eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️دیروز به صورت اتفاقی در یکی از کانال‌ها، دو عکس نوشته دیدم به همراه جمله‌ای که چند روز پیش در کانال قرار دادم. خیلی خوشحال شدم از اینکه نیروهای انقلابی به صورت آتش به اختیار مشغول تولید محتوا هستند و معطّل این و آن نیستند. با پیگیری از مسئول کانال، نام طراح را پیدا کردم و قرار شد تصاویر را به همراه نام ایشان خدمت شما مخاطبین عزیز ارسال کنم. البته مسئول محترم کانال منتشر کننده، رسم حفظ امانت را به جا آورده و جمله را با ذکر نام نویسنده منتشر کردند. 🙏🏻نام طراح: سرکار خانم فاطمه زارع 🌐کانال منتشر کننده: استراحت بماند بعد از شهادت ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
📌برای تمدن شدن، علم بهتر است یا اخلاق؟! ✍️ حبیب الله بابایی رابرت بریشتت در تعیین شاخص های تمدن به موضوع «علم و آگاهی» اشاره می کند و تأکید دارد که تمدن‌ها حاوی عنصر آگاهی هستند و غیرتمدن‌ها فاقد آن می‌باشند: «جامعه غیرتمدنی هنر دارد ولی زیبایی‌شناسی ندارد، دین دارد ولی الهیات ندارد، تکنیک دارد لیکن علم ندارد، ابزار و وسایل دارد ولی تکنولوژی ندارد، افسانه دارد ولی ادبیات ندارد، زبان دارد ولی الفبا ندارد، عادات و رسوم دارد ولی قانون ندارد، معرفت دارد ولی معرفت‌شناسی ندارد، و نهایتا جهان‌بینی دارد ولی فلسفه ندارد.» بریشتت در این نکته به عنصر«اخلاق» اشاره نمی‌کند و نمی‌گوید که آیا برای تمدن داشتن باید علم اخلاق را داشت یا خود اخلاق را و آیا تمدن بودنِ تمدن با اخلاق حاصل می‌شود یا با علم اخلاق؟ و در این صیرورت تمدنی، اساسا نسبت بین اخلاق و کلیتِ علم چیست؟ بیان آلبرت اشویتسر در کتاب «فلسفه الحضاره» (ترجمه عبدالرحمن بدوی) می تواند به گونه ای پاسخی باشد به همین پرسش در تقدم اخلاق برعلم در تمدن، آنجا که می‌گوید: « پیش از دورۀ مدرن، تمدن می‌بایست علاوه بر ایجاد شرایط مناسب در زندگی، کمال روحی و اخلاقی را هم بوجود می‌آورد و این درجۀ از کمال، غایت نهاییِ تمدن به حساب می‌آمد. اساسا سیادت عقل بر طبیعت خارجی، تقدم خالص محسوب نمی‌شد. باید عقل بر نوازع انسانی سیادت داشته باشد تا بعضی بعضی را به استخدام نگیرند، و از قوا و ابزار علیه دیگران استفاده نکنند. در حقیقت، پیشرفت در عالم ماده و ترقی در عالم انسانی، هر دو کار روحی است که در اوّلی روح در عالم ماده تصرف می‌کند و در دیگری روح در روح تصرف می‌نماید. از این نظر، پیشرفت مادی کمترین جوهر تمدن است که ممکن است آثار بد و یا خوب داشته باشد، و پیشرفت اخلاقی اصلی¬ترین جوهر تمدن به حساب می‌آید که همواره دارای آثار نیک و پسندیده است». اشویتسر در حقیقت به ماهیت اخلاقی تمدن (تمدن به مثابه نیکی‌های متراکم) اشاره می‌کند و تمدن منهای اخلاق را بی‌تمدن قلمداد می‌کند. 🔗 بیشتر بخوانیم @HOWZAVIAN
⚫️ مادرم پس از تحمل رنج بیماری به برادر شهیدش پیوست. ☑️ بی تردید هر آنچه از دنیای طلبگی ام دارم از پشتیبانی‌ها، صبوری‌ها و دلگرمی‌های مادر بود و اکنون نیز امتداد دعایش را به جان احساس می‌کنم. 🙏 در این مجال از همه سروران، فضلای محترم و نویسندگان فرهیخته حوزوی و رسانه‌ای که با ابراز تسلیت و همدردی، مرهمی بر قلب داغدار ما شده‌اند، قدردانی می‌کنم و آرزوی توفیق و عاقبت بخیری برای همه بزرگواران دارم. ............................... در صورت امکان امشب، نماز لیلة الدفن برای مرحومه مغفوره " زهره بنت غلامرضا" خوانده شود. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم علی اسفندیار، مدیر کانال نویسندگان حوزوی
▪️إنا لله و إنا إلیه راجعون▪️ جناب مستطاب حاج آقای اسفندیار درگذشت مادر گرامی و ارجمندتان را، خدمت شما و خانواده محترم تسلیت می‌گوییم. ان‌شاءالله که رحمت الهی و هم‌جواری حضرت صدیقه طاهره "سلام‌الله‌علیها" نصیب ایشان بشود. 🖋از طرف نویسندگان حوزوی و تحریریه مداد‌الفضلاء ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
🔴«رفتارهای فورانی» و «رفتارهای ریشه‌دار» ✍ احمدحسین شریفی رفتارهایی که ریشه در احساسات، عواطف و هيجاناتِ بي‌پشتوانة عقلانيت و تفکر دارند، مقطعي و بي‌ريشه و بی‌بنيان‌‌اند. به همين دليل، حالت فوراني دارند؛ زود بالا مي‌کشند اما خيلي سريع هم فرو مي‌ريزند؛ اما رفتارهایی که ناشي از بينش‌ و نگرش‌اند، ريشه‌اي و بنيادين‌اند؛ دائمي‌اند؛ «بينش» همچون چشمه‌اي جوشان است که «گرايش‌»ها و «کنش‌»ها را نيز دائماً سيراب مي‌کند. به تعبير زيباي قرآن، بينش مثل درختي مي‌ماند که اگر پاک و طاهر باشد، ميوه‌هاي پاک و طاهر هم مي‌دهد و اگر خبيث و ناپاک باشد، يا ريشة محکمی ندارد و با هر بادي ممکن است از جا کنده شده و از بين برود و يا ميوه‌هاي زهرآلود و سمّي توليد مي‌کند: أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماء؛ تُؤْتي‏ أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون‏؛ وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرار (ابراهيم، 24-26) منظور از «کلمة‌ طيبه» در این آیات شریفه، «توحيد و خداپرستي» است. خداپرستيِ عملي، بنيان رستگاري بشريت است. بقيه امور همگي از سنخ شاخ و برگ‌ها و ميوه‌ها است. به همين دليل، پيامبر اکرم کار خود را با دگرگون کردن باورهاي مردم آغاز کرد. توحيد را مطرح کرد. به تبع آن ساير دگرگوني‌ها شروع شد: دگرگوني در اقتصاد، اخلاق، سياست، روابط اجتماعي، ازدواج، طلاق، روابط زناشويي، بهداشت و امثال آن. اينها همگي ميوه‌هاي مستمر درخت توحيد‌ند. درخت توحيد، اگر درست کاشته شود و درست آبياري گردد، همواره ميوه‌هاي تازه خواهد داد. @HOWZAVIAN
🔻پدر، مادر، ما متهمیم ✍ علی مهدیان 🔺رفیقم میگفت یکی از نوجوونهای اغتشاشات رو گرفته بودیم، پدرش اومد شروع کرد به کتک زدن بچش. با گرفتاری جلوش رو گرفتیم، ول کن نبود. پدر درد میکشید، پسر هم درد میکشید. اما چه کسی مقصر بود؟ 🔺تو جمعی بودم، مادر چادری گفت امروز از فلان خیابون رد میشدم تنم میلرزید عبور کنم، این چه وضعیه آخه.میترسیدم چادر از سرم نکشن. دخترش هم نشسته بود. دختر نوجوان و شل حجابش به مادر گفت این همه تن ما لرزید، حالا نوبت شما است تنتون بلرزه. مادر با غصه و تعجب به دختر خودش نگاه میکرد. کی مقصره مادر یا دختر یا کی؟ 🔺مادری میگفت دخترم علاقمند به عرفانهای حلقه شده، میگه به جای نماز و مناسک دینی بهتر نیست دستورات اینها رو عمل کنیم؟ جواب سوالهاشو بلد نیستم چه کنم؟ مستاصل بود. دلم برایش سوخت. کی مقصره مادر یا دختر یا کی؟ 🔺راستی کدومهاتون اولین بار که شنیدید اکثر اغتشاشگرها نوجوان هستند، تعجب کردید؟ فکر میکنید چرا؟ نوجوون چرا؟ 🔺بخواهیم یا نخواهیم قوانین عالم ثابته، تغییر نمیکنه. این بچه ها تو فضای مجازی دارن زندگی میکنن. اونجا دارن بزرگ میشن. فضایی که تحت حاکمیت ظلمه، تحت حاکمیت کفره، تحت حاکمیت طاغوته. الله ولی الذین آمنوا یخرجهم‌ من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیاؤهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات. هر جا تحت ولایت طاغوت برویم خروجیش ذره ذره فاسد شدنه. اون پدر و مادر نمیدونن بچه هاشونو دادن دشمنشون تربیت کنه، مدیران و مسوولین ما هم نمیدونن؟ 🔺من طلبه به چند نفر توضیح بدم که استقلال یک کشور رو فقط کومله و جیش الظلم وهابی خراب نمیکنه، جامعه ای که حیات نسل آینده اش در مملکتیه که حاکمش طاغوته ، یعنی فضای مجازی، خروجیش ذره ذره فساده و تباهی و نادانی. 🔺تو جمع معلمهای یک دبیرستان خوب بودم. دیدم معلمها هم دارن اتهام قتل و شکنجه به نظام رو تکرار میکنن. آدمهایی به ظاهر خوب، فرهنگی، معقول. چرا به این جمع بندی رسیدند؟ کی مقصره؟ این روزها مثل آب خوردن میتونی بفهمی کی به کجا اعتماد داره و کجا زندگی میکنه. این فضای مجازیه، معلم رو هم میبره، دانش آموز رو هم میبره، مادر و پدر رو هم میبره، هر جا حاکمیت رو به طاغوت بسپرید، مسیر کج میشه به سمت فساد و تباهی. قبول کنید یا نه. 🔺باور میکنید، همون مادرهایی که درباره نسبتشون با دخترهاشون نوشتم، نگران فیلتر اینستا و واتساپ و امثالهم هستند؟ میگن نباید فیلتر بشه. میدونید چرا متوجه این تناقض شون نمیشن؟ 🔺چون باور نمیکنند ریشه درد همانجایی است که درش نفس میکشند و حاکمیت دشمن را در آن پذیرفته اند. تجزیه کشور اینجا است. نفی استقلال کشور و پرچم آتش زدن اینجا است. طاغوتی شدن اینجا است. جنگ اینجا است . اغتشاش اینجا است. کشور باید بسیج شود همه مدیرانش همه نخبگانش. و الا این قصه دنباله دار خواهد بود. @HOWZAVIAN
🔻تعمیم، تقلیل و تعجیل؛ مثلث خطای تحلیلی در وقایع اخیر ✍دکتر احمد اولیایی ▫️کشور اخیرا روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است و فارغ از وقایع و حوادث و اصل ماجرا، شاهد تحلیل های مختلف از کنشگران رسانه ای و تحلیلگران سیاسی-اجتماعی بوده ایم. بنظر می رسد در بعضی از تحلیل ها حداقل یکی از سه اشتباه «تعمیم»، «تقلیل» و یا «تعجیل» رخ داده است. 1⃣ تعمیم (overgeneralization)؛ خطای شناختیِ تعمیمِ افراطی یکی از خطاهای ادراکی است که در هنگام استدلال می تواند فرایند استدلال و نتیجه گیری را مختل کند. این خطا باعث شده بود برخی از گزاره های تعمیمی مانند «همه ناراضی هستند» یا مانند «کل دهه هشتادی ها از دست رفته اند» و شبیه این ها در میان تحلیل ها دیده شود و حال آنکه اساسا استفاده از کلمه همه یا هر کلمه ای که تعمیم بدون دلیل بدهد در تحلیل غلط است. رهبر معظم ضمن بیانات خود با مجلس خبرگان در شهریور 97 این خطا را اینگونه تبیین می کنند: "امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ی انتقاد به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم". 2⃣ تقلیل(reducing)؛ این که همه ی علل حوادث این روزهای گذشته و را به عمومی و عملکرد نظام دهیم یک خطای ادراکی دیگر است. هیچ کس نمی تواند منکر بعضی ضعف ها در اداره کشور شود اما مهم ترین بخش ماجرا و علت اصلی وقایع اخیر را باید در این عبارت جستجو کرد: «بنده بصراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند»(بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح،11/7/1401) 3⃣ تعجیل (acceleration): این خطا نیز یک است بدین معنا که فرد برای تسریع در رسانه ای یا اجتماعی به طور طبیعی همه اطراف قضیه را نمی بیند. مقام معظم رهبری به این خطا هم اشاره کردند: «... ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد...» @HOWZAVIAN
. 🔻قابل توجه معاندین و فریب‌خوردگان 🕹خیال‌تان جمع باشد؛ نه انقلاب اسلامی از بین می رود، نه شما عرضه اداره یک روستا را دارید. 🔖فقط به گسترده‌تر شدن شبکه بزرگ خانواده شهدا در جای جای وطن عزیزمان کمک می‌کنید و سبب خیر کثیر برای اسلام می‌شوید. 📊 گواه: داعش کجاست؟! اما نسل شهدای مدافع حرم را که رویش بنیادین ولایتمداران است، در تحولات آینده جوامع سهیم کرده است. 📌بکشید ما را ملت بیدارتر می‌شود. ✍ رحیل @HOWZAVIAN
توصیه مهم رهبر انقلاب خطاب به روسای قوا و مدیران کشور: ⭕️ هدف دشمن مشغول کردن مسئولان با مسائل روزمره است / همه‌ وقت و تمرکزتان را بر روی کارهای اساسی و پیشرفت کشور بگذارید 🔹 مراقب باشید حواستان با این چیزها [حوادثی مثل اغتشاشات اخیر] پرت نشود، از کارهای اصلی نمانید. یکی از این اهداف دشمن همین است که حواس مسئولین و مدیران و موظفین کارهای اساسی را پرت کنند، مشغول کنند به این چیزهای روزمره. 🔹 حواستان پرت نشود. کارهای اساسی را انجام بدهید. مسئولیتهایی که برعهده گرفتید، چه مربوط به داخل کشور، سازندگیهای بزرگ، کارهای بزرگ، قانونگذاریهای کارآمد، کارهای مهم قضائی یا کارهایی که مربوط به خارج از کشور است، سیاستهای خارجی و ترتیباتی که وجود دارد، اینها را مواظب باشید لنگ نشود. 🔹 حواستان به این حوادث جزئی در مقابل چشم منعطف نشود به طوری که از کارهای اصلی باز بمانید. یکی از اهداف دشمن همین است که مسئولین را با این چیزها مشغول، سرشان را گرم کند، مشغول کند، از کار اصلی باز بمانند. ان‌شاءاللّه این جور نخواهد شد. مسئولین به کارهای خودشان خواهند رسید. همه‌ی وقت را بگذارید برای کارهای اساسی کشور و کارهای پیشرفت کشور. ۱۴۰۱/۷/۲۰ @HOWZAVIAN @rasanewsagency
✏️عمر سعد وقتی به گندم ری نرسید و دید هم منفور بنی هاشم هست و هم توسط بنی امیه کنار زده شده، گفت: «هیچ کس زیان‌کارتر از من به خانه خویش بازنگشت؛ زیرا از امیری فاجر و ظالم اطاعت کرده و عدالت را پایمال و قرابت را قطع کرده‌ام.»(1) خلاصه یه چیز تو مایه‌های چوب دو سر نجس... (1) بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۷م، ج۳، ص۲۱۱. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
🔸کمی زندگی کنیدعلی کردانی دسترسی آسان به اطلاعات، تسهیل امور بانکی و سرعت ارتباطات، ایجاد فضای کسب و کار، تسهیل و تنوع در آموزش، جزء امتیازات ویژه این فضا محسوب می‌شود و در کنار آن جذابیت‌ها و کششی که در فضای مجازی وجود دارد رده‌های سنی مختلف را در خود حل کرده است. در این میان چه اندازه خانم‌ها و آقایانی که بی‌هیچ هدف و سرمایه‌گذاری‌ای، صبح تا شب را در فضای مجازی می‌گذرانند؛ به‌‌خصوص جوانانی که خوش‌ترین و گل‌ترین لحظات زندگی‌شان را از دست می‌دهند و شانس کسب نشاط از طریق ورزش، کار، تشکیل خانواده یا در کنار خانواده بودن را از دست می‌دهند. مارتین کوپر مخترع موبایل می‌گوید: «من کمتر از ۵ درصد از وقت روزانه خود را صرف استفاده از موبایل می‌کنم» و به این ترتیب حتی مخترع موبایل هم آگاه به آسیب‌های فردی و اجتماعی ابزار مدرن بوده است؛ ابزاری که در عین کارآمدی می‌تواند فرد را در زمینه‌های دیگر ناکارآمد کند. امروز نه تنها فرزندان بلکه پدران و مادران جذب فضای مجازی شده و بر ساعات مِهرشان، مُهر بی‌مِهری نهاده‌اند، تا آن‌جا که نسبت به استفاده از این فضا دچار اعتیاد شدند. در صورتی که اگر والدین فرزند خود را درون خانه، سرشار و لبریز محبت نکنند؛ احتمال دارد به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در بیرون خانه به گدایی محبت از دیگران و نابکاران روی آورند. در سال‌های نه چندان دور، پدر خانواده محور اقتدار و شب‌نشینی‌های خانوادگی و مادر خانه محور امید و آرامش بود؛ اما وضعیت معاصر به گونه‌ای است که موبایل‌ها در آن فرمانروایی می‌کنند؛ در همین راستا مارتین می‌گوید: «مردم باید تلفن‌های‌شان را کنار بگذارند و کمی زندگی کنند.» والدین امروزی در شب‌نشینی‌ها‌ یک چشم‌شان به تلویزیون و یک چشم‌شان در موبایل است و هم‌صحبتی و هم‌اندیشی با فرزندان، آخرین تلاش آن‌هاست. در چنین وضعیتی تربیت نسل جدید از خانواده به فضایی آشنا اما ناآشنا به‌نام فضای مجازی منتقل می‌شود و معلوم نیست آموزش و تربیت فرد سر از کجا درآورد! در مواردی فضای مجازی افراد را از جاده اعتدال خارج کرده و به رفتارها و زندگی ژوئی سانسی سوق می‌دهد. از این رو هر چه بر جذابیت‌ و ظواهر کاذب آن شبکه‌ مجازی افزوده شود بر روان‌پریشی و اتلاف عمر افزوده خواهد شد. در همین راستا مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان می‌دهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است؛ طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند؛ بنابراین بایستی بهار زندگانی را پاس داشت و به گذر عمر که همچون ابری در گذر است توجه داشته باشیم. «عجب پایی گریزان دارد این عمر تو گو باران ریزان دارد این عمر مگر از دنگ ساعت‌های خود‌کوک که دم‌هایی گریزان دارد این عمر به اسکی‌باز می‌ماند که پایی همه لغزان و لیزان دارد این عمر» @HOWZAVIAN
🔻وقتی که نظامیان و مسئولین از چشم ما افتادند 🔻اینجا هیچ وقت مثل سوریه نیست و نمی شود 🔻 رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان ✍ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج و عضو تحریریه مدادالفضلاء تصحیح خطاها متوقف درتشخیص و کشف آنهاست و تشخیص خطاها متوقف در ایستگاه عبرت هاست پس کشف و تصحیح خطا ها متوقف در ایستگاه عبرت هاست و این یک صغری و کبری ونتیجه گیری منطقی است که هر ذهنی آن را می پذیرد. ‌ اینجا هیچ وقت مثل نیست و نمی شود چون مردم اجازه نمی دهند اما نمی توان هر چه بادابادی که جلو رفت و برای عبرت گرفتن می گوییم حتی اگر هم برای بعضی ها خنده دار و یا حتی باور نکردنی باشد. وقتی از شهروندان سوریه بپرسی که چگونه شد که به اینجا رسیدین اینگونه می گویند که از زمانی شروع شد که دار العدل (دادگاه) را اول زبانی بعد به صورت عملی به آتش کشیدند و جوانانی بودند که فریاد می زدند که این کار درستی نیست اما گوشی نمی شنید و با خنده های مستانه بنزین بر آتش می ریختند. از برخی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که آتش جنگ درسوریه و جرقه ورود تکفیری ها از در و دیوار کشور و تجاوز به ناموس ها و خون ریزی ها از آن زمانی كه چند محصل با دیوار نویسی و شعارنویسی هایی که بیشتر جنبه بازی داشت تا واقعیت علیه حكومت شروع شد و با اعتراضات خياباني پدر و مادران که خیال می کردند می توانند به سوی رفاه بیشترپیش بتازند و همان ها که به رئیس جمهور سوریه چند وقت قبلش رای محکمی داده بودند معترض او شدند ادامه یافت و با تشویش و رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان مواجه شد و نتیجه هایی که خودتان می بینید. از گروهی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که از یک سال قبل از اعتراضات خیابانی شروع شده بود و مخالفان با انبار کردن امکانات دارویی برای زخمی های آینده و سلاح ها در گوشه و کنار کشوربرای ترورها منتظر بودند تا زمان آسیب زدن و خروج علیه حاکمیت با شعار (الشعب یرید اسقاط النظام) شروع شد و تا الان بیش از چهار صد هزار کشته از زن و کودک و غیر نظامی داریم که روی دستمان مانده اند. عده ای دیگر می گوید که بخاطر حرف ها و فیلم ها و عکس های بود که در شبکه های اجتماعی زده می شد که نیروهای امنیتی بی تجربه کشور ما سوریه چند جوان را با چوب می زدند و زنان و بچه ها گریه می کردند و ما برای دفاع از آنها به خیابان ها آمدیم و شد آنچه که می بینید. دسته ای دیگر می گویند که مسئولین کشور ما برای خودشان و فرزندانشان و نزدیکان خود زندگی رویایی درست کردند و اما نوبت که به مردم کشورشان که می شد جز تنبلی و حرف و حرف در اداره امور چیزی از آنها نصیب ما نمی شد و خواستیم که ادبشان کنیم بعد نظامیان و مسئولین که از چشم ما افتادند یا بهتر بگوییم از چشم ما انداختند پس به غیر خودی ها پناه بردیم و آنها هم رحم مان نکردند و اینها که گفته شد فقط کمی آشنایی به زبان عربی و انگلیسی لازم دارد که مفصل تر آن را ببینیم و بخوانیم و بشنویم. فرجام ها با آغازشان که سنجيده شود عبرت ها پدیدار می شود که در روزگار سیاه و سفید اقوام و ملل و کشور های دیگر براى ما درس های عجیب و باورنکردنی هست تا که عبرت بگیرم قبل از آنکه خودمان عبرت دیگران شویم. @HOWZAVIAN
☑️انتشار یادداشت نویسندگان حوزوی در مطبوعات 🔗 در کیهان امروز می خوانیم: 📌تروریست‌های فرودگاه بغداد نگران حقوق بشر ✍ علی کردانی در مقاله‌ای با عنوان «تأملی بر موارد نقض حقوق بشر در جمهوری فدرال آلمان» این‌گونه آمده است: «در ماه‌آوریل ۲۰۲۰م، خط تلفن ملی مورد حمایت دولت آلمان برای خشونت علیه زنان، افزایش ۲۰ درصدی درخواست مشاوره مربوط به خشونت خانگی را ثبت کرد. طبق خط تلفن، این افزایش در ماه‌های بعدی ادامه داشته است و این موضوع بیانگر افزایش خشونت خانگی علیه زنان است.» یکی از مصادیق مداخله آشکار غربی‌ها و مدعیان حقوق بشر، تشویق جوانان و دختران ایرانی توسط رسانه‌هاشان برای دامن زدن به اغتشاشات و درگیری‌های خیابانی بود. رسانه‌های بیگانه یا مواجب‌بگیران داخلی آنان که شعار «زن، زندگی، آزادی» را در دهان دختران و زنان نجیب ایرانی‌انداختند، خود بهتر می‌دانند که جایگاه فعلی زنان در اروپا به چه فلاکت و عقب‌گردی دچار شده است. ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/251161 @HOWZAVIAN
⁉️ دنیای دیرفهم‌ها 1⃣ حوزه علمیه بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی فهمیده است که باید روحانی مربی برای همه مدارس آموزش و پرورش تربیت کند. 2⃣ چهل سال دیگر هم می‌فهمد که برای وزارت فرهنگ و ارشاد باید روحانی روزنامه‌نگار و هنرمند تربیت کند؛ با احتساب اول انقلاب می‌شود ۸۰ سال دیرفهمی! ✍ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
شما دیگه چرا؟! ✍ بابک شکورزاده 🔷️هر از گاهی از آقای ضرغامی حرکات و اقوالی مشاهده می‌شود که با شئونات یک مسئول مسلمان و انقلابی سازگاری ندارد. یک بار فیلمی از او منتشر می‌شود که در مواجهه با دختر بالغی که حجاب ندارد، بدون اینکه تذکری بدهد، دستی هم بر سر او می‌کشد و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده! این یعنی خلاف شرع آشکار! اخیرا هم توئیتی زده و ضمن انتقاد به عملکرد ستاد امر به معروف نوشته: "بابا جون مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند." 🔷️ظاهرا روحیه لیبرالی و دموکراتیک جناب ضرغامی گُل کرده و برای خوشایند عده‌ای، امر به معروف و نهی از منکر را سبک می‌انگارد. ممکن است که ستاد امر به معروف در عملکرد خود دچار اشتباهاتی شده باشد؛ ولی این درست نیست که صورت مسئله پاک شود و از بیخ و بن امر به معروف را به چالش بکشیم. 🔷️جا دارد که از ایشان بپرسیم که آقای ضرغامی شما دیگه چرا؟ شما که مثلا جزء مسئولین متدین و انقلابی بودید! وقتی که شمای نوعی این‌گونه نسبت به امر به معروف موضع‌گیری می‌کنید، از دیگران چه انتظاری باید داشت؟ فراموش نکنیم که قیام ماندگار سالار شهیدان برای چه بود! @HOWZAVIAN
💥یک «مخالفمِ» خوب ✍️ سیدجواد محمدزاده مخالفم هر انسان نیک سرشتی با جمعی، یک گوشه ای نشسته اند و شب و روز در حال تلاش برای اسلامی هستند. کوه را جابجا می کنند! عمق دریاها را می نوردند! میلیاردها اسکناس را خرج تولید و تکثیر می کنند! مخالفم از این هم انزوای فرهنگی! حوزه علمیه در گوشه ای نشسته و سخت در حال تجزیه فعل و فاعل و تمییر و حال است! دانشگاه در حصار نرده های خود، مقاله می نویسند و پایان نامه تولید می کند! مدراس در گردونه زنگ هاو صف و کیف و مداد و پاک کن و تعطیلات،حروف الفبا و جمع و تفریق و ضرب و تقسیم؛ همچنان می چرخند! مساجد با صدای اذان رنگ پریده، الله اکبر می گویند و چند رکعت نماز می گذارند و با خیال آسوده درب مسجد را چند قفله می کنند! هیات، هر هفته بصورت منظم و دقیق با تیک تاک مداح و سخنران در حال برگزاری مراسم هفتگی خود است! نویسندگان کتاب، هر روز می نویسند و تیراژ کتاب خود را به عرش الهی رسانده اند و سرمست از این همه کتاب رنگارنگ هستند! گل فروشی سرکوچه ما نیز همچنان گل کاکتوس می فروشد! 👈 از این نویسنده بیشتر بخوانید @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سواد رسانه‌ای مردم؛ پاشنه آشیل رسانه‌های سعودی لندنی ✍ مجتبی عباسی در عملیات روانی و جنگِ رسانه‌‌‌ای علیه ایرانیان توسط بنگاه‌های شایعه پراکنی سعودی، لندنی معمولا از کلیدواژه‌های اصلی تولید خبر اعم از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر استفاده نمی‌شود و رسانه‌های معاند با ترفندهای خبری پاره حقیقت‌گوئی، وارونه نمایی و ایجاد شک و تردید در اذهان جامعه تلاش می‌کنند دوگانه سازی کرده یا با تحریک احساسات، جاانداختن یک شایعه یا دروغ از ارزش‌های ایرانی، اسلامی، اعتبارزدایی کرده و انسجام اجتماعی را درهم بشکنند، به عبارتی از میان آب گل‌آلود دوقطبی‌سازی‌ها، اهداف شوم تجزیه‌طلبی و سوری سازی ایران را صید کنند. عجیب‌تر از آنها همصدایی و همکاری آشکار برخی از سلبریتی‌ها و مخرج مشترک شدن خواص غربزده با گروهک‌های تجزیه طلب، منافقین و محور عبری، عربی و غربی بود که همراه با انقلاب ربات‌ها از همان ابتدای فتنه، شمشیر را از رو بسته و از هجمه به قرآن کریم و قانون کشور، از چنگ اندازی به نظام اسلامی و مقابله و مخالفت با فرهنگ ایرانی، اسلامی و نمادهای ملی و مذهبی ابایی نداشتند. افراد مشهور یا متخصص در رشته‌های مختلف، اما پیاده در زمینه سواد رسانه‌ای که همچون راننده مدعی و ناشی با جان و مال مردم و آبروی کشور، بازی کردند و با عملکرد احساسی، غیرمسئولانه و غیرعقلانی خود در فضای مجازی بر آتش فتنه دمیده و برای چندمین مرتبه، بی‌سوادی رسانه‌ای خود را اعتراف کردند؛ هرچند تکرار اشتباه این افراد همانند فتنه‌ ۸۸ موجب خسارت به بیت‌المال و بهانه فشارهای بین‌المللی و تحریم مردم ایران را فراهم کرد و باعث ریختن خون ده‌ها فرد بی‌گناه در آشوب‌های خیابانی شد. فارغ از آسیب شناسی فرهنگی و بررسی راهکارهای حفظ حریم مقدسات و قوانین کشور، اما موضوع تأمل برانگیز و شاید مغفول در این ماجرا، آشکار شدن ماهیت اصلی براندازان برای مردم، فاصله عمیق شعارهای آزادیخواهانه ضدانقلاب با وحشی‌گری آنها در سیرک لندن و پاریس و اعتراف ضمنی برخی از اپوزیسیون به اهداف شوم و توطئه‌های پشت پرده بود. به هرحال تنها موضوعی که در تحلیل‌ها آشوب‌ها کمتر به آن پرداخته شد و معمولا در این قضیه و رویدادهای مشابه، زمینه موج سواری رسانه‎های معاند را فراهم کرده است، ضعف سواد رسانه‌‌ای افراد فریب خورده به معنای عدم تحلیل محتوا، اعتماد و دنباله‌روی از رسانه‌های دشمن است. امروزه مأموریت یک رسانه‌، رساندن حرف‌ها، پیام‌ها، دیدگاه‌ها و محتواهای تولید شده توسط مدیران، متخصصان و اتاق فکرهای یک رسانه است؛ از این‌رو بی‌شک رسانه‌‌ها بر فرهنگ‌ها تأثیرگذار هستند و به همین جهت در میان انواع تحریم‌های اعمال شده توسط بیگانگان؛ اما فعالیت رسانه‌های خود را در کشور ما تحریم و تعطیل نکرده، بلکه برای تخریب سرمایه‌های دینی و اجتماعی ایرانیان، پول‌های کلانی را هزینه می‌کنند. در حال حاضر رسانه‌ها می‌توانند با تولید انواع بازی‌ها، سریال‌ها و محتواهای جذاب به ابزاری برای هویت دادن به افکار عمومی تبدیل شوند و با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت ذهن و افکار مردم، در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، واکنش‌‌های اجتماعی، حب و بغض‌ها و حتی در زندگی شخصی و تمایلات و گرایش‌های روزمره مردم تأثیرگذار بوده و به عبارتی دنیا و آخرت مردم را بسازند. رسانه‌ها در عصر ارتباطات به مثابه نوعی تغذیه و طعام فکری عمل می‌کنند و مصداق آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» هستند که همچون غذای سالم یا مسموم با فرصت و تهدیدهایی که به همراه دارند، می‌توانند موجب رشد و ارتقای انسان‌ها یا باعث صدمه و آسیب به جامعه باشند؛ از این جهت جدای از وظیفه حاکمیت در ساماندهی فضای مجازی، افراد جامعه نیز در عین استفاده از رسانه‌، ناگزیر هستند سواد رسانه‌ای را فرا بگیرند. @HOWZAVIAN
📌انحصار اقتصاد و رسانه را بشکنید! ✍ پوریا نقدی ‏یک دولت مرکزی قوی هیچوقت اجازه انحصار در هیچ زمینه ای به هیچ فرد یا شرکتی نمی دهد چون همان فرد یا شرکت بیش از اندازه بزرگ و بعد مافیا و بعد مقابل خود نظام می ایستد و طغیان می کند ! دلیلی ندارد امثال اسنپ و دیجی کالا کل بازار را دست بگیرند، رقبا را تقویت و سهم بازار را تقسیم کنید. ‏در رسانه هم همین هست یعنی نباید در مقطعی کل انتن را به مدت طولانی دست چند سلبریتی مثل مهران مدیری و رامبد جوان بدهید هم کل رسانه و ارتباط مستمر با مردم را در دست می گیرند و هم به مرور با ایجاد شبکه ارتباطات و مالی گسترده در تبلیغات با ۳۰ میلیاردهای دریافتی بنگاه اقتصادی می شوند! ‏چه در اقتصاد چه در هنر و رسانه باید دنبال ایجاد رقابت و تقسیم سهم بازار و مخاطب بود باید به ده ها برنامه بهتر از دورهمی ضعیف مدیری با جوانان فرصت داد باید در اقتصاد ده ها شرکت مثل اسنپ و ده ها شرکت رقیب دیجی کالا داشته باشیم و ده ها شرکت مثل سایپا و ایران خودرو و ... ‏خودتان امثال فردوسی پور و مدیری و رامبد جوان را با آنتن های شبانه و ۱۰ سال پشت سرهم !باد کرده و طرف را به توهم ریاست جمهوری می رسانید بعد باید کلی انرژی بگذارید تا دوباره باد طرف را خالی کنید! بعد از این همه تجربه دیگر اشتباه و رفتن در روندهای غلط قبلی از کسی پذیرفته نیست. ‏این همه تسهیلات و بودجه های تلف شده در کشور داریم شرکت های مختلف را در بازارهایی که جذابیت سرمایه گذاری دارند تقویت و کمک کنید تا اینجور نباشد کل بازار دیجیتال مارکتینگ دست دیجی کالا و بازار حمل و نقل شهری ما دست اسنپ باشد دنبال ایجاد رقابت و تقسیم سهم بازار و عدم انحصار باشید. ‏شوهای شبانه هم معمولا به جز بزرگ کردن و نشان دادن و تبلیغ ۲۴ ساعته صرف مجری برنامه ثمری برای مخاطب نداشته و مطمن باشید با حذف امثال دورهمی و خندوانه چیزی از فرهنگ و هنر مردم کم نمی شود بلکه وقتشان هم پای عاشق شدی مهران مدیری و بخند خندوانه رامبد جوان تلف نمی شود ! ‏دنبال ساخت کارهای فرهنگ‌ساز و فاخر باشید ما ۳۰۰ هزار شهید داده ایم سرجمع چند سریال از شهدا در بعد از انقلاب ساخته اید؟! هنوز نتوانسته اید یک سریال مناسب از امام خمینی وشهید سلیمانی و شهید صیاد و دیگر بزرگان کشورمان بسازید و لنگ مدیری و رامبد جوان هستید و بودجه تلف می کنید! ‏در ساخت شوهای شبانه هم دنبال کارهای آموزنده باشید که مخاطب در کنار سرگرمی چیزی هم از فرهنگ و مشاهیر و تاریخ و علم بیاموزد چرا یک برنامه شبانه با محوریت شناخت مشاهیر کشور در قالب جذاب نساختید که نوجوان ما به جای شنیدن صحبت بی فایده مدیری با فلان هنرپیشه زن بزرگان کشور خود بشناسد. ‏با تجربه های قبلی خیلی بیشتر در همه زمینه ها دقت کنیم و هوشیار باشیم وجلوی انحصار در هر زمینه چه اقتصاد و چه هنر را بگیریم که انحصارگران همیشه آماده طغیان اند! باید ظرفیت ها را باز کنید و با ورود جوانان مستعد و دلسوز در همه بخش ها خون تازه ای به پیکره هنر و اقتصاد کشور تزریق کرد. @HOWZAVIAN
✴️ امکان وحدت در وضعیت تنوع (بخش اول) ✍ حبیب الله بابایی تمدن به مثابه «کلان‌ترین نظام (ابرنظام) مناسباتِ انسانی» پیوسته در حال تحول (تحول دوری و حلزونی، تحول صعودی یا نزولی) و تسری به جوامع انسانی دیگر است. این ابرنظام نه یک مجموعۀ انباشته از عناصر و سازه‌‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بلکه یک َابَرسیستم کلان انسانی است. در این تعریف از تمدن که معنای آن به مفهوم «امت» در قرآن نزدیک‌تر می‌شود، تکثر گروه‌‌ها، فرهنگ‌‌ها و به‌طورکلی واحدهای اجتماعی مورد تأکید قرار می‌گیرد. به بیان دیگر در یک تمدن سخن از یک فرد، یک ملت یا یک زبان و حتی یک آیین نیست. هرچند ممکن است یک آیین و یک فرهنگ در تمدنی غلبه داشته باشد؛ لیکن در یک تمدن، همواره انسان‌‌های مختلف، فرهنگ‌‌های متعدد و زبان‌‌های گوناگون وجود و حضور دارند. نقش و کارکرد تمدن در این وضعیت، ایجاد ارتباطی انسانی، اخلاقی و عادلانه در میان همۀ ابنای انسانی است. با توجه به این رویکرد در تحلیل ماهیت تمدن و در پاسخ به مسئلۀ «وحدت در وضعیت کثرت» می‌توان وحدت را به دو صورت حداقلی و حداکثری یا به معنای دقیق‌تر وحدتی طیفی که معطوف به شرایط و زمینه‌های تاریخی و اجتماعی باشد، تعریف و ترسیم کرد. در وحدت حداکثری، نه‌تنها ظواهر و رفتارهای کلان اجتماعی همسو هستند (آنچه در وحدت صوری و حداقلی مطرح است)، بلکه افکار، ارزش‌ها و باورها و همین‌طور عقلانیت جمعیِ یک تمدن نیز از وحدت، همسویی و درهم‌تنیدگی برخوردار است. @HOWZAVIAN
👔 جولان جنتلمن‌ها ✍️ علی کردانی پادوهاشان در رسانه‌های بی‌بی‌سی و انگلیسی مردم را به آشوب و آتش تشویق می‌کنند؛ اربابان‌شان نیز همان مردم را تحریم می‌کنند و این‌گونه سناریوی جنتلمن‌های تروریست عملی می‌شود. بر این اساس رهبر انقلاب پس از شهادت حاج قاسم فرمودند: «جنتلمن‌های پشت میز ، همان تروریست‌های هستند.» همین‌قدر نامرد! @HOWZAVIAN
🔴 راه رهایی از عرضه و تقاضای «ابتذال» ✍️احمدحسین شریفی 🔻ابتذال («banality») از ماده «بذل» به معنای «بخشش» است اما در اصطلاح عبارت است از «پستی»، «بی‌ارزشی» یا «چیز بی‌ارزش یا کم‌ارزشی که برای کسی یا کسانی ارزشمند تلقی می‌شود». 🔻برخی از آدمیان اینگونه‌اند که: به امور «بی‌اهمیت»، «اهمیت» می‌دهند! مسائل «سطحی» را «عمیق» می‌پندارند! امور «دم‌دستی» را «دوردست» می‌بینند! «حاشیه‌ها» را «متن» می‌انگارند! «هیجان» را «عقل» می‌دانند! 🔻بخش زیادی از زندگی چنین افرادی در پیگیری اخبار بازیگران و هنرپیشگان و سلبرتی‌ها و اخبار حوادث رسانه‌ها و زندگی شخصی و خصوصی وزرشکاران و امثال آن صرف می‌شود. اصطلاحاً گفته می‌شود که چنین افرادی گرایشی شدید به «امور مبتذل» دارند؛ یعنی اموری که فی‌نفسه ارزش‌ چندانی ندارند، اما در نگاه اینان خیلی ارزشمند و مهم‌اند! 🔻مع‌الاسف باید گفت علیرغم آنکه «عقلانیت» از ویژ‌گی‌های ممتاز آدمیان دانسته شده است؛ اما بخش اعظمی از آدمیان پیرو امور «مبتذل‌»اند تا امور «عقلانی»! وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُون‏(انعام، ۱۱۶) 🔻رسانه‌های نوین و بسیاری از سلبرتی‌های هنری و ورزشی عصر جدید نیز با فهم این نکته، به منظور جلب توجه بیشتر و کسب شهرت بیشتر، سعی می‌کنند این خواسته و تمایل اکثریت را ارضا کنند! آنان روزانه با انتشار تصاویر شخصی از مسائل معمولی زندگی خود، (غذاخوردن، مسافرت کردن، وسایل شخصی زندگی و ...) با ارضای میل مبتذلانه مخاطبان، می‌کوشند ماهی مراد خود را صید کنند. 🔶بهترین کار برای رهایی از این وضعیت و حرکت به سمت عقلانیت عبارت است از: «تقویت خودشناسی»، «توجه به عزت و کرامت انسانی»، «بصیرت اجتماعی»، «برخورداری از تعالیم و معارف اصیل و درست» و تبیین «اخلاق شهرت» و تشریح «رسالت‌ها و وظایف اجتماعی و فرهنگی مشهوران». @HOWZAVIAN