.
💐 نرمافزار قرآنی جذاب
بازی شهر قرآنی، یک بازی بی نظیر قرآنیه که همراه با سرگرمی و بازیهای جذاب و متنوع قرآن رو آموزش میده
🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎
ویژگی های بازی:
✅متناسب برای سنین 3 تا 9 سال 🤹
✅بیش از 100 بازی متنوع 🐥🐼
✅تقویت هوش و حافظه🤔
✅آشنایی بچه ها با مسجد و انفاق🕋
✅صوت 5 قاری نوجوان بین المللی😊
✅گرافیک و طراحی بین المللی🐸
✅مطابق علم روانشناسی کودک 😘
✅وجود متن آیات و سوره ها و همچنین بخش ویژه برای آموزش حفظ و قرائت🚒
دانلود رایگان از کافه بازار👇👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.boombstudio.qurancity&ref=share
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴انتقام همچنان باقی است...
✍️ محمد ملک زاده
کاربرد واژه مکتب برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از سوی مقام معظم رهبری، نشان می دهد این شهید والامقام جدا از ویژگی های خاص نظامی و برخورداری از شجاعت و رشادت در میدان نبرد، مرد میدان همه عرصههای زندگی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز بود؛ همین جامعیت شخصیتی او سبب شد، دشمنانش هر گاه نام او را می شنیدند در برابر عظمتش تعظیم می کردند. فرمانده سابق مرکز عملیات ویژه ارتش تروریستی آمریکا در عراق در فارین پالیسی به این نکته اشاره میکند که سلیمانی چه توسط متحدانش و چه دشمنانش مورد احترام است و حتی میگوید بسیاری از رهبران نظامی و اطلاعاتی آمریکا آرزو داشتند جای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران باشند.
به اعتراف دوست و دشمن، سردار سلیمانی مرد میدان اخلاق و تواضع، توکل به خدا، عواطف و احساسات متعالی و مرد میدان تبعیت از ولایت بود. در مکتب سلیمانی، راهبرد جذب حداکثری نمود آشکار داشت؛ او خدمت به خلق و دفاع از مظلوم را وظیفه خود می دانست و همه مردم با هر دیدگاه و سلیقه ای را دوست داشت مگر ظالمین و مستکبرین و کسانی که منشأ فساد در زمین بودند. در واقع او یکی از مصادیق بارز و عملی کلام امام علی(ع) بود که «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً».
شهید سلیمانی بی شک نمونه برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری بود که با شکست جنایتکاران دستپرورده آمریکا در منطقه، ابهت پوشالی شیطان بزرگ را فروریخت؛ جرم او دفاع از مظلومان و ستمدیدگان منطقه در برابر مزدوران استکبار جهانی بود و این که تا لحظه آخر در مبارزه با تروریستهای قاتل دستپرورده غرب و متجاوزان به نوامیس امت اسلامی استوار و مستحکم بود.
این شهید گرانقدر به تبعیت از رهبرش بر افزایش اقتدار ایران در همه عرصه ها تاکید داشت و معتقد بود گرچه افزایش قدرت نظامی یکی از جلوههای بسیار مهم اقتدار ایران است اما نباید از افزایش قدرت در سایر عرصههای اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و علمی و فناوری، و... هم غافل ماند. او اقتدار همه جانبه و متوازن ایران در شرایط کنونی و با توجه به دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی ایران را بسیار حائز اهمیت میدانست. برای همین او خود علاوه بر خط مقدم دفاعی در خط مقدم سایر عرصه های اجتماعی و فرهنگی هم حضور فعال داشت. زمانی که بحران داعش منطقه را فراگرفته بود در بحبوحه حضور در عرصه های نظامی و تامین تدارکات لازم دفاعی در سوریه و عراق برای مقابله با داعش، هرگز از عرصه های فرهنگی و هنری غافل نماند. در همین ایام گاه در سر صحنه ساخت فیلم سینمایی«به وقت شام» حاضر می شد و بر نحوه ساخت این فیلم نظارت می کرد تا به موقع آماده و قبل از اتمام کار داعش برای پخش آماده شود. او همچنین از نزدیک با عوامل ساخت سریال «پایتخت5» در ارتباط بود و ریزه کاری های این سریال را که داستان محوری آن مربوط به داعش بود هدایت میکرد و برایش اهمیت داشت که چه تصاویری از داعش در تلویزیون پخش شود تا چهره واقعی و میزان ددمنشی این جریان تروریستی را برای مردم به نمایش گذارد. به دلیل همین جامعیت سردار سلیمانی است که پس از شهادتش دریای سوگواران ملت ایران و ملتهای دیگر از سوریه و عراق و لبنان و مناطق دیگر، به راه افتاد و فریاد انتقام سرداد. انتقامی که دشمن را به وحشت انداخت و همچنان نیز در وحشت فرو برده است؛ زیرا انتقام همچنان باقی است...
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
هر چه پل پشتِ سرم هست خرابش بنما
تا به فکرم نزند از رَهِ تو برگردم...
#شهریار
#جمعه
🔗 معراج قلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
از میان همه کتابها...
✍️ فاطمه میری
از بین تمام کتابهای کتابخانه گوشهی دنجی پیدا کرده بود...
و چه جای دنجی!
بی خیال از جنگهای جامعه شناسی...
بی توجه به نظریههای گیدنز و آرون و دورکیم...
بیاعتنا به نور اتاق مشغول خوابیدن...
یک جای امن....
راحت راحت...
در کنار نام اهل بیت(ع)...
شاید میخواست بگوید: روی محبت من هم حساب کنید....
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مردمیدان رابشناسیم.docx
حجم:
19.4K
.
🌹چرا مرد میدان؟
✍️میناسادات حسینی
از شاخصههای مدیریت حاج قاسم حفظ آمادگی همیشگی بود، هیچ گاه مسئولیت خود را پایان یافته نمیدانست و از دسیسهها علیه نظام غفلت نمیکرد همواره آماده نبرد بود، نبرد علیه دشمن، نبرد علیه کمبودها و مفاسد و نارساییها، عزمش ایجاد تحول و دگرگونی بود.
🔗 میتوانید متن کامل این یادداشت توصیفی را در فایل بالا بخوانید👆
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌تأملی در آسیبهای پژوهش حوزویان
پژوهش شرط لازم پویایی هر نظام آموزشی و تربیتی است. بدون پژوهش، امکان خلاقیت و نوآوری علمی و همچنین شرایط لازم برای انتقال علوم به نسل های بعد فراهم نیست.
نظام آموزشی حوزه های علمیه نیز از این قاعده کلی مستثني نیست و حتما لازم است پژوهش در متن نظام آموزشی و تربیتی حوزه جدی تلقی شود و همه طلاب را وارد وادی تحقیق و پژوهش کرد.
وضعیت پژوهش در مدارس علمیه از آسیب های مختلفی رنج می برد که به برخی از آنها اشاره می شود:
❇️ ۱. خلط پژوهش با نگارش
یکی از آسیب های جدی در اطراف پژوهش، خلط مقوله تحقیق و پژوهش با مقوله نگارش، تالیف و هنر نویسندگی است. در فضای موجود هرگاه از تحقیق و پژوهش یاد میشود سریعا ذهنها به سمت کتاب و مقاله معطوف می گردد. در حالی که تأليف و تدوین کتاب، مقاله و یاداشت یکی از خروجی های تحقیق و پژوهش است. البته شیوه ها و طرق دیگری برای عرضه خروجی پژوهش وجود دارد. در نگاه دقیق روشن می شود که تحقیق و پژوهش آن کنش عالمانه و خلاقانه و جستجو گرایانه محقق برای نوآوری، نظریه پردازی و حل مسئله است. هر تأليف و نگارشی از این ویژگی برخوردار نیست و نمی توان آن را پژوهش و تحقیق علمی دانست.
❇️ ۲. غفلت از تحقیقات میدانی
تحقیق و پژوهش گاه کتابخانه ای است و گاه میدانی است و نیازمند تحقیقات کمی و کیفی مناسب است. همچنین باید دانست هدف پژوهش گاه نوآوری علمی و نظریه پردازی است و گاه هدف آن ارائه طرح عملیاتی و راهبردی برای حل یک مسئله جاری در جامعه است. امروزه حوزه علمیه به همه این تحقیقات نیازمند است و غفلت از هر کدام نتایج خسارت باری خواهد داشت.
شواهد نشان می دهد که مطالعات میدانی و تحقیقات کمی و کیفی در حوزه های علمیه بسیار ناچیز است و این موجب بیگانگی حوزویان از مسائل مهم، روندهای اجتماعی و زیست جهان مردم جامعه شده است و در عوض به مسائل غیر ضروری و بیگانه از زندگی انسان معاصر مشغول باشند.
❇️ ۳. غفلت از تاریخ
پژوهش های انسانی، اجتماعی و الهیاتی به داشتن یک نگاه تاریخی عمیق گره خورده است. نداشتن نگرش عمیق تاریخی و غفلت از تاریخ علم، تاریخ اجتماعی و سیاسی، موجب شده است که بسیاری از تحقیقات حوزویان از ايده های خلاقانه، نگرش های انضمامی و تجویزهای راهبردی تهی باشد و نتواند مخاطبان تخصصی و حتی عمومی را اقناع کند. در واقع《تاریخ》منبع غنی ایده ها و آزمایشگاه نظریات علوم انسانی و اجتماعي است و در بستر تاریخ و در متن تاریخ علوم و تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می توان صحت و کارآمدی نتایج یو تحقیق و پژوهش علمی را نشان داد.
❇️ ۴. عدم جایگاه مناسب پژوهش در برنامه تحصیلی
متاسفانه تحقیق و پژوهش در برنامه تحصیلی طلاب از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و بیشتر اقدامات نیز، اقدامات صوري و شکلی است و فاقد محتوای ضروری و اسلوب کارآمد است. معاونت پژوهش در مدیریت حوزوی و فرآیند تحصیلی بسیار کم رمق و کم اعتبار است و فاقد ابزار لازم برای سیاست گذاری، تاثیرگذاری راهبری در فرایند تحصیل و تربیت طلاب است. نگاه تزئینی مدیران به پژوهش و عدم خودباوری معاونان پژوهش مدارس، امری کاملا مشهود و ملموس است و همین یکی از عوامل بی رغبتی طلاب به تحقیق و پژوهش است.
❇️ ۵. بی ارتباطی با بدنه مدیریتی و سیاست گذاری کشور و جهان اسلام
هویت تحقیق و پژوهش، نظریه پردازی و حل مسئله است و اهل اطلاع می دانند که مسئله و نظریه در متن مشکل و بحران و در شرایط اضطرار و درماندگی شکل می گیرد.
اگر مجموعه ای از جامعه و مناسبات مدیریتی و سیاست گذاری فاصله داشت و هیچ نسبت صحیح علمی با آن برقرار نکرد و فقط به مسائل درونی خود مشغول بود بدون تردید پویایی و دردمندی لازم را برای نظریه پردازی و حل مسئله نخواهد داشت چون با مسئله و بحرانی مواجهه نیست و کسی از آن مطالبه نظریه و پاسخ ندارد. این شرح حال و وضعیت حوزه های علمیه و بسیاری از حوزویان است.
❗️سخن آخر
آنچه ذکر شد فقط اشاره ای کوتاه و شتابزده به موضوع پراهمیت آسیب شناسی پژوهش در حوزه علمیه است که می بایست به طور تخصصی به آن اندیشید و برای درمان اینگونه آسیب های بر سر راه حوزه های علمیه راه کار عملیاتی ارائه کرد و به طور واقعی ان یافته های راهبردی را در عمل به کار بست.
🔗 امتداد حکمت و فلسفه
#پژوهش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌تلاقی نیچه و بنتام
✍️محمدصدرا مازنی
شیوه مواجهه مردم ما با سالمندان در بحران کرونا شرقی و ریشه در سنت و تربیت دینی ایرانیان دارد. درحالی که غربیها اولویت را در واکسن و درمان به جوانان دادند. دلیل این توجه؛ نیاز به نیروی کار بانشاط و مولد و منطق آن بیتوجهی؛ ادعای ناکارآمدی، بیمصرفی و دستوپاگیر بودن سالمندان و کهنسالان بود. صداقت اومانیسم مانند دم خروس خود را نشان داد. استفاده ابزاری از انسان؛ تا جایی که توان دارید و کار میکنید، محترمید، اما وقتی از نفس افتادید مثل دستمال کاغذی دور انداخته میشوید. این است مکتب انسانگرای غرب!
این شیوه رفتار حتی در کهنترین روزگاران تاریخ نیز سابقه ندارد. در کجای تاریخ چنین میتوان یافت، الا همان غرب مدعی تمدن؟
هیتلر می گفت دوران جنگ "بهترین زمان برای از میان بردن بیماران لاعلاج است." در فرمانی موسوم به عملیات تی۴ که به بزرگترین قتلعام سیستماتیک مشهور است، معلولین ذهنی، پیران و بیماران قتلعام و تصفیه شدند! دویست و پنجاه هزار نفرشان با این دستور کشته شدند.
اما غرب کنونی که خود را منتقد جدی اندیشههای هیتلر میداند!
چرا غرب جدید با هیتلر همداستان میشود؟ چگونه است که عقیدهها پیوند میخورند؟ میدانیم که هیتلر به نیچه و اراده معطوف به قدرتش ارادت داشت و غرب بعد رنسانس و البته پس از جنگ جهانی دوم نیز دیگر مکاتب بشری را ارج نهاد. بنتام را پدرخوانده فلسفه اخلاق زندگیاش انتخاب کرد. ایندو در تلاشی برای توسعه _بهمفهوم غربیاش_، همداستان شدهاند. با شیوههای متفاوت. آن یکی با ابزار نظامی و زور بازو و این یکی در لباس مدنیت و دموکراسی! وقتی آبشخور عقیدهها منفعت باشد، سودگرایی بنتام و قدرتگرایی نیچه با هم متحد شده و غول ترسناکی به نام اومانیسم متولد میشود.
وفاداری نیاز انسان است. کنار گذاشتن انسان به محض اینکه دیگر بهکارمان نمیآید، بیوفایی، بیوجدانی و نامردی است. فضیلت آن است که قدرشناس کهنسالان باشیم. آنانی که بر ما منت فراوان دارند. مقامشان بلند است و رفیع. انسان که خاتم رسولان تجلیل و احترام مسلمان سالخورده و سپید موی را تجلیل از خداوند متعال میداند.
#کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻لبه تیغ خندانندهشو
✍ بابک شکورزاده
استندآپ کمدی یا خندانندهشو سبکی از طنز است که با برنامه خندوانه در ایران نهادینه شد. استندآپ كمدی معمولا توسط يک نفر اجرا میشود. در اين نمايش، كمدين با اجرای سريعی از داستانگويی، لطيفه و شوخیهای كوتاه و گذرا و بداههسازیهایی كه تماشاگران پذيرای آنها باشند به انتقال مضامين میپردازد. با توجه به ویژگی اساسی طنز که ذاتاً نقد اجتماعی با تِم خنده است، طبیعتا در استندآپ نیز جا دارد که این مسئله رعایت شود و صرفا نکات خنده دار بی هدف بیان نشود.
با این اوصاف اصل استندآپ به خودی خود مشکلی ندارد و علاوه بر فضای طنز و شادیآوری که معمولا دارد به نوعی نقد اجتماعی نیز محسوب میشود و میتواند گامی در جهت اصلاح امور بردارد؛ پس تا اینجا اشکالی به آن وارد نیست و بلکه میتواند امری مثبت تلقی شود.
مشکل از جایی شروع میشود که این سبک از طنز، مرزهای شرع ، عرف و اخلاق را نادیده بگیرد و منجر به بیاخلاقی و کارهای خلاف شرع گردد. با توجه به ویژگی ذاتی استندآپ در نقد اجتماعی خندهدار، احتمال افتادن در ورطه بیاخلاقی و امور خلاف شرع قابل توجه است و چه بسا ولو ناخواسته شخصی که استندآپ می کند وارد این مسائل شود. برای مثال از مهمترین موارد ناشایستی که می تواند آفتی برای استندآپ به حساب بیاید، تحقیر و تمسخر دیگران است که به اسم طنز ممکن است بار منفی به استندآپ بدهد. این ظرافت و دقت خاصی را می طلبد که کمدین بتواند این لبه تیغ را به راحتی رد کند و در این ورطه نیفتد.
در حال حاضر سری جدید خندانندهشو آغاز شده و مهمترین بخش برنامه خندوانه را در این شبها به خود اختصاص داده است. مرحله مقدماتی مسابقه خندانندهشو شامل چهار گروه پنج نفره است و نکته قابل تأمل در این باره این است که گروه بندی کمدینها طوری چیده شده که در هر گروه یک زن به همراه چهار مرد قرار دارند. حالا سوال این است که چه اصراری بوده که گروهها این گونه چیده شوند؟ آیا بهتر نبود که زنها گروه مستقلی داشته باشند؟ این انتقاد به این دلیل است که این هم گروهها برای آماده شدن در مسابقه با هم تعامل جدی دارند و ازاین رو میتواند به راحتی حریم محرم و نامحرم را بر هم بزند و عملا نوعی عادی سازی را به دنبال خواهد داشت؛ هر چند که این گونه مسائل در عالم نمایش امری عادی است، ولی بالاخره پسندیده است که تا جایی که امکان دارد این نکات رعایت شود؛ ولی متأسفانه این موضوع نادیده گرفته شده است.
نکته قابل توجه دیگر در مورد استندآپ کردن بانوان این است که با توجه به ویژگی استندآپ و طنازی که طبیعتا کمدین باید داشته باشد، خانمهایی که استندآپ میکنند خیلی باید مراقب باشند که رفتارشان باعث جلب توجه جنسی نامحرم نشود؛ چرا که هر گونه رفتار خانمها که چنین جلب توجهی را به دنبال داشته باشد شرعا اشکال دارد.
#فیلم #رسانه_ملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 یک دنیا صبح بغضآلود
✍ علی اسفندیار
صبح است و حرف از بغض شگون ندارد
حرف از کبودی و غروب هنوز زود است
اما چه کنم که جای پدر اگر بودم
جای بچه های خانه فاطمه...
چگونه میدیدیم
مادری به سمت در می رود
و بزرگترین بغض تاریخ را رقم می زند
به من حق بدهید دلگیر باشم
که ماجرای علی و فرزندان
در یک حیاط سادهی پر مهر
قرار بود حال دنیا را خوب کند
اما چه کنم
که سقیفه نگذاشت
شورای مشورتی در نطفه جاهلیت شکل گرفت
و امام را در هجوم فتنه ساکتنشین کرد
به من حق بدهید
به پای حیاط پر از خدا
بغض کنم
شکسته شوم
و یک دنیا مادر آرزو کنم
و پرسش آزار دهنده این روزها...
چرا تاریخ هر چه بزرگتر میشود
کودکتر میشود؟
چرا حیاط زندگی ما خالی از فاطمه(س) است؟
#فاطمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_میهمان
🔷حاج قاسم مصداق بارز «ولایت مداری»
✍️ محمدحسن مبین
🔵با اندکی غور و تامل در قصص قرآنی و تاریخ انبیاء و بخصوص تاریخ اسلام درمییابیم ک در نظام الهی کیفیت مهمتر و ارزشمندتر از کمیت است و این مطلب در قرآن به صراحت آمده که ‹‹کم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة››.
🔵در ماجرای جنگ بدر و احد این مسئله کاملا قابل لمس است.
در جنگ بدر مسلمانان با تعداد 313 نفر بر لشگری عظیم پیروز شدند اما همین افراد در جنگ احد با تعداد نفرات کثیر از دشمن شکست خوردند.
اما حقیقتا راز این شکست و پیروزی چه بود؟
🔵در جنگ بدر، به این وعده الهی اعتماد شد که ‹‹کم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة››اما در زیر سایه اطاعت از ولی زمان و در جنگ احد شکست حاصل شد به خاطر سرپیچی از فرمان ولی زمان!!
⭕️ چرا که قرآن کریم اطاعت از خدا را در زیر سایه نبی اکرم صلی الله علیه و آله و جانشینانش می داند ‹‹اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم››.
🔵پس راز غلبه تعداد اندک بر لشکری عظیم در نظام الهی و تحقق این وعده اطاعت از ولی زمان است.
🔵به راستی که حاج قاسم نه تنها یک مجاهد بلکه یک شخص دین شناس، بصیر و مطیع بود، مطیع ولی زمان، مطیع شخصی که اطاعتش را از شئون عاقبت بخیری میدانست و چه قدر زیبا به ما یاد داد که راه عظمت پیدا کردن در پیشگاه خدا اطاعت از اوست اما اطاعتی که تکیه گاهش ولی زمان است.
🔵باشد که راه و مکتب او را درست بفهمیم و بشناسیم و به بهترین نحو به آن عمل کنیم انشاءالله.
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
👌 سواد عاطفی
✍ مرضیه رمضانقاسم
اگر والدین، مربی، همسر و... مدام شما را مذمت میکنند در عوض شما ذهنت را خالی از مذمتها و نداشتهها کن و همهی داراییهائی که در کولهبار زندگی داری مرور کن و نعمتهای پروردگارت را یکی یکی بشمار...
توکلات به خدا باشد و بس
مبادا خودت نیز نفت بر آتش بیمهری آنها بریزی، بلکه تو نباید به بیمهریها اعتنا کنی چون هدفت بزرگ است، زیرا کسی هست که همهی خستگیهایت را میبیند، همهی تلاشهای تو را دقیق محاسبه میکند.
خسته نشو و با ارادهی پولادین همهی موانع را کنار بزن که فرصت اندک است
تو باید ﺍﺛﺮاتسوء کلام آنها را ﺧﻨﺜﯽ کنی
مبادا بگویی "من ﻓﻼﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍنم ﺍﻧﺠﺎﻡ دهم" زیرا مومن موظف است به خود احترام بگذارد
امام صادق عليه السلام فرمودند:إنَّ اللّه َ فَوَّضَ إلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها ، و لَم يُفَوِّضْ إلَيهِ أن يَكونَ ذَليلاً ، أ مَا تَسمَعُ اللّه َ تَعالى يَقولُ«و للّه ِِ العِزَّةُ···»فالمُؤمِنُ يَكونُ عَزيزا و لا يَكونُ ذَليلاً ، إنَّ المُؤمِنَ أعَزُّ مِنَ الجَبَلِ ؛ لأِنَّ الجَبَلَ يُستَقَلُّ مِنهُ بِالمَعاوِلِ ، و المُؤمِنُ لا يُستَقَلُّ مِن دينِهِ بِشَيءٍ
📚تهذيب الأحكام
خداوند اختيار همهی كارها را به مؤمن داده اما اين اختيار را به او نداده است كه ذليل باشد مگر نشنيدهاى كه خداوند متعال مىفرمايد:«و عزّت از آنِ خداست؟» پس، مؤمن عزيز است و ذليل نيست. مؤمن از كوه نيرومندتر است؛ زيرا از كوه با ضربات تيشه كم مىشود، اما با هيچ وسيلهاى از دين مؤمن نمى توان كاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تحریریه
عزیزان نویسنده یادداشتها، خاطرات و توئیتهای بصیرتی خود را به آی دی @Medad1 ارسال کنید.
خدا قوت
#نه_دی
#بصیرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN