✔️ آیت الله قاضی:
محال است انسانی به جز از راه #سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد.
سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم #ابالفضل_العباس علیه السلام است.
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌼🌼🌼🌼
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت4
#آیه200_سوره_آل_عمران
📝 و نيز در آيه ( شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً، وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ، وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسى، أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ) خبر مى دهد از اينكه رفع اختلاف از بين مردم و ايجاد اتحادشان در كلمه، تنها و تنها از راه دعوت به اقامه دين و اتحادشان در دين واحد، تحقق مى يابد، پس تنها دين است كه ضامن اجتماع صالح آنان است.
و آيه نامبرده همين دعوت را (يعنى دعوت انسانهاى اوليه را به اجتماع و اتحاد) به صورت دعوت به اقامه دين و متفرق نشدن مردم در آن پيشنهاد كرده، پس تنها ضامن اجتماع صالح، #دين است.
📝 و اين آيه بطورى كه ملاحظه مى فرمائيد اين دعوت را (يعنى دعوت به اجتماع و اتحاد را) از #حضرت_نوح (ع) حكايت كرده كه قديم ترين انبيای صاحب كتاب و شريعت است و بعد از آن جناب از #حضرت_ابراهيم (ع) و آن گاه از #حضرت_موسى (ع) و سپس از #حضرت_عيسى (ع) حكايت كرده، با اينكه در شريعت نوح و ابراهيم (ع) عدد انگشت شمارى از احكام تشريع شده بود. و از اين چهار پيامبر (كه نام برده شده) حضرت موسى (ع) شريعتى وسيعتر آورده و بطورى كه قرآن كريم خبر مى دهد و از ظاهر انجيل هاى مسيحيان هم بر مى آيد، حضرت عيسى (ع) نيز تابع شريعت آن جناب بوده، (چون شريعت آن جناب بيشتر براى برداشتن امور قدغن و تحليل نمودن آن امور را بوده كه خداى تعالى به عنوان گوشمالى، آنها را بر بنى اسرائيل حرام كرده بود) و شريعت موسى (ع) هم بطورى كه گفته شده، بيش از حدود ششصد حكم نداشته.
📝 پس روشن گرديد كه دعوت به اجتماع، دعوتى مستقل و صريح بوده كه تنها از ناحيه مقام نبوت شروع شده و آغازگر آن #انبياء (ع) بوده اند و آن را در قالب دين به بشر پيشنهاد كرده اند به شهادت اينكه هم قرآن بدان تصريح نموده و هم تاريخ آن را تصديق كرده است كه ان شاء اللَّه بحث تاريخيش مى آيد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی 💚 شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
🌹🌹🌹
#علامه_طباطبائی
❓سوال :
راجع به #علائم_آخر_الزّمان که وارد است «وعند ذلک یتکلّم الرّویبضه». مقصود از رویبضه چیست؟ و منظور از دجّال؟ و کیفیّت احوال یأجوج و مأجوج که بیان شده است؟
✅ پاسخ :
❣در أشراط السّاعه یعنى علامت #قیامت آمده است که در آن وقت رویبضه سخن مى گوید؛ ظاهراً منظور از رویبضه کسانى هستند که در جامعه قرب و منزلت ندارند و بحساب نمى آیند، آنها تکلّم مى کنند. کنایه از اینکه امور مردم را در شئون اجتماعى در دست مى گیرند و ریاست بر مردم مى نمایند.
❣راجع به اصل دجّال یعنى شخص دروغ زن و دروغ پرداز، روایات بسیارى وارد است که قبل از ظهور #حضرت_مهدى ارواحنا فداه خروج مى کند؛ و مردم را گمراه مى نماید؛ و امّا درباره خصوصیّاتش روایاتى وارد است که قابل اعتماد نیست؛ مثل اینکه دجّال شخصى است که به الاغى سوار مى شود و حرکت مى کند؛ و یمیناً و یساراً (= از طرف راست و چپ او) جنّت و نار با او حرکت مى کنند.
در روایات #اهل_تسنّن نیز دجّال آمده است؛ و تولّد دجّال هم روایت شده؛ و حتّى روایت است که به رسول الله خبر دادند و حضرت تشریف بردند و یا او آمد، یک حرفهائى زده شده است که البتّه قابل اعتماد نیست. مثل اینکه مثلا طول الاغش یک فرسخ است؛ الاغ یک فرسخى؟؟
❣و امّا راجع به یأجوج و مأجوج ظاهراً دو دسته از مردم باشند که در سدّ کوه قفقاز واقع شده و آن سدّ شواهدى دارد که #ذو_القرنین بین آنها کشیده است و از حمله به این سرزمینها جلوگیرى کرده است؛ و بعضى گویند دو طائفه از مغول هستند، و قرآن مجید درباره أصل یأجوج و مأجوج آیه دارد؛ و حتّى دارد که از هر بلندى آنها سرازیر خواهند شد: «حَتَّى إِذا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ».
و لیکن در خصوصیّات خلقت آنها روایاتى وارد شده است، مثل اینکه گوش هاى آنها به اندازه اى بزرگ است که یکى را فِراش مى کنند و بر روى آن مى خوابند؛ و گوش دیگر را بعنوان لحاف به روى خود مى کشند. این روایات از عامّه (= اهل سنّت) است؛ و معلوم است که ساختگى است على الظّاهر؛ و قابل قبول نیست.
📚 در محضر علامه طباطبائی
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ishiaa
❓ #چرا_این_همه_ذلت
😨چی دارید دست دشمن؟؟
👈سخنرانی روشنگرانه👉
#استاد_حسن_عباسی
#سیدعلی_خامنه_ای❤️
💌 به کانال " آی💚شیعه " بپیوندید :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🔰حدیث قدسی عشق
خدای متعال می فرماید:
"آن کس که مرا طلب کند، مرا می یابد
و آن کس که مرا یافت، مرا می شناسد
و آن کس که مرا شناخت، مرا دوست می دارد
و آن کس که مرا دوست داشت، عاشقم می شود
و آن کس که به من عشق ورزید، من نیز عاشقش می شوم
و هر آن کس که من عاشقش شوم ، او را می کُشم
و هر کس که من او را بکشم، خون بهای او بر من واجب است
و آن کس که خون بهایش بر من واجب شد، پس خود، خون بهای اویم"
📚 مصباح الهدی صفحه 116
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
❓علت و منشأ محبّت چیه؟
❓ما بر چه اساسی به خدا محبت داریم؟
❓ آیا خدا هم انسانها رو دوست داره؟
❓چطوری و بنا به چه تفسیری؟
👈 چند روزی براتون در این باره از علامه طباطبائی مطلب خواهم گذاشت. ان شاءالله.
#حقیقت_محبت
💙💙💙
#ishiaa
#حقیقت_محبت
#قسمت1
#المیزان
📝 يكى از حقايقى كه ما در وجدان خود مى يابيم و كسى نمى تواند منكر آن شود، حقيقتى است كه نام آن را حُبّ و به فارسى دوستى مى گذاريم. مانند دوست داشتن #غذا ، #زنان ، #مال ، #جاه و #علم كه اينها پنج مصداق از مصاديق حب هستند كه هيچ شكى در وجود آن در دل خود نداريم.
📝 هرگاه در حب مخصوص به غذا و ميوه دقت كنيم خواهيم ديد، اگر غذايى يا ميوه اى را دوست مى داريم، بدان جهت است كه با طرز كار #دستگاه_گوارشى ما ارتباط دارد، (به اين معنا كه احتياج بدن به سوخت و ساز، دستگاه گوارشى را به فعاليت مي اندازد، غدد ترشحى دهان آماده ترشح مى شود، حمل معدى اسيد ترشح مى كند و در همين هنگام مى گوئيم دلم از گرسنگى غش مى كند، چون اسيد نامبرده اگر معده خالى باشد باعث سوزش معده مى شود) و اگر فعاليت اين دستگاه نبود و بدن در استكمال(= کمال جویی) خود حاجتى به طعام نداشت، قطعا ما نيز طعام را دوست نمى داشتيم، و طعام محبوب ما نمی شد.
📝 پس حُب به غذا در حقيقت حب ما به غذا نيست، بلكه حب دستگاه گوارش به فعاليت خودش است، اين دستگاه ميخواهد انجام وظيفه كند و سوخت و ساز بدن را به بدن برساند، همين خواستن عبارت از حب به غذاست (كه ما آن را به خود نسبت مى دهيم و مىگوئيم ما غذا را دوست مى داريم و اين مائيم كه از فلان غذا خوشمان می آيد) در حالى كه اينطور نيست، بلكه خوش آمدن و لذت از غذا، كار دستگاه گوارشى است نه از ما.
❓خواهى گفت : (اين كه دیگر #چشم_بندی نيست، كه ما از طعم و مزه و بوى فلان غذا خوشمان مى آيد).
📝 در پاسخ مى گوئيم : همين هم مربوط به دستگاه گوارش است، چون حس ذائقه يكى از خدمتگزاران دستگاه گوارش است نه خود آن، پس منظور ما از لذت، لذت ذائقه نيست بلكه آن رضايت خاصى است كه دستگاه گوارش از كار خود احساس مى كند. اين بود حال و حقيقت محبت به غذا، حال ببينيم محبت به زنان از چه باب است.
ادامه دارد...
📚 تفسیر المیزان جلد1 ص619
💌 به کانال " آی💚شیعه " بپیوندید :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺
اعمال و فضائل ماه رجب.mp3
4.28M
#ishiaa
#آیت_الله_محمدباقر_تحریری
💞 از شاگردان ممتازِ عارف کامل آیت الله پهلوانی(سعادت پرور)
#توصیه_های_رجبیه برای بهره مندی بیشتر از این ماه شریف
#قسمت1
#صوت
#ماه_رجب
💌 کانال " آی💚شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
💙💙💙
#ishiaa
#جامعه_اسلامی
#قسمت5
#آیه200_سوره_آل_عمران
✅ اسلام و عنايتش به امر اجتماع ✅
📝 هيچ شكى نيست در اينكه #اسلام تنها دينى است كه بنيان خود را بر اجتماع نهاده و اين معنا را به صراحت اعلام كرده و در هيچ شأنى از شؤون بشرى مساله اجتماع را مهمل نگذاشته،- و تو خواننده عزيز اگر بخواهى بيش از پيش نسبت به اين معنا آگاه شوى،- مى توانى از اين راه وارد شوى كه نخست اعمال انسانها را دسته بندى كنى و بفهمى كه دامنه اعمال #انسان چقدر وسيع است و اعتراف كنى كه چگونه فكر آدمى از شمردن آنها و تقسيماتى كه به خود می گيرد به اجناس و انواع و اصنافى كه منشعب مى شود عاجز است و از سوى ديگر در اين معنا بينديشى كه چگونه شريعت الهيه اسلام آنها را شمرده و به همه آنها احاطه يافته و چگونه احكام خود را بطور شگفت آورى بر آن اعمال، بسط و گسترش داده (بطورى كه هيچ عمل كوچك و بزرگ آدمى را بدون حكم نگذاشته) آن گاه در اين بينديشى كه چگونه همه اين احكام را در قالب هاى اجتماعى ريخته، آن وقت خواهى ديد كه اسلام روح #اجتماع را به نهايت درجه امكان در كالبد احكامش دميده.
📝 سپس آنچه دستگيرت شده با آنچه از ساير شرايع حقه كه قرآن نيز به شأن آنها اعتنا ورزيده مقايسه كنى، يعنى با شرايع و احكامى كه نوح و ابراهيم و موسى و عيسى آورده بسنجى، نسبت اسلام و آن شرايع به دستت مى آيد و در نتيجه به مقام و منزلت اسلام پى مى برى.
📝 و اما آن شرايعى كه در ساير اديان است و اسلام اعتنايى به آنها نكرده، مانند احكامى كه در كيش #بت_پرستان و #صائبان و پيروان #مانى و #مجوسيان و سايرين به آنها معتقدند وضع روشن ترى دارد كه قابل مقايسه با احكام اسلام نيستند.
📝 و اما امّت هاى قديم چه #متمدن و چه #غير_متمدن، تاريخ چيزى از وضع آنان ضبط نكرده ولى اين مقدار را مى دانيم كه تابع موروثى هاى قديم ترين عهد انسانيت بوده اند، آنها نيز به حكم اضطرار جامعه تشكيل داده و به حكم غريزه، به استخدام يكديگر پرداختند و در آخر، افراد تحت يك جمعى اجتماع كرده اند و آن جمع عبارت بوده از حكومتى #استبدادى و سلطه #پادشاهى و اجتماعشان هم عبارت بوده يا از اجتماعى قومى و نژادى و يا اجتماعى وطنى و اقليمى كه يكى از اين چند عامل وحدت، همه را در تحت رأيت و پرچم #شاه و يا رئيسى جمع می كرده و راهنماى زندگيشان هم همان عامل وراثت و اقليم و غير اين دو بوده، نه اينكه به اهميت مساله اجتماع پى برده و در نتيجه نشسته باشند و پيرامون آن بحثى يا عملى كرده باشند.
📝 حتى امتهاى بزرگ يعنى #ايران و #روم هم كه در قديم بر همه دنيا سيادت و حكومت داشتند تا روزگارى هم كه آفتاب دين خدا در بشر طلوع كرد و اشعه خود را در اطراف و اكناف مى پراكند، به اين فكر نيفتادند كه چرا تشكيل اجتماع دهيم و چه نظامى اجتماعى بهتر از نظام امپراطورى است؟ بلكه به همان نظام #قيصرى و #كسروى خود دلخوش و قانع بودند و رشد و انحطاط جامعه شان تابع لواى سلطنت و امپراطوريشان بود، هر زمانى كه امپراطوريشان قوى و قدرتمند بود جامعه هم نيرومند بود، هر زمان كه رشد #امپراطورى متوقف مى شد، رشد جامعه نيز متوقف مى شد.
📝 بله در نوشته هايى كه از حكماى خود به ارث برده بودند از قبيل نوشته هاى #سقراط و #افلاطون و #ارسطو و غير اينها، بحث هايى اجتماعى يافت مى شود و ليكن تنها نوشته ها و اوراقى است كه هرگز مورد عمل واقع نشده و مثلهايى است ذهنى كه هرگز در مرحله خارج پياده نگشته است و تاريخِ آن زمان كه براى ما به ارث رسيده، بهترين شاهد بر صدق گفتار ما است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه(عج)🌺