eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | استفاده از روش فقهی در بررسی حجاب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 حجاب، حکمی شرعی است؛ لذا در بررسی ادله آن باید از روش فقهی بهره برد و بر این اساس وقایع تاریخی قابلیت تخصیص یا تقیید عموم یا اطلاق ادله حجاب را ندارند و صرف حضور معصوم در جامعه‌ای که در حال حرکت بسوی وضع مطلوب است نمی‌تواند تقریر وضع موجود و مخصص یا مقید عموم یا اطلاق ادله حجاب محسوب شود و نیز نهی از یک رفتار ناپسند در جامعه به معنای فراگیر بودن آن نیست. 🔹 آیات و روایات به روشنی بر وجوب حجاب دلالت دارد که این اسناد مورد استناد فقها در مسأله وجوب پوشاندن زن خود را از نامحرم به استثنای صورت و کف دستان قرار گرفته است و حدود حجاب شرعی زن در نماز در غیرحضور نامحرم با حدود حجاب شرعی زن در غیر نماز با حضور نامحرم یکی نیست. 🆔 @iictchannel
🖼 | برهان نظم بر وجود خدا 🔺 ساده ترین و عمومی‌ترین برهانی که بر وجود خداوند اقامه می‌شود، برهان نظم است. یکی از مسائل فوق‌العاده قابل توجه برای بشر، وجود نظامات و تشکیلات حیرت‌انگیز در جهان خلقت است. از زمین گرفته تا آسمان، از ستارگان گرفته تا ذرات و منظومه‌های اتمی، از جماعت گرفته تا نبات و حیوان و انسان، همه دارای یک سلسله نظامات و تشکیلات هستند. 🔺 مطالعه احوال موجودات نشان می‌دهد که ساختمان جهان و ساختمان واحدهایی که اجزای جهان را تشکیل می‌دهند، حساب شده است. این همان مطلبی است که در قرآن کریم با تعبیر اتقان صنع آمده است. قرآن کریم با اصرار بی‌نظیری، افراد بشر را مطالعه در خلقت و ساختمان موجودات، به منظور شناختن خداوند سوق می‌دهد. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | رویکرد حکومت اسلامی در مسأله حجاب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 رویکرد حجاب قانونی؛ یک از رویکردهایی است که پیرامون مسأله «حجاب قانونی» وجود دارد. مدافعان این نظریه معتقدند: حکومت مسئول اجرای فرایض و احکام شرعی از جمله حجاب است و باید اشخاص ممتنع را بر حجاب مجبور نماید. این نظریه در قوانین داخلی ج.ا. ایران متعکس شده و بر مبنای آن در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد». 🔺 مدافعان حجاب قانونی برای نظریه خویش به دلایل متعددی استناد نموده و می‌گویند: اولاً، حجاب یک واجب شرعی است و بی‌حجابی حرام است؛ ثانیاً، حجاب یک واجب اجتماعی است و قیاس آن با تکالیف فردی مانند نماز وجهی ندارد. ثالثاً، هر عمل حرامی قابل تعزیر است. در نتیجه، حکومت می‌تواند بی‌حجاب را تعزیر نماید. 🆔 @iictchannel
🖼 | پیامدهای نظریه داروین 🔹 انتشار نظریه تکامل داروین از نظر تأثیر بر دین‌شناسی، مهم‌ترین حادثه قرن نوزدهم به حساب می‌آید. پیامدهای کلامی نظریه تکامل بسیار گسترده بود. این نظریه نه تنها با پاره‌ای از باورهای دینی ناسازگار بود بلکه با جاودانگی و ثبات دین و اخلاق نیز در چالش بود. باورهای دینی خاص، همچون رابطه خداوند یا طبیعت، خلقت انسان و اشرفیت او و وثاقت کتاب مقدس، از سوی این نظریه مورد تردید قرار گرفت. این نظریه، بی‌همتایی مقام بشر را نقض کرده، او را موجودی مانند سایر موجودات طبیعی و برخاسته از آنها نشان می‌دهد. 🔹 حسن اخلاقی انسان که همواره یکی از برترین قوای او قلمداد می‌شد، اکنون به ادعای داروین از انتخاب طبیعی نشئت می‌گرفت. اخلاق مسیحی رفته رفته جای خود را به اخلاق تکاملی دارد. عده‌ای از اندیشمندان، شأن علمی نظریه تکامل را زیر پا نهادند و از آن، نظریه فلسفی تمام عیار و جهان شمولی به دست دادند. این نظریه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بسیاری از باورهای دینی و اخلاقی سنتی، ناسازگار بود. 📖 برگرفته از کتاب جامعه‌شناسی دین، نوشته ، استادیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب یک مسئله اجتماعی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ مسئله حجاب یک مسئله اجتماعی است که با مسائل زیادی از جمله حق دخالت حاکمیت و نوع دخالت آن در این مسئله پیوند خورده است. اسلام عمده ادبیات خود را در سطح پیشگیری اجتماعی مطرح کرده و تلاشش این‌است که مردم را نسبت به حجاب و پیامدهای بی‌حجابی یا بدحجابی آگاه کند به طوری که مردم خود به ارزشمندی حجاب واقف شده و به آن ترغیب شوند. ◽️ قرآن مسئله حجاب را صرفا در یک امر و نهی محدود نکرده بلکه علاوه بر آن بر سالم‌سازی اجتماعی همگام با سالم‌سازی قلب و روان جمعی‌ انسان‌ها تأکید دارد؛ بنابر این امر اجتماعی و فرهنگی است که کلیت جامعه یعنی هم حاکمیت، هم افراد و هم نهادهای مدنی با آن روبرو هستند. 🆔 @iictchannel
🖼 | دلیل منطقی حجاب 🔸 گفته می‌شود حجاب دلیل معقول و منطقی ندارد، بلکه از اسباب و عللی که به ظلم و جهالت آدمی برمیگردد، منشاء پیدایش آن شده است. اسباب و عللی چند در این باب گوشزد شده است. برخی از منتقدان حجاب، بر این باورند که پوشش زن سرچشمه گرفته از بنیادهای ایدئولوژی مذاهب پدرسالار است. ریاضت و رهبانیت عاملی برای پوشش و ایجاد حریم میان زن و مرد بوده، تا بزرگ‌ترین موضوع خوشی و کامرانی بشر یعنی لذت‌جویی جنسی از میان برداشته شود. 🔸 عدم امنیت زنان در برابر تجاوز و بی‌عدالتی عاملی دیگر برای پوشش زن و پوشاندن وی شده است. مردان برای بهره‌وری بیشتر از آن و استثمار اقتصادی وی، او را به خانه نشینی عادت دادند. حسادت مردان سبب پوشش زن شده است. مرد برای اینکه زندگی را به خود اختصاص دهد و از استفاده دیگران جلوگیری کنند سیب پیدایش پوشش شده است. 📖 برگرفته از کتاب حجاب، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | تفاوت وضعیت موجود و مطلوب حجاب در عصر رسالت ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ◽️ در مسأله حجاب، جامعه زمان پیامبر یک وضعیت موجودی داشت و یک وضعیت مطلوبی. وضعیت مطلوب چیزی است که در متن آیات و روایات حجاب آمده است و وضعیت موجود چیزی است که در جامعه جریان داشت که در طول مدت انجام رسالت پیامبری و در مکه و مدینه یکسان نبوده است و بطور قطع و یقین، هدف از بیان وضعیت مطلوب حجاب در اسناد دینی حرکت جامعه اسلامی از وضعیت موجود حجاب بسوی وضعیت مطلوب حجاب بوده است. 🆔 @iictchannel
🖼 | دعوت به دور از هیجانات سیاسی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ راهکار مشخص در مسئله حجاب، کارآمدی نهادهای فرهنگی و پژوهشی در تبیین دقیق و عقلانی آموزه‌های دینی؛ هماهنگی میان نهادهای مربوطه‌ و کاستن از حمله به بدحجاب‌ها و حتی بی‌حجاب‌ها در تریبون‌های عمومی است. بلکه نگاه همدلانه با این نوع آسیب‌دیدگان، نه ملامت‌گرانه و سرکوب‌گرانه در کشور ما بهتر جواب خواهد داد. ◼️ در جمهوری اسلامی، حوزه تقنین و اجرا از حوزه مبانی نظری منفک نیست. تا مبانی نظری و پشتوانه فکری و قانع‌کننده‌ای در این حوزه‌ها صورت نگیرد، سیر تقنین و به تبع آن اجرا ناقص، ناتمام و آسیب‌زا است. ترسیم درست عقلانی از پوشش زن و تبیین نظری آن در مراکز علمی، دانشگاهی و رسانه‌ای به صورت کاملاً علمی و به دور از هیجان‌های سیاسی و حزبی و جناحی بستر را برای روند تقنین و اجرا آماده خواهد کرد. 🆔 @iictchannel
💢 در حال برگزاری... 🔰 جلسات شورای علمی دانشنامه، جهت بررسی مقالات ، و به صورت حضوری و مجازی با حضور حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین سید محمد غروی، علی اکبر رشاد، عبدالکریم بهجت پور، احمد قدسی، ابوالقاسم مقیمی، سعید داودی، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، اکبر زراعتیان و احمد مهدی زاده 📌 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
⚫️ انالله واناالیه راجعون ◼️ ارتحال عالم ربانی، حضرت آیت‌الله ناصری (قدس سره) را به اطلاع عموم مومنین و علاقمندان می‌رسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم. ◼️ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این ضایعه دردناک را به مخاطبین محترم تسلیت عرض می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼 | حاکمیت اسلامی در بحث حجاب 👤 ، نویسنده کتاب «حاکمیت و حجاب و عفاف»: ◼️ حجاب عبادی به‌خاطر فردی بودن آن و حجاب خانواده هم به‌خاطر خصوصی بودن آن از حیطه محدوده دخالت دولت خارج هستند، حتی دولت بنابر ادله فقهی و حقوقی باید مدافع حریم خصوصی باشد. البته در همین حجاب بین اقوام نیز اگر تقابل با امر اهم یا با مسائل اجتماعی تعارض پیدا کند، قابل پیگیری است، اما قدر متیقنِ مسئولیت دولت در این زمینه، محدوده دخالت دولت در حوزه اجتماع و جامعه است. ◼️ حتی در صورت فردی بودن حجاب، حکومت اسلامی در موارد مصلحت، می‌تواند در مباحث فردی نیز حکم و مسئولیتی برای خود تعریف کند. مسئولیت حکومت، با توجه به ادله امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تعزیرات قابل بحث است که هر دو ادله دارای مراتب و شرایطی هستند که از اقل آغاز شده و تا اکثر ادامه دارد. 🔖 برگرفته از کتاب «حاکمیت و حجاب» 🆔 @iictchannel