eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
611 ویدیو
205 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ماشین کلکسیونی آمریکا برای برجامیون ✍️ سیدمحمد مهدی صفوی دولت عبرت، تقریبا توصیف رهبر معظم انقلاب از هشت سال گذشته است؛ البته ایشان قبل از این هشت سال دقیقا می دانستند عاقبت چه می شود و بارها متذکر شدند. اما وقتی اصرار دیدند و البته گوش ناشنوا، از مواضعشان عقب آمدند و برای اینکه وظیفه پدری و رهبری اقتضا می کرد، فقط گفتند من خوشبین نیستم. اما سوال اصلی این است که آیا عبرت حاصل می شود؟؟ تاریخ ما پر است از خیانت آمریکا و انگلیس، بدعهدی آمریکا از زمان مصدق و کودتای ۲۸ مرداد تا برجام. اما چرا همچنان گروهی برای غرب دوستی و کدخداپرستی سینه چاک می کنند؟ همراهی ما با آمریکا مثل سوارشدن بر ماشین آمریکایی است که از همه ظواهر، بهترین را دارد اما برای ما روشن نمی شود، از قبل نشده و در آینده هم نخواهد شد و مارا به جایی نمی رساند. آنهایی که با ما بودند و سوار مرکب خودشان شدند الان به مقصد رسیده اند. اما غربزدگان حاضر هستند سوار بر ماشین شیک آمریکایی ولی خاموش بشوند، ولی همچنان در اول خط منتظر بایستند. هرکسی با بهانه ای جدید اقتصاد و فرهنگ و دیپلماسی را دوباره سوار همین ماشین می کند و چندسال ما مثل ماشین ندیده ها مشغول بازی با زرق و برق داخلش می شویم. هی می‌پرسیم آقای راننده ماشین برجامت راه نیفتاد؟ می گوید ببین چه ماشین خوشگلی سوارتان کردم اصلا این ماشین را خدا آورده! درد همین است که الان هم گروهی به برجام افتخار می کنند. 🔗متن کامل یادداشت در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
💠 به اقتصاد خانواده برسید ✍️ الهه دهقانی امروزه اقتصاد نقش مهمی در تأمین نیازهای خانواده دارد. اگر درآمد خانواده پاسخگوی نیازهای اعضای آن باشد، این امر سبب تحکیم روابط خواهد شد؛ اما متأسفانه مشکلات اقتصادی در جامعه‌ کنونی، باعث به وجود آمدن معضلات خانوادگی بسیاری شده است. عدم تأمین برخی نیازها بخصوص در نوجوانان، منجر به مشاجره و پرخاشگری آنان با والدین خود می‌گردد؛ همین امر سبب می‌شود، گاهی برای رفع احتیاجات خود به بزهکاری روی‌آورند. از طرف دیگر، والدین مجبورند هر دو برای تأمین هزینه‌ زندگی، مشغول کسب‌ و کار و فعالیت در خارج از منزل باشند و همین امر گاهی می‌تواند سبب غفلت از فرزندان شده و ممکن است آن‌ها را گرفتار مشکلات عاطفی و روانی کند. اگر جامعه را همانند یک خانه تصور کنیم، خانواده به‌ منزله‌ خشت‌هایی است که یک خانه با کنار هم قرار گرفتن آن‌ها ساخته می‌شود؛ هرچه این خشت‌ها محکم‌تر و منسجم‌تر باشند، بنایی استوارتر ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل، تحکیم خانواده در ثبات و پایداری جامعه نقش اساسی دارد. 🔗 متن کامل در صاحب نیوز @HOWZAVIAN
فراخوان همایش و پویش حوزه و فضای مجازی با موضوعات: ✅1) حوزه و فضای مجازی؛ ✅2) معرفی حوزه و روحانیت؛ ✅3) آینده‌پژوهی فضای مجازی؛ ✅4) آموزش مجازی؛ 🎁جوایز مادی در هر رشته : 1. نفر اول : 50000000 ریال 2. نفر دوم: 30000000 ریال 3. نفر سوم: 15000000 ریال 🔴مهلت ارسال آثار: تا تاریخ: 1400/6/1 آثار خود را به یکی از آدرس‌های ذیل ارسال بفرمایید: http://eitaa.com/hresane110 http://sapp.ir/hresane110 hresane110@gmail.com @HOWZAVIAN
🏴از معجزات زیارت عاشورا ✍️مرحوم آیت الله دستغیب در کتابش می فرمایند : علامه شیخ حسن فرید گلپایگانی از استاد خود مرحوم آیة اللّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی نقل فرمود: اوقاتی که در سامراء مشغول تحصیل علوم دینی بودم اهالی سامراء به بیماری وباء و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده ای می مردند روزی به همراه جمعی از اهل علم در منزل استادم مرحوم سیّد محمّد فشارکی بودیم، ناگاه میرزا محمّد تقی شیرازی تشریف آوردند و صحبت از بیماری وباء شد که همه در معرض خطر مرگ هستند. مرحوم میرزا فرمود: اگر من حکمی بدهم آیا لازم است انجام شود یا نه ؟ همه اهل مجلس تصدیق نمودند که بلی . سپس فرمود: من حکم می کنم که شیعیان ساکن سامراء از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن زیارت عاشوراء شوند و ثواب آنرا هدیه روح شریف نرجس خانم والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (عج) نمایند تا این بلاء از آنها دور شود اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول زیارت عاشوراء شدند. از فردای ختم، تلف شدن شیعه متوقف شد و همه روزه غیر شیعی ها می مردند به طوریکه بر همه آشکار گردیده برخی از آنها از آشناهای خود از شیعه ها پرسیدند: سبب اینکه دیگر از شما تلف نمیشوند چیست ؟ به آنها گفته بودند: زیارت عاشوراء، آنها هم مشغول شدند و بلاء از آنها هم بر طرف گردید. ☘️علامه فرید فرمودند: وقتی گرفتاری سختی برایم پیش آمد فرمایش آن مرحوم بیادم آمد و از اول محرم سرگرم زیارت عاشوراء شدم روز هشتم بطور خارق العاده برایم فرج شد. 📚داستان های شگفت، مرحوم آیت الله دستغیب ‌‌‌ @HOWZAVIAN
🔴 در پرده‌های شور و نوا زیر و بم بخوان آمد دوباره فصل عزا شعر غم بخوان با سینۀ پرآتش و با چشم نم بخوان آمد دوباره موسم ماتم بگیر دم همراه عرش و کرسی و لوح و قلم، بخوان: "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" این را هزار بار بخوان، دم‌به‌دم بخوان شرحی از آتش دل آل رسول را در بندبند مرثیۀ محتشم بخوان آمد دوباره ماه غم و ماتم حسین این ماه را بزرگ بدان محترم بخوان در نینوای غمزده چون نی به ناله باش در پرده‌های شور و نوا زیر و بم بخوان از بلبلان خونی و بی‌آشیان بگو از لاله‌های زخمی و زار و دِژَم بخوان همراه اشک و نالۀ زهرا و مرتضی نوحه ببار و شور بگیر و دودم بخوان "از آب هم مضایقه کردند کوفیان" طوماری از جنایت اهل ستم بخوان از خیمه‌ها و قحطی آب و عطش بگو از دست و مشک و فرق و عمود و علم بخوان بر روی نیزه آیۀ اعجاز را ببین از داستان کهف و رقیم این رقم بخوان همچون نسیم از حرم دوست کن گذر از غنچه‌های پرپر باغ قِدَم بخوان بگذار سر به تربت مولای بی‌کفن از غربت و مصائب اهل حرم بخوان ✍ محمدتقی عارفیان @HOWZAVIAN
📌 از توجه‌فروشی تا آدم‌فروشی [در باب رویای شفافیت مالی رسانه‌ها و رسانه‌ای‌ها] ✍ علیرضا قربانی 🔹در انتهای مقالات علمی، تیتر به ظاهر کم‌اهمیتی با نام Funding وجود دارد که در آن ذکر می‌شود آیا این پژوهش با حمایت مالی نهاد یا سازمانی انجام گرفته یا خیر. برای ثبت مقاله نیز نویسنده باید فرم "تعارض منافع" را امضا کند و هرگونه حمایتی که از او شده را اظهار نماید. این سخت‌گیری برای چیست؟ آیا مخاطب نمی‌تواند صرفا با تکیه بر شواهد، مستندات و قرائن داخلی مقاله، اعتبار علمی آن را ارزیابی کند؟ قرائن خارجی (از جمله وابستگی‌های مالی نویسنده) متغیر مهمی است که می‌تواند شاخک‌های مخاطب را برای کشف فریب‌های احتمالی فعال کند. 🔹از ضرورت شفافیت مالی کمپین‌های انتخاباتی زیاد شنیده‌ایم. دو منطق اساسی از این ایده پشتیبانی می‌کند: ۱- منطق سیاسی (شفاف کردن رابطه قدرت اقتصادی و قدرت سیاسی) که ایجاب می‌کند "درآمد" کمپین‌ها شفاف باشد. ۲- منطق رسانه‌ای (شفاف کردن رابطه قدرت اقتصادی و قدرت رسانه‌ای) که ایجاب می‌کند "هزینه‌" کمپین‌ها و پرداخت آنها به رسانه‌ها شفاف باشد. مخاطب حق دارد برای اعتبارسنجی پیام‌های انتخاباتی، به قرائن برون‌متنی همچون نام و وابستگی مالی نویسنده دسترسی داشته باشد. (به عنوان نمونه: در برخی رسانه‌های اجتماعی، فعالیت اکانت‌های با هویت مجهول در حیطه تبلیغات سیاسی مجاز نیست.) درج برچسب بر روی محتوای تبلیغات سیاسی و تمییز آن از محتوای تحلیلی، حق مخاطب است. مخاطب حق دارد بداند توییت‌های به ظاهر تحلیلی، سفارشی است یا خیر. بدون علم به متغیر کلیدی "نوع وابستگی مالی نویسنده"، ارزیابی و صحت‌سنجی پیام برای مخاطب عام، بسیار دشوار است. این مصلحت عمومی می‌تواند مستند اخلاقی-حقوقی الزام تنظیم‌گر حاکمیتی (یا خودتنظیم‌گری پلتفرم‌ها) در این زمینه قرار گیرد. از دیگر سو، می‌توان تولید پیام سفارشی در ظاهری تحلیلی را نوعی کذب و فریب دانست و از این منظر، استدلالی دیگر بر الزام شفافیت مالی تبلیغات سیاسی در رسانه‌ها اقامه کرد. 🔹یکی از ویژگی‌های اختصاصی سازمان‌های رسانه‌ای، بازار دوگانه (و با ظهور بیگ‌دیتا: سه‌گانه) این سازمان‌هاست؛ از یک سو به مخاطبان خود محتوا عرضه می‌کنند و از سوی دیگر، "توجه" مخاطبان را به آگهی‌دهندگان می‌فروشند. تا آنجا که ماهیت این بازار دوگانه شفاف است، چالش اخلاقی به وجود نمی‌آید؛ مخاطب از مطالب رسانه استفاده می‌کند و در کنارش "توجه خود به آگهی‌ها" را می‌فروشد. مساله آنجا پدید می‌آید که مرزهای بازار مبهم شود و رسانه بخواهند "توجه"‌های دیگر مخاطب (که با اعتماد معصومانه او همراه است) را هم بفروشد، بدون اینکه مخاطب به این توجه‌فروشی مضاعف آگاه باشد. مساله آنجا پدید می‌آید که رسانه و رسانه‌ای‌ها به اسم روزنامه‌نگاری، رپورتاژ آگهی برای افراد، سازمانها و نهادها تولید کنند. در فضای مطبوعات برخی کشورها این الزام وجود دارد که اگر روزنامه برای انتشار مطلبی پول دریافت کند، در ابتدای آن مطلب باید این نکته را به مخاطبان اعلام نماید. همچنین روزنامه موظف است حمایت‌های مالی کلی از خود را نیز به طور شفاف اعلام کند... 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
📣 پیغام مهم امام باقر(ع) به شیعیان عن مولاناالامام الباقر عليه السلام ـ لِخَيثَمةَ ـ أبلِغْ شيعَتَنا أنَّهُ لا يُنالُ ما عِندَ اللّه ِ إلاّ بِالعَمَلِ ، و أبلِغْ شيعَتَنا أنَّ أعظَمَ النّاسِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيرِهِ. امام باقر(ع) فرمود: به شيعيان ما پيغام ده كه آنچه نزد خداست جز با عمل به دست نمى آيد؛ به شيعيان ما پيغام ده كه در روز قيامت بيشترين افسوس را كسى خورَد كه عدالتى را بستايد و خود برخلاف آن رفتار كند. (الأمالي للطوسي،370/796.) @HOWZAVIAN
😔 حسرت تبلیغی به وقت کرونا ✍ حامد تقدیری اصلا طلبه که شدیم دلمان خوش بود دهه های محرم نوکر اربابیم. دلمان به روضه‌های محرم خوش بود. همیشه دهه های محرم مان پر بود. طلبه که میشوی دوست داری زودتر لباس خادمی بپوشی و مبلغ شوی. سالهای اول تبلیغی فولادشهر اصفهان پاتوق مان بود و من هر شب بعد از هیأت، تازه مهمان جوانان پارک نشین ضد طلبه بودم که هیأت پارکی مان با قصه رسول ترک شروع شود و با روضه نمکی تمام شود. جوانانی که به ظاهر با طلبه میانه ای نداشتند اما سالهای بعد دل شان به برکت روضه، به ما گره خورد. راستش را بخواهید من شب اول محرم عقد کردم. دو ساعت مانده به غروب زندگی مشترک مان شروع شد و من دو ساعت بعد از غروب با وسایل تبلیغی به دست، سر جاده قدیم اصفهان ایستاده بودم و همسرم زندگی مشترک مان را با ده روز فراق شروع کرد. این فراق هر سال محرم تکرار شد. از فولادشهر و سپیدان و شهرری تا اتریش و بلژیک و سوریه. همسرم نوکری اش را با صبر انجام می داد. صبری و همراهی که اگر نبود ما هم روزی مان نمیشد. امسال جا مانده ام. رفقا رفتند یاسوج و من که هنوز مدت قرنطینه ام تمام نشده، خانه نشینم. چشم به تلویزیون دوخته ام و حسرت و آه است که از دلم بر می خیزد. یادش بخیر دو سال پیش با آخر شب ها تازه می رفتیم سر دیگ شام هیأت. نکند این محرم آخر مان باشد. آرزوی من در زندگی، صدای خوب برای روضه خوانی بود که هیچ وقت نداشتم. به جایش تلاش کردم معارف اباعبدالله را برای کودکان بگویم. منبرم خوب بود اما بیشتر دوست داشتم برای بچه های زیر هفت سال و هفت تا چهارده سال حرف بزنم. آنقدر برکت از این بچه ها دیدم که دلم برای روضه ها و سینه زدن هایشان تنگ شده. کاش باز ما را به خیمه کودکانه ارباب دعوت کنند. رشته ای بر گردنم افکنده دوست می کشد هر جا که خاطر خواه اوست 🔗 حامدانه @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🏴از معجزات زیارت عاشورا ✍️مرحوم آیت الله دستغیب در کتابش می فرمایند : علامه شیخ حسن فرید گلپایگانی
. 🔻چرا دست به دامان علما نمی شویم؟ در تاریخ زیاد خوانده ایم که در زمان سختی و قحطی و بیماری، مردم دست به دامان علما و صاحب نفسان می شدند یا علما برای حل مشکل مردم پیش قدم میشدند، و مشکل را برطرف می کردند؟ چرا در زمان ما این اتفاق نمی افتد؟ چرا مردم و حتی مسئولان به جای دست و پا زدن و التماس و خواهش، از علمای عامل نمی خواهند تا کاری انجام بدهند؟ چرا طلاب و روحانیون چنین درخواستی را مطرح نمی کنند؟ آیا در زمان ما صاحب نفسی وجود ندارد تا شر و ریشه این بیماری خانمان سوز را با دعا و توسل و دستورالعملی ریشه کن کند؟ آیا صاحبان نفوس فقط در ادوار گذشته بوده اند؟ آیا زیارت عاشورا و توسل و دعا فقط در ادوار گذشته اثر داشته؟ این وقایعی که در تاریخ آمده فقط برای مطالعه نیست، برای درس عبرت و استفاده است و آیا الان زمان عبرت و استفاده نیست؟ به نظر شما ریشه این بی تفاوتی چیست؟ ✍ محمدرضا میرزایی @HOWZAVIAN
💠 پیکر شهید مدافع حرم حجت الاسلام مالامیری در گلزار شهدای قم آرام گرفت ◾️ امروز صبح مراسم تشییع و تدفین پیکر حجت الاسلام مالامیری با حضور، علما، طلاب، همرزمان و مردم شهید پرور قم در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار گردید و سپس در جوار شهیدان والامقام گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) قم به خاک سپرده شد. 📢 هفته‌نامه افق حوزه @HOWZAVIAN
🔴 قلم دینی ساحت لات‌منشانه نیست قلم لات‌منشانه‌ی برخی طلاب، مرا به شگفتی وامی‌دارد. هر صاحب فکر و قلمی دو سطر ابتدایی برخی نوشته‌ها را بخواند، می‌پندارد که نویسنده، اهل دفتر و قلم و کتاب نیست. نمی‌دانم که ادبیّات چاله‌میدانی و نوکراربابی را کدام شیر پاک خورده‌ای به نوشتارها و گفتارهای تبلیغی حوزه وارد کرده است؟ اگر بزرگان و بزرگواران حوزوی عزم صمیمیّت‌بخشی و غرابت‌زدایی از کلام دارند، مسیرش این نیست که از واژگان کم‌عمق یا سخیف بهره بگیرند. هر واژه‌ای قلمروی دارد که دریایی از مفاهیم در آن زندگی می‌کنند. به گمان خطاآلود من، نباید ادبیّات دینی را با چنین تعابیر نارسا و سخیفی آلوده کرد. نباید جمله‌ها را بی‌مهابا شکست و قوانین دستوری را زیر پا گذاشت. چرا جوانان دیندار ما کمتر می‌خوانند و می‌اندیشند؟ چرا نویسنده طلبه ای همچون من (که نفرین بر او باد) در خواب خرگوشی است؟ اگر سطح ادبیّات دینی را نازل کنیم، آنگاه هر بی سر و پایی به خود اجازه می‌دهد که قلم را بردارد و در باب مسائل دینی برگ دفترها را سیاه کند. در جوامع علمی، گاه متفکّران و قلم به دستان دینی/دیندار را به تمسخر می‌گیرند. بی‌تردید، یکی از دلایلش، نگاه سطحی به مسائل و مفاهیم دینی است که محل بروز و ظهور آن نگاه سطحی، نوشتارهای رفیقان طلبه است. به امید این که کانال نویسندگان حوزوی راه رشد و معیارنویسی را پیش پای طلاب و هر نویسنده عاشق فرهنگ بگذارد و رنج سطحی‌نویسی را از تن نثر دینی بزداید. @HOWZAVIAN 🖋 آماده دریافت نقد و نظر اعضای محترم کانال هستیم.
🌐 باطن و ذات مستکبران ⭕️ ‏امام‌ روح الله: 📢 ای رؤسای جمهور ملل اسلامی، ای سلاطین ملل اسلامی، ای شاه ایران، به داد خودت برس. به داد همه ما برسید. ...آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پلیدتر. امروز سر و کار ما با این خبیثهاست! 📖 صحيفه امام خمینی، ج ۱، ص ۴٢٠. @HOWZAVIAN