eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 کتاب را بخوانیم(4) ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی 🔻گویی تقدیر چنین بوده است که حضور دو روزه من در دنیا با غم و اندوه عجین شود... 🔻اما آمدم، آمدم تا دفتر زنان بی سرمشق نماند، آمدم تا قرآن مثال بیابد، تفسیر پیدا کند، نمونه دهد، آمدم تا خلقت بی‌غایت نماند، بی‌مقصود نشود، بی‌هدف تلقی نگردد. 🔻من اگر نبودم، من و پدرم اگر نبودیم، من و شویم اگر نبودیم، من و شما نور چشمان و فرزندانم اگر نبودیم، اگر ما نبودیم، جهان آفریده نمی شد، خلقت شکل نمی گرفت، آفرینش تکوین نمی‌یافت، این را خداوند جلَّ وَ عَلا تصریح فرموده است. @HOWZAVIAN
📌چرا این همه استغفار؟! ☘حتی اگر کمی اهل انس با منابعی مثل مفاتیح الجنان یا دیگر کتاب‌های اعمال و اذکار باشیم، روایت‌های مختلف و متنوع مربوط به تأکید بر استغفار فراوان به چشممان خورده است. ☘بسیاری از علما و بزرگان هم بوده و هستند که در دستورالعمل‌های سلوکی خود، به تداوم بر استغفار سفارش می‌کنند و آن را کلید گشایش همه رزق‌ها، مخصوصاً رزق معنوی می‌دانند. ☘اما راستی، این همه تأکید برای چیست؟ و اساساً این همه استغفار، از کدام گناهان؟ شاید کسی پیدا شود که در دلش یا به زبان بگوید: من که مراقب همه رفتارهایم هستم و هیچ گناه و خطای فاحشی که آن را به یاد داشته باشم، از من سر نزده است؛ من دیگر چرا باید این همه استغفار کنم؟اگر شما هم این‌طور فکر می‌کنید، از همین فکرتان استغفار کنید. استغفار فراوان ما فقط برای گناهان و خطاهایی نیست که خودمان از روی قصد مرتکب شده‌ایم، که خیلی از خطاها از ما سر زده که خودمان متوجه نشده‌ایم یا آن را به یاد نداریم. ☘گذشته از این‌ها، همین که ما خیال کنیم همه دستورات پروردگار را درست و کامل اطاعت کرده‌ایم و کاملاً مطیع اوییم و هیچ حقی از او بر گردن ما نیست، خودش خطای اعتقادی بزرگی است که نیازمند استغفار است. ☘همیشه و در همه حال باید خود را بدهکار حضرت حق بدانیم و در برابر او احساس شرمساری کنیم و از او طلب آمرزش کنیم: استغفر الله ربی و اتوب الیه...مرتضی رجائی @HOWZAVIAN
8.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقایسه جایگاه زن در اسلام و غرب 💠مروری کوتاه بر نگاه اسلام به نقش زن در اسلام این اثر کاری از گروه فرهنگی عقیق جهت انتشار در طرح بانوی بی نشان -فاطمیه- معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه تولید شده است. 👈 تبلیغ_نیوز @HOWZAVIAN
CamScanner ۰۱-۱۳-۲۰۲۱ ۱۳.۰۳.pdf
4.07M
طرح مقدماتی بازسازی علوم انسانی" گفتاری منشر نشده از آیت الله در فروردین 1362 موضوع: گزارش فعالیت های بسیارگسترده و عمیق از "طرح مقدماتی بازسازی علوم انسانی" و پاسخ علمی، اخلاقی و غیر مستقیم به بسیاری از شبهات و تهمت ها منبعی بسیار غنی درباره شناخت عمیق آیت الله مصباح از تحول بنیادین علوم انسانی و مراحل مختلف تحول علوم انسانی این متن به خوبی نادرستی برخی از خاطرات غلط، خیالی و سطحی از اندیشه عمیق آیت الله مصباح یزدی در مواجهه بنیادین و اساسی با علوم انسانی در دهه 60 را نشان می دهد. آیت الله خامنه ای: 🔹مسبوقید که در یک مجموعه‌ای با کمک اساتید دانشگاه جمع شدند تا کارهایی را در زمینه‌ی علوم انسانی ریشه گرفته در باورها و مبانی اسلامی تهیه کنند؛ منتها کارهای ابتدایی و اولی بود. اگر آن اهمیت و آن تلاش در طول این بیست و چند سال ادامه پیدا می‌کرد، ما امروز از این جهت وضع بهتری داشتیم؛ اما ادامه پیدا نکرد. بیانات در دیدار با شورای بررسی کتب علوم انسانی- ۸۵/۱۱/۲ 🌐 اصول فلسفه و روش رئالیسم @HOWZAVIAN
‌ 🔅 تنهایی و کمبودهایت را نمی‌توانی با مردم جبران کنی ... 🌐 طلبه‌ای عکاس @HOWZAVIAN
🔰فیلسوف پرهیزکار 🔹علامه طباطبائی پس از شهادت استاد مطهری در وصف ایشان گفته بود: «انسان باتقوایی بود، تقوایی که از فلسفه اسلامی به دست آورده بود.» راز این رابطه شاید این باشد که فلسفه، اندیشه را نظم می‌دهد. مبنای فلسفه برهان و استدلال و تلاش برای رسیدن به یقین است؛ از این رو فیلسوف می‌کوشد تا از مغالطه و بیان نامرتب دوری کند و همین امر از اندیشه به بیان و عیان او نیز سرایت می‌کند. فلسفه اسلامی به همین امر اکتفا نمی‌کند و به خصوص در حکمت متعالیه و اشراق، در کنار تعقل و تفلسف، تهذیب نفس و نورانیت درون نیز لازم است. 🔸موضوعی که بی‌تردید مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی نیز مصداق بارز آن است، چرا که به گواه موافق و مخالف، در چهل سال اخیر، آیت‌الله مصباح جزء فيلسوفان برجسته رده اول جهان اسلام بوده است. او در فلسفه تنها یک مدرس نبود؛ بلکه صاحب ایده و جسارت نقادی بزرگان فلسفه بود. او نه تنها در فلسفه اسلامی، بلکه در فلسفه غرب نیز سری در سرها داشت. با مرور زندگی ایشان، می‌توان همان گونه که علامه طباطبایی بیان داشته بود، تقوای حاصل از فلسفه اسلامی را مشاهده کرد. 🔹این به معنای آن نیست که نقد و نقصی بر ایشان وارد نبود؛ بلکه سخن این است که ممشا و مبنای مواضع و تصمیماتش بر اساس تقوا و یقین بود، نه هوی و هوس و قدرت و سیاست‌بازی. او می‌توانست در کنجی به درس و بحث ممحض شود و طمطراق علمی خود را فزونی بخشد و گرد اهانت و هتاکی دونمایگان سیاست به دامنش ننشیند؛ اما بر اساس همین تقوا تشخیص داد باید به عرصه سیاست پا بگذارد و حتی در جزئیات و مصادیق ورود کند. اگرچه آماج هجوم و هتک حرمت قدرت‌طلبان بی‌تقوا هم قرار گیرد و وجهه علمی و آبرویش هم مخدوش شود. این مهم جز با تقوایی عمیق و ریشه‌دار حاصل نمی‌شد. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ مهدی عامری @HOWZAVIAN
🔴 آنچه قرار بود مخالفان وارونه نشان دهنددموکراسی به روایت علامه مصباح 1⃣ «اگر دموکراسى در بُعد قانونگذارى به این معنا باشد که قانونى که با اسلام سازگار نیست، معتبر شناخته شود و ما تصور کنیم که اسلام چنین قانونى را معتبر می‌داند، این بدان معناست که چیزى که با اسلام سازگار نیست، با آن سازگار شود! این مطلب روشن است و احتیاج به استدلال ندارد.» 2⃣ «دموکراسی به معناي دوم، با رعایت شرایطی که اسلام براي حکام، قانونگذاران و مجریان قانون و براي قضات تعیین کرده، پذیرفته شده است. یعنی مردم در انتخاب افرادي که صلاحیت قانونگذاري و اجراي قانون را دارند مشارکت جدي داشته باشند و با این مشارکت، همکاري و همدلی خود را با دولت اسلامی اثبات کنند و خودشان را سهیم و شریک در امور کشور بدانند. این شکل از دموکراسی در اسلام قبول و در کشور ما هم بدان عمل می‌شود.» https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
♦️شما به شانس و اقبال باور دارید؟ شهید مطهری در کتاب بیست گفتار خود این چنین می فرمایند: «فکر بخت و فلسفه بخت هیچ علتی ندارد جز مظالم و ناهمواریها و بی عدالتی های اجتماعی. الهام کننده این فکر شیطانی، هرج و مرج ها و بی عدالتی های اجتماعی است». ایشان در ادامه می فرمایند: «چقدر فرق دارد که کسی برای سعی و کوشش اثر قائل باشد، ایمان داشته باشد به این که «لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعی».(سوره نجم، آیه39). و بین کسی که بگوید هرچه زحمت بکشی از کیسه ات رفته، هیچ چیز شرط هیچ چیز نیست. چقدر فرق است بین اعتقاد « إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ‏ یُغَیِّرواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ».(سوره رعد، آیه۱۱) و بین اعتقاد به بخت. یکی از اصول قرآن خداوند متعال در قرآن کریم در دو جا می‌فرمایند، نعمتی را که به انسان‌ها عطا می‌نمایم و به آن‌ها بخشیده‌ام، از آنان نمی‌گیرم و آنان را محروم از لطف و نعمت خودم نمی‌نمایم، مگر آنکه انسان‌ها خودشان قدمی برخلاف قوانین و دستورات الهی بردارند و در مسیر و سلوک الهی خود تغییر ایجاد نمایند. در این صورت خداوند نیز نعمت خود را تغییر می‌دهد، و کسی قدرت جلوگیری و مقابله با خداوند متعال را ندارد. 👈  خواندن بیشتر در راسخون ✍ مجتبی میرزایی @HOWZAVIAN
🔅 رنج‌های حضرت خدیجه به جرم مادر فاطمه‌بودن 📕 کتاب را بخوانیم(5) ✍️ استاد سیدمهدی شجاعی زنان قریش و بنی هاشم همه روی برگرداندند و دست امید مرا در خلأ یأس وا گذاشتند. «مگر نگفتیم با یتیم ابوطالب ازدواج نکن؟ مگر نگفتیم تو را خواستگاران ثروتمند بسیارند؟ مگر نگفتیم حرمت اشرافیت را مشکن، ابهت قریش را خدشه دار مکن؟ مگر نگفتیم ثروت چشمگیرت را با فقر محمد در نیامیز؟ کردی؟ حالا برو پاداش آن سرپیچی ات را بگیر. برو و کودکت را به دست قابله انزوا بسپار...» غمگین شدم، اما به آنها چه می توانستم بگویم؟ آن زنان ظلمانی چه می دانستند نور نبوی چیست؟ ... چگونه می توانستند بدانند خلق محمدی چه می کند؟ از کجا می توانستند دریابند که خوی مهدوی چه عظمتی است. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 شوکی به حال نزار روشنفکری دینی 🔸این‌که سروش تاکنون هیچ اثر علمی در زمینه تاریخ اسلام تولید نکرده، ولی درباره «سیره قطعی پیامبر» داوری می‌کند، شاید برای جامعه‌ای که عادت به اظهارنظرهای غیر تخصصی کرده، چندان عجیب نباشد، ولی به نظر می‌رسد حرکت زیگزاگی او برای فرار از تبعات سخنان اولیه‌اش به یک عادت اخلاقی برای او بدل شده که مخاطبان و منتقدان را نیز بلاتکلیف و حیران می‌کند. 👈  خواندن بیشتر 👉 @HOWZAVIAN
😊 خودش خشک می‌شه می‌افته! یادت هست؟ سال 86 که چه برف سنگینی آمد توی قم که می‌گفتند در چهل پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بوده. عجب بساطی بود! اصلا از خانه نمی‌توانستی بروی بیرون، لوله های آب یخ زد، مدارس تعطیل شد و... اصلا یک وضعی بود. در آن سال و آن ترم، در جامعه المصطفی (ص) العالمیه تدریس داشتم. بعد از اینکه دو سه روزی از اتمام بارش‌ها گذشته بود، سر کلاس رفتم. طلبه‌ها یکی‌یکی می‌آمدند و ما منتظر که به حد نصابی برسد و درس را شروع کنیم. در این فاصله، طلبه‌ای بود دانمارکی، پرسید: استاد چرا این برف‌ها را از خیابان‌ها و پیاده‌روها جمع نمی‌کنند؟ پرسشش همراه با دلخوری و شگفتی بود. چون به شهر که نگاه می‌کردی از هیچ سازمان و نهادی کار خاص چشمگیری نمی‌دیدی؟ ما مردم هم که همین طور؛ چون واقعا هیچ آمادگی‌ای نبود و تجربه‌ای و شاید هم حالی. کارهایی البته می‌شد؛ ولی در برابر کاری که باید می‌شد نزدیک به صفر بود. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN