eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
607 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 یک چشم و دو چشم ✍️ علی مهدیان 🌱 انبیا و اولیا نور واحدند یک حقیقتند اما تفاوتهایی هم با هم دارند یکی از اموری که باعث تفاوت اولیای الهی با یکدیگر میشود، مخاطب آنها است. و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبین لهم. مدل حرف زدنشان، سبک تبیین کردنشان متناسب با قومی است که مخاطب آنها است. برخی از مفسرین از اهل معرفت معتقدند تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض به دلیل تفاوت امتهای مخاطب آنها بوده. 🌱اشکالی که بسیاری از ما داریم این است که قدرت تنزیل حقایق را نداریم. قرآن از بالاترین حقیقت هستی حکایت دارد اما نازل شده. در تنزیل چیزی کم نمیشود ناقص نمیشود بلکه همانکه هست متناسب میشود با مخاطب که بتواند به او دست بدهد دل بدهد و بعد مرتبه مرتبه بالا بیاید. اقرا وارق بخوان و بالا بیا. آن حقیقت بالاتر را به اندازه رشد کردنت میابی لایمسه الا المطهرون به اندازه طهارتت و برای رشد از این ساحت پایین تر مدد میگیری. لذا در کافی شریف میفرماید قرآن در قامت انسانی در قیامت کنار هر طایفه ای میرود با او رابطه میگیرند ولی احساس میکنند او بالاتر است و برتر. 🌱اشکال طبیعی و عادی ما این است که در هر مرتبه ای از رشد که هستیم احساس میکنیم دیگران باید خودشان بدوند و به ما برسند. مثل آدم بزرگهایی که بلد نیستند با کودکان سخن بگویند. برخیمان خیال میکنیم باید حقیقت را کنار بگذاریم تا همزبان با قوم شویم. خیلی از این طلبه ها و مذهبی ها که کم کم به حرفهای باطل و لاطائلات میافتند اول هدفشان خیر بوده اما به جای تنزیل ، تنقیص کرده اند حق را. برخی دیگر هم منتظریم همه بیایند آنجایی که ما هستیم. بیایند به هیات ما به مسجد ما به جمعیت ما. و این یعنی رها کردن دیگران. توهین کردن به دیگران. این نداشتن سعه صدر است که لازمه توسعه حق است. 🌱امام صادق کسی را برای تبلیغ نزد قومی فرستاد، طرف برگشت گفت آقا اینها کی هستند ما را فرستاده ای نزدشان خیلی دور از وادی اند. آقا فرمود فاصله تو با آنها بیشتر است یا من با تو؟ طرف خجالت کشید و برگشت. 🌱به تعبیر امام خمینی ما باید دو چشم داشته باشیم هم بتوانیم با نگاهی تنزیهی، حق را وارسته و پاک دریابیم و هم بتوانیم با نگاهی تشبیهی آن را تنزیل یافته در چهره کثرات ببینیم و محقق کنیم. هم علی مع الحق را ببینیم هم الحق مع علی را. هم امام جامعه را ببینیم هم امت را. هم خوبان و قله ها را ببینیم هم دامنه را. خدا رحمت کند سردار شهید ما را که این چنین بود حقیقتا. صاحب دو چشم. 🌱نداشتن دو چشم، یکی از عوامل اختلافات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و هنری ما با یکدیگر است. @HOWZAVIAN
🔴 عدالتخواهی و دعوای چندطرفه‌ ✍ علی خردمردی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء ▪️عدالتخواهی جریان جوانی است که چند سالی می شود با هدف تحقق عدالت و پر رنگ کردن نقائص پا به عرصه گذاشته است. این جریان می خواهد یا خود به خود دارد به قطب سوم سیاسی جمهوری اسلامی تبدیل میشود. ▪️جریانی نوپا که دقیقا به دلیل همین نوپا بودن اشتباهات زیادی هم داشته که می توان گفت این اشتباهات تا حد زیادی طبیعی است. ▪️بنای شمردن و نقد این اشتباهات را در این سیاهه ندارم که شاید بعدها کم و بیش نوشتم. ▪️اما ما جوامع مذهبی نیز باید بپذیریم که اگر چه اشتباهاتی شبیه عدالتخواهان انجام ندادیم یا سیاه نمایی نکردیم، اما از طرفی دغدغه ی مقدسی که آنها دارند در بین طیف مذهبی‌های سنتی کمتر یافت می شود. دغدغه ی احقاق حق و بسط عدالت. این چیز کمی است؟ یکی در عمل می لنگد و دیگری در نظر. ▪️کمیت لنگ در عمل را می توان به دلیل نو پا بودن توجیه کرد که تا حدودی هم درست هست. اما لنگیدن در نظر چرا؟ جریان مذهبی در این سالها از خوراک فکر چه کسانی خود را سیر کرده که عدالت برایش دغدغه ی اول نبود؟! بهتر است بپذیریم علت اینکه در عرصه ی عملِ عدالت گستری عقبیم، عقب ماندگی در عرصه نظر است. ▪️حال ما مانده ایم دعوایی چند طرفه. اگر عدالتخواهان چیزی بگویند ما میتازیم. اگر ما بگوییم آنها می تازند. در این میان اصلاح طلبان هم که بیکار نیستند. باید چه کرد؟ راهکار، حذف عدالتخواهی است؟ همه میگویید نه. با ژستی عاقلانه می گوییم راهکار اصلاح برخی مبانی این جریان و نحوه‌ی صحیح اعتراض و مطالبه گری است و جالب این که می خواهیم این اصلاح دفعتا صورت بگیرد که این باز خودش بسی عجیب است. هر چند خیلی هامان در دل به حذفشان بیشتر راضی هستیم. ▪️علل متفاوتی نیز دارد. برخی به خاطر شدت علاقه به جمهوری اسلامی، میل ندارند که هیچ نقدی این چهره ی مقدس را برایشان خراب کند. عده ای دیگر نیز این جریان را رقیب خود برای اخذ صندلی های مدیریتی و سیاسی می بینند ودسته ی آخر نسبت به این جریان و مبانی و کنش هایشان نقد های جدی در عرصه علم و عمل دارد و از این نقدها نتیجه می گیرد که نسبت این جریان با جمهوری اسلامی مشخص نیست، پس نباید به آنان بها داد. ▪️این نگرانی ها کاملا درست و بجا است اما نتیجه ای که می گیریم چه باید باشد؟ طرد؟ سکوت؟ حمله؟ همراهی؟ ▪️همانطور که در ابتدای سخن نبشتم، به راستی مقدس تر از دغدغه ی بسط عدالت چیست؟ 🔹تجربه ی حِلف الفضول در تاریخ قبل از اسلام به نظر می رسد که در این زمینه راهگشا باشد. ▪️داستان از این قرار است که مردی از قبیله ی بنی زٌبَید وارد مکه شد و کالایی را به عاص بن وائل فروخت. عاص اما در عوض کالا بهایش را نپرداخت. نظام قبیلگی ای هم که در جاهلیت بر عرب حاکم بود اقتضا می کرد که افراد یک تیره، پشت فرد قبیله ی خود بایستند ولو حق با او نباشد. فروشنده وقتی از تلاش خود نا امید شد، هنگامی که سران قریش در کنار کعبه گرد آمده بودند، بالای کوه ابوقبیس رفت و با سرودن اشعاری پر سوز و گداز دادخواهی کرد. ▪️با شنیدن این ندا، بزرگان بنی هاشم، بنی عبدالمطلب، بنی زهره، بنی تمیم و بنی حارث در خانه ی عبدالله بن جٌدعان تیمی گرد آمدند و پیمان بستند که برای یاری و گرفتن حق هر ستمدیده ای همراه شوند و اجازه ندهند در مکه بر احدی ستم شود، چه وابسته به آنها باشد و چه غریبه؛ چه فقیر باشد چه ثروتمند. آنها بعد از این پیمان که به حلف الفضول معروف شد، حق مرد زٌبیدی و بعدها حقوق دیگر مردم را ستاندند.-۱- ▪️حال توجه شما را به یک نکته ی جالب جلب می کنم. پیامبر خدا که در آن ایام حدود بیست سال سن داشتند، از اعضای این پیمان بودند. شاهد در اینجا فقط فعل معصوم نیست بلکه قول معصوم نیز میباشد. رسول خدا پس از بعثت درباره حضورشان در این پیمان فرمودند: در خانه عبدالله بن جدعان در پیمانی شرکت کردم که اگر به جای آن شتران سرخ مو به من می دادند، آن چنان خوشحال نمی شدم و اگر در عصر اسلام نیز مرا به چنین پیمانی دعوت کنند می پذیرم.-۲- ▪️اگر در عظمت عدالت طلبی و ستاندن حق مظلومین همین عمل رسول خدا به همراه این جملات مبارکشان را داشتیم برایمان کافی بود. 🔗 ادامه متن در کانال نویسنده @HOWZAVIAN
🗒 خداباوری، رهبر باوری و مردم‌باوری ✍️ محمدهادی سمتی دیشب بخشی از نشست اداری استان خراسان جنوبی را تماشا کردم. بدون تکلف و اداواطوار حرف می‌زند. در لابه‌لای سخن گفتنش خنده‌های ناموزون و طعنه و کنایه‌های رؤسای جمهور قبلی پیدا نمی‌شود. در قامت رئیس دولت حدیث و روایت می‌خواند و البته برداشت آزاد و حرف ناحساب را هم به شکم آیه و روایت نمی‌چسباند. پیدا است که به مردم‌باور دارد و از ادای دین به آن‌ها سخن می‌گوید. او در سخنانش بدون این‌که بخواهد نقش بازی کند و رفتاری نفاق آلود داشته باشد از فرمان درباره مسائل مختلف حرف می‌زند و به‌طور آشکار باور عمیقش را به کلام رهبری در این مورد که "هیچ مشکلی در مملکت نیست که حل‌شدنی نباشد" اعلام می‌کند. رئیس دولت سیزدهم خیلی راحت روی زمین و در چند قدمی مردم می‌نشیند و نیاز نیست که صندلی مخصوص برایش آماده کنند. سفرهای روز جمعه دولت، زنده کننده نشاط و تعطیل کننده خستگی در تعطیل‌ترین روز هفته است. دولت سیزدهم می‌تواند و باید این سه ویژگی را به‌عنوان در نظر داشته باشد و تا خط پایان با همین دست‌فرمان حرکت کند. @HOWZAVIAN
📌 معرفی کتاب "عملیات روانی" نوشته صلاح نصر 📝 در کتاب حاضر، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربرد جنگ روانی در جهان معاصر طی 8 بخش تشریح می‌شود. 🔹قسمتی از متن کتاب: به قدمت تاریخ آدمی است . در گذشته رکن اساسی پیروزی در جنگ حذف فیزیکی دشمن بود .اما هم اکنون پا به پای پیشرفت در ساخت فن‌آوری‌های جنگی، از بین بردن روحیه، به تنش کشاندن و ایجاد اضطراب روانی دشمن از یک سو و تاثیر بر ذهن دشمن، تحریف حقیقت و از سوی دیگر، نقش اصلی و اساسی یافته است .تا آن جا که امروز مسجل شده است، برنده نهایی جنگ کسی است که ابتدا دشمن را در جنگ فرهنگی و روانی شکست داده باشد... 🔸، جنگ به معنای سنتی آن نیست .این جنگ وسیله‌ای است که به تحقیق راهبرد ملی کشور، چه در هنگام صلح و چه در هنگام جنگ، کمک می‌کند .در این جنگ، همچنین کلیه امکانات کشور و توانایی‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و سایر نیروهایی که تعامل آنها با یک دیگر موجودیت جامعه و شکل آن را تعیین می‌کند، به کار گرفته می‌شود . 🔹این کتاب از ۸ فصل تشکیل شده که عبارتست از: ۱. مفهوم جنگ روانی و تکامل آن، ۲. سازماندهی و نیروها، ۳. طرح‌ریزی و عملیات، ۴. عرصه‌های ارتباطات، ۵. شایعات آفت جامعه، ۶. تبلیغات و افکار عمومی، ۷. اطلاعات و تحلیل، ۸. کاربرد جنگ روانی. 🔗عصر جدید، عصر رسانه @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ⚫️ بابا شما چیزی نپرس از گوشواره ✍️ چهارپاره‌ی زیبای سیدمحمدجواد شرافت رفتیّ و با غم همسفر ماندم در این راه گاه از غریبی سوختم گاه از یتیمی گفتم غریبی، نه غریبی چاره دارد آه از یتیمی ای پدر، آه از یتیمی من بودم و غم، روز روشن، شهر کوفه روی تو را بر نیزه دیدم، دیدم از دور در بین جمعیت تو را گم کردم اما با هر نگاه خود تو را بوسیدم از دور من بودم و تو، نیمه شب، دروازه ی شام در چشم من دردی و در چشم تو دردی من گریه کردم، گریه کردم، گریه کردم تو گریه کردی، گریه کردی، گریه کردی در این زمانه سرگذشت ما یکی بود ای آشنای چشم های خسته ی من زخمی که چوب خیزران زد بر لب تو خار مغیلان زد به پای خسته ی من ای لاله من نیلوفرم، عمه بنفشه دنیا ندیده مثل این ویرانه باغی بابا شما چیزی نپرس از گوشواره من هم از انگشتر نمی گیرم سراغی @HOWZAVIAN
🔆 سلام دختر خورشید ✍️ نجمه صالحی، نویسنده و پژوهشگر نازدانهٔ پدر! دختر خورشید! بانوی نور! نور چشم آشناترین آشنا! ای که همچو معنی لقبت بالارفتن و رشد را موجبی! ای منبع اجابت دعا! رقیه جان! هنوز طنین صدای دعوت پدرت، در کوچه پس کوچه‌های تاریک تاریخ بشری به گوش می‌رسد. هنوز داستان مظلومیت پدرت صفحات تاریخ را سرخ‌سرخ نگه داشته و داستان رشادت‌های عاشورا حماسی‌ترین شاهنامه جهان را سروده است. هنوز دستان کوچکت بوی نوازش‌های پدرت را می‌دهد. هنوز چشمان معصوم و نگاه خسته‌ات، نور امید را به قلب عمه می‌تاباند؛ از دیدار روی تو، دل عمه آرام می‌گیرد. هنوز دل همراهان به وجودت گرم‌ است و همه، چشم امید به بازگشت وطن دارند اما نه بی تو... چه زود پر کشیدن را آموختی،چه زود رخت سفر پوشیدی! چه زود از قفس دنیا رها شدی، چه زود بی‌تابِ پدر شدی! چه زود از جهانِ جان جدا شدی، چه زود در آغوش پدر آرمیدی! چه زود... اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الزَّکِیَّةُ الْفاضِلَةُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْبَهِیَّةُ @HOWZAVIAN
. 🔸نقدی بر تفسیر مسیحی از قرآن 🔻تلاش مسیحیت تبشیری صرفا مصادره به مطلوب اهداف‌شان یکی از نظریه‌پردازان مسیحی آلمانی تفسیر جدیدی از قرآن ارائه داده است، این مفسر مسیحی با استفاده از آیات قرآن به صلیب کشیدن حضرت عیسی علیه السلام را اثبات می کند و آیاتی که هویت اسلامی را تبیین می کند به نوعی باز تفسیر می کند. سید جعفر هاتف الحسینی پژوهشگر میسیولوژی و نویسنده کتاب نقدی بر معادل پویا است. هاتف الحسینی می گوید: مدل معادل پویا یا تفسیر مسیحی از قرآن تلاش مسیحیت تبشیری برای ضربه به جایگاه قرآن در جهان اسلام است. تفاسیر قرآنی از نظریه‌پردازان مسیحی صرفا شبهاتی ایجابی برای مصادره به مطلوب است. متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
📛 قربانی دومین نسل کشی در جهان «مسلمانان» هستند ✍️ میناالسادات حسینی، عضو تحریریه مدادالفضلاء «هلوکاست»، واقعه کشتار شش میلیون از یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم به دست دولت آلمان نازی و به رهبری هیتلر است که هرساله به همین بهانه، مراسم یادبودی در سازمان ملل به یاد قربانیان آن برگزار می‌شود؛ در حالی که بر اساس تحقیقات علمی و مستندات تاریخی هلوکاست افسانه‌ای بیش نیست‌. اما هلوکاست واقعی در «سربرنیتسا» شهر مسلمان‌نشین در بوسنی و هرزگوین در سال 1992 تا دسامبر1995 رخ داد. این کشتار بعد از جنگ جهانی دوم بزرگ‌ترین نسل کشی در اروپا به شمار می‌آید که طی آن هشت هزار مسلمان در کمتر از یک هفته به جرم مسلمان‌بودن کشته شدند؛ این در حالی بود که سازمان ملل در قطعنامه 819، سربرنیتسا را منطقه‌ای امن اعلام کرده بود. آنچه تأسف برانگیز است این است که باوجود شواهد بسیار از بازتاب جنایت‌ها که خبرنگاران و رسانه‌ها آن را به تصویر کشیده‌اند آن گونه که انتظار می‌رفت، انعکاس پیدا نکرد و افکار عمومی عرصه بین الملل از این نسل‌کشی هیچ اطلاعی ندارند؛ حتی دانش‌آموزان بوسنیایی از این واقعه بی‌خبر هستند، با این که مدت زیادی از آن نگذشته و مربوط به 25 سال گذشته است. افزون بر آن، انکار جنایت هولناک در «سربرنیتسا» از سوی محافل سیاسی و دانشگاه‌های «صرب» نیز معمول است و بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای سیاسی تلاش کرده اند این جنایت به فراموشی سپرده شود؛ اما درد و رنج خانواده‌های بوسنی هنوز التیام نیافته و تلخی‌های آن روزها فراموش‌ناشدنی است. 11 جولای 1995 سند هلوکاستی است که در قلب اروپای متمدن رخ داد و در حقیقت کارنامه سیاه تمدن غرب محسوب می‌شود، اروپایی که می‌خواهد چهره‌ای موجه و متمدن و خواستار صلح از خود نشان دهد؛ اما کشتار، تجاوز، وحشی‌گری نسبت به مسلمانان بوسنی، گویای تناقض آشکار و تزویر همیشگی آنها است. مشابه چنین جنایتی با کمیت و کیفیت گوناگون در کشورهای جهان سوم همچنان ادامه دارد و وابستگان استعمار و استکبار جهانی بر گسترش خشم و نفرت و نژادپرستی مصمم هستند. در هر حال سزا نیست که نسل‌کشی مسلمانان بوسنی از سوی اروپای به ظاهر متمدن، از چهره تاریخ پنهان شود؛ پنهان شدن این بخش از تاریخ تلخ به معنای سقوط انسانیت، تداوم پیشروی دول غرب و صیهونیزم و ترویج اسلام‌هراسی است. @HOWZAVIAN
✍️ هوای نوشتن در دوران کرونا زندگی کرونایی باعث شد بسیاری از ما برای هفته‌ها خانه‌نشین شویم؛ در کنار دلتنگی‌ها و کم حوصلگی‌های این ایام؛ فرصت خوبی پیش آمده است که برای افزایش مهارت‌های خود تلاش کنیم. یکی از مهارت‌هایی که برای پیشرفت در دنیای جدید به همه ما کمک می‌کند، مهارت نوشتن است. بر خلاف تصور بسیاری از ما، نوشتن نیاز به استعداد خاصی ندارد؛ در وجود همه آدم‌ها در هر سن و سال و سواد، ظرفیت‌های نهفته‌ای وجود دارد که می‌توانند در جایگاه خود به بهترین نویسنده تبدیل شوند و با تمرین نوشتن ضمن اینکه بر انگیزه‌های خود اضافه می‌کنند برای حل مسائل محیطی اقدام کنند و با انتشار دیدگاه‌ها و تجربیات خود، سهمی ماندگار از زندگی آینده به دست آورند. 🙏 نویسندگان حوزوی شما را به نوشتن دعوت می‌کند... @HOWZAVIAN