eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
416 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌روزشمار انقلاب اسلامی 🗓۱۹ مهر ۱۳۵۷ 🔹به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهدای میدان ژاله و سالگرد شهادت ، اعلامیه‌ای منتشر و روز 24 مهر را تعطیل اعلام کرد. ایشان همچنین در این اعلامیه یاد شهدای شهرهای کرمانشاه، مهاباد، بانه، سنندج، خرم‌آباد، آمل و بابل را گرامی داشت. 🔸بنا بر گزارش بولتن محرمانه خبرگزاری پارس جیمی کارتر در مصاحبه ای از شاه دفاع کرد. 🔹عصر امروز هیچ روزنامه‌ای در تهران انتشار نیافت. 🔸امام در پاسخ به نامه نجفی که توسط فرزندش به پاریس فرستاده بود، چنین نوشتند: «... اینجانب به واسطه فشار عراق به تصویب شاه معلوم‌‌الحال که مملکت اسلامی را تا سرحد سقوط رسانده است، از به خارج آمده بلکه بتوانم برای این ملت محروم کاری بکنم. ما همه موظف هستیم که از پا ننشینیم تا سقوط سلسله بی حیثیت پهلوی.» 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص141-153 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢امام و افشای طرح حکومت اسلامی در نجف 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/111 🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد. 🔸واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمى‏دانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مى‏باشد و چه مى‏خواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند و قطع رابطه با و... خواسته‏هاى امام تأمين مى‏شود و مبارزه پايان مى‏پذيرد، شمارى نيز مى‏پنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است. 🔹طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پرده‏هاى ابهام را كنار زد... 🔸امام نخستين شخصيت سياسى ايران در تاريخ معاصر بود كه و سلطنتى را مردود شمرد و عموم ملت را در راه واژگونى رژيم شاه و نظام شاهنشاهى به مبارزه همه‏جانبه و فراگير فراخواند، چنانكه طرح حكومت اسلامى نيز در تاريخ سياسى و اسلامى ايران براى نخستين بار از سوى امام مطرح شد. 🔹طرح حكومت اسلامى از طرف امام در آن روزهاى سياه يأس‏بار كه غول مهيب اختناق گلوها را مى‏فشرد و حق نفس كشيدن به مستضعفان نمى‏داد، شايد كارى بيهوده، بى‏ثمر و ناممكن به نظر مى‏رسيد؛ ليكن بايد دانست كه «... مردان بزرگ كه داراى سطح فكر وسيعى مى‏باشند، هيچ‏گاه مأيوس نگرديده و به وضع فعلى خود كه در زندان و اسارت به سر مى‏برند و معلوم نيست كه آزاد مى‏شوند يا نه نمى‏انديشند و براى پيشبرد هدف خويش در هر شرايطى كه باشند طرح نقشه مى‏كنند كه بعداً اگر توانستند شخصاً آن طرح را به مرحله اجرا در آورند و اگر خودشان فرصت نيافتند، ديگران هر چند بعد از 200 سال، 300 سال ديگر دنبال آن طرح بروند و اجرا نمايند و اساس بسيارى از نهضت‏هاى اشخاص بزرگ هم، به همين صورت بوده است...». (ولايت فقيه يا حكومت اسلامى؛ درس 5، ص 29) (نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۲۰ مهر ۱۳۵۷ 🔹روحانیون مبارز حوزه علمیه قم اعلامیه‌ای به مناسبت اربعین شهدای 17 شهریور تهران و سالگرد شهادت منتشر کردند. در این اعلامیه با تأکید بر نظر امام که «شاه باید برود»، بحران‌هایی که به دامن شاه افتاده مورد بررسی قرار گرفته بود و در پی «شعار آشتی ملی» دولت اعلام شده بود: «هیچ عاملی جز کشتار 17 شهریور نمی‌توانست این چنین سریع و کارساز، مشت فریب و تزویر و خیانت شاه و مهره‌هایش را باز کند و ماهیت اصلی آنان را به مردم نشان دهد...» 🔸صبح و عصر امروز هیچ روزنامه‌ای در انتشار نیافت. 🔹9 نفر از روحانیان مشهد از جمله آقایان ، و تلگرافی خطاب به امام به مناسبت سالگرد درگذشت سیدمصطفی خمینی ارسال کردند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص 155-161 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تنظیم و چاپ سلسله درس‌‌های ولایت‌فقیه توسط حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و همراهان 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/112 🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريع‌تر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه بيش‌تر دست به كار مى‏شديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مى‏گرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث حكومت اسلامى و دسته‏اى را مسئول امور چاپ قرار داديم. 🔸نگارنده (1) نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار به‌سرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس‏ بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درس‏هاى بعدى نيز، به ترتيب و به‌سرعت از چاپ در آمد. 🔹مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسى‏زبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند. 🔸همزمان با چاپ و نشر جزوه‏هاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبه‏رو بوديم؛ بيش از هفته‏اى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمه‏اى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوه‏هاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر یک با مقدمه‏اى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد. 🔹در مقدمه هر يک از جزوه‏هاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهره امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزه او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفته‏ها و نوشته‏هاى امام درباره فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد. 🔸لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزه امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مى‏شد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مى‏گرفت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص731-730) 1. نگارنده کتاب «نهضت امام خمینی»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رژیم پهلوی و برپایی جشن بر خرابه‌های مملکت 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/1 🔸رژیم شاه در شرایطی به جشن 2500 ساله با آن هزینه سنگین و کمرشکن پرداخت که ایران در عقب ماندگی و فقر و بد بختی به سر می برد./شاید در منطقه ایران عقب مانده ترین کشور بود. 🇮🇷 @IRANeMOASER
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥خیال خام شاه 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/2 🔸شاه فکر میکرد با این جشن‌ها بتواند مردم رو متوجه خود کند و موقعیتی برای خود کسب کند./بازخوانی گزارش روزنامه اطلاعات در تاریخ 8 اسفند 1350 از اوضاع اسفناک محله جوادیه تهران... 🇮🇷 @IRANeMOASER
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جشن فقر! 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/3 🔸گزارش روزنامه‌های زمان پهلوی از نبود امکانات اولیه بهداشتی و معیشتی در نقاط مختلف تهران؛ در دوران برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢جشن‌های 2500 ساله و تلاش رژیم برای ایجاد انتظار مصنوعی 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/4 🔹خبر و انديشه برگزارى اين جشن در سال 1337 براى نخستين بار از سوى روزنامه‏ها و مطبوعات ايران اعلام شد و هنگام برگزارى آن را سال 1340 دانستند. پيش از پايان سال 1339 در اطلاعيه خود، زمان برگزارى اين جشن را در سال 1342 اعلام كرد؛ ليكن در تاريخ يادشده نيز اين جشن برگزار نشد. جواد بوشهرى، رئيس شوراى مركزى جشن در تاريخ 1343.1.25در مصاحبه‏اى اعلام كرد كه اين جشن در آبان ماه سال 1344، مقارن با جشن تاجگذارى برگزار مى‏شود. 🔸ديرى نپاييد كه وزارت دربار در اطلاعيه ديگرى آورد كه نظر به اهميت موضوع و ضرورت برگزارى جشن به ترتيبى كه در خور تاريخ كهن‏سال و پرافتخار شاهنشاهى ايران باشد به فرمان ، تاريخ برگزارى آن رسماً به آبان ماه سال 1346 موكول گرديد و سرانجام در تاريخ 1346.5.26 بار ديگر وزارت دربار در اطلاعيه‏اى اعلام كرد: 🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر، جشن‏هاى بيست و پنجمين سده شاهنشاهى ايران به مدت هشت روز از تاريخ 20 مهر ماه 1350 برگزار خواهد شد! 🔸اين جابه‏جايى پياپى و عقب‏انداختن موسم برگزارى جشن، از سويى در راه پديد آوردن آمادگى ذهنى و انديشه‏اى در ملت ايران براى پذيرش و نشان دادن جنب و جوش و شوق و شور در راه برپايى آن بود و به گمان سياستگذاران رژيم شاه، پديد آوردن چشم‏انتظارى! براى مردم درباره راه انداختن جشن‏هاى دوهزار و پانصدمين سال، مايه شگفتى و دلبستگى آنان به جشن‏هاى يادشده خواهد شد! و از سوى ديگر، اين عقب انداختن‏ها و امروز و فرداكردن‏ها، نمايانگر برنامه گسترده و دامنه‏دار رژيم شاه براى برگزارى آن بود و چون برنامه‏هاى پيش‏بينى‏شده تا هنگام تعيين‏شده بدرستى انجام نمى‏گرفت و شرايط لازم به دست نمى‏آمد، ناگزير مى‏شدند كه مراسم را عقب اندازند. 🔹آنچه اين ديدگاه را (كه انديشه و انگيزه ويژه‏اى در برپايى جشن‏هاى دوهزار و پانصدمين سال در كار بوده است) تأييد مى‏كند، تشكيل شوراى مركزى جشن از سال 1339 و ثبت اساسنامه‏اى براى اين شورا مى‏باشد. 🔸در اين‏باره در گزارشى آمده است: 🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر از نيمه دوم سال 1339 شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران به منظور برگزارى مراسم جشن 2500 سال شاهنشاهى تشكيل يافت. 🔸اساسنامه شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران تهيه و در تاريخ 39.12.28 به ثبت رسيد. آيين‏نامه طرز تشكيل و وظايف شوراها در آبان ماه 1340 به كليه استاندارى‏ها، فرماندارى‏هاى كل، فرماندارى‏هاى مستقل، ساير فرماندارى‏ها، بخشدارى‏ها، ادارات آموزش و پرورش و ساير وزارتخانه‏ها و سازمان‏هايى كه به نحوى از انحا در برگزارى جشن ملى سهمى دارند فرستاده شد. شوراى جشن شاهنشاهى از نيمه دوم سال 1340 بتدريج در سراسر كشور تشكيل شد و كميته جشن شاهنشاهى ايران تاكنون در 22 كشور جهان، به رياست عاليه شخص اول هر كشور تشكيل گرديد...‏. (نهضت امام خمینی، ج3، صص781-780) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢انگیزه رژیم پهلوی از برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله 📍سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/5 🔹انگيزه و انديشه نهان و آشكار برگزاركنندگان و كارگردانان جشن يادشده در «شرح وظايف شوراى مركزى جشن» تا پايه‏اى خود را نمايان ساخته است و با نگاهى گذرا به آن، مى‏توان دريافت كه شاه با راه انداختن اين برنامه، بر آن بوده است: 🔸1. حركتى را كه از سوى از دوران آغاز شده بود تا با شاه‏بازى، «زرتشتى‏نمايى»، باستان‏گرايى و انديشه تنگ‏نظرانه ناسيوناليستى كار اسلام را بسازند ـ و نتوانستند ـ او با بيرون كشيدن و از دل گور و باليدن به استخوان پوسيده شاهان خون‏آشام، دامن زدن به تعصبات قومى و نژادى، رواج ايدئولوژى شاهنشاهى و... آن حركت استعمارى و واپس‏گرايانه را به بار نشاند!... 🔹2. شاه‏بازى، طاغوت‏مآبى، خودكامگى‏ها و نابكارى‏هاى دوران باستان را با مجد و شكوه بنماياند و از ‏آشام و جنايت‏پيشه آن دوران الگو بسازد تا بتواند رفتار وحشيانه، نابخردانه و طاغوت‏مآبانه خود را در ديد ملت آگاه و فروهيده ايران درست، باارزش، درخورپذيرش و شكوهمند وانمود كند و بدين‏گونه از بدبينى و پشت كردن توده‏ها به شاه و رژيم شاهنشاهى پيشگيرى كند و از آنجا كه كوروش با اسير در زندان ‏النصر خوش‏رفتارى كرده و زمينه رهايى آنان را فراهم آورده بود، بى‏ترديد اگر او براى مردم امروز ايران الگو مى‏شد، ارتباط خائنانه شاه با صهيونيست‏ها و بازگذاشتن دست اشغالگران فلسطين در همه شئون سياسى، اقتصادى و فرهنگى ايران، نه تنها شرم‏آور و خيانت‏بار شمرده نمى‏شد بلكه پسنديده و در خور ستايش نيز بود! از اين رو سياستگذاران و كارگردانان جشن‏هاى يادشده، يكباره بيش از 150 سال از تاريخ ايران را كه به دوران سلسله مادها مربوط مى‏شد ناديده گرفتند و كوروش را به عنوان بنيانگذار «شاهنشاهى ايران» وانمود كردند... 🔸3. خودنمايى و برترى‏جويى از ديگر انگيزه‏هاى شاه براى برگزارى جشن يادشده بود. شاه در برابر هماوردان سرشناس و با شخصيتى كه از پايگاه مردمى فراوانى برخوردار بودند، مانند ‏عبدالناصر، ، ، و... سخت خود را ناتوان و ناچيز مى‏ديد و هيچ امتيازى نداشت تا در برابر آنان به خود ببالد. او ديرزمانى بود كه تلاش داشت تا اين «عقده حقارت» خود را به گونه‏اى جبران كند، رفرم «انقلاب سفيد» و ناميدن خود به عنوان رهبر اين انقلاب و به يدك كشيدن عنوان «آريامهر» و... نتوانست شخصيتى جهانى براى او بيافريند و محبوبيت مردمى براى او به ارمغان آورد. 🔹شاه در پى ساليان درازى سرخوردگى و درماندگى بر اين اميد بود كه با گره زدن رژيم خود به كوروش و داريوش و راه انداختن جشن‏هاى دو هزار و پانصدمين سال شاهنشاهى، خود را در برابر ديد جهانيان به شكل فرعونى بى‏مانند و امپراتورى مقتدر و بى‏همتا به نمايش گذارد و براى خود اعتبارى به دست آورد. 🔸اين واقعيت در نوشته برخى از عناصر وابسته به رژيم شاه چنين بازگو شده است: 🔹 ... از اوايل دهه 1960 (1339) اين فكر بر سر شاه افتاده بود كه براى تثبيت پيوندش با سلاطين قبل از اسلام، به برگزارى مراسم پر زرق و برقى نياز دارد و بعد هم كه در تدارک جشن‏هاى 2500 ساله در برآمد، احساس مى‏كرد كه با اجراى اين مراسم خواهد توانست تداوم شاهنشاهى در طول تاريخ ايران را به نظر سران دنيا برساند و به تمام پادشاهان، رؤساى جمهور و حكام جهان ـ كه توالى نوع حكومت امروزشان هرگز به دوران باستان نمى‏رسيد ـ ثابت كند كه پس از 2500 سال محمدرضا پهلوى وارث برحق كوروش، بنيانگذار شاهنشاهى ايران است...‏. 🔸4. به نمايش گذاشتن افسانه «جزيره ثبات» ايران و انگيختن سرمايه‏داران و سياستمداران بيگانه به سرمايه‏گذارى در ايران و گماشتن شاه در خليج‏فارس به عنوان ژاندارم منطقه و سرازير كردن سلاح‏هاى سنگين و پيشرفته به سوى ايران 🔹5. سرگرم كردن توده‏هاى نادار و ستمديده كه جانشان از بيكارى، تهيدستى و گرسنگى به لب رسيده بود و بازداشتن آنان از انديشيدن پيرامون عوامل بدبختى و بى‏نصيبى خويش و عقب‏ماندگى كشور 🔸6. رواج دادن فساد و فحشا و بى‏بند و بارى 🔹7. برجسته نشان دادن نقش شاهان در تاريخ ايران و قداست بخشيدن به آنان 🔸8. درخشان نماياندن دوران تاريک پيش از اسلام و ايران باستان 🔹انگيزه ريشه‏اى و نخستين رژيم شاه از برگزارى جشن دوهزار و پانصدمين سال «شاهنشاهى»...جهشى در راه اسلام‏زدايى و رواج دادن انديشه ... ناسيوناليستى و زنده‏كردن ايدئولوژى واپس‏گرايانه ايران باستان بود ...(نهضت امام خمینی، 787-782) 🇮🇷 @IRANeMOASER