eitaa logo
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
729 دنبال‌کننده
586 عکس
210 ویدیو
36 فایل
ابتکار "شیفت": کلان‌راهبرد شکوفایی اقتصادی عدالت‌محور و پایدار ایران ارتباط با مدیر کانال: محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان @tamannaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبکه‌سازی تعاونی‌ها رهبر معظم انقلاب، ۱۳۹۸۰۸۲۸: - تعاونی‌ها بسیار پدیده‌ی مطلوبی هستند برای اقتصاد ما - سرمایه‌های خُرد را جمع می‌کنند - تک‌تکِ افراد را توانمند می‌کنند - اشتغالِ فراوان ایجاد می‌کنند - بعد اگر بشود این تعاونی‌ها را شبکه‌سازی کرد، در یک شبکه‌ای جمع کرد، یک مجموعه‌های عظیمی به وجود می‌آید. خیلی برکات دارد، این تعاونی‌ها باید دنبال شود... کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
شبکه‌ی تعاونی‌های فراگیر تولید و توزیع سرکار خانم لاله دهقان‌پور، مشاور تعاونی‌های فراگیر مردمی - بهترین راهکار برای ایجاد شبکه‌ی مزیت‌دار تولید و توزیع، استفاده از ظرفیت مردم و تشکیل تعاونی‌های فراگیر مردمی در سراسر کشور و شبکه‌سازی این تعاونی‌ها با یکدیگر می‌باشد. - تعاونی‌های فراگیر مردمی، تعاونی‌هایی فعالیت‌محور بر پایه‌ی اخوّت هستند که تفاوت‌هایی با تعاونی‌های مرسوم کشور دارند و هنوز بصورت گسترده و شبکه‌ای در ایران اجرا نشده‌اند. - در بخش تولید: چه محصول و کالایی؛ در چه حجم و مقداری و با چه کیفیت و هزینه‌ای؛ در چه زمانی با چه بهره‌وری تولید شود. توجه به مزیت‌ها و تکنولوژی و علم روز؛ فرآوری محصولات و ایجاد ارزش افزوده؛ نیاز بازارها و سودآوری. - در بخش توزیع: حجم توزیع؛ توزیع عادلانه و مناسب؛ به‌هنگام و سریع؛ با کمترین هزینه؛ گسترده و یکنواخت؛ شاهرگی و مویرگی؛ داخلی و خارجی. - ارتباط این موضوع با "شیفت" (شبکه یکپارچه‌ی فرآوری و ترابری): تعریف زنجیره‌های ارزش و ایجاد ارزش افزوده در شبکه‌ی تعاونی‌ها - مزایای شبکه‌ی تعاونی‌های فراگیر: •کاهش نواقص زنجیره‌های ارزش •حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌ها •رشد اقتصاد خانواده •تقویت ارتباطات مردمی و اتحاد •کاهش فاصله‌ی طبقاتی • مدیریت و عاملیت و مالکیت در اختیار مردم - نمونه‌ی موندراگون در اسپانیا تقریبا با شبکه‌ی تعاونی‌های تولید و توزیع شبیه هست. اللهم عجل لولیک الفرج کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
خطر سرگرمی‌ "شیفت"- ۱ مهندس رضا حدادی، متخصص حوزه‌ی اقتصاد زیرساخت‌های لجستیک - "شیفت" باید روی پروژه‌های کلان که یا کلنگ خوردند و یا در شرف کلنگ خوردن هستند متمرکز شود. - سرگرم کردن "شیفت" به تدوین مدل‌ها و سیستم‌ها و مطالعات کتابخانه‌ای، مشکلی از مردم حل نمی‌کند. - با افزایش صادرات غیرنفتی هم می‌شود کشور را نابود کرد! افزایش صادرات الماس و طلا در کشورهای آفریقایی باعث نابودی بیشتر کشورهای آفریقایی شد و مردم آفریقا هیچگونه بهره‌ای نبردند. - افزایش صادرات در برنامه‌ی هفتم می‌تواند ضربه بزرگی به اقتصاد مردم وارد کند و فقط قشر خاصی بهره ببرند. - پیمانکاران و دلالان در کشور خیلی از "شیفت" جلوترند و احتمال اینکه برای "شیفت" پروژه‌های تحقیقاتی تعریف کنند تا از اصل موضوعات غافل بشود وجود دارد. مبارزه علمی با فساد، با ارائه طرح‌های جایگزین، باید در دستور کار "شیفت" قرار بگیرد. ۱- افزایش قابل توجه صادرات فولاد در دهه‌های گذشته آیا باعث بهبود وضع مردم شده؟ ۲- آیا بیش از ۶۰۰ همت پروژه کلنگ خورده توجیه دارد؟ ۳- چرا فولاد خوزستان سنگ را از اصفهان با فاصله ۸۰۰ کیلومتر می‌آورد و با ساخت یه کارخانه کوچک، نیاز خود را از اندیمشک با ۳۰۰ کیلومتر برآورده نمی‌کند؟ چون تعارض منافع و سود مشترک کارفرما و پیمانکار در قرارداد حمل هست. ۴- شرکت ملی مس واقعاً ملی است؟ ۵- چرا به جای راهکارهای اصولی کاهش مصرف سوخت، فقط به دنبال افزایش ساخت پالایشگاه هستیم؟ ادامه دارد... کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
خطر سرگرمی "شیفت"- ۲ مهندس رضا حدادی، متخصص حوزه‌ی اقتصاد زیرساخت‌های لجستیک ۶- چرا در طبس، به جای نیروگاه خورشیدی، نیروگاه زغال سنگ‌ سوز احداث می‌کنیم؟ ۷- چرا ساخت پل اوکس ۴۶۰ میلیون یورویی قشم را وعده می‌دهیم که مستلزم پیمانکار خارجی است و طرح جایگزین پل معمولی با ساخت داخل ۲۰۰ میلیون یورویی همراه با رشد حمل‌ونقل دریایی داخلی و کارخانجات داخلی کشتی‌سازی را ارائه نمی‌دهیم؟ ۸- افزایش صادرات (خام) در برنامه‌ی هفتم می‌تواند ضربه بزرگی به اقتصاد مردم وارد کند و فقط قشر خاصی بهره ببرند. ۹- "شیفت" باید پروژه‌های مورد نیاز پیمانکاران و سیاسیون را تعطیل و منابع را به سمت طرح‌های جایگزین مورد نیاز مردم هدایت کند. تا وقتی دولت و وزارتخانه‌ها پیمانکار هستند و اولویت‌بندی پروژه‌ها را بر اساس رقم قرارداد انجام می‌دهند وضع به همین منوال است. ۱۰- "شیفت" باید وارد جنگ اقتصادی شود؛ چرا که مافیا خیلی پر قدرت و پر سرمایه هستند و حاضرند حتی برای ادامه پروژه هایشان آدم بکشند! ۱۱- "شیفت" باید روی قوانین فسادزا در نظام فنی و اجرایی کشور کار کند. سازمان برنامه در زیرمجموعه دولت توانایی مبارزه و کنترل وزارتخانه‌ها و بانک‌ها و پیمانکاران و دلالان را ندارد و نیاز به کمک دارد. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مزیت‌های نسبی کشور در خدمت رانت! محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت - فولاد خام تولید و صادر می‌کنیم؛ قیمت در کشور واردکننده کمتر از قیمت در کشور خودمان! آیا زنجیره‌ی پایین‌دستی داخلی اصلاً می‌تواند شکل گیرد؟! - با دست‌کاری در مکانیزم قیمت‌گذاری مس، در زنجیره‌ی بالادست سود ۸۰٪ و در زنجیره‌ی پایین‌دست سود زیر ۱۰٪ داریم! کاملا وارونه! - ظاهرا بورس در برخی صنایع، به ضد هدف خودش تبدیل شده و به جای آن که عامل رقابت شود، عامل انحصار شده‌است. - مزیت‌های نسبی کشور در اختیار سوداگران بورس و بر ضد توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش و رشد تولید و اشتغال‌آفرینی قرار گرفته‌است. پ.ن.: اجرای بسته‌ی پیش‌نیازهای کلان اقتصادی "شیفت"، راهکار اصولی مقابله با خام‌فروشی و سیاست‌گذاری‌های وارونه است. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
فرصت‌های ناب شیفت- ۱۶: چرخه‌ی فناوری انرژی تجدیدپذیر بادی و چند گزاره‌ی بی‌ربط! - تکنولوژی انرژی تج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربیات جهانی توسعه- ۱۲: رقابت فزاینده در تولید برق بادی و سرعت رشد آن... دست مریزاد به مسئولان سیاست‌گذار کشور ما! برای این‌که کشورهای دیگر دچار افسرگی نشوند ایران را اساساً درگیر حضور در این رقابت بیهوده نکرده‌اند!! پ.ن.: - پتانسیل تولید انرژی بادی کشور، بیش از ۱۰ برابر کل برق تولید شونده فعلی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور است. - برق بادی کمتر از ۱ ٪ نیاز فعلی برق کشور را تأمين می‌کند. عمده‌ی برق کشور از طریق گاز طبیعی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تولید می‌شود. - تکنولوژی انرژی تجدیدپذیر بادی و تولید توربین‌های پیشرفته بادی، در حال حاضر عمدتاً وارداتی است و بخش‌های مهم آن هنوز در کشور توسعه نیافته است. - چرخه‌ی فناوری تولید تیغه‌ (Blade) نیروگاه‌های بادی، در کشور قابل دست‌یابی است، ولی کاملا رها شده‌است. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آب یا نان؟! اگر برای مردم سیستان آب نشد، لااقل برای دیگران نان شد! بنا نیست درب هم‌چنان بر همین پاشنه بچرخد... کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
مهم‌ترین مانع احیای راه ابریشم... اسرائیل مهم‌ترین مانع احیای راه ابریشم است؛ راهی که یکی از مهم‌ترین ارکان بازیابی اقتصاد تمدن اسلامی است. این غده سرطانی بر شاهرگ ارتباطی تمدن اسلامی قرار گرفته و در حال فشردن گلوی این تمدن است. @hamidrezamaghsoodi کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزادسازی تولید خودروی باکیفیت و اقتصادی راهکار اندیشکده قصد ارائه‌دهنده: آقای دکتر سید امیرحسین حسینی (پژوهشگر اندیشکده قصد) سه مانع مهم آزادسازی تولید خودروی باکیفیت در کشور: ۱- وزارت صمت: آئین‌نامه موسوم به حداقل ۱۰۰ هزار تولید خودرو ۲- سازمان استاندارد: عدم طراحی سازوکار تست و معاینه استانداردهای ۸۵ گانه تولید کوچک‌مقیاس خودرو ۳- راهنمایی و رانندگی: عدم پلاک‌های خودروهای باکیفیت داخلی تولید شده در محیط‌های کارگاهی پ.ن.: ارائه‌ی تفصیلی راهکار اندیشکده قصد در: نشست تخصصی راه حل مردمی‌سازی در حوزه خودرو چهارشنبه ۱۰ آبان ماه ساعت ۱۵ الی ۱۷.۳۰ لینک ثبت نام نشست به صورت حضوری و مجازی: aalaa.ir/content3 کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
کریدور شمال-جنوب: فرصت‌های بلااستفاده دکتر مسعود پُل‌مِه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، همایش بین‌المللی آستاراخان، ۱۴۰۲۰۸۰۴ - کریدور شمال جنوب فقط برای ارتباط روسیه، ایران و هند نیست. بنادر جنوبی ایران ۲۲۰ میلیون تن ظرفیت دارد که ۴۰ درصد این ظرفیت آماده اجرا در کریدور شمال-جنوب است. - در بنادر شمالی، ۳۰ میلیون تن ظرفیت داریم که ۸۰ درصد آن هنوز خالی مانده است؛ در سال ۲۰۲۲ روسیه بالغ بر ۸۴۰ میلیون تن کالا از طریق دریا حمل کرده است! - چرا تنها یک درصد از ۸۴۰ میلیون تن از طریق خزر حمل شده است. ما برای فعالیت در کریدور شمال جنوب هیچگونه استراتژی نداریم. - نیاز به معامله برد برد داریم. اگر بنا باشد شرایط به همین شکل باشد و همه فقط منفعت خود را ببیند توسعه کریدور شمال جنوب اتفاق نمیافتد. - یک کشتی ۳۰ روز رفت و برگشتش بین ایران و روسیه طول می‌کشد. با مدیریت مناسب می‌توانیم آن را به ۲.۵ سرویس در ماه افزایش دهیم. - اعلام آمادگی می‌کنیم برای تاسیس یک شرکت مشترک بین ایران، روسیه و هندوستان علی‌رغم اینکه اعتقاد داریم همه زیرساخت‌ها در ایران وجود دارد اما آمادگی سرمایه گذاری دیگری را هم داریم. - برخی از کاهش هزینه حمل از طریق کانال سوئز صحبت می‌کنند. چرا باید گردش یک کانتینر به سمت روسیه تا کانتینر خالی برگردد ۶۵ روز طول بکشد؟ طبیعی است که مالک کانتینر برایش صرف نکند که در مسیر سوئز فعالیت کند و ضرورت دارد هرچه زودتر کانتینر با بار برگردد. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تناقض لیبرالیسم... نیکی هیلی: "نام و عکس دانشجویان آمریکایی که در تظاهرات فلسطین شرکت کردند را منتشر کنید! این دانشجویان برای کشور خطرناک‌اند! اگر شرکت‌های آمریکایی این دانشجویان را استخدام نکردند دلخور نشوند!" پیروان لیبرالیسم نظری در مورد این آزادی ها در آمریکا ندارند؟ نیکی هیلی می گوید شرکت‌ها این دانشجویان را استخدام نمی‌کنند. مگر دولت آمریکا تا چه حد بر شرکت‌های خصوصی حکمرانی دارد؟ مگر شرکت ها، تحت حاکمیت شرکتی خصوصی نیستند؟! @hamidrezamaghsoodi کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
ظرف آب کج است! | هفت پیش‌نیاز قطعی اقتصادی ابتکار "شیفت" ✍ دکتر رسول بخشی، دانشیار دانشکده اقتصاد د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلالی بانک‌ها کمر تولید را شکسته... پشت‌پرده دخالت بانک‌ها در فروش اقساطی لوازم خانگی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، آبان ۱۴۰۲ - رکود در بازار لوازم خانگی حداقل ۹۰ درصد است و دلیلش هم گرانی کالا و فروش اقساطی است. - کاسب آنقدر توان مالی ندارد که به مردم قسطی کالا بفروشد. صاحب شهر لوازم خانگی هم ندارد، اما چه کسی به او القا می‌کند که برو و قسطی بفروش، بانک کمک او است. - بانک باید کمکش را به حوزه تولید ببرد و یا در همه توزیع بیاورد نه صرفا یک مجموعه. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
تجربیات جهانی توسعه- ۱۳: مهتری گر به کام شیر در است... ایلاف؛ ابتکار استراتژیک فراتر از سناریوها دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده، دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه مالک اشتر - ایرانیان برای گذار از حاشیه نشینی در پس کوچه های متروکه نظم های آنگلوساکسونی و چینی به کانون جغرافیای ایرانی و متن نظم ایلاف، راه سنگلاخ و صعب‌العبوری در پیش رو دارند. - ایرانیان برای عبور از این سنگلاخ به ابتکار استراتژیک فراتر از سناریوها نیاز دارند. ابتکاری که هم در شرایط تحریم و هم در شرایط لغو تحریم معتبر باشد. - یکی از ویژگی‌های مهم ابتکار ایلاف این است که امکان فرارفتن از سناریوها را فراهم می آورد،یعنی ضمن اینکه در شرایط تحریم قابل اجراست،در صورت لغو تحریم ها شتاب و کارآمدی بیشتری پیدا می کند. 👈متن کامل کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
تجربیات جهانی توسعه- ۱۳: مهتری گر به کام شیر در است... دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده، دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه مالک اشتر داده های گزارش پیوست (dossier July 2023) نشان می‌دهد که شتاب روند همگرایی ژئواکونومیک کشورهای جنوب خلیج فارس با چین در حدی است که شاید مرز معینی میان دو نظم اقتصادی آنگلوساکسونی و چینی در منطقه قابل شناسایی نباشد. این میزان از همگرایی بلکه درهم تنیدگی ژئواکونومیک مستمر و فزاینده، نمی تواند بدون چشم انداز مشترک ژئوپلیتیک میان دو طرف باشد. این داده ها نشان می دهد که ایرانیان برای گذار از حاشیه نشینی در پس کوچه های متروکه نظم های آنگلوساکسونی و چینی به کانون جغرافیای ایرانی و متن نظم ایلاف چه راه سنگلاخ و صعب‌العبوری در پیش رو دارند.اگرچه تحریم‌های ظالمانه آنگلوساکسون ها،مانع بزرگی در مسیر رشد اقتصاد ایران است،اما فروکاستن مساله اقتصاد ایران به تحریم می تواند دو پیامد ناگوار داشته باشد که یک غفلت از پیچیدگی مرکب و واگرایی درونی و درجا زدن در باتلاق آنگلوساکسونی بازیابی دلار petrodollar recycling دو غفلت از چرخش ژئواکونومیک به سمت اقتصاد های مکمل و توسعه شبکه های ارزش دو-چند جانبه با کشورهای منتخب ایرانیان برای عبور از این سنگلاخ به ابتکار استراتژیک فراتر از سناریوها robust strategic initiative نیاز دارند.ابتکاری که هم در شرایط تحریم و هم در شرایط لغو تحریم معتبر باشد.چنين ابتکاری می تواند هم در داخل کشور وفاق سیاسی ایجاد کند و هم به تکوین روابط تجاری پایدار با کشورهای منتخب بیانجامد.در حالی که روش های رایج برای دور زدن تحریم غالبا برعکس عمل می کنند. یعنی هم شکاف داخلی را تشدید می‌کند و هم روابط خارجی را در وضعیت شکنندگی دائمی قرار می دهد.این روش ها صرفا جنبه موقت و عبور از بحران داشته و نه تنها چشم انداز مشترک برای آینده اقتصاد کشور خلق نمی کند بلکه به تخریب سرمایه اجتماعی و سلب اعتماد مردم منجر می شود. همچنان که پیش از این توضیح داده شد،یکی از ویژگی‌های مهم ابتکار ایلاف این است که امکان فرارفتن از سناریوها را فراهم می آورد،یعنی ضمن اینکه در شرایط تحریم قابل اجراست،در صورت لغو تحریم ها شتاب و کارآمدی بیشتری پیدا می کند.در روش های رایج دورزدن تحریم، منفعت غالب کنش گران در بقای تحریم است.بنابراین حتی اگر قلبا هم خواستار لغو تحریم ها باشند، به لحاظ موقعیت و منفعتی که در میدان عمل دورزدن تحریم دارند،متهم به کاسبی تحریم می شوند و دستمایه عملیات روانی دشمن قرار می گیرند. مشابه همین شرایط برای شرکای تجاری خارجی وجود دارد. آنها هم طبیعتا نگرانند که با لغو تحریم ها،کنار گذاشته شوند و همین نگرانی،رابطه درازمدت و اثربخش را از دسترس دور کرده و مانع شکل گیری و تکوین شبکه های ارزش دو-چند جانبه با کشورهای منتخب می شود. طنز تلخ اين ماجرا آنجاست که رسانه های وابسته به آنگلوساکسون ها این قدرت روایت سازی را دارند که حتی مسوولیت خروج حامیان شان از برجام را هم به گردن قربانیان تحریم بیاندازند.یعنی با بهره برداری از زرادخانه جنگ شناختی، فضای ذهنی جامعه را مغشوش کرده و جای قاتل و قربانی را عوض کنند. بنابراین برخورداری نظام جمهوری اسلامی ایران از یک ابتکار استراتژیک فراتر از تحریم که قدرت آفرینش چشم انداز مشترک را داشته باشد،ضرورت انکارناپذیر دارد. ابتکار ایلاف برآن است که برای این نیاز و ضرورت هم ‌پاسخی درخور و شایسته ارائه کند.هرچند باید اذعان کرد که مسیرهای ترسیم شده در ابتکار ایلاف عمدتا از جنس ربودن لقمه از دهان شیر هستند و رسم و راه "مهتری" تا هست چنین باشد و تا بوده چنین بوده است. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نقد یکی از عزیزان دنبال‌کننده‌ی "شیفت"👇 نقطه ضعف اصلی طرح شیفت، مفروضاتی است که درباره زنجیره ارزش جهانی و بازارهای جهانی دارد. طرح شیفت با آنکه از اصطلاحات ژئوپولیتیک و ژئواستراتژی استفاده می‌کند، اما توجهی به نیروهای فعال در این میدان‌ها ندارد و میدان را مسطح می‌بیند... کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نقد یکی از عزیزان دنبال‌کننده‌ی "شیفت"👇 در مورد طرح شیفت، چند نکته به نظر می‌رسد: نقطه قوت طرح شیفت، فاصله گرفتن از گفتار رایج میان مسئولان و رسانه‌ها در مورد ترانزیت و توجه به ایده زنجیره ارزش است. از این جهت می تواند یک قدم به جلو تلقی شود. اما نقطه ضعف اصلی طرح شیفت، مفروضاتی است که درباره زنجیره ارزش جهانی و بازارهای جهانی دارد.طرح شیفت با آنکه از اصطلاحات ژئوپولیتیک و ژئواستراتژی استفاده می کند، اما توجهی به نیروهای فعال در این میدان‌ها ندارد و میدان را مسطح می‌بیند. طرح شیفت، خام فروشی را مانع مشارکت موثر ایران در زنجیره های جهانی ارزش می‌داند.به این معنی که اگر ایران دست از خام فروش بردارد و فرآوری و ترابری را توسعه بدهد آنگاه به زنجیره‌های جهانی ارزش خواهد پیوست و در آنجا مشارکت موثر خواهد داشت. در حالی که منطق طرح ایلاف به کلی با این نگاه متفاوت است و خام فروشی ایران را ناشی از دو عامل برون‌زا و درون‌زا می‌داند. عامل برون زای خام فروشی ایران، تحمیل قانون آمره نظم اقتصادی آنگلوساکسونی است که از دوران کمپانی هند شرقی تا قرارداد سایکس پیکو و تحریم های ناجوانمردانه آمریکا استمرار داشته‌است. عامل درون‌زا هم به حکمرانی اقتصادی و صنعتی کشور بر می‌گردد که از اواخر دهه چهل تاکنون استمرار داشته و حاصل آن، حضور منفعلانه و فقدان طرح ژئواکونومیک برای مواجهه هوشمندانه با نظم اقتصادی انگلوساکسونی بوده‌است. ما در طرح ایلاف در مورد ریشه‌های خارجی و داخلی این وضعیت به تفصیل بحث کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم که چگونه جایگاه ژئوپولیتیک ایران در شمال خلیج فارس همواره‌ موجب نگرانی و سوء ظن آنگلوساکسون ها بوده و باعث شده که تضعیف پیوندهای حیاتی میان ایران و کشورهای همسایه در دستور کار دیپلماسی آنگلوساکسونی باشد. در مورد حکمرانی اقتصادی و صنعتی کشور هم در طی دو دهه گذشته به تفصیل سخن گفته ايم که جمع بندی آن در مقاله نشریه بهبود آمده است. https://www.behboodmodiriat.ir/article_163484.html به بیان دیگر، طرح شیفت، بر این فرض استوار است که زنجیره‌های ارزش به مفهوم واقعی کلمه، جهانی هستند و همه کشورها می توانند براساس شایستگی، جایگاه مناسبی در زنجیره های جهانی ارزش به دست آورند. اما طرح ایلاف قائل به وجود نظم اعمالی آنگلوساکسونی با ویترین اعلامی حهانی global order است. یک نظم اقتصادی که غالبا رفتار تهاجمی دارد و قوانین آمره و سلطه جویانه اش را گاه و بیگاه به دیگران تحمیل می‌کند. طرح ایلاف در صدد ایجاد شبکه های ارزش دو_چندجانبه با کشورهای منتخب است، به گونه‌ای که از تعرض مباشران نظم آنگلوساکسونی در امان باشد و اولویت‌های لجستیکی کشور را بر همین اساس معلوم می‌کند. مقصد نهایی ابتکار ایلاف آن است که با مداومت و استمرار در توسعه و تعمیق شبکه های ارزش با رویکرد ژئواکونومیک به یک نظم اقتصادی منطقه‌ای دست پیدا کند. نظمی مصون از تعرض آنگلوساکسون‌ها... کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
جنگ ریلی با بخش خصوصی! دکتر سبحان نظری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی کشور و عضو هسته‌ی مرکزی "شیفت" - در راه‌آهن، رویه‌های مدبرانه‌ای در حال انجام نیست و تقریباً جنگی با بخش خصوصی شروع شده است.  - کسانی زمام امور راه‌آهن را در دست گرفته‌اند که نه دانش مرتبط با این حوزه را داشته‌اند و نه تجربه مرتبط با این حوزه. - علاوه بر کاهش درآمد، زیان‌دهی شدید راه‌‌آهن و افزایش تعداد سوانح، سرمایه‌های بخش خصوصی را هم از این بخش فراری داد‌ند. آینده سیاهی، جلوی سرمایه‌گذاران ریلی تصویر شده است. - مدیرعامل راه‌آهن اصلاً حاضر نیست با انجمن‌ها و تشکل‌های خصوصی ریلی جلسه‌ای بگذارد. مثلاً ۹۵‌ درصد زمان جلسه به سخنرانی ایشان اختصاص دارد. اساساً جلسه گفت‌‌وگویی با ما که تشکل اصلی حمل‌ونقل ریلی کشور هستیم، ندارد. اینطور نیست که نظر تخصصی یا پیشنهاداتمان را بشنود. - با علم به موضوع اعلام می‌کنم که این سیستم مدیریتی منجر به فرار بسیاری از نخبگان صاحب علم راه‌آهن شده است. hammihanonline.ir/news/economy/jng-ryly-ba-bkhsh-khswsy کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
آب یا نان؟! اگر برای مردم سیستان آب نشد، لااقل برای دیگران نان شد! بنا نیست درب هم‌چنان بر همین پا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتقال آب از دریا یا آب‌خیزداری؟! دکتر مهدی فصیحی هرندی، محقق حوزه سیاست‌گذاری و دیپلماسی آب و پژوهشگر مرکز بررسی‌های استراتژیک  - حجم رواناب در استان سیستان و بلوچستان سالانه حداقل ۲۰ میلیارد مترمکعب و بیش از ۱۰ برابر بیشینه حجم مخزن سد زاینده‌رود است! - ذخیره‌ی آب توسط طرح‌های تأخیری و کوچک‌مقیاس، راهکار رفع مشکلات آب در استانی هم‌چون سیستان و بلوچستان است. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
ابلاغ سیاست‌های کلی نُه‌گانه‌ی توسعه دریا محور از سوی رهبر معظم انقلاب ۱۶ آبان ۱۴۰۲ قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند. 👈متن کامل کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
ابلاغ سیاست‌های کلی نُه‌گانه‌ی توسعه‌ی دریا محور از سوی رهبر معظم انقلاب ۱۶ آبان ۱۴۰۲ قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند. متن سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به این شرح است: دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن‌سازی می‌باشند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند. از این رو سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به شرح زیر تعیین می‌گردد: ۱- سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی و مدیریت چابک و کارآمد دریا به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دریا، برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه. ۲- توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس‌کرانه‌ها به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ده سال همواره حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد. ۳- تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری (حقوقی، اقتصادی، زیربنایی و امنیتی) ۴- تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس‌کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی طی حداکثر یک سال پس از ابلاغ سیاست. ۵- بهره‌برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی بخصوص توسط کشورهای دیگر. ۶- تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه‌ی دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی. ۷- توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ مقیاس و دانش بنیان زیرساختی، تولیدی و خدماتی با کشورهای همسایه و سایر کشورها به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی و حضور مؤثر در معابر بین‌المللی و دستیابی به موقعیت قطب‌های منطقه‌ای. ۸- افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی. ۹- حمایت از سرمایه‌گذاران بومی و محلی در طرح‌های توسعه‌ای و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط جوامع محلی در حوزه‌های مختلف از جمله صیادی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
حاج‌قاسمِ اقتصادِ صنعتی ایران در دهه‌ی اول انقلاب مرحوم میرمصطفی عالی نسب ناجی اقتصاد ایران در شرايط سخت جنگ تحمیلی... پ.ن.: سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ یکی از دوره‌های موفق پیشرفت صنعتی ایران بوده‌است که فهم عمیقی از توسعه‌ در بین زمامداران اقتصادی کشور وجود داشت. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
تجربیات جهانی توسعه- ۱۴: استراتژی جدید آلمان برای مقابله با «صنعتی‌زدایی» رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در راستای برنامه جدید صنعتی دولت، با انتقاد از بکارگیری عبارت «آلمان مرد بیمار اروپا»، از استراتژی جدید صنعتی این کشور برای مقابله با «صنعتی زدایی» آلمان رونمایی کرد. 🔻بر اساس استراتژی صنعتی جدید، آلمان درحال برنامه‌ریزی برای اعمال معافیت‌های مالیاتی به ارزش ۵۰ میلیارد یورو در چهار سال آینده است تا به صنایع و کسب‌وکارهای این کشور در مقابله با افزایش قیمت‌های انرژی کمک کند. 🔻 در قالب این استراتژی، قوانین مالی و پولی فعلی آلمان که به مثابه عامل افزایش‌دهنده بدهی در صنایع آلمان عمل می‌کنند، بازنگری شوند. 🔻هابک خواستار توافق در مورد قیمت‌های برق و تخفیف برای برخی از بخش‌های صنعت از طریق یارانه‌های دولتی شده است. 🔻برای غلبه بر این چالش‌ها علاوه بر معافیت مالیاتی در چهار سال آینده قرار است: 1.تسریع در گسترش شبکه‌های برق و زیرساخت‌های هیدروژنی 2.مدرن سازی خطوط ریلی پل‌ها و جاده‌ها 3.کاهش بوروکراسی تسریع در برنامه‌ریزی و مراحل تصویب 4.ذخیره‌سازی سوخت در مخازن زیرزمینی 5. عقد قراردادهای تجاری جدید 6. کمک به صنایع انرژی بر در آلمان با کاهش قیمت صنعتی برق 7. ایجاد انگیزه‌های مالی برای افراد جهت تداوم کار و تولید 8.ارائه تسهیلات به کارگران مهاجر به آلمان 9. نظارت متوازن و برابر بر شرکت‌های بزرگ و متوسط در دستور کار دولت این کشور قرار بگیرد. منبع: رویترز کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
پیرامون طراحی ابتکار "شیفت" سلام و عرض ادب بسیاری عزیزان پیرامون کمّ و کیف پیشرفت امور مربوط به طراحی ابتکار "شیفت" سوال می‌کنند. ضمن تشکر از لطف و عنایت بزرگواران، انشالله در فرصت مناسب، گزارش مبسوط ارائه خواهد شد. الحمدلله پیشرفت کار به خوبی و با سرعت مطلوب صورت پذیرفته‌است. در یک دسته‌بندی اجمالی، کل فعالیت‌های در حال انجام را می‌توان در سه بخش تدوین سند قانونی، پیگیری بنیاد، و اجرای پایلوت تقسیم نمود. تلاش شده با مشارکت تیم تخصصی و اجرایی حدوداً ۲۰ نفره، در عین اتقان و پرهیز از عجله، سرعت مناسب پیشرفت کار مورد توجه کافی قرار گیرد. البته توصیه اکید شده که به دلایلی در حال حاضر وارد فاز رسانه‌ای گسترده نشویم. به همین جهت، رسانه‌ی "شیفت" فعلا فقط محدود به ارائه‌ی برخی پُست‌ها‌ی محتوایی در همین کانال است. از بزرگواران استدعا دارم لطف کنند و در این زمینه، نقد یا نظر تکمیلی خود را دریغ نفرمایند. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404