✳️ در پژوهشکده تاریخ معاصر:
مراسم قرعهکشی مسابقه کتابخوانی «آخرین شاه، آخرین دربار» برگزار شد
مراسم قرعهکشی مسابقه بزرگ کتابخوانی «آخرین شاه، آخرین دربار» از طریق نرمافزار گوشی همراه «آخرین شاه، آخرین دربار» و با محوریت کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار» (ده سال پایانی رژیم پهلوی به روایت اسداللهخان علم) در پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، مراسم قرعهکشی مسابقه بزرگ کتابخوانی «آخرین شاه، آخرین دربار» از طریق نرمافزار گوشی همراه «آخرین شاه، آخرین دربار» و با محوریت کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار» (ده سال پایانی رژیم پهلوی به روایت اسداللهخان علم) در پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، #رضا_قریبی ، معاون توسعه و منابع #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، با بیان اهداف مسابقه طی سخنانی اظهار نمود: امروز شاهد هستیم که در فضای مجازی، عدهای عامدانه فجایع رژیم پهلوی را نادیده میگیرند و در حال تطهیر آن دوران هستند؛ ازهمینرو برای درک درست آن روزگار سیاه بر آن شدیم مسابقهای را با محوریت خاطرات #اسدالله_علم برگزار کنیم.
وی ادامه داد: مطالعه #خاطرات_اسدالله_علم ، یکی از کارگزاران رژیم پهلوی، توصیفگر شرایط دوران حکومت آن رژیم آن هم از زبان یکی از دولتمردان پهلوی است. کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار» تألیف دکتر موسی حقانی، گزیدهای از بهترین تیترهای کتاب خاطرات اسدالله علم است.
قریبی سپس اظهار نمود: تجربه نشان داده است تولید محتوای سالم و ارزشی در مخاطب تأثیرگذار است و ازهمینرو با توجه به مأموریت پژوهشکده در تولید محتوای سالم تصمیم گرفته شد مسابقه «آخرین شاه، آخرین دربار» با هدف آشنایی بیشتر مخاطب عام با مسائل تاریخی برگزار شود.
وی با بیان اینکه این مسابقه با همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر و روابط عمومی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برگزار شد، افزود: برای برگزاری این مسابقه، علاوه بر توان فنی پژوهشکده از بخش خصوصی نیز کمک گرفته شد؛ البته چون فرایند مسابقه طولانی شده بود قرار شد همزمان با سالگرد قیام تیر 1331 مراسم قرعهکشی برگزار شود.
در ادامه مراسم کولیوند، کارشناس پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر، طی سخنانی گفت: مسابقه بزرگ کتابخوانی از طریق نرمافزار کتابخوان «آخرین شاه، آخرین دربار» در دو سطح برگزار شد: بخش نخست مربوط به نظرسنجی از همکاران بنیاد درباره نوع فعالیت روابط عمومی این نهاد و میزان و نحوه اطلاعرسانی اخبار آن بود. این نظرسنجی در بخشهای مختلفی انجام شد و براساس آمار حدود 55 درصد مرد و 45 درصد زن در این نظرسنجی شرکت کردند. از بخشهای دیگر نظرسنجی، سطح و محل خدمت افراد، میزان و نحوه کسب خبر و استفاده از شبکههای اطلاعرسانی مجازی و... بود.
کولیوند در ادامه با اشاره به آمار شرکتکنندگان در بخش مسابقه گفت: با توجه به سطح درنظرگرفتهشده بنا بود از بین افرادی که به همه سؤالات پاسخ درست بدهند به 5 نفر به قید قرعه یک ربع سکه بهار آزادی تقدیم شود. در سطح دوم قرار شد 14 نفر از افرادی که حداقل به 75 درصد سؤالات پاسخ درست دادهاند به قید قرعه یک سکه طلای یکگرمی اهدا شود. سطح سوم جوایز مربوط به افرادی بود که حداقل به 50 درصد سؤالات پاسخ درست دادهاند. از میان این افراد هم به قید قرعه به 120 نفر کارت هدیه 2 میلیون ریالی تعلق خواهد گرفت. با توجه به آمار بهدستآمده، 19 نفر در سطح اول، 1497 نفر در بخش دوم و 1549 نفر در بخش سوم توانستند امتیازات لازم را کسب کنند.
مخدومی از دیگر سخنران این نشست بود که ضمن معرفی قابلیتهای نرمافزار کتابخوان «آخرین شاه، آخرین دربار» گفت: با توجه به استقبال حدود 2500 نفر از این مسابقه، اگر مسابقه یادشده به صورتی غیرنرمافزاری برگزار میشد باید بیش از 2500 کتاب همراه سوالات چاپ و میان مخاطبان منتشر میشد و پس از آن شرکتکنندگان نیز میبایست پاسخ سؤالات را به دبیرخانه میفرستادند، اما اکنون همه این فرایند از طریق گوشی همراه انجام شده است.
در بخش پایانی این مراسم، قرعهکشی برندگان مسابقه انجام شد که براساس آن، افراد زیر موفق به دریافت جوایز این مسابقه شدند...
اسامی برندگان را در سایت پژوهشکده تاریخ معاصر به لینک زیر ببینید
http://yon.ir/X5SbM
@iichs_ir
✳️ از جواب منفی آمریکا به درخواست 732 میلیون دلاری ایران تا آغاز جنگ مصر و اردن با اسرائیل!
#تقویم_تاریخ
6 مرداد
❇️سال 1340
دولت #آمريکا تقاضاي 732 ميليون دلار وام درخواستي دولت ايران را رد کرد.
❇️سال 1348
5 هزار هکتار از زمنيهاي شمال ملّي اعلام شد.
#اسرائيل #اردن را بمباران کرد و #مصر جنگ عليه اسرائيل را مجدداً آغاز نمود.
❇️سال 1349
در مسقط و عمان سقوط سلطان سعید، دیکتاتور خشن آن شیخنشین را جشن گرفتند.
تیم فوتبال پیکان ایران تیم فوتبال بنز آلمان را 1ـ5 شکست داد.
❇️سال 1350
قرارداد هوایی بین #ایران_و_انگلیس بر اساس حقوق متساوی منعقد شد.
❇️سال 1352
سردار داود خان رئیس جمهوری افغانستان، قانون اساسی آن کشور را که 9 سال قبل به تصویب رسیده بود کان لم یکن دانست و کلیه اختیارات را به خود اختصاص داد.
❇️سال 1354
#وحید_افراخته و محسن خاموشي به اتهام قتل دو سرهنگ آمريکائي در تهران در يک برخورد مسلحانه دستگير شدند.
❇️سال 1356
وزارت بازرگانی اعلام کرد خرید گندم از کشاورزان 50 درصد افزایش یافت. میزان خرید گندم تا پایان تیر ماه 300 هزار تن بوده است.
یک هیئت بازرگانی از ایران برای امضای موافقتنامه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا به انگلستان رفت.
❇️سال 1357
ضیاءالحق اعلام کرد: اگر سنتو سودی برای پاکستان نداشته باشد از آن خارج میشویم.
#حسنی_مبارک معاون سادات وارد تهران گردید.
سفیر آمریکا در #بحرین برای حفظ امنیت در خلیج فارس همکاری ایران و عربستان را لازم دانست.
مذاکرات شاه و ملک حسین و حسنی مبارک در نوشهر و رامسر انجام گرفت. این مذاکرات بیشتر برای صلح خاورمیانه بود. در حالیکه بیش از همه جا کشور ایران به صلح و آرامش نیاز داشت.
iichs.ir
@iichs_ir
✳️ پاسخ آیتالله مرعشی نجفی به اطلاعیه منتشرشده ساواک در پی آزاد نمودن آیتالله خمینی؛ در میان ملتهای وحشی نیز این قبیل تحمیلها وجود ندارد!/اگر مراجع عظام آزاد شدهاند، منازل خصوصی چه معنایی دارد؟!
#روزشمار
#14_مرداد_1342
✅ پاسخ آیتالله مرعشی نجفی به اطلاعیه منتشرشده ساواک در پی آزاد نمودن آیتالله خمینی
آیتالله مرعشی نجفی در پاسخ به اطلاعیه منتشرشده ساواک در پی آزاد نمودن آیتالله خمینی تصریح کرد: اولا این اطلاعیه چون بدون امضای مشخص از طرف یک مقام مسئول میباشد هیچگاه نمیتواند ارزش یک خبر رسمی و سیاسی را داشته و یا اینکه الزامآور باشد و بلکه بیشتر نسبت به آن شائبه جعل اخبار و اکاذیب و احتمال شایعهسازی میرود تا یک خبر رسمی و قاعدتا باید روی قوانین مطبوعات، هر روزنامهای که ناشر این نوع اخبار گردد مورد تعقیب قرار بگیرد.
در بند دوم پاسخ آیتالله مرعشی نجفی آمده است: در دو سطر اول این اطلاعیه بیامضا و پا در هوا نوشته شده: «طبق اطلاع رسمی که از سازمان اطلاعات و امنیت کشور واصل گردیده» باید در اینجا از صاحب روزنامه پرسیده شود: چرا و به چه علت اطلاع واصلشده رسمی را عینا چاپ نکردهاید و اشکال کارتان چه بوده که از روی آن «اطلاعیه رسمی» آمدهاید خودتان یک خبر رسمی در روزنامه به طور نیمهرسمی تنظیم نمودهاید!!! چرا؟
در بند سوم پاسخ آیتالله مرعشی نجفی نیز آمده است: در این اطلاعیه طرز تنظیم خبر و ادای احترام نسبت به حضرات آیتالله خمینی و آیتالله قمی و آیتالله محلاتی دامت برکاتهم رعایت وظیفه اخلاقی و دینی نشده است؛ به چه دلیل؟ البته این رجال فداکار که از برگزیدگان علم و تقوای این مملکت هستند نمیبایستی اخلاق این نوع خطاب نسبت به ایشان به عمل آید؟
✅ در میان ملتهای وحشی نیز این قبیل تحمیلها وجود ندارد!
در بند چهارم این پاسخ آمده است: و اما کلمه و جمله «تفاهمی حاصل شده که در امور سیاسی مداخله نخواهند کرد» مطلبی است بسیار مضحک و شرمآور؛ ... تا روزی که اصل «حق آزادی بشر» مفهوم عام دارد، هر شخص در هر جای دنیا در راه بهبود وضع کشور خود طبق قوانین مذهبی و مملکتی خویش حق دخالت و حق نظارت و حق فعالیت در امور اجتماعی که مفهومش همان نظارت در امور سیاسی است، دارد و میبایستی هر شخص به نسبت قدرت و به نسبت تشخیص و معرفت و به نسبت قابلیت خود تأثیر کامل در بهبود وسائل سعادت اجتماع بگذارد با رعایت مذهب و مرام خود علىالخصوص یک مرجع دینی.
آیتالله مرعشی نجفی تصریح کرده است: ملت متمدن و مسلمان ایران به هیچ وجه نمیتواند قبول کند که طبقات ممتازه علمای عالیمقام عالما و عامدا چراغ هدایت و بصیرت، دیگر خود را با قراردادی مضحک «تفاهما» خاموش گردانند و یا خود را از حق و وظیفهای که انجام آن مستقیما به عادت دنیوی و اخروی مسلمین بستگی دارد ممنوع کنند؛ این محال است... محال است ... محال، زیرا دستور: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» ملاک زندگی مردم مسلمان باید باشد و البته یک روح شیطانی در این اطلاعیه پا در هوا و سبک خواسته است که علما را با این طرز بیان بیارزش و زبون و سازشکار به جامعه معرفی کند؛ حاشا و کلا.
✅ اگر مراجع عظام آزاد شدهاند، منازل خصوصی چه معنایی دارد؟!
در بند ششم این جوابیه همچنین آمده است: اگر بر مبنای بیگناهی بنا باشد که آقایان عظام را پس از آن همه افترا و تهمتهای شرمآور آزاد نمایند، دیگر جمله معوج «منازل خصوصی» برای اقامت آقایان چه معنی و مفهومی خواهد داشت؟ جز اینکه همه بدانند و بفهمند که تنظیمکنندگان این اطلاعیه خواستهاند با مکر و تزویر و دادن یک نوع آزادی تصنعی و فریبنده برای آقایان علما و زندانیها فداکاری و مجاهدت بینظیر جامعه روحانیت و مهاجرتهای دستهجمعی مراجع شیعه و علمای بلاد را به مرکز، که دنیا را به خود متوجه ساخته، در نظر عامه بیاثر نمایند و در عین حال همان حکومت نظامی و همان خفقان و سلب آزادی نسبت به طبقه روحانیون و سایر طبقات ملت مسلمان ایران خصوصا در امر انتخابات برقرار است.
متن کامل روزشمار #14_مرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید؛
http://yon.ir/6GAB6
@iichs_ir
✳️ پاسخ #آیت_الله_میلانی به یک سوال درباره انتخابات دوره 21 مجلس شورای ملی : شرکت در چنین انتخاباتی شرعا و عقلا جایز نیست!
#روزشمار
#19_مرداد_1342
✅ پاسخ آیت الله میلانی به سؤال عدهای از اهالی اصفهان درباره شرکت در انتخابات دوره ۲۱ مجلس شورای ملی
آیتالله میلانی در پاسخ به سؤال عدهای از اهالی اصفهان درباره شرکت در انتخابات دوره 21 مجلس شورای ملی تصریح کرد: در شرایط حاضر که برای مردم مسلمان هیچ گونه آزادی در بیان و قلم نبوده و هرنوع اجتماعی جز از طرف وابستگان به دولت ممنوع میباشد و با توجه به اینکه بسیاری از رجال صالح ملت به جرم حقگویی و عدالتخواهی در زندان بهسر میبرند و به کسانی هم که خارج زندان هستند کمترین آزادی داده نمیشود و همین طور منزل علمای بزرگ محصور بوده و مردم مسلمان از هر مراجعه و کسب تکلیف محروماند و با توجه به سایر نکاتی که در متن سؤال تذکر دادهاید، روشن است که هر نوع شرکت در چنین انتخاباتی شرعا و عقلا جایز نبوده و اعلام مخالفت با آن وظیفه میباشد.
http://yon.ir/la84B
@iichs_ir
✳️ #اسدالله_علم ، وزیر دربار :
«حکومت پادشاهی با عقل و منطق جور نیست!»
شنبه 14 اردیبهشت 1349
«... من سالهاست به این نتیجه رسیدهام که سلطنت با سنتهای ملی ما هماهنگ است و سرنوشت این مملکت تا قرنها بهوسیله آن رقم خواهد خورد، معهذا باید واقعیتها را نیز بپذیریم. در هر کجای دیگر دنیا، حکومتهای سلطنتی از هر نوعش، بهخصوص از نوع موروثیاش، در حال افول است. بهعبارت دیگر حکومت پادشاهان با عقل و منطق جور در نمیآید؛ به چه دلیل پسر بزرگ یک پادشاه فقط به دلیل زمان تولدش، باید سرنوشت یک ملت را در دست بگیرد؟ اگر به منظور آیین و تشریفات و قانون اساسی باشد، حرفی است، اما وقتی که پادشاه تمام اداره امور کشور را در دست میگیرد، حرف دیگری است. اما در ایران ما راه و چاره دیگری نداریم: پادشاهی که بپذیرد فقط نقش نمادین اجرا کند، حکم مرگ خودش را امضا کرده است. نمونهاش سرنوشت احمدشاه و سلسله قاجار است ــ تازه یکی از چند مثال. تردیدی نیست که ملت ما هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده، که گناهی هم ندارد تجربه دموکراسی را هم نداشته...»1
#شرح_عکس :
چهارم آبان 1346، گوشهای از مراسم تاجگذاری #محمدرضا_پهلوی در کاخ گلستان
شماره آرشیو: 5353-11ع
1. اسدالله علم، گفتگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیر اسدالله علم)، ج 1، تهران، طرح نو، بهار 1371، ص 236.
http://yon.ir/sSh86
@iichs_ir
#در_آینه_تاریخ ؛ سرلشکر #فضل_الله_زاهدی نخستوزیر به اتفاق #نادر_باتمانقلیچ رئیس ستاد ارتش، #علی_امینی وزیر دارایی و #عبدالله_انتظام وزیر خارجه
شماره آرشیو عکس: 5206- 1ع
http://yon.ir/w6wOt
@iichs_ir
#در_آینه_تاریخ ؛ #محمدرضا_پهلوی به همراه #علی_سهیلی نخستوزیر و برخی از اعضای کابینه وی در دانشکده افسری
شماره آرشیو عکس: 1857- 124ط
http://yon.ir/w6wOt
@iichs_ir
#در_آینه_تاریخ ؛ #محمدرضا_پهلوی پس از کودتای 28 مرداد 1332، سرلشکر #فضل_الله_زاهدی نخستوزیر و برخی از اعضای کابینه وی : از راست علی هیات، #علی_امینی ، احمدحسین عدل، سرلشکر زاهدی
شماره آرشیو عکس: 5207- 1ع
http://yon.ir/w6wOt
@iichs_ir
11.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گاندوهای آمریکایی و انگلیسی دولت #مصدق که بزرگترین خدمت را در پیروزی کودتا ایفا کردند/ ماجرای معاون #حسین_فاطمی وزیر خارجه مصدق که اطلاعات محرمانه هیئت دولت را به مقامات آمریکایی تحویل می داد!
@iichs_ir
✳️ مشق سلطنت!
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1353
«... درباره ولیعهد که قرار است امسال تابستان از انگلستان دیدن کند صحبت کردیم. بار دیگر من عقیده خودم را ابراز کردم که اشتباه است به او اجازه داده شود دائما در احاطه زنان باشد. تعدادشان خیلی زیاد است: شهبانو، مادربزرگش خانم دیبا، معلم سرخانهاش مادموازل ژوئل، و یک گله معلمههای مدرسه. گفتم: "پسرک به آموزگار سختگیرتری، مثلا یک فرد نظامی، نیاز دارد." شاه گفت که او هنوز دارد موضوع را بررسی میکند و اینکه در این ضمن ما باید برای ولیعهد یکی دو تا دوستدختر پیدا کنیم. من اشاره کردم که شاید هنوز جوانتر از آن باشد که علاقهای به اینجور چیزها داشته باشد. شاه بهتندی گفت: "ابدا اینطور نیست. وقتی من همسن او بودم همه چیز را خوب میفهمیدم. یک دل نه صد دل عاشق ایران تیمورتاش1بودم."»2
#شرح_عکس : #رضا_پهلوی در نوجوانی
شماره آرشیو: 6143-7ع
1- دختر عبدالحسین #تیمورتاش (1261ـ1312)، که وزیر دربار و دومین مرد قدرتمند ایران بعد از رضاشاه بود. او بعدها دستگیر شد و به مرگ محکوم گردید. دخترش ایران، روزنامهنگار شد و در دهه 1950 بهعنوان وابسته مطبوعاتی در سفارت ایران در پاریس خدمت میکرد و تا انقلاب 1357 این سمت را برعهده داشت.
2. #اسدالله_علم ، گفتگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیر اسدالله علم)، ج 2، تهران، طرح نو، بهار 1371، صص 581ـ582.
http://yon.ir/VjRq8
@iichs_ir
✳️ در نخستین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو:
کتاب «یادداشتهای یک روزنامهنگار» به عنوان اثر برتر معرفی شد
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، مراسم اهدای جایزه و تقدیر از آثار چاپشده با درونمایه بیان حقیقت و روشنگری با عنوان «جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم، به برگزیدگان این مسابقه در سه بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی، داستان بلند و رمان بزرگسال و داستان کودک و نوجوان جوایزی اهدا گردید.
در این مراسم چهرههایی چون حجتالاسلام قمی، علیرضا مختارپور، خانواده شهید اندرزگو، صادق کرمیار، محسن مومنی شریف، محسن پرویز، قادر آشنا، احمد شاکری، محمدرضا شرفی خبوشان، مصطفی جمشیدی، علیمحمد مودب، میثم نیلی، علی اکبر اشعری و... حضور داشتند. در ابتدای این مراسم، حجتالاسلام مسعود دیانی، با ایراد سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران این مراسم، متن بیانیه برنامه را قرائت کرد.
در ادامه برنامه، برندگان جوایز این جشنواره معرفی شدند.
برگزیده بخش روایت و #تاریخ_شفاهی ، کتاب « #یادداشت_های_یک_روزنامه_نگار » به کوشش دکتر #موسی_فقیه_حقانی ) از انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر بود. دو کتاب دیگر نامزد این بخش «پل پیروزی، سرزمین قطحی» و «۱۳۱۸» نام داشتند. حجتالاسلام سعید فخرزاده، جواد کامور بخشایش و حمید قزوینی داوران این بخش از جایزه بودند.
#موسی_حقانی ، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، ضمن تشکر از داوران و دستاندرکاران این مراسم گفت: این نامگذاری به نام شهید اندرزگو را به فال نیک میگیرم؛ چون نام شهید تحریفستیز است. سیدالشهدا در روز عاشورا حقیقت را علیه تحریف دین جدش فریاد کشید. این نامگذاری به نام شهید برای این جایزه هم میتواند به تحریفستیزی کمک کند و اگر غفلتی هم صورت گرفته باشد، به مدد خون شهید میتوان کاستیها را جبران کرد.
وی افزود: تحریف گستردهای صورت گرفته است. از همان ابتدا شیعه با گرامیداشت یاد شهدای کربلا، روضه، تعزیه و... توانست یاد شهیدان را زنده نگاه دارد. هنر را باید در خدمت ترویج تاریخ قرار دهیم. مبارزه شهید اندرزگو نشان داد میتوان هم مسلمان بود، هم انقلابی. شهید اندرزگو هم با ساواک مبارزه میکرد، هم با مدعیان مبارزه؛ آنهایی که اسلام را راهی برای مبارزه نمیدانستند، مارکسیستهایی که جوانان بسیاری را به تغییر ایدئولوژی کشاندند. جریانشناسی شهید اندرزگو بهقدری موفق است که جریان التقاطی منافقین را قبل از انقلاب تشخیص و آن را هشدار دادند.
گفتنی است نخستین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو عصر روز یکشنبه 3 شهریور 1398 همزمان با روز شهادت سیدعلی اندرزگو در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
متن کامل گزارش این مراسم را در لینک زیر بخوانید؛
http://yon.ir/iGrVe
@iichs_ir
✳️ رویکرد شاه و وزیر دربار شاهنشاهی نسبت به مذهب و باورهای دینی مردم!
سهشنبه 22 دی 1349
«شرفیابی... گزارش دادم که #سپهبد_هاشمی_نژاد ، رئیس گارد سلطنتی، درخواست کرده اجازه داده شود به اتفاق همسرش برای زیارت خانه خدا به مکه برود. جوابم را به او به شاه گفتم، اینکه تیمسار همسرش را به مکه بفرستد و خودش بماند، که همانا آسانترین راه بهدست آوردن بهشت است. شاه خندید، و گفت: "همینها نیستند که ما را به بیاخلاقی متهم میکنند؟" گفتم: "خیر، کسانی که در این طبقه هستند بهخوبی آگاهند که شاه قلباً مرد خداست... اما این سربازهای عادی هستند که به آسانی تحت تأثیر متعصبین مذهبی قرار میگیرند و باید مراقبشان بود. به همین دلیل است که شبهای سوگواری مذهبی، افراد باید دقیقاً مراقب رفتارشان باشند. در یکی از این ایام، من و معشوقم در شیراز بودیم. ما در نهایت پنهانکاری عمل میکردیم؛ معهذا خدمه من از پذیرایی ما خودداری کردند..."1
#شرح_عکس : سپهبد محسن هاشمینژاد در لباس رسمی نظامی
1. #اسدالله_علم ، گفتگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیر اسدالله علم)، ج 1، تهران، طرح نو، بهار 1371، ص 297.
http://yon.ir/sSh86
@iichs_ir