eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۹ 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط ع
Mordad401.pdf
6.76M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 مردادماه ۱۴۰۱ 📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها: 🌐 iict.ac.ir/khabarnameh 📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند: 🌐 b2n.ir/magiict 🆔 @iictchannel
◽️ مبداء و غایت حکمرانی متعالی، امر الهی است 🔸 دکتر رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه در کرسی علمی تبیین کرد: ◾️ حکمرانی در نگرش اسلامی یک ماهیت توحیدی دارد؛ یعنی مبدا و منتهی آن امر الهی است. همین ماهیت در فضای عمومی جامعه وارد می‌شود و در مسیر غایت خود که خلافت الهی است سیر می‌کند. حکمرانی در این معنا، متعالی است از آن جهت که مبتنی بر منظومه معرفتی آموزه‌های ایمانی و عقیدتی اسلام شیعی و حکمت متعالیه است. ◾️ اگر بپذیریم که بستر حکمرانی، نظام اجتماعی و سیاسی است سنخ اصلی آن از سنخ اداره است یعنی نظام سیاسی باید بتواند ساز و کارهای اداره جامعه را شکل دهد و در نتیجه چاره‌ای ندارد غیر از اینکه فضای تصمیم‌گیری را باز بگذارد و در نهایت باید بتواند کارایی ایجاد کند. 🆔 @iictchannel
◽️ معیار موفقیت حکومت‌ها در اسلام میزان رضایت مردم است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ در مورد جایگاه مردم باید گفت که مردم یا مراجعه‌کنندگان به ادارات دولتی در پارادایم مدیریت دولتی؛ مشتری و مصرف‌کننده و در پارادایم حکمرانی؛ شهروند و در حکمرانی اسلامی؛ رعیت هستند. در اسلام گفته شده: «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»؛ رعیت طیف وسیعی از افراد را شامل می‌شود و حتی کارگزاران هم جزئی از رعیت هستند. ◾️ لذا مردم و مسئولان یکی هستند و دوگانه‌ای بین آنها نیست. در اسلام معیار موفقیت حکومت‌ها میزان رضایت مردم است و چنین جایگاهی برای مردم در هیچ‌کدام از پارادایم‌ها وجود ندارد و این از مختصات حکمرانی اسلامی است. 🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 636 تا 640 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی 🔸 جلسات مستمر با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد. ▪️در این جلسات مقالات "قرآن و ادب عربی، شرح صدر و تفکر" مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید. 🆔 @iictchannel
◽️ عرفی می تواند در مورد حجاب نظر دهد که عرف العقلا شود 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه: ◾️اگر عملی یا حکمی بنای عملی همه عقلای عالم شد، به نوعی به شارع منتسب گشت و مورد تأیید شارع قرار گرفت، این بنای عقلا برای ما حجت می شود. پس عرفی می تواند در مقام کشف حکم شریعت دخیل باشد که ناشی از خرد همه خردمندان عالم و طبع سلیم عقلایی است؛ یعنی همه عقلای عالم در زمان و مکان های مختلف به اتکای عقلانیتشان به نحوی اتفاق نظر پیدا کنند و همراهی شارع با آن احراز شود. نه عرف برخاسته از قراردادهای اجتماعی یا عادات و رسوم یک جمع عام یا یک جمع خاص. 🆔 @iictchannel
📸 هزار و صد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور‌ آیت الله رشاد،‌ معاونین و مدیران پژوهشگاه 📌 تهران،‌ ۵ شهریورماه ۱۴۰۱ 🆔 @iictchannel
🖼 | تحلیلی بر مطلق موجود در مکاتب فلسفی ⏺ مطلق موجود به دو قسم واحد و کثیر منقسم شده و در کثرت، تمایز و اختلاف و افتراق است و أنحایی برای آن ذکر شده که اختلاف تشکیکی از آنهاست. فلسفه مشائیه این‌گونه اختلاف را در ماهیت مردود دانسته و بر بطلان آن احتجاج کرده و فلسفه اشراقیه آن را در ماهیت پذیرفته و در حکمت متعالیه در حقیقت وجود تبیین شده و ضابطه‌ای تفاضلی دارد که به حمل طبیعت مرسل بر افرادش به أنحایی از قبیل أولویت یا أولیت یا أقدميت يا أشدیت یا أعظمیت یا أكثریت است و ضابطه‌ای شمولی دارد که به عینیت مابه‌الامتياز و مابه‌الاتفاق است. ⬅️ ضابطه تفاضلی نوعی از اختلاف میان دو امر مفروض هست که نه به اختلاف تشکیکی به این ضابطه و نه به اختلاف به تمام ماهیت بسیط و نه به اختلاف به بعض آن و نه به اختلاف به خارج از آن باز می‌گردد و ضابطه شمولی تشکیک، أعم از ضابطه تفاضلی آن است؛ زیرا لزومی ندارد که هر اختلافی در داخل ذات بدون انضمام ضمیمه‌ای، به اختلافی باز گردد که مدلول أفعل‌التفضيل است. 📖 برگرفته از کتاب فلسفه هستی، نوشته ، استادیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
⚫️ | عالم ربانی و استاد اخلاقی ◼️ آیت‌الله حاج شیخ محمد ناصری دولت آبادی در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در شهر دولت‌آباد برخوار از توابع استان اصفهان در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. آیت‌الله ناصری تحصیل را در نوجوانی آغاز کردند. ایشان دروس حوزه را در حوزه علمیه اصفهان آغاز کردند و از اساتید وی می‌توان آیت‌الله مدرس افغانی، آیت‌الله سید محمد رضوی کشمیری، آیت‌الله مجتبی لنکرانی و ... را نام برد. ◼️ آیت‌الله ناصری علاوه بر تلاش‌های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم و طلاب، در کارهای خیر نیز مشارک جدی داشت که از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش‌های وی برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد. حضرت آیت‌الله محمدعلی ناصری مجتهد و استاد اخلاق پس از طی چند ماه بیماری، در بامداد جمعه ۴ شهریورماه به دیدار حق شتافت. 🆔 @iictchannel
🖼 |جریان روشنفکر دینی گرفتار بن‌بست معرفتی شده است 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ جریان موسوم به روشنفکری دینی که در کشورهای مختلف از جمله ایران هم وجود دارد، خیلی وقت است که از لحاظ معرفتی گرفتار بن‌بست‌های شدید شده است و این اختلافات و تناقضاتی که اخیرا از آن‌ها شاهدیم تنها بروز و ظهور برخی از این بن‌بست‌هاست. یکی از جدی‌ترین دلایل این موضوع، تقلید کورکورانه‌ای است که جریانات روشنفکر، بالاخص روشنفکران دینی از مؤلفه‌های معرفتی مدرنیسم و سکولاریسم داشتند. ◼️ به نظر من این طیف نه در روشنفکر بودن صادق‌اند و نه در دینی بودن. روشنفکر کسی است که رویکرد عقلی دارد و روشنفکر دینی به کسی اطلاق می‌شود که دفاع عقلانی از دین بکند؛ یعنی او در عصر جدید و در زمانی که مکاتب فکری مختلفی علیه دین و دینداری ظهور کرده‌اند باید به میدان بیاید و در دفاع عقلی از باورهای دینی دست به کار بشود. روشنفکر دینی واقعی معتقد است با «زبان» و «بیان» عصر کنونی باید به مسائل فکری و عقیدتی بپردازیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | نگاهی دیگرباره به معیار علم دینی 🔺 علم دینی «بالمعنى الاخص» که عبارت است از دستگاه معرفتی‌ای که علاوه بر آنکه همه «مؤلفه‌های رکنی» آن دینی است، گزاره‌های تشکیل دهنده آن نیز به واقع اصابت کرده باشد. اطلاق عنوان علم دینی به این معنا اطلاق حقیقی است. علم دینی «بالمعنى الخاص» که عبارت است از دستگاه معرفتی‌ای که به حسب ظاهر و «مؤلفه‌های رکنی» آن دینی است، اما به علتی (مانند خطا در کاربست روش، یا خطا در مقام استنتاج و استنباط) همه گزاره‌های آن به واقع اصابت نکرده است. 🔺 علم دینی «بالمعنى الأعم» و به اطلاق مسامحی که عبارت است از دستگاه معرفتی‌ای که دست کم از لحاظ «عناصر هویتی» دینی است، هر چند همه «مؤلفه‌های رکنی» آن دینی نباشند و روشن است که چنین دستگاه معرفتی‌ای لزوما و تمامأ كاشف و صائب نیست. با توجه به اطلاقات بالا می توان تعبير «علم دینی» را در معنای مسامحی «مقسمی» نیز که شامل هر سه اطلاق بالا می‌گردد، به کار برد. در این صورت می‌توان آن را علم دینی «بالمعنی الأوسع» خواند. ✂️ آیت‌الله رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 100 فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | موعودباوری، ایده فراگیر 🔸 نگرش خوش‌بینانه به آینده بشر و باور به ظهور یک منجی مصلح و اندیشه پیروزی نهایی حق و عدالت بر نیروی باطل و ظلم و استقرار کامل و همه جانبه ارزش‌های انسانی، ایده‌ای فرااسلامی و فراشیعی است که پیروان تمامی ادیان آن را از مسلمات آیین خویش می‌دانند، چنان‌که مسیحیان به بازگشت حضرت عیسی(ع) معتقدند، یهودیان به ظهور ماشیح باور دارند و ... همه فرق و مذاهب اسلامی نیز به حضور و ظهور یک ذخیره و اندوخته الهی برای ایجاد جامعه‌ای مطلوب و استیلای حق‌پرستان در سراسر گیتی باور دارند. 🔸 اندیشه مهدویت که از آموزه‌های نویدبخش دین اسلام و مایه دمیدن روح امید بر پیکر جامعه اسلامی است، از ژرفای قرآن و سنت ریشه گرفته است. قرآن به‌عنوان تنها منبع آسمانی مسلمانان با خوش‌بینی به آینده تاریخ و فرجام کار بشر، انسان را دارای یک نوع گرایش ذاتی به ارزش‌های انسانی از قبیل صداقت، امانت، عدالت و ... می‌داند که در نهایت امر بر مفاسد و تباهی‌ها پیروز شده و آینده جهان با ظهور منجی مصلح به نفع او رقم می‌خورد. 📖 برگرفته از کتاب مهدویت، نوشته 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی ساز و کارهای جهانی شدن رمان انقلاب اسلامی 🔰 توسط گروه پژوهشگاه با همکاری فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه 7 شهریور ماه، ساعت 17 🏢 تهران، فرهنگسرای اندیشه 🆔 @iictchannel