسابقه‌ای ترتیب بدهد و جایزه هم بگذارد که پرسنل انگیزه‌ی بیشتری پیدا کنند؛ مثلاً جایزه‌اش می‌تواند اشتراک مصرف یک سال گلابی باشد. خب شما فکر کنید اگر هر وزارتخانه‌ای بیاید در حیطه‌ی خودش از این کارهای فرهنگی ظریف انجام بدهد، چقدر فرهنگ مطالعه گسترش پیدا می‌کند. ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN