eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼|تاثیرات افکار جنسی بر دل و ذهن 🔻عفاف در اندیشه و فکر به معنی کنترل و مدیریت افکار است تا وارد عرصه‌های آلوده و خلاف و خلاف عفت نشود. تخیل‌های شهوانی و تحریک کننده و خیال غیر عفیفانه هر چند عمل مشهود خلاف عفت نیست، اما نوعی زیاده‌خواهی است که تاثیر روانی عمیقی دارد. گرچه فکر به گناه تا زمانی که به عمل ننشیند، گناه محسوب نمی‌شود، اما افکار ناپاک که نتیجه افسارگیسختگی اندیشه و عدم کنترل انسان بر نحوه فکر کردن است، رفته رفته آینه دل را سیاه کرده و زمینه فساد را فراهم می‌سازد. ⛔️ همچنین کلام و گفتار عفیف کلامی است که هم از نظر محتوا و هم از نظر شیوه بیان قرین عفت باشد. آوا و آهنگ صدا نیز به هنگام سخن گفتن باید به گونه‌ای باشد که ادب و عفت رعایت شود. یکی از نمادهای بی‌عفتی در گفتار، سخن گفتن با ناز و عشوه با نامحرمان است. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی 🆔 @iictchannel
🖼|مولفه قانونگذاری بر مبنا سکولاریسم ◽️از ((سکولاریسم)) به معنی عرفی گرایی، تعریف‌های گوناگونی ارائه شده است. در اندیشه عرفی گرایی، مقوله دولت از دین جداست و سکولاریسم، الگویی از زندگی و تنظیم مناسبت‌های اجتماعی است که در آن تمشیت امور بر مبنای علم و عقلانیت‌ابزاری و بدون توجه به آموزه‌های وحیانی صورت می‌گیرد. براساس تفکر سکولاریستی، محتوای قوانین و روش‌های مدیریت دولت‌ها براساس مولفه‌ها و مشخصه‌های عرفی، زمینی و این جهانی گزینش می‌شود و هیچ معیار و ارزش ماورایی‌ای پذیرفته نیست. ◽️در نظام سکولاریسم، منشا قانون‌گذاری، خود جامعه است که بر اساس نیازها و مشکلات، قانونی وضع می‌کند و در آن، حاکمیت و مشروعیت حکومت از ملت نشئت می‌گیرد، فرهنگ علمی و عقلانی دارای منزلت است و دین از سیطره دولت و دولت از سیطرخ دین، رها و آزاد است. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی 🆔 @iictchannel
🖼|حجاب شاهراه رهایی از بردگی 🔻برخی از مخالفان، حجاب را خانه‌نشین ساختن، زندانی کردن و اسارت زن پنداشته و بر اساس گفتمان غالب جهان معاصر، آن را نماد سلب حق آزادی و حتی نوعی توهین به حیثیت زن و مغایر با مفاد اعلامیه حقوق بشر مبنی بر احترام به کرامت و حیثیت و شرف انسانی تلقی کرده و در نتیجه آن را ستمی آشکار نسبت به زن معرفی کرده‌اند. 💠 حجاب اگر چه همانند دیگر قوانین، محدودیت‌هایی را به همراه دارد، ولی مغایر با آزادی نیست، بلکه جامعه بشری را از بردگی مد و مدسازان و هوا و هوس‌های نفسانی و انحرافات جنسی، رهایی داده و به آزادی فکری و روانی او کمک می‌کند. در مقابل بی‌حجابی اگرچه به ظاهر، فرار از محدودیت پوشش است، ولی مصداق آزادی نیست، بلکه بردگی فرهنگی و زمینه سلطه سیاسی و استثمار اقتصادی و حاکمیت استعمارگران را فراهم می‌سازد. 📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|تجددخواهی در ایران 🖇 مواجهه ایرانیان با مدرنیسم اروپایی در دوره معاصر، منشأ تحولات مهمی در تاریخ ایران بوده و یکی از حساسترین مقولات برای هویت ایرانی است. 🔍 این مواجهه سبب ایجاد یک مجموعه نیروهای تحولخواه اجتماعی شده که سعی کرده‌اند با الگوگیری از توسعه و تحولات فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علمی و تکنولوژیک غرب، چارچوب فکری و سبک زندگی و نظامهای زندگی ایرانیان را متحول نمایند. 🖇 از این روند که در قالب جریانهای متنوع فکری، سیاسی و اقتصادی در تاریخ معاصر ایران بروز داشته‌اند، به «تجددخواهی» یاد می‌شود. ✂️ دکتر ، استادیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|کیفر ضمانت اجرا احکام الهی 🔹کیفر به عنوان یکی از برخوردهای سخت و شدید در برابر جرم، از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار است. به‌نظر می‌رسد همیشه باید به حداقل‌ها و قدر متیقن‌ها اکتفا کرد. حقوق کیفری به‌عنوان ضمانت اجرا در هر جامعه‌ای، دارای ظرفیت‌های محدود است؛ همانند استفاده از تنبیه در امر تربیت که هم محدود است و هم به‌عنوان آخرین راه حل باید مورد استفاده قرار گیرد. 🔹مکاتب حقوق کیفری که پس از قرن هجدهم در غرب تکون یافتند، در مورد کیفر، رویکردهای گوناگونی ابراز داشته‌اند و از دیدگاه افراطی حذف حقوق کیفری تا تعدیل ضمانت اجراهای کیفری و رویکرد اجرای مطلق عدالت و نیز استفاده از علوم تجربی در حقوق کیفری، در نوسان و تغییرند؛ در حقیقت رویکرد ثابتی بر نظام‌های کیفری حاکم نبوده است. 📖 برگرفته از کتاب کیفرگذاری، نوشته ، استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|قانون حجاب سپر انحرافات جامعه 🔸 حجاب مورد توصیه اسلام، از فلسفه و حکمت‌های ویژه‌ای برخوردار است که می‌توان از: آرامش روانی، استحکام صمیمیت خانوادگی و جلوگیری از طلاق، پاکی نسل، تحکیم و افزایش کرامت، بالابردن عزت و حترام زن، برداشتن مانع و زمینه‌سازی مناسب برای نقش‌آفرینی و فعالیت‌های مطلوب اجتماعی مستقیم و غیر مستقیم زن، کنترل و آرام نگهداشتن، بلکه تصعید و تلطیف غریزه جنسی و صیانت فرد و اجتماع از مفاسد به‌عنوان مهم ترین‌ مصلحت و حکمت‌های تشریع حجاب در اسلام نام برد. 🔸 این قانون زیبا، همچون قوانین الهی دیگر، از تنگ‌نظری، کوته‌بینی‌، سطحی‌نگری و تعصب مبرا است. دستورات و آداب اسلامی در زمینه پوشش برای بهره‌مندی از مواهب فردی و اجتماعی حجاب و لزوم پیراستگی از عوارض و پیامدهای نامطلوب فساد و تباهی فروکاستن از خشونت غریزه جنسی است. 📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَه الْنِّجاة 🔴 فرا رسیدن و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام را تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. ⬛️ روابط عمومی 🆔 @iictchannel
◽️سخت‌ترین شیوه روایت داستانی از دشمن؛ دشمنی با نیت خوب اما عمل بد 🔸 چهارمین نشست از سلسله جلسات «داستان و آرمان» توسط گروه برگزار شد؛ ◾️ گروه منافقین را می توان در کنار گروه‌های دیگری مثل سلطنت طلبان،‌ فرقان، تجزیه‌طلبان و… در گروه واحد دشمنان قرار داد. در واقع همه اینها ذیل خط نفاق قرار دارند. در سال‌های اخیر فضای ادبی در ایران به شهدای ترور توجه زیادی نشان داده است. در میان شعرا، باید به سید حسن حسینی و سلمان هراتی اشاره کنیم که در لابه لای اشعارشان به این موضوع پرداخته اند. 🆔 @iictchannel
◽️آثار فارسی در حوزه فلسفه تکرار مکررات است 🔸مصاحبه دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه با خبرگزاری کتاب؛ ◾️ فلسفه اسلامی طبیعتا بعد از ترجمه آثار یونان باستان و سنت‌­های بعدی‌اش به‌وجود آمده است. به همین معنا می‌­شود آن را در امتداد فلسفه غربی در نظر گرفت. اما نکته‌­ای که وجود دارد این است که خیلی تحولات عمده و بنیادینی، هم در فهرست مسائل و هم در نحوه پرداختن به آن­ها به آن مسائل داده شده است. 🆔 @iictchannel
◽️حکمت عملی بعد از فارابی و خواجه نصیر متوقف شد 🔸مصاحبه عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه با خبرگزاری کتاب؛ ◾️ فلسفه غرب حتی کتابی دارد به نام فلسفه خوش­‌باشی، فلسفه شادی، ولی هیچ فیلسوف مسلمانی به مسئله‌­های عینی زندگی روزمره نپرداخته است. فلسفه اسلامی در انتزاعیات و مفاهیم بسیار پیچیده و سنگین مستغرق است اما فلسفه غرب وارد زندگی روزمره، جامعه حاکمیت و سیاست شده و فلسفه­‌ورزی می­‌کند. 🆔 @iictchannel
▫️نگاه سکولاری به نماز جمعه، مخالف بینش توحیدی قرآنی است 🔰 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه؛ ▪️ نباید انتظار داشت در طول هفته نهادهای و دولتی ( مانند نهادهای اقتصادی، فرهنگی، هنری، مدیریتی، سیاسی و....) کار خود را فارغ از جایگاه تعریف شده شان در حکومت دینی انجام دهند و فقط، روز جمعه از امام جمعه انتظار داشت سخن از تقوا (یعنی ملاحظه خداوند و دین محوری در حیات فردی، اجتماعی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و.....) بر زبان جاری کند. ◾️ پیشنهادم به ستاد این است که جایگاه نهادی نماز جمعه میان نهادهای دیگر را مهندسی و تولید یا کشف نماید و بر اساس آن،1- اختیارات و مسئولیت های نماز جمعه؛ امام جمعه و ستاد و 2- حقوق و وظایف متقابل نهاد نماز جمعه با نهادهای دیگر را تعریف و بر منای آن به تهیه نقشه راه و ارائه بپردازد. 🆔 @iictchannel
🖼|نهضت حسینی، نهضتی همه جانبه ◾️نهضت حسینی از جامعیت در جنبه‌های مختلف و کامل بودن در ساحات و سطوح گوناگون از ظرفیتی برخوردار است که می‌توان عرفان اجتماعی را با مولفه‌ها، عناصر، شاخصه‌ها و کارکردهای متکثر از آن اصطیاد و استنباط کرد. عرفانی که فلسفه زندگی و زیست معنوی پویا و تمدن‌سازانه به جامعه القا کرده رخدادهای شگرف روحانی و حوادث شگفت ملکوتی ایجاد نماید و حیات طیبه را در اختیار هر انسان در جست‌وجوی سعادت قرار دهد. ◾️عناصر عرفان اجتماعی مثل معرفت و عبودیت، درک محضر و حضور، سلوک و ولایت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری و حماسه سازی در هندسه معرفتی و بر مدار منطق سازگارانه و پیوند معنادار با هم طرح و تبیین شده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب عرفان اجتماعی در نهضت حسینی، نوشته ، دانشیار گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و انگاره انکار 🔺انکار هر گونه نظام و هر آنچه از جنس هدف و مقاصد باشد، در شریعت و افعال الهی و قبول احکام عام(قواعد) و خاص و استناد انکار به یک باور کلامی، انکار تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین و موجود در متعلق احکام و انکار حسن و قبح ذاتی (پیش از شرع) افعال. ♨️ قبول نظام و مقاصد و احکام عام و خاص در شریعت، انکار نظام فقهی به معنای نیازمندبودن آن به استنباط و اکتفا به استنباط‌های اتمیک و اعتقاد به رسیدن قهری فقیه به خرده نظام‌ها و کلان‌نظام یا کلان‌نظامها با همان استنباط‌های اتمیک با همان روال و رویه‌ای که از فقیهان سلف ميشناسیم. ميتوان این گزینه را باور و رویه عملی عموم فقیهان دانست. ✂️ دکتر ، استاد گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|نسبت روحانیت با دانش‌های سیاسی 💠 شاید نخستین پرسشی که در بحث روحانیت و سیاست مطرح شود، آن است روحانیت به عنوان نهادی که به تفسیر دین وی پردازد، چه نسبتی با معارف سیاسی دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید بر این نکته تأکید کرد که اقبال و ادبار روحانیت به هریک از شاخه‌های دانش سیاسی در گرو میزان ارتباط آن شاخه از دانش سیاسی با امور مورد توجه دین اسلام دارد. 💠 ممکن است دین به شاخه‌هایی از دانش سیاسی توجه نکند و یا اینکه ضرورتی به پرداختن درباره آنها نبیند، اما در بخش‌های دیگر دانش سیاسی، سخنی پایدار داشته باشد. في المثل دین در مطالعات عینی سیاست سخنی نداشته باشد، اما در دانش‌های پیشین و با هنجاری آن مانند فقه سیاسی، فلسفه سیاسی و اخلاق سیاسی مباحث جدی و مهمی دارد. 📖 برگرفته از کتاب دانش سیاسی در حوزه علمیه قم، نوشته ، دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|نماز جمعه نمادی از حاکمیت دینی است ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 💡بی‌شک نماز جمعه طرحی ابتکاری و البته همساز و موزون نسبت به بقیه نهادهای جامعه اسلامی است. نماز جمعه نهادی حکومتی است و بالطبع کارکردهای حکومتی هم دارد و از این منظر باید جایگاه آن را در منظومه قدرت و مدیریت و یا تدبیر و تربیت (به عنوان هدف حکومت دینی) مشخص کرد. بر همین اساس کارآمدی و ناکارآمدی نماز جمعه نیز متناسب با جایگاه آن باید مورد قضاوت قرار بگیرد. امام جمعه و نماز جمعه نمادی از حاکمیت دینی است و لازم است همه عناصر حاکمیت سازوار و سازکار نقش ایفا کنند. 🆔 @iictchannel
🔹 نشست علمی پژوهشی 💠 «بررسی جایگاه حجاب(شرعی یا عرفی)» 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 📅 دوشنبه 10 مردادماه1401 ساعت 10:30 📌 حضور مجازی از طریق: 🌐 online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy 🆔 @iictchannel
▫️خطوط قرمز سه گانه نسبت به طرح قانون بانک مرکزی 🔰 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه مطرح شد: ▪️ اگر قرار است در نظام بانکی، تحولاتی رخ دهد، باید نظام بانکی ما از ربا خلاص و سرمایه های عظیم در اختیار بانک ها نیز در راستای اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادی کشور جریان پیدا کند. ▪️ این نقدهای سه گانه( خلق پول توسط بانک های غیر دولتی، بنگاه داری بانک ها و حیله های ربا) به عنوان خط قرمز است و به هیچ وجه، تجویز آنها را در قانون بانک مرکزی تأیید نمی کنیم و اصرار داریم در قانون بانک مرکزی عدم جواز این سه تصریح شود. 🆔 @iictchannel
Feghhpouya.mp3
9.32M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔻 امنيت درون خانوادگي(اخلاقي، رواني، جسمي، شرافتي، اقتصادي) 🔻 بيان جنبه هاي سلبي و ايجابي در امنيت درون خانواده در روابط زن و شوهر، در نوع رفتار ما با كودك و بالعكس 🎙با حضور: حجج اسلام و المسلمین و اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 رادیو سراسری معارف؛ 20 تیر ماه 1401 🆔 @iictchannel
▫️کتاب فلسفه هستی: هستی مراتبی 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم حجت‌الاسلام منتشر شد. 🔹 هستی در اصل، شناخت مابعدطبیعی هستی است و در این راستا به استخراج و تحلیل و تبیین احکام و عوارض و خصوصیات مابعدطبیعی «هستی» می‌پردازد. 🔹واژه فلسفه آن‌گاه که در نسبت با هستی (وجود) بکار می‌رود، یا بیان‌گر احکام و عوارض مابعدطبیعی و کلی ناظر به هستی عام است یا بیان‌گر احکام و عوارض مابعدطبیعی و کلی‌ناظر به هستی خاص است که گاهی از آن‌ها به عنوان مباحث تقسیمی فلسفه یاد می‌شود. 🆔 @iictchannel
▫️چطور اخبار جعلی را تشخیص دهیم؟ 🔰 در گفتگو با دکتر عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه مطرح شد: ▪️ هدف از انتشار اخبار غیرواقعی بر اساس منابع علمی اثرگذاری بر افکار عمومی است، هیچ خبر جعلی برای به سرانجام رسیدن رسالت اگاهی بخشی تولید نمی‌شود و این که ناشر آن ادعا کند که بر اثر اشتباه آن‌ها را منتشر کرده است، تقریبا هیچوقت ادعای درستی نیست، اغلب این خبرها با نقشه‌ای از پیش طراحی شده منتشر می‌شوند. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ 🎬 اصحاب الحسین(ع) / قسمت اول 📣 همزمان با ایام محرم ◾️بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع) 🎙 با ارائه دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
‼️ #ببینید 🎬 اصحاب الحسین(ع) / قسمت اول 📣 همزمان با ایام محرم ◾️بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران ک
🎙 دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه: ◾️شناخت نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و عاشورا و کربلای او بدون شناخت اصحاب امکان‌پذیر نیست یا دستکم تصویری ناقص و نارسا را فراروی ما قرار خواهد داد. 🔻 یاران حضرت امام حسین(ع) ترکیب شگفتی هستند و در مجموعه آنها، هم کودک، هم نوجوان، پیر، جوان، سیاه، سفید، آفریقایی و ایرانی وجود دارد و این ترکیب عجیب که در کربلا وجود دارد تصویر متفاوتی از یاران حضرت اباعبدالله را پیش روی ما قرار می‌دهد. ▪️ آنان پاکباز، پاک، پارسا، مخلص هستند و رزم‌های گذشته را دیده و از آزمون‌های سخت و دشوار عبور کرده و اکنون به عاشورا رسیده‌اند، هرچند تحول بعضی از آنها تنها در چند لحظه اتفاق افتاد، که در فرصت بیشتری به آن خواهیم پرداخت.... 🆔 @iictchannel
🖼|بازنشر استعمار فرانوین 🌆 به نظر می‌رسد با لحاظ بنیاد فلسفی مدرنیسم و به‌خصوص انسان‌بنیاد وغیرالهیاتی‌بودن آن و نیز تجربۀ مواجهۀ فکری و اجتماعی اندیشمندان ایرانی با مدرنیسم، سخن‌گفتن از مدرنیسم اسلامی ایرانی محل تأمل جدی است. البته این به معنای نفی ارزش‌های معرفتی و غیر معرفتی مدرنیسم نیست بلکه سخن در شکل‌دهی به هویت دینی، معرفتی، اخلاقی و رفتاری جامعۀ ایرانی و حفظ‌نمودن و اعتلابخشیدن به آن است. 🌆 سخن‌گفتن از مدرنیسم ایرانی یا تجدد ایرانی بدون ملاحظۀ هویت اسلامی مردم و جغرافیای فرهنگی ایران اسلامی، درواقع، بازنشر الگوهای فکری‌ای است که در ادوار مختلف به‌خصوص در دوران پهلوی دوم در صدد تغییر فضای فرهنگی ایران بوده‌اند. ✂️ دکتر ، استادیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
💡|شفافیت مهم ترین راهکار مقابله با افکار غیر واقعی 🔻 دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔚شفافیت مهم‌ترین راهکار برای مقابله با اخبار غیرواقعی است، هرچقدر‌ مردم شفافیتی بیشتری در‌جامعه شاهد باشند، کمتر دچار تردید می‌شوند به زعم بنده در کنار برخورد با مبادی انتشار اخباری از این دست تا جایی که امکانش هست باید شافیت را زیاد کرد تا فیک‌ نیوزها نتوانند در مسایل حساس بر موج احساسات مردم سوار شوند. 🆔 @iictchannel
🏦|جلوگیری از صوری سازی و حیله های ربا در بانک ➕حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 💸ما اصرار داریم که در قانون، به جلوگیری از “حیله‌های ربا” تصریح شود، ولی کمیسیون اقتصادی{مجلس} این کلمه “حیله‌های ربا” را حذف کرد، حیله‌های ربا طبق فتوای امام راحل و رهبر معظم انقلاب جایز نیست و متاسفانه بانک‌ها از این طریق به ورطه ربا می‌افتند. آنها اگر از طریق قانون هم نتوانند از طریق آیین نامه‌های بانکی که می‌نویسند قانون و قیود شرعی گفته شده را تبدیل به عقدی می‌کنند که حیله ربا محسوب می‌شود، بنابراین تصریح به این امر را در قانون تحت عنوان «جلوگیری از صوری سازی و حیله‌های ربا» پیشنهاد کردیم. 🆔 @iictchannel