🖼 #عکس_نوشت | بازنگری اخلاق خانواده
🔸 در شرایطی که نهاد خانواده با هجوم مدرنیسم به سوی دگرگونی نگرشها، ارزشها، روابط و نقشها پیش میرود و کارکردهای طبیعی خود را یکی پس از دیگری از دست میدهد، دین در صورتی میتواند با اخلاق این نهاد را به مثابه یکی از مقاصد خود حمایت کند که در دانش معطوف به اخلاق خانواده بازنگری شود. اخلاق خانواده در سنت جاری جامعه ما هنوز با روشهای کمکارامد وعظی، توصیفی و دستوری و با تکیه بر ذخایر موروثی تدوین و ارائه میشود.
🔸 این در حالی است که پیشرفتهای صنعتی، تحول ارتباطات و گسترش اطلاعات شرایط ویژهای را پدیدآورده که در سنت اخلاقی ما وظیفه کنشگر در آنها تعیین نشده، پرسشهایی را مطرح کرده است که جواب از پیشساختهای ندارند و مسائل تازهای را ایجاد کردهاند که جز با روش حل مسئله نمیتوان با حفظ اخلاق از آنها عبور کرد. بر این اساس دین در صورتی برای رویارویی با مدرنیسم کارامد خواهد بود که اخلاق خانواده در روش و محتوا دگرگون شود و این مهم با تبیین دقیق ابعاد این رشته مطالعاتی دستیافتنی است.
✂️ حجتالاسلام والمسلمین #محمدرضا_جباران، استادیار گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حد و حدود حجاب در جامعه
✍️ حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_ترخان، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️ حجاب و پوشش زنان به عنوان یکی از دستورات اسلام که در دیگر ادیان الهی نیز وجود داشتهاست، در آیاتی از قرآن مجید و بسياری از روايات، مطرح و محدوده آن بیان شدهاست. شواهد تاريخى نشان میدهد كه نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه عمومى نداشته است. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایشهای خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمیآید، باشد و مفسدهای را هم به همراه نداشته باشد.
◼️ در مواردی که بیان میشود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمهای بین آن دو نیست. بنا بر این تشریع و قانونمند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن برعهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شدهاست.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تجانس حق و خلق از منظر فلاسفه و عرفا
◼️ در مسئله نسبت بین حق و خلق عموم فلاسفه به تجانس موجودیت حق و خلق قایلاند؛ یعنی حق و خلق، هر دو را موجود حقیقی میدانند، گرچه درباره معیار موجودیت بین آنها اختلاف هست. مشائیان موجودات را حقایقی بسیط و کاملا متباین میدانند و اشراقیان موجودات را از سنخ ماهیات قرار میدهند و فیلسوفات حکمت متعالی معتقدند موجودات از سنخ وجود مستقل با رابطاند و نظر عرفا در این مسئله نفی هر تجانسی بین حق و خلق است.
◼️ آنها حق را موجود حقیقی و خلق را موجودنما یا شیء مجازی میدانند و از منظر آیات و روایات دینی تجانس بین حق و خلق باطل است. به نظر میرسد دیدگاه عرفا مؤيد به براهین عقلی و نقلی است و دیدگاه فلاسفه در هر سه مكتب مشایی، اشراقی و متعالی با اشکالات عقلی فراوانی مواجه است که پذیرش آنها را ناممکن میسازد.
✂️ حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عشاقی، دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | دعوت همدلانه بانوان به حجاب
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سعید_داودی، عضو هیأت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️ راهکار مشخص در مسئله حجاب، کارآمدی نهادهای فرهنگی و پژوهشی در تبیین دقیق و عقلانی آموزههای دینی؛ هماهنگی میان نهادهای مربوطه و کاستن از حمله به بدحجابها و حتی بیحجابها در تریبونهای عمومی است. بلکه نگاه همدلانه با این نوع آسیبدیدگان، نه ملامتگرانه و سرکوبگرانه در کشور ما بهتر جواب خواهد داد.
◼️ در جمهوری اسلامی، حوزه تقنین و اجرا از حوزه مبانی نظری منفک نیست. تا مبانی نظری و پشتوانه فکری و قانعکنندهای در این حوزهها صورت نگیرد، سیر تقنین و به تبع آن اجرا ناقص، ناتمام و آسیبزا است. ترسیم درست عقلانی از پوشش زن و تبیین نظری آن در مراکز علمی، دانشگاهی و رسانهای به صورت کاملاً علمی و به دور از هیجانهای سیاسی و حزبی و جناحی بستر را برای روند تقنین و اجرا آماده خواهد کرد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️ قرآن در نگاه امام حسین (علیه السلام)
🔰 نوشتاری مستخرج از مقاله «امام حسین(ع) و قرآن» از دانشنامه قرآنشناسی اثر محمد عابدی
▪️امام حسین(ع) قرآن را منبعث از نورانیت الهی میداند و در دعای عرفه از وی نقل میشود که این کتاب جامع آسمانی را با نور درخشان خود نازل کرده است.
▪️ امام حسین(ع) قرآن را مرجع تبیین و تضییق حدیث میدید. چنانکه وقتی عبدالله بن عمروعاص که امام حسین(ع) را محبوبترین مردم نزد اهل آسمان معرفی کرده بود، در برابر این سوال امام که پس چرا با من و پدرم در صفین جنگیدی؟ به حدیث پیامبر(ص) استناد کرد که او را به اطاعت پدر دستور داده بود، اما حضرت آیه ۱۵ سوره مبارکه لقمان را قرائت کرد که امر به اطاعت پدر را به مواردی که خلاف فرمان خدا نباشد، مضیّق میکند.
✍️ به کوشش حجتالاسلام #سیدمحسن_شریفی
#یادداشت
#دانشنامه
🆔 @iictchannel
bomshenasi seylab.mp3
51.64M
🔊 #بشنوید
🔰 سلسله جلسات #بیانیه_گام_دوم و پیوند حوزههای طبیعی و انسانی
🔻کرسی ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بومشناسی #سیلاب
🎙با ارائه:
#محمود_مهام عضو هیات علمی گروه #مطالعات_انقلاب_اسلامی پژوهشگاه
📻 تهران؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#کرسی
🆔 @iictchannel
▫️جهان به درستی فلسفه بوعلی معترف است
🔸 گفتگوی دکتر #ابراهیم_دادجو عضو هیات علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه با خبرگزاری شبستان؛
◾️#ابنسینا ابعاد متفاوتی دارد. ابنسینا با اینکه در حدود هزار سال پیش میزیسته است هم در علوم طبیعی، هم در ریاضیات، هم در الهیات، و هم در سایر علوم سرآمد دوران خود بود. ابنسینا جامع علوم معقول و منقول بوده است، ولی آن چیزی که بیش از همه الان برای ما و جامعه علمی ایران و مغرب زمین مهم است، ابعاد فلسفی ابنسیناست.
#یادداشت
#ابن_سینا
🆔 @iictchannel
📸 گزارش تصویری
🔸#کرسی ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بومشناسی #سیلاب
📌 با ارائه دکتر #محمود_مهام
📅 سهشنبه 1 شهریورماه ۱۴۰۱
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
▫️فهم اجتماعی باعث کشف نسبت زیست انسانی با زمین است
🔸 آنچه در #کرسی ترویجی استعداد شناسی سرزمین، هویت زیستی و بومشناسی #سیلاب مطرح شد؛
◾️باید مردم را با #طبیعت آشتی داد. اینگونه نیست که مردم اطلاعات نداشته باشند و از طریق اطلاعات دادن بخواهیم آنها را با طبیعت آشنا کنیم. باید ابتدا از خود مردم و روستائیان پرسید که چه کار باید کرد.
◾️روستائیان که با خاک و آب مأنوس هستند بیشترین اطلاعات در مورد طبیعت دارند و آنها هستند که میتوانند از طبیعت نگاهبانی کنند. باید با تفاهم و گفتگو و تبادل اطلاعات با روستائیان و عشایر به نتیجه و راهکار رسید.
#کرسی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی
🎙 با حضور: #علی_آقا_پیروز #وحید_وثوقی_راد #محمداسمعیل_رستمی_نیا #علی_نجات_بخش
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 حضور مجازی از طریق:
➡️ join.skype.com/hGiwJa1FavEp
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
▫️انحراف روشنفکری دینی
🔸 گفتگوی دکتر #محسن_ردادی عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه منتشر شده در خبرگزاری فارس؛
◾️#روشنفکری_دینی در ابتدای کار خود، بصیرتافزاییها و دستاوردهای خوبی را توانست به ارمغان بیاورد. روشنفکری دینی قبل از انقلاب که نمایندگان آن افرادی نظیر مرحوم بازرگان و مرحوم شریعتی بودند، با دغدغه حضور دین در سیاست و اجتماع، خواستار حیات اجتماعی مبتنی بر دین بودند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی
HokmraniEdari.mp3
22.43M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی
🎙 با حضور:
#علی_آقا_پیروز
#وحید_وثوقی_راد
#محمداسمعیل_رستمی_نیا
#علی_نجات_بخش
⏰ چهارشنبه دوم شهریور ماه 1401
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشته | استفاده از روش فقهی در بررسی حجاب
👤 حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 حجاب، حکمی شرعی است؛ لذا در بررسی ادله آن باید از روش فقهی بهره برد و بر این اساس وقایع تاریخی قابلیت تخصیص یا تقیید عموم یا اطلاق ادله حجاب را ندارند و صرف حضور معصوم در جامعهای که در حال حرکت بسوی وضع مطلوب است نمیتواند تقریر وضع موجود و مخصص یا مقید عموم یا اطلاق ادله حجاب محسوب شود و نیز نهی از یک رفتار ناپسند در جامعه به معنای فراگیر بودن آن نیست.
🔹 آیات و روایات به روشنی بر وجوب حجاب دلالت دارد که این اسناد مورد استناد فقها در مسأله وجوب پوشاندن زن خود را از نامحرم به استثنای صورت و کف دستان قرار گرفته است و حدود حجاب شرعی زن در نماز در غیرحضور نامحرم با حدود حجاب شرعی زن در غیر نماز با حضور نامحرم یکی نیست.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | برهان نظم بر وجود خدا
🔺 ساده ترین و عمومیترین برهانی که بر وجود خداوند اقامه میشود، برهان نظم است. یکی از مسائل فوقالعاده قابل توجه برای بشر، وجود نظامات و تشکیلات حیرتانگیز در جهان خلقت است. از زمین گرفته تا آسمان، از ستارگان گرفته تا ذرات و منظومههای اتمی، از جماعت گرفته تا نبات و حیوان و انسان، همه دارای یک سلسله نظامات و تشکیلات هستند.
🔺 مطالعه احوال موجودات نشان میدهد که ساختمان جهان و ساختمان واحدهایی که اجزای جهان را تشکیل میدهند، حساب شده است. این همان مطلبی است که در قرآن کریم با تعبیر اتقان صنع آمده است. قرآن کریم با اصرار بینظیری، افراد بشر را مطالعه در خلقت و ساختمان موجودات، به منظور شناختن خداوند سوق میدهد.
📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته #مهدی_عبداللهی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | رویکرد حکومت اسلامی در مسأله حجاب
👤 حجتالاسلام والمسلمین #فرجالله_هدایتنیا، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 رویکرد حجاب قانونی؛ یک از رویکردهایی است که پیرامون مسأله «حجاب قانونی» وجود دارد. مدافعان این نظریه معتقدند: حکومت مسئول اجرای فرایض و احکام شرعی از جمله حجاب است و باید اشخاص ممتنع را بر حجاب مجبور نماید. این نظریه در قوانین داخلی ج.ا. ایران متعکس شده و بر مبنای آن در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد».
🔺 مدافعان حجاب قانونی برای نظریه خویش به دلایل متعددی استناد نموده و میگویند: اولاً، حجاب یک واجب شرعی است و بیحجابی حرام است؛ ثانیاً، حجاب یک واجب اجتماعی است و قیاس آن با تکالیف فردی مانند نماز وجهی ندارد. ثالثاً، هر عمل حرامی قابل تعزیر است. در نتیجه، حکومت میتواند بیحجاب را تعزیر نماید.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | پیامدهای نظریه داروین
🔹 انتشار نظریه تکامل داروین از نظر تأثیر بر دینشناسی، مهمترین حادثه قرن نوزدهم به حساب میآید. پیامدهای کلامی نظریه تکامل بسیار گسترده بود. این نظریه نه تنها با پارهای از باورهای دینی ناسازگار بود بلکه با جاودانگی و ثبات دین و اخلاق نیز در چالش بود. باورهای دینی خاص، همچون رابطه خداوند یا طبیعت، خلقت انسان و اشرفیت او و وثاقت کتاب مقدس، از سوی این نظریه مورد تردید قرار گرفت. این نظریه، بیهمتایی مقام بشر را نقض کرده، او را موجودی مانند سایر موجودات طبیعی و برخاسته از آنها نشان میدهد.
🔹 حسن اخلاقی انسان که همواره یکی از برترین قوای او قلمداد میشد، اکنون به ادعای داروین از انتخاب طبیعی نشئت میگرفت. اخلاق مسیحی رفته رفته جای خود را به اخلاق تکاملی دارد. عدهای از اندیشمندان، شأن علمی نظریه تکامل را زیر پا نهادند و از آن، نظریه فلسفی تمام عیار و جهان شمولی به دست دادند. این نظریه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بسیاری از باورهای دینی و اخلاقی سنتی، ناسازگار بود.
📖 برگرفته از کتاب جامعهشناسی دین، نوشته #قاسم_اخواننبوی، استادیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حجاب یک مسئله اجتماعی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ مسئله حجاب یک مسئله اجتماعی است که با مسائل زیادی از جمله حق دخالت حاکمیت و نوع دخالت آن در این مسئله پیوند خورده است. اسلام عمده ادبیات خود را در سطح پیشگیری اجتماعی مطرح کرده و تلاشش ایناست که مردم را نسبت به حجاب و پیامدهای بیحجابی یا بدحجابی آگاه کند به طوری که مردم خود به ارزشمندی حجاب واقف شده و به آن ترغیب شوند.
◽️ قرآن مسئله حجاب را صرفا در یک امر و نهی محدود نکرده بلکه علاوه بر آن بر سالمسازی اجتماعی همگام با سالمسازی قلب و روان جمعی انسانها تأکید دارد؛ بنابر این امر اجتماعی و فرهنگی است که کلیت جامعه یعنی هم حاکمیت، هم افراد و هم نهادهای مدنی با آن روبرو هستند.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | دلیل منطقی حجاب
🔸 گفته میشود حجاب دلیل معقول و منطقی ندارد، بلکه از اسباب و عللی که به ظلم و جهالت آدمی برمیگردد، منشاء پیدایش آن شده است. اسباب و عللی چند در این باب گوشزد شده است. برخی از منتقدان حجاب، بر این باورند که پوشش زن سرچشمه گرفته از بنیادهای ایدئولوژی مذاهب پدرسالار است. ریاضت و رهبانیت عاملی برای پوشش و ایجاد حریم میان زن و مرد بوده، تا بزرگترین موضوع خوشی و کامرانی بشر یعنی لذتجویی جنسی از میان برداشته شود.
🔸 عدم امنیت زنان در برابر تجاوز و بیعدالتی عاملی دیگر برای پوشش زن و پوشاندن وی شده است. مردان برای بهرهوری بیشتر از آن و استثمار اقتصادی وی، او را به خانه نشینی عادت دادند. حسادت مردان سبب پوشش زن شده است. مرد برای اینکه زندگی را به خود اختصاص دهد و از استفاده دیگران جلوگیری کنند سیب پیدایش پوشش شده است.
📖 برگرفته از کتاب حجاب، نوشته #مهدی_مهریزی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تفاوت وضعیت موجود و مطلوب حجاب در عصر رسالت
✍️ حجتالاسلام والمسلمین #علی_محمدیجورکویه، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
◽️ در مسأله حجاب، جامعه زمان پیامبر یک وضعیت موجودی داشت و یک وضعیت مطلوبی. وضعیت مطلوب چیزی است که در متن آیات و روایات حجاب آمده است و وضعیت موجود چیزی است که در جامعه جریان داشت که در طول مدت انجام رسالت پیامبری و در مکه و مدینه یکسان نبوده است و بطور قطع و یقین، هدف از بیان وضعیت مطلوب حجاب در اسناد دینی حرکت جامعه اسلامی از وضعیت موجود حجاب بسوی وضعیت مطلوب حجاب بوده است.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | دعوت به دور از هیجانات سیاسی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سعید_داودی، عضو هیأت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️ راهکار مشخص در مسئله حجاب، کارآمدی نهادهای فرهنگی و پژوهشی در تبیین دقیق و عقلانی آموزههای دینی؛ هماهنگی میان نهادهای مربوطه و کاستن از حمله به بدحجابها و حتی بیحجابها در تریبونهای عمومی است. بلکه نگاه همدلانه با این نوع آسیبدیدگان، نه ملامتگرانه و سرکوبگرانه در کشور ما بهتر جواب خواهد داد.
◼️ در جمهوری اسلامی، حوزه تقنین و اجرا از حوزه مبانی نظری منفک نیست. تا مبانی نظری و پشتوانه فکری و قانعکنندهای در این حوزهها صورت نگیرد، سیر تقنین و به تبع آن اجرا ناقص، ناتمام و آسیبزا است. ترسیم درست عقلانی از پوشش زن و تبیین نظری آن در مراکز علمی، دانشگاهی و رسانهای به صورت کاملاً علمی و به دور از هیجانهای سیاسی و حزبی و جناحی بستر را برای روند تقنین و اجرا آماده خواهد کرد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
#دانشنامه
💢 در حال برگزاری...
🔰 جلسات شورای علمی دانشنامه، جهت بررسی مقالات #قرآن_و_ادب_عربی، #شرخ_صدر و #تفکر به صورت حضوری و مجازی با حضور حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین سید محمد غروی، علی اکبر رشاد، عبدالکریم بهجت پور، احمد قدسی، ابوالقاسم مقیمی، سعید داودی، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، اکبر زراعتیان و احمد مهدی زاده
📌 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
⚫️ انالله واناالیه راجعون
◼️ ارتحال عالم ربانی، حضرت آیتالله ناصری (قدس سره) را به اطلاع عموم مومنین و علاقمندان میرسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم.
◼️ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این ضایعه دردناک را به مخاطبین محترم تسلیت عرض میکند.
#تسلیت
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حاکمیت اسلامی در بحث حجاب
👤 #فاطمه_فلاحتفتی، نویسنده کتاب «حاکمیت و حجاب و عفاف»:
◼️ حجاب عبادی بهخاطر فردی بودن آن و حجاب خانواده هم بهخاطر خصوصی بودن آن از حیطه محدوده دخالت دولت خارج هستند، حتی دولت بنابر ادله فقهی و حقوقی باید مدافع حریم خصوصی باشد. البته در همین حجاب بین اقوام نیز اگر تقابل با امر اهم یا با مسائل اجتماعی تعارض پیدا کند، قابل پیگیری است، اما قدر متیقنِ مسئولیت دولت در این زمینه، محدوده دخالت دولت در حوزه اجتماع و جامعه است.
◼️ حتی در صورت فردی بودن حجاب، حکومت اسلامی در موارد مصلحت، میتواند در مباحث فردی نیز حکم و مسئولیتی برای خود تعریف کند. مسئولیت حکومت، با توجه به ادله امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تعزیرات قابل بحث است که هر دو ادله دارای مراتب و شرایطی هستند که از اقل آغاز شده و تا اکثر ادامه دارد.
🔖 برگرفته از کتاب «حاکمیت و حجاب»
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | وظیفه حاکمیت در برابر بیحجابی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
♦️ در جمهوری اسلامی حجاب از نمادهای اولیه و اساسی است که البته مستند به نظر و رأی خود مردم است، خود مردم مسلمان بر این باور قرار گرفتند و قانون مصوب خود مردم است. اما با توجه به این که این به نهاد جمهوری اسلامی مستند شد و از بین رفتن این نماد و این هویت و این شکل از زنها به معنای عدول از ارزشهای اسلامی میتواند زمینههای تضعیف نظام را فراهم کند، دشمنان فعالیتهای بسیار زیادی را آغاز کردند تا این ارزش اصلی و ذاتی نظام تضعیف شود و از بین برود و به مثابه پلی برای از بین رفتن سایر ارزشها باشد.
♦️ حتی اگر حجاب در مبانی ما هم نباشد، رویکرد سیاسی ما باعث میشود که ما همچنان بر آن رویکرد اصیل پایدار باشیم و این ارزش اصیل را اینجا از دست ندهیم که اگر از دست بدهیم، ارزشهای دیگر ما را نیز آنها مطمح نظر قرار خواهند داد. طبیعتاً بعد از نقد حجاب قانونی، سراغ حجاب اختیاری هم خواهند رفت و ضرورت بیحجابی را مطرح خواهند کرد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | بدحجابی، به معنای مخالفت با نظام نیست
👤 #مهدی_جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 بعضی تصوّر میکنند که مشکل بدحجابی، ریشه در فقر و مشکلات معیشتی دارد و چنانچه در جامعه، رفاه برقرار شود، بدحجابی نیز خودبهخود برطرف خواهد شد؛ در حالیکه هر چند از لحاظ منطقی، فرضیه اثرگذاری فقر بر بدحجابی، ناصواب نیست و میتوان چنین فرضی را برای اقتصاد در نظر گرفت، امّا در جامعه کنونی ایرانی، نباید برای فقر اینچنین نقش جدّی و بزرگی را فرض کرد.
🔹 بسیار خطاست اگر تصوّر کنیم که همه یا بخش بزرگی از بدحجابیها، نوعی مخالفت سیاسی نسبت به حاکمیّت است. بسیاری از زنان و دخترانی که بدحجاب هستند، یا سیاسی نیستند و گرایش سیاسی ندارند، یا حتّی همراه با حاکمیّت هستند و تعارض خاصی ندارند؛ بلکه افزون بر این، حتّی نسبت به دین هم ستیز و مخالفتی ندارند.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel