eitaa logo
جامعه‌شناسی انتقادی اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
105 عکس
25 ویدیو
60 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه‌تعالی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی (فرهنگ و انقلاب اسلامی) - ارائه‌دهنده: حمید پارسانیا - دبیر علمی: سیدجواد میرخلیلی - زمان: چهارشنبه، ۲۴شهریور۱۴۰۰، ساعت ۱۰ تا ۱۲ - پیوند جلسه: Dte.bz/cptconf پژوهشکده‌ی علوم و اندیشه‌ی سیاسی و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل @isca24 @hparsania
بسمه‌تعالی علوم اجتماعی و نهضت حسینی -ارائه‌دهندگان: محمدمهدی کرمی حمید پارسانیا (هویت فرهنگی مناسک اربعین) یونس نوربخش جبار رحمانی - زمان: یکشنبه، ۲۸شهریور۱۴۰۰، ساعت ۱۰ تا ۱۳ - مکان: دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تالار گفت‌وگو - پیوند نشست: http://vroom.ut.ac.ir/social5 سلسه‌نشست علوم اجتماعی و ایران معاصر، دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران @hparsania
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، ج۱، حمید پارسانیا.mp3
19.99M
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، جلسه‌ی یکم حمید پارسانیا ۱۵بهمن۱۳۸۶ مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، ج۲، حمید پارسانیا.mp3
18.16M
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، جلسه‌ی دوم حمید پارسانیا ۲۹بهمن۱۳۸۶ مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، ج۳، حمید پارسانیا.mp3
14.63M
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، جلسه‌ی سوم حمید پارسانیا ۶اسفند۱۳۸۶ مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، ج۴ و پایانی، حمید پارسانیا.mp3
13.04M
چیستی فلسفه‌ی سیاسی اسلامی، جلسه‌ی چهارم و پایانی حمید پارسانیا ۲۰اسفند۱۳۸۶ مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
بسمه‌تعالی پیام تسلیت ۱۱۰ تن از اساتید حوزه‌ی علمیه از جمله حمید پارسانیا در پی ارتحال علامه حسن‌زاده‌ی‌آملی بسم الله الرحمن الرحیم ارتحال اندوه‌بار و جانسوز عالم ربانی و حکیم صمدانی، فانی در ولای اهل‌بیت و عترت طاهره(صلوات‌الله‌علیهم) حضرت استاد، آیت‌الله حسن‌زاده‌ی‌آملی(طیّب‌الله‌ثراه‌وجعل‌الجنةمنقلبه‌ومثواه) را به محضر انور حضرت بقیة‌الله الأعظم(أرواح‌من‌سواه‌فداه) مراجع معزز، حوزه‌های علوم دینی، دانشگاهیان، علاقه‌مندان، شاگردان، بستگان ایشان و به مردم خون‌گرم مازندران تعزیت می‌گوییم و از خداوند رحمان و رحیم برای آن فقید عزیز رَوْح و ریحان و رضوان و حشر با انبیا و اولیا الهی مسئلت می‌کنیم. آیت‌الله حسن‌زاده عمری را با تعلم و تعلیم معارف دین به سرآورد و صدها طالب علم را از آبشخور معارف زلال ثقلین، با بیانی شیرین و کلامی دلنشین سیراب می‌کرد و شاگردان و علم‌آموزان را با محبت و علاقه‌ی شدید به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به‌ویژه حضرت سیدالأوصیا امیرالمؤمنین(علیه‌افضل‌صلوات‌المصلِّین) و حضرت صدیقه‌ی طاهره(سلام‌الله‌علیها) می‌پرورانید و اصرار داشت که از حضرت مولی با تعبیر «وصی» و «سیدالأوصیا» یاد کند. نیز چنان علاقه‌ی وافری به تراث ارجمند شیعه و عالمان شیعه به‌ویژه بزرگانی امثال کلینی، شیخ طوسی، محقق طوسی و علامه‌ی حلی داشت که خواه‌ناخواه شاگردان ایشان نیز به امثال این بزرگان علاقه‌مند می‌شدند و اصول کافی شریف را نخستین بار ایشان اعراب‌گذاری و مشکول کرد. تواضع علمی و عملی و مهربانی و رأفت شدید او با همه به‌خصوص جوانان و عموم مردم زبانزد بود و سفارش ایشان به تهجد و تعبد و تأمل در معارف ثقلین بر دل و جان می‌نشست؛ زیرا خود عالم عامل و سالهای سال سه ماه رجب، شعبان و ماه رمضان را روزه‌دار بود. چنان علاقه‌ای به تربیت طلاب و شاگردان امام صادق(علیه‌السلام) داشت که ایام تعطیل نیز برای آنان جلسه‌ی تدریس برگزار می‌کرد. جامعیت علمی، آزادگی، شیوایی بیان، صفای باطن، علاقه‌ی شدید به مردم و طبقه‌ی محروم و فروتنی ایشان، باعث می‌شد که نصایح ایشان نه تنها بر دلها بنشیند، بلکه به اعماق روح و روان شنونده نفوذ کند. از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش از خداوند رحمان و رحیم و غفار و غفور مسئلت می‌کنیم که ایشان را با اولیای خود محشور بفرماید. پیوند خبر: https://hawzahnews.com/xbmqw @hparsania
جامعه‌شناسی انتقادی اسلامی
بسمه‌تعالی علوم اجتماعی و نهضت حسینی -ارائه‌دهندگان: محمدمهدی کرمی حمید پارسانیا (هویت فرهنگی منا
بسمه‌تعالی هویت فرهنگی مناسک اربعین بریده‌ای از گزارش: زمانی که درباره‌ی فرهنگ یا هویت فرهنگی سخن می‌گوییم، واحد تحلیلمان فردی نیست؛ زیرا فرهنگ خصلتی جمعی دارد. اربعین دارای ابعاد مختلفی است و فرهنگ نیز یکی از ابعاد آن است. بنابراین، زمانی که از هویت فرهنگی اربعین سخن می‌گوییم، حقیقت آن را به بُعد فردی تقلیل نمی‌دهیم. همچنین باید بدانیم که عاملان فرهنگ (افراد) چه نسبتی با فرهنگ دارند. برخی از رویکردها، عاملان فرهنگ و افراد را مستهلک در فرهنگ می‌دانند. از سوی دیگر، گروهی فرهنگ‌ را به کنش‌های فردی تقلیل می‌دهند. تدین برای تحقق‌یافتن، هم جنبه‌‌ی فردی و هم جنبه‌‌ی فرهنگی دارد. بعد فرهنگی‌اش با مناسک جمعی بروز و ظهور می‌یابد. در برخی از آیات قرآن درباره تفاوت‌های بعد فردی و جمعی صحبت شده است. گاه ایمان‌آوردن صورت فردی دارد یا دعوت فردی است و گاه دعوت چهره‌ای اجتماعی پیدا می‌کند؛ مانند: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ(آنگاه که نصرت الهی و پیروزی فراز آید)، وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا(و مردم را بینی که گروه‌گروه به دین الهی درآیند).» پس از فتح مکه بروز اجتماعی دین را شاهد هستیم. کسانی به اسلام ایمان می‌آورند؛ اما از سوی دیگر عادات شبه‌جزیره‌‌ی عربستان مبتنی بر عصبیت قومی و قبیله‌ای است و کسانی که تا پیش از این ایمان نیاورده‌اند، حین مشاهده قدرت دین‌داری، مجبور می‌شوند راه دیگری را در پیش بگیرند. در واقع، کافران در موضع ضعف جمعی قرار می‌گیرند و در زیر پوشش نفاق، دین را در حوزه‌ی اجتماعی می‌پذیرند؛ اگرچه در بعد فردی نپذیرفته‌اند. دین ساحت‌های گوناگونی دارد که برخی از آنها خصلت جمعی ندارند. حافظ می‌فرماید: «در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود کاین شاهد بازاری وان پرده‌نشین باشد» به عبارت دیگر، گل پرده‌نشین است و گلاب در محیط پخش می‌شود و همه‌جا را فرامی‌گیرد. برخی از لایه‌های دین نیز بسان راز است و بروز نمی‌یابد و برخی لایه‌های آن به صورت جمعی ظهور می‌کند. برخی از پدیده‌های دینی، در یک لایه مستقر است و برخی به تنهایی، در چند لایه قرار می‌گیرد؛ برای مثال، تقوا یک امر درونی است و تا بخواهد ظهور و بروز یابد، امکان دارد به ریا تبدیل شود. اگرچه تقوا هویت جمعی نیز دارد، اما بیشتر یک امر فردی است. نماز هم به صورت فردی و هم به طور جمعی بروز می‌یابد که در هر شرایط نیز احکام خاص خود را دارد. حج بعد جمعی بسیار پررنگی دارد و بعد فردی کمی در آن دیده می‌شود. در دین ابعاد خرد و کلان و هم تعامل بین کل و جزء وجود دارد؛ برای مثال، نبوت در انبیای صاحب شریعت یا اولوالعزم از هویتی جمعی و فرهنگی و بین‌الاذهانی برخوردار بوده و بر رسیدن پیام و اتمام حجت به همگان استوار است و این مهم بدون اعجاز، واقعیت تاریخی و فرهنگی پیدا نمی‌کند. اربعین کاملاً از بعد فرهنگی برخوردار است و پدیده‌ای کلان و واقع‌شده در تاریخ است و حضور و تداوم آن با صرف عوامل فردی و خرد قابل تبیین نیست. جریر بن عبدالحمید از راویان اهل‌سنت است که شیعیان هم از ایشان نقل‌ کرده‌اند. شخصی می‌گوید نزد او بوده که فردی از عراق به آنجا می‌‌آید. جریر می‌پرسد: «از عراق چه خبر؟» او خبر می‌دهد که هارون‌الرشید را ترک کرده در حالی که سخت‌گیری‌‌هایی با زائران امام حسین(علیه‌السلام) داشته است. آنها قبر امام حسین(علیه‌السلام) را تخریب کرده بودند. در آنجا درخت سدری وجود داشت که زائران آن را نشانه‌ قبر امام حسین(علیه‌السلام) می‌دانستند و هارون دستور قطع آن را داده بود. جریر بعد از شنیدن این ماجرا، الله اکبر می‌گوید و حدیثی را از پیامبر[صلی‌الله‌علیه‌وآله‌] نقل می‌کند که پیامبر[صلی‌الله‌علیه‌وآله‌] در آن، قطع‌کننده‌ی درخت سدر را سه بار لعنت کرده است (لعن‌ الله قاطع السدرة). جریر می‌گوید تاکنون معنای این حدیث برای ما مبهم بوده است و الان معنای آن را دانستیم. می‌دانیم اگر قرار است حسین(علیه‌السلام) مصباح هدایت و سفینه‌ی نجات برای همگان باشد، نباید در طول تاریخ فراموش و محو شود. شهادت امام[علیه‌السلام] یک عمل اجتماعی بود و نه فردی. مناسک اربعین، تداوم حقیقت عاشورا است. اگر این مناسک نباشند، شهادت امام حسین(علیه‌السلام) و قیام در همان صحرای کربلا تمام می‌شود. ۲۸شهریور۱۴۰۰ نشست «علوم اجتماعی و نهضت حسینی» متن کامل گزارش (علیه‌السلام) @hparsania
هدایت شده از KHAMENEI.IR
رهبر انقلاب اسلامی در حکمی اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را برای دوره جدید منصوب کردند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی با انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای یک دوره جدید و چهار ساله، ضمن تشکر از زحمات اعضاء سابق بویژه دانشمندان و اساتیدی که در دوره جدید حضور نخواهند داشت، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس نظم و محتوای انقلابی را یگانه وسیله مصون‌سازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای بیگانگان دانستند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله والصلاة علی رسوله‌المصطفی و آله الاطهار. سلام‌الله علیهم اجمعین. ورود در دومین چهلواره‌ی انقلاب اسلامی که با آغاز سده‌ی جدید هجری شمسی همزمان شده است، نگاهی نو، آسیب‌شناسانه و روزآمدساز، به مجموعه‌ئی از زیرساختهای تمدنی را ضروری میسازد. در رأس این مجموعه، مقوله‌ی فرهنگ است. فرهنگ، جهت دهند‌ه‌ی همه‌ی اقدامهای اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتاب‌دهنده یا کُندکننده‌ی آن است. این رویکرد در مقطع کنونی، عمدتاً ناظر به ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصه‌های گوناگون کشور به مقوله‌ی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق است که فرهنگ‌سازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیله‌ی پیشرفت و موفقیت آن و بی‌نیازکننده از ابزارهای الزام‌آور و تحکّمی است. همچنین ناظر به این نکته‌ی حیاتی است که شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ی بخشهای گسترده‌ی آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیله‌ی مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ئی برنامه‌ریزی شده‌ی بیگانگان بدخواه است. مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاست‌گذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاههای متصدی آن به سمت ارزشها و هدفهای انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاهها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است. شورای عالی خدمات با ارزشی در این زمینه‌ها ارائه داده است و اینجانب بر خود فرض میدانم از همه‌ی اعضاء محترم که در دوره‌های مختلف نقش آفریده‌اند، بویژه از دانشمندان و اساتیدی که در دوره‌ی جدید در شورای عالی حضور نخواهند داشت صمیمانه سپاسگزاری کنم و ادامه‌ی کمکهای مشاوره‌ئی آنان را به این شورا درخواست نمایم. اینک برای دوره‌ی جدید -که از ابلاغ این نوشته آغاز خواهد شد- اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در ذیل را برای چهار سال به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب میکنم. اشخاص حقوقی: فعلاً رؤسای سه قوه و دستگاههائی که تاکنون عضو شورای عالی بوده‌اند. و اشخاص حقیقی: جناب آقای اعرافی، جناب آقای ایمان افتخاری، جناب آقای امیرحسین بانکی پور فرد، جناب آقای حمید پارسانیا، جناب آقای عادل پیغامی، جناب آقای غلامعلی حدادعادل، جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، جناب آقای علی‌اکبر رشاد، جناب آقای حسین ساعی، جناب آقای ابراهیم سوزنچی، جناب آقای سعیدرضا عاملی، جناب آقای منصور کبکانیان، جناب آقای علی لاریجانی، جناب آقای محمود محمدی‌عراقی، جناب آقای محمدرضا مخبر دزفولی، جناب آقای مرتضی میرباقری، جناب آقای صادق واعظ زاده، جناب آقای احمد واعظی. نکات حائز اهمیتی در پیوست این حکم به نظر حضرات اعضای محترم خواهد رسید. توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌‌ای ۱۴۰۰/۸/۲۳
بسمه‌تعالی همایش روز جهانی فلسفه - سخنرانان: رضا داوری‌اردکانی غلام‌رضا اعوانی حمید پارسانیا احمد پاکتچی احد فرامرز قراملکی محسن جوادی - همراه با رونمایی از کتاب «از متن‌خوانی تا متن‌پژوهی» - زمان: پنج‌شنبه، ۲۷آبان۱۴۰۰، ساعت ۱۵ تا ۱۹ - پخش: https://www.skyroom.online/ch/hossein5092811/phi گروه فلسفه‌ی خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی با همکاری کارگروه (کمیسیون) ملی یونسکو و مجمع عالی حکمت اسلامی @hparsania
🛑 نسبت انقلاب اسلامی و انسان امام انقلاب را نه اتفاقی صرفاً سیاسی برای جابجایی زمامداران و ساختارها، بلکه آن را تحولی بنیادین در تمام ساحت‌های فردی، اجتماعی و نگرشی مردم می‌داند. جهانِ قبل از انقلاب در چنین تعریفی، تمدنی همه‌جانبه است که تمام ساحت‌های زندگی فردی و اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها را در خود تعریف و منحل کرده و امکان هیچ شک و تردید در درستی مسیر طی شده وجود ندارد. انقلاب درواقع، واکنشی است در برابر این سیطره همه‌جانبه تمدنی و تلاش برای فروریختن ساحت‌ها و ساختارهای برخاسته از نگاه اومانیستی. انقلاب می‌خواهد جهانی نو بسازد و این جهان نو، انسان خاص خودش را می‌طلبد. انسانی که معتقد به معاد است و غایت زندگی‌اش، صرفاً بهره‌مندی از مادیات دنیوی زندگی نیست، بهره‌مندی از دنیا ممنوع نیست، اما ولع مصرف کردن ندارد. ویژه برنامه دهه فجر زاویه در چهارمین قسمت خود موضوع «نسبت انقلاب اسلامی و انسان» را با دکتر حمید پارسانیا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به بحث می‌گذارد. سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۲۲، شبکه چهار
هدایت شده از شعوبا
📚معرفی کتاب «روش‌شناسی بنیادین اندیشمندان معاصر جهان اسلام» 📮اثر حاضر، شامل مجموعه تأمل‌هایی در پروژه فکری متفکران معاصر مسلمان است که براساس روش شناسی بنیادین به نگارش در آمده است. 📮در مقدمه کتاب، روش‌شناسی بنیادین؛ تمهیدات نظری آمده است که بخشی از درس‌گفتار حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا با عنوان «روش شناسی متفکران معاصر اسلامی» است که در دوره یکساله فکر معاصر عربی – اسلامی در المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیه ارائه شده است که در ضمن آن، به چیستی، چرایی و چگونگی اجرای روش شناسی بنیادین می‌پردازد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
بسمه‌تعالی کلاس اسفار درس اسفار استاد پارسانیا صبح‌ها ساعت ۷ تا ۸ به‌طور برخط برگزار می‌شود. - ثبت‌نام‌شدگان: http://lms.bou.ac.ir/lms/ - مهمانان: http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601 @hparsania
بسمه‌تعالی نخستین همایش ملی عدالت اجتماعی در ایران - مهلت ارسال چکیده: ۲۹اسفند۱۴۰۰ - مهلت ارسال اصل مقاله: ۳٠فروردین۱۴۰۱ - وبگاه: http://justiceconf.ut.ac.ir دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران @justiceconf @hparsania
اختتامیه دومین کنگره ملی «حکمت سیاسی متعالیه» - استاد حمید پارسانیا.mp3
19.84M
⬅️دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه ⬅️آئین اختتامیه سخنران:حجت الاسلام و المسلمین استاد حمید پارسانیا 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Hekmate_siasi05 💠پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ تا ۱۲ ⬅️مکان: قم- پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی – طبقه دوم- تالار شهید سلیمانی 🌐https://eitaa.com/isca24/11149
بسمه‌تعالی نگاهی به سند ۲۰۳۰ و مسائل فرهنگی ایران معرفی کتاب این اثر به مباحث نظری فرهنگ نمی‌پردازد؛ بلکه برخی از مسائل فرهنگی جامعه‌ی ایران را در پنج‌ساله‌ی اخیر مورد نظر و بررسی قرار می‌دهد و حاصل نشست‌ها و مصاحبه‌ها و صحبت‌هایی است که در این مدت در قالب گفت‌وگو انجام شده است. نقشه‌ی مهندسی فرهنگی کشور، سند آموزشی ۲۰۳۰، فرهنگ معاصر ایران، حوادث دی۱۳۹۶، پیامدهای فرهنگی کرونا در حوزه‌ی دین و دین‌داری ایرانیان و در نهایت شهادت سردار سلیمانی از زمره‌ی مسائل محل بحث است. کتاب مشتمل بر هفت گفتار است. گزیده تا هنگامی که هویت خود را با تعریفی که اسلام از خود دارد می‌شناسیم، نمی‌توانیم در نقشه‌ای که فرهنگ غرب برای توسعه‌ی جهانی ترسیم می‌کند، قرار بگیریم. به همین دلیل، برخی از طرفداران توسعه‌ی مدرن، قوت هویت در ایران را مانع بسط برنامه‌های توسعه می‌دانند. مقتضی است که ما در قبال توسعه‌ی غربی هرچه سریع‌تر الگوی اسلامی‌ایرانی خود را برای پیشرفت ترسیم کنیم و با این نقشه‌ی راه، در معاهدات بین‌المللی شرکت کنیم. پیوند خرید از «پاتوق کتاب فردا» @hparsania
بسمه‌تعالی رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان معرفی کتاب این کتاب در نه فصل تنظیم شده و در حقیقت مجموعه‌ی سه کار مستقل است که برای مسئله‌ای واحد، یعنی سکولاریسم، شکل گرفته. «سکولاریسم و معنویت» از سه بخش اصلی تشکیل شده: بخش اول نظیر مطالبی است که در فصل نخست این اثر آمده؛ یعنی بیشتر به لوازم مفهومی و معنایی سکولاریسم و با نظر به اقسام مختلف سکولاریسم و سکولاریزاسیون، به صورت‌بندی آنها می‌پردازد و به زمینه‌های پدیدآمدن صور متفاوت آن اشاره می‌کند. این بخش تحت عنوان «ابعاد معنوی سکولاریسم» فصل دوم این اثر را تشکیل می‌دهد. بخش دوم (فصل سوم) به فرایند تاریخی شکل‌گیری سکولاریسم در جهان غرب اشاره می‌کند و عنوان آن «فرایند تاریخی سکولاریسم» است. بخش سوم (فصل چهارم) تحت عنوان «سکولاریسم در ایران» به سکولاریزاسیون و سکولاریسم در ایران می‌پردازد. فصل ششم با عنوان «عرصه‌ها و صور سکولاریسم» بیشتر بنیادها و لوازم معرفتی سکولاریسم را توضیح می‌دهد. فصل هفتم («عرصه‌ها و صور دینی») به موازات فصل ششم، نگاه و رویکرد معنوی و دینی به علم و آدم را صورت‌بندی کرده است و لوازم و پیامدهای معنوی و مسائل آن را تشریح می‌کند. ادامه در فرسته‌ی پسین @hparsania
ادامه: در فصل هشتم («تجدید حیات دینی») از بازگشت مجدد دین به عرصه‌ی حیات بشری در پایان قرن بیستم و رنسانس دینی سخن گفته می‌شود. رنسانس دینی در قبال رنسانسی است که در سده‌های پانزدهم و شانزدهم میلادی رخ داده است. رنسانس نخست، عبور از گذشته‌ی دینی در دوران مسیحیت با عنوان بازگشت به یونان است. هر چند که در آنجا حقیقتاً بازگشت به یونان نیست؛ بلکه بازگشت به مسیری است که اساطیر یونانی در اعراض از نگاه توحیدی به عالم به سوی کثرت طی کرده بودند. فصل نهم («دین و مدرنیته در بوسنی‌وهرزگوین») به مدل عینی دیگری از مواجهه سکولاریسم و معنویت در بخشی دیگر از جهان اسلام یعنی در بوسنی‌وهرگوین اشاره می‌کند. پیوند خرید از «پاتوق کتاب فردا» @hparsania
💢 پذیرش فلسفه اسلامی سطح۳ 🔸 مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ از میان طلاب مستعد، دانش‌پژوه می‌پذیرد. ▫️ تحت نظر حضرت استاد حمید پارسانیا؛ عضو شورای انقلاب فرهنگی و نظریه پرداز علوم انسانی و مقرر و محقق بسیاری از آثار علامه جوادی آملی، از جمله رحیق مختوم. _ سامانه پذیرش حوزه: paziresh.ismc.ir _ ایتا: eitaa.com/SIOSIR _ آیدی: @SIOSIR _ تماس و واتساپ: 09380592170 ✅ eitaa.com/SIOS_IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | دین‌داری در جامعه ایران رشد فزاینده داشته است ▫️ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیرامون چارچوب های نظری علوم اجتماعی در عرصه دینداری مدرن ▫️ پیمایش های ما در بررسی دینداری در سال‌های قبل و بعد از انقلاب نشان میدهد دینداری در این سال ها دائماً حالت فزاینده‌ای داشته است. یعنی اگر کسی بخواهد ادعا کند که دین وضعیت روبه افولی داشته، هیچ تحلیل و پژوهش میدانی آن را حتی در سطح فردی تأیید نمی‌کند. ▫️ انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در دین‌داری ایرانیان بود که به‌نوعی منشأ تغییرات و تحولات در جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، در سطح کشورهای غیراسلامی هم شد. این مسئله آن‌قدر تأثیرگذار بود که نظریه‌پردازان جامعه‌شناسی دینی را متوجه خود کرده است؛ نظریات آن‌ها را به چالش کشانده و منشأ پدیدآمدن نظریات جدیدی شده است ▫️ اینکه در این سال‌ها می‌بینید تحرکات سیاسی از طرفین و جهات مختلف پوشش دینی به خود می‌گیرد؛ نشان می‌دهد که عنصر دین در عرصه‌ا‌ی فراتر از زندگی شخصی و در عرصه سیاست و به‌دنبال آن مناسبات و روابط اقتصادی منطقه‌ای معنادار و اثرگذار است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=50709