eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
757 ویدیو
157 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | برخورد قضایی 🔹 از آنجا که حکومت اسلامی در حوزه حجاب و عفت عمومی مسئولیت دارد و باید این حکم را اجرایی کند، تنها گزینه برای ضمانت اجرای این حکم بر اساس ساختار قوانین جزایی، گزینه کیفر است. مخاطب این قوانین جزایی هم اشخاص حقیقی هستند و هم اشخاص حقوقی؛ به این معنا که با کسانی از مردم که حکم و قانون حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند، برخورد کیفری صورت پذیرد و با اداره‌ها و سازمان‌هایی که به وظایف و مسئولیت‌هایشان عمل نمی‌کنند برخورد انتظامی شود. 🔹 قرآن کریم، یکی از هدف‌های حکومت اسلامی را اجرای احکام و تطبيق حدود الهی دانسته و می‌فرماید: همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست. یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، اقدام عملی و گزينه کيفر است که تنها به عهده حکومت اسلامی است. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | مقایسه راه‌های سه‌گانه شناخت خداوند 🔹هریک از راه‌های سه‌گانه قلبی، علمی و عقلی، از یک نظر رجحان دارد. راه دل و فطرت از نظر شخصی کامل ترین راه‌ها است؛ یعنی برای فرد، بهتر و لذت‌بخش‌تر و مؤثرتر این است که از راه دل به خداوند را بیابد. نقطه اصلی که راه اهل عرفان را از راه فلاسفه جدا می‌کند، همین نقطه است. عرفا معتقدند که دل و احساسات فطری قلب را باید تقویت کرد و موانع را از میان برد تا معرفت شهودی حاصل شود. اما فلاسفه و متکلمان می‌خواهند از طریق عقل و استدلال به خدا راه یابند. بدیهی است که این دو راه مانعة‌الجمع نیستند. 🔹 بعضی از بزرگان هم سلوک عقلی کرده‌اند و هم سلوک قلبی؛ ولی به هر حال از جنبه فردی و شخصی، قطعا راه اهل دل کامل‌تر است، ولی شخصی است؛ یعنی نمی‌توان آن را به صورت یک علم قابل تعلیم و تعلم برای عموم در آورد. راه مطالعه حسی و علمی خلقت، از نظر سادگی، روشنی و عمومی بودن، بهترین راه‌ها است. استفاده از این راه، نه نیازمند قلبی صاف و احساساتی عالی است و نه به عقلی مجرد و استدلالی و آشنا به اصول برهانی محتاج است. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | دموکراسی و نظام شرعی ⏺ دموکراسی به معنای حکومت مردم بر مردم یا مردم‌سالاری است. دموکراسی جدید در غرب، هنگامی شروع شد که متدینین غربی متوجه شدند آیینی که به نام مسیحیت در دست آنهاست، کارآیی و قابلیت آن را ندارد که در تمام جنبه‌های زندگی انسان به ویژه در زندگی اجتماعی نقش داشته باشد و قانون‌گذاری نماید. از این رو مشکل را بدین‌گونه حل کردند که حوزه کاربرد دین و حکمرانی خدا محدود به زندگی فردی انسان و چگونگی رابطه او با خدا باشد. ⬅️ آنها حاکمیت دین را در مسائل اجتماعی و سیاسی نپذیرفتند، قلمروی رسالت دین، منحصر در این شد که بگوید: نماز بخوان؛ دعا بکن؛ توبه و مناجات بنما؛ و اما اینکه حکومت چگونه باید باشد، سیاست چیست قضاوت کدام است و یا نظام های ارزشی جامعه بر چه مبنایی است، ربطی به دین ندارد و به صلاح خداست که در این مسائل مهم بشر دخالت نکند! بدین ترتیب دنیای غرب، تکلیف خود را با دین مسیحیت تحریف شده، روشن کرد و در مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، خیال خود را از خدا راحت کرد. 📖 برگرفته از کتاب حکومت اسلامی، نوشته ، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | حضرت زهرا(س) و سلاح حجاب ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔺 درباره روایت تهدید حضرت زهرا(س) نسبت به عمر و همراهانش که اگر از خانه‌اش بیرون نروند، مو پریشان می‌کند، باید گفت؛ این روایت در هیچ کتاب روایی شیعه نیامده است و تنها در پاورقی کتاب بحارالانوار به نقل از تاریخ یعقوبی آمده است که منتقدین حجاب شرعی نیز از آن نقل کرده‌اند، لذا به لحاظ سندی این روایت اعتباری ندارد. 🔺 سخن روایت شده از حضرت، تهدید به مو پریشان کردن است و این نوع تهدید یک امر عادی در بین افراد جامعه است که در موارد مهم، طرف مقابل را به یک واکنش خیلی بزرگ و شدید تهدید می‌کنند، نه این‌که حضرت چنین کاری کرده باشد و یا اگر آن‌ها از خانه‌اش بیرون نمی‌رفتند، واقعا این کار را می‌کرد؛ بلکه اگر انتساب این سخن به حضرت درست باشد، بیان‌گر اهمیت حجاب شرعی است که حضرت وقتی دستش از همه جا و همه کس کوتاه و بی‌چاره شد، به عنوان آخرین سلاح، متجاوزین به حرمت امام و حریم خانه‌اش را به چنین اقدام بزرگی تهدید کرد و اگر حضرت این‌کار را می‌کرد، خشم خداوند تمامی متجاوزان را نابود می‌کرد. 🆔 @iictchannel
FeghPouya28Tir401.mp3
زمان: حجم: 9.22M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔻 موارد تهدید کننده امنیت خانواده از بیرون 1️⃣ مشكلات در قوانين موجود مثل موارد درمان بیماری های سخت همسر 2️⃣ فضای مجازی و نا امنی خانواده(كودكان و زن و شوهر) 🎙با حضور: حجج اسلام و المسلمین و اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 رادیو سراسری معارف؛ 28 تیر ماه 1401 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی استعدادشناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی سیلاب 🔰چهارمین کرسی ترویجی از سلسله جلسات بیانیه گام دوم و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه یکم شهریور ماه، ساعت 10 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️دین‌گریزی، ذات جریانات روشنفکری است 🔸 در گفتگو با دکتر رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه عنوان شد: ◾️پدر علوم مدرن یعنی فرانسیس بیکن دین را بتی معرفی می‌کند که تا کنار گذاشته نشود پیشرفت نیز رخ نمی دهد. این ایده از سوی بسیاری دیگر از فیلسوفان و اندیشمندان غربی نیز به گونه‌های دیگری مطرح شده و مبنای عمل علوم و فلسفه‌ها قرار گرفته است. موضوع تعارض علم و دین در غرب به همین مسئله اشاره دارد. 🆔 @iictchannel
▫️سروش و دوستان روشنفکرش از دین دفاع نمی‌کنند، بلکه با آن می‌جنگند 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین ، رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد: ◾️سوگمندانه طیفی که اصطلاح روشنفکری دینی را برای خود منحصر کرده است، امروز ماموریتی که برای خود تعریف کرده، نه دفاع از دین، بلکه تعارض و تقابل با آن است. سروش و همفکرانش معتقد به الهی نبودن قرآن، زمان‌بند بودن قرآن، تعطیلی و تعلیق بسیاری از احکام فقهی و آموزه های دینی هستند. اینها که قرار بود دفاع از اسلام در قبال مکاتب بشری را سربرگ ماموریت خود کنند، خودباختگی شدید آنها در مقابل غرب و مدرنیته آنان را به سمت و سوی تعارض جدی با اسلام کشاند. 🔻اکنون نیازمند تشکیل نهضتی هستیم که از دین در برابر این افراد واداده و مقلد غرب دفاع کند. رویکرد حداقلی آنان به دین به حدی است که تقریبا از دین چیزی باقی نگذاشته‌اند. کافی است به سخنان و نوشته‌جات این قشر در باب نبوت، امامت، قرآن و... نگاهی بیندازید تا به شکاف عظیمی که بین اعتقادات این دسته از افراد و سایرین وجود دارد، پی ببرید. بنابراین این اشخاص نه دینی هستند، نه روشنفکر. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/roshanfekr 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب یک راه‌بُرد برای زیست عفیفانه و پاک 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹پوشیده بودنِ زن ـ صرف نظر ازحدود آن ـ می‌تواند آمار آسیب‌های اجتماعی را به‌شدت پایین بیاورد. حجاب برای پاک‌زیستن و زیست عفیفانه یک راه‌بُرد است. البته اگر زن حجاب داشته باشد، ولی حریم‌نگهدار نباشد، این حجاب، چندان بازدارنده نخواهد بود و از همین رو اگر کسی، درمبانی فکری‌اش حجاب را به‌عنوان یک ارزش نپذیرفته باشد، وادارکردن او به پوشیدگی فقط یک خواسته را تامین می‌کند، یعنی سطح جامعه را از محرک‌های جنسی حذف می‌کند ولی چه بسا همین فرد با استفاده از فضای مجازی یا ایجاد رابطه‌ی مخفیانه و در خلوت، به هدف و میلش خواهد رسید. 🔹 پس وقتی می‌گوییم حجاب، یعنی یک سطح از پوشیدگی، همراه با وقار. در این‌صورت زن به دیگران با این پوشش پیام می‌دهد که من اهل روابط آزاد نیستم و به خانواده‌ام وفادارم و این حجاب است. حجاب این‌چنین از چند آسیب اجتماعی جلوگیری می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼 | عدم صلاحیت گزاره‌های اکتشافی تاریخی به عنوان مستند حکم حجاب ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ⏺ از گزاره‌های اکتشافی تاریخی نمی‌توان حکم حجاب شرعی و حدود آن را استنباط کرد. به عنوان مثال از وضعیت خانه‌ها(درب نداشتن خانه‌هاي مكه) و امکان سرک کشیدن افراد در خانه‌های مردم، نمی‌توان حد شرعی حجاب را به‌دست آورد. زیرا این گزاره‌ها قابل اطمینان نیست و به فرض واقعیت داشتن، برای این‌که مستند حکم قرار بگیرد، نیاز به تأیید معصوم و دستیابی به این تأیید دارد و این تأیید احراز نشده است. لذا قابلیت لازم برای استنباط حکم شرعی را ندارد. 🆔 @iictchannel
🖼 | معرفت دوگانه از ترابط علم کلام با سایر علوم 🔺 علوم نسبت به هم می‌توانند در دو نقش تعارضی و تعاضدی ظاهر شوند. برای نقش تعاملی می‌توان انواعی از روابط را بر اساس عناصر و مؤلفه‌های علم تصویر کرد. مهم‌ترین این روابط به سه رابطه روشی، گزاره‌ای و میدانی تقسیم شد. علم کلام به جهت اینکه از روش‌های متعدد بهره می‌برد، با برخی علوم وحدت روشی دارد. 🔺 بین علم کلام و برخی علوم رابطه مبنایی وجود دارد. از سویی علومی مانند منطق، معرفت شناسی و فلسفه از مبادی علم کلام به شمار می‌آیند، حتی علوم تجربی هم می‌توانند تامین کننده برخی مبادی در علم کلام باشند؛ از سویی دیگر علم کلام تأمین کننده بسیاری از مبانی علوم انسانی است و در واقع گزاره‌های جهان‌شناختی، خداشناختی، انسان شناختی، دین شناختی و... که در علم کلام صورت‌بندی می‌شوند، نقش اساسی در دینی‌شدن آن علوم ایفا می‌کنند. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | کاربرد و کارآمدی منطق سیستم‌ها در اجتهاد 🔺 تلاش برای کشف نظر اسلام در مورد یک موضوع که جوانب مختلف آن در ادله شرعی به صورت مجزا و پراکنده آمده است، نیاز به منطقی دارد که بتواند محصول را به صورت یک سيستم و نظام‌واره حجیت‌دار ارائه کرد. منطق سیستم‌ها که در حقیقت منطق جمع دلالی بین مثبات در فقه و اصول فقه است با ارائه ابزار و شاخص برای عقلایی بودن این جمع و دوری از سلیقه‌ای تبرعی‌بودن آن، توان انجام این کار را به فقیه می‌دهد. 🔺 فقیه در ققه متعارف به دنبال دستیابی به حجت برای عمل است؛ ولی فقیه در فقه نظریات به دنبال دست‌یابی به حجت در تعیین خطوط کلی حاکم بر یک موضوع است. نگاه فردی به چند قرينه منجر به استنباط می شود؛ ولی نگاه سیستمی و مجموعی به قرائن منجر به استنطاق می‌شود. روش جمع ادله بر اساس منطق سیستم‌ها، ابزاری برای حرکت حجیت‌دار به سوی دست‌یابی به نظریه‌های فقهیی و مدل‌های عملیاتی در عرصه نظام‌های مورد نیاز جامعه است. ✂️ ، استادیار گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 102 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel