eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مهدی نصیری؛ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال» ▪️به‌مناسبت فرارسیدن ۱۲ رمضان، سالروز رحلت حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه ✍️ سید محمدحسین دعائی درست است که «مهدی نصیری» به‌خودی‌خود اصلا مهم نیست، اما از بد حادثه، در موقعیتی قرار گرفته است که اگر مواجهۀ درستی با او صورت نگیرد، می‌تواند جمعیتی را با افکار بی‌اعتبار خود همراه کرده و بر زحمت اساتید فکر و مجاهدان راه خدا بیفزاید. از همین رو، لازم است که گاه و بی‌گاه، یکی از اهالی اندیشه و قلم، با ایثار فراوان، از اولویت‌های کاری خود صرف نظر کرده و به نقد سخنان او بپردازد؛ همان سخنانی که بررسی سیر آن‌ها، حاوی درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای اهل بصیرت است. بگذارید جور دیگری بگویم: وضعیت این روزهای مهدی نصیری، انسان را یاد این شعر عارف شوریده‌دل و شاعر شیرین‌سخن، جناب مولوی می‌اندازد: چون خدا خواهد که پرده کس درد میلش اندر طعنۀ پاکان برد آری؛ آن زمان که نصیری، علی‌رغم همۀ دلسوزی‌ها، تلاش‌ها و اتمام حجت‌ها، مرزهای «استدلال»، «انصاف» و «ادب» را زیر پا گذاشته و بی‌محابا زبان به هتک حرمت جمعی از پاک‌ترین پاکان عالَم، یعنی حکماء و عرفاء راستین می‌گشود، کاملا معلوم بود که روزی، نه تنها از «آرمان‌های انقلاب اسلامی»، بلکه از «اصول اساسی دین» نیز عدول کرده و چنین بنویسد: «زنانی شجاع عزم جدی کرده‌اند تا با برداشتن روسری خود در اعتراض به اسلام جباری، از حق آزادی انتخاب خود دفاع کنند و استبداد و تمامیت‌خواهی نظام را به چالش بگیرند و از همین رو تسلیم پروپاگاندا و تهدیدهای حکومت نمی‌شوند. شاید تنها در یک حکومت دینی، از نوع و مدل جمهوری اسلامی و مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه است که عمل‌نکردن به یک حکم شرعی مانند حجاب، دستاورد بزرگ‌تر آزادی‌خواهی و استبدادستیزی را در پی دارد و در مقام تزاحم بین اهم و مهم، در جایگاه اهم قرار می‌گیرد. آیا فقیه شجاعی یافت شود که فتوا به مأجوربودن بی‌حجابانی دهد که برای‌ اصلاح یا محو حاکمیت استبدادی که ام المفاسد است، مقاومت می‌کنند؟!» ۱۲ ماه مبارک رمضان، سالروز رحلت یکی از برجسته‌ترین شاگردان مکتب عرفانی نجف، یعنی «جناب حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه» است؛ همان عارف بزرگی که بعد از برگزاری مراسم بزرگداشت او در سال ۹۸، مهدی نصیری در یادداشتی با عنوانِ «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزه‌های علمیه»، نوشت: «پنج‌شنبه مجلس گرامیداشتی برای سید هاشم حداد ـ موسوم به روح مجرد ـ در مشهد مقدس، با سخنرانی چند تن از روحانیون، از جمله امام جمعۀ موقت تهران جناب آقای صدیقی برگزار شد. ... سید هاشم حداد که در اطلاعیۀ مراسم، از او با عنوان عارف کامل شیعی یاد شده کیست و شاخصه‌ها و اندیشه‌های عرفانی او کدام است؟ ... نعل‌بندی عوام و متوهم ... که کمترین ارزشی برای علم و فقاهت و تفکر و عقلانیت قائل نیست. ... [پیروان این جریان] برای چند انسان معمولی، مقامات خدایی و فوق مقامات انبیاء و اهل بیت علیهم السلام قائل هستند و عن قریب است که کارگاه تولید انبوه خدا و یا حداقل کارگاه معصوم‌سازی دایر کنند و همۀ مقدسات را به بازی بگیرند. ... [این جریان] شریعت و عقلانیت را به مسلخ می‌برد و مردم را مریدان گوسفندصفت خود می‌خواهد.» نگارنده نیز در همان ایام، جوابی به این یادداشت نصیری داد که شاید بازنشر آن خالی از لطف نبوده و به فهم علت این همه انحراف و التقاط او در این روزها کمک کند. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا. 📌 متن کامل یادداشت نصیری: mehrnews.com/xPgLv 📌 متن کامل پاسخ به یادداشت نصیری: mehrnews.com/xPhmz @HOWZAVIAN
🔹سحرها و سفرهاعلی کردانی سفر کردن از نشانه‌های حرکت و امید است؛ حرکت به‌سوی آنچه می‌خواهی. سفر نه یک راه بی‌پایان بلکه راهی پایان‌دار و پایان‌خواه است. سفرِ هدف‌دار سفری است که مقصد را می‌خواهد و دائم آن را می‌طلبد؛ اما چه مبدأهایی که به مقصد نرسید و چه مقصدهایی که مقصد نبود؛ سفر را باید رفت، تا فهمید و مقصد را باید یافت، تا دانست. بهترین مقصدها از بهترین مبدأها سرچشمه می‌گیرند و مبدأ تنها مکان نیست؛ مبدأ گاهی دل است، گاهی یک تصمیم است و گاهی یک زمان است؛ زمانی که خلوت است، در ظاهر رنگی تاریک و در باطن، روشن و روشن است. آری که زمان قطعه‌ای از خلقت است؛ اگر آن را دانست، می‌توان از زمان به مقام رسید و سحر همان قطعه و خلقی است که اگر درک شود، تدارک خواهد شد و اگر تدارک شود، حرکت‌آفرین است. سحرهایی که نگاهی به بالا دارند؛ نه کسی هست که برایش صدا کنی و نه چشمی که به او نگاه کنی؛ بی‌ریا می‌نشینی و بی‌ریا می‌خواهی و پایان است، آنچه می‌خواهی. سحرها آغاز مقصدهایی بزرگ‌ است که بزرگان می‌دانند؛ سفرهایی که تو را تا آسمان می‌رساند و هنگامی که آسمان را دیدی، دیگر زمین را نمی‌خواهی. بیا از مبدئی زمانی، به مسیری مقامی برسیم؛ نه این‌که مقام دنیا باشد که برای دیگران بگوییم. «او» در همین نزدیکی است؛ کافی است مبدأ و زمان را بشناسیم. @HOWZAVIAN
. 🔻 جنگ به شدت ترکیبی است... ✍️ شیخ فرهاد فتحی @HOWZAVIAN
بر عهده گرفتست هواداری ما را عشق است که دارد هوس یاری ما را در لحظه‌ی تقسیم مقامات الهی دلدار خدا خواسته دلداری ما را در سجده‌ قسم داده خدا را به ابالفضل هر بار که دیدست گرفتاری ما را بیمار شد از غصّه‌ی بیمار طبیبی دارد مگر او طاقت بیماری ما را؟ عمریست که خورشید خدا بر سر نیزه دارد به دلش حسرت بیداری ما را قربان حسینی که به دکّان خداوند از جیب خودش داده بدهکاری ما را 💠 @shaeranehowzavi
. حجاب مسأله‌ی چند بُعدی است؛ یک طرفه قضاوت نکنیم ✍️ حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده @HOWZAVIAN
. ⚡️فتوای همگرایانه آیت الله سیستانی؛ حاضر در متن جهان شیعه، غائب در بطن جهان اسلام ✍️ سیّد علی بطحائی 🔹 چند روز گذشته مجدداً استاد منیر الخبّاز القطیفی شاگرد مطرح حضرت آیت الله سیستانی فتوایی از معظم له را رسانه ای کرد که در آن بر صحت عبادات اهل‌سنّت و اسلام حقیقی آنها تصریح می کرد. این فتوای کلیدی، علی رغم پیامدهای جدید و فراوانی که در همگرایی جهان اسلام دارد، پژواکی در مجامع داخلی و بویژه رسانه های جهان اسلام – که مخاطبین اصلی این فتوا هستند – پیدا نکرد. 💠 این فتوا به چندین جهت از فتوای مشهور شلتوت جامعتر است، ولی نکته اینجاست که چرا روی فتوای شلتوت مانور رسانه ای گسترده انجام شد و اکثر قریب به اتفاق مسلمانان (شیعه و سنی) از آن مطلع شدند، ولی روی فتوای حساس آیت الله سیستانی حتی ریپورتاژ رسانه ای کوچکی انجام نشد!؟ به همین مناسبت در یادداشت پیش رو اشاراتی در این زمینه خواهیم پرداخت. 🔸یکم. از نظر جایگاه می توان این فتوا در راستای فتوای شیخ محمد شلتوت، بلکه بالاتر از آن شمرد. این فتوا، بهترین بستر برای همگرایی بین شیعه وسنّی و بویژه الفت بیش از پیش میان سردمداران و پیروان فریقین با آرای متفاوت فقهی - کلامی را در پی خواهد داشت. فتوای آیت الله سیستانی از جهت مبانی علمی، از فتوای شلتوت بسیار مستحکمتر است. فتوای شلتوت بیشتر بن مایه های فقهی دارد؛ ولی فتوای آیت الله سیستانی علاوه بر مبانی غنی فقهی، ریشه در باورهای کلامی – جامعه شناختی معظم له دارد. به طور خلاصه آبشخور کلامی این فتوا را می توان در سیره عقلا و مبحث «ما جری علیه الدلیل» با صبغه همزیستی اجتماعی رهگیری کرد. اما نکته این جاست که چرا روی فتوای شلتوت مانور رسانه ای گسترده انجام شد ولی در فتوای مهم آیت الله سیستانی حتی ریپورتاژ رسانه ای کوچکی در جهان اسلام صورت نگرفت!!!؟؟ 🔹دوم: آسیب شناسی عدم بازتاب این فتوا در بین مخاطبان اهل سنّت از ضروریات است. به طور اجمال باید اعتراف کنیم که عدم وجود «وحدت مرجعیّت» در اسلام سنّتی مهمترین آسیب است که سالی نیست که ترکشی از آن بر پیکره تشیّع وارد نشود. واتیکان، با خروج دود سفید از محراب کلیسای سیستین به علامت انتخاب پاپ جدید، «وحدت مرجعیّت کاتولیک ها» را رسانه ای می کند. همچنین الازهر از سال ۱۰۹۰ قمری با انتخاب یک شیخ الازهر به پیروان اسلام سنّتی و رسانه ها، تکلیف خود با «مرجعیّت واحد الازهر» را یکسره کرده است. ولی کماکان اسلام سنّتی نسخه شیعی، تکلیف خود را با این امر مشخص نکرده است و در هزار توی و بن بست «تشتت مرجعیّت شیعه» گرفتار است. در اثر این بلاتکلیفی صدای واحدی از مرجعیّت شیعه به جهان اسلام، دنیای ادیان و جهان سیاست مخابره نمی شود. 💠بجاست با نقل خاطره ای از امام موسی صدر (کثر الله امثاله) در ضرورت تعیین تکلیف فوری «وحدت مرجعیّت شیعه» بحث را خاتمه بخشیم. وی می نویسد: هنگامی که آیت‌الله حکیم (رحمه الله علیه) عازم سفر حج بود، هواپیمای حامل ایشان از آسمان لبنان عبور ‌کرد، من به شارل حلّو ـ رئیس جمهور وقت لبنان- اعتراض کردم که چرا برای ایشان به ‌عنوان پیشوای دینی شیعیان پیامی نفرستادی؛ ولی برای پاپ اعظم رهبر کاتولیک‌‌های جهان وقتی از آسمان لبنان گذشت پیام فرستادی؟ رئیس جمهور لبنان پاسخ تأمل برانگیز داد و گفت: پاپ یک مقام رسمی شناخته شده است. او در لبنان سفیر دارد و ما هم در واتیکان سفیر داریم؛ ولی آیت‌الله حکیم و مراجع دیگر شما رسمیّتی ندارد و یک نفر هم به ‌عنوان مرجع واحد شیعه معرفی نکرده اید که ما تکلیف خود را نسبت به او بدانیم. اگر پیامی ندادم بدین خاطر است نه بی‌اعتنایی به ایشان. @HOWZAVIAN
📌 فردی‌گرایی به کام سرمایه‌داریسیدهادی چاوشی کمی به ریشه ها بپردازیم فقط با مقابله فرهنگی نمی‌شود مقابل فرهنگ غرب ایستاد. سیاست و فرهنگ و اقتصاد به هم پیوسته است. نمی‌شود اقتصاد سرمایه داری و آزاد غربی را دنبال کرد ولی در فرهنگ طرفدار حجاب و محدودیت آزادی بود. 8 سال دولت قبل مطابق منافع سرمایه داران در سیاست، اقتصاد و فرهنگ جلو رفت و هنوز متاسفانه در بعضی سیاست‌ها ادامه دارد. هر چند در خیلی موارد مقابله کرده اگر کسی نداند انگار تصمیم دولت آنست که اول بازگشایی سیاست خارجه کند بعد اقتصاد داخلی را سامان دهد آخر کار سراغ فرهنگ برود اگر عمری باشد. همه اینها ابعاد یک تمدن هستند بدون یکدیگر ناقص و کاریکاتوری هستند. فرهنگ سرمایه‌داری سیاست آن را شکل می‌دهد تا اقتصاد سرمایه‌داری دنیا را بچرخاند. فرهنگ غرب فردیت طلبی و آزادی و رهایی از هر قیدی را در کارتونهایش از کودکی قالب می‌کند و جلوه گری دختر را برای او ارزش و آرزو تعریف می‌کند. همین آزادی را در اقتصاد در قالب بازار آزاد و در سیاست در قالب منزوی نشدن و ارتباط با دنیا جا می‌زند. @HOWZAVIAN
. 🔺غریبه‌پرستی شناختی 🔻درسی از یک سکانس تاریخی فتح الله خانِ سریال آتش و باد وقتی می‌بیند یک انگلیسی، استعداد و حتی راستی و درستی بهادر را کشف کرده است، به تب و تاب می‌افتد و بهادر برایش بها پیدا می‌کند؛ همین‌قدر غریبه‌پرست! ما هنوز عبرت نگرفته‌ایم؛ مگر این که سر و کله‌ی یک اجنبی پیدا شود و ستایش‌مان کند. @HOWZAVIAN 🔗صفحه‎ی رسمی نویسندگان حوزوی در 👇👇 https://virasty.com/r/Ar4 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
. ✍️ پاسخ نویسنده حوزوی به دیدگاه حداقلی از حجاب سیدمیلاد حسینی: نمره 20 در پوشش چه اشکالی دارد؟! @HOWZAVIAN
💢تأثیر شناختی بر اخبار تلویزیون ویژگی های تولید و دریافت اطلاعات به همت انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیما منتشر شد. نویسنده: بری گانتر مترجمین: دکتر حسن محجوب عشرت آبادی و دکتر ناصر جنانی ویراستار علمی : دکتر محمدحسین فیروزی 🔗 @HOWZAVIAN
🏛حکم تاریخی دادگاه منهتن علیه ترامپ ✍️محمدصادق خرسند 💢ترامپ، از اعلام جرم علیه خود غافلگیر شده است! این سخن دستیاران ترامپ در امارت او در فلوریداست. دادگاه عالی منهتن سرانجام بعد از کش و قوس های فراوان دونالد ترامپ، را به جرم پرداخت حق السکوت به یکی از بازیگران فیلم های مستهجن متهم کرد و او طی روزهای آینده به دادگاه فراخوانده خواهد شد؛ ترامپ اولین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده است که به جرائم کیفری متهم می شود. 🛑انتشار این خبر در حالی است که جمهوری خواهان در حال نهایی کردن کاندید ریاست جمهوری سال 2024، هستند و ترامپ در نظرسنجی ها با فاصله زیادی در صدر قرار دارد. بلافاصله بعد از اعلام نظر دادگاه، شبکه های مختلف خبری در سراسر دنیا به بررسی دلایل این اقدام پرداختند. جدای از نظر خود ترامپ که این عمل را دسیسه دموکرات ها می داند، برخی شبکه های خبری نزدیک به جمهوری خواهان، پای بازیگران خارجی نظیر ایران و چین را به تلاش برای حذف ترامپ به ماجرا باز کرده اند. ⏱به نظر می رسد هیئت حاکمه آمریکا به این نتیجه رسیده است که حذف ترامپ به عنوان عامل اصلی واگرایی به رغم امکان ایجاد آشوب، سرعت شکاف در جامعه دو قطبی آمریکا را کاهش خواهد داد. استقلال دستگاه قضایی آمریکا در حالی مطرح می شود که هنوز افکار عمومی آمریکا نقش آیپک را در محکومیت بیل کلینتون در ماجرای مونیکا لوینسکی از یاد نبرده است. به هر حال هر چه باشد، این هم یکی دیگر از نشانه های افول قدرتی است که ادعای کدخدایی در دهکده جهانی را دارد. قدرتی که به سرعت در حال رنگ باختن است. @HOWZAVIAN
🍃 تواشیح اسماء الحسنی و ترویج یک نماد مذهبی! ✍️ رسول چگینی همه ساله در ماه مبارک رمضان، هنگام افطار نوای دلنشین تواشیح اسماء الحسنی، نویدبخش فرارسیدن افطار و پایان یک روز روزه داری است. این تواشیح اولین مرتبه توسط سید محمد النقشبندی متوفای ۱۳۵۵ شمسی، مبتهل مشهور اهل سنت مصری اجرا شد. نکته مهم که لازم است به آن توجه شود اینکه پایان این تواشیح با درود بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ص) و صحابه به اتمام می رسد با این عبارت: اللهم صل افضل صلاه علی اسعد مخلوقاتک سیدنا محمد و علی اله و صحبه و سلم خداوندا برترین دوردهایت را بر خوشبخت‌ترین بندگانت آقای ما محمد و بر اهل بیت ایشان و صحابه ایشان نثار کن. با این عبارت، مطلق صحابه مورد درود و رحمت خداوند قرار می گیرند در حالی که در قرآن و روایات اهل بیت(ع)، هیچگاه مطلق صحابه مورد ستایش قرار نگرفته اند. از دیدگاه قرآن، صرف صحبت و همراهی با پیامبر(ص)، باعث تقدیس و دستیابی به درجات والای نفسانی نخواهد شد، بلکه همراهی و پایبندی به دستورات و وصایای ایشان، موجبات سعادتمندی را فراهم می آورد. فراموش نمیکنیم که همین صحابه مانع از خلافت بلافصل امیرالمومنین علی(ع) شدند. به دلیل این منطق، در طول تاریخ درود بر مطلق صحابه به یکی از نمادهای گفتاری و نوشتاری اهل سنت تبدیل شد. این در حالی است که علمای شیعه از کاربست چنین ادبیاتی اجتناب ورزیده اند. در سالهای ابتدایی انقلاب که این تواشیح در صداوسیمای ایران پخش می شد، بخش انتهایی تواشیح را تصحیح کردند و عبارت (و صحبه) را حذف کردند. اما در سالهای اخیر، گروه هایی که به بازخوانی این تواشیح پرداخته اند، بدون توجه به این منطق قرآنی و شعار نمادین، عبارت (و صحبه) را در تواشیح جای داده اند. ناگفته نماند ذکر نام صحابه به صورت مقید، این اشکال را برطرف میکند به همین دلیل مقام معظم رهبری در سخنرانیهای خودشان از عبارت (و صحبه المنتجبین): (صحابه نجیب و وارسته) استفاده می کنند که هوشمندانه‌ترین شیوه استفاده از این اصطلاح است. بدون شک بی‌توجهی به چنین نمادهایی، موجب فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن این عقیده در میان شیعیان خواهد شد، بنابراین لازم است گروه‌های همخوانی و تواشیح و صداوسیما نسبت به تولید و پخش چنین برنامه‌هایی دقت بیشتری به خرج دهد. @HOWZAVIAN