eitaa logo
جلوه های تاریکی
54 دنبال‌کننده
324 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام جواد، امام چطور در هشت سالگی به امامت رسیده؟ 🔵حضرت رضا(ع) قبل از امامت امام جواد به بیان پاسخ این سؤال می‌پرداختند. ✅عدّه‌ای در مورد امامت حضرت جواد در ، از امام رضا سؤال کردند، حضرت به آن ها که به قرآن معتقد بودند، ماجرای نبوّت حضرت عیسی(ع) را در خردسالی به عنوان شاهد ذکر کرد. ❇️خیرانی می‌گوید: پدرم گفت در خراسان، در محضر حضرت رضا بودم، شخصی پرسید: «اگر برای شما پیشامدی رخ داد، پس از شما امام مردم کیست؟» امام فرمود: «پسرم ابوجعفر (حضرت جواد) است». گویی پرسش کننده از شنیدن این پاسخ: ـ از این رو که حضرت جواد کودک بود و حدود هفت سال داشت ـ قانع نشد، حضرت رضا به او فرمود: «خداوند حضرت عیسی(ع) را در کمتر از سن ابوجعفر (حضرت جواد) به عنوان پیامبر شریعت تازه‌ای برگزید. بنابراین، چه مانعی دارد که خدا ابوجعفر را در خردسالی به امامت برساند؟». در آیه 30 سوره مریم به این مطلب تصریح شده که حضرت عیسی در گهواره با بیان گویا چنین گفت: «اِنّی عَبْدُاللّهِ آتانِی الْکتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیّا؛ بنده خدایم، او کتاب آسمانی به من عنایت فرموده و مرا پیامبر قرار داده است.» بنابراین، وقتی حضرت عیسی در گهواره برای ابلاغ شریعت تازه به مقام پیامبری برسد، چه اشکالی دارد که به اراده خداوند، امام جواد در هشت سالگی، به مقام رهبری، آن هم در مورد شریعت پیامبر که بیش از دو قرن از آغاز آن با داشتن چندین رهبر می‌گذرد. 🔵این که چگونه خُرد سال به می‌رسد، دو راه در پیش داریم: 1ـ به آنان که به خدای قادر و حکیم معتقدند، می‌گوییم: چه مانعی دارد خداوند با قدرت و حکمت مطلقه‌ای که دارد، بر اساس مصالحی، شخصی را در خردسالی به مقام نبوّت یا امامت برساند، چنان که مطابق قرآن، خداوند حضرت عیسی و یحیی(ع) را در دوران کودکی به مقام نبوّت رسانید؛ به استناد قرآن عیسی(ع) در گهواره سخن گفت و فرمود: «بنده خدایم، خداوند به من کتاب آسمانی داد و مرا پیامبر نمود». ✅خداوند در مورد یحیی(ع) فرمود: «یا یحیی خُذ الْکتابَ بِقُوَّةٍ و آتیناهُ الْحُکمَ صَبِیا؛ ای یحیی! کتاب (خدا) را با قوّت بگیر، فرمان نبوّت را در کودکی به او دادیم». 🔵امام جواد برای یکی از یاران خود به نام علی بن اسباط، به همین آیه استدلال کرد، و پس از ذکر آیه فرمود: «خداوند کاری را که در امامت کرده؛ همانند کاری است که در نبوت کرده ، همان گونه که ممکن است خداوند حکمت را در چهل سالگی به انسانی بدهد، ممکن است که حکمت را در کودکی به انسانی دیگر عطا فرماید». 🔰مباهله قرن21 👇 @jelvehayetariki
💐سخاوت علیه السلام به قدری است که ، نظریه پرداز اعتراف میکند: «محمّد بن علىِ جواد از بزرگان بنى هاشم بود. او معروف به سخاوت و بزرگوارى بود، و لذا او را جواد (بخشند) نامیده اند.» 📚منهاج السنة، ج 4، ص 68 👇 @jelvehayetariki
⛔️ 📛امروز ما با جریان های غیر اصیل و غیر ریشه دار در جهان اسلام مواجه هستیم، جریان هایی که مبنای آنها هم با قرآن و سنت پیامبر و مفاهیم عقلی و اخلاقی اسلام نمی سازد و هم گاهی ادبیاتشان ادبیات اسلامی نیست؛ یعنی منطقشان اسلامی نیست ولی از ادبیات اسلامی کردند و به جای مسلمین و عزت امت اسلامی، مدام مسلمین و اسلامی را علیه یکدیگر تحریک کردند. ❌این جریان ها بین مذاهب مختلف و وجود دارند. 📜حسن رحیم پور ازغدی؛ گزیده ای از سخنرانی "پیامبر: وحدت،عشق،عدالت و اخلاق" 👇 @jelvehayetariki
🌸 میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب(ع)، مبارک باد. @jelvehayetariki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با برداشت غلط و تفسیر به رأی، از ظاهر عبارت حضرت علی(علیه السلام) در خطبه ای از نهج البلاغه، مدعیند که امیرالمؤمنین خلافت را منصب الهی نمی داند. لذا با طرح این شبهه سعی در القاء این سخن دارند که نظر امامیه باطل بوده، چرا که این سخن خود علی (علیه السلام) درباره ی خلافت است که فرمودند: مرا رها کنید و واگذارید و دیگری را طلب کنید... اگر مرا رها کنید من هم همانند یکی از شماها، شاید شنواتر و مطیع تر نسبت به رئیس حکومت خواهم بود، و در چنان حالی من وزیر و مشاورتان باشم بهتر از آن است که امیر و رهبرتان گردم. ✅ اگر حضرت علی (علیه السلام) در این خطبه فرمودند: «مرا رها کنید و دیگری را طلب کنید... 👈اولاً: به خاطر این بود که بعد از مرگ عمر بن خطاب وقتی شورای شش نفره پیشنهاد خلافت را به حضرت دادند، قید کردند که ملزم به کتاب خدا و سنت پیامبر و سیره شیخین عمل شود، حضرت دو شق اول را پذیرفت و سیره ی ابوبکر و عمر را قبول نکرد و گفت به رأی و اجتهاد خود عمل می کنم و این باعث گردید که باز خلافت از حضرت دور شود، چرا که حضرت اعمال و رفتار شیخین را همانند ابری سیاه توصیف کرد که بر روشنایی غلبه کرده و...» 👈ثانیاً: پس از کشته شدن عثمان و تحت فشار قرار گرفتن آن حضرت از طرف مردم برای پذیرش خلافت این طور سخن بیان فرمودند تا اتمام حجت دیگری کرده باشد. 👈ثالثاً: طبق مدارک و منابع کتب فریقین حضرت هیچ گاه خلافت خود را نفی نکردند، بلکه در مناسبت های مختلف به آن اشاره می کردند و از اصحاب شاهد، بر ادعای خود استفاده می کردند. 👇 @jelvehayetariki
جلوه های تاریکی
❌ #شبهات_وهابیت_در_امامت #وهابیت با برداشت غلط و تفسیر به رأی، از ظاهر عبارت حضرت علی(علیه السلام)
در ردّ ،در جاهای مختلف قرآن، خداوند خلافت را الهی و انتصابی می داند ✅از جمله می فرماید: « وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً.[بقره/30] هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان فرمود، من در روی زمین، جانشینی قرار خواهم داد.» ✅و هم چنین قرطبی ذیل همین آیه شریفه می نویسد: این آیه اصلی است در نصب امامت و خلیفه تا این که مردم از او حرف شنوی و اطاعت کنند،... در وجوب نصب امام در میان امت و پیشوایان اسلامی اختلافی نیست.» ✅و آیات فراوان دیگری مانند: [انعام/124]، [انبیاء/73]، [قصص/5]، [ص/26]، [طه/29]، [مائده/72]، [سجده/24]، [آل عمران/33]، [فرقان/74]، و... که هر یک از این ها تعیین امامت و خلافت را الهی و انتصابی بیان می کنند، در نتیجه سخنان منکرین نص بر امامت با استناد به گفتار حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه، باطل و پوچ خواهد بود.   ✅از طرف دیگر پیامبر اکرم خلافت را الهی و انتصابی می داند، نه انتخابی و اجماعی از سوی مردم؛ وقتی پیامبر برخی از سران قبائل را به اسلام دعوت کرد، آنان پذیرش دعوت را مشروط به ریاست پس از او برای خود دانستند که پیامبر در پاسخ آنان فرمودند: « جانشینی پس از من، موضوعی الهی و خارج از اختیار من است و خداوند آن را به صلاح دید خود در جایگاه واقعی خود قرار خواهد داد.» 👇 @jelvehayetariki
🔻به پدرانتان افتخار کنید... 🔹رهبر انقلاب: فرزندان شهدا به نام پدرانشان افتخار کنند. آنها کسانی بودند که در راه حفظ میهن، استقلال و شرف ملی ایستادگی کردند.۸۶/۲/۲۷ 👇 @jelvehayetariki
✔️اولین کسی که گفت هر روزتان نوروز! 🌸أتی عَلیٌ بِهَدیّةَ النَّیروز، فقالَ «علیه‌السلام»: «ما هذا؟». قالوا: یا أمیرالمؤمنین! ألیومُ النَّیروز. فقال«ع»: «إصنَعوا لَنا کُلُّ یَومٍ نَیْروزاً». 🔸برای امام علی«ع» هدیۀ نوروز آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز، نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید! 🌱من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص۳۰۰ - وسائل الشیعة، ج۱۲، ص۲۱۳🌱 👇 @jelvehayetariki
🌸 عیدتان مبارک هم‌میهنان عزیز! امیدوارم همه‌ی شما با سعادت، با سلامت جسمی، با دل شاد و با توفیقات روزافزون مادّی و معنوی ان‌شاءاللّه این سال جدید را بگذرانید. 💌 پیام نوروز ۹۸ رهبرانقلاب 👇 @jelvehayetariki
✅آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی: 🚩 جریان خطرناک ترین جریان در طول تاریخ تشیع ⚠ طرح برای تربیت آخوندهای با هدف تقویت جریانهای ⚠ در دانشگاه‌های دنیا «جریان » به راه انداختند، در حالی که ما را به دلیل ایجاد زمینه کشتار حرام می‌‌دانیم . ⚠ ، را ناصبی قلمداد می‌کند، درحالی‌که بیش از ۸۰درصد سنت (ع) هستند . ⚠ جریان به خطرناک‌ترین جریان در طول تاریخ تشیع ، برنامه سرویس ‌های جاسوسی، پیدا کردن افکار و گروه های حاشیه ‌ای و دست آویز کردن آنها برای ایجاد جریانات انحرافی است، حتی این گروه ها پشتیبانی سیاسی و اطلاعاتی و مالی می شوند. ⚠دشمنان در جهت کتمان حقایق، استفاده از آثار و مکانهای علمی را بر آحاد مردم ممنوع اعلام کرده و در کتابخانه‌های عمومی، کتب عرضه نمی‌شود. 👇 @jelvehayetariki
نوروز؛ فرصتی مغتنم و مقبول یا بدعتی مذموم؟ ✍ آن دسته از علما که قائل به جواز مراسم نوروزی هستند، می‌گویند نوروز در محدوده‌ی عادات و رسوم است و به‌استناد قاعده‌ی «الاصل فی‌المعاملات الاباحه الا ما حرّمه الشرع»، از آنجا که نص‌صریح، دال بر ممنوعیت نوروز وجود ندارد، آن را امری مباح می‌دانند. ✍ اساساً در حوزه‌ی عادات، نیازی به جستجو در میان نصوص برای یافتن ادله‌ی جواز امور، نمی‌بینند و همین که دلیل قطعی و نص‌صریح مبنی بر تحریم آن‌ها وجود نداشته باشد، برای روایی، کفایت می‌کند. این مضمون را علی باپیر در کتاب «جه ژن و یاد و بؤنه کان و هه ڵسه نگاندنێک»، از ابن عثیمین نقل می‌کند. ✍ همچنین در این کتاب از ، چنین نقل می‌کند: « اصل در عبادات این است که هیچ عملی مشروع نیست مگر آنچه خداوند آن را تشریع کرده باشد و در حوزه‌ی عادات، هیچ امری ممنوع نیست مگر اینکه خداوند آن را منع کرده باشد.» ✍ از سوی دیگر، قائلین به تحریم نوروز، دلایل زیر را به عنوان پشتوانه‌ی رأی خود، اقامه کرده‌اند: 1⃣ در اسلام تنها دو عید فطر و قربان، اعیاد پذیرفته شده‌اند و مقرر کردن زمان یا مناسبت دیگری را به عنوان عید، بدعت و حرام می‌دانند. برای این موضوع به احادیث زیر استناد می‌کنند: الف) «لکل قوم عیداً و هذا عیدنا» رواه البخاری و مسلم ب) روایتی که انس آن را بدین مضمون نقل کرده است: زمانی که پیامبر (ص) وارد مدینه شد، مردم آنجا دو عید داشتند که در آن‌ها به سرگرمی و شادی می‌پرداختند. رسول خدا فرمود: «این‌ها چه روزهایی هستند؟» گفتند در دوران جاهلیت در این ایام، تفریح وشادی می‌کردیم. رسول خدا فرمود: «خداوند، بهتر از آن‌ها را برایتان جایگزین کرده است: عید قربان و عید فطر». ✍ درباره این حدیث این نکات در خور تأمل می‌باشند؛ در صورتی که مسلمانان از مفهوم این حدیث، نهی صریح مراسم قبلی را برداشت کرده باشند، انتظار می‌رفت که آن مناسبت‌‌ها در میان مسلمانان به فراموشی سپرده می‌شدند. در حالی که از بررسی منابع چنین بر می‌آید که مراسم نوروزی پس از اسلام، نه تنها حذف نشده بلکه همواره بیشترین نفوذ را در بخش وسیعی از کشورهای اسلامی داشته است. ✍ در مقام استدلال برای اینکه حدیث مورد نظر، متضمن نهی شدید است، با بیان اینکه «اقتضای تبدیل یک رفتار، ترک رفتار قبلی است،» می‌گوید: «همین که آن مناسبت‌‌ها به فراموشی سپرده شدند، و اثری از آن‌ها در دوره‌ی پیامبر و خلفا باقی نماند، دلیلی بر نهی شدید پیامبر می‌باشد.» بنا بر این به نظر نمی‌رسد که نوروز، یکی از این دو روز بوده باشد. 2⃣ اعیاد اسلامی منحصر به دوعید قربان و فطر نیستند. پیامبر (ص)، در مواردی ایام دیگری را نیز به عنوان عید مسلمانان معرفی کرده است. برای نمونه ایشان در خصوص روز جمعه فرموده‌اند: «إن هذا یوم عید جعله الله للمسلمین...» و در حدیث دیگری که أبو داوود و ترمذی آن را روایت کرده‌اند، می‌فرماید: «یوم عرفه و یوم النحر و أیام منی عیدنا اهل الاسلام وهی ایام اکل و شرب» 🔰یادداشتی از احمد ستوده 👇 @jelvehayetariki