.
🔶 لوازم نویسندگی
✍️ علیرضا مکتبدار
📌کتاب لوازم نویسندگی جلد اول از کتاب ساختار و مبانی ادبیات داستانی به قلم نادر ابراهیمی است که به کوشش انتشارات روزبهان به چاپ رسیده است.
📌نادر ابراهیمی یکی از نویسندههای برجسته در ایران میباشد که در رشتهی زبان و ادبیات انگلیسی مدرک لیسانس گرفته است. اگر کسی میخواهد نویسنده شود لازم است که این کتاب را مطالعه کند چرا که نویسندگی بیشتر از اینکه استعداد باشد یک مهارت است که باید آن را آموخت و تقویتش کرد همچنین برای نویسندهشدن نیاز به ابزارهایی نیز هست.
📌در این کتاب ابراهیمی از استعداد شروع کرده و سپس به بیان دیگر ویژگیهایی که یک نویسنده خوب باید داشته باشد مثل اراده، جهانبینی، زبانشناسی، عشق و... که هر کدام را در یک فصل مجزا بهخوبی توضیح داده، پرداخته است.
📌ابراهیمی نه تنها صرفا به بیان این ویژگیها نپرداخته؛ بلکه راههای رسیدن و تقویت آنها را نیز بهخوبی شرح داده است. برای مثال در کتاب گفته شده که نویسنده باید با جامعه و طبیعت پیرامونش در ارتباط باشد تا بتواند به تفکرات مورد نیاز برای نوشتن دست پیدا کند.
📌این کتاب به شکوفاشدن استعدادهای نویسنده و بدستآوردن انگیزه و اهداف کمک میکند.
یکی از نکاتی که نادر ابراهیمی در مورد نویسندگی به آن اشاره کرده و لازم به ذکر میباشد این است که این مهارت اکتسابی است و نویسنده باید اصول اخلاقی را نیز رعایت کند.
#نویسندگی
#هنر_نوشتن
#نادر_ابراهیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#پویش_نوشتن
سخنی با متوهمان براندازی
✍آمنه عسکری منفرد
روی سخنم با شماست! با شما که چهلواندی سال است، روزها و شبها در خیال خام خود، به دنبال براندازی نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران هستید! شما که یک سال است دلتان را به ترقهبازیهای شهریور سال گذشته خوش کردید! همان روزها که به بهانهی مرگ مهسا امینی که به اعتراف خودتان برنامهریزی شده و از پیش تعیینشده بود، چند ماهی با شعار «زن، زندگی، آزادی» به دنبال ایجاد فتنه در ایران بودید، اما به فضل الهی و هوشیاری ملت، «هیچ» نصیبتان شد. همان روزها که به شیوهی گروهک منافقین و با خوی وحشیانهی داعش، تعدادی از جوانان مدافع امنیت ایران عزیز را به خاک و خون کشیدید و خواب براندازی را در سر داشتید. خوب گوش کنید با شما هستم.
این بار هم تلاش مذبوحانهی شما بینتیجه ماند و رسوا شدید. میدانید چرا؟
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
تاریخ و انتخاب
✍نجمه صالحی
سراسر زندگی بشر و حتی تاریخ با انتخاب عجین شده است. انتخابهای خرد و کلان نظیر انتخاب دوست، انتخاب رشته، انتخاب همسر، انتخاب کاری جای کار دیگر یا شخصی جای شخص دیگر و...
در تاریخ، این انتخاب همیشه بهدست مردم و بدنه جامعه نبوده است، از قضا بیشتر تحولات تاریخ در دست انتخاب سلاطین، حکما و سردمداران حکومتی بوده و عوام، به ناچار تابع این انتخاب اجباری یا تحمیل شرایط میشدند!
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
ترس و درس
✍زهرا نجاتی
داستان تلخ بعضی سلبریتیها که در ایام ززا، هرچه خواستند، گفتند و کردند و بعدها چوبش را خوردند.
داستان تلخ نیتها(nitt) همان گروهی که نه آموزش میبینند نه ارزش و ضد ارزش می آموزند در نتیجه ارزان هستند و دست یافتنی. با کمترین وعدهای اسباب سوءاستفاده بقیه را فراهم میکنند. داستان تلخ تمام زنانی که فریب بازی کثیف فمنیسم را خوردند و میخورند.
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
تقابل فرهنگ سنتی و مدرن در ژاپن
✍فاطمه شکیب رخ
فرهنگ سنتی مردم ژاپن که بر احترام و ادب متقابل استوار بود با ورود به عصر صنعتی و تمدن غرب متحول گردید! در این راستا جایگاه متفاوت زنان امروز، با شنیده های پیشین ما تفاوت دارد!
در ژاپن بيشترين بار زندگی خانوادگی و اجتماعي بر دوش زنان است و حضور اجتماعي زنان در جامعه، با پا به پای بودنِ مردان، ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ آنها در زندگی روزمره، بايد رضايت همسر و فرزندان و هم كارفرما را تأمين كنند! زنان ژاپنی، نسبت به جمعیت زنان شاغل ایالات متحده در ابعاد بالاتری کار میکنند.
متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
.
تضعیف یا تقویت مناسک دینی؟
✍زينب نجیب
[۱]. برخی افراد نه از سر دلسوزی و نگرانی برای عمل به دین بلکه به دلایلی مانند ژست روشنفکری، هر روز به بهانهای به مناسک دینی میتازند و با تحلیلیهایی به قول خودشان جامعهشناسانه آن را فاقد اعتبار مینامند. ژست روشنفکرانه کوچکترین علت مقابلهی آنهاست. در میان برخی از آنها میتوان به وضوح اصل نگرانی در باب گسترش و بسط دین و دینداری را شاهد بود. چرا نگران نباشند؟ آنان که شبانهروز از دشمنی با نظام و انقلاب دست بر نمیدارند اما در اغلب موارد نتایج عکس میگیرند؛ نگران که هیچ باید عصبانی نیز باشند. اما نگارنده فارغ از جدل با این جماعت به دنبال تبیینی در راستای یکی از کارکردهای مناسک دینی است.
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#پویش_نوشتن
نامهای به شیرین ابوعاقله
✍فاطمه ابنعلی
🔹سلام شیرین جان؛ میدانم در بهشت حالت خوب است؛ اگر از حال ما بپرسی باید بگویم خستهایم اما با تمام قدرت پای #حقیقت ایستادهایم.
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
تهدید نسل، نتیجهی تحدید نسل
✍مرضیه عاصی
[1].تلاش برای تکثیر نسل، جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از مهمترین وظایف مسئولان و آحاد مردم است که افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگساز، در این مورد وظیفهی سنگینتری را بر عهده دارند و میتوانند آن را با پرهیز از آسیبهای احتمالی پیش ببرند و آیندهی کشور را از آن بهرهمند بسازند."به دستاندرکاران این حسنهی ماندگار توصیه میکنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگسازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند."(بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی،۲۸بهمن۱۴۰۰) چون سهلانگاری در مورد تکثیر نسل باعث از بین رفتن نیروی جوان در سالهای آینده میشود و نسل را تهدید میکند.
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
جامعه متکثر و جامعه واحد(نگاهی به مسئله حجاب)
✍️فاطمه میری طایفه فرد
یکی از این موارد که مورد غفلت واقع شده است، مرزبندی نامرئی درباره زندگی اجتماعی متدینین و مردم عادی و مردمان با رفتار اجتماعی غیردینی است. به بیان راحتتر، این که همه ساحات اجتماعی نیازمند حضور همه طیفهای جامعه است. یعنی در هر صحنه از جامعه، حضور همه جنس از مردمان را باید دید. این حرف مصداق نزدیک این ضرب المثل است که مشت نمونه خروار است. آن چه اکنون جامعه ما به عنوان مشکل بدحجابی با آن مواجه است از همین طیف بندی اشتباه است. اشتباهی که مشخص نیست از کی شروع شده است. مشکلی از جنس برچسب زدن به افراد جامعه و تفکیک آنان از هم بدون در نظر گرفتن آنان عنوان یک ید واحد است. ید واحدی که قرار است کارهای بزرگی بکند، اما از درون گاهی دچار دگردیسی میشود.
🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹با جمعی از فضلای تهران به انجمن کلیمیان تهران رفتیم و آغاز سال نو یهود (روش هشانا) را به هموطنان یهودی تبریک گفتیم.
یهودیان سال نو را با دعا و نیایش و مناسک عبادی آغاز میکنند و توبه و روزه و دوستی و محبت به یکدیگر از جمله آداب سال نو آنهاست.
به اعتقاد یهودیان در دهه اول سال جدید، انسان باید خود را پاک کند و هم از خدا و هم از مردم طلب عفو و حلالیت کند تا مقدرات خوبی همراه با صلح و آرامش و عدالت در سال پیشرو برای آنها توسط خداوند رقم بخورد.
مبدا سال یهودیان خلقت حضرت آدم علیه السلام است که تا امروز ۵۷۸۴ سال از آن گذشته است.
برای یهودیان ایران سرزمینی مقدس است که چند پیامبر بنی اسرائیل در آن مدفون هستند و در دوران بت پرستی و کفر اولین جایی که توانستند آزادانه دینداری کنند ایران و به فرمان کوروش بوده است.
یهودیان ایران، رژیم اشغالگر قدس را فرقهای انحرافی و تندرو همچون داعش میدانند که بویی از دین نبردهاند.
بر خلاف کشورهای اروپایی که به بهانههای واهی مانع تولید غذای حلال و ذبح میشوند، یهودیان در ایران به غذای شرعی دسترسی دارند.
فرمان دهم از دستورات دهگانه یهود (ده فرمان) طمع نورزیدن بر اموال و #ناموس همسایه است.
همچون مسلمین، یهودیان به منجی آخر الزمان اعتقاد دارند که روزی می آید و جهان را از عدل خواهد کرد.
رئیس دارالشرع یهودیان ایران و اعضای انجمن کلیمیان از این دیدار بسیار خرسند شدند و ثمره آن را وفاق ملی و مذهبی در راستای تعالی اخلاق و معنویت دانستند.
✔️ قول سدید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
طب ایرانی اسلامی یا طب مدرن؟!
✍️ محمد علی بابایی ملیکی
برای پیبردن به این موضوع، مهمترین مسئله، نوع نگرش هریک از دو طب به بیمار و بیماری است، نه صرف تعصب و یک جانبهنگری، زیرا هر یک از این دو طب و بعضا بعضی طبهای دیگر در جای خود حائز اهمیت هستند و نمیتوانند جای دیگری را به این راحتی بگیرند.
آنچه ابتدای امر بیان شد،« توصیف نگرش این دو طب» است، که میشود در توصیفهای مختلف بیان نمود، یکی از بهترین این بیانات این است که، در طب ایرانی اسلامی به بیمار توجه خاصی میکند، و دنبال این امر میگردد که چگونه فضای را ایجاد کند که شخص یا اصلا بیمار نشود «یعنی شرائط به گونه ای در بدن شخص باشد که بدنش مساعد بیماری نشود(پیشگیری)» و یا اگر بیمار شد، دوباره شرائط را طوری رقم بزند که روند بیماری نه تنها وجود نداشته باشد، بلکه با مناسب سازی خود بدن، بیماری بکلی ریشه کن شود( درمان)؛ که در این دو مرحله بیان شده، تعبیر به شناسائی و اصلاح مزاج میشود و به خاطر همین مسئله است که عمده ترین بحث این طب بر روی پیشگیری است و بیماری را معمولا در طولانی مدت درمان میکند.
اما آنچه در طب مدرن حائز اهمیت است، تمرکز این طب به خود بیماری است، و دنبال این است که شرائط دیگری که در بیماری مؤثر است «غیر مزاج» را برچیند و یا با خود بیماری بطور مستقل، بدون در نظر گرفتن شاخصه بدن مقابله کند، به خاطر همین عمده مسئله در این طب درمان است «به صورت سریعتر و در مواردی نیز بیماری عود کرده و هرگز ریشه کن نمیشود» نه پیشگیری، گرچه برای پیشگیری دستور عملهایی نیز دارد.
#طب
#پزشکی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹 هجرت گروهی طلاب از قم
✍️حبیبالله اسداللهی
از تحولات حوزههای علمیه بعد از انقلاب اسلامی افزایش کمی طلاب است؛ ولی آمارها از کمبود روحانی در مناطق مختلفی از کشور حکایت دارد. بسیاری از مناطق شهری، روستایی و عشایری به جز ایام موسمی تبلیغی همچون ماه رمضان و دهه اول محرم از حضور تبلیغی روحانیون محروماند. طرحهای سازمانهای متولی امر تبلیغ مانند «طرح هجرت» نیز بهرغم موفقیت نسبی، هنوز نتوانسته این کاستی را رفع کند. یکی از علتهای مهم این ناتوانی، بیرغبتی بسیاری از دانشآموختگان حوزه برای هجرت از قم است که زاییده عوامل مختلفی است.
«کاستیهای مهارتی، ضعفهای شخصیتی، مشکلات انگیزشی و بینشی، شرایط فرهنگی و امکانات مناطق، زمینههای مساعد زیستی و معنوی در شهر قم، سیاستهای مراکز اعزام مبلغ و همراهی نکردن همسر و فرزندان» از عواملی است که انگیزه هجرت دانشآموختگان حوزه را از قم کاهش میدهد. چارهجویی برای این عاملها به رفع محرومیتهای تبلیغی کشور کمک میکند.
چهبسا هجرت فردی طلاب به معضلات فردی، انگیزشی، آموزشی، اقتصادی و خانوادگی نیز بینجامد؛ اما «هجرت گروهی با محوریت نخبگان علمی، فرهنگی و تبلیغی» گره بخش اعظمی از این مشکلات را خواهد گشود. امروزه دهها مدرسه علمیه، پژوهشگاه، مؤسسه فرهنگی و مانند آن در قم وجود دارد. هر کدام از آنها نیز به تربیت نیرو با بهرهگیری از افراد توانمند برای اهداف خود همت گماردهاند. سؤال این است که اگر همین مجموعهها ـ با هر هدف ارزشمندی که دارند ـ در هر یک از مراکز استانها توزیع شوند آیا از اهداف خود باز میمانند؟ به نظر میرسد این تجمع نامتوازن مراکز جریانساز فرهنگی، علمی و اجتماعی در شهر قم به اختلال در تبلیغ گسترده دین دامن زده است. امروزه در دوران انقلاب اسلامی، همهی این سرزمین حریم اهل بیت، علیهمالسلام است؛ بنابراین برای دستیابی به اهداف والای معنوی و علمی باید به جای جای ایران اسلامی نگاهی ویژه داشت.
هجرت گروهی، ضعفهای فردی را جبران میکند و باعث همافزایی توانمندیها، افزایش انگیزهها و خلاقیت و ابتکار میشود. این شیوه از هجرت با محوریت افراد شاخص چنین حسنی را دارد که دانش آموختگان حوزوی از پیشرفت تحصیلی باز نمانند و جلو هجرت دیگر طلاب را هم به سمت قم بگیرد. بهتر از آن، برکات فراوانی برای مردم مناطق دارد. برنامهریزی مناسب با این رویکرد، بخشهای فراوانی از مناطق «شهری، روستایی و عشایری» استانها را از معارف دینی و خدمات اجتماعی برخوردار خواهد کرد. بیفزاییم که برساخت رسانهای از تنبلی و بیهودگی روحانیون در قم با حضور میدانی در مناطق از بین خواهد رفت. این حضور جمعی، بازنمایی درستی از فعالیتهای علمی، تبلیغی و حتی خدمات اجتماعی روحانیون در سطح اذهان جامعه پدید خواهد آورد. این وجه تعاملی پایدار آثار مثبت ارتقای معیشت دانشآموختگان حوزه را نیز در پی میآورد. برآمد دیگر نیز حل مشکل احساس تنهایی و غربت خانوادههای روحانیون است؛ ضمن آنکه ظرفیتهای علمی، فرهنگی و معنوی همسران آنان نیز در ارتقای فرهنگی استانها تأثیر دوچندانی خواهد گذاشت.
از این نکته نیز نگذریم که این شیوه از هجرت با مرکزیت حوزه علمیه قم در تضاد و تقابل نیست. با زمانبندی مناسب، مراکز و گروههای مختلف مدتی از مأموریت خود را در استانها میگذرانند. گروه افزون بر رسالتهای علمی و پژوهشی خود به امور تبلیغی و خدمات اجتماعی در شهرها و روستاها نیز خواهد پرداخت.
#تبلیغ
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حلقه_متن_خوانی
✅ دومین حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت
💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «آینهی جادو، شهید آوینی»
با ارائهی دکتر حسین شرف الدین
▫️شرکت در این حلقهی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است.
برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
✔️ جزئیات بیشتر در مدرسه فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 نخستین کنشگریِ شاعرانه «مدحِ شهیده» با حضور شاعران طلبه و آئینی در هفته دفاع مقدس برگزار میشود.
موضوع ویژه: دفاع مقدس
با اجرای: خانم دکتر خلف زاده
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای سید سلمان علوی (دبیر ستاد راهبری شعر حوزه)
و شعرخوانی شاعران ارجمند:
فرزانه قربانی
سمانه خلف زاده
مریم بسحاق
فاطمه معصومه شریف
ریحانه ابوترابی
منیره عابدی
سمیه خردمند
مهتا صانعی
طاهره سادات ملکی
زمان: سه شنبه۴ مهرماه، ساعت ١۶
مکان: آمفی تأتر طبقه همکف شهید بهشتی
لینک ثبت نام :http://novin.jz.ac.ir
آدرس :سالاریه، بلوار بوعلی، جامعة الزهراء سلام الله علیها
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@shaeranehowzavi
@HOWZAVIAN
@jz_resane
.
نگاه مرحوم آرش میراحمدی به حساسیت بازیگری در نقش روحانیت و نسبت اخلاق و طنز
بازنشر به بهانه درگذشت این بازیگر حوزه کودک و نوجوان👇
آرش میراحمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه طنز جزء جدانشدنی اخلاق است، تصریح کرد: بسیاری از مسائل اخلاقی به زبان طنز مطرح میشود و همیشه در ساختار و برخوردهای زندگی ما وجود دارد. طنز مانند تراشکاری است که ما به آن شکل می دهیم و ممکن است از این فرصت خوب یا بد استفاده کنیم.
میراحمدی اظهار داشت: در حال حاضر در شبکههای اجتماعی، طنزی به وجود آمده که در دو مسیر حرکت می کند؛ یک نوع طنز در واقع خیلی خوب و سازنده داریم و از سوی دیگر طنز مخرب و غیر اخلاقی با همان قدرت و وسعت وجود دارد.
بازیگر سینما و تلویزیون گفت: این دو قطب بسیار قوی در کنار هم در رسانه ها هستند؛ در ما باید این قدرت به وجود بیاید که بدون هیچ مبارزه و ناراحتی ای طنز اخلاقی را غربال کنیم.
وی با اشاره به طنزهای که موجب اختلاف های قومیتی میشوند، بیان کرد: طنز با تمسخر کاملا متفاوت است؛ آنچه که باعث می شود افراد آزرده بشوند تمسخر است نه طنز.
#طنز
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. نگاه مرحوم آرش میراحمدی به حساسیت بازیگری در نقش روحانیت و نسبت اخلاق و طنز بازنشر به بهانه درگذش
.
بخش دوم/ نسبت طنز و اخلاق از نگاه آرش میراحمدی، بازیگر فقید رسانه ملی
میراحمدی با اشاره به اینکه تمسخر از نظر اخلاقی اصلا درست نیست و در طنز می توان کارهای مثبتی انجام داد حتی با قومیت ها هم شوخی کرد، افزود: باید طنز را دوست بداریم و پنجره های دلمان را به روی طنز باز کنیم و در مقابل آن موضع گیری نکنیم.
بازیگر سینما در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک هنرپیشه و فرهنگی چه انتظاری از جامعه حوزوی دارید، گفت: انتظار دارم که فضا به گونهای باشد که افراد در برخورد با یک روحانی راحت باشند و مجبور نباشند شخصیت واقعی را غیر واقعی نشان دهند.
وی در پایان با بیان اینکه علاقه زیادی به بازیگری در نقش یک روحانی را دارد، خاطرنشان کرد: نقش روحانی نقش یک انسان خاص و مسؤولیت برانگیزی است؛ بنابراین در نقش یک آدم بزرگوار بازی کردن کار راحتی نیست.
گفتنی است، آرش میراحمدی، بازیگر سینما و تلویزیون در ایام جوانی تجربه تحصیل چند ماهه در حوزه علمیه شیراز را داشته است.
#طنز
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#بازنشر به بهانه درگذشت آرش میراحمدی، بازیگر طنزپرداز
📌 "طنز" پادزهر ابتذال است؛ حوزه علمیه ورود پیدا کند
آرش میراحمدی طنزپرداز صدا و سیما در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه در قالب "طنز" هیچ محدودیتی برای بیان پیام و محتوا وجود ندارد، گفت: طنز یک بحث تخصصی است و حتی طلاب هم می توانند در ارتباط گیری با مردم جامعه با توجه به روحیه نشاط آفرینی که دارند، از آن استفاده کنند، و همین جا به مدیران حوزه می گویم در این بخش سرمایه گذاری کنید و از فرصت و مواهب این ظرفیت در جهت آموزش های دینی بهره بگیرید.
وی ادامه داد: ورود پیدا کردن به قالب "طنز" مقداری آموزش لازم دارد، چراکه این قالب تخصصی بوده و همه افراد نمی توانند بدون آموزش دیدن در آن وارد شده و اثرگذار باشند؛ این آموزش ها می تواند در زمینه اجرا یا نویسندگی و غیره باشد.
میراحمدی با اشاره به اینکه "طنز" در جامعه مظلوم واقع شده است، ابراز داشت: مسؤولان جامعه مقداری نسبت به این قالب کم توجهی کردن و همین سبب شده است تا جامعه آن گونه که شایسته است برای طنز و یا طنزپردازها ارزشی قائل نشوند.
این طنزپرداز رسانه ملی بر ضرورت تبیین ابعاد "طنز" در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: طنز یک قالب جدی و فرهنگ ساز است و توانایی دارد مشکلات جامعه را از سر خیرخواهی و قصد اصلاح به طور قاطع بیان کند و از سویی هم برای مردم قابل فهم تر بوده و مورد توجه شان قرار می گیرد.
وی نقش "طنز" در مهار کردن آسیب های اجتماعی را اینگونه توصیف کرد: طنز می تواند آسیب های اجتماعی را ریشه کن کند و قدرت تخریبی بسیاری از هجمه های فرهنگی را از بین ببرد.
میر احمدی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری بر بحث طنزپردازی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد به جوانان جامعه آموزش های اخلاقی هم داده شود، می توان از قالب "طنز" استفاده کرد، زیرا طنز مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می گیرند و حتی کلیپ های آن را هم در فضای مجازی میان گروه های مختلف پخش می کنند که این موضوع به خودی خود درخور توجه است.
هنرمند عرصه طنز، مقوله "طنز" را متفاوت از "ابتذال" دانست و تأکید کرد: برخی گمان می کنند طنز نوعی ابتذال است، در حالی که نه تنها طنز، ابتذال نیست، بلکه می تواند پادزهر ابتذال نیز باشد.
#طنز
#آرش_میراحمدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
متن نهایی قانون عفاف و حجاب.pdf
463.5K
خبر | #عفاف_و_حجاب
نمایندگان مجلس امروز در صحن مجلس با اجرای آزمایشی لایحۀ عفاف و حجاب برای ۳ سال موافقت کردند.
📎 متن کامل لایحه عفاف و حجاب که امروز تصویب شد.
#عفاف
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@asr_jahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ادبیات مسئلهشناسی
ادبیات سیاستپژوهی
ادبیات حل مسئله
و روش حل مسئله را اگر درست بلد نباشیم
تجویزهایمان اشتباه و باطل خواهد بود.✳️
💠مشاهده کلیپ کامل آموزشی در آپارات💠
#مسئله_شناسی
✔️ مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رویشها
🔰نویسنده نوجوان شیرازی که تنها خواستهاش دیدار رهبر انقلاب است
🔸 پویا کرمی، نوجوان ۱۵ ساله شیرازی با تکیه بر استعدادها و تواناییهای خود موفق به چاپ چهار کتاب درباره شهدا شده است و تنها خواستهاش این است که رهبر معظم انقلاب را ببیند.
🔸یکی از کتاب ها با نام «شهید بهشت هشتم» مربوط به زندگینامه شهیدی است که سال گذشته در حرم رضوی به شهادت رسید؛ در آن حادثه سه طلبه به شهادت رسیدند که این کتاب درباره زندگینامه یکی از آن شهیدان نوشته شده است؛ این کتاب، زندگینامه شهید حجتالاسلام محمد صادق دارایی، امام محله شهید حرم مطهر رضوی را روایت میکند.
🔸کتابی دیگر در ارتباط با زندگینامه شهدای شاهچراغ (ع) است که از چاپ این کتاب فقط خانواده شهید کشاورز مطلع هستند.
🔸اولین کتاب درباره شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر احمد ابن موسی الکاظم با نام «برگ ریزان پاییز حرم» به چاپ رسید.
🔸نام کتاب دیگر «جناب سرهنگ» است، در این کتاب ۳۰ صفحهای خاطرات زندگی سردار شهید داوود جعفری از کودکی تا شهادت به روایت همسر شهید نگاشته شده است.
✔️ دوستان کتاب
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️چگونه میتوان ایرانی بود؟
🔸من وقتی در باب گذشتۀ ایران تأمل میکنم، از اینکه ایرانیها دنیا را به نام دین یا به نام آزادی به آتش و خون نکشیدهاند، از اینکه مردم سرزمینهای فتحشده را قتل عام نکردهاند و دشمنان خود را گروهگروه به اسارت نبردهاند، از اینکه در روزگار قدیم یونانیهای مطرود را پناه دادهاند، ارامنه را در داخل خانۀ خویش پذیرفتهاند، جهودان و پیغمبرانشان را از اسارت بابل نجات دادهاند، از اینکه در قرنهای گذشته جنگ صلیبی بر ضد دنیا راه نینداختهاند و محکمۀ تفتیش عقاید درست نکردهاند... و از اینکه رویهمرفته ایرانیها به اندازۀ سایر اقوام کهنسال دنیا نقطهضعف اخلاقی نشان ندادهاند، احساس آرامش و غرور میکنم و در این احوال اگر سؤال سمج و تأملبرانگیز منتسکیو و پاریسیهای کنجکاوش یقهام را بگیرد و باز از من بپرسد «چگونه میتوان ایرانی بود؟»، جواب روشنی برای آن آماده دارم. جوابی که خود سؤالی دیگر است: «چگونه میتوان ایرانی نبود؟»
گمان دارم نسل تازهای که حالا دارد به عرصه میآید و حتّی نسلهایی که میبایست شاهد استمرار تاریخ و فرهنگ ایران باشند نیز میخواهند همین جواب غرورانگیز را در برابر سؤال منتسکیو داشته باشند. در این صورت میبایست نه فقط خودشان این عنصر اخلاقی و انسانی را که در فرهنگ ایران هست حفظ کنند بلکه از طرف ما نیز باید این اندازه سعی شود امیدِ آنکه در آینده هم ایرانی مثل گذشته ملامتناپذیر بماند از بین نرود.
با اینهمه هرگاه روزی بیاید که زبان ما از دخالتهای هوسناکانۀ امروزینگان لطمه ببیند و محدود شود، هرگاه ظرافت و ادب سنتی ما به خشونت و وقاحت عاری از گذشته بگراید، هرگاه روح عدالتجویی در نزد ما به درندهخویی انتقامجویانه منتهی شود، هرگاه به جای تسامح فرخندۀ کوروشی سانسور عقاید در فرهنگ ما رواج پیدا کند و علاقه به خیر مزدیسنایی در بین ما جای خود را به خودپرستیها بدهد در آینده بسا که دنیای انسانیت با کنجکاوی پاریسیهای عهد منتسکیو اما با خرسندی و نفرتی که درخور روح تهذیبیافتۀ انسان کامل خواهد بود از روی تلخکامی و انکار خواهد پرسید: «ایرانی؟ چگونه میتوان ایرانی بود؟»
امید من آن است که در آینده نیز لحن این سؤال هرگز از شور و شوق ستایشگرانۀ دوستداران ایران خالی نباشد.
✔️[«چگونه میتوان ایرانی بود؟ چگونه میتوان ایرانی نبود؟»، دکتر عبدالحسین زرّینکوب، کاوه، مونیخ، زمستان ۱۳۵۴، ص ۴-۸]
🖌 پاورقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#صدرخوانی
📝 معرفی چند مقاله خواندنی📝
🔶 اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر
✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی
🔶 رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاریهای مشترک)
✍️ نویسنده: علیرضا باقری
🔶 آزادی بیان و مطبوعات در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر
✍️ نویسنده: رضا نوریان
🔶 زنان و جنبشهای اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر
✍️ نویسنده: فاطمه اسلام پناه
اصل مقالات را می توانید در صفحه دکتر شریف لکزایی دریافت کنید
#مقاله_خوانی
#شهید_صدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN