.
«از گاندی هندی تا گاندی ایرانی»
✍زهرا سبحانی
گاندی هندی بعد از تحولش، یک دست هوتی بیشتر نداشت. آن را هم همه جا میپوشید. هوتی که نخش را دستگاه ریسندگی هندی ریسیده بود و تواصی میکردکه دیگران همین کار را بکنند. معتقد بود اگر همهی هند، دستساز خودش را بپوشد و راضی به کار خویشتن باشند و قناعت کنند از پس همهی مشکلات بر خواهند آمد.
لباسهایش را هم خودش میشست. مال و مکنتش کم نبود، اما ساده زیستی و ساده پوشی، خط قرمزش بود. میگویند لباسش از فقیرترین هندیها هم سادهتر بود. همین خصلتش بود که از او چهرهی جهانی ساخت؛ تا آنجایی که همین دیشب، بیخ گوشمان، یک جرقهی آتش باز هم شهرت او را به رویمان آورد و پرده از آوازهی این مرد برداشت.
خبر آتش سوزی بیمارستانی در تهران، شد تیتر اول خیلی از خبرگزاریها.
بیمارستان گاندی، که 17 طبقهش، مختص بیمارستان است و 21 طبقهی دیگرش برای هتل و نهایت با 85 بیمار.
سال 92، مدیرعامل ریش پروفسوریاش، با مرتب کردن کروات، جلوی دوربینها و مسئولین کشور آمد که مراسم افتتاحش را شروع کند.
گفت: هزینهی ساختش 200 میلیاردتومان، آب خورده.
بخواهیم با تورم امروز حسابش کنیم
ماشین حساب ساده ی دم دستیمان از پس صفرهایش بر نمیآید.
مفتخر بودند به اینکه بعضی از سرمایهدارهایش پزشکان ساکن فرنگند و البته چند بانک داخلی و صد نفر از اعضای هیات علمی چند دانشگاه پزشکی داخلی و فلان شرکت نوبنیاد داخلی.
اسمی از هیچ کدام نیاورد.
چه لزومی دارد حالا بفهمیم کدام بانک، کدام دانشگاه و کدام شرکت نوبنیاد. همینکه احساس تکلیف کرده بودند که سرمایه شان جای دوری نرود و تحریم اجانب که بدبختیاش برای ملت است، دستشان را در گِل نگذارد، خودش فتح الفتوح ست.
و البته که مردم باید بیخیال نرخ بهره و سود وام و توزیع بودجه باشند، بهشان مربوط نیست.
مدیر عامل محترم، از مزیت این بیمارستان هم گفتند: مکان توریستیست و منجر به جذب توریست میشود و اینکه دیگر «همراه بیمار» نگرانی برای مکان آسایش نخواهد داشت.
در نتیجه از بیمارستانهای اروپایی به صرفهتر است و به نفع جیبشان ست که بیایند این بیمارستان و در یک کلام، هتل بیمارستان خاورمیانه بود. و به اصطلاح از آن اولیها!
منظورش از همراهان بیمار، بیماران خارجی بود.
ناگفته نماند که از حرفهای بودن کادر پزشکی هم گفتند.
برای تعصب پوچ ایرانیهای ملیگرا که نه،
ولی برای بستن دهان باز آرمانگرایانی که دنبال عدالتند،
گفتند که 30 تا 35 درصدش هم برای بیماران داخلی ست.
البته ایشان نگفتند کدام بیماران!
ولی ما میدانیم همان بیمارانی که از سر بیدردی بیمار شدهاند یا حالا این وسط فنگشان گرفته باشد و برای رو کم کنی کتی و متی و... حاضرند کلی میلیون برای فیلمبرداری و بادکنک اتاق زایمان نوزادشان، خرج کنند و صد البته برای به دنیا آمدنش در فلان روز، پول که چه عرض کنم، دست و پای همدیگر را هم بشکنند...
خودمانیم گاهی آتش سوزی هم سبب خیر میشود. اگر خبر سوختگیش تیتر اول خبرگزاریها نشده بود
و زمین و زمان مأمور نمیشدند که علت را بیابند، حتی نمیفهمیدیم، که ما هم گاندی داریم. آن هم از نوع توریستیاش. ما که سهل است به گمانم حتی وزیر همیشه نگران حاضر در پیج مجازیاش هم نمیدانست. کاش جناب وزیر الوزاری میراث را برای چند دقیقه میبردن سرکی بکشد که حداقل فارغ از دغدغهی توالتها یک شب را راحت سر روی زمین که نه،
همان تختی که کلاسش به حقوق 50 میلیونی وزیری بخورد، بگذارد و بخوابد.
فقط بالا غیرتا هیأت مدیرهی آن هتل بیمارستان لطف کنند و نام گاندی را از بیمارستان بردارند که از این همه خلاقیت ما، فسیل گاندی در گور نلرزد. به آن ژورنالیست فلان خبرگزاری که تز داده بودند بجای اسم گاندی اسم شهدا را بگذارند؛ سَردر بیمارستان، برسانید که این بار را بیاید و بخاطر خدا، دست از مسخره کردن شهدا بردارند؛
و الا شهدا کجا و این همه ابتکار و نبوغ در فیس و افاده کجا؟!
به جریان ماستمالیزاسیون مدعی انقلابی هم بگویید:
«بلای اشرافیگری، بلای بزرگی است. مسئلهی اشرافیگری اگر چنانچه رایج شد، جزو سبک زندگی ما شد، آثار و تبعات آن و ریزشهایی که به وجود میآید، دیگر انتهائی ندارد.»
مقام معظم رهبری 97/3/30
حرف ما نیست منبعش را گذاشتم تا دیگر نخواهند برایش توجیه راه بیندازند و انگهای بوقشان را نثار ما کنند. پس زحمت بیهوده نکشند و اقلا این بار، شرافتمندانه، در گناه بیعدالتی و تبعیض و شکاف طبقاتی، شریک نشوند. بیعدالتی که نه به تیپ و قیافهی گاندی میخورد و نه به اصول و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«قهرمان كربلاء زينب در كلام بنت شاطئ»
▪️کتاب «قهرمان کربلا؛زینب دختر زهرا» تالیف یکی از مهمترین زنان اندیشمند مصر، عائشه عبدالرحمن(بنت الشاطئ) دختر استاد الازهر شیخ محمد علی عبدالرحمن است.
▪️او اولین زن استاد در الازهر، اولین زن عرب برنده جایزه ملک فیصل، همسر امین الخولی و مفسر قران بود. ترجمه آزاد بخشی از مقدمه کتاب:
▪️یک شب در ماه رجب من و خواهر بزرگم کبری در خانه، نگران وضعیت مادرمان بودیم که نشانه های به دنیا آمدن فرزندش آشکار شده بود....پدرم هم عازم سفری بود، ما به او التماس کردیم سفرش را لغو کند، او که در محراب مشغول عبادت بود، ما را کنارش نشاند و گفت: چون فردا سفرم به قاهره برای حضور در مراسمی درباره «#حضرت_زینب» است نمی توانم آن را لغو کنم و سپس برایمان از زینب سخن گفت...فردا هم گفت: نگران نباشید خدا با مادرتان است.اگر فرزند دختر بود نامش را زینب بگذارید...از آن شب در من حسی شکل گرفت که آن را فراموش نمی کنم... و امروز مشتاق نوشتن درباره زینب هستم...
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
#زینب
#قهرمان_كربلا
#بنت_شاطئ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️ لشکر استوار در برابر وقایع
🔻 شهیده بنتالهدی صدر:
سخن از زینب کبری دختر امیرمؤمنان و خواهر حسین است. آن سلاله خاندان پیامبر و عقیله بنیهاشم، شکوفه اهلبیت، گل خوشبوی خاندان نبوتِ آسمانی و شرارۀ درخت مبارکی که اصل و ریشه آن ثابت است و شاخسارش سر در آسمان دارد: زینب.
همو که در گهوارۀ بهشتی فاطمه و دامان پرعطوفت محمد رشد کرد و تربیت یافت و گویی از آغاز مهیا شده بود تا پرشورترین صفحات حماسه و جهاد زن مسلمان را رقم زند. چراکه از لحظه ولادت، «عاشورا» بر سرش سایهگستر شده بود.
در صفحات کتابهای تاریخ و حتی در نوشتههای شرقشناسانی چون رونالدسون و مانس آمده است که خاندان پیامبر آن نوزاد کوچک را بهتنهایی «لشکری» استوار در برابر وقایع آینده بهشمار میآوردند و از همان ابتدا او را برای رویارویی با حوادث بزرگ آماده و مهیا کردند.
هنگامی که امیرمؤمنان درباره نقش زینب در وقایع بزرگ آینده با او سخن گفت، زینب با صلابتی بیمانند به پدر عرضه داشت: «پدر جان از همه آنها باخبرم. مادرم مرا از آن آگاه ساخته است تا برای آن روزها آماده شوم».
📚 جایگاه زن در اسلام، بنتالهدی صدر، ص۷۱
🔗 قلم
#حضرت_زینب
#قهرمان_كربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
در عظمت #حضرت_زینب سلام الله علیها همین قدر بس که #امام_حسین علیهالسلام به او فرمود: «در نماز شب مرا فراموش نکن!» و #امام_سجاد علیهالسلام هم فرمود که ایشان «عالمهی غیر معلّمه» است.
این که دو امام معصوم و حجت الهی چنین بیانی را درباره شخصی ابراز کنند نشان از بزرگی و مقام والای او دارد.
#حضرت_زینب
#قهرمان_كربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻عذاب تدریجی
✍️ بابک شکورزاده
♦️برخی را میبینیم که دین و ایمان درست و حسابی ندارند و در عمل به احکام دینی هم به شدت بیاعتنا هستند، ولی در عین حال از موقعیت دنیایی خوبی برخوردارند و تقریباً همه چیز بر وفق مرادشان است؛ به عبارتی هر چه گناه و غفلتشان بیشتر میشود، نعمتهای بیشتری هم عائدشان میشود. این مسئله استدراج نام دارد که به نوعی عذاب تدریجی است.
🔹در اصطلاح دینى، مراد از استدراج این است که خداوند گناهکاران و نافرمانان جسور و بىشرم را سریع گرفتار عقوبت نمىکند و این بر غرور آنها مىافزاید و عقوبت را سختتر مىسازد. معمولاً کسانی که به آن دچار شدهاند، متوجه نیستند و بعضاً هم خیال میکنند که خداوند خیلی آنها را تحویل گرفته که چنین نعماتی را به آنها ارزانی داشته! غافل از اینکه، خود این مسأله در واقع عذاب الهی است.
🔹در دو آیه از قرآن کریم به صراحت به استدراج اشاره شده است:
۱- «فَذَرْنِی وَ مَنْ یکذِّبُ بِهَٰذَا الْحَدِیثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لَا یعْلَمُونَ؛ پس مرا با کسانی که این قرآن را انکار می کنند واگذار، به زودی ما آنان را به تدریج از آنجا که نمی دانند [به سوی عذاب] می کشانیم.»(سوره قلم، ۴۴)
۲- «وَالَّذِینَ کذَّبُواْ بِآیاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیثُ لاَیعْلَمُونَ؛ و آنها که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج از جایی که نمیدانند، گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد». (سوره اعراف، ۱۸۲)
🔹در حدیثى از امام صادق علیهالسلام نقل شده که فرمودند: «إِذَا أَحْدَثَ الْعَبْدُ ذَنْباً جُدِّدَ لَهُ نِعْمَةٌ فَیَدَعُ الِاسْتِغْفَارَ فَهُوَ الِاسْتِدْرَاجُ؛ هنگامى که بنده گناه مىکند، خداوند به آنها نعمتى مىدهد [آنها از گناه خود غافل مىشوند] و توبه را فراموش مىکنند، این همان استدراج و بلا و عذاب تدریجى است.»
📚بحار/ج5/ص215
♦️این زنگ هشداری برای ما است که اگر زمانی دیدیم گرفتار گناه و غفلت شدهایم و از طرفی نعمت بر ما سرازیر میشود، بترسیم از این که دچار استدراج شده باشیم که عذابی خطرناک است و باید از این قضیه به خداوند متعال پناه ببریم!
#استدراج
#عذاب_الهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پرده نشینِ حماسه ساز
✍️ حجت الاسلام امین بهرامی
یادداشتی به مناسبت سالروز وفات شهادت گونه
عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)
متن کامل در پایگاه خبری اجتماعی آمال
#حضرت_زینب
#قهرمان_كربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ مقبول منورالفکرها و معیار انقلابیهای رسانه
واکاوی زندگی رضا مقدسی، ۶سال پس از سفر ابدیاش
✍️ مهدی توکلیان، کارشناس رسانه در جام جم نوشت:
۱- زندگی کمتر رسانهای و فعال فرهنگی ای در تاریخ انقلاب اسلامی ایران تا این اندازه با عنوان خبرنگار تراز انقلاب اسلامی عجین شده است. این دانشآموخته خراسانی فضای رسانهای، هرچند تکنیک، دریافتها و فعالیتهای رسانهایاش را با آموزههای رسانه و مدیریت رسانهای غرب قوام داد اما نمونهای بیبدیل از درهمآمیختگی مدیریتی رسانهای انقلابی و اسلامیاست؛ اینکه آنقدر جرأتمند و پیشرو در فضای رسانهای کشور بود که در نخستین دهه پس از زندگیاش از لقب «قلممقدس» برای وصفش استفاده شد.
۲- دیدگاه و سبک خاص رفتاری زندهیاد رضا مقدسی در زمانهای شکل میگیرد که موج منورالفکری در فضای رسانهای ایران اسلامی بهطرز بیسابقهای بر رسانههای ایران سیطره پیدا کرده بود. مقدسی دریافته بود ارزشهای مفهومی و محتوای انقلابی در پیش چشم فعالان رسانهای ایرانی شاید کمتر مورد توجه قرارداشته باشد، گذشته را شجاعانه با تکرار و اصرار، بر نوشتار و خروجی مطالب و محتوای رسانهای تحت مدیریتش ارائه کرد و به ذائقه و سلیقه مخاطبان زمان خودش پیوند زد. او دست به هر مضمون یا قصهای که میزد، روایت شخصی خود را که ریشه در انقلاب اسلامی ایران داشت، بازگو میکرد و همواره مشی روایتگری، اول ویژه فعالان رسانه تراز انقلاب اسلامی ایران را در آثارش مراعات میکرد.
۳- استاد رضا مقدسی درواقع شکلی متکاملتر و ترکیبی از اینفوگرافها و نیوزگرافها بود که به یکی از چهرههای مورد علاقه اصحاب رسانه و مخاطبان رسانه تبدیل شده بود. مینیمالخوانها مرید رفتارش بودند و او مصداق دیتایی بود. کاربران این زمانه در جستوجوی راههای کوتاهتر برای دسترسی به بیشترین اطلاعات ودرجذابترین فرمتها هستند. صداقت، صراحت و شفافیت در رفتار و گفتارش از او شخصیتی ساخته بود تا برخی مخالفانش را هم به پذیرش دگرگونیهای بنیادین وادار سازد. او از چهرههای پرمخاطب و علاقهمند پروپاقرص روزنامهنگاران داده محوراست که دادههای رفتاری و اخلاقیاش دامنه وسیعی در دلهای علاقهمندان به رسانه تراز انقلاب ایجاد کرده است.
متن کامل در یادداشت خوانی
#رسانه
#رضا_مقدسی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
⚪️ فریب بزرگ!
✍️مرتضی بذرافشان
الو الو الو؛ من هستم. FATF, کار گروه اقدام مالی؛ یا همان ابزار سیاسی, علیه کشورهای اندکی مستقل ودارای اراده سیاسی؛ دلار فروشان صنایع فولاد، مس و پتروشیمی و.... دقیقا کجایند؟ الووو، گوشی شان، از دسترس خارج است. سال ۹۸، اما همه جا، همچون جن و پری حضور داشتند. در بوق و کرنا کرده بودند؛ وامصیبتا، وا اسفا، که ایران در لیست سیاه مالی قرار گرفته؛ اعتدالیون هم در غم نداشته شان، لباس عزا به تن پوشیده بودند و دیدید، قیمت دلار آن شد که خواستند، توانستند، بستند، به جیب زدند، بردند و برخر مراد نشستند. بیچاره ملت که اعتماد کردند و ایستاده، از پای در آمدند.
حالا، چهار سال بعد؛ با اینکه ناکارآمدم و تیغم بسیار کند و ایران هم از لیست سیاه خارج شده؛ اما از ارز بگیران نورچشمی، اصلا، خبری نیست. از سکوت معنادار اصلاحاتیون، اعتدالیون، کاسبان تحریم، روزنامه های زنجیره ای و بعضی اصول مآبیون، بی اندازه، مات و مبهوت، مانده ام. دلار، پایین که نیامده، هیچ؛ در غم رد صلاحیت برخی امتحان بد داده ها، به عبارتی، در مرگ سیاسی مرد دیر باخبر صبح جمعه ها، لباس مشکی، بر تن کرده؛ ناباورانه، با افزایش ساختگی قیمت دلار، طبل خوشی شان، دوباره به صدا در آمده؛ گوش فلک را کر کرده است. وا عجبا، از اینهمه اعتماد به نفس دلاری و مزمن، برای ناکارآمدنشان دادن دولت توانا و صددرصد راستگویان؛ از وزیر اقتصاد بپرسید.
حال امید است، روزهای آینده، جهانگیری، مرد همیشه در سایه، در دنیای اقتصادش، یادی کند و در مرگ خاک برسر از همه جا رانده و بی کلاه مانده همچون من، مجلس ترحیمی بگیرد؛ فاتحه ای و پخش ناقابل خرمایی؛ آنگاه بر اقتصاد، آرامش و قیمت ها، رو به کاهش؛ من که از دنیای سیاست و اقتصاد، چیزی سر در نیاوردم. شما چی؟ امیر عبداللهیان با تسلط برزبان خارجه؛ انگلیسی یا عربی، در سازمان ملل، برایم، تعریف و ترجمه کند. راستی از پروژه بعدی سعید حجاریان چه خبر؟ از دلار ۱۰۰ هزارتومنی اش؟.
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☀️انقلاب به جاهای خوبش رسیده(۲)
🌻 آخرین رأیدادن مادر
✍️ عباس بابائی
به تشخيص پزشک، مادر سه چهار ماه بیشتر زنده نبود!
سرطان کار خودش را کرده بود؛ اما نتوانسته بود او را از پای در بیاورد.
با آن شرایط جسمی، اما نگران شرکت در آخرین انتخابات عمرش بود!
هرطور که بود توانستیم یک صندوق سیار برای رایدادن این بانوی متدین و انقلابی هماهنگ کنیم.
مادر گفت: «خوشحالم پیش از آنکه از دنیا میروم، وظیفهام را انجام میدهم!»
#انتخاب_وظیفه_من_است
#انتخاب_حق_من_است
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅به بهانه ایام شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
✍️ هادی حمیدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
⏳ پیشبینی شهادت شیخ شهید از زبان خودش
📰روزنامه سراج
https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/18450
📰 خبرگزاری حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ShahidRabe
زینب است دیگر؛ زیبندهی شخصیتِ پدر!
زینب است و جز زیبایی نمیبیند که در اوج سختی و بلا فرمود:ما رَاَیتُ اِلّا جمیلا.
و حقیقت این است که کار خدا و خواست خدا زیباست حتی زمانی که بلا پی در پی نازل میشود.
دختری که جلوهی جمال پدر میشود قطعا عاشق و شیدای پدر است.
زینب،در فقدان پدر و برادران،سمبل ابهت،شجاعت و متانت امیرالمومنین است.
زینب آمده است تا زیبائیهای اخلاقی را به انسانهای غرق شده در دنیای مادیات نشان دهد.
زینب،قهرمانِ تجلّی زیباییها در طوفانِ پلشتیهاست.
✍️ سعید کرمی
#حضرت_زینب
#نویسندگان_حوزوی
🔘 خودِ صبر!
✍️مجید ابطحی
زینب کبری، ام المصائب، سلام!
بانوی صبر، نه ببخشید، ای خود صبر، سلام!
عرض ادب!
خانوم!
غزه را میبینید؟ دخترانشان صبورند، نه؟ مادرانشان صبورتر!
ما هم صبوریم؟ یا بیخیال؟ یا بیدرد؟
چه کنیم؟
تو خودت کاری کن! دستت باز است، آخر تو خواهر حسینی!
قرصهای نانش را میبینی؟ لابد دستش بوده،
#یک_دنیا_درد را با خود حمل میکرده، لابد چند روز پشت سر هم خبر شهادتها را شنیده؛ چند #برادر از دست داده بوده، نمیدانم؟
اما اگر ۱۰ برادر هم داشته هیچکدام #حسین نبودند، پس درد شما سختتر بود!
خانوم؟ چرا متنام روضه شد؟
اصلا چطور ممکن است با #حسین زندگی کرده باشی و بتوانی از او جدا شوی؟ نه، ببخشید جدا که نشدی جدایت کردند!
خانوم؟ خودت برای ظهور آقا دعا کن!🤲
#غزه
#زینب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸انتخابات، مشارکت و اقتدار ملی
✍️ قدرتالله غلمانی، پژوهشگر علوم سیاسی در فکرت نوشت:
انتخابات در هر جایی که مردمسالاری حاکم است با شرکت و حضور فعال مردم معنا پیدا میکند. از نگرانیهای عمده و برجسته نخبگان و فعالان سیاسی، بیتوجهی اقشار جامعه درباره سرنوشت سیاسی خود است. برای همین جامعه را به سمت و سوی صندوقهای رأی ترغیب و تشویق میکنند. آنان از اصطلاح «مشارکت حداقلی» درباره بیرغبتی عمومی به این موضوع یاد میکنند. این اتفاق زمانی به وجود میآید که عدهای در انتخابات شرکت نکنند و بهپای صندوقهای رأی نروند. طبیعی است انتخاب کمشور پیامدهایی دارد؛ از جمله اینکه بعدها افراد بیاعتنا در مقابل ناملایمات و مشکلات جامعه داد سخن میدهند که چرا این مشکلات وجود دارد؟ چرا این کارها انجام نشده است؟
🔗متن کامل
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸پانزدهمین #محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع؛
☑️ مردم سالاری دینی؛ متناقض نمایی بیپاسخ
🔻بازخوانی اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره) به مقوله مردم سالاری دینی
با حضور:
👤 حجتالاسلام دکتر الهیراد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
📍همراه با پرسش و پاسخ جمعی از طلاب و دانشجویان نخبه.
⏰ دوشنبه نهم بهمن، ساعت ۱۸.
🏢 قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت.
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
#هم_اندیشی
✍️ امیر المومنین علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه فرمودند؛ «وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ»
🔹 در هم اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» قرارست نکات و ایده ها و تحلیل هایی در باب «مردم» بیان شود؛ حرف هایی که دغدغه مردم را دارد، مردمی که عمدتا نخبگانی رفتار کرده اند اما «پوپولیسم» آن ها را «عوام» خوانده است.
🗓سهشنبه، ۱۰ بهمن ماه
🕙ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰
🌐لینک حضور
http://dte.bz/scscenter
@ahmad_olyaei
🔰 «حکمت تاریخ و مشروعیت حکومت»
✍️ سیدعبدالله هاشمی
در کتابخانه قدم میزدم، به دنبال کتابی که همنشینم باشد. چشمم به کتابی خورد به نام «حکمت تاریخ» با موضوع «فلسفه تاریخ اجتماعی» اثر اندیشمند معاصر و عالم دینی «سید مهدی میرباقری»
❇️ کتاب را برداشتم و خواندن را شروع کردم . شبیه کودکان پراشتهایی که با ولع غذا میخورند و از لب و لوچهشان غذا میریزد؛ من هم با ذوق فراوان؛ واژهها را نوشجان میکردم. دلم میخواست محتوای کتاب یک لیوان نوشیدنی بود یکجا سر میکشیدم، اما به ناچار پا به پای واژهها به راه افتادم .
با نگاه تندچشمانم ابتدا و انتهای تاریخ را دویدم؛ تا فلسفه تاریخ اجتماعی بشر را تماشا کنم.
❇️یکی از موضوعات بسیار زیبا و بدیع مسئله نقش «فلسفه تاریخ اجتماعی» در توجیه «مشروعیت» حکومتهاست.
🔸درباره مشروعیت حکومتها دو حیثیت وجود دارد یک جهت مسئله مقبولیت از سوی مردم است. مسئله دیگر توانمندی و قدرت مدیریت جامعه از سوی قدرت حاکم است. اگر یک حکومت بعنوان نهاد قدرت دارای نظریه صحیح پیرامون فلسفه تاریخ اجتماعی نباشد، نمیتواند رهبری استعدادهای جامعه را برعهده گیرد و مشروعیت خود در این زمینه را از دست میدهد و اگر چنین کند اراده های انبوه جامعه را به زباله تبدیل میکند.
درنتیجه تاریخ یک ملت زباله دان سرمایه های سوخته خواهد شد.
🔸حکومت چه دینی و چه غیر دینی با این پرسش مواجه است که نقطه کمال جامعه و مسیر و الزامات رسیدن به آن چیست؟
در صورتی که قدرت حاکم، پیرامون فلسفه تاریخ نظریه روشن و منطبق با سعادت حقیقی نداشته باشد ؛هرچند مقبولیت هم داشته باشد اما مشروعیت نخواهد داشت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
╰┅───────┅╯
♦️ آموزش «لذتبردن از زندگی»
✍️ حمید احتشامکیا
🔹 حتما شنیدهاید که میگویند: «فلسفه زندگی، لذّتبردن است»؛ این یعنی آنچه به زندگی ما معنا میدهد، رنگ و طعم میدهد و خلاصه به زندگی ما رونق میدهد، «لذّت» است؛ اما شاید کمتر درباره فرهنگ لذّتبردن شنیده باشید. پس بیایید در این یادداشت درباره «فرهنگ لذّت» بیشتر بدانیم.
🔹 در فرهنگ اسلامی لذّت منتاظر با قوای ادراکی انسان و متناسب با شئونات نفس، به انواع و اقسامی تقسیم شده است. یکی از آنها لذّتهای معطوف به حس است. مثلا حس چشایی در انسان زمینهساز لذّت خوردن و نوشیدن است یا مثلا قوه جنسی زمینهساز لذّت و تمتع جنسی است. لذّت شنیدن موسیقی دلنشین، لذّت دیدن سیمای خوش، لذّت خوابی راحت و ... .
🔹 بعضی از لذّتها معطوف به قوهی وهم و خیال است، مانند: لذّت حاصل از تحسین و تمجید دیگران، لذّت شُهرت، لذّت قدرت، لذّت غیبت، لذّت فخرفروشی، لذّت جاه و مقام و خلاصه لذّتهای بیشمار نفسانی.
🔹بخش دیگری از لذّتها معطوف به قوه عقل و عقلانیت انسان است. مثل لذّت دانستن، لذّت کشف حقیقت، لذّت کمک به همنوع، لذّت قبول مسئولیت، لذّت مناجات و عبادت و خلاصه لذّت بندگی.
🔹لذّت، موتور پیشران زندگی انسان است و بالاترین و بارزشترین لذّت متصور در فرهنگ اسلامی، لذّت ملاقات با خداست. اما در جامعه امروز، فقط طیف خاصی از لذّتها به عنوان معنای زندگی در حال روایت است؛ یعنی لذّت شهرت و لذّت شهوت.
🔹در جامعههای سنتی پرسشی مطرح بود که علم بهتر است یا ثروت؟ میدانید مقصود اصلی این سؤال چیست؟ منظور این بود آیا لذّت دانایی بهتر است یا لذّت دارایی. طرح چنین پرسشی در بین گذشتگان و پاسخهایی که داده شده، نشانه وجود انواع جریانهای لذّتطلب بوده، اما طرح چنین پرسشی در جامعه امروز ازآنرو مضحک و مسخره است که فقط یک جریان از لذّتطلبی (یعنی لذّتهای نفسانی) در حال روایت است.
🔹در فرهنگ اسلامی، ترک لذّتهای شهوانی و نفسانی خود یک جریان لذّتطلبانه تلقی شده است، تا آنجا که استاد سخن، سعدی شیرازی اینچنین سروده است: «اگر لذّت ترک لذّت بدانی، دگر شهوت نفس، لذّت نخوانی» در فرهنگ اسلامی از شیرینی ذکر خدا و أولیای خدا (و ما أحلی أسمائکم)، حلاوت مناجات (إلهي أذِقني حَلاوَةَ مُناجاتِك)، لذّت دانایی (أيْنَ المُلُوك و أيْنَ ابْناءُ المُلُوك)، لذّت ایمان (حلاوةُ الإیمانِ)، لذّت صبر، لذّت عفو و بخشش، لذّت کار و تلاش، لذّت کسب روزی حلال، لذّت تشکیل خانواده، لذّت احترام و ادبورزی و سایر لذّتهای معقول سخنها گفتهاند.
🔹بیشک و تردید انسان باید با لذّت زندگی کند. زندگی سراسر لذّت است. حتی رنجهایش و تحمل دردهایش میتواند لذیذ باشد، مشروط بر آنکه لذّتبردن را منحصر در لذّتهای نفسانی و شهوانی ندانیم. در جامعه امروز بهویژه در فضای مجازی فقط یک نوع از لذّتجویی در حال روایت است و فقط همین نوع از لذّتطلبی بهمثابه معنای زندگی نقشآفرینی میکند. باید نوع دیگر لذّتطلبی نیز فرصت روایتشدن پیدا کند. نباید اصل لذّت را انکار کرد. باید لذّتهای عقلانی و انسانی را روایت کرد. باید قصههای آنها را شنید و به گوش و هوش دیگران نیز رساند.
#معنای_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌀 کارنامه شورای عالی و مرکز مدیریت از نگاه طلاب، فضلا و اساتید
❓به نظر شما شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه قم به کدام یک از مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید، بیشتر توجه داشته و اقدامات مؤثری انجام دادهاند؟
✅ نظرات یکایک اساتید، فضلا و طلاب، ارزشمند است.
📌 با شرکت در این نظرسنجی، نظر خود را ثبت کنید👇🏻
https://EitaaBot.ir/poll/1nrsue
🗂 #کارنامه
#نظرسنجی
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Manahejj
Vijenameh.Va.Jeld.01.pdf
12.76M
✔️ ویژه نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری
🔻از اهداف مجلس خبرگان تا پاسخ به شبهات
✔️ برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات رسانه باشیم.
#انتخابات
#مجلس
#مجلس_خبرگان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖌 محترمانه با شورای نگهبان
✍️ علی مهدیان
🌱در مباحثات مربوط به بررسی عملکرد شورای نگهبان جای یکی دو نکته خالی است.
🌱درست است که بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، شورا موظف است به «نظارت» و قطعا در فضای حقوقی و قانونی، نظارت انصراف دارد به استصوابی. یعنی دخالت موثر نهاد «ناظر» در تصمیم گیری مجریان. این را خود شورا هم در تفسیر تصریح کرده قوانین عادی هم در توضیح هست. اما
🌱معنای این سخن آن است که شورای محترم اگر اختیارات دارد پس مسوولیت هم باید بپذیرد. سخنان رهبری درباره ضرورت «افزایش رقابت» در انتخابات بیش از همه متوجه مجریان انتخابات و خصوصا شورای محترم نگهبان است. نمیتوانیم بگوییم شورا به خروجی اجرای قوانین کاری ندارد.
🌱برخی میگویند: «تشخیص «مصلحت» کار شورای نگهبان نیست. یعنی او به مصلحت افزایش رقابت یا مشارکت نباید تصمیم بگیرد. او مسوول تشخیص صلاحیت است و عمل به مر قانون نه تشخیص مصلحت» این حرف به یک معنا غلط است و به یک معنا درست. چرا؟
🌱چون ما دو نوع تشخیص«مصلحت» داریم. یکی مصلحتی که در چارچوب قانون، مجری قانون لحاظ میکند و دیگری مصلحتی که حاکم بر قانون است. این مصلحت دوم خارج از وظیفه شورای نگهبان است و به مجمع تشخیص و شخص رهبری مرتبط است. اما مصلحت در چارچوب قانون و برای اجرای قانون حتما متوجه مجریان است. مگر مجری قانون میتواند بی توجه به روح قانون و اصول اصلی حاکم بر قانون و مقاصد قانون باشد؟
🌱خصوصا در کار شورای نگهبان که تشخیص عناوین کلی را برعهده دارد. عناوینی بدون شاخص و ملاک مشخص در قانون. نه عنوانهای اولی ماهوی. در اینجا شورای نگهبان باید روح و مقصد قانون که افزایش رقابت و مشارکت است ملاحظه کند. نمیتواند بگوید به من ربطی ندارد. بله کاش ارتقای قوانین مربوط به انتخابات جدی تر از این دنبال شود. اما قوانین هر چه باشد جای مجری را که نمیگیرد.
🌱مگر ما در اجرای قوانین شرعی به مکلف نمیگوییم روح قانون و مقاصدش و اصول اساسی آن را بشناس و عملت را چنان معماری کن که این امور رعایت شود؟
🌱در خود قانون اساسی در نسبت قوانین با شرع دو عنوان در شرح وظایف شورای نگهبان بیان شده؛ یکی «انطباق» که در نسبت با «موازین اسلام» است و یکی«عدم مغایرت» که در نسبت با «احکام اسلام» است. دومی یعنی مراقب باشیم قانون مصوب مجلس احکام شرع را نقض نکند اما اولی یعنی ببینیم قانون مصوب مجلس روح و مقصد و چارچوب اساسی قوانین را حتما رعایت کند. اینجا تعبیر به انطباق شده نه عدم مغایرت. این در نسبت با هر قانونی و برای هر مجری قانونی لازم الاجرا است.
#انتخابات
#مجلس
#مجلس_خبرگان
#شورای_نگهبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 فتنه در بازیهای آسیایی قطر
✍️هاشم کامکار
مردم فوتبال دوست آسیا به خوبی می دانند که تیم فوتبال عراق پس از شکست مقتدرانه ژاپن خودش را بعنوان یکی از مدعیان قهرمانی مطرح ساخته و ایمن حسین مهاجم هوشمند عراقی نیز تا کنون آقای گل مسابقات است. اما دیروز در بازی عراق و اردن یک داور با اصلیت ایرانی ولی اعزام شده از استرالیا به نام علیرضا فغانی با دو کارت زرد به فاصله ی چند دقیقه بهترین گلزن آسیا را اخراج کرد. و پس از آن تیم عراق ده نفره شد و درحالیکه تیم ملی عراق دو بر یک از تیم ملی فوتبال اردن جلو بود با این تصمیم در دیداری جنجالی توانست با نتیجه سه بر دو عراق را شکست دهد و راهی دور یکچهارم نهایی جام ملتهای آسیا شود. این بازی یک صحنه جنجالی داشت که روی نتیجهاش نیز تاثیرگذار بود. علیرضا فغانی، داور مسابقه، ایمن حسین، مهاجم گلزن عراق، را به خاطر شادی گلی که داشت از بازی اخراج کرد که این تصمیم او اعتراض تند عراقیها را به دنبال داشت.
فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرد که رسما از علیرضا فغانی به خاطر قضاوتش در دیدار با اردن شکایت کرده است.
علی جبار، نایب رئیس فدراسیون فوتبال عراق گفت: فدراسیون فوتبال از علیرضا فغانی به خاطر تصمیمهای جنجالی که در دیدار برابر اردن گرفت اقدام به شکایت به کمیته بازیها کرده است. چنانچه کنفدراسیون فوتبال آسیا با این شکایت موافقت کند فغانی از قضاوت در ادامه رقابتها منع خواهد شد و این نشان میدهد که نتیجه بازی تغییر نخواهد کرد.
الان در بین جوانان عراقی احساسات شدید و بسیار منفی نسبت به این داور استرالیایی ولی ایرانی الاصل بوجود آمده است و اصلا بازتاب خوبی برای ایران نداشته است. به نظر می رسد اگر فغانی قبل از اخطار دوم که به خاطر شادی پس از گل صورت گرفت مثل سایر داوران منطقی و متعادل به یک تذکر جدی بسنده می کرد الان شاهد چنین جوی در عراق علیه ایران و ایرانی نبودیم.
به نظرم فدراسیون فوتبال ایران به هیچ وجه نباید از این کارِ افراط گرایانه فغانی حمایت کند و بهتر است در پیامی دوستانه به مردم عراق اعلام کند که علیرضا فغانی از استرالیا به این مسابقات اعزام شده است نه از ایران.
متاسفانه عده ای از دوستان فغانی در حال حمایت از او در شبکه های فضای مجازی هستند به نظرم آمد در مقابل این جماعت باید کاری کرد.
لطفا این پیام را نشر دهید تا به دست مسئولین ورزش کشورمان برسد. شاید اقدامی شایسته انجام دهند.
باید جلوی فتنه ها را گرفت.هر چند کوچک به نظر برسند.
#قطر
#ورزش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷اعتکاف، علوم انسانی و روشنفکری
✍️احمدحسین شریفی
🔸تصویری زیبا، امیدزا، بانشاط و نشاطآور از پایان یکی از صدها اعتکاف دانشآموزی که در نیمه رجب برگزار شد.
🔻فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشتهها و گفتههای روشنفکرنمایان و مدعیان علوم اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم. حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «اعتکاف بینظیر صدها هزار جوان و نوجوان»، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!
🔹بارها گفته و نوشتهایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمیتوانند فهمی از حقایق انسانی و ارزشهایی متعالی چون #اعتکاف و #اربعین و ... داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، #عقلانیت موش صحرایی و سگ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگمحور حتی از درک حقیقت یک عمل معنوی کوچک از یک جوان، عاجز است؛ چه رسد به فهم و درک پدیده اعتکاف عظیم و صدها هزار نفری نوجوانان و جوانان خداجو در گوشه گوشه کشور.
اساسا قالبهای مفهومی و نظری لیبرالیستی و اومانیستی که این مدعیان، مقلدان بیمزد و مواجب آنها هستند، ظرفیت فهم چنین پدیدهای را ندارند.
البته بدنیتی برخی از این مدعیان را هم نباید نادیده گرفت. اینان حاضرند دهها نشست علمی! درباره «سطل ماست شاندیز» بگیرند؛ اما نمیتوانند یا اجازه ندارند که یک پاراگراف درباره قدرت معنوی انقلاب اسلامی بنویسند!
#روشنفکری
#علوم_انسانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌐 اینترنت سر راهی!
✍️ محمدجواد رحمانی
با زحمت و رنج فراوان توانسته بود آپارتمانی بخرد به مبلغ 185 میلیون تومان، این داستان مال عهد دقیانوس نیست، تا قبل از تاراج اقتصاد مملکت و جیب مردم بدست حسن فریدون و داروستهاش با همین پولها میتوانستیم صاحب خانه شویم.
همان روزهای ابتدایی که هنوز اثاثیه منزل هم کامل چیده نشده بود به مرکز مخابرات رفت و درخواست اینترنت خانگی داد. در برگه درخواست اینترنت، موردی بود که به صاحب امتیاز خط اینترنت اجازه دانلود نامحدود میداد و او مجبور نبود بین بستههای ماهانه و سهماه و .... سرگردان باشد. با خود فکری کرد و تیکش را زد.
آنقدر ناشی و ناوارد بود که نمیدانست و نه به گوشش خورده بود که وایفای خانه رمز میخواهد و الا برخی همسایگان و رهگذران بیانصاف، مهمان دائم و ثابت این اینترنت مفت و مجانی میشوند. همانها که همیشه از دزدی و اختلاس فلان مدیر و وکیل مینالند خود پادشه دزدانند به وقت لزوم. آب ندیدهاند والا شناگران قهاری هستند.
خلاصه آنکه صاحب خط چه میدانست که موش نه بلکه گله موشی به انبار اینترنتش لانه کردهاند.
ناگهان با قبض نجومی غافلگیر شد و برق از سه فازش پرید. قبضی سنگین و کمرشکن. هرچه دوید تا بلکه ثابت کند او مصرف کننده نبوده؛ اما در آخر مجبور به پرداخت شد.
خانهای که هنوز طعم شیرین مالک بودنش را نچشیده مجبور شد عروسِ نامروتی و سوء استفاده همسایگانش کند.
#روایت
#روابط_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌘 ماه رجب وسیلهای برای جذب فالوور نیست...
✍️ سید محمدحسن صادقی، فعال رسانهای
⛔️ همانقدر که بیان حرف تازه در رسانه موجب بالا رفتن جذابیت و ضریب نفوذ می شود، به همان اندازه می تواند خطرناک باشد؛ خصوصا در مسائل مذهبی که انکار آنچه رنگ و بوی دینی دارد، بخشی از اعتقادات مردم را هدف قرار می گیرد.
⚠️ هرچه یک گزاره دینی شهرت بیشتری داشته باشد، باید در رد و انکار آن دقت بیشتری نمود و به راحتی آن را زیر سوال نبرد.
❓چراکه اگر به راحتی بر هر امر دینی، برچسب بدعت یا تحریف بزنیم، به مرور این باور در مخاطب شکل می گیرد که به هیچ گزاره ای نمی توان اعتماد کرد و هر آنچه تا کنون به آن باور داشته است، جای شک و تردید دارد.
✅ لیلة الرغائب که یکی از وقایع مهم در ماه رجب است هم از این قاعده مستثنی نیست و هرچند در زمره مستحبات به شمار می رود اما با این درجه از شهرتی که در بین مومنین دارد، رد و انکارش همانقدر آسیب زا است.
‼️ اما قبل از بررسی میزان اعتبار روایتی که درباره اهمیت نخستین شب جمعه ماه رجب بیان شده، توجه به این نکته ضروری است که بررسی سندی در امور استحبابی هیچگاه در بین بزرگان مرسوم نبوده است
♦️ دلیلش هم وجود احادیثی است که به «اخبار مَن بَلَغ» مشهور هستند و مضمونشان این است که هر کس عملی را بخاطر روایتی که به دستش رسیده به امید اجر و ثواب انجام دهد، حتی اگر آن روایت صحیح نبوده باشد،خداوند این شخص را بدون اجر و ثواب باقی نمیگذارد.
▶️ بنابراین اشکال سندی به یک عمل استحبابی (مثل اعمال لیلة الرغائب)، اساسا محلّی از إعراب ندارد.
اما اینکه برخی گفتهاند این روایت صرفا در کتب اهل سنت وجود دارد و در کتب شیعیان وجود نداشته است با فرمایش مرحوم سید بن طاووس همخوانی ندارد.
1️⃣ سید بن طاووس که روایت لیلةالرغائب را در کتاب إقبال نقل کرده تصریح کرده است که این حدیث را از بعض کتب شیعیان نقل میکند.
2️⃣ همچنین علّامه حلّی این حدیث را به سند خودش در اجازه بنی زهرة روایت کرده است.
3️⃣ مرحوم علامه مجلسی و شیخ حرّ عاملی نیز این روایت را در کتاب بحار و وسائل الشیعه آورده اند؛ و از آنجایی که مربوط به مستحبات بوده است، خدشه ای در سند آن وارد نکرده اند.
🔸نتیجه آنکه انجام اعمال این شب خاص، به قصد رجاء ثواب، نه تنها ایرادی ندارد بلکه بسیار مطلوب است و هرچه بتوان بیشتر از برکات این ماه عزیز بهره برد، یقینا مورد رضای حضرت حق خواهد بود.
#رسانه
#عبادات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN