🖼 #عکس_نوشت | عفاف در پوشش یا کنترل نفس
◼️ یکی از مهمترین مصداقهای عفاف در رفتار، مسئله حجاب و پوشش است. نفس انسان به او امر میکند که زیباییهای جسمی خود را نمایان کند تا بیشتر مورد توجه دیگران باشد. این مسئله در مورد زنان که مظهر زیبایی و جمال هستند و از طرفی ذاتا دوست دارند که زیباییهایشان را نمایان کنند، بیشتر مطرح است. عفاف در پوشش در حقیقت کنترل نفس در این بعد است؛ یعنی عفاف باعث میشود انسان در نمایانکردن زیباییهای خود پا را از حد فراتر ننهد.
◼️ در اسلام، پوشش یکی از نشانههای برجسته عفاف است. عفت در پوشش مقتضی آن است که انسان از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان یا نازک و بدن نما که موجب جلب انظار دیگران و خودنمایی میشود، اجتناب کند و در کیفیت پوشش خود جانب وقار و سنگینی را برگزیند. در حدیثی از امام على(ع) نقل شده است: هر فردی که لباس نازک داشته باشد، دینداری او نیز ضعیف میگردد.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته #فاطمه_فلاحتفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | عفت در هنگام راهرفتن
⬅️ راهرفتن انسان، گونههای مختلف میتواند داشته باشد که سه نوع آن در قرآن کریم یاد شده است، اول راه رفتن طبیعی و به گونهای که مطابق ساختار فیزیکی و مناسب طبع و آفرینش هر فرد و راه رفتن به هنجار است. دوم راهرفتن متکبرانه(مرح) که نشانگر حالت غرور و خودبینی فرد است و شخص متکبر از سر عمد و انتخاب چنان راهرفتنی را بر میگزیند.
⏺ سوم راهرفتنی است که زنان از سر عشوهگری، جلب توجه دیگران و نمایاندن خود و زیورهای خویش به بینندگان چنان راه میروند. در قرآن کریم، خداوند زنان را از اینگونه راهرفتن نهی میکند و میفرماید که پاهای خود را محکم به زمین نزنند تا صدای زیورآلاتشان از قبیل خلخال و گوشواره و دستبند به صدا در نیابد و این میرساند که زنان باید در رعایت عفت و دوری از اموری که آتش شهوت را در دل مردان شعلهور میسازد و ممکن است به انحراف از جاده عفت منتهی شود،باید دقیق و سختگیر باشند.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته #فاطمه_فلاحتفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حجاب در قانون
👤 حجتالاسلام والمسلمین #فرجالله_هدایتنیا، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 رویکرد حجاب قانونی؛ یک از رویکردهایی است که پیرامون مسأله «حجاب قانونی» وجود دارد. مدافعان این نظریه معتقدند: حکومت مسئول اجرای فرایض و احکام شرعی از جمله حجاب است و باید اشخاص ممتنع را بر حجاب مجبور نماید. این نظریه در قوانین داخلی ج.ا. ایران متعکس شده و بر مبنای آن در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد».
🔺 مدافعان حجاب قانونی برای نظریه خویش به دلایل متعددی استناد نموده و میگویند: اولاً، حجاب یک واجب شرعی است و بیحجابی حرام است؛ ثانیاً، حجاب یک واجب اجتماعی است و قیاس آن با تکالیف فردی مانند نماز وجهی ندارد. ثالثاً، هر عمل حرامی قابل تعزیر است. در نتیجه، حکومت میتواند بیحجاب را تعزیر نماید.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
27Tir1401.mp3
8.85M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 تهدیدات برون خانوادگی امنیت خانواده
1️⃣ ناشی از افراد حقیقی و انسانی (بیان نمونه ها)
2️⃣ ناشی از اشخاص حقوقی و سازمان ها و نهادها (بیان نمونه ها)
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 27 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
▫️ریشه نقد ذاتگرایی جدید در ذاتگرایی قدیم ارسطویی نهفته است
🔸 دکتر #ابراهیم_دادجو عضو هیأت علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری کتاب مطرح کرد:
◾️ بحث #ذات_گرایی در فلسفه از قدیم بوده است. ذات یک چیز یعنی حقیقت آن چیز، البته در مباحث فلسفی ذات را به دو صورت بحث کردهاند. یک بار ذات را در فلسفه هستی شناسی به عنوان ماوراءالطبیعه، آنجا ذات به معنای حقیقت است. در بحثهای منطقی که ارسطو دارد مثلا میگوید ذات یک چیز از طریق ماده و صورت آن چیز ظهور پیدا میکند.
◾️ #ذات_گرایی_قدیم، چون یک تفکر فلسفی متقدم بود -قبل از قرن ۱۵ و ۱۶ – هنوز در آن قرن علوم تجربی پیشرفت نکرده بود. به همین علت ذاتگرایی قدیم، مباحث تجربی را هم عقلی بحث میکردند. چون عقلی بحث میکردند، بسیاری از مباحث مربوط به عالم طبیعی را نمیتوانستند کشف کنند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️کتاب رابطه علم و جزا؛ تبیین وحیانی عقلانی
🔰توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم #عزتالله جودکی در گروه #کلام منتشر شد.
🔹پاداش و مجازاتهای اخروی به نحو عینیّت است؛ یعنی ظهور حقیقت اعمال، اخلاق، اعتقادات و نیّات آدمی در نشئه اخروی خواهند بود، اما نه ظهوری مباین و جدای از وجود نفس، بلکه ظهوری در دایره وجود نفس انسانی و ملازم با آن. از این رو پاداش و کیفر اخروی، تجسّم عین عمل بوده که به صورتهای گوناگون در آمده و مجسِّم آنها خدای متعال خواهد بود.
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel
▫️هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست
🔸 در گفتگو با آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه مطرح شد:
◾️برخی با ضرورتانگاری برخی از مصادیق هنری، تلاش در تقلیل آن، به عرف و نیاز عمومی مردم دارند تا به این وسیله، از آن استفاده جواز کنند. از طرفی دیگر، برخی تلاش میکنند نگاههای نادرست خود را در هیمنه فتاوای تنزیهی، با تصور اینکه فتوای آنها هرچقدر مخالفت بیشتری داشته باشد، به دین نزدیکتر است، مخالفت خود را با تمام #موسیقی_ها ابراز میکنند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️روشنفکری همان است که پیامبر برایش مبعوث شد
🔸 حجتالاسلام #حمیدرضا_شاکرین عضو هیأت علمی گروه #منطق_فهم_دین پژوهشگاه:
◾️مسأله #روشنفکری دینی بسیار حائز اهمیت است و بدان باید به عنوان یک «ضایعه» بزرگ نگریست. روشنفکری جانمایهای باید داشته باشد که آن، ادعای محوریت با «خردگرایی» است که آن را نسبت به سایر جریانات دینی متمایز میکند. با کمی دقت درمییابیم که خردگرایی و آزاداندیشی، مؤلفههایی هستند که مطابقت و همراهی بالایی با دین اسلام و معارف قرآن دارند، برعکس سایر دیانتها که چندان ارزش خاصی برای تعقل قائل نبودند.
#سخنرانی
#روشنفکری_دینی
🆔 @iictchannel
▫️اسیران دفاع مقدس ویژگیهای مشترکی با اسیران عاشورا داشتند
🔸دکتر #محمدرضا_سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در نشستی مطرح نمود:
◾️در هشت سال #دفاع_مقدس زن، مرد و نوجوان اسیر داریم که شباهت شگرفی با واقعه عاشورا دارد و آنچه این چهرهها را در کربلا برجسته میکنند استقامت آنها در راه آرمان آنها میباشند. رزمندگان ما در اسارت یک جمهوری کوچک ایجاد کرده بودند و منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه میدادند.
#سخنرانی
#ادبیات_پایداری
🆔 @iictchannel
masaele hejab.mp3
20.21M
🔊 #بشنوید
🔰 سلسله نشستهای سایه روشن
⛔️ کشف واقعیتهای #حجاب
🔻 بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی درباره حجاب
🎙با حضور:
#مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه و دکتر محسن بدره
📻 تهران؛ فرهنگسرای اندیشه؛ 23 مردادماه 1401
#صوت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️کتاب تاملی نظری در ماهیت فضای سایبر
🔰توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم دکتر #احسان_کیانخواه در مرکز مطالعات #فضای_مجازی منتشر شد.
🔹برای سیاستگذاری، جهتدهی و مدیریت #فضای_سایبر نیازمند فهم دقیق و درک ذاتیات آن است. در مشی فلسفی، پرسش از ماهیت شیء، فهم ذاتیات و سازهی پدیده است.
🔹این معنا از ماهیت بیان «ما به الشیء هو هو» یعنی فهم توأمانی هستی و چستی پدیده موردمطالعه است. برای این منظور فضای سایبر که ممزوجی از فناوری و انسان و اجتماع است بهصورت دقیق موردمطالعه قرارگرفته است.
#معرفی_کتاب
#فضای_مجازی
🆔 @iictchannel
masale hejab.mp3
24.21M
🔊 #بشنوید
🔰 سلسله نشستهای گپ و گفت
⛔️ کشف واقعیتهای #حجاب
🔻 بررسی مسائل حقوقی درباره حجاب
🎙با حضور:
حجتالاسلام #فرج_الله_هدایت_نیا عضو هیات علمی گروه #فقه_و_حقوق پژوهشگاه و دکتر محسن برهانی
📻 تهران؛ فرهنگسرای اندیشه؛ 25 مردادماه 1401
#صوت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel