eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 این چندروز کمتر فضایی پیدا میشود که در آن از حجاب و پوشش صحبت نشود. 🔻 از فضای حقیقی کوچه و بازار و محافل دوستانه و خانوادگی تا فضای مجازی وب و پیام رسان های متعدد داخلی و خارجی. 🔸 واکنش ها، نظرات و اقدامات مختلفی صورت گرفت؛ از نظرات ریز و درشت مردم تا اشتراک گذاری سخنان و مطالب علما و بزرگان، تا راه افتادن پویش و پخش بعضی شایعات و گمانه زنی ها و... 🔰 در مورد حجاب مطالب زیادی هست که میشه ارائه داد: ▪️ برسی حجاب از جهات و دیدگاه های مختلف؛ دینی، قانونی، عقلی، عرفی، حکومتی و... ▫️ ادله حجاب؛ نقلی، عقلی، عاطفی، حقوقی، تربیتی، بهداشت خانواده و... ▪️ حدود و اندازه حجاب؛ ▫️ شرایط کشور و کشورهای دیگر و.... که ان‌شاءالله جداگانه باید مطرح شود و اگر توفیق شد در حد توان ذکر میکنم. 🔴 اما آنچه مهمتر به نظرم آمد که در زمان کنونی به آن پرداخته و پاسخ داده شود تقسیم و دوگانگی حجاب به: 1️⃣ حکومتی بودن (وظایف حکومت ها در اجرای حجاب) 2️⃣ شخصی بودن ( اختیاری هر فرد بدون دخالت حکومت ها) بود که میتوان اصلی ترین بحث کنونی حول محور حجاب دانست. 📚 به توفیق الهی مروری بر منابع مطالعه شده داشتم و به این نکته منطقی و عالی رسیدم، خواست خدا بود که آن را با مخاطبین عزیز به اشتراک بگذارم و علاوه بر وظیفه ای که بر عهده تک تک ما قرار داره که کنیم، لذت فهمیدن و استفاده از معارف ناب اسلامی رو هم بچشیم. ⚜️ در پایان خدمت همه عزیزان اهل علم، تاکید و پیشنهاد به مطالعه این کتاب ارزشمند از حضرت علامه مصباح یزدی رحمه‌الله علیه دارم. ✍️ محمدمهدی شاه نظری @HOWZAVI
📌پیش نیازهای حکمرانی مردمی ✍️ سید مهدی موسوی 🔹 هیچ پدیده اجتماعی در خلأ و دفعی ایجاد نمی‌شود بلکه هر پدیده اجتماعی نیازمند یک سلسله پیش‌نیازها و اقداماتی است که زمینه‌ی تحقق آن پدیده را فراهم می‌کنند. 🔸 حکمرانی مردمی از جمله ضرورت‌های جامعه ایرانی و از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی بوده و هست. حقیقتا شرط اصلی و پیشران اعتلا و پیشرفت جامعه مشارکت فعال و پویای مردمی در همه کارها و فعالیت‌های اجتماعی(سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) است. بدون تردید مشارکت مردم در حکمرانی جامعه، نیازمند زمینه‌سازی و فراهم کردن شرایط تحقق در جامعه است تا به اعتماد و همبستگی اجتماعی و تعاون و همگرایی و مشارکت و مسئوليت مدنی بیانجامد. 🔹 نکته مهم این است که حکمرانی مردمی متوقف بر آماده شدن بینشی و گرایشی مردم برای پذیرش مسؤلیت حکمرانی و مدیریت اجتماعی است. هر ملت و هر فردی به طور طبیعی توان پذیرش مسئولیت حکمرانی را ندارد بلکه این ویژگی یک امر اکتسابی و نیازمند دانشها، خلقیات و مهارت‌های متنوعی است که در اسلام از آن با مفهوم یاد می‌شود. 🔸در واقع می‌تواند مسؤلیت تدبیر امور خود را بر عهده بگیرد چون قدر سرمایه‌های خود را می داند و قدرت حفاظت و بهره‌برداری از آنها را دارد. بر این اساس، ، برآيند حضور فعال و بانشاط انسان‌های رشید است. افراد رشد یافته در جامعه رشد یافته می‌تواند در سرنوشت خود دخیل باشند و به ساخت، نظام و تغییر جامعه‌ی خود براساس مصالح و منافع عمومی و سعادت حقیقی اقدام کنند. 🔹 میزان و کیفیت رشد یک جامعه بر نوع مستقر در فرهنگ عمومی آن جامعه استوار است. چرا که هر عقلانیتی نوع خاصی از رشد را به همراه دارد، به طور مثال، عقلانیت ابزاری، رشد اقتصادی را نتیجه می‌دهد، عقلانیت عرفانی، رشد معنوی را اقتضا دارد. 🔸 بنابراین حکمرانی مردمی بر رشد همه جانبه‌ی اجتماعی متوقف است و متناسب با حکمرانی، عقلانیت متناسب و گسترش آن در لایه های عمیق فرهنگ عمومی از طریق نظام تربیتی و رسانه‌ای هماهنگ را می‌طلبد، بدون داشتن عقلانیت متناسب با حکمرانی و بدون ایجاد نظام تربیتی کارآمد و همچنین بدون ترویج و گفتمان‌سازی آن در فرهنگ عمومی امکان رشد همه جانبه‌ی اجتماعی و به تبع آن، حکمرانی مردمی صحیح در جهت اعتلا و پیشرفت جامعه وجود ندارد. 🔹 اصرار بر مشارکت مردم و واگذاری امور اجتماعی و سیاسی به افراد جامعه ۱. بدون تبیین عقلانیت اجتماعی متناسب و ۲. بدون ساخت نظام تربیتی و ۳. بدون فعالیت هوشمندانه و هنرمندانه رسانه‌ای زمینه‌ساز بیشتر برای جنجال سیاسی و دعوت جامعه به هرج و مرج و گسترش تضادهای اجتماعی است. 🔸 پیروزی انقلاب اسلامی محصول وجود این سه عنصر مهم در حکمرانی بود که به مردم و و ملت ایران انجامید. حضرت امام خمینی (ره) و سایر حکیمان و متفکران انقلاب اسلامی همچون آیت‌الله شهید مطهری، آیت‌الله شهید بهشتی، آيت‌الله شهید مفتح، آیت‌الله خامنه‌ای و سایرین: ✔️ اولا به تولید عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی پرداختند، عقلانیتی که مبانی، آرمان‌ها و اهداف انقلاب را تعیّن بخشید و یک نظم معنایی توحیدی را به جامعه پیشنهاد دادند ‌و در کارزار نظریه‌پردازی‌های اجتماعی مکاتب مختلف(لیبرالیسم، سوسیالیسم، اگزیستانسیالیسم، ناسيوناليسم، سنت‌گرایی) نظریه‌ی انقلاب را بر محور توحید به گونه ای صورتبندی کردند که اراده_ی انسان و مشارکت مردم به عنوان پیشران تحولات اجتماعی تبیین فلسفی و الهیاتی شد. ✔️ ثانیا تلاش شد که نظام تربیتی اسلام از منابع حجیت آور(کتاب، سنت‌ و عقل) به شیوه اجتهادی استخراج شود و جایگاه هرکدام از قوا، عناصر حیاتی و ویژگی‌های انسان در این نظام تربیتی روشن شود به نحوی که به رشد جامع انسان و وصول به کمالات مادی و معنوی ختم شود، در این نظام تربیتی، مبانی، الگوها و سازوکارهای بیدارسازی عقل مردم و فعال سازی اراده‌ی جمعی تبیین و به کار گرفته شد. ✔️ثالثا با استفاده از امکانات و ابزارهای لازم و بهره‌گیری از تکنیک‌های تبلیغی و رسانه‌ای متناسب به اگاهی‌بخشی و بیدارسازی ملت ایران پرداختند و با اقناع افراد جامعه (بخصوص نسل جوان و قشر تحصیل کرده) نسبت به کارآمدی اسلام در مدیریت تحولات اجتماعی به رقابت فکری ورسانه‌ای باسایر مکاتب فکری وجریانهای فعال فرهنگی، سیاسی وهنری روی آوردند وتوانستند درمیدان رقابت جدی و سنگین مکاتب و جریانها و در کشاکش جذب نیروها وسرمایه‌ها، ذهن ودل انسان ایرانی را ازهرقشر وگروه راجذب کنند و حتی غیر مذهبیها را در معادلات انقلاب مشارکت دهند. 🔹 امروز هم جامعه ما نیازمند همان الگوی از عقلانیت و مدیریت هستیم که زمینه‌ی مشارکت و حکمرانی مردمی را فراهم سازد. @HOWZAVI
. ❇️ تأثیر شبهات پست مدرن قرآنی بر هویت اسلامی ◻️هاتف الحسینی، پژوهشگر حوزه میسیولوژی بررسی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: بعد از شکست شبهات سنتی قرآنی، مسیحیت تبشیری به فکر استفاده از روش‌های جدید افتاده، روش‌های پست مدرن، شکل ایجابی دارند و به صورت مسامحه، قرآن پذیرفته می‌شود ولی ارکان هویت جامعه اسلامی در قرآن مورد هجمه قرار می‌گیرد. نیاز است جامعه نخبه قرآنی با دقت بیشتر به تفاسیر جدید دقت کنند و اجازه تفسیر به رأی قرآن به مسیحیت تبشیری ندهند، امروز نیاز است در مقابل شبهات ایجابی پست مدرن جوابیه های دقیق و علمی داده شود. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
✔️ حجاب؛ از الزام تا التزام ✍️ احمد اولیایی متأسفانه موضوع حجاب را چنان دستکاری کرده و به اضمحلال کشاندند که هیچوقت مایل نبودم ورودی داشته باشم اما این روزها وقتی تحلیل ها و دعواها را می‌بینم، شاهد چند غفلت در تحلیل هستم. من به طور کل چند نکته به ذهنم می‌رسد (ترتبی بین نکات نیست)؛ ۱_ برخی حجاب را با نماز مقایسه می کنند ازین حیث که چطور قانون نماز نداریم اما قانون حجاب داریم.در حالی که این مقایسه اشتباه است.نماز فردی و حجاب اجتماعی ست.تصور نکنید حجاب فردی ست. ۲_ حجاب آغاز هجوم دشمن است و اگر حجاب آزاد شود، تازه مطالبات بعدی شروع می شود. کارناوال های همجنس‌گرایی و مطالبه قانونی کردن آن و .... . این را بروید از مسئولان لبنان و ترکیه بپرسید. ۳_ حجاب انتخاب لحظه ای افراد نیست. حجاب یک تعین و تبلور فرهنگی ست که ذیل سیاست های متعدد شکل تدریجی میگیرد. آموزش و پرورش ما، نظام بانکی، نظام اداری، نظام دانشگاهی ما همه تقریبا نسخه کپی از حکومت های دنیاست. طبیعی ست که تبلوراتش هم امتداد همان هاست.لذا رهبری انقلاب ساختاری را پیشنهاد می دهند. ۴_ چطور وقتی پزشکی خطای پزشکی دارد، کل نظام پزشکی را جمع نمی کنیم؟خب، وقتی سربازی در گشت ارشاد اشتباه رفتار می کند، چرا به دنبال جمع کردن کل آن هستیم؟! ۵_ اینکه برخی نواندیشان دینی به آیات و روایات و فرهنگ صدر اسلام برای اثبات عدم وجوب یا عدم لزوم حجاب استناد می کنند خیلی عجیب است! حجاب دیگر یک موضوع فردی نیست بلکه در کنار آیات و روایات، مکان و زمان و مصلحت در تعیین حکم آن بسیار دخیل است. ۶_ به طور کل، صحبت (اصرار بر این واژه) از الزام حجاب غلط است. الزام یک فعلی ست که از بیرون بر فرد تحمیل می شود و هیچگاه جواب نمی دهد. ما در حجاب به جای الزام باید به دنبال التزام باشیم. التزام دربرگیرنده میل است. این، یک کار فرهنگی ست. قانون اگر الزام دارد ما باید به دنبال جامعه پذیری قانون یعنی التزام باشیم. @HOWZAVIAN
💬 گشت ارشاد و مسأله حکمرانی حجاب ✍️ سیدمحمد طباطبائی گشت ارشاد مشتمل بر طرحی با عنوان ارتقای امنیت اجتماعی است که یک بخش آن-حجاب- در ذیل طرح جامع عفاف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود دو دهه قبل به تصویب رسید. 1️⃣ منظر جامعه‌شناختی فارغ از مبارزات امنیتی دشمن و تهدیدات نسبت به حوزه حجاب، اما اگر بخواهیم حجاب را در نسبت میان مردم و حاکمیتشان ببینیم باید در یک تبیین اجتماعی، مسأله را بررسی کنیم. دلایل و علل اجتماعی متعددی برای پدیده بدحجابی یا به بیان دقیقتر، حجاب‌گریزی وجود دارد که به نظرم در هفت عامل قابل اختصار باشد: ۱. عادات اجتماعی ۲. رسانه های اجتماعی (پلتفرم‌ها، بلاگری، اینفلوئنسرها، سلبریتیسم و...) ۳. فضای سیاسی (و خشم سیاسی ناشی از آن) ۴. گروه‌های همسالان ۵. تغییر نگرش‌های فرهنگی در خصوصیت مشروعیت حجاب ۶. تربیت‌های خانوادگی (و عدم آگاهی کافی از حجاب) ۷. اجبار اجتماعی (خانواده، فضاهای شغلی و آموزشی و ...) با رویکرد اجتماعی به حجاب، حکمرانی مطلوب در این حوزه از طریق حکمرانی فرهنگی تربیتی در این عوامل رخ می‌دهد و نمی توان صرفا از طریق الزام های قانونی، روند فرهنگی موجود را تغییر داد. لذا تاکید بر قانونی بودن حجاب، صرفا در نمای ظاهری شهر تأثیر دارد و نسبت به حجاب‌گریزی به عنوان یک پدیده فرهنگی تأثیر خنثی و حتی منفی (نفرت‌زایی) ایجاد می‌کند. 2️⃣ منظر فقه فرهنگی با لحاظ موضوع‌شناسی حجاب‌گریزی در بند اول، از این جهت منظر فقهی حکمرانی حجاب را می‌توان بررسی کرد: نسبت به مفاسد اجتماعی، با دو نوع مفسده مواجه هستیم: اول مفاسدی که شیوع ندارد و صرفا برخی گروه های اجتماعی به آن دچار اندـ در این صورت، گفتمان فرهنگی مستقر تغییر نکرده و طبعا حاکمیت می‌تواند از طریق مداخله اعمال مولویت کند. در این اعمال مولویت، سه نوع مسئولیت برای دولت وجود دارد: مسئولیت اول، جرم‌انگاری افراد آگاه به انحراف بر مبنای وجوب نهی از منکر است. مسئولیت دوم، آگاه‌سازی افراد جاهل بر مبنای وجوب دعوت به خیر و رعایت تحمل اجتماعی آنان است. صحیحه عمر بن حنظله از امام صادق علیه السلام این نوع مسئولیت کلان را به خوبی روشن می‌کند:«لا تحملوا علی شیعتنا و ارفقوا بهم فان الناس لا یحتملون ما تحملون» (وسائل، ج۱۶،ص۱۵۹) البته قاعده دعوت و ارشاد جاهل احکام و شرایطی دارد که از آن می‌گذرم. مسئولیت سوم، ایجاد تحدید اجتماعی نسبت به گروه‌های اجتماعی و خرده‌فرهنگ‌های انحرافی در فضای فرهنگ عمومی است. این مسئولیت با تنقیح سیره امیرالمؤمنین علیه السلام در تحدیدهای اجتماعی نسبت به گروه قاعدین از جنگ جمل (بحار، ج۳۲، ص۳۵۲) و تارکین مسجد جامع کوفه در صحیحه رزیق بن زبیر (وسائل، ج۵، ص۱۹۶) استفاده می‌شود. دوم، مفاسد شایع در جامعه است، به صورتی که تغییر در نگرش‌ فرهنگی را نتیجه می‌دهدـ این صورت، فرض تزاحم است و در تزاحم مستقر مربوط به فقه نظام، قاعده وفاق مطرح است، یعنی ایجاد همبستگی میان اجزای نظام. زیرا تقدیم اهم بر مهم جایی مطرح است که اجزا به یکدیگر ارتباط ندارند اما در نظام اجتماعی و به تبع، حکمرانی چنین نیست. بنابر این به مانند سیره امیر المؤمنین علیه السلام در مواجهه با انحرافاتی چون صلاة تراویح و طلاق‌های باطل، تمهید اجتماعی و بسترسازی برای تغییر فرهنگی نیاز است.(کافی، ج۸، ص۵۹ و نهج البلاغه، حکمت ۲۷۲) لذا در همین جا به قاعده فقهی تقریب و تنفیر از قواعد فقه فرهنگی استناد می‌کنم که مدلول آن، حرمت تنفرزایی در مداخلات فرهنگی است که از لوازم آن، کارکردیابی و رعایت ضرورتهای فرهنگی است. روایات بسیاری بر این قاعده دلالت دارد که از جمله معتبره محمد بن سنان از امام باقر علیه‌السلام است:«قال رسول الله: إن هذا الدین متین فأوغلوا فیه برفق و لا تکرّهوا عبادة الله إلی عباد الله فتکونوا کالراکب المُنبت الذی لا سفراً قطع و لا ظهراً أبقی»(کافی، ج۲، ص۸۶) در این روایت-که به تنقیح مناط بر قاعده دلالت دارد- ایجاد کراهت در ترویج عبادات به سواره‌ای تشبیه شده است که با خسته‌کردن مرکب خود، سفر را بی‌پایان گذاشته است. بنابراین‌ اگر ترویج دین بدون رفق و مدارا و عدم رعایت کارکردهای فرهنگی باشد، امکان اثر بخشی نداشته و مطلوب شارع هم نخواهد بود. 🔰نتیجه حال با این دو منظر اجتماعی و فقهی، به نظر می‌رسد پدیده‌حجاب‌گریزی ناشی از مداخلات نادرست حاکمیت و نگرش اشتباه طبقات دیندار باشدـ آن چه در این میان‌ مغفول است، توجه به افزایش سواد دینی و سواد دینداری است. وقتی زندگی مدرن و حتی پست‌مدرن ما را احاطه کرده، چگونه می‌توان بی‌توجه به مناسبات حکم و موضوع دغدغه رعایت حجاب زنان را داشت؟ @HOWZAVIAN
📰 در منتشر شد 🔸حجاب علیه حجاب ✍️ علی کردانی 🔗حجاب چه سرنوشتی پیدا کرده و نگاه به حجاب و عملِ به آن چگونه است؟ 🔗خواسته یا ناخواسته حجاب را به بازی گرفته‌اند و از چادری بودن علیه حجاب بهره‌ می‌برند. 🔗خانم‌ها حجاب و عشق را معنا می‌کنند و به قاعده «یکی برای یکی» نه «یکی برای همه» پایبند می‌شوند! 🔗آیا چادرنما‌ها و حجاب‌استایل‌های امروزی غرض چادر و این دستور دینی را تأمین کرده‌اند؟ 🔗این‌که چرا در برخی موارد از چادر به شکل شایسته و هدفمند استفاده نشده، می‌توان این‌گونه تحلیل کرد.... 🔗باید در آموزش‌های ابتدایی و رسانه‌ای خود تجدید نظر کنیم. 📌برای مطالعه یادداشت 👈اینجا را کلیک کنید. @HOWZAVIAN
💠 سلام فرمانده؛ الگوی جبهه انقلاب ✍️ علی صالحی اثباتا و ثبوتا فضای مجازی، بستری برای ترویج مکتب لیبرالیسم است. فضایی که تمام ابعاد زندگی بشر را در همه ساحت های فردی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی دچار چالش کرده است. گزینش های فردگرایانه در شبکه های اجتماعی آنقدر گسترده شده که از آن سر دنیا، قوانین یک حاکمیت مورد نقض قرار می گیرد. جریان های نفاق به صورت ساماندهی شده همچون آمپول، تفکرات خود را در رگ خون جامعه اسلامی تزریق می کنند، اما این تمام داستان نیست... فضای مجازی با تمام تهدیدها یک موهبت الهی است. زمانی بود که حوزه علمیه از داشتن تریبون جهانی محروم بود و صدای خود را نمی توانست به جهانیان برساند. اما اکنون فضای مجازی تنها صنعتی است که جبهه انقلاب در فهرست تحریم آن قرار نگرفته است. تفسیر معادلات نشان می دهد که این فناوری همه گروه های ارزشی و ضد ارزشی را به صورت یکسان توانمند کرده است. همین ابزار حقیقی گسترش گفتمان «سلام فرمانده» در فضای مجازی و رسانه ای شکل گرفته است. امروزه جریان «سلام فرمانده» یک الگوی کاملا موفقی است که جریان نفاق و کفر را به ستوه آورده و اجرای پروژه دین گریزی و معنویت زدایی غرب را با چالش جدی روبرو کرده است. سوال اساسی این است که جبهه انقلاب چگونه می تواند از این فرصت بهره برداری کند؟ اگر جریان انقلابی با تولید محتوای فاخر، مدیریت فضای مجازی را به سمت ارزش ها فرماندهی کند، قطعا جریان تزویر به رهبری غرب نمی تواند در رویش های انقلابی به ویژه نسل جوان این کشور شکاف ایجاد کند و آن را از ارزش های اصیل انقلاب و اسلام دور نگه دارد. گفتمان «سلام فرمانده» بهترین الگو و مشوق جبهه انقلاب برای مقابله با جریان ضد دین و معنویت است، زیرا این گفتمان ثابت کرده که می توان در عرصه جهانی برای منجی عالم بشریت، حضرت بقیه الله الاعظم (عج) زمینه سازی کرده و مکتب مترقی اسلام ناب محمدی را به همگان نشان داد. @HOWZAVIAN
♦️ الزام یا اجبار، مسأله این است ✍️ حسین کاوه 🔹 تفاوت “الزام” و “اجبار” در این است که الزام، دارای یک خاستگاه فلسفی، پشتوانۀ منطقی و فرآیند قانونی است، اما اجبار لزوماً اینگونه نیست لذا حجاب الزامیست نه اجباری. 🔸 سخن گفتن با ادبیات مهندسی شدۀ دشمن یعنی پذیرش مفروضاتِ غلط و منفی او، لذا بهتر است به جای عبارتِ “حجاب اجباری” از عبارت “حجاب الزامی” استفاده کنیم. @HOWZAVIAN
📌 حق مردم در ارزيابى مدیران نظام ✍️ محمد ملک زاده يكى از زمينه‏هاى ايجاد و گسترش مشاركت سياسى مردم در جامعه را مى‏توان از طریق نقد و ارزیابی عملکرد کارگزاران اسلامی مورد بررسى قرار داد. اين اصل را مى‏توان يكى از مهم‏ترين عوامل بقأ و سلامت نظام اسلامى دانست؛ زیرا با باز نمودن فضاى لازم جهت طرح اظهار نظرها و نصيحت‏هاى خير خواهانه از سوى مردم، مى‏توان مسئولان را در راه رسيدن به اهداف عاليه و مقدس اسلامى يارى رساند. در انديشه و تفكر اسلامى، مردم داراى حق اظهار نظر، سؤال و استيضاح نسبت به عملكرد كارگزاران و مسئولان حكومتى مى‏باشند. در جامعه اسلامى مردم وظيفه دارند نسبت به سرنوشت سياسى و اجتماعى خود و ساير افراد جامعه بى تفاوت نمانند و در مقابل كارگزاران و حاكمان سياسى نيز مى‏بايست زمينه توسعه مشاركت فعال مردم را در امور سياسى و اجتماعى فراهم آورند. اميرمؤمنان على (ع) با بر شمردن حقوق دوجانبه حاكم و مردم، مسئله نصيحت را در كنار اطاعت و وفا نمودن به بيعت خويش با امام قرار مى‏دهد: «اى مردم! من بر شما حقى دارم و شما نيز بر من حقى... اما حق من بر شما اين است كه به بيعت خود وفا كنيد و در نهان و آشكار، نصيحت و حق خير خواهى را ادا نماييد». بديهى است كه تحقق و اجراى صحيح این اصل نيازمند فراهم شدن مقدماتى است كه بهترين نمونه آن را مى‏توان در سيره حاكمان معصوم (ع) مشاهده كرد: نخست؛ نصيحت پذيرى حاكم و ترغيب و تشويق مردم به اين امر می‌باشد. حضرت على (ع) همواره به فرمانداران خود توصيه مى‏كرد كه سخن منتقدان و آمران به معروف را بشنوند و خود نيز داوطلبانه در اين كار پيشقدم بود و از اين رو به مالك اشتر توصيه مى‏كند: «هرگز مگو كه من اميرم پس فرمان مى‏دهم و بايد اطاعت شوم زيرا كه اين كار مايه سياهى دل و تباهى دين و زوال نعمت‌هاست». دوم؛ برداشتن موانع دست و پاگیر ميان حاكم و مردم است. زمانى مى‏توان عملکرد یک مسئول را مورد نقد و ارزیابی قرار داد که دسترسى عموم به او با سهولت امكان‏پذير و يا ابزار رساندن نصايح مردمى به وى فراهم باشد. همانگونه كه در عصر حاكميت معصوم رواج داشت. مردمى‏ترين حكومتها را مى‏توان در نمونه حكومت علوی سراغ گرفت. نمونه‏اى كه در آن دسترسى مردم به حاكمان و مسئولان به سهولت امكان‏پذير بود و هر كس به راحتى مى‏توانست نظر يا خواسته‏اش را بدون واهمه يا مانعى بر زبان آورد. امير مؤمنان على(ع) در عهدنامه معروفش به مالك اشتر اكيداً سفارش مى‏نمود كه هرگز به مدت طولانى خود را از مردم پنهان مساز چرا كه اين امر سبب ايجاد نوعى محدوديت و بى‌اطلاعى کارگزار از امور مملكتى خواهد بود. خود ايشان از مردم مى‏خواست تا با وى صريح و بى‌پرده و به دور از رعايت تشريفات و ملاحظه كارى‏هاى مرسوم با زمامداران ستمگر و مستبد سخن گويند و از پناه بردن به تكلف و تصنع در رفتار خويش بپرهيزند. از این همه می توان دریافت که دولت علوی، کامل ترین الگوی حکمرانی اسلامی است. @HOWZAVIAN
💠ما انتخاب می‌خواهیم اما انتخاب نمی‌کنیم! ✍️ ابراهیم شریفی 🔔 به نظر می رسد همگان معتقد باشند در عصر اطلاعات با وجود این همه داده، انتخاب کردن کار دشواری نباشد چرا که عدم انتخاب به جهت جهالت است و حال آنکه امروزه خیلی زیاد هم می دانیم و دیگر جهلی در کار نیست. 🔻 ولی جالب است که ما مردمان عصر اطلاعات، در لحظه تصمیم‌گیری از میان انبوهی از گزینه‌ها تجربه‌ای را از سر می‌گذرانیم چنانکه این امر باعث خاموش شدن دستگاه تصمیم‌گیری ما می‌شود و بجای اطمینان، حاصل شده است. ⁉️ مثلا وقتی وارد دیجی کالا یا سایت فیلیمو و غیره شده اید و قصد انتخاب موردی برای خرید و یا تماشای فیلم هستید که مثلا در فیلیمو بیش از ۲۰هزار محتوا روی آن قرار دارد و یا سایت معروف نت فلیکس با منویی با حدود ۶۰۰۰ عنوان رو به رو هستید. ‼️و یا با یک اکانت در شبکه های اجتماعی، شانس مواجهه و ارتباط با بیش از حدود ۵ میلیون کاربر فعال در پیدا میکند و یا موتورهای جستجو که برای یک سرچ ساده بیش از هزاران را صفحه را برای شما به صف میکند و... ✴️ با این همه اطلاعات و دیتا، آنچه رخ می دهد تردید بیشتر است نه انتخاب یعنی قدرت انتخابمان را از دست می دهیم 🔵 به ظاهر آزادی در انتخاب و قدرت بر اختیار داریم اما مشکلی وجود دارد با عنوان “انتخاب‌های خیلی زیاد”. و به عنوان محققان پیشرو این حوزه مطالعاتی، یافته‌اند که غرق شدن در گزینه‌ها می‌تواند باعث ایجاد تجربه‌ای ناخوشایند با عنوان «» شود. 💯 مردم معمولا به این امر گرایش دارند تا به بیشترین گزینه‌ها دسترسی داشته باشند. چه خرید خودرو مد نظر باشد چه غذا، به سمت شرکت‌هایی جذب می‌شوند که گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهند؛ چرا که باور دارند که انتخاب‌های زیاد شانس یافتن بهترین مورد را افزایش می‌دهد اما وقتی واقعا به تصمیم‌گیری از میان تمام آن گزینه‌ها می‌رسیم مردم ممکن است واقعا فلج شوند و از تصمیم‌گیری اجتناب کنند. حتی بدتر، ممکن است نهایتا وقتی تصمیم گرفتند دچار استرس و افسوس بیشتری درباره انتخابشان شوند. 📣 برداشتی آزاد از مقاله دکتر توماس سالتزمن(متخصص روان-فیزیولوژی اجتماعی و مدیر آزمایشگاه در دانشگاه بوفالو نیویورک) در سایت https://theconversation.com @HOWZAVIAN