فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایتی قابل تأمل درباره توقیف کنندههای افراطی فیلم برزخیها/ از مخملباف تا موسوی و خاتمی و..
🔹شانزدهمین جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت با پخش مستند «برزخیها» یکی از شلوغترین سانسهای خود را در طی برگزاری تجربه کرد.
وایپ
🎥روایتی قابل تأمل درباره توقیف کنندههای افراطی فیلم برزخیها/ از مخملباف تا موسوی و خاتمی و.. 🔹شان
🔹«برزخیها» اولین فیلم توقیف شده سینمای پس از انقلاب است که منجر به خانهنشین و یا مهاجرت هنرمندان تواب قبل از انقلاب شد. «عارف افشار» در این مستند به سراغ اشخاص هنری و مسئولین آن دوره رفته تا علت این امر را بیابد.
🔹در این مستند نظر صریح «امام خمینی ره»، «آقای خامنهای» رئیس جمهور وقت و «شهید بهشتی ره» راجع به ادامه فعالیت هنرمندان تواب و اصل سینما بیان میشود. همچنین نظر «موافق» آقای خامنهای و شهید بهشتی نیز راجع به فیلم صریحا بازگو میشود. با این حال گروهی افراطی که زورشان میچربد فیلم را از پرده سینما پایین میکشند و اتفاقات بعد از آن را رقم میزنند.
🔹در برزخیها به صراحت از «محسن مخملباف»، «میرحسین موسوی»، «سید محمد خاتمی» و.. به عنوان عوامل توقیف فیلم و دفع هنرمندانی از قبیل «محمدعلی فردین»، «ایرج قادری»، «سعید راد» «ناصر ملکمطیعی» و... به اذعان مصاحبه کنندکان نام برده میشود. همچنین نام افرادی مثل محمد بهشتی که از «همیشه مسئولین» نیز بودند در کنار خاتمی ذکر میشود.
افرادی که این مستند مدعیست لطمات جبرانناپذیری به عرصه هنری و این هنرمندان وارد کردند و در آخرت باید جوابگو باشند!
🔹این مستند برای عدهای غیرقابل باور است و بسیاری را به فکر وادار خواهد کرد اما از طرف دیگر نیز باید مراقب آسیبهای احتمالی آن در شرایط کنونی بود! به نظر میرسد محتوای فیلم برای افرادی شائبه ایجاد کند و برهه فعلی را متشابه با آن دوره فرض کنند و از مدیران فعلی نیز انتظار عبرتاندوزی از رفتار افراطیهای آن دوره داشته باشند.
🔹اما باید توجه داشت که رویکرد و حتی عملکرد اشخاصی مثل فردین به اذعان این مستند، بسیار متفاوتتر از برخی سلبریتیهای حال حاضر است. محمدعلی فردین و سایر هنرمندان بدلیل «اثبات همراهی» خود با انقلاب اسلامی ایران حاضر شدند در فیلم برزخیها با دستمزدی بسیار پایینتر از عرف خود بازی کنند. بنابراین این افراد در عمل و به نقل از افراد شاخص آن دوره در اظهار زبانی نیز همراه انقلاب شدند.
🔹شخصی مانند فردین تا پایان عمر کشور را ترک نکرد و در ایران وفات یافت. «مهدی کلهر» معاون سازمان سینمایی آن دوره خاطره نذر قربانی گوسفند برای ائمه و رهایی از دام زنایی که «اشرف پهلوی» برای فردین پهن کرده بود را بازگو میکند و از گرایشات دینی این افراد سخن میگوید.
🔹اما سلبریتیای که در شرایط امروز کشور به واسطه عملکردش در خون انسانی دیگر شریک شده، مدام در طبل دشمنی میکوبد و سرانجامش ترک وطن و وطن فروشی است و به هیچ صراطی جز دشمنی مستقیم نیست، قاعدتا استحقاق ارفاق و سوءاستفاده بیشتر را ندارد و برای ممانعت از آسیبهای بیشتر این افراد لزوم برخورد و مجازات بدیهیست.
🔹بنابراین مدیران نباید «سادهلوحانه» با حقایق ادعایی این مستند روبرو شده و اثر سطحی از آن بپذیرند چه بسا که روزی هم مستند آنان ساخته شود و به دلیل سوءمدیریت، به آنها نیز حواله آخرت داده شود...
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ صحبتهای صریح، جسورانه و صادقانه محمد خزایی در مراسم اختتامیه جشنواره حقیقت
محمد خزایی؛ رئیس سازمان سینمایی امشب در مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت تعارفات را کنار گذاشت و مواضع شفاف خود نسبت به سلبریتیهای ضد انقلاب، خانه سینما و تمام هنرمندانی که از خط قرمزها عبور کردند را اعلام کرد.
خزایی از مسئولان انگشت شماری است که در شرایط کنونی با ایجاد مرزبندی، مواضع شفاف خود را در دفاع از نظام و رهبر انقلاب بیان کرد. در حالیکه وجود دارند بسیاری از مدیران و مسئولانی که نگران دنبالکنندههای مجازی و حقیقی خود هستند....
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🔔اعلام اسامی برندگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
برای مطالعه برگزیدگان جشنواره سینما حقیقت، اظهارات مسئولان و هنرمندان و حواشی پیرامون مراسم اختتامیه جشنواره به نشانی زیر مراجعه فرمایید.
http://roubesh.ir/post/388/festival16
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
♦️نوشتههای التقاطی
ضدانقلاب بودن
ارتباط با ساواک
گروه مسلح داشتن
و....
اتهاماتی که در دهه شصت به پرفروشترین نویسنده بخش مجازی نمایشگاه امسال زدند!!
❓چگونه این اتهامات جلوی این اقبال را نگرفت!
❓براستی با این اقبال عمومی چرا معبری از معابر شهرها به نام ایشان نیست و چرا قبرشان، نشانی آشکار برای یافتن راحتتر توسط مشتاقانشان ندارد؟!
❗️شاید اتهامات در این بیتوجهی نقش داشته است
«زندگی پس از مرگم» مستندی است که بخشی از زندگی استاد صفائی حائری را به تصویر میکشد.
متن کامل را در آدرس زیر مطالعه کنید:
http://roubesh.ir/post/394/safaeihaeri
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🎥پیشنهادی به مدیران سینما حقیقت/تصویر ایران در جشنواره شانزدهم
❓آیا فیلمهای شانزدهمین جشنواره حقیقت نیز مانند دورههای گذشته بود؟
❓سهم فیلمهای تلخ و ناامید کننده در این دوره از جشنواره چقدر بود؟
❓تکلیف فیلمهایی که نوک پیکان انتقاد و هجمه و حمله آنها به سوی مدیران و حاکمیت است، چیست؟ آیا باید مردم این فیلمها را ببینند و غصه بخورند و ناامید شوند یا مدیران؟؟
❓در شرایط فعلی جشنوارهها که فضای تلخ و یأس آلود غلبه دارد چه تدبیری باید اندیشید؟
❓آیا مجزا کردن بخش شهید آوینی در جشنواره و تفکیک موضوعی فیلمها کار صحیحی است؟
🔔پاسخ به این سوالات و مطالب بیشتر را در پیوند زیر مطالعه کنید👇👇
http://roubesh.ir/post/414/haghighat-festival
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎭جشنواره تئاتر فجر علیرغم تلاش ضد انقلاب در حال برگزاری است...
🔺کوروش زارعی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفته بود: برخی همکاران به من می گفتند بخاطر اتفاقات اخیر در جشنواره حضور پیدا نکنیم!
🔺در این مدت تعدادی از افراد فعال در حوزه تئاتر در واکنش به ناآرامیهای اخیر اعلام کردند که در جشنواره شرکت نخواهند کرد و سایرین را نیز تشویق به تحریم جشنواره کردند. رسانههای ضد انقلاب نیز با انتشار این اخبار و تهدید و تشویق دیگران برای عدم برگزاری این رویداد، تلاش بسیاری کردند.
🔹با این حال تهدید و تطمیعها بیفایده بود و جشنواره به دبیری کورش زارعی کار خود را آغاز کرد.
مراسم افتتاحیه برخلاف ادعای رسانههای ضد انقلاب بسیار پرشور برگزار شد؛ هم به لحاظ تعداد افراد حاضر در تالار وحدت و هم به لحاظ شور و نشاط بالای بخش دریافت جوایز در چند بخش مسابقه اجراهای رادیویی و...
🔔کلیت برگزاری جشنواره و مراسم افتتاحیه و صحبتهای مدیران درباره تئاتر و... خوب بود. حال باید دید محتوای نمایشها تا چه حد با صحبتها همخوانی دارد..
اجراهای بخش صحنهای و بینالملل چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر از دیشب آغاز شده و تا یازدهم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
برگزیدگان بخش رادیویی و...👇
http://roubesh.ir/1401/11/02
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🎭جدال با خود برای «من»
❓«من» کیست و چیست، آیا وجود دارد یا ندارد؟ اگر وجود دارد چیست، خاستگاهش کجاست، تعریفش چیست، اگر وجود ندارد پس من کیستم؟!
آیا «منِ» هر انسان هیچ است، پوچ است، روح است، ذهن است و یا جسم و...است؟!
🔹این سوالات، چالش ذهنی یک دانشجوی فلسفه با خود برای فهمیدنِ وجود یا عدم وجود و چیستی «من» در نمایش «که» است.
🔹نمایش «که» به کارگردانی «بهمن علاقبندان» در چهل و یکمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در تالار حافظ اجرا شد.
وجه تمایز این نمایش با بسیاری از نمایشهای دیگر، بهویژه با موضوعات فلسفی، نویسندگی کار است که کارگردان، «نویسنده آن» است و به کار صرفا ترجمهای، وارداتی و کپیبرداری اکتفا نکرده است.
⛔️ترجمه آثار عمدتا غربی، آفتی است که دامنگیر نمایشها بوده و آسیبهای بسیاری را بر عرصه تئاتر و مهمتر از آن در فرهنگ کشور برجای گذاشته است.
🔹شک و تردیدهای دانشجوی داستان که سالها قبل یک حقیقت را شهود کرده با جدال فکری و نظری با ابوعلی سینا و گرگیاسِ پوچانگار یونانی و پاسکال خاتمه مییابد. او درمییابد که با فلسفه نمیتواند درگیریهای ذهنی خود برای کشف حقیقت را حل کند و راهحل آن، تمرکز روی «منِ» خودآگاه و پاک کردن غبارهای درونیاش است.
🔔تولید بومی اثری همچون «که» در عرصه تئاتر نشان میدهد که هنرمندان توان تولید مفاهیم بلند، معناگرا و ژرف را در این عرصه دارند به شرط آنکه خلاقیت و ایدههای زاییده تفکر خود را بروز دهند و البته مسئولان باسواد و دغدغهمند به کاهش ضریب اثر «نفوذ و نفوذیان» خبیث در این عرصه نیز کمک کنند!
📡 روبش/وایپ در پیامرسانها
@irwipe
❓چه خبر از جشنواره تئاتر فجر ؟!
🔺حرف و حدیث، تحریم، تهدید و فشار برای به تعطیلی کشاندن چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سرانجامی نداشت.
🔺 کورش زارعی دبیر این جشنواره توانست در برابر مشکلات زیادی که مخالفین ایجاد کردند، مقاومت کند و تا به این جای کار نمره قابل قبولی بگیرد.
🔺جشنواره شروع موفق و با نشاطی داشت و تغییر رویکردها و تحول فضای تئاتر فجر در چهار روز ابتدای آن غیر قابل انکار است.
🔺نمایشها از فضای کپی و ترجمه آثار غربی فاصله گرفته و نمایشنامهها توسط هنرمندان داخلی نگارش شده، محتواها ارتقاء قابل توجهی داشته و پوشش بازیگران زن تاکنون قابل قبول بوده است...
🔺با وجود انتقادها به محتوا و بعضاً ضعف کارگردانی و حتی بازیگران که در گزارش جداگانهای مطرح خواهد شد، نمایشهایی همچون؛ «آخریننامه»، «بیدر کجایان»، «روز دهم»، «مامور خیابان نود و دو»، «نقطه صفر مرزی»، «که» و.. به عنوان نمایشهای صحنهای اجرا شده در سالنهای مختلف و در چهار روز ابتدایی این رویداد پرنشیب و فراز در مقایسه با دورههای ضدارزشی پیشین جشنواره تئاتر، قابل دفاع هستند.
🔔این دوره از جشنواره پیام مهمی برای تمامی مدیران و هنرمندان موافق و مخالف داشت و آن این بود که برگزاری یک جشنواره ملی بدون حضور «ضد انقلاب» و «باج دادن به یک اقلیت» نیز امکانپذیر است؛ زیرا قاطبه هنرمندان، محترم، قدرشناس و وطندوست هستند.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
هدایت شده از اخبار جهان هنر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر:
امروز اسامی فیلم ها اعلام میشوند.
🔹امیدواریم دبیر جشنواره؛ آقای مجتبی امینی، با برگزاری جلسه نشست رسانهای جشنواره، ابهامات و حرف و حدیثها پیرامون تخلف آییننامهای را شفاف سازی کنند.
🔹همچنین توضیحاتی راجع به ترکیب «هیئت انتخاب» فیلمها و دلایل گزینش هیئت و اعلام دیر هنگام این اسامی ارائه دهند.
🔹آمار و ارقام کمک مالی و یا سایر روش های احتمالی کمک به صاحبان فیلمها برای ارائه نسخه نهایی فیلمهای پذیرفته شده و سازوکار این فرایند نیز از دیگر سوالاتی است که پاسخگویی به آن خالی از لطف نیست.
🔔همگان متوجه اهمیت چهلویکمین دوره جشنواره فیلم فجر هستند و امیدواریم مسئولان جشنواره در این دوره خاص بتوانند به بهترین نحو به لحاظ اجرا و محتوا دوره پیش رو را برگزار کنند و هم چنین با اتخاذ سیاستهای درست، مشکلات حال و آینده سینمای ایران اسلامی را حل کنند.
📡 اخبار جهان هنر👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4051828916Cabecc297b8
🌐roubesh.ir
⛔️بلیط فروخته شده و صندلی خالی!
🔺با وجود استقبال از جشنواره تئاتر فجر، به شکل عجیبی امکان خرید بلیط نمایشها از سایت «گیشه هفت» وجود ندارد! در حالیکه تعدادی از صندلیهای نمایشها هنگام اجرا خالیست! به گونهای که نمیتوان آن را با غیبت چند تماشاگر به هر دلیلی رفع و رجوع کرد.
🔺مشکل تهیه بلیط در این دوره؛ هم دامنگیر مخاطبان عادی بود و هم اصحاب رسانه. مشکلی که شاید در دورههای گذشته نیز وجود داشته اما با وجود شرایط خاص جشنواره این دوره، قابل پذیرش نیست و توقع تدبیر بیشتر و بهتری میرفت.
🔺به عنوان مثال در دو نمایش شب گذشته در «تماشاخانه ایرانشهر» با وجود صندلیهای خالی، امکان خرید بلیط در سامانه گیشه هفت وجود نداشت!
🔺یکی از نمایشها بدلیل متن و محتوای ضعیف و تقریبا بیارزش اهمیت چندانی نداشت اما نمایش «مامور خیابان نود و دو» که حاصل تلاش یک گروه دانشجویی بود ارزش دیده شدن داشت. این نمایش داستان شکلگیری داعش با محوریت «ماموران زن» موساد، متساوا و جریان تعقیب و گریزهای ماموران جبهه مقاومت بود؛ نمایش نامه جذاب آن با وجود ضعف دیالوگها و کیفیت پایین برخی اجراها، قابل توجه بود.
🔺قاطعانه نمیتوان منشأ این مشکل را یکی از دو بخشِ مسئول، یعنی سامانه بلیط فروشیِ معرفی شده و یا روابط عمومی جشنواره اعلام کرد. اما بررسی و پیگیری این موضوع از سوی مسئولان جشنواره ضروریست که مشکل اصلی متوجه کدام بخش است و راه حل اصلاح آن چیست.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🔰اسامی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط مجتبی امینی اعلام شد.
اسامی را در پیوند زیر ببینید👇
http://roubesh.ir/1401/11/06-1
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
❓قسم حضرت عباس یا دم خروس؟!
🔺این متن توضیحات کیومرث پوراحمد کارکردان فیلم «پرونده باز است» در صفحه شخصیاش است.
🔺او گفته جشنواره چند سالیست که برایش اهمیتی ندارد، به خصوص در شرایط خونبار و دردناک امسال! و حضور فیلم در جشنواره تصمیم تهیهکننده آن بوده است!
اما ایشان نگفته که چطور در این شرایطی که برای سالهای اخیر توصیف کرده دل و دماغ فیلم ساختن با بودجه بیت المال را داشته است!
🔺نکته مهمی که پوراحمد به کنایه گفته، حضور «دو سه ارگان خاص» در جشنواره است! که اتفاقا اگر این ارگانها عملکرد درستی داشتند و تعداد بالای فیلمهای جشنواره را میساختند جایی برای آقای پوراحمد در جشنواره فجر انقلاب و بیانیه دادنش نبود!
🔺از قضای همیشگی!! فیلم ایشان نیز با پول این ارگانهای دولتی یعنی؛ بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است!
🔺او سال ۹۸ نیز با فیلم فاجعهی «تیغ و ترمه» در جشنواره حاضر بود
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🔔چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سخنرانی مجتبی امینی؛ دبیر جشنواره آغاز به کار کرد.
فیلم استاد اولین فیلمی بود که پخش شد، و در حال حاضر نشست رسانهای فیلم با حضور بهروز افخمی و عماد حسینی در حال برگزاری است.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«استاد» بیان صرف یک تجاوز به شیوه metoo
🔹فیلم استاد به کارگردانی عماد حسینی چراغ جشنواره چهلویکم فجر را روشن کرد. موضوع این فیلمِ اصطلاحا آپارتمانی تجاوز یک استاد با بازی حسن معجونی به دانشجوی خود است.
🔹موضوعی که نمونه آن را در سالهای اخیر شنیدهایم و حالا یکی از این نمونهها دقیقا با همان مختصات و کمی کسل کننده به تصویر کشیده شده است.
دختری تنها به خانه استاد رفته، نامزدش را کتمان کرده و از تماس با پلیس نیز ممانعت میکند و نگران است دیگران نیز بفهمند!
🔹کارگردان که گلایهمند از سختیهای دریافت پروانه ساخت است در نشست خبری فیلم گفت دنبال دادن پیام و ارایه راهکار نبوده و صرفا به عنوان یک هنرمند فیلمساز یک مسئله را بیان کرده است.
🔹 به نظر میرسد تصویر کردن صرف این ماجرا، عدم پیگیری قانونی و انتقام خودمختار و ترویج آنارشی پیامی که کارگردان نمیخواهد بدهد را، میدهد.
از طرفی حضور تنهای این دختر در خانه استاد صریحا مطرح شده اما دست آخر نامزدش او را بیتقصیر میخواند.
🔹از فیلمی که دست روی موضوع مهمی گذاشته و بهروز افخمی برای ساخت آن سه بار استخاره کرده توقع بیشتری میرفت زیرا بیان صرف این مسئله را بازیگران زن و به ویژه صفحات اینستاگرامی شخصی، گروهی و یا جنبش «metoo»، راست یا دروغ بازگو کردهاند.
🔹به نظر روایت این قصه با این مختصات و شیوه انتقام جویی که به نوعی مبلغِ آنارشی است نه تنها کمکی به این آسیب نمیکند بلکه ممکن است سبب داستانسراییهای دروغین با الهام از اینگونه فیلمها نیز باشد.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/423
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحبتهای حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم سینمایی «شماره ده»
🎥فیلم «شماره ده» و قهرمان معمولی
🔹این فیلم برگرفته از داستان واقعی است که قهرمان آن با یک فرار موفق تاریخی در دوره ده ساله اسارت از اردوگاه «قفص امن» رژیم بعث، جان ۴۲ نفر از اسرای ایرانی را نجات میدهد.
🔹کارگردان فیلم؛ حمید زرگر نژاد و ابراهیم اصغری تهیهکننده است. مجید صالحی نیز نقش این قهرمان را بازی میکند.
زرگر نژاد مراحل نگارش این فیلم را در طول سه سال و با مطالعه کتابها و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس به پایان رسانده است.
🔹فیلم کشش لازم را برای دنبال کردن دارد تا مخاطب سرانجام این فرار پرنشیب و فراز قهرمانی که صدام چهل میلیون دینار برای سر او جایزه تعیین کرده را ببیند.
نقش منافقین و جنایاتشان در زمان جنگ در این فیلم تا حد قابل قبولی بیان شده و جالب آنکه گریم مسئول ارشد آنان در اردوگاه شبیه سعید امامی است.
🔹مطالعه و پژوهش کارگردان روی خاطرات رزمندهها و بیان شرایط تلخ و وحشتناک اسرا در اردوگاهها از نکات مثبتی است که در جلسه نشست عنوان شد. با این حال به تصویر کشیدن صرف تلخیها مانند فیلمهای جنگی جهان نیز کار صحیحی نیست. به خصوص که در نقطه مقابل آن، نحوه مقاومت و ایثار اسرای قهرمان ایرانی آنگونه که باید، بیان نشده است!
🔔مطالعه کامل متن👇
http://roubesh.ir/1401/11/13-2
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🎥آه سرد؛ یک فیلم کوتاهِ کش آمده
🔹دومین روز از چهلویکمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم آه سرد به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق و با تهیه کننده رضا محقق، فرد پر حاشیه این دوره از جشنواره، آغاز شد.
🔹فیلم سینمایی آه سرد در فضایی کوهستانی و برفی ساخته شده که همانند فیلم «برف آخر» مختصات مکانی آن نامعلوم است و حکایت جامعهای را دارد که روابط بین افرادش همچون فضای فیلم سرد است.
🔹فیلم جوانی را روایت کرده که میخواهد از نزدیکترین فرد زندگیاش که بدلیل قتل ناموسی، بر طبق قانون مجازات شده، انتقام بگیرد.
🔹عزیزی صدیق با گذاشتن صحنههای بیمنطق و اضافی در فیلم و همچنین گنجاندن سکانسهایی که بیشتر تزریقی و اضافی به نظر میرسد، زمان فیلم را به استاندارد یک فیلم بلند سینمایی نزدیک کرده است.
🔹موضوعات تکراری مثل مهاجرت و خیانت و...در این فیلم مطرح میشود و تردیدهایی که حول «گذشت و انتقام» از کسی که اطلاعاتی از جزییات جرمِ او نیز در دسترس نیست، هرچند ضعیف، به تصویر کشیده میشود.
🔹فیلمنامه، کارگردانی و حتی تصویربرداری فیلم ضعیف است و به برخی جزییات بازیها و صحنهها نیز دقت نشده است.
🔹 با وجود تکراری بودن شعارهای فیلم، نمایش رنج و پشیمانی فردی که برحسب اطلاعاتِ داده یا نداده شدهی فیلم با تشخیص خود و «برخلاف قانون و شرع» اقدام به قتل کرده....
🔔ادامه مطلب👇
http://roubesh.ir/1401/11/14-2
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🎥 فیلم جنگل پرتغال؛ راهکار اختلاط است!
🔹جنگل پرتغال به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیهکنندگی رسول صدرعاملی از دسته فیلمهایی بود که نیاز به بحث و بررسی کارشناسانه دارد تا از آسیبها و فیلمهای بعدی الهام گرفته از آن، جلوگیری شود.
🔹 داستان فیلم درباره معلمی است که پانزده سال پیش در دوران دانشجویی سبب «آزار جنسی» دختر همکلاسی خود شده است.
🔹او دانشجوی نمایشنامه نویسی دانشگاه تنکابن بوده و به اجبارِ مدیر مدرسه برای گرفتن مدرک تحصیلی خود به دانشگاه مراجعه میکند و در این سفر گذشته او بر ملا میشود.
او را سهراب صدا میزنند و در شناسنامه علی نام دارد. سهراب در سن میانسالی پی به اشتباه خود برده و در فضای مجازی در مخالفت با آزار جنسی و حقوق زنان مقاله مینویسد.
🔹این فیلم چالش خوبی را مطرح میکند اما در ارائه راهحل، نسخهای «روشنفکرمآبانه، سطحی و غلط» میپیچد که معضلات عدیدهای را در سراسر جهان برای انسانهای نامطلع و بیگناه بوجود آورد است.
سهراب در مواجهه با دختری که به آزار جنسی او متهم است دلیل رفتار غلط و ناجوانمردانهاش را «بلد نبودن رفتار با جنس مخالف» بدلیل «تفکیک جنسیتی».....
🔔ادامه مطلب👇👇
http://roubesh.ir/post/504
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🎥پرونده فیلم «پرونده باز است» باز ماند
🔹کیومرث پوراحمد کارگردان فیلم «پرونده باز است» قبل از جشنواره با انتشار پستی درباره جشن بودنِ جشنواره! گفت «جشنواره فجر جشن چند ارگان خاص است» و «با این داغی که بر دل داریم چه جشنی»! و در نشست رسانهای فیلم نیز شرکت نکرد.
🔹آنگونه که از قرائن مشخص است، فیلم؛ پرونده بهنود شجاعی را با کمی تغییرات به تصویر کشیده است. نوجوانی که قبل از رسیدن به سن قانونی مرتکب قتل و در نهایت حکم اعدام وی صادر شد.
🔹ماجرای این نوجوان با پیگیری و وساطت تعدادی از هنرمندان سینما از جمله کیومرث پوراحمد برای توقف حکم اعدام و قصاص بهنود شجاعی سبب خبرساز شدن ماجرا شد. خبرسازی رسانهای مبنی بر جمعآوری پول برای جلب رضایت خانواده مقتول سبب ناراحتی این خانواده شده و آنان از رضایت دادن منصرف شدند.
شجاعی نیز بعد از رسیدن به سن قانونی در سال ۱۳۸۸ اعدام شد.
🔹با این حال تهیهکننده فیلم؛ علی قائم مقامی، با رد این موضوع مدعیست ماجرا مربوط به سال ۱۳۹۰ است و پنجاه درصد قتلهای نوجوانان شبیه به هم است. با این حال غیبت کیومرث پوراحمد به دلیل اعتراض به جشنواره و یا فرار از پاسخ دادن به این سوال سبب باز ماندن پرونده فیلم او شد!
🔹پوراحمد در این فیلم، فرهاد؛ نوجوان قاتل را به گونهای محبوب به تصویر کشیده که قصاص او دل هر انسانی را به درد میآورد و طبیعتا احساس خوبی از قصاص او ندارد. این فیلم و امثال آن اگرچه به درستی تاثیرات ...
ادامه مطلب👇👇
http://roubesh.ir/1401/
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b