eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️عمر سعد وقتی به گندم ری نرسید و دید هم منفور بنی هاشم هست و هم توسط بنی امیه کنار زده شده، گفت: «هیچ کس زیان‌کارتر از من به خانه خویش بازنگشت؛ زیرا از امیری فاجر و ظالم اطاعت کرده و عدالت را پایمال و قرابت را قطع کرده‌ام.»(1) خلاصه یه چیز تو مایه‌های چوب دو سر نجس... (1) بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۷م، ج۳، ص۲۱۱. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
🔸کمی زندگی کنیدعلی کردانی دسترسی آسان به اطلاعات، تسهیل امور بانکی و سرعت ارتباطات، ایجاد فضای کسب و کار، تسهیل و تنوع در آموزش، جزء امتیازات ویژه این فضا محسوب می‌شود و در کنار آن جذابیت‌ها و کششی که در فضای مجازی وجود دارد رده‌های سنی مختلف را در خود حل کرده است. در این میان چه اندازه خانم‌ها و آقایانی که بی‌هیچ هدف و سرمایه‌گذاری‌ای، صبح تا شب را در فضای مجازی می‌گذرانند؛ به‌‌خصوص جوانانی که خوش‌ترین و گل‌ترین لحظات زندگی‌شان را از دست می‌دهند و شانس کسب نشاط از طریق ورزش، کار، تشکیل خانواده یا در کنار خانواده بودن را از دست می‌دهند. مارتین کوپر مخترع موبایل می‌گوید: «من کمتر از ۵ درصد از وقت روزانه خود را صرف استفاده از موبایل می‌کنم» و به این ترتیب حتی مخترع موبایل هم آگاه به آسیب‌های فردی و اجتماعی ابزار مدرن بوده است؛ ابزاری که در عین کارآمدی می‌تواند فرد را در زمینه‌های دیگر ناکارآمد کند. امروز نه تنها فرزندان بلکه پدران و مادران جذب فضای مجازی شده و بر ساعات مِهرشان، مُهر بی‌مِهری نهاده‌اند، تا آن‌جا که نسبت به استفاده از این فضا دچار اعتیاد شدند. در صورتی که اگر والدین فرزند خود را درون خانه، سرشار و لبریز محبت نکنند؛ احتمال دارد به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در بیرون خانه به گدایی محبت از دیگران و نابکاران روی آورند. در سال‌های نه چندان دور، پدر خانواده محور اقتدار و شب‌نشینی‌های خانوادگی و مادر خانه محور امید و آرامش بود؛ اما وضعیت معاصر به گونه‌ای است که موبایل‌ها در آن فرمانروایی می‌کنند؛ در همین راستا مارتین می‌گوید: «مردم باید تلفن‌های‌شان را کنار بگذارند و کمی زندگی کنند.» والدین امروزی در شب‌نشینی‌ها‌ یک چشم‌شان به تلویزیون و یک چشم‌شان در موبایل است و هم‌صحبتی و هم‌اندیشی با فرزندان، آخرین تلاش آن‌هاست. در چنین وضعیتی تربیت نسل جدید از خانواده به فضایی آشنا اما ناآشنا به‌نام فضای مجازی منتقل می‌شود و معلوم نیست آموزش و تربیت فرد سر از کجا درآورد! در مواردی فضای مجازی افراد را از جاده اعتدال خارج کرده و به رفتارها و زندگی ژوئی سانسی سوق می‌دهد. از این رو هر چه بر جذابیت‌ و ظواهر کاذب آن شبکه‌ مجازی افزوده شود بر روان‌پریشی و اتلاف عمر افزوده خواهد شد. در همین راستا مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان می‌دهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است؛ طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند؛ بنابراین بایستی بهار زندگانی را پاس داشت و به گذر عمر که همچون ابری در گذر است توجه داشته باشیم. «عجب پایی گریزان دارد این عمر تو گو باران ریزان دارد این عمر مگر از دنگ ساعت‌های خود‌کوک که دم‌هایی گریزان دارد این عمر به اسکی‌باز می‌ماند که پایی همه لغزان و لیزان دارد این عمر» @HOWZAVIAN
🔻وقتی که نظامیان و مسئولین از چشم ما افتادند 🔻اینجا هیچ وقت مثل سوریه نیست و نمی شود 🔻 رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان ✍ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج و عضو تحریریه مدادالفضلاء تصحیح خطاها متوقف درتشخیص و کشف آنهاست و تشخیص خطاها متوقف در ایستگاه عبرت هاست پس کشف و تصحیح خطا ها متوقف در ایستگاه عبرت هاست و این یک صغری و کبری ونتیجه گیری منطقی است که هر ذهنی آن را می پذیرد. ‌ اینجا هیچ وقت مثل نیست و نمی شود چون مردم اجازه نمی دهند اما نمی توان هر چه بادابادی که جلو رفت و برای عبرت گرفتن می گوییم حتی اگر هم برای بعضی ها خنده دار و یا حتی باور نکردنی باشد. وقتی از شهروندان سوریه بپرسی که چگونه شد که به اینجا رسیدین اینگونه می گویند که از زمانی شروع شد که دار العدل (دادگاه) را اول زبانی بعد به صورت عملی به آتش کشیدند و جوانانی بودند که فریاد می زدند که این کار درستی نیست اما گوشی نمی شنید و با خنده های مستانه بنزین بر آتش می ریختند. از برخی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که آتش جنگ درسوریه و جرقه ورود تکفیری ها از در و دیوار کشور و تجاوز به ناموس ها و خون ریزی ها از آن زمانی كه چند محصل با دیوار نویسی و شعارنویسی هایی که بیشتر جنبه بازی داشت تا واقعیت علیه حكومت شروع شد و با اعتراضات خياباني پدر و مادران که خیال می کردند می توانند به سوی رفاه بیشترپیش بتازند و همان ها که به رئیس جمهور سوریه چند وقت قبلش رای محکمی داده بودند معترض او شدند ادامه یافت و با تشویش و رجزخوانی رسانه ها داخلی و خارجی و همراهی ساده دلان مواجه شد و نتیجه هایی که خودتان می بینید. از گروهی دیگر که بپرسی اینگونه می گویند که از یک سال قبل از اعتراضات خیابانی شروع شده بود و مخالفان با انبار کردن امکانات دارویی برای زخمی های آینده و سلاح ها در گوشه و کنار کشوربرای ترورها منتظر بودند تا زمان آسیب زدن و خروج علیه حاکمیت با شعار (الشعب یرید اسقاط النظام) شروع شد و تا الان بیش از چهار صد هزار کشته از زن و کودک و غیر نظامی داریم که روی دستمان مانده اند. عده ای دیگر می گوید که بخاطر حرف ها و فیلم ها و عکس های بود که در شبکه های اجتماعی زده می شد که نیروهای امنیتی بی تجربه کشور ما سوریه چند جوان را با چوب می زدند و زنان و بچه ها گریه می کردند و ما برای دفاع از آنها به خیابان ها آمدیم و شد آنچه که می بینید. دسته ای دیگر می گویند که مسئولین کشور ما برای خودشان و فرزندانشان و نزدیکان خود زندگی رویایی درست کردند و اما نوبت که به مردم کشورشان که می شد جز تنبلی و حرف و حرف در اداره امور چیزی از آنها نصیب ما نمی شد و خواستیم که ادبشان کنیم بعد نظامیان و مسئولین که از چشم ما افتادند یا بهتر بگوییم از چشم ما انداختند پس به غیر خودی ها پناه بردیم و آنها هم رحم مان نکردند و اینها که گفته شد فقط کمی آشنایی به زبان عربی و انگلیسی لازم دارد که مفصل تر آن را ببینیم و بخوانیم و بشنویم. فرجام ها با آغازشان که سنجيده شود عبرت ها پدیدار می شود که در روزگار سیاه و سفید اقوام و ملل و کشور های دیگر براى ما درس های عجیب و باورنکردنی هست تا که عبرت بگیرم قبل از آنکه خودمان عبرت دیگران شویم. @HOWZAVIAN
☑️انتشار یادداشت نویسندگان حوزوی در مطبوعات 🔗 در کیهان امروز می خوانیم: 📌تروریست‌های فرودگاه بغداد نگران حقوق بشر ✍ علی کردانی در مقاله‌ای با عنوان «تأملی بر موارد نقض حقوق بشر در جمهوری فدرال آلمان» این‌گونه آمده است: «در ماه‌آوریل ۲۰۲۰م، خط تلفن ملی مورد حمایت دولت آلمان برای خشونت علیه زنان، افزایش ۲۰ درصدی درخواست مشاوره مربوط به خشونت خانگی را ثبت کرد. طبق خط تلفن، این افزایش در ماه‌های بعدی ادامه داشته است و این موضوع بیانگر افزایش خشونت خانگی علیه زنان است.» یکی از مصادیق مداخله آشکار غربی‌ها و مدعیان حقوق بشر، تشویق جوانان و دختران ایرانی توسط رسانه‌هاشان برای دامن زدن به اغتشاشات و درگیری‌های خیابانی بود. رسانه‌های بیگانه یا مواجب‌بگیران داخلی آنان که شعار «زن، زندگی، آزادی» را در دهان دختران و زنان نجیب ایرانی‌انداختند، خود بهتر می‌دانند که جایگاه فعلی زنان در اروپا به چه فلاکت و عقب‌گردی دچار شده است. ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/251161 @HOWZAVIAN
⁉️ دنیای دیرفهم‌ها 1⃣ حوزه علمیه بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی فهمیده است که باید روحانی مربی برای همه مدارس آموزش و پرورش تربیت کند. 2⃣ چهل سال دیگر هم می‌فهمد که برای وزارت فرهنگ و ارشاد باید روحانی روزنامه‌نگار و هنرمند تربیت کند؛ با احتساب اول انقلاب می‌شود ۸۰ سال دیرفهمی! ✍ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
شما دیگه چرا؟! ✍ بابک شکورزاده 🔷️هر از گاهی از آقای ضرغامی حرکات و اقوالی مشاهده می‌شود که با شئونات یک مسئول مسلمان و انقلابی سازگاری ندارد. یک بار فیلمی از او منتشر می‌شود که در مواجهه با دختر بالغی که حجاب ندارد، بدون اینکه تذکری بدهد، دستی هم بر سر او می‌کشد و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده! این یعنی خلاف شرع آشکار! اخیرا هم توئیتی زده و ضمن انتقاد به عملکرد ستاد امر به معروف نوشته: "بابا جون مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند." 🔷️ظاهرا روحیه لیبرالی و دموکراتیک جناب ضرغامی گُل کرده و برای خوشایند عده‌ای، امر به معروف و نهی از منکر را سبک می‌انگارد. ممکن است که ستاد امر به معروف در عملکرد خود دچار اشتباهاتی شده باشد؛ ولی این درست نیست که صورت مسئله پاک شود و از بیخ و بن امر به معروف را به چالش بکشیم. 🔷️جا دارد که از ایشان بپرسیم که آقای ضرغامی شما دیگه چرا؟ شما که مثلا جزء مسئولین متدین و انقلابی بودید! وقتی که شمای نوعی این‌گونه نسبت به امر به معروف موضع‌گیری می‌کنید، از دیگران چه انتظاری باید داشت؟ فراموش نکنیم که قیام ماندگار سالار شهیدان برای چه بود! @HOWZAVIAN
💥یک «مخالفمِ» خوب ✍️ سیدجواد محمدزاده مخالفم هر انسان نیک سرشتی با جمعی، یک گوشه ای نشسته اند و شب و روز در حال تلاش برای اسلامی هستند. کوه را جابجا می کنند! عمق دریاها را می نوردند! میلیاردها اسکناس را خرج تولید و تکثیر می کنند! مخالفم از این هم انزوای فرهنگی! حوزه علمیه در گوشه ای نشسته و سخت در حال تجزیه فعل و فاعل و تمییر و حال است! دانشگاه در حصار نرده های خود، مقاله می نویسند و پایان نامه تولید می کند! مدراس در گردونه زنگ هاو صف و کیف و مداد و پاک کن و تعطیلات،حروف الفبا و جمع و تفریق و ضرب و تقسیم؛ همچنان می چرخند! مساجد با صدای اذان رنگ پریده، الله اکبر می گویند و چند رکعت نماز می گذارند و با خیال آسوده درب مسجد را چند قفله می کنند! هیات، هر هفته بصورت منظم و دقیق با تیک تاک مداح و سخنران در حال برگزاری مراسم هفتگی خود است! نویسندگان کتاب، هر روز می نویسند و تیراژ کتاب خود را به عرش الهی رسانده اند و سرمست از این همه کتاب رنگارنگ هستند! گل فروشی سرکوچه ما نیز همچنان گل کاکتوس می فروشد! 👈 از این نویسنده بیشتر بخوانید @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سواد رسانه‌ای مردم؛ پاشنه آشیل رسانه‌های سعودی لندنی ✍ مجتبی عباسی در عملیات روانی و جنگِ رسانه‌‌‌ای علیه ایرانیان توسط بنگاه‌های شایعه پراکنی سعودی، لندنی معمولا از کلیدواژه‌های اصلی تولید خبر اعم از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر استفاده نمی‌شود و رسانه‌های معاند با ترفندهای خبری پاره حقیقت‌گوئی، وارونه نمایی و ایجاد شک و تردید در اذهان جامعه تلاش می‌کنند دوگانه سازی کرده یا با تحریک احساسات، جاانداختن یک شایعه یا دروغ از ارزش‌های ایرانی، اسلامی، اعتبارزدایی کرده و انسجام اجتماعی را درهم بشکنند، به عبارتی از میان آب گل‌آلود دوقطبی‌سازی‌ها، اهداف شوم تجزیه‌طلبی و سوری سازی ایران را صید کنند. عجیب‌تر از آنها همصدایی و همکاری آشکار برخی از سلبریتی‌ها و مخرج مشترک شدن خواص غربزده با گروهک‌های تجزیه طلب، منافقین و محور عبری، عربی و غربی بود که همراه با انقلاب ربات‌ها از همان ابتدای فتنه، شمشیر را از رو بسته و از هجمه به قرآن کریم و قانون کشور، از چنگ اندازی به نظام اسلامی و مقابله و مخالفت با فرهنگ ایرانی، اسلامی و نمادهای ملی و مذهبی ابایی نداشتند. افراد مشهور یا متخصص در رشته‌های مختلف، اما پیاده در زمینه سواد رسانه‌ای که همچون راننده مدعی و ناشی با جان و مال مردم و آبروی کشور، بازی کردند و با عملکرد احساسی، غیرمسئولانه و غیرعقلانی خود در فضای مجازی بر آتش فتنه دمیده و برای چندمین مرتبه، بی‌سوادی رسانه‌ای خود را اعتراف کردند؛ هرچند تکرار اشتباه این افراد همانند فتنه‌ ۸۸ موجب خسارت به بیت‌المال و بهانه فشارهای بین‌المللی و تحریم مردم ایران را فراهم کرد و باعث ریختن خون ده‌ها فرد بی‌گناه در آشوب‌های خیابانی شد. فارغ از آسیب شناسی فرهنگی و بررسی راهکارهای حفظ حریم مقدسات و قوانین کشور، اما موضوع تأمل برانگیز و شاید مغفول در این ماجرا، آشکار شدن ماهیت اصلی براندازان برای مردم، فاصله عمیق شعارهای آزادیخواهانه ضدانقلاب با وحشی‌گری آنها در سیرک لندن و پاریس و اعتراف ضمنی برخی از اپوزیسیون به اهداف شوم و توطئه‌های پشت پرده بود. به هرحال تنها موضوعی که در تحلیل‌ها آشوب‌ها کمتر به آن پرداخته شد و معمولا در این قضیه و رویدادهای مشابه، زمینه موج سواری رسانه‎های معاند را فراهم کرده است، ضعف سواد رسانه‌‌ای افراد فریب خورده به معنای عدم تحلیل محتوا، اعتماد و دنباله‌روی از رسانه‌های دشمن است. امروزه مأموریت یک رسانه‌، رساندن حرف‌ها، پیام‌ها، دیدگاه‌ها و محتواهای تولید شده توسط مدیران، متخصصان و اتاق فکرهای یک رسانه است؛ از این‌رو بی‌شک رسانه‌‌ها بر فرهنگ‌ها تأثیرگذار هستند و به همین جهت در میان انواع تحریم‌های اعمال شده توسط بیگانگان؛ اما فعالیت رسانه‌های خود را در کشور ما تحریم و تعطیل نکرده، بلکه برای تخریب سرمایه‌های دینی و اجتماعی ایرانیان، پول‌های کلانی را هزینه می‌کنند. در حال حاضر رسانه‌ها می‌توانند با تولید انواع بازی‌ها، سریال‌ها و محتواهای جذاب به ابزاری برای هویت دادن به افکار عمومی تبدیل شوند و با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت ذهن و افکار مردم، در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، واکنش‌‌های اجتماعی، حب و بغض‌ها و حتی در زندگی شخصی و تمایلات و گرایش‌های روزمره مردم تأثیرگذار بوده و به عبارتی دنیا و آخرت مردم را بسازند. رسانه‌ها در عصر ارتباطات به مثابه نوعی تغذیه و طعام فکری عمل می‌کنند و مصداق آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» هستند که همچون غذای سالم یا مسموم با فرصت و تهدیدهایی که به همراه دارند، می‌توانند موجب رشد و ارتقای انسان‌ها یا باعث صدمه و آسیب به جامعه باشند؛ از این جهت جدای از وظیفه حاکمیت در ساماندهی فضای مجازی، افراد جامعه نیز در عین استفاده از رسانه‌، ناگزیر هستند سواد رسانه‌ای را فرا بگیرند. @HOWZAVIAN
📌انحصار اقتصاد و رسانه را بشکنید! ✍ پوریا نقدی ‏یک دولت مرکزی قوی هیچوقت اجازه انحصار در هیچ زمینه ای به هیچ فرد یا شرکتی نمی دهد چون همان فرد یا شرکت بیش از اندازه بزرگ و بعد مافیا و بعد مقابل خود نظام می ایستد و طغیان می کند ! دلیلی ندارد امثال اسنپ و دیجی کالا کل بازار را دست بگیرند، رقبا را تقویت و سهم بازار را تقسیم کنید. ‏در رسانه هم همین هست یعنی نباید در مقطعی کل انتن را به مدت طولانی دست چند سلبریتی مثل مهران مدیری و رامبد جوان بدهید هم کل رسانه و ارتباط مستمر با مردم را در دست می گیرند و هم به مرور با ایجاد شبکه ارتباطات و مالی گسترده در تبلیغات با ۳۰ میلیاردهای دریافتی بنگاه اقتصادی می شوند! ‏چه در اقتصاد چه در هنر و رسانه باید دنبال ایجاد رقابت و تقسیم سهم بازار و مخاطب بود باید به ده ها برنامه بهتر از دورهمی ضعیف مدیری با جوانان فرصت داد باید در اقتصاد ده ها شرکت مثل اسنپ و ده ها شرکت رقیب دیجی کالا داشته باشیم و ده ها شرکت مثل سایپا و ایران خودرو و ... ‏خودتان امثال فردوسی پور و مدیری و رامبد جوان را با آنتن های شبانه و ۱۰ سال پشت سرهم !باد کرده و طرف را به توهم ریاست جمهوری می رسانید بعد باید کلی انرژی بگذارید تا دوباره باد طرف را خالی کنید! بعد از این همه تجربه دیگر اشتباه و رفتن در روندهای غلط قبلی از کسی پذیرفته نیست. ‏این همه تسهیلات و بودجه های تلف شده در کشور داریم شرکت های مختلف را در بازارهایی که جذابیت سرمایه گذاری دارند تقویت و کمک کنید تا اینجور نباشد کل بازار دیجیتال مارکتینگ دست دیجی کالا و بازار حمل و نقل شهری ما دست اسنپ باشد دنبال ایجاد رقابت و تقسیم سهم بازار و عدم انحصار باشید. ‏شوهای شبانه هم معمولا به جز بزرگ کردن و نشان دادن و تبلیغ ۲۴ ساعته صرف مجری برنامه ثمری برای مخاطب نداشته و مطمن باشید با حذف امثال دورهمی و خندوانه چیزی از فرهنگ و هنر مردم کم نمی شود بلکه وقتشان هم پای عاشق شدی مهران مدیری و بخند خندوانه رامبد جوان تلف نمی شود ! ‏دنبال ساخت کارهای فرهنگ‌ساز و فاخر باشید ما ۳۰۰ هزار شهید داده ایم سرجمع چند سریال از شهدا در بعد از انقلاب ساخته اید؟! هنوز نتوانسته اید یک سریال مناسب از امام خمینی وشهید سلیمانی و شهید صیاد و دیگر بزرگان کشورمان بسازید و لنگ مدیری و رامبد جوان هستید و بودجه تلف می کنید! ‏در ساخت شوهای شبانه هم دنبال کارهای آموزنده باشید که مخاطب در کنار سرگرمی چیزی هم از فرهنگ و مشاهیر و تاریخ و علم بیاموزد چرا یک برنامه شبانه با محوریت شناخت مشاهیر کشور در قالب جذاب نساختید که نوجوان ما به جای شنیدن صحبت بی فایده مدیری با فلان هنرپیشه زن بزرگان کشور خود بشناسد. ‏با تجربه های قبلی خیلی بیشتر در همه زمینه ها دقت کنیم و هوشیار باشیم وجلوی انحصار در هر زمینه چه اقتصاد و چه هنر را بگیریم که انحصارگران همیشه آماده طغیان اند! باید ظرفیت ها را باز کنید و با ورود جوانان مستعد و دلسوز در همه بخش ها خون تازه ای به پیکره هنر و اقتصاد کشور تزریق کرد. @HOWZAVIAN
✴️ امکان وحدت در وضعیت تنوع (بخش اول) ✍ حبیب الله بابایی تمدن به مثابه «کلان‌ترین نظام (ابرنظام) مناسباتِ انسانی» پیوسته در حال تحول (تحول دوری و حلزونی، تحول صعودی یا نزولی) و تسری به جوامع انسانی دیگر است. این ابرنظام نه یک مجموعۀ انباشته از عناصر و سازه‌‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بلکه یک َابَرسیستم کلان انسانی است. در این تعریف از تمدن که معنای آن به مفهوم «امت» در قرآن نزدیک‌تر می‌شود، تکثر گروه‌‌ها، فرهنگ‌‌ها و به‌طورکلی واحدهای اجتماعی مورد تأکید قرار می‌گیرد. به بیان دیگر در یک تمدن سخن از یک فرد، یک ملت یا یک زبان و حتی یک آیین نیست. هرچند ممکن است یک آیین و یک فرهنگ در تمدنی غلبه داشته باشد؛ لیکن در یک تمدن، همواره انسان‌‌های مختلف، فرهنگ‌‌های متعدد و زبان‌‌های گوناگون وجود و حضور دارند. نقش و کارکرد تمدن در این وضعیت، ایجاد ارتباطی انسانی، اخلاقی و عادلانه در میان همۀ ابنای انسانی است. با توجه به این رویکرد در تحلیل ماهیت تمدن و در پاسخ به مسئلۀ «وحدت در وضعیت کثرت» می‌توان وحدت را به دو صورت حداقلی و حداکثری یا به معنای دقیق‌تر وحدتی طیفی که معطوف به شرایط و زمینه‌های تاریخی و اجتماعی باشد، تعریف و ترسیم کرد. در وحدت حداکثری، نه‌تنها ظواهر و رفتارهای کلان اجتماعی همسو هستند (آنچه در وحدت صوری و حداقلی مطرح است)، بلکه افکار، ارزش‌ها و باورها و همین‌طور عقلانیت جمعیِ یک تمدن نیز از وحدت، همسویی و درهم‌تنیدگی برخوردار است. @HOWZAVIAN