☑️انتشار یادداشت نویسندگان حوزوی در مطبوعات
🔗 در کیهان امروز می خوانیم:
📌تروریستهای فرودگاه بغداد نگران حقوق بشر
✍ علی کردانی
در مقالهای با عنوان «تأملی بر موارد نقض حقوق بشر در جمهوری فدرال آلمان» اینگونه آمده است: «در ماهآوریل ۲۰۲۰م، خط تلفن ملی مورد حمایت دولت آلمان برای خشونت علیه زنان، افزایش ۲۰ درصدی درخواست مشاوره مربوط به خشونت خانگی را ثبت کرد. طبق خط تلفن، این افزایش در ماههای بعدی ادامه داشته است و این موضوع بیانگر افزایش خشونت خانگی علیه زنان است.»
یکی از مصادیق مداخله آشکار غربیها و مدعیان حقوق بشر، تشویق جوانان و دختران ایرانی توسط رسانههاشان برای دامن زدن به اغتشاشات و درگیریهای خیابانی بود. رسانههای بیگانه یا مواجببگیران داخلی آنان که شعار «زن، زندگی، آزادی» را در دهان دختران و زنان نجیب ایرانیانداختند، خود بهتر میدانند که جایگاه فعلی زنان در اروپا به چه فلاکت و عقبگردی دچار شده است.
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/251161
#روزنامه
#صفحه_هفتم
#حقوق_بشر_غربی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ دنیای دیرفهمها
1⃣ حوزه علمیه بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی فهمیده است که باید روحانی مربی برای همه مدارس آموزش و پرورش تربیت کند.
2⃣ چهل سال دیگر هم میفهمد که برای وزارت فرهنگ و ارشاد باید روحانی روزنامهنگار و هنرمند تربیت کند؛ با احتساب اول انقلاب میشود ۸۰ سال دیرفهمی!
✍ علی اسفندیار
#انقلاب_اسلامی
#حوزه_انقلابی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
شما دیگه چرا؟!
✍ بابک شکورزاده
🔷️هر از گاهی از آقای ضرغامی حرکات و اقوالی مشاهده میشود که با شئونات یک مسئول مسلمان و انقلابی سازگاری ندارد. یک بار فیلمی از او منتشر میشود که در مواجهه با دختر بالغی که حجاب ندارد، بدون اینکه تذکری بدهد، دستی هم بر سر او میکشد و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده! این یعنی خلاف شرع آشکار! اخیرا هم توئیتی زده و ضمن انتقاد به عملکرد ستاد امر به معروف نوشته: "بابا جون مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند."
🔷️ظاهرا روحیه لیبرالی و دموکراتیک جناب ضرغامی گُل کرده و برای خوشایند عدهای، امر به معروف و نهی از منکر را سبک میانگارد.
ممکن است که ستاد امر به معروف در عملکرد خود دچار اشتباهاتی شده باشد؛ ولی این درست نیست که صورت مسئله پاک شود و از بیخ و بن امر به معروف را به چالش بکشیم.
🔷️جا دارد که از ایشان بپرسیم که آقای ضرغامی شما دیگه چرا؟ شما که مثلا جزء مسئولین متدین و انقلابی بودید! وقتی که شمای نوعی اینگونه نسبت به امر به معروف موضعگیری میکنید، از دیگران چه انتظاری باید داشت؟ فراموش نکنیم که قیام ماندگار سالار شهیدان برای چه بود!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💥یک «مخالفمِ» خوب
✍️ سیدجواد محمدزاده
مخالفم
هر انسان نیک سرشتی با جمعی، یک گوشه ای نشسته اند و شب و روز در حال تلاش برای #فرهنگ اسلامی هستند.
کوه را جابجا می کنند!
عمق دریاها را می نوردند!
میلیاردها اسکناس را خرج تولید و تکثیر می کنند!
مخالفم از این هم انزوای فرهنگی!
حوزه علمیه در گوشه ای نشسته و سخت در حال تجزیه فعل و فاعل و تمییر و حال است!
دانشگاه در حصار نرده های خود، مقاله می نویسند و پایان نامه تولید می کند!
مدراس در گردونه زنگ هاو صف و کیف و مداد و پاک کن و تعطیلات،حروف الفبا و جمع و تفریق و ضرب و تقسیم؛ همچنان می چرخند!
مساجد با صدای اذان رنگ پریده، الله اکبر می گویند و چند رکعت نماز می گذارند و با خیال آسوده درب مسجد را چند قفله می کنند!
هیات، هر هفته بصورت منظم و دقیق با تیک تاک مداح و سخنران در حال برگزاری مراسم هفتگی خود است!
نویسندگان کتاب، هر روز می نویسند و تیراژ کتاب خود را به عرش الهی رسانده اند و سرمست از این همه کتاب رنگارنگ هستند!
گل فروشی سرکوچه ما نیز همچنان گل کاکتوس می فروشد!
👈 از این نویسنده بیشتر بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 سواد رسانهای مردم؛ پاشنه آشیل رسانههای سعودی لندنی
✍ مجتبی عباسی
در عملیات روانی و جنگِ رسانهای علیه ایرانیان توسط بنگاههای شایعه پراکنی سعودی، لندنی معمولا از کلیدواژههای اصلی تولید خبر اعم از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر استفاده نمیشود و رسانههای معاند با ترفندهای خبری پاره حقیقتگوئی، وارونه نمایی و ایجاد شک و تردید در اذهان جامعه تلاش میکنند دوگانه سازی کرده یا با تحریک احساسات، جاانداختن یک شایعه یا دروغ از ارزشهای ایرانی، اسلامی، اعتبارزدایی کرده و انسجام اجتماعی را درهم بشکنند، به عبارتی از میان آب گلآلود دوقطبیسازیها، اهداف شوم تجزیهطلبی و سوری سازی ایران را صید کنند.
عجیبتر از آنها همصدایی و همکاری آشکار برخی از سلبریتیها و مخرج مشترک شدن خواص غربزده با گروهکهای تجزیه طلب، منافقین و محور عبری، عربی و غربی بود که همراه با انقلاب رباتها از همان ابتدای فتنه، شمشیر را از رو بسته و از هجمه به قرآن کریم و قانون کشور، از چنگ اندازی به نظام اسلامی و مقابله و مخالفت با فرهنگ ایرانی، اسلامی و نمادهای ملی و مذهبی ابایی نداشتند.
افراد مشهور یا متخصص در رشتههای مختلف، اما پیاده در زمینه سواد رسانهای که همچون راننده مدعی و ناشی با جان و مال مردم و آبروی کشور، بازی کردند و با عملکرد احساسی، غیرمسئولانه و غیرعقلانی خود در فضای مجازی بر آتش فتنه دمیده و برای چندمین مرتبه، بیسوادی رسانهای خود را اعتراف کردند؛ هرچند تکرار اشتباه این افراد همانند فتنه ۸۸ موجب خسارت به بیتالمال و بهانه فشارهای بینالمللی و تحریم مردم ایران را فراهم کرد و باعث ریختن خون دهها فرد بیگناه در آشوبهای خیابانی شد.
فارغ از آسیب شناسی فرهنگی و بررسی راهکارهای حفظ حریم مقدسات و قوانین کشور، اما موضوع تأمل برانگیز و شاید مغفول در این ماجرا، آشکار شدن ماهیت اصلی براندازان برای مردم، فاصله عمیق شعارهای آزادیخواهانه ضدانقلاب با وحشیگری آنها در سیرک لندن و پاریس و اعتراف ضمنی برخی از اپوزیسیون به اهداف شوم و توطئههای پشت پرده بود.
به هرحال تنها موضوعی که در تحلیلها آشوبها کمتر به آن پرداخته شد و معمولا در این قضیه و رویدادهای مشابه، زمینه موج سواری رسانههای معاند را فراهم کرده است، ضعف سواد رسانهای افراد فریب خورده به معنای عدم تحلیل محتوا، اعتماد و دنبالهروی از رسانههای دشمن است.
امروزه مأموریت یک رسانه، رساندن حرفها، پیامها، دیدگاهها و محتواهای تولید شده توسط مدیران، متخصصان و اتاق فکرهای یک رسانه است؛ از اینرو بیشک رسانهها بر فرهنگها تأثیرگذار هستند و به همین جهت در میان انواع تحریمهای اعمال شده توسط بیگانگان؛ اما فعالیت رسانههای خود را در کشور ما تحریم و تعطیل نکرده، بلکه برای تخریب سرمایههای دینی و اجتماعی ایرانیان، پولهای کلانی را هزینه میکنند.
در حال حاضر رسانهها میتوانند با تولید انواع بازیها، سریالها و محتواهای جذاب به ابزاری برای هویت دادن به افکار عمومی تبدیل شوند و با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت ذهن و افکار مردم، در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، واکنشهای اجتماعی، حب و بغضها و حتی در زندگی شخصی و تمایلات و گرایشهای روزمره مردم تأثیرگذار بوده و به عبارتی دنیا و آخرت مردم را بسازند.
رسانهها در عصر ارتباطات به مثابه نوعی تغذیه و طعام فکری عمل میکنند و مصداق آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» هستند که همچون غذای سالم یا مسموم با فرصت و تهدیدهایی که به همراه دارند، میتوانند موجب رشد و ارتقای انسانها یا باعث صدمه و آسیب به جامعه باشند؛ از این جهت جدای از وظیفه حاکمیت در ساماندهی فضای مجازی، افراد جامعه نیز در عین استفاده از رسانه، ناگزیر هستند سواد رسانهای را فرا بگیرند.
#حجاب
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌انحصار اقتصاد و رسانه را بشکنید!
✍ پوریا نقدی
یک دولت مرکزی قوی هیچوقت اجازه انحصار در هیچ زمینه ای به هیچ فرد یا شرکتی نمی دهد چون همان فرد یا شرکت بیش از اندازه بزرگ و بعد مافیا و بعد مقابل خود نظام می ایستد و طغیان می کند !
دلیلی ندارد امثال اسنپ و دیجی کالا کل بازار را دست بگیرند، رقبا را تقویت و سهم بازار را تقسیم کنید.
در رسانه هم همین هست یعنی نباید در مقطعی کل انتن را به مدت طولانی دست چند سلبریتی مثل مهران مدیری و رامبد جوان بدهید هم کل رسانه و ارتباط مستمر با مردم را در دست می گیرند و هم به مرور با ایجاد شبکه ارتباطات و مالی گسترده در تبلیغات با ۳۰ میلیاردهای دریافتی بنگاه اقتصادی می شوند!
چه در اقتصاد چه در هنر و رسانه باید دنبال ایجاد رقابت و تقسیم سهم بازار و مخاطب بود باید به ده ها برنامه بهتر از دورهمی ضعیف مدیری با جوانان فرصت داد باید در اقتصاد ده ها شرکت مثل اسنپ و ده ها شرکت رقیب دیجی کالا داشته باشیم و ده ها شرکت مثل سایپا و ایران خودرو و ...
خودتان امثال فردوسی پور و مدیری و رامبد جوان را با آنتن های شبانه و ۱۰ سال پشت سرهم !باد کرده و طرف را به توهم ریاست جمهوری می رسانید بعد باید کلی انرژی بگذارید تا دوباره باد طرف را خالی کنید!
بعد از این همه تجربه دیگر اشتباه و رفتن در روندهای غلط قبلی از کسی پذیرفته نیست.
این همه تسهیلات و بودجه های تلف شده در کشور داریم شرکت های مختلف را در بازارهایی که جذابیت سرمایه گذاری دارند تقویت و کمک کنید تا اینجور نباشد کل بازار دیجیتال مارکتینگ دست دیجی کالا و بازار حمل و نقل شهری ما دست اسنپ باشد دنبال ایجاد رقابت و تقسیم سهم بازار و عدم انحصار باشید.
شوهای شبانه هم معمولا به جز بزرگ کردن و نشان دادن و تبلیغ ۲۴ ساعته صرف مجری برنامه ثمری برای مخاطب نداشته و مطمن باشید با حذف امثال دورهمی و خندوانه چیزی از فرهنگ و هنر مردم کم نمی شود بلکه وقتشان هم پای عاشق شدی مهران مدیری و بخند خندوانه رامبد جوان تلف نمی شود !
دنبال ساخت کارهای فرهنگساز و فاخر باشید ما ۳۰۰ هزار شهید داده ایم سرجمع چند سریال از شهدا در بعد از انقلاب ساخته اید؟!
هنوز نتوانسته اید یک سریال مناسب از امام خمینی وشهید سلیمانی و شهید صیاد و دیگر بزرگان کشورمان بسازید و لنگ مدیری و رامبد جوان هستید و بودجه تلف می کنید!
در ساخت شوهای شبانه هم دنبال کارهای آموزنده باشید که مخاطب در کنار سرگرمی چیزی هم از فرهنگ و مشاهیر و تاریخ و علم بیاموزد چرا یک برنامه شبانه با محوریت شناخت مشاهیر کشور در قالب جذاب نساختید که نوجوان ما به جای شنیدن صحبت بی فایده مدیری با فلان هنرپیشه زن بزرگان کشور خود بشناسد.
با تجربه های قبلی خیلی بیشتر در همه زمینه ها دقت کنیم و هوشیار باشیم وجلوی انحصار در هر زمینه چه اقتصاد و چه هنر را بگیریم که انحصارگران همیشه آماده طغیان اند!
باید ظرفیت ها را باز کنید و با ورود جوانان مستعد و دلسوز در همه بخش ها خون تازه ای به پیکره هنر و اقتصاد کشور تزریق کرد.
#اقتصاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ امکان وحدت در وضعیت تنوع
(بخش اول)
✍ حبیب الله بابایی
تمدن به مثابه «کلانترین نظام (ابرنظام) مناسباتِ انسانی» پیوسته در حال تحول (تحول دوری و حلزونی، تحول صعودی یا نزولی) و تسری به جوامع انسانی دیگر است. این ابرنظام نه یک مجموعۀ انباشته از عناصر و سازههای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بلکه یک َابَرسیستم کلان انسانی است. در این تعریف از تمدن که معنای آن به مفهوم «امت» در قرآن نزدیکتر میشود، تکثر گروهها، فرهنگها و بهطورکلی واحدهای اجتماعی مورد تأکید قرار میگیرد. به بیان دیگر در یک تمدن سخن از یک فرد، یک ملت یا یک زبان و حتی یک آیین نیست. هرچند ممکن است یک آیین و یک فرهنگ در تمدنی غلبه داشته باشد؛ لیکن در یک تمدن، همواره انسانهای مختلف، فرهنگهای متعدد و زبانهای گوناگون وجود و حضور دارند. نقش و کارکرد تمدن در این وضعیت، ایجاد ارتباطی انسانی، اخلاقی و عادلانه در میان همۀ ابنای انسانی است.
با توجه به این رویکرد در تحلیل ماهیت تمدن و در پاسخ به مسئلۀ «وحدت در وضعیت کثرت» میتوان وحدت را به دو صورت حداقلی و حداکثری یا به معنای دقیقتر وحدتی طیفی که معطوف به شرایط و زمینههای تاریخی و اجتماعی باشد، تعریف و ترسیم کرد. در وحدت حداکثری، نهتنها ظواهر و رفتارهای کلان اجتماعی همسو هستند (آنچه در وحدت صوری و حداقلی مطرح است)، بلکه افکار، ارزشها و باورها و همینطور عقلانیت جمعیِ یک تمدن نیز از وحدت، همسویی و درهمتنیدگی برخوردار است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👔 جولان جنتلمنها
✍️ علی کردانی
پادوهاشان در رسانههای بیبیسی و انگلیسی مردم را به آشوب و آتش تشویق میکنند؛ اربابانشان نیز همان مردم را تحریم میکنند و اینگونه سناریوی جنتلمنهای تروریست عملی میشود.
بر این اساس رهبر انقلاب پس از شهادت حاج قاسم فرمودند: «جنتلمنهای پشت میز #مذاکره، همان تروریستهای #فرودگاه_بغداد هستند.»
همینقدر نامرد!
#تروریست
#آشوب_تحریم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 راه رهایی از عرضه و تقاضای «ابتذال»
✍️احمدحسین شریفی
🔻ابتذال («banality») از ماده «بذل» به معنای «بخشش» است اما در اصطلاح عبارت است از «پستی»، «بیارزشی» یا «چیز بیارزش یا کمارزشی که برای کسی یا کسانی ارزشمند تلقی میشود».
🔻برخی از آدمیان اینگونهاند که:
به امور «بیاهمیت»، «اهمیت» میدهند!
مسائل «سطحی» را «عمیق» میپندارند!
امور «دمدستی» را «دوردست» میبینند!
«حاشیهها» را «متن» میانگارند!
«هیجان» را «عقل» میدانند!
🔻بخش زیادی از زندگی چنین افرادی در پیگیری اخبار بازیگران و هنرپیشگان و سلبرتیها و اخبار حوادث رسانهها و زندگی شخصی و خصوصی وزرشکاران و امثال آن صرف میشود. اصطلاحاً گفته میشود که چنین افرادی گرایشی شدید به «امور مبتذل» دارند؛ یعنی اموری که فینفسه ارزش چندانی ندارند، اما در نگاه اینان خیلی ارزشمند و مهماند!
🔻معالاسف باید گفت علیرغم آنکه «عقلانیت» از ویژگیهای ممتاز آدمیان دانسته شده است؛ اما بخش اعظمی از آدمیان پیرو امور «مبتذل»اند تا امور «عقلانی»!
وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُون(انعام، ۱۱۶)
🔻رسانههای نوین و بسیاری از سلبرتیهای هنری و ورزشی عصر جدید نیز با فهم این نکته، به منظور جلب توجه بیشتر و کسب شهرت بیشتر، سعی میکنند این خواسته و تمایل اکثریت را ارضا کنند! آنان روزانه با انتشار تصاویر شخصی از مسائل معمولی زندگی خود، (غذاخوردن، مسافرت کردن، وسایل شخصی زندگی و ...) با ارضای میل مبتذلانه مخاطبان، میکوشند ماهی مراد خود را صید کنند.
🔶بهترین کار برای رهایی از این وضعیت و حرکت به سمت عقلانیت عبارت است از: «تقویت خودشناسی»، «توجه به عزت و کرامت انسانی»، «بصیرت اجتماعی»، «برخورداری از تعالیم و معارف اصیل و درست» و
تبیین «اخلاق شهرت» و تشریح «رسالتها و وظایف اجتماعی و فرهنگی مشهوران».
#اخلاق
#شهرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✴️ حد و مرز وحدت
✍️ آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی
ما بر سیاست وحدت و تقریب در نظام اسلامی تحفظ داریم؛ اما اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه و زاویه ی نگاه در این مقوله مهم با متصدیان وحدت و تقریب داریم.
وحدت در نگاه ما فقط به معنای این است که به عقاید و مقدساتِ پیروان دیگر مذاهب اهانت نکنیم و از سبّ و لعن در اجتماعات و رسانه ها پرهیز کنیم ، و تقریب هم فقط به معنای این است که بر مشترکات عقایدی و فقهی و اخلاقی تاکید بورزیم و به اختلافاتی که در این سه موضوع داریم دامن نزنیم.
ما وحدت و تقریب را در همین حد قبول داریم و نه بیشتر از آن ، چون بیشتر از آن موجب عقب نشینی از مواضع برحق شیعه و کتمان حقایق تاریخی و عدول از مسلمات عقاید حقه تشیع و تحریف تاریخ میگردد و موجب استمرار ظلم و تضییع حق اهل بیت علیهم السلام میشود.
ما وادادگی و کتمان حقایق و تعاریف و تملق های بیجا و ناحق را که به بهانه وحدت انجام میشود روا نمیدانیم، و روال کنونی وحدت و تقریب را بی ثمر و موجب تجری در باطل و فرصت سازی برای گروههای تکفیری و تروریستی وهابیت منحوس و موجب گستاخی بیش از حد مفتی نمایان متخاصم با شیعیان مظلوم میدانیم.
تقریب و وحدت موثر و عقلایی آن است که بزرگان شیعه همچون شرف الدین، علامه امینی، سید حسین بروجردی، امامموسی صدر و امثالهم عمل کردند، و بدون وادادگی و بدون عدول از حقانیت تشیع، بر جهان شیعه و سنی اثر گذاشتند و موجب روشن شدن حقایق و تغییر نظر شخصیت هایی مثل شیخ شلتوت و فتاوای او شدند، و توانستند کتب فقهی شیعی را در متون و منابع درسی الازهر مصر بگنجانند. و یا مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین در مسجدالحرام به امامت بایستد.
اما امروز جریان وحدت و تقریب یکسویه است و با هزینه های گزاف از منابع امام زمان و از خزانه ملت شیعه بیش از چهل سال است که صرف امتیاز دهی نا متناسب به پیروان افراط گرای دیگر مذاهب میشود و در واقع جریانات افراطی ضدشیعی را هم حاکمان وهابی کشورهای عربی تقویت میکنند و هم بطور ناخواسته حاکمان شیعی ما ، و این در طی چهار دهه موجب آسیب به کیان و وضعیت و موقعیت شیعه در ایران و جهان شده است و نشانه بد آن همین به همخوردن توازن جمعیتی در مناطق مرزی دورتا دور ایران است که به استانهای مرکزی هم گسترش یافته است و خطر بحران جمعیت را آشکار کرده است.
سیاست کنونی وحدت و تقریب ، روند شیعه زدایی از ایران را کوتاهتر کرده و آینده ملت شیعه ایران را به چالش جدی کشیده است و نظر بسیاری از اساتید و بزرگان حوزه بر این است که برای حفظ ایران شیعی باید این سیاست وحدت و تقریب که دو نهاد هزینه بر متولی آن هستند و همایشهای بی نتیجه و فعالیت های کم حاصلی را انجاممیدهند ، امروز وقت آن است که در نظام اسلامی با فوریت اصلاح و تعدیل شود و رویکرد متناسب با مقتضیات زمان در آن اتخاذ گردد.
مجمع جهانی شیعه شناسی مرکب از اندیشه ورزان و نخبگان علمی و اساتید و محققین حوزه ها و دانشگاهها و دپارتمانهای علمی و کرسیهای شیعه شناسی از کلیت و اجمال سیاست وحدت و تقریب و منویات امام و رهبری تبعیت میکند ، اما حق آزاد اندیشی و نقّادی و اعتراض به روند و کنش های معیوب فکری و عقیدتی را برای خود و هر تشکل مستقل علمی و دینی محفوظ میداند.
امید است متولیان وحدت و تقریب دیگر صداهای موجود در حوزه و دانشگاه را هم بشنوند و با حوزویان و دانشگاهیان دلسوز و منتقد اتاق های واقعی اندیشه ورزی و نقّادی تشکیل بدهند و بر روند نا مقبول چهاردهه گذشته ابرام و سماجت نداشته باشند و راه تغییر و بهبود را مسدود نکنند.
#هفته_وحدت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN