eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ژانرهای درامِ الاهیات شیعی، نیاز سینمای ایران ✍️ سید محمد طباطبائی مدتی است که فیلم های سرویس‌های رسانه‌ای و سایت‌های فیلم و سریال را پیگیری می‌کنم. آن چه به خوبی مشاهده می‌شود، از یک طرف، وجود فیلم‌های بسیاری در ژانرهای کمدی، جنایی، ترسناک، درام و رمانتیک است که مفاهیم و نتایج زندگی مدرن را به تصویر می‌کشند و از طرف دیگر، فیلم‌های اکشن و علمی-تخیلی که آینده‌ای مطلوب برای مخاطب شرقی نمایش می‌دهد، مخاطبی که در ایران، حتی افراد نابالغ را شامل می‌شود و طبعاً در حال درونی‌کردن فرهنگی است که شب و روز خود را با آن می‌گذراند. با فیلم‌هایی طرفیم که قتل و خشونت را با طنز در می‌آمیزد یا جنبه‌ی الاهیاتی داده، در میانه‌ی شیطان و کلیسا قرار می‌دهد. درآمیختن طنز و خشونت، درک مخاطب را نسبت به وقوع جنایت تغییر می‌دهد و آمیزه‌ی شیطان و کلیسا، معرفی کشیش و صلیب به عنوان رهایی بخش انسان از پلیدی‌هاست. دسته‌ی دیگر فیلم‌ها، فیلم‌هایی است با ژانر های علمی-تخیلی یا اکشن که در ظاهر فقط هیجان‌های مخاطب را پاسخ می‌دهند اما آرمان‌هایی ایجاد می‌کند و جذابیت، تمام داستان نیست، این یک مقدمه است. نمی‌توان فقط با برخورد تنظیم گری و سانسور جنسی، به جنگ روایت این فیلم ها از زندگی موجود و مطلوب رفت. مفاهیم و تاثیرات بصری این فیلم ها به خوبی بچه‌های ما را تربیت خود می‌کنند‌. نسخه جایگزین، اقدام ایجابی است. به خوبی، نیاز به فیلم‌های درام با موضوع الاهیاتی آن هم بر مبنای تبیین رسانه‌ای-روان‌شناختی الاهیات فلسفی_کلامی شیعه که نظریه و گفتمان رقیب الاهیات مسیحی مدرن است. حتی فیلم‌های الاهیاتی سال‌های اخیر ایران، گویی نسخه‌ی ایرانی همان فیلم‌ها و تخیلی بیش نیست. در این فیلم‌ها، بر خلاف نسخه‌ی نت فلیکس از کلیسا، روحانیت شیعه را با تصویری نمادین و موهوم ارائه و حتی یک معلم دبیرستان را به عنوان کارشناس دینی معرفی می‌کند! ژانر دیگر، همان ژانرهای اکشن و حادثه‌ای است که در بیست‌سال اول جمهوری‌اسلامی، ارزش‌های انقلاب را به طور جذاب به مردم منتقل می‌کرد. ما فرهنگ و نوجوانان را جدی نگرفته‌ایم و با غلبه‌ی تنظیم‌گیری بر مدیریت رسانه، خیال خود را راحت کردیم که مثلا بچه‌ها بوسه‌ی دو دوست را نمی‌بینند و خودمان هم حتما می‌دانیم افکارشان با این کار پاک نخواهد ماند‌. وقتی دختران و پسران ما نحوه‌ی پوشش و ارتباط‌گیری را از نت فلیکس می‌آموزند، حتی با سانسور چند دقیقه، قدرت این تأثیرپذیری را نخواهیم گرفت. به عنوان یک پژوهشگر اجتماعی حوزوی که بر علم اجتماعی دینی تاکید دارد، ایده‌ی فوق را به غفلت از نسبت رسانه‌ها و گروه‌های مرجع مربوط می‌دانم. آن چه متولیان امر از آن غفلت دارند، تغییر رسانه‌های مرجع است. رسانه‌های مرجع، گروه‌های مرجع را معرفی و تثبیت می‌کنند. نمی‌توان بدون توجه به سازوکار رسانه‌ای مدیریت فرهنگی نمود. نباید حتی تغییر ذائقه با الگوی رقیب باشد. @HOWZAVIAN
کتاب نوشته خانم فاطمه میری اثری‌ست که با توجه به مسائل روز جامعه، سعی در نشان دادن فرهنگ ایرانی اسلامی دارد. معنویتی که گاه در قالب داستان کوتاه بیان شده، گاه در قالب یادداشت علمی. دراین میانه از ایران عزیز هم سخن به میان می‌آید؛ از داشته‌ها و یافته‌ها و میراث معنوی ایرانی. تمدنی که با ورود اسلام به شکوفایی رسید و سردمدار میدان تمدن اسلامی شد. 🔗متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
🔊 مبارزه میدانی مرجعیت با سکولاریسم با طعم خدمت به مردم 🔹 به همت دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی ۲۵ تن آرد در روستاهای محروم استان کهگیلویه و بویراحمد، در حال توزیع می باشد. 🛎 به منظور و ادامه خدمت رسانی در مناطق عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۲۵تن آرد در قالب ۶۲۵ کیسه از طرف دفتر این مرجع عالیقدر، در این مناطق در حال پخش می باشد. ✍️ پ.ن : 🔺هر اندازه سکوهای مرجع در جامعه فعال عمل کنند و با خدمات اجتماعی یا عملکرد میدانی، وارد مانیتورهای ذهنی مردم شوند، امید و اعتماد و انسجام اجتماعی ارتقا خواهد یافت. 🛎 باید اضافه کرد که و فاصله گرفتن نهاد دین از جامعه، سه جنبه فلسفی، ساختاری و میدانی_روانشناختی دارد. ▫️جنبه های فلسفی و کلامی، بُعد روشنفکری رسوخ سکولاریسم در جامعه است و ساختارهای سکولار، مدیریت اجتماعی این جریان را به دوش می‌کشند و ابعاد و آثار را از طرق فرهنگی به سمت قشر خاکستری و عموم جامعه پمپاژ می کنند. 🔴 در همین راستا باید منبرهای قوی برای پاسخ به شبهات، داشته باشیم و مدل های ساختاری نوینی برای کنترل و حذف سکولاریسم طراحی کنیم. اما نباید از ابعاد میدانی و روانشناختی که در معرض دید روزمره مردم قرار دارند، غافل بود. حضور در عرصه خدمات اجتماعی، راهبرد بسیار موثری برای تبلیغ و امتداد اجتماعی دین و مقابله با سویه میدانی سکولاریسم می تواند باشد. @sedayehowzeh @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
✔️ درباره ضرورت تبیین کارکردهای اجتماعی مراجع تقلید و حوزه های علمیه شیعی بنویسید و یا نظرتان را به نویسندگان حوزوی اعلام کنید. 🔗ارسال به @rahil1357 @HOWZAVIAN
. 🌹بانوی حقیقت ✍️ نجمه صالحی خاک‌سپاری مخفیانه‌ و پنهان ماندن مزارش تا ظهور آخرین فرزندش، مظلومانه‌ترین اعتراض را در صفحات تاریخ رقم زد. هنوز که هنوز است پژواک فریاد حق‌خواهی‌اش در گوش زمان پیچیده است و چراغ هدایت حق طلبان است. اعتراض بانو هنگامی بود که مردم زمانش نقاب بی‌تفاوتی زدند و خود را به فراموشی، آن‌ها واضح‌ترین رویداد را، غدیر را، کتمان کردند. اعتراض بانو زمانی بود که مردم هنوز فاصلهٔ زیادی با تفکر زنده به گور کردن دختران و ظلم به بانوان نداشتند. اعتراض بانو هنگامی بود که تا قبل از ورود اسلام، زن موجود درجه دو یا سه محسوب می‌شد. اعتراض بانو تا ابد در صفحات تاریخ ثبت شد تا به یادگار بماند که برای دفاع از حقیقت و ایستادن در برابر ظلم و پایمال نشدن حق، زن و مرد یکسانند. گرچه فریاد حق‌طلبی او را مردم زمانش ناشنیده گرفتند اما این طلب حق و حقیقت، رسم و فرهنگی شد برای بانوان حق‌جو و حق طلب، تا در جای جای تاریخ نقش آفرینی کنند. بانو جان رفتی اما چهار فصل علی(ع) خزان شد. 🥀السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ🥀 @HOWZAVIAN
💠 پدر موشکی ایران در خط مقدم ✍️ بابک شکورزاده اخیرا سریال "خط مقدم" به کارگردانی شهریار بحرانی، فیلمساز متعهد و ارزشی که آثاری مانند "مریم مقدس" و "حمله به اچ۳" را در کارنامه خود دارد، از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال چهار قسمتی در واقع تقطیع شده فیلم بلند سینمایی "آفتاب نیمه شب" بود که هیچ وقت اکران عمومی نشد. این مجموعه که با محوریت شهید تهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) ساخته شده، برهه‌ای حساس از دوران دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد که ایران آماج حملات بی‌رحمانه موشکی رژیم بعث بود. 🔷داستان نخستین نیرو‌های یگان‌های موشکی ایران در جنگ هشت‌ساله نیز در این سریال روایت می‌شود. بخشی از داستان سریال در سوریه می‌گذرد که شهید تهرانی مقدم و همراهانش درآن‌جا آموزش موشکی می‌بینند؛ چند موشک هم لیبی به ایران می‌دهد که با مدیریت خود آن‌ها به مناطقی از عراق شلیک می شود. بعد از آن نیروهای لیبی کار شکنی می‌کنند و با خرابکاری در این سامانه، قطعاتی از آن را تخریب می‌کنند و مدتی پرتاب موشک به عراق متوقف می‌شود. در این دوران دوباره صدام حملات موشکی به ایران را تشدید می‌کند، ولی شهید تهرانی مقدم و همرزمانش با تلاش و پشتکاری که از خود نشان می‌دهند بالاخره سامانه موشکی را فعال می‌کنند. 🔷یکی از انتقادات جدی که برخی از منتقدین به این سریال وارد کردند این بود که بازیگر نقش شهید تهرانی مقدم شباهتی به این شهید نداشته و این نکته را از نقاط ضعف سریال دانستند. شهریار بحرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این شبهه گفت: «به نظر می‌رسد که برای انتخاب بازیگری که بتواند نقشی چنین حساس و تأثیرگذاری را بیافریند، تشابه چهره اولویت اصلی نباشد بلکه بازیگر باید طوری عمل کند که بتواند روح آن شخصیت فداکار و از خودگذشته را در صحنه بروز دهد. این موضوع مهمی است که برخی از آن غافل‌‌اند و با مقایسه میان بازیگران مختلفی که در اذهان و اعیان مردم آشنا هستند، تنها به دنبال چهره نزدیک به شخصیت مدنظر می‌گردند. به هرحال شما هیچ‌وقت نخواهید توانست در میان بازیگران فردی را پیدا کنید که شبیه شخصیت اصلی شما باشد، چه برسد که دقیقاً چهره و قد و قامت و شکل ظاهری و صدای وی نیز همانند باشد.» 🔷در آثار نمایشی که براساس واقعیت ساخته شده و کاراکترها ما به ازاء خارجی دارند، اگر مثل همین سریال که چهره واقعی شخصیت‌ها مشخص است و بیننده می‌داند که فلان کاراکتر در واقع چه شکلی بوده، طبیعی است که بهتر است حتی الامکان چهره بازیگر با شخص حقیقی شباهت محسوسی داشته باشد؛ چرا که این کار همزاد پنداری بهتری برای مخاطب ایجاد می‌کند. همچنانکه مثلا در فیلم منصور این نکته به خوبی رعایت شد و از این حیث بیننده بهتر می‌تواند با فیلم ارتباط برقرار کند؛ ولی به هر حال عمومیت ندارد و چه بسا در بعضی مواقع این نکته هم رعایت بشود، ولی مثلا به خاطر ضعف فیلمنامه، جذابیتی برای اثر نمایشی متصور نباشد. از طرفی برعکس آن هم صادق است که بازیگر شباهت آن چنانی با شخصیت واقعی نداشته، ولی آن اثر پر مخاطب و جذاب از آب درآمده است؛ مثل سریال "شوق پرواز" که در آن‌جا شهاب حسینی شباهت چندانی با شهید بابایی نداشت ولی این مطلب به چشم نیامد. 🔷بنابراین دست کم استدلال شهریار بحرانی تا حدودی درست است؛ هر چند که اگر بازیگری که نقش شهید تهرانی مقدم را بازی کرد شباهت فیزیکی محسوسی به این شهید داشت، می‌توانست جذابیت و مقبولیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد. 🔗 ادامه در کانال یادداشت‌خوانی @HOWZAVIAN
مراقب توطئه صهیونیست‌ها در فاطمیه باشیم ✍️محمدرضا باقرزاده در آستانه فاطمیه سلام الله علیها رسانه های استکبار در حال برنامه ریزی برای ایجاد آشوب در کشور بر سر ماجرای مولوی گرگیج هستند و با وارد کردن چند جریان انحرافی توانسته اتفاقاتی را له و علیه ایشان سامان دهند. جریان وهابیت نیز در حال برنامه ریزی از بیرون مرزها می باشند. متاسفانه عده ای نیز از دو طرف ماجرا در میدان دشمن بازی می کنند. لطفا هوشیاری خویش را در قبال این ماجرای پیچیده حفظ کرده و به محبان حضرت زهرا سلام الله علیها توصیه شود که حتی در مقابل توهین های آشکار نا آگاهان بسیار هوشمندانه رفتار کنند تا درگیری فیزیکی رخ ندهد. اطلاع رسانی حداکثری و به موقع می تواند این توطئه خطرناک را خنثی سازد. به تقارن زمانی ایام *فاطمیه* و اظهارات سخیف *گرگیج* دقت کنید! دقیقاً زمانی که گردش حکومت‌های منطقه، به دلیل فشار اذهان عمومی کشورهای اسلامی به سمت ایران شدت گرفته است و امت اسلامی حول محور فلسطین به وحدت اسلامی نزدیک شده‌اند، صهیونیست‌ها با استفاده از عوامل خود در حال تولید کانون های بحران اختلاف مذهبی و راه اندازی جنگ‌های فرقه‌ای هستند تا جهت بقای خود زمان بخرند! در همین راستا مقارن ایام پر التهاب *فاطمیه* که شیعیان در اوج تحریک پذیری هستند، با اظهارات سخیف و توهین یکی از چهره‌های اهل تسنن بنام مولوی گرگیج مواجه می‌شویم و آتش به دل شیعیان زده می‌شود. از سوی دیگر همزمان با شروع ایام فاطمیه و آغاز به کار هیئت‌های مذهبی در دهه اول و دوم، شیعیان داغدار توسط عوامل نفوذی اعم از مداح و خطیب و میاندار، لعن بر اصحاب سقیفه را آغاز و علنی کرده و شدت می‌گیرد. باید انتظار داشت مزدوران رسانه‌ای در هیئات نفوذ کرده اقدام به تهیه گزارش صدابرداری و فیلمبرداری کرده و با انتشار وسیع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آتش کینه و انتقام را روشن کرده و جنگ‌های فرقه‌ای آغاز کنند. مراقب دوربین‌هایی که رفتار شما را در ایام فاطمیه ضبط و به گروه‌های اجتماعی اهل تسنن ارسال می‌کند باشید. @HOWZAVIAN
✔️ یادبود آیت الله اشتهاردی با سخنرانی مجتبی رحماندوست مراسم یادبود پانزدهمین سالگرد رحلت آیت الله محمد محمدی اشتهاردی(ره) نویسنده آثار و سیره اهل بیت(ع) امروز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ در فضای مجازی با سخنان استاد مصطفی رحماندوست(پیشکسوت و شاعر و نویسنده) @HOWZAVIAN
📣 ثبت‌نام خطابۀ موسسه معنا،‌ مقدماتی 🗓 تاریخ ثبت‌نام؛ ۲۶ إلی۳۰ آذر 🗓 (ویژۀ برادران طلبه) 💠 مشاورۀ ثبت‌نام و پاسخ به سؤالات... 👇👇👇 @admin_menbar ❗ اعطای مدرک رسمی 📜 💠 کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوۀ برگزاری کارگاه و سایر موارد... 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1444544656Cb1d10a2525 @HOWZAVIAN
اولین نمایشگاه تمدن نوین اسلامی 🔻معرفی آثار تولید علم در زمینه: 🔹تمدن نوین اسلامی 🔸حکمرانی دینی 🔹علم تمدن ساز 🔸بیانیه گام دوم 🔹فقه حکومتی 🔸الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🕘 زمان برگزاری: ۲۷ الی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۹ الی ۱۶ ⭕️ افتتاحیه: شنبه ۲۷ آذر ساعت ۹:۳۰ صبح (همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه) 💠 مکان: باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🎬 پخش زنده از تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران: tv.ut.ac.ir ------------------------------------------------- 📌 دبیرخانه تمدن نوین اسلامی 🌐آدرس سایت: https://tehran.nahad.ir/dabirkhaneh_tamadon 🔸کانال ایتا: https://eitaa.com/dabirkhaneh_tamadon @HOWZAVIAN