صفحه شبکه ملی اشراق را در اینستاگرام دنبال نمایید eshragh_psychologists_network
https://www.instagram.com/eshragh_psychologists_network?r=nametag
با سلام و احترام
پیرو نظر اساتید و همکاران محترم، صفحه شبکه ملی اشراق را در اینستاگرام راه اندازی کردیم.
لطفا این صفحه را دنبال نمایید و از دوستان، همکاران و دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره و عموم مردم دعوت نمایید تا این صفحه را دنبال کنند.
ان شاءالله با مشخص شدن شورای راهبری این صفحه به زودی شاهد پست ها و تولیدات محتوایی فاخر در این صفحه خواهیم بود.
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترس شبکه من و تو از حضور مشاوران اسلامی
⭕️ جریان سازی شبکه من و تو پیرامون جامعه روحانیت با اشاره به خبر بومی سازی خدمات روانشناسی با همکاری مشاوره اسلامی
📺 من و تو: با تشکیل کمیسیون روانشناسی و مشاوره اسلامی در سازمان نظام روانشناسی قرار است خدمات روانشناسی بومی شود و حالا سؤال اینجاست که چطور خدمات روانشناسی قرار است برمبنای فرهنگ دینی ارائه شود؟ وقتی عقاید دینی پای میز مشاوره های روانشناسی کشیده شود دیگر از امنیت مراجعه کننده خبری نیست. ما همچنان شاهد گسترش حضور طلاب حوزه های علمیه در نهادهای مختلف کشور هستیم.
#manoto
🌿🌿🌿🌿
ان شاءالله در این خصوص بحث هایی را آغاز خواهیم کرد
http://eitaa.com/islamic_psychology
🟢 دعوت به پویش
#من_اشتباهِ دانش آموزان ومعلمین فرهیخته راپخش نمی کنم.#
سوژه جدید این روزهای ما
مدارس مجازی و خطاهای خنده دار بچه ها.
کودکانی که معصومانه و بدون سانسور فیلم های خود را برای گروه های آموزشی مدرسه میفرستند و آنها را محرم خود می دانند، ولی ناگهان، این فیلم به عنوان سوژه یِ جدید من و شما و فقط برای ثانیه ای خنده در این فضای بیرحم مجازی پخش میشود.
فقط با یک کلیک و بدون قصد هیچ آزاری، برای لحظه ای خنده، آنرا برای دوستان میفرستیم.
اما به روح و روان آن کودک فکر کرده ایم؟!
اینکه خنده های ما برای او به چه قیمتی تمام میشود؟!
آیا این کودک دیگر در بین همکلاسی های خود سر بلند میکند؟!
آیا اعتماد به نفس خود را حفظ میکند؟
و نکته دیگر این است که سایر دانش آموزان نیز همیشه دلهره پخش خطاهای خود را دارند.
آیا من به عنوان پدر یا مادر، فیلم اشتباه خنده دار کودک خودم را برای دوستانم میفرستم؟!
معلم هیچگاه چنین کاری نمیکند.شما کاربرِ آگاه نیز انجام ندهید.
لطفا در این مورد کوتاهی نکنیم!
بیایید ما دیگر این فیلم های اشک آور کلاس های مجازیِ آموزش را پخش نکنیم و لااقل قطع کننده این چرخه یِ نازیبا باشیم.
اگر زنجیره ای شروع نشود،
کسی هم آنرا ادامه نمی دهد.
🚨 فرهنگ سازی کنیم.
این مسئله را جدی بگیریم.
همه در این پویش شرکت کنیم. 🙏🙏
#من_اشتباه ِدانش آموزان و معلمین زحمتکش و فرهیخته را پخش نمی کنم.#
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
تو مگو همه بجنگند و ز صلح من چه آید
تو یکی نه ای هزاری تو چراغ خود برافروز
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
لطفا در صورت تمایل و مفید یافتن مطالب، کانال را به دیگران معرّفی کنید یا مطالب را بازنشر دهید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🌺 چرا روابط عاطفی مان را در فضای مجازی فریاد می زنیم؟
.
🌼چندی پیش با زوجی صحبت می کردم آقا می گفت وقتی دعوایمان می شود همه متوجه می شوند با اینکه ما در یک استان زندگی می کنیم و خانواده ها در استانی دیگر. پرسیدم چگونه؟ گفت هر وقت کوچکترین اتفاقی می افتد همسرم عکس های دونفره را از پروفایل هایش بر می دارد و مرا هم بلاک می کند. اینگونه است که چند دقیقه بعد همه می فهمند و زنگ زدن خانواده ها شروع می شود.........
.
🌹جملاتی مانند چرا برای من استوری نمی ذاری؟ چرا تولدم را با جمله عاشقانه در وضعیتت اعلام نکردی و .....در کار با زوجین بسیار شنیده می شود. گاه با این استوری ها، پیام ها و ....بهم متلک می اندازند، پیامهای مبهم ارسال می کنند و .....
به وجود آمدن رابطه صمیمانه ی منحصر به فرد، ویژگی اصلی یک زندگی زناشویی است. رابطه ای که نیاز به مرزها و محدودیت های مشخص دارد. مرزهایی که رابطه صمیمانه را از گزند بسیاری از آسیب ها حفظ می کند. همانند فریادزدن مشکلات، فریاد زدن روزانه روابط عاشقانه با همسر در فضای مجازی، زیر پا گذاشتن برخی از مرزهای روابط عاطفی است. که هم خبر از وجود مشکل می دهد و هم مشکل زاست. هدیه تولد، کادوی ولنتاین، بغل کردن های ...فریاد زدنش با چه هدفی است؟
مطمئناً زوج های خوشبخت از بودن در کنار هم لذت می برند و نیازی هم به فریاد زدن این لذت و تحریک حسادت دیگران و به قول عامیانه "سوزاندن دیگران" ندارند. و رابطه ی امن خود را با نمایش و قرار دادن در معرض قضاوت دیگران، ناامن نمی کنند. گاه برخی نیاز دارند تا با نمایش صحنه های عاطفی خود لایک و تایید دیگران را دریافت کنند و با این تاییدها بر احساس ناامنی واقعی خود غلبه کنند. و گاه نیاز دارند به دیگران نشان دهند و آنها را متقاعد کنند در یک رایطه امن زندگی می کنند و خودشان هم این پیام خود را باور کنند. گاه این نمایشها ریشه در تلاش برای نمایشی مثبت از رابطه ای متزلزل است و گاه ریشه در ویژگی هایی فردی همانند خودشیفتگی و نمایشگری دارد.
وقتی ما روابط خصوصی مان را بدون مرز به دیگران عرضه می کنیم پیام ساده اش این است تو می توانی وارد این مرز شوی خواه با یک لایک، ارسال یک گل یا یک شکلک، تاییدش کنی و یا با ......
مرزهای زناشویی مان را به روشنی برای خودمان ترسیم کنیم. همانگونه که ناامنی می تواند باعث شود مرزها را نادیده بگیریم، نتیجه رابطه ی بدون مرز هم نهایتا احساس ناامنی خواهد بود.
نظر شما چیست؟
دکتر عباس امان الهی
پ.ن: البته گاهی جوّ حاکم نیز اثرگذار است.
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
http://eitaa.com/islamic_psychology
✅عملکرد خوب صدا و سیما در دو رویداد اخیر (مشکل در کارت های سوخت و انتصاب داماد شهردار تهران)
دیروز وقتی داشتم از رادیو اخبار ساعت ۱۴ را می شنیدم، اولین خبر این بود که مشکل گسترده ای در کارت های سوخت ایجاد شده و مردم را به دردسر انداخته است. در ابتدا تصور کردم لابد مشکل مربوط به کشورهای دیگری مثل انگلیس و امریکا می شود، اما زمانی که عنوان خبر تمام شد و متوجه شدم نه مشکل مربوط به خودمان می شود، بسیار خرسند شدم! نه از این جهت که مشکلی برایمان ایجاد شده، بلکه از این جهت که پیش از اینکه فرمان مدیریت اذهان در فضای مجازی به دست خبرگزاری های بیگانه بیفتد، خودمان خبر را پوشش دادیم و مردم را محرم تر از قبل دانستیم و با همین یک اقدام ساده، جلوی شایعه پراکنی های فراوان و حکمرانی مجازی بیگانگان تا حدود زیادی گرفته شد.
شب، وقتی گزارشی انتقادی از انتصاب پر حرف و حدیث شهردار تهران در اخبار ۲۰:۳۰ دیدم، از این هم خوشحال تر شدم. چرا که گویا حرف مردم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
مردم ایران پای ارزش های اصیل انقلاب هستند. مشکل این است که احساس کنند رعایت ارزش ها برای برخی حزب ها مهم و برای برخی دیگر کم اهمیت شود. خطا، خطاست و باید با آن برخورد کرد. مردم به امید بهبودی اوضاع در انتخابات شرکت کرده اند، و اشتباهات قدیمی پذیرفتنی نخواهند بود، از هر کسی که سر بزند.
ان شاء الله با حمایت از رویه جدید صدا و سیما، نقص های پیشین برطرف و اعتماد مردم افزایش یابد.
👈 کار خوب را هم باید گفت و هم از آن حمایت کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراقب خود و فرزندانمان در فضای مجازی باشیم
قصدم پاسخ دهی به ادعاهای مطرح شده در این کلیپ نیست
فعلا فضای مجازی 《رها شده》است و هر کسی افکار خود را در آن ترویج می کند.
پس از اینکه فرد جایگاهی در نزد مخاطبان خود یافت، اثرگذاری اش بیشتر خواهد شد.
معمولا هم افراد پس از تثبیت جایگاه در نزد مخاطب، به انتشار افکار مبادرت می ورزند
اگر مبانی فکری و معرفتی قوی نداشته باشیم، ممکن است خیلی زود تاثیرپذیر شویم و تاثیرگذاری مان کم شود
✅امروزه تقویت مبانی فکری و معرفتی در خود و خانواده واجب و لازم است.
این قبیل مواجهه ها، اولین و آخرین مواجهه نخواهد بود
ساختمان اگر بخواهد در برابر زلزله ها دوام بیاورد، باید ایمن سازی شده باشد
در این راستا، آشنایی با آثار اندیشمندان متفکری چون استاد شهید مطهری (ره) بسیار راهگشاست ان شاءالله
خوشبختانه تمامی آثار ایشان نیز به رایگان در دسترس است. سیر مطالعاتی شهید مطهری (ره) مبنای مستحکمی برای ساختمان عقاید صحیح ایجاد می کند.
زمان را از دست ندهیم...
دریافت کلیه آثار استاد به صورت پی دی اف👇
https://3danet.ir/morteza-motahhari-books-pdf/
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
#اینستاگرام
#فضای_مجازی
http://eitaa.com/islamic_psychology
.
📣مرکز مشاوره دانشگاه تهران برگزار می کند :
📚 رهایی از وابستگی به بازی های رایانه ای و آنلاین
📆 شنبه ۸ آبان ماه
⏰ ساعت: ۱۴ الی ۱۶
👤 مدرس: میرسبحانسادات (روانشناس و روان درمانگر)
✍️ لینک ورود به وبینار :
counseling.ut.ac.ir/tv
🎁شرکت برای عموم امکان پذیر و رایگان می باشد .
🔻پیج اینستاگرام استاد :
instagram.com/mirsobhan_Sadat
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
http://eitaa.com/islamic_psychology
#کوروش یک پدیده تاریخی
#کوروش یک پدیده سیاسی
دعوا بر سر کدام کوروش است؟
و جامعه عاقل اگر از #تاریخ_کهن و هویت برخوردار باشد چرا به آنها افتخار نکند؟
.
ملتی اگر در تاریخش #کوروش، امیرکبیر، ابن سینا، خیام، زکریا رازی، سعدی، ابوریحان، خواجه نصیر... نفس کشیده اند چرا به داشتن آنها بخود نبالد؟
دست بر قضا داشتن این بزرگان #افتخار دارد بخصوص اگر بدانی آن زمان که ما چنین شخصیتهایی داشتیم، اروپایی ها در #قرون_وسطا در سیاهی و عقب ماندگی مطلق زندگی میکردند و این آمریکا اصلا هنوز کشف نشده بود تا داخل #آدم_حساب آید. البته در همین تاریخ ایران زمین پادشاهان، #نخبگان و #شخصیتها پَست هم زیاد داشته ایم. از دوره هخامنشی گرفته تا #انقراض سلطنت در ایران. پادشاهان ظالم و شخصیتهای خودفروخته که از آنها چیزی جز #خیانت سراغ نداریم. اما این روزها #کوروش_کبیر در یک جهت دهی مشخص بعنوان خاطره خوش تاریخی از ایرانِ پیش از اسلام به نماد #مخالفت با جمهوری اسلامی تبدیل شده است.
این درحالی است که بسیاری از کسانی که از #کوروش میگویند یا اطلاعات بسیار اندکی از او دارند و یا اساسا با ایجاد #تخیلات و جعلیات تاریخی بدنبال ابراز مخالفت هستند.
یکی از موضوعات مهم در بسیج مردم علیه یک #نظام_سیاسی جمع کردن آنها زیر پرچم یک نماد مشترک است. بسیاری از برنامه های #ماهوره_ای و پیامهای منتشر شده در #کانالها_تلگرامی توسط مخالفان جمهوری اسلامی با این هدف تولید و پمپاژ میشوند.
در واقع شعار و هدف مخفی آنها #این است: #کوروش بهانه است، جمهوری اسلامی را بزن!
جالب اینکه خیل عظیم مردمی که به کوروش و تاریخ ایران #افتخار میکنند در این بازی قرار میگیرند بدون اینکه متوجه شوند که #کوروش در اینجا ابزار و وسیله هدف دیگری است. ایجاد دوگانگی و #نماد در بین مردم در تقابل با حکومت یک #ترفند برای بسیج سیاسی مردم است، مراقب باشیم با موافقت یا مخالفتهای نابجا در #پازل دشمن بازی نکنیم.
.
هر رفتاری که جامعه را به سمت قطبی سازی، تقابل، نفرت و در نهایت خشونت علیه یکدیگر سوق دهد خیانت است.
.
#علیرضا_زادبر
.
سلسله استوری امروز را در تکمیل این بحث مطالعه کنید
.
اگر مایل بودید لطفا این مطلب را منتشر کنید🌹
پیشنهاد میکنم صفحه #علیرضا_زادبر در اینستاگرام را دنبال کنید. حرفهای شنیدنی زیادی در تاریخ، به ویژه تاریخ معاصر دارد
http://eitaa.com/islamic_psychology
با سلام و احترام
محوریت بحث های لایو بالا شامل موارد زیر می شدند :
۱. روانشناسی اسلامی داریم، اما این عنوان ذیل ساینس قابل بحث نیست.
۲. روانشناسی به عنوان یک حرفه، باید از حیثیت ساینتیفیک خود دفاع کند
۳. ساینس، موقتی، استدلالی، ابطال پذیر و بی طرف است و روانشناسی معاصر نوعی ساینس است
۴. ساینس، مبتنی بر جهان بینی و پژوهش علمی است
۵. ساینس توصیفی است و نه تجویزی
۶. در توصیف فرقی بین اسلامی و غیراسلامی نیست
۷. باید دید منظور روانشناسان علمی چیست؟ آیا مثلا در این باره بحث می کنند که مهربانی منجر به انسجام اجتماعی می شود؟ در ساینس اگر این نتیجه حاصل نشد، ساینس فروتنانه آن را کنار می گذارد
۸. اگر توصیه شما تایید نشد، آنگاه چه خواهید کرد؟ (خودشان به نقل از یکی از اساتید اسلامی پاسخ دادند که میگوییم ما اشتباه کردیم)
۹. اگر قصدتان تجویز است این دیگر علم نیست
۱۰. سلیگمن و هیز و ... اگر نتایجشان با داده ها نخواند، از آن دست میکشند و این خاصیت ساینس است
۱۱. انجمن روانشناسی درست، شواهدمحور عمل می کند و از حرفه خود دفاع می کند
۱۲. در دنیا به جای کمیسیون کالج داریم
۱۳. اگر به روانشناسی اسلامی مجوز دادید، طبق قانون اساسی خودمان باید کمیسیون روان شناسی مسیحی و یهودی و زرتشتی و ... را هم بپذیریم، چون اینها اقلیتهای دینی پذیرفته شده هستند
۱۴. ناقد این بحث، ملحد نیست و ممکن است اعتقادات خاص خود را داشته باشد
۱۵. واحدهایی چون قرآن و روانشناسی چرا افزوده شده اند و مدرس شان واجد چه ویژگی هایی می باشد؟
۱۶. اگر کمیسیون در معنای یک گرایش است، پس کمیسیون انسانگرایی و اکت و ... هم ایجاد شود
۱۷. تشکیل این کمیسیون منجر به بسط حرفه نمیشود، بلکه قبض آن را در پی دارد، کما اینکه سایر کمیسیونها مثل بالینی و تربیتی و .. هم نشده
۱۸. از رویکرد خود امامزاده نسازیم. هر لحظه ممکن است ابطال شوند. همه در یک جهت گام برمیداریم که آن سلامت جامعه است.
۱۹. امروزه رویکردها یکپارچه شده اند...
✅ ان شاءالله، به زودی، در این خصوص مباحثی را ترتیب خواهیم داد (از طریق کانال ایتا و صفحه اینستاگرام شبکه ملّی اشراق)
http://eitaa.com/islamic_psychology
آیا علم دینی مفهومی دارد؟
بخش اول
دکتر سیدعلی مرعشی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
ساپینگتون (1989) در کتاب انطباق، نظریه، پژوهش و کاربرد فردی چنین می نویسد: <<بسیاری از روانشناسان اظهار میدارند که آدمی قسمتی از طبیعت به شمار می آید و لذا حتما به وسیله همان قوانین طبیعی اداره می شود که بر صخره ها، ستارگان و باکتریها حاکم است. اما این گفته فقط یک <فرض> است نه واقعیت. نظریه های علمی همیشه یک رشته فرضهای متافیزیکی و زیربنایی ارائه می کنند که قرار نیست مورد آزمون قرار گیرند>>.
وقتی یک شیمیست در آزمایشگاه با تاثیر اسیدکربنیک بر کلسیم، به کربنات کلسیم می رسد و می گوید همگان می توانند در شرایط مشابه از تاثیر این دو ماده بر هم به کربنات کلسیم برسند، او این سخن را (همانگونه که ساپینگتون به درستی گفته است) بر اساس پیش فرضهای متافیزیکی اثبات نشده و به عبارت دیگر بر اساس عقایدی بنیادین درباره جهان (جهانبینی) می گوید، این پیش فرضها از قرار زیر هستند:
1) پدیده ها تابع جبر علّی اند (قانون علت و معلول)
2) قوانین حاکم بر طبیعت ثابت اند
3) هرچه قابل مشاهده و اندازه گیری باشد واقعی است
4) هرچه واقعی باشد حتما قابل اندازه گیری و مشاهده است
5) جهان واقعیتی مستقل از ذهن ما دارد
اما می بینیم که اینها عقیده هستند نه علم، و این عقاید به عنوان پیش فرض ها و بنیانهای علم این شیمیست در نظر گرفته شده اند
در فلسفه علم روشن شده است که تمام علوم از جمله علوم تجربی و علوم انسانی مبنای ایدئولوژیک یا عقیدتی دارند، برای مثال مبنای علوم تجربی نوین ابتدا پوزیتیویسم و بعدها در مواردی پوزیتیویسم منطقی بوده است، پوزیتیویسم این <عقیده> است که تنها چیزی را باید واقعی دانست که قابل مشاهده و اندازه گیری باشد، این که چنین دیدگاهی یک عقیده یا ایدئولوژی است و نه علم، به وسیله یک سوال ساده روشن شد که توانست کاخ با شکوه پوزیتیویسم را فروبپاشد و آن سوال این بود: آیا گزاره ی <فقط امور قابل مشاهده و اندازه گیری واقعی هستند> خود از طریق مشاهده و اندازه گیری به دست آمده و یا یک پیش فرض اعتقادی است؟
به همین ترتیب هیچ دانشمند علوم تجربی تا چه رسد به علوم انسانی در تفحص های علمی خود فاقد پیشفرض های عقیدتی نیست، برای نمونه در روانشناسی، رفتارگرایان بر اساس چند پیش فرض اعتقادی روش پژوهش خود را صورتبندی کردند و یافته ها در آن چهارچوب معتبر محسوب می شد، این پیش فرض ها عبارت بودند از رئالیسم، ماتریالیسم، پوزیتیویسم و جبرگرایی علٌی، اگر این پیش فرض ها نقض شوند یافته های رفتارگرایان بی اعتبار خواهد بود، کما اینکه با پذیرفته شدن <پوزیتیویسم منطقی> اخلاف رفتارگرایان اولیه مجبور شدند نقش ذهن را در رفتار بپذیرند در حالیکه ذهن قابل مشاهده و اندازه گیری نبود، نکته مهم آنست که اگر کسی خود را ملتزم به پذیرفتن نظریات رفتارگرایان بداند و غیر آن را نپذیرد عملا پیش فرض های عقیدتی رفتارگرایی را که دیگر علم نیستند نیز پذیرفته است،
بدیهی است که بنیان های عقیدتی علم، خود در حیطه علم مورد بحث و چالش قرار نمی گیرند، بلکه در حیطه فلسفه (به معنای نگاه کلی و زیربنایی) در مورد صحت و سقم آنها بررسی می شود
به عنوان مثال دیگر، فروید بنیان نظرات روانکاوی خود را بر چند عقیده بنا نهاده بود: یکی عقیده به عدم وجود خدا، دوم عقیده به خرافی بودن همه انواع دین به صورت مطلق، عقیده به جبرگرایی علٌی، عقیده به عدم وجود آخرت، و عدم عقیده به پوزیتیویسم، به وضوح می توان مشاهده کرد که با این وجود که هیچیک از این عقاید موضوع علم روانشناسی نیستند اما نظریات فروید ابدا از این چهارچوب ها خارج نشده است، هرچند نظریات روانکاوی فروید الزاما در متن عقاید بنیادین فروید وجود نداشته است اما نکته مهم آنست که پذیرفتن کامل و بی چون و چرای نظریات فروید بدون پذیرفتن پیش فرضهای او غیرممکن است،
اختلاف انیشتین با فیزیکدانان مکانیک کوانتوم نیز بر سر یک عقیده بنیادین بود نه یک یافته علمی: عقیده انیشتین به جبر علٌی و عدم التزام کوانتومی ها به آن. به همین دلیل است که تاکنون هیچیک نتوانسته کاملا دیگری را کنار بزند، زیرا هر عقیده طرفدارانی دارد،
<<<می بینیم که علم منهای عقیده وجود خارجی ندارد>>>
و این نکته ای است که مخالفان علم دینی دانسته و یا نادانسته از کنار آن عبور می کنند
به عکس طرفداران علم دینی هرگز مدعی نیستند که همه گزاره های علمی باید از دین استخراج شوند و این واضح است، بلکه سخن ساده آنان این است که صورتبندی نظریات علمی و روش پژوهش نباید با بنیانهای اعتقادی دین معارض باشد، همان نکته ای که تا کنون همه نظریه پردازان و پژوهشگران علوم گوناگون در مورد عقاید بنیادین خود رعایت کرده اند در حالیکه آن عقاید علمی نبودند بلکه نگاهی کلی نگرانه و مبنایی (فلسفه و جهان بینی) بودند...
http://eitaa.com/islamic_psychology
آیا علم دینی مفهومی دارد؟
بخش دوم
دکتر سید علی مرعشی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
...به همین قرینه دانشمند مسلمان نیز بایستی و حق دارد که به بنیان های عقیدتی خود در کار علمی ملتزم باشد و در این صورت علم او علمی دینی است
همانگونه که دانشمندان دیگر اجزای علوم خود را از بنیان های عقیدتی خود استخراج نکرده اند بلکه روح آن عقاید را در کارهای علمی رعایت کرده اند، در علم دینی نیز ادعا و قرار آن نیست که تمامی جزئیات علمی از دین استخراج شوند (زیرا مدعیان می گویند دین درباره همه جزئیات نظر نداده است پس علم دینی بی معنی است!)، همچنین این سخن که علم دینی بی معنی است زیرا ساحت علم و دین و ماموریت آنها جداست نیز گزاف و بی اساس است چرا که علم دینی همان دین نیست بلکه علمی است که پیش فرض های بنیادین خود را از دین می گیرد نه آنکه موضوع علم دینی با دین یکی باشد. کافی است مبانی جهان بینی و انسان شناسی دینی در صورت بندی نظریات و خلاقیت های علمی و همچنین در روش شناسی پژوهش رعایت گردد، آنگاه ما علمی خواهیم داشت که علوم دیگر از نظر علمی بنیان های مرجحی بر آن ندارند و نامش علم دینی است. هرچند منعی هم نیست که ما برخی جزئیات دقیق را نیز از متون دینی الهام بگیریم و روی آنها پژوهش کنیم.
جای تاسف است که برخی بدون دقت نظر در اجتناب ناپذیر بودن بنیانهای عقیدتی برای تمام علوم، در مورد بی معنی بودن علم دینی سخن گفته اند، بی توجهی سهوی یا عمدی به این نکته ساده و بدیهی منتهی به سوالاتی ناسازگارانه و سطحی می شود مانند اینکه آقای مصطفی ملکیان برای طعنه به علم دینی پرسیده آیا سیب زمینی اسلامی داریم یا نه، پاسخ آنست که سیب زمینی یک ابژه است در حالیکه علم یک سوبژه درباره انواعی از ابژه است، بله سیب زمینی یک فرد مسلمان از دیدگاه او اول مخلوق خداست نه امری زاییده تصادف دوم آنکه علم و قدرت خداوند به تمام ذرات آن احاطه دارد، سوم خواص آن را هر لحظه خداوند به آن میدهد و این معانی برای یک فرد غیرمسلمان ممکن است موضوعیت نداشته باشند، بله ماهیت مطلق
سیب زمینی برای یک فرد مسلمان و غیر مسلمان تفاوتی ندارد اما ملاحظات آنها در خصوص سیب زمینی متفاوت است و این نکته بی اهمیتی نیست،
کارهای زیادی در سالهای اخیر در روانشناسی اسلامی مانند نظریه پردازی، آزمون فرضیه، ساخت سازه، ساخت و اعتباریابی سنجه، ابداع بسته های مداخله ای و درمانی، در قالب پژوهش های آزاد یا پایان نامه انجام شده اند، این کارهای علمی ممکن است اکنون به نسبت انتظار حجم خیلی زیادی نداشته باشند اما مهم آنست که اکنون پس از چند دهه رخوت و بلاتکلیفی در چند سال اخیر تعداد قابل توجهی روانشناس وجود دارد که راه رسیدن به یک مکتب روانشناسی اسلامی را می دانند، آنها بسیار با انگیزه و پرتلاشند، تنها نیاز آنان مدت زمانی است تا به تدریج یافته های خود را توسعه دهند و این اتفاق به سرعت در حال رخ دادن است، این کارهای علمی غیر از آنکه بنیانهای اعتقادی خود را از اسلام و نه از عقاید بنیادین سایر مکاتب روانشناسی گرفته اند هیچ محدودیت دیگری ندارند، و البته این محدویت اعتقادی برای همه علوم دیگر نیز وجود دارد فقط نام اعتقادات بنیادین خود را دین نمی گذارند اما به وضوح همه ایدئولوژیها نوعی دین هستند و با خود الزامات عملی می آورند، زیرا دین الزاما و همواره دارای منشاء الهی نیست، مانند بودیسم، ماتریالیسم، هندوئیسم، جبرگرایی و انواع عقاید سازمان یافته و سازمان نایافته
سالهاست که در جهان مکاتب روانشناسی دینی از قبیل روانشناسی مسیحی، روانشناسی یهودی، روانشناسی بودایی و ...
christian psychology
judaian psychology
budistic psychology
و امثال آنها وجود دارد. آنها دارای نظریات، پژوهش ها و توصیه های کاربردی هستند که در قالب مقالات و کتب و موسسات زیادی ترویج می شود، آیا هرگز غرب اندیشان داخلی به این مکاتب اعتراضی داشته اند؟ یا فقط هرچیز پسوند اسلامی بگیرد آنتن های آنان را حساس می کند؟
ان شاءالله بحث در این راستا تداوم خواهد داشت...
http://eitaa.com/islamic_psychology
🔻 با کسانی که نمیخواهند حق را بشوند، چطور برخورد کنیم؟
🔻 خودمان را معطّل ناشنوندگانِ حق نکنیم؛ شنوندگان حق در جهان فراوانند
🔻 اولویتدادن به ناشنوندگان، بسیاری از شنوندگان را از شنیدن حرف حق محروم میکند
👈🏼 چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟ ج۷
یک مشکل مهم در عرصۀ تبلیغ، این است که بعضیها اصلاً حاضر نیستند حرف حق را بشنوند بلکه اجازۀ شنیدن به دیگران هم نمیدهند. با این افراد باید چهکار کرد؟
باید از بخشی از مخاطبان (ناشنوندگانِ حق) ناامید بشویم؛ این یک «راهبرد» است. «وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ» اگر خدا خیری در اینها میدید، اینها را شنوای حق میکرد، اینها اگر هم بشنوند، تبعیّت نخواهند کرد.
پیامبر(ص) بعد از اینکه دید قریش مکه، شنوندۀ حق نیستند بلکه ناشنوندگانِ بسیار مُصرّ و متحجری هستند، از آنها روگردان شد و سراغ مردم مدینه رفت.
گاهی پیامبران و مؤمنین، خیلی حرص میخورند که چرا بعضیها حقیقت را نمیدانند؟ درحالیکه آنها خودشان نمیخواهند بشنوند و الا بارها به گوششان خورده است. لذا خدا به پیامبر میفرماید «ذَرْهُم» آنها را رها کن.
ما نباید خودمان را معطل متقاعدکردن کسانی کنیم که حرفمان را نمیپذیرند؛ باید از آنها عبور کنیم. در جهان و در جامعۀ خودمان گوشِ شنوا فراوان هست. اولویتدادن به ناشنوندگان، بسیاری از شنوندگان را از شنیدن حق محروم میکند.
در همین جامعۀ خودمان، جوانهای بسیاری داریم که شنوای حرف حقّ زیبا هستند. اما خیلی از ما طلبهها، این مخاطبان خوب را-که اکثریت هستند- رها کردهایم و بیشتر به پاسخ شبهات میپردازیم.
اولویت ما در تبلیغ دین نباید «پاسخدادن به شبهه» باشد. رفع شبهه مسئلۀ اولِ جوانها نیست. ذهن مردم و خصوصاً جوانها، شبههناک نیست. رفع شبهه مثل داروی سرطان است، اکثر مردم که سرطان ندارند؛ بلکه نیاز به غذای سالم دارند. باید سراغ نیاز اصلی مردم و جوانها برویم و با معارف دین، به این نیازها پاسخ بدهیم.
👤علیرضا پناهیان - ۱۴۰۰.۰۶.۰۴
👈🏼 متن کامل:
Panahian.ir/post/7059
#تبلیغات
@Panahian_ir
http://eitaa.com/islamic_psychology
انتشار نخستین مقاله مربوط به تولید واکسن برکت در یک نشریه معتبر بین المللی
مقاله مربوط به مطالعات پیش بالینی واکسن برکت (بر روی حیوانات) در آبان ۱۴۰۰ در نشریه Reviews in Medical Virology نشریهای با ضریب نفوذ (Impact Factor) ۶٫۹۸۹ منتشر گردید. این نشریه در چارک اول (Q۱) نشریات حوزه ویروسشناسی قرار دارد.
پیوند دریافت و مشاهده مقاله👇
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/rmv.2305
آفرین و خداقوت به دانشمندان افتخارآفرین ایران اسلامی عزیزمان👏🌺
http://eitaa.com/islamic_psychology
آموزش سواد رسانه ای در تربیت جنسی خوب است ولی کافی نیست
محمود سعیدی رضوانی در گفتگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مصاحبه ای به مناسبت روز نوجوان در خصوص کتاب چالش میان تربیت حداقل و حداکثری در امر جنسی افزود: در یک نگاه تربیت حاصل استدلال، اقناع ذهنی و به تعبیر عمومی امری حاصل از فرهنگ سازی است تا شناخت افراد تغییر یابد.
وی ادامه داد: چنانچه موضوع حجاب به عنوان یک مثال مورد بحث قرار گیرد، ممکن است فواید حجاب و مضرات بدحجابی برای قانع شدن افراد بیان شود، که این امر نگاهی خوب و در عین حال ناقص است زیرا تنها بر روی دانش، بینش و نگرش تکیه دارد در حالیکه انتظار می رود که به کنش برسد.
وی گفت: گویا یک معادله خطی وجود دارد که چنانچه دانش و بینش دادید، کنش تحویل میگیرد در حالیکه به ویژه در فضای جامعه ما، عامل هیجانات در پدید اوردن کنش ها، رفتارها و عمل افراد در بسیاری از موارد از دانش ها موثر تر است.
نویسنده کتاب چالش میان تربیت حداقل و حداکثری در امر جنسی عنوان کرد: ما نمی توانیم در خصوص نیازهای جنسی افراد تصور کنیم که با استدلال، نصیحت و سخنان منطقی موفق می شویم.
وی گفت: در این کتاب به اقتصاد جنسی اشاره شده است که می گوید اگر شما هزینه رفتار جنسی مشروع را بالا و هزینه رفتار جنسی نامشروع را پایین آوردید در این صورت رفتار جنسی نامشروع در جامعه شایع می شود.
سعیدی رضوانی ابراز کرد: شناخت آثار گناه و نشان دادن ضررهای آن خوب است اما کافی نیست.
وی گفت: برخی تصور می کنند که با سواد رسانه ای می توان نوجوانان را از فساد رسانه ها دور کرد در حالیکه کافی نیست و در تربیت حداکثری باید عامل عدالت اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: در این کتاب ترسیم می کنیم که چنانچه تربیت حداقلیداشته باشیم با توجه به پیچیدگی ژرف فساد جنسی که به هزاران مساله مرتبط می شود، با استدلال، اقناع و فرهنگ سازی می توانیم آن را اجرا کنیم.
نویسنده کتاب چالش میان تربیت حداقل و حداکثری در امر جنسی با اشاره به وجود پنج فصل در این کتاب افزود: فصل نخست تقلیل گرایی در تربیت و پیچیدگی امر جنسی، دوم تبیین عوامل موثر بر ایجاد و توسعه شبکه بازار اقتصاد جنسی، فصل سوم چالش های رسانه ای موثر در تربیت جنسی، فصل چهارم تاثیرات و آسیب های جهانی شدن در زیست جنسی و فصل پنجم وظایف و اختیارات نظام اسلامی درباره پوشش زنان است.
کتاب چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی (the challenge between minimal and maximal education in sexual matters) پائیز 1400 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد منتشر و روانه بازار نشر شده است.
منبع: سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#تربیت_جنسی
#سواد_رسانه_ای
http://eitaa.com/islamic_psychology
کتاب چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی روانه بازار شد
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل سریال بازی مرکب در برنامه رینگ با عینک اقتصادی.
دکتر حمیدرضا مقصودی
پیوند مشاهده کامل ویدئو:
https://www.aparat.com/v/9tkGT/
می توانید کانال دکتر مقصودی را که پیرامون مباحث اقتصادی بر مبنای رویکرد اسلامی است، از طریق پیوند زیر دنبال کنید.
@hamidrezamaghsoodi
راهیابی هالووین در برخی مدارس ایران ناشی از چیست؟
تقلید بدون تفکر
ضدیت با فرهنگ خودی
ناآشنا بودن با جشن های اصیل فرهنگی خودمان
مسائل اقتصادی
مد بودن و بیانگر به روز بودن!
خودباختگی
تمایل به دیده شدن
ناآگاهی
نمیدانم!
سوال از چرایی خوب است، اما گاهی باید از چگونگی هم پرسید.
چگونه می توانیم جلوی ترویج چنین فرهنگ های آسیب زایی را بگیریم؟
والدین گرامی؛ اگر مدارس فرزندانتان درخواستی مبنی بر تهیه و تدارک لوازمی برای جشنی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، داشتند، با قاطعیت و جراتمندی از ایشان توضیح بخواهید و «نه» بگویید. فریب این حرفها را نخورید که این هم بهانه ای برای جشن است. این یک حمله به فرهنگ است! دهها و صدها بهانه برای جشن های اصیل و زیبا در فرهنگ ما وجود دارد. این جشنها را به ایشان معرفی کنیم
در قبال هویت مان مسئول هستیم. نگذاریم هویت فرهنگی اصیل مان را بگیرند...
http://eitaa.com/islamic_psychology
1609310625-pm-228.pdf
1.67M
علائم وابستگی به بازی های رایانه ای و راهکارهایی برای مدیریت آن
#فضای_مجازی
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
#بازی_کامپیوتری
#بازی_رایانه_ای
http://eitaa.com/islamic_psychology
4_5983152179362400567.pdf
2.73M
فایل پاورپوینت و صوت با عنوان: رهایی از وابستگی به فضای مجازی
🍀مدرس: دکتر سادات
⏰تاریخ برگزاری: ۱۱ مهر ۱۴۰۰
✅مرکز مشاوره دانشگاه تهران
🏵 پیوند دریافت فایل صوتی 👇
https://b2n.ir/n84654
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
#بازی_کامپیوتری
http://eitaa.com/islamic_psychology
فرهنگ استفاده از فضای مجازی
قسمت سوم
✅ آقا، حرفهای قشنگت، جانم هایت، عزیزم هایت، مزه پرانی هایت، احوالپرسی هایت، پیگیری هایت، هم حسی هایت، یادآوری مناسبت هایت و وقت گذاشتن هایت را خرج خانمی بکن که در دنیا خودش را از همه مردان قطع کرده است و در اختیار تنها یک مرد و آن هم شما به عنوان شوهرش گذاشته است. اگر شما به او ندهید تشنگی عاطفه او را می آزارد..
❤ خانم عشوه هایت، مزه هایت، دلبری هایت، طنازی هایت و بده بستانهای عشقولانه و احساسی ات را خرج همسرت کن نه در شبکه های مجازی خرج دیگران
در خصوص بعضی لایکهای آسیب رسان در بعضی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک👇 و ...
✅ آقا لایک این خانم از روی ناآگاهی اوست، اگر بداند که او را فریفته ای، نفرت جای آن را می گیرد. لایک را از همسرت بگیر آنوقت برایت جان می دهد.
❤ خانم لایک این آقا از روی لذت جویی و فریب هست. کس دیگری هست که زندگیش تو هستی و صبح تا شب می دود او شوهرت هست لایک را از او بگیر که زندگیش را وقف تو کرده است.
مطلب از آقای ابوالفضل سنگتراشان، مشاور خانواده
#فرهنگ_استفاده_از_فضای_مجازی
#اینستاگرام
http://eitaa.com/islamic_psychology
با سلام و احترام
لطفا در رابطه با موضوع بعدی کانال اعلام نظر بفرمایید...
https://EitaaBot.ir/poll/94nv?eitaafly
🔰 لایو اینستاگرامی با موضوع: روانشناسی اسلامی به کجا ره می سپارد؟!
❇️با حضور
🗣 دکتر مسعود جان بزرگی (استاد تمام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🗣 حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی (استاد تمام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🗣 حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🗣 بشیر اسلامیان (مجری و کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی)
🕘 زمان: یکشنبه ۳۰ آبان ساعت ۲۱
🆔آدرس پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/rihu.ac.ir/
@positiveislamicpsychology
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
در صورت امکان، لطفا اطلاع رسانی شود
http://eitaa.com/islamic_psychology