🖼#عکس_نوشت|حریم حجاب امروزی
◽️حجاب حکمی شرعی است لذا در بررسی ادله آن باید از روش فقهی بهره برد و بر این اساس وقایع تاریخی قابلیت بیرون راندن برخی از مصادیق مشمول ادله حجاب را ندارند و صرف حضور معصوم در جامعهای که در حال حرکت بسوی وضع مطلوب است نمیتواند تایید وضع موجود و سبب بیرون راندن برخی از مصادیق مشمول ادله حجاب محسوب شود و نیز نهی از یک رفتار ناپسند در جامعه به معنای فراگیر بودن آن نیست.
💠از وضعیت حجاب جامعه در عصر پیامبر نمیتوان حدود دقیق حجاب شرعی را بهدست آورد. زیرا حکم حجاب به صوردت تدریجی نازل شد و جامعه در حال حرکت به سوی وضعیت مطلوب برابر آموزههای اسلامی بود.
📖برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته علی محمدی جورکویه استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفهای بر رمزارزها و بلاکچین
🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدلهای همکاری استارتاپهای ایرانی با شرکتهای بینالمللی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار میکند:
🎙با ارائه:
#یوسف_حسینی
(موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز)
✍️ دبیر علمی:
#حسن_بشیری
(عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان)
⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
◽️انتصاب حجت الاسلام بهجت پور به عنوان دبیر هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره
🔸طی حکمی از سوی آیتالله #علی_اکبر_رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت.
▪️در جلسه امروز هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره که با حضور آیتالله علی اکبر رشاد در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد، از خدمات ارزشمندجناب حجتالاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه به عنوان دبیر سابق این هیات قدردانی گردید.
◾️ همچنین آیتالله رشاد طی حکمی جناب حجتالاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور را به عنوان قائممقام و دبیر جدید هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره معرفی نمود.
#معارفه
#انتصابات
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تفاوت عرفان نظری و فلسفه
🔻بنا بر آنچه گذشت عرفان نظری غیر از عرفان عملی و عرفان شهودی و عرفان نقلی است و در ردیف فلسفه و از سنخ علم مصطلح حصولی است که پذیرش آن متوقف بر اقامه استدلال و برهان است. به همین دلیل لازم است که به تمایز آنها عنایت شود.عرفان نظری برای تبیین مشهود به معقول است.
🔺جهان بینی عقلی که از فلسفه یاد میشود، دارای اقسامی است که گاهی به لحاظ مبنا و زمانی به جهت روش و گاهی نیز از هر دو جهت متمایزند. عرفان نظری به عنوان علم عقلی همانند سایر رشتههای فلسفی( ابن ترکه، ج1، ص 192) هر چند امتیازی نسبت به آنها دارد.
📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|خانواده محوری در جمهوری اسلامی
💢حقوق عمومی در جمهوری اسلامی ایران، «خانواده محور» است. مقصود از خانواده محوری، محور قرار گرفتن خانواده در مدیریت کلان جامعه است. این تعبیر به معنی نفی اهمیت سایر نهادهای اجتماعی نیست، بلکه تأکید بر این نکته است که باید نهادهای اجتماعی در پی حفظ خانواده و کارکردهای آن باشند؛ نیز به این معنی است که صلاح و فساد خانواده، در سایر نهادهای اجتماعی اثرگذار است.
➕بنابراین، دولت وظیفه دارد رابطه میان نهاد خانواده و نهادهای دیگری اجتماعی را به گونهای تنظیم کند که از خانواده حمایت شود. در اسناد حقوقی جمهوری اسلامی ایران، به ضرورت خانواده محوری تصریح شده است. اصطلاح «خانواده محوری» برای نخستین بار در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور به کار رفت.
📖برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرجالله هدایتنیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|معرفت تجلیات الهی
📎در جهان بینی عرفانی عالم به واسطه تجلیات الهی آراسته شده و تعین یافته است. در عرفان ابن عربی توضیح نظریه وحدت وجود و توجيه كثرات عالم به واسطه مفهوم تجلی و ظهور صورت میپذیرد. بر این اساس مبحث تجلی چه از لحاظ ابعاد نظری و جهانبینی عرفانی و چه جنبههای عملی دارای جایگاه محوری است.
☑️ در عرفان تجلی دارای دو قسم محوری است: نخست: تجلی وجودی (ظهوری، نزولی، نوری) دوم: تجلی شهودی (شعوری، عروجی، عرفانی) مورد نخست که در عرفان نظری بحث میشود عبارت است از ظهور حق در صورت اعیان ثابته یا اعيان خارجيه (جهانگیری، ۱۳۷۵، ص ۲۷۲-۲۷۸) و مورد دوم، عبارت است از بارقههای غیبی که از موطن ذات، صفات یا افعال بر بنده سالک جلوهگر و او را در مسير قرب به حرکت در میآورد (فناری ۱۳۷۴، ص۱۶).
📖برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
▫️نباید ارزشهایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کمرنگ شود
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محمدباقر_پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
▪️حجاب یک مسأله شرعی است که با فرهنگ ملت ایران عجین شده و نمیتوان آن را به یک مساله عرفی تقلیل داد. اگر دژ حجاب شکسته شود بیعفتی و بیناموسی رواج خواهد یافت.
◾️ بزرگترین خطر سکوت مردم در برابر گناهان اجتماعی است. رویکرد مؤثر در برابر موج مسموم ترویج بی حجابی، ورود مسئولانه عموم مردم و نخبگان است.
◾️ قیام عاشورا حرکتی در احیای سنتهای الهی، مقابله با گناهان اجتماعی و جریانسازی در شکستن سکوت نخبگان و مؤثران جامعه در برابر منکرات بزرگ و فراگیر بود.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔹 نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن»
☑️ با حضور:
حجت الاسلام دکتر #احمدعلی_یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه
⏰زمان: سه شنبه چهارم مرداد ماه ساعت ۱۸
🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
◽️دلیل مخالفت انجمن حجتیه با انقلاب
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه تبیین شد:
◾️ برخی از اخباریان جدید نظیر مکتب تفکیکیها مثل شیخ محمود حلبی مؤسس انجمن حجتیه به کلی مخالف ولایت فقیه و حکومت اسلامی بود و میگفت باید خود امام معصوم بیاید تا ما جانمان را در خطر بیندازیم.
◾️ این دسته اگرچه کلیت حاکمیت را قبول دارند و اسلام را سیاسی میدانند، اما به دلیل آن رویکرد اخباریمسلکانه خود نمیتوانند نسبت به سؤالهای جدید پاسخی ارائه دهند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ #پیشنهاد_ویژه
📺 #تیزر | «الهیات سایبر»
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا، عضو هیأت علمی عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه
🔹 عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان میشود و از یک سو ما با شبکهای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکلهای مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند.
🔹 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحتهای عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسانها را هم دارند و کارکردهای مختلفی میتواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورتها غرق میشود.
🔹 این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسانها گشوده ولی انسان را از ساحتهای واقعی دیگر محروم میکند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم میشود.
📍تماشای کامل گفتگو در سایت آپارات:
🌐 aparat.com/v/I15sy
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|مؤلفهها و عناصر عرفان عملی
➕تجارب عرفانی در یک تقسیم بندی به دو قسم تقسیم می شود: تجربه سالکانه؛ تجربه عارفانه. تجربه سالکانه همان طریقت است که سالک الى الله تک تک مقامات و منازل را باید تجربه نماید و در خود پیاده کند تا او را به سوی حق تعالی و مقام وصال سوق دهد.
◽️به عبارت دیگر تجربه سالكانه همان معاملات قلبی است که به صورت منازل و مقامات باید طی شود. «عرفان عملی» و به تعبیر دقیق تر «علم عرفان عملی» برگرفته از تجربه سالکانه است به این معنا که گزارش از تجربه سالکانه به شکل نظاممند سامان بخش علم عرفان عملی است.
📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجتالاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
💢#عکس_نوشت|اگر دژ حجاب شکسته شود بیعفتی و بیناموسی رواج خواهد یافت
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #محمدباقر_پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
➕موضوعاتی همچون غیرت و ناموس با فرهنگ اسلامی و ملی کشور ما ممزوج شده است و در طول قرنهای متمادی خانوادههای ایرانی بر غیرت ورزی و دفاع از ناموس شهره بودهاند؛ از این رو ترویج بیحجابی به نوعی برای سست کردن ارزشمندی غیرت و ناموس است و اگر دژ حجاب شکسته شود بیعفتی و بیناموسی رواج خواهد یافت و معماران مقابله با حجاب این هدف شوم را تعقیب میکنند. دلسوزان و مؤمنان باید تلاش کنند این ارزشها تحت تأثیر بازی های رسانههای دشمن در جامعه اسلامی کم رنگ نشوند.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|فلسفه رنگ حجاب
➕چشم در تاریکی جایی را نمیبیند و پارچه یا پرده سیاه، مایه احتجاب اشیایی است که در پس آنها قرار دارد. از همین روست که بانوان عفیف و هوشمند مسلمان رنگ لباسهای رو را، از چادر و مانتو و روسری گرفته تا پیچه و چشمآویز و مقنعه، رنگهای تیره بر میگزینند و از رنگهای روشن و جذاب و چشمنواز دوری میجویند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیدهتر، و در نتیجه گوهر عفافشان در درج عصمت محفوظتر باشد.
◽️از روایات برمیآید که رنگ چادر و روسری زنان صدر اسلام سیاه بوده و اساسا پیشوایان معصوم این دین، استفاده زنان از لباسهای رنگین در بیرون از خانه را که سبب توجه و رغبت نامحرمان به آنها میشود نکوهیدهاند.
📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
⚠️#عکس_نوشت|رویکرد نصگرایی موجب میشود فهم غلطی از دین داشته باشیم
🔻در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه:
◽️وقتی رویکرد اخباری توسط مرحوم وحید بهبهانی شکست میخورد و اجتهاد جای نصگرایی را میگیرد، شاهد آن هستیم که موضوع ولایت فقیه و حکومت دینی به شکل گسترده در بین علما مطرح میشود. به تعبیری باید گفت رویکرد نصگرا شیعیان را صرفاً در روایات محدود کرده و موجب می شود فهم غلطی از دین داشته باشیم که ما را برای رسیدن به اسلام حداکثری ناکام میگذارد.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تاثیرات حجاب بر هوای نفس
◽️پوشش ظاهری زن مسلمان، بخشی از حقیقت باطنی و بیانگر اندیشهها و نظام ارزشهای درونی او است. از منظر فرهنگشناختی، حجاب نمود بیرونی باورهایی است که در لایههای زیرین فکری و شخصیتی افراد قرار دارد. عَفاف نیز بنا بر تعریف راغب، حالت نفسانی است که مانع تسلط شهوت بر انسان میشود و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت به این حالت دست یافته است.
◽️کار ویژه حجاب را از آنجا میتوان فهمید که در موارد بسیار، بازخورد آن به عرصههای سیاسی، فرهنگی و حتی بینشی نفوذ یافته است. نقش برجسته و تقریبا بیرقیب حجاب در هویتنمایی و هویتخواهی مسلمانان شاهدی بر این رسوخیابی است. امروزه حجاب اسلامی از نظر بینالمللی هم اهمیت یافته و برخی از کشورهای غربی از آن به عنوان یک نماد دینی یاد کرده و حتی با آن برخورد کردهاند.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|اهتمام به سلامت خانواده در اسناد ملی
✅ از موارد کاربرد اصطلاح سلامت خانواده در قوانین و مقررات، میتوان به مفهوم حقوقی آن پی برد. سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در سال ۱۳۹۹ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، به خانواده و سلامت آن توجه ویژهای مبذول کرده است.
📄در این سند در بخش اهداف کلان در بند پنجم آمده است: برخورداری از نهاد مستحکم و انسان ساز خانواده، نرخ باروری و رشد جمعیت متناسب و سبک زندگی اسلامی - ایرانی؛ نیز در بخش راهبردهای کلان، سومین راهبرد به تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن سازی خانواده اختصاص یافته و بر «ارتقای امنیت و سلامت خانواده، پیشگیری، مقابله و درمان آسیب ها و چالش های خانوادگی و اجتماعی مبتنی بر نگرش دینی و ملی» تأکید شده است.
📖 برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرجالله هدایتنیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفهای بر رمزارزها و بلاکچین
🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدلهای همکاری استارتاپهای ایرانی با شرکتهای بینالمللی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار میکند:
🎙با ارائه:
#یوسف_حسینی
(موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز)
✍️ دبیر علمی:
#حسن_بشیری
(عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان)
⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸
📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی
⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی
❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات:
▶️ @iictchannel
🌐 سایت:
▶️ www.iict.ac.ir
💢 اينستاگرام:
▶️ instagram.com/iict_ac_ir
#خبرنامه
#روابط_عمومی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸ 📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط ع
Tir1401.pdf
5.08M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 تیرماه ۱۴۰۱
📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها:
🌐 iict.ac.ir/khabarnameh
📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند:
🌐 b2n.ir/magiict
🆔 @iictchannel
◽️لزوم تأسیس الهیات شناختی در حوزه مطالعات اسلامی
🔸 حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیات علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه؛
◾️ کلیات شاخههای مختلف #علوم_شناختی که هر کدام میتواند با مباحث دینی و الهیاتی ارتباط پیدا کند عبارتند از؛ روانشناسی شناختی که مربوط به مباحث مرتبط با دین است، زبانشناسی شناختی، #فلسفه_ذهن، علوم کامپیوتری و انسانشناسی شناختی. باید توجه داشت دینشناسی شناختی یک معنای عام دارد که حوزههایی مثل ارتباط انسانشناسی شناختی و علوم کامپیوتری هم در آن میگنجد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ پاسخ به سخنان حجت الاسلام عابدینی در تفسیر آیات حجاب
🔰 نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین #سعید_داودی عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه
❌ یکی از نکات بسیار عجیبی که توسط آقای عابدینی مطرح شده و شبهاتی را در ذهن برخی افراد به وجود آورده است، این است که ایشان آیه شریفه ۵۹ احزاب را مربوط به زنان دارای همسر دانسته اند. یعنی اگر دختری تا هر سنی ازدواج نکرده؛ دستور به رعایت حجاب شامل او نمی شود؟
◾️ در حالی که می دانیم مرد و زن مسلمان وقتی به سن تکلیف رسیدند، تمام احکام الزامی از وجوب و حرمت بر عهده آنها قرار می گیرد و در این احکام تفاوتی میان زنان شوهر دار و غیر آن نیست.
◾️ آری، برخی از احکام ویژه زنان شوهر دار است، مثل حرمت ازدواج زن شوهر دار با مردی دیگر که این حکم را خود آیات قرآن ( آیه ۲۴ سوره نساء)بیان کرده اند.
🔍 ادامه پاسخ ایشان را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/pasokhh
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
FeghPouya.mp3
9.45M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 تعریف و مفهوم شناسی و تبیین موضوع بحث اهمیت امنیت در خانواده
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 19 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|چیستی الهیات در اسلام و غرب
◼️تعاریف فراوان و متنوعی از الهیات هم عالم اسلامی و هم در جهان غرب عرضه شدهاند. آنچه در غرب میتواند الهیات خوانده شود، در تفکر اسلامی کلام نام گرفته است. در عالم اسلام، علم کلام عموما به دفاع از دین بهویژه اصول عقاید، در برابر معارضان، به وسیله ادله عقلی تعریف شده است. به عبارت دیگر، متکلم، اثبات و دفاع از حقانیت باورهای دینی را وظیفه خود میداند و به کمک ادله عقلی، به ایرادها و انتقادهای مخالفان پاسخ میدهد و این باورها را به لحاظ استدلالی توجیه میکند.
◽️بنابراین، عقل و استدلال و اثبات برهانی، در تعریف متکلمان از کلام، عمدتا دارای نقش محوری است. اما در جهان غرب، شاید سادهترین تعریفی که از الهیات ارائه شده، این باشد: الهیات علمی است که در آن از خدا بحث میشود یا الهیات، یک ((آموزه در باب خدا)) است.
📖 برگرفته از کتاب الهیات اگزیستانس، نوشته مهدی عباسزاده، دانشیار گروه معرفتشناسی پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🔖#عکس_نوشت|جایگاه مباحث دین در دو حوزه علوم شناختی
🎙حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیات علمی گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه؛
💢 ملکه نسل اول علوم شناختی، هوش مصنوعی است ولی ملکه نسل دوم علوم شناختی، عصبشناسی است. این بدین معنا نیست که هوش مصنوعی در نسل دوم اهمیت ندارد بلکه در نسل دوم، تحقیقات هوش مصنوعی تحت تاثیر مطالعات عصبشناسی است. این دو مدل به این معنا نیست که یکی از بین رفته و دیگری جایگزین شده بلکه هر دو به موازات هم پیش میروند.
🔚 مباحثی هم که در حوزه دین مطرح میشود یا تحت تاثیر مطالعات هوش مصنوعی است یا تحت تاثیر عصبشناسی. بر این اساس دینشناسی شناختی تحت تاثیر تحقیقاتی است که در زمینه عصبشناسی مطرح میشود و بیشتر رویکرد تبیینی دارد و تلاش میکند ایدههای دینی را تبیین عصبشناسی کند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|ماهیت لباس سیاه
💠قرآن کریم، دوستی خاندان پیامبر(ص) را بر عموم مسلمین واجب شمرده و آن را در حکم اجر زحمات گرانقدر رسول خدا(ص) در راه هدایت امت دانسته است. پیدا است که عشق و دوستی شروط و لوازمی دارد، و یکی از مهمترین این شروط، همدلی و همنوایی با آن بزرگواران در ایام شادی و اندوه است. براین اساس، بایستی در عزای خاندان پیامبر(ص) حزن و اندوه خویش را به اشکال گوناگون، به زبان گفتار و کردار و ... پوشاک نشان دهیم.
◾️مقصود از اظهار نظر همدلی و همدردی با اهل بیت(ع) در لباس و پوشاک این است که دوستان آن حضرت در روز عاشورا، یا دیگر ایام عزا، به گونهای لباس بپوشند که، از حیث نوع و جنس و رنگ لباس یا نحوه پوشش آن، عرف و عادت اجتماع، آن را نشان همدردی با بستگان عزیز از دست رفته میشمارد.
📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel