eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
659 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️نباید ارزش‌هایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کم‌رنگ شود 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ▪️حجاب یک مسأله شرعی است که با فرهنگ ملت ایران عجین شده و نمی‌توان آن را به یک مساله عرفی تقلیل داد. اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت. ◾️ بزرگترین خطر سکوت مردم در برابر گناهان اجتماعی است. رویکرد مؤثر در برابر موج مسموم ترویج بی حجابی، ورود مسئولانه عموم مردم و نخبگان است. ◾️ قیام عاشورا حرکتی در احیای سنتهای الهی، مقابله با گناهان اجتماعی و جریان‌سازی در شکستن سکوت نخبگان و مؤثران جامعه در برابر منکرات بزرگ و فراگیر بود. 🆔 @iictchannel
🔹 نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن» ☑️ با حضور: حجت الاسلام دکتر مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه ⏰زمان: سه شنبه چهارم مرداد ماه ساعت ۱۸ 🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🆔 @iictchannel
◽️دلیل مخالفت انجمن حجتیه با انقلاب 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه تبیین شد: ◾️ برخی از اخباریان جدید نظیر مکتب تفکیکی‌ها مثل شیخ محمود حلبی مؤسس انجمن حجتیه به کلی مخالف ولایت فقیه و حکومت اسلامی بود و می‌گفت باید خود امام معصوم بیاید تا ما جانمان را در خطر بیندازیم. ◾️ این دسته اگرچه کلیت حاکمیت را قبول دارند و اسلام را سیاسی می‌دانند، اما به دلیل آن رویکرد اخباری‌مسلکانه خود نمی‌توانند نسبت به سؤال‌های جدید پاسخی ارائه دهند. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ 📺 | «الهیات سایبر» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر ،‌ عضو هیأت علمی عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه 🔹 عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان می‌شود و از یک سو ما با شبکه‌ای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکل‌های مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند. 🔹 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحت‌های عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسان‌ها را هم دارند و کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورت‌ها غرق می‌شود. 🔹 این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسان‌ها گشوده ولی انسان را از ساحت‌های واقعی دیگر محروم می‌کند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم می‌شود. 📍تماشای کامل گفتگو در سایت آپارات: 🌐 aparat.com/v/I15sy •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @iictchannel
🖼|مؤلفه‌ها و عناصر عرفان عملی ➕تجارب عرفانی در یک تقسیم بندی به دو قسم تقسیم می شود: تجربه سالکانه؛ تجربه عارفانه. تجربه سالکانه همان طریقت است که سالک الى الله تک تک مقامات و منازل را باید تجربه نماید و در خود پیاده کند تا او را به سوی حق تعالی و مقام وصال سوق دهد. ◽️به عبارت دیگر تجربه سالكانه همان معاملات قلبی است که به صورت منازل و مقامات باید طی شود. «عرفان عملی» و به تعبیر دقیق تر «علم عرفان عملی» برگرفته از تجربه سالکانه است به این معنا که گزارش از تجربه سالکانه به شکل نظام‌مند سامان بخش علم عرفان عملی است. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
💢|اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ➕موضوعاتی همچون غیرت و ناموس با فرهنگ اسلامی و ملی کشور ما ممزوج شده است و در طول قرن‌های متمادی خانواده‌های ایرانی بر غیرت ورزی و دفاع از ناموس شهره بوده‌اند؛ از این رو ترویج بی‌حجابی به نوعی برای سست کردن ارزشمندی غیرت و ناموس است و اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت و معماران مقابله با حجاب این هدف شوم را تعقیب می‌کنند. دلسوزان و مؤمنان باید تلاش کنند این ارزش‌ها تحت تأثیر بازی های رسانه‌های دشمن در جامعه اسلامی کم رنگ نشوند. 🆔 @iictchannel
🖼|فلسفه رنگ حجاب ➕چشم در تاریکی جایی را نمی‌بیند و پارچه یا پرده سیاه، مایه احتجاب اشیایی است که در پس آنها قرار دارد. از همین روست که بانوان عفیف و هوشمند مسلمان رنگ لباسهای رو را، از چادر و مانتو و روسری گرفته تا پیچه و چشم‌آویز و مقنعه، رنگهای تیره بر می‌گزینند و از رنگهای روشن و جذاب و چشم‌نواز دوری می‌جویند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیده‌تر، و در نتیجه گوهر عفافشان در درج عصمت محفوظتر باشد. ◽️از روایات برمی‌آید که رنگ چادر و روسری زنان صدر اسلام سیاه بوده و اساسا پیشوایان معصوم این دین، استفاده زنان از لباسهای رنگین در بیرون از خانه را که سبب توجه و رغبت نامحرمان به آنها می‌شود نکوهیده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر) 🆔 @iictchannel
⚠️|رویکرد نص‌گرایی موجب می‌شود فهم غلطی از دین داشته باشیم 🔻در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه: ◽️وقتی رویکرد اخباری توسط مرحوم وحید بهبهانی شکست می‌خورد و اجتهاد جای نص‌گرایی را می‌گیرد، شاهد آن هستیم که موضوع ولایت‌ فقیه و حکومت دینی به شکل گسترده در بین علما مطرح می‌شود. به تعبیری باید گفت رویکرد نص‌گرا شیعیان را صرفاً در روایات محدود کرده و موجب می ‌شود فهم غلطی از دین داشته باشیم که ما را برای رسیدن به اسلام حداکثری ناکام می‌گذارد. 🆔 @iictchannel
🖼|تاثیرات حجاب بر هوای نفس ◽️پوشش ظاهری زن مسلمان، بخشی از حقیقت باطنی و بیانگر اندیشه‌ها و نظام ارزش‌های درونی او است. از منظر فرهنگ‌شناختی، حجاب نمود بیرونی باورهایی است که در لایه‌های زیرین فکری و شخصیتی افراد قرار دارد. عَفاف نیز بنا بر تعریف راغب، حالت نفسانی است که مانع تسلط شهوت بر انسان می‌شود و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت به این حالت دست یافته است. ◽️کار ویژه حجاب را از آنجا می‌توان فهمید که در موارد بسیار، بازخورد آن به عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و حتی بینشی نفوذ یافته است. نقش برجسته و تقریبا بی‌رقیب حجاب در هویت‌نمایی و هویت‌خواهی مسلمانان شاهدی بر این رسوخ‌یابی است. امروزه حجاب اسلامی از نظر بین‌المللی هم اهمیت یافته و برخی از کشورهای غربی از آن به عنوان یک نماد دینی یاد کرده و حتی با آن برخورد کرده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی 🆔 @iictchannel
🖼|اهتمام به سلامت خانواده در اسناد ملی ✅ از موارد کاربرد اصطلاح سلامت خانواده در قوانین و مقررات، می‌توان به مفهوم حقوقی آن پی برد. سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در سال ۱۳۹۹ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، به خانواده و سلامت آن توجه ویژه‌ای مبذول کرده است. 📄در این سند در بخش اهداف کلان در بند پنجم آمده است: برخورداری از نهاد مستحکم و انسان ساز خانواده، نرخ باروری و رشد جمعیت متناسب و سبک زندگی اسلامی - ایرانی؛ نیز در بخش راهبردهای کلان، سومین راهبرد به تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن سازی خانواده اختصاص یافته و بر «ارتقای امنیت و سلامت خانواده، پیشگیری، مقابله و درمان آسیب ها و چالش های خانوادگی و اجتماعی مبتنی بر نگرش دینی و ملی» تأکید شده است. 📖 برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرج‌الله هدایت‌نیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفه‌ای بر رمزارزها و بلاک‌چین 🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدل‌های همکاری استارتاپ‌های ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی 🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک‌ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌کند: 🎙با ارائه: (موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز) ✍️ دبیر علمی: (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان) ⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸ 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی ⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 🌐 سایت: ▶️ www.iict.ac.ir 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸ 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط ع
Tir1401.pdf
5.08M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 تیرماه ۱۴۰۱ 📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها: 🌐 iict.ac.ir/khabarnameh 📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند: 🌐 b2n.ir/magiict 🆔 @iictchannel
◽️لزوم تأسیس الهیات شناختی در حوزه مطالعات اسلامی 🔸 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ کلیات شاخه‌های مختلف که هر کدام می‌تواند با مباحث دینی و الهیاتی ارتباط پیدا کند عبارتند از؛ روان‌شناسی شناختی که مربوط به مباحث مرتبط با دین است، زبان‌شناسی شناختی، ، علوم کامپیوتری و انسان‌شناسی شناختی. باید توجه داشت دین‌شناسی شناختی یک معنای عام دارد که حوزه‌هایی مثل ارتباط انسان‌شناسی شناختی و علوم کامپیوتری هم در آن می‌گنجد. 🆔 @iictchannel
◽️ پاسخ به سخنان حجت الاسلام عابدینی در تفسیر آیات حجاب 🔰 نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه ❌ یکی از نکات بسیار عجیبی که توسط آقای عابدینی مطرح شده و شبهاتی را در ذهن برخی افراد به وجود آورده است، این است که ایشان آیه شریفه ۵۹ احزاب را مربوط به زنان دارای همسر دانسته اند. یعنی اگر دختری تا هر سنی ازدواج نکرده؛ دستور به رعایت حجاب شامل او نمی شود؟ ◾️ در حالی که می دانیم مرد و زن مسلمان وقتی به سن تکلیف رسیدند، تمام احکام الزامی از وجوب و حرمت بر عهده آنها قرار می گیرد و در این احکام تفاوتی میان زنان شوهر دار و غیر آن نیست. ◾️ آری، برخی از احکام ویژه زنان شوهر دار است، مثل حرمت ازدواج زن شوهر دار با مردی دیگر که این حکم را خود آیات قرآن ( آیه ۲۴ سوره نساء)بیان کرده اند. 🔍 ادامه پاسخ ایشان را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/pasokhh 🆔 @iictchannel
FeghPouya.mp3
9.45M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔻 تعریف و مفهوم شناسی و تبیین موضوع بحث اهمیت امنیت در خانواده 🎙با حضور: حجج اسلام و المسلمین و اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 رادیو سراسری معارف؛ 19 تیر ماه 1401 🆔 @iictchannel
🖼|چیستی الهیات در اسلام و غرب ◼️تعاریف فراوان و متنوعی از الهیات هم عالم اسلامی و هم در جهان غرب عرضه شده‌اند. آنچه در غرب می‌تواند الهیات خوانده شود، در تفکر اسلامی کلام نام گرفته است. در عالم اسلام، علم کلام عموما به دفاع از دین به‌ویژه اصول عقاید، در برابر معارضان، به وسیله ادله عقلی تعریف شده است. به عبارت دیگر، متکلم، اثبات و دفاع از حقانیت باورهای دینی را وظیفه خود می‌داند و به کمک ادله عقلی، به ایرادها و انتقادهای مخالفان پاسخ می‌دهد و این باورها را به لحاظ استدلالی توجیه می‌کند. ◽️بنابراین، عقل و استدلال و اثبات برهانی، در تعریف متکلمان از کلام، عمدتا دارای نقش محوری است. اما در جهان غرب، شاید ساده‌ترین تعریفی که از الهیات ارائه شده، این باشد: الهیات علمی است که در آن از خدا بحث می‌شود یا الهیات، یک ((آموزه در باب خدا)) است. 📖 برگرفته از کتاب الهیات اگزیستانس، نوشته مهدی عباس‌زاده، دانشیار گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔖|جایگاه مباحث دین در دو حوزه علوم شناختی 🎙حجت‌الاسلام دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ 💢 ملکه نسل اول علوم شناختی، هوش مصنوعی است ولی ملکه نسل دوم علوم شناختی، عصب‌شناسی است. این بدین معنا نیست که هوش مصنوعی در نسل دوم اهمیت ندارد بلکه در نسل دوم، تحقیقات هوش مصنوعی تحت تاثیر مطالعات عصب‌شناسی است. این دو مدل به این معنا نیست که یکی از بین رفته و دیگری جایگزین شده بلکه هر دو به موازات هم پیش می‌روند. 🔚 مباحثی هم که در حوزه دین مطرح می‌شود یا تحت تاثیر مطالعات هوش مصنوعی است یا تحت تاثیر عصب‌شناسی. بر این اساس دین‌شناسی شناختی تحت تاثیر تحقیقاتی است که در زمینه عصب‌شناسی مطرح می‌شود و بیشتر رویکرد تبیینی دارد و تلاش می‌کند ایده‌های دینی را تبیین عصب‌شناسی کند. 🆔 @iictchannel
🖼|ماهیت لباس سیاه 💠قرآن کریم، دوستی خاندان پیامبر(ص) را بر عموم مسلمین واجب شمرده و آن را در حکم اجر زحمات گرانقدر رسول خدا(ص) در راه هدایت امت دانسته است. پیدا است که عشق و دوستی شروط و لوازمی دارد، و یکی از مهمترین این شروط، همدلی و همنوایی با آن بزرگواران در ایام شادی و اندوه است. براین اساس، بایستی در عزای خاندان پیامبر(ص) حزن و اندوه خویش را به اشکال گوناگون، به زبان گفتار و کردار و ... پوشاک نشان دهیم. ◾️مقصود از اظهار نظر همدلی و همدردی با اهل بیت(ع) در لباس و پوشاک این است که دوستان آن حضرت در روز عاشورا، یا دیگر ایام عزا، به گونه‌ای لباس بپوشند که، از حیث نوع و جنس و رنگ لباس یا نحوه پوشش آن، عرف و عادت اجتماع، آن را نشان همدردی با بستگان عزیز از دست رفته می‌شمارد. 📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر) 🆔 @iictchannel
🖼|تاثیرات افکار جنسی بر دل و ذهن 🔻عفاف در اندیشه و فکر به معنی کنترل و مدیریت افکار است تا وارد عرصه‌های آلوده و خلاف و خلاف عفت نشود. تخیل‌های شهوانی و تحریک کننده و خیال غیر عفیفانه هر چند عمل مشهود خلاف عفت نیست، اما نوعی زیاده‌خواهی است که تاثیر روانی عمیقی دارد. گرچه فکر به گناه تا زمانی که به عمل ننشیند، گناه محسوب نمی‌شود، اما افکار ناپاک که نتیجه افسارگیسختگی اندیشه و عدم کنترل انسان بر نحوه فکر کردن است، رفته رفته آینه دل را سیاه کرده و زمینه فساد را فراهم می‌سازد. ⛔️ همچنین کلام و گفتار عفیف کلامی است که هم از نظر محتوا و هم از نظر شیوه بیان قرین عفت باشد. آوا و آهنگ صدا نیز به هنگام سخن گفتن باید به گونه‌ای باشد که ادب و عفت رعایت شود. یکی از نمادهای بی‌عفتی در گفتار، سخن گفتن با ناز و عشوه با نامحرمان است. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی 🆔 @iictchannel
🖼|مولفه قانونگذاری بر مبنا سکولاریسم ◽️از ((سکولاریسم)) به معنی عرفی گرایی، تعریف‌های گوناگونی ارائه شده است. در اندیشه عرفی گرایی، مقوله دولت از دین جداست و سکولاریسم، الگویی از زندگی و تنظیم مناسبت‌های اجتماعی است که در آن تمشیت امور بر مبنای علم و عقلانیت‌ابزاری و بدون توجه به آموزه‌های وحیانی صورت می‌گیرد. براساس تفکر سکولاریستی، محتوای قوانین و روش‌های مدیریت دولت‌ها براساس مولفه‌ها و مشخصه‌های عرفی، زمینی و این جهانی گزینش می‌شود و هیچ معیار و ارزش ماورایی‌ای پذیرفته نیست. ◽️در نظام سکولاریسم، منشا قانون‌گذاری، خود جامعه است که بر اساس نیازها و مشکلات، قانونی وضع می‌کند و در آن، حاکمیت و مشروعیت حکومت از ملت نشئت می‌گیرد، فرهنگ علمی و عقلانی دارای منزلت است و دین از سیطره دولت و دولت از سیطرخ دین، رها و آزاد است. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی 🆔 @iictchannel
🖼|حجاب شاهراه رهایی از بردگی 🔻برخی از مخالفان، حجاب را خانه‌نشین ساختن، زندانی کردن و اسارت زن پنداشته و بر اساس گفتمان غالب جهان معاصر، آن را نماد سلب حق آزادی و حتی نوعی توهین به حیثیت زن و مغایر با مفاد اعلامیه حقوق بشر مبنی بر احترام به کرامت و حیثیت و شرف انسانی تلقی کرده و در نتیجه آن را ستمی آشکار نسبت به زن معرفی کرده‌اند. 💠 حجاب اگر چه همانند دیگر قوانین، محدودیت‌هایی را به همراه دارد، ولی مغایر با آزادی نیست، بلکه جامعه بشری را از بردگی مد و مدسازان و هوا و هوس‌های نفسانی و انحرافات جنسی، رهایی داده و به آزادی فکری و روانی او کمک می‌کند. در مقابل بی‌حجابی اگرچه به ظاهر، فرار از محدودیت پوشش است، ولی مصداق آزادی نیست، بلکه بردگی فرهنگی و زمینه سلطه سیاسی و استثمار اقتصادی و حاکمیت استعمارگران را فراهم می‌سازد. 📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|تجددخواهی در ایران 🖇 مواجهه ایرانیان با مدرنیسم اروپایی در دوره معاصر، منشأ تحولات مهمی در تاریخ ایران بوده و یکی از حساسترین مقولات برای هویت ایرانی است. 🔍 این مواجهه سبب ایجاد یک مجموعه نیروهای تحولخواه اجتماعی شده که سعی کرده‌اند با الگوگیری از توسعه و تحولات فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علمی و تکنولوژیک غرب، چارچوب فکری و سبک زندگی و نظامهای زندگی ایرانیان را متحول نمایند. 🖇 از این روند که در قالب جریانهای متنوع فکری، سیاسی و اقتصادی در تاریخ معاصر ایران بروز داشته‌اند، به «تجددخواهی» یاد می‌شود. ✂️ دکتر ، استادیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|کیفر ضمانت اجرا احکام الهی 🔹کیفر به عنوان یکی از برخوردهای سخت و شدید در برابر جرم، از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار است. به‌نظر می‌رسد همیشه باید به حداقل‌ها و قدر متیقن‌ها اکتفا کرد. حقوق کیفری به‌عنوان ضمانت اجرا در هر جامعه‌ای، دارای ظرفیت‌های محدود است؛ همانند استفاده از تنبیه در امر تربیت که هم محدود است و هم به‌عنوان آخرین راه حل باید مورد استفاده قرار گیرد. 🔹مکاتب حقوق کیفری که پس از قرن هجدهم در غرب تکون یافتند، در مورد کیفر، رویکردهای گوناگونی ابراز داشته‌اند و از دیدگاه افراطی حذف حقوق کیفری تا تعدیل ضمانت اجراهای کیفری و رویکرد اجرای مطلق عدالت و نیز استفاده از علوم تجربی در حقوق کیفری، در نوسان و تغییرند؛ در حقیقت رویکرد ثابتی بر نظام‌های کیفری حاکم نبوده است. 📖 برگرفته از کتاب کیفرگذاری، نوشته ، استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|قانون حجاب سپر انحرافات جامعه 🔸 حجاب مورد توصیه اسلام، از فلسفه و حکمت‌های ویژه‌ای برخوردار است که می‌توان از: آرامش روانی، استحکام صمیمیت خانوادگی و جلوگیری از طلاق، پاکی نسل، تحکیم و افزایش کرامت، بالابردن عزت و حترام زن، برداشتن مانع و زمینه‌سازی مناسب برای نقش‌آفرینی و فعالیت‌های مطلوب اجتماعی مستقیم و غیر مستقیم زن، کنترل و آرام نگهداشتن، بلکه تصعید و تلطیف غریزه جنسی و صیانت فرد و اجتماع از مفاسد به‌عنوان مهم ترین‌ مصلحت و حکمت‌های تشریع حجاب در اسلام نام برد. 🔸 این قانون زیبا، همچون قوانین الهی دیگر، از تنگ‌نظری، کوته‌بینی‌، سطحی‌نگری و تعصب مبرا است. دستورات و آداب اسلامی در زمینه پوشش برای بهره‌مندی از مواهب فردی و اجتماعی حجاب و لزوم پیراستگی از عوارض و پیامدهای نامطلوب فساد و تباهی فروکاستن از خشونت غریزه جنسی است. 📖 برگرفته از کتاب پوشش و حجاب، نوشته 🆔 @iictchannel