بسم الله الرحمن الرحیم
هدف اسلام از جنگ چیست؟
#هدف_اسلام از #جنگ، برداشتن موانع به جهت اعتلای #اسلام و #دفاع از #مفاهیم_اسلامی و #ارزش_های_اخلاقی است که #دشمنان_دین قصد #تعطیل و جلوگیری آنها را دارند.
اگر ما به #وقایع_تاریخی به طور #عمیق مراجعه کنیم پی میبریم که تمام معرکههایی که در #اسلام اتفاق افتاده همگی جنبه دفاعی داشته و #هدف از تشکیل آنها جلوگیری از دشمنی واقعی یا محتمل الوقوع بوده است؛ خصوصاً #جنگهایی که در #صدر_اسلام و در عصر حیات #پیامبر_اکرم_(صلی الله علیه وآله) اتفاق افتاده است. اینک به بررسی #انگیزهها و #اهداف_جنگ ها، آن گونه که در #قرآن و #روایات آمده میپردازیم.
برای ادامه مطلب با ما همراه باشید
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
راستی هدف از جنگ چیست؟
#اهداف_جنگها را میتوان در چند جهت خلاصه کرد:
#۱ – دفع دشمنان
خداوند سبحان میفرماید: #{ وَقاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یقاتِلُونَکُمْ وَلا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ الْمُعْتَدِینَ ؛ [۱] «و در راه خدا، با کسانی که با شما میجنگند، نبرد کنید، و از حدّ تجاوز نکنید که خدا تعدّی کنندگان را دوست ندارد. »
#نتیجه این که #قتال در #اسلام، همان #دفاعی است که به سبب آن، #حقوق_مشروع انسانها #محفوظ میماند، و #دفاع #ذاتاً #محدود است ولی نهی از #تعدّی، #مطلق میباشد، و لذا کسی که درصدد #جنگ و #جهاد دفاعی است باید #شروطی را #مراعات نماید مثل این که قبل از #دعوت_به_حقّ، #جنگ نکند. و او شروع کننده به آن نباشد. و زنان و فرزندان را به #قتل نرساند و به دنبال #دشمن تا آخر نرود…. [۲]
در آیه دیگر میخوانیم: #{ أُذِنَ لِلَّذِینَ یقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ * الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یقُولُوا رَبُّنَا اللَّه… }؛ [۳] «به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است، چرا که مورد ستم قرار گرفته اند و خدا بر یاری آنها تواناست. همانها که از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز این که میگفتند: پروردگار ما خدای یکتاست! »
۲ – #دفاع از #مستضعفان و #یاری_مظلومان
خداوند متعال میفرماید: #{ وَما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیهِ الظّالِمِ أَهْلُها وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیاً وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیراً}؛ [۴] «چرا در راه خدا، و[ در راه مردان و زنان و کودکانی که [به دست #ستمگران #تضعیف شده اند، #پیکار نمی کنید؟! همان افراد [ستمدیده ای که میگویند: پروردگارا! ما را از این شهر [مکه که اهلش ستمگرند، بیرون ببر، و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده. و از جانب خود یار و یاوری برای ما تعیین فرما. »
و نیز میفرماید: #{… وَالَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یهاجِرُوا ما لَکُمْ مِنْ وَلایتِهِمْ مِنْ شَی ءٍ حَتّی یهاجِرُوا وَإِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیکُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلی قَوْمٍ بَینَکُمْ وَبَینَهُمْ مِیثاقٌ وَاللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ}؛ [۵] «و آنها که ایمان آوردند و مهاجرت نکردند، هیچ گونه #ولایت [= دوستی و تعهدی در برابر آنها ندارید تا #هجرت کنند، و[ آن ها] اگر در [حفظ ]#دین [خود] از شما یاری طلبند بر شماست که آنها را یاری کنید، جز بر ضدّ گروهی که میان شما و آن ها، #پیمان [ترک #مخاصمه است و خداوند به آنچه عمل میکنید، بیناست. »
#۳–جنگ با #پیمان_شکنان
خداوند متعال میفرماید: { أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَکَثُوا أَیمانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَؤُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ}؛ [۶] «آیا با گروهی که #پیمانهای خود را #شکستند و #تصمیم به #اخراج_پیامبر گرفتند، #پیکار نمی کنید؟! در حالی که آنها نخستین بار #[پیکار با شما را ]آغاز کردند. »
در این که #مقصود از قومی که #پیمان_شکن بودند کیست، اختلاف است:
برخی میگویند: #مقصود از آنان #یهودند که در #جنگ_احزاب #پیمان_شکنی کرده
و #قصد کردند که #پیامبرصلی الله علیه وآله را از مدینه خارج کنند، آن گونه که #مشرکان او را از #مکه #اخراج نمودند.
و برخی نیز معتقدند که اینان #مشرکان #قریش و #اهالی_مکه بودند که ابتدا به #نقض_پیمان کردند… [۷]
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
اشنای غریبه:
#۴ – پیشگیری از #فتنه
خداوند متعال میفرماید: { وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیکُونَ الدِّینُ للَّهِ ِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَی الظّالِمِینَ ؛ [۸] «و با آنها #پیکار کنید تا #فتنه [و #بت_پرستی، و #سلب_آزادی از مردم باقی نماند، و #دین، مخصوص خدا گردد، پس اگر [از روش نادرست خود ]دست برداشتند، [مزاحم آنها نشوید؛ زیرا] #تعدّی جز بر #ستمکاران روا نیست. »
و نیز میفرماید: { وَإِمّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَهً فَانْبِذْ إِلَیهِمْ عَلی سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ الْخائِنِینَ ؛ [۹] «و هر گاه [با ظهور نشانههایی از خیانت گروهی بیم داشته باشی [که #عهد خود را شکسته، #حمله غافلگیرانه کنند] به طور
#عادلانه به آنها اعلام کن که #پیمانشان لغو شده است؛ زیرا خداوند، #خائنان را دوست نمی دارد. »
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
دلائل علمی طهارت خاک
۱_#خاک به عنوان مهمترین #ماده_ضد_عفونی_کننده، دارای #باکتریهای فراوانی است #(آنتی_بیوتیکها را میتواند از #خاک درست کرد) #باکتریها باعث نابود شدن #میکروبها و #متلاشی شدن #کانون #عفونتها میشود، و این #خاک بر اساس فرموده #قرآن_کریم، #خاک های #سطحی است که بیشتر با #آفتاب و #هوا در ارتباط است: #فتیمّموا_صعیدا_طیّبا (نساء:۴۳_مائده:۶ ) در این #آیه_شریفه #صعید از #صعود گرفته شده و اشاره به آن دارد که بهتر است بر #خاک_های بالای #سطح_زمین #تیمم شود زیرا همانطور که گفته شد #خاک_های سطحی که در #معرض_هوا و #آفتاب است مملو از #باکتری_های_میکروب_کش است؛ با این همه #انسان_عاقل می داند با چه #خاکی #طهارت کند.
۲- این عمل یعنی #طهارت با #خاک، از #لحاظ #روانشناسی نیز #موثر است. بدین شکل که باعث میشود #وسواس نسبت به #خاک_آلوده شدن کم کم از بین برود. البته باید همراه با این کار، #تفکر در آن کند که: چه #پیامدهای دارد، آنگاه است که فرد پی میبرد #وسواس به #خاک_آلود_شدن #احمقانه است.
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
بسم الله الرحمن الرحیم
طهارت با خاک
این کار در مواجهه اول ممکن است در #ذهن برخی ها،کاری نه تنها #بیهوده بلکه #مضر باشد، زیرا مسلم است شخصی که #بدن یا لباسش #خاکی شود با این فکر که #آلوده شده آن را #پاک میکند؛ خیلی ها #دوست_ندارند #لباسشان #خاکی شود البته گاهی این #فکر درست است اما در بسیاری از موارد این #فکر #اشتباه است، یا به خاطر #جهل است و یا #عارضهای #روانی(وسواس)، اما در نگاه #شریعت_اسلام و #علم_روز گاه، با وجود شرایطی #خاک ، #پاک_کننده #بدن و #روح می شود.
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
.
دلائل معنوی طهارت با خاک
۱-بنا به مضمون فرموده #حضرت_امام_خمینی (ره) #طهور بودن #خاک برای آن است که #تفکر کنی در #ذات خود و #معرفت پیدا کنی که #خالقت کیست و از چه تو را #آفریده و برای چه #آفرید، پس #خاضع او شوی و #تکبر را از سر بگذاری چرا که #خاک #اصل در #ذلت و #مسکنت است #(اسرار_الصلاه_ص: ۴۲).
۲- #طهارت با #خاک باعث #نورانیت نیز می شود زیرا همانطور که #حدثها(کار ها)در ایجاد #ظلمت در #انسان متفاوتند، چیزهای که #ظلمت را برطرف می کنند هم متفاوتند و یکی از آنها تیمم است
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
بسم الله الرحمن الرحیم
چگونگی حیات پس از مرگ
در #چگونگی #حیات بعد از #مرگ_انسان، #نظرات مختلفی وجود دارد که نگارنده #قصد پرداختن به آن ها را دارد.
#۱_معاد روحانی
برخی از #فلاسفه به خصوص #فیلسوفان_مشائی معتقدند چون #انسان دارای #عقل و #نفس هست و #عقل و #نفس از #مجردات هستند و این #نفس_مجرد، #حرکت می کند به سوی #مبدأ_خودش و #جسم_انسان هم در زیر #خاک می پوسد پس #معاد، #روحانی است. (حسینی طهرانی، محمد حسین،معاد شناسی، ج۶، ص ۵۷)
#معتقدان به این #عقیده بر آن هستند که #روح از #بدن #جدا_شده و در #عالم_ارواح باقی میماند، آن ها #معتقد هستند همانگونه که #جوجه برای مدتی نیاز دارد درون #پوست #تخم_مرغ زندگی کند، دیگر هرگز به آن باز نمی گردد، پس #روح نسبت به #معادش نیز اینچنین است. بنابراین تمام #پاداش ها و #کیفرها پس از #مرگ همه جنبه ی #روحانی دارند.(#مکارم_شیرازی؛ناصر، معاد و جهان پس از مرگ، ص ۳۳۰)
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
معاد جسمانی مردود است
#اولا :با #دلائل_فلسفی #حسی و #تجربی #تجرد_روح سازگار نیست.
#ثانیا : با این #اعتقاد مسائل #عالم_قبر و #برزخ حل نمی شود.
#ثالثا : با بعضی از #آیات و #روایات سازگار نیست.
#۴_جسمانی و روحانی
دیدگاه مشهور بین #محققین و #فلاسفه #اعتقاد به #دو_نوع #معاد، یعنی #جسمانی و #روحانی است.
حاصل این نظریه:
چون انسان از# دو_رکن به نام « #بدن_عنصری» و «#نفس_مجرد» #تکوین یافته، بعد از #مرگ #روح به دلیل #تجردش باقی مانده و #حضور_عینی او مشکلی ندارد، اما #بدن هر چند تغییرات مختلفی کرده است، چون #خداوند #قادر به #بازسازی #بدن دنیایی او به همان #شکل_اولیه است ، بازگشت #بدن و #تعلق #روح به آن مشکلی ندارد.(پاسخی به شبهات کلامی، دفتر ۵، ص ۱۴۵)
ادامه دارد...
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
بسم الله الرحمن الرحیم
اهمیت #حق_الناس در رفتار #علما دین
آیت الله نجابت : وقتی که بنده مشرف
شدم خدمت اقای قاضی فرمودند: هر #حقی که هرکس بر گردنت تو دارد باید #ادا کنی . خدمت ایشان عرض کردم : مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس #طلبگی می خواندند یکی از انها خوب درس نمی خواند بنده ایشان را #تنبیه کردم . #اذن (اجازه) از #ولی او هم داشتم در #تربیت . در ضمن این جا هم نیست که از او طلب #رضایت کنم .
اقای قاضی فرموندند: هیچ راهی نداری باید پیدایش کنی . گفتم آدرس ندارم گفتند باید پیدا کنی . اقای قاضی فرمودند : هر #حقی که بر گردنت باشد تا ادا نکنی #باب_روحانیت ، #باب_قرب ، #باب_معرفت باز شدنی نیست . یعنی اینها همه مال حضرت #احدیت (خداوند متعال) است . و #حضرت_احدیت #رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است .
🔸منبع : کتاب عطش ص ۳۱۰
سایت مقاله
www.ir-sl.ir
واحدرسانه ایران اسلامی
resaneh.ir-sl.ir
#کانال _ایران_اسلامی
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
چیستی عبادت🤲
#تعریف_عبادت به صورت #منطقی که #جامع_افراد و #مانع_اغیار باشد، امکانپذیر خواهد بود. لذا #عبادت را میتوان به یکی از سه صورت ذیل تعریف نمود:
#تعریف_اول: #عبادت؛ #خضوع و #کُرنشی است که از #اعتقاد به #الوهیت_معبود #سرچشمه گرفته باشد. چنانچه گفتار یا رفتاری ناشی از این #اعتقاد نباشد، #عبادت محسوب نمی شود.
««ادامه دارد....»»
🌹با ما همراه باشید🌹
««سایت مقاله»»
www.ir-sl.ir
««واحدرسانه ایران اسلامی»»
resaneh.ir-sl.ir
««#کانال _ایران_اسلامی»»
@iranslamei1357
eitaa.com/iranslamei1357