✡ کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟
1⃣ متداول است که مفتخرانه گفته میشود در #تورات (سِفر اشعیاء، باب 45، بند نخست) از #کوروش با عنوان #مسیح_خداوند یاد شده است.
2⃣ گاه نیز چنین صفت و انتسابی را تعمیم میدهند و چهرهای پیامبرگونه برای کوروش میتراشند.
3⃣ اما در اینجا چند پرسش (6 پرسش) پیش میآید که کمتر بدانها پرداخته شده و کوشش میکنیم تا با اتکای به نص تورات پاسخ آنها را بیابیم:
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ 1- آیا در تورات از کوروش با عنوان «مسیح خداوند» یاد شده است؟
1⃣ در ابتدا لازم به توجه است که #تورات یک متن یگانه و بلااختلاف نیست، چنانکه #دین_یهود نیز مذهبی یگانه و بدون انشعاب نیست. نسخ متعدد و متعارض تورات که مورد استناد شاخههایی از #یهودیان قرار میگیرد (همچون یهودیان صدوقی، فاریمی، مازوتی، اشکنازی، فریسیان و یهودیان ارتدوکس) تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. بجز این، نسخه اصلی و کهن تورات نیز ساختار و زبان واحدی ندارد و از جمله به زبان #عبری و زبان #آرامی (معروف به «ترجم») و زبان #یونانی (معروف به «سبعینیه») نوشته شدهاند. هر یک از این نسخ میتوانسته به عنوان نسخهی اساس انتخاب شده باشد.
2⃣ نگارنده برای آنکه عبارت #مسیح_خداوند را در تورات بیابد، به نسخههای گوناگونی به زبانهای مختلف رجوع کرد و بجز در یک ترجمه فارسی از تورات (کتاب مقدس، چاپ لندن، 1970)، در هیچیک از متون بررسی شده فارسی و غیرفارسی چنین مفهومی را نیافت.
3⃣ نام #کوروش در مجموع در 19 بند تورات (با کم و زیادهایی در نسخ مختلف) آمده که در هیچکدام آنها (تا جایی که دیده شد) عبارتی معادل «مسیح خداوند» بکار نرفته است. در نسخ مختلف سِفر اشعیاء (باب 45، بند نخست) که گفته میشود این عبارت در آنجا آمده، از کوروش با عناوینی همچون «منصوب (appointed) خداوند» و «تعمید شده / روغنمالی شده (anointed) خداوند» یاد گردیده است. البته در تورات از کوروش با صفت «عادل» نیز یاد شده است (اشعیاء، باب 1، بند 13).
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ 2- منظور از «مسیح» چیست؟
1⃣ در هر حال و با توجه به تفاوت نسخ، شاید بتوان مفهوم «روغنمالی شده خداوند» (که نوعی مراسم مذهبی است) را به «مسح کردن» تعمیم داد و «مسیح» را تصریفی لغوی از «مسح شده» گرفت.
2⃣ اما نمیتوان مفهوم «مسیح» را (چنانکه برخی بر آن پافشاری میکنند تا از کوروش شبه پیامبری ترتیب دهند) به عنوان اسم خاص یا مفهوم خاص (معادل با «عیسی مسیح» یا «نجاتبخش») از آن بیرون کشید.
3⃣ چرا که در نسخههای بررسی شده، واژههای عبرانی «המשיח»، «ישו»، «ישוע» یا واژههای عربی «المسیح»، «یسوع» یا واژههای انگلیسی «Messiah»، «Christ»، «Jesus» نیامده و البته که نباید هم آمده باشد.
4⃣ اما در هر صورت و با توجه به شباهتهای موجود بین نسخ میتوان بدون تردید پذیرفت که #کوروش از نظر #یهودیان پادشاهی محبوب و منصوب خداوند بوده که برای انجام وظیفهای بزرگ برگزیده شده است!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ 3- این «مسیح یا منصوب خداوند» مشخصاً قرار است چه اعمالی را انجام بدهد؟
✍ پرسش مهمتر این است که کوروشی که عادل است، منصوب خداوند است، خداوند دست راست او را گرفته (اشعیاء، باب 45، بند 1)، به دست همو تعمید شده و احیاناً مسیح او است (البته از نظر آن قوم)، فارغ از هر اسم و صفتی، چه کاری باید انجام بدهد و مشخصه عادل بودن و مسیح بودن او چیست؟ وظیفهای که به موجب #تورات بر دوش #کوروش نهاده شده و او قرار است آنرا به انجام برساند، عبارت است از:
1⃣ «اجرای وعدههای پیشین خداوند که ارمیای نبی بیان کرده بود» (عزرا، باب 1، بند 1)
2⃣ «مغلوب کردنها ملتها و شکستن درها» (اشعیاء، باب 45، بندهای 1 و 2)
3⃣ «آزاد کردن یهودیان از اسارت» (اشعیاء، باب 45، بند 13؛ عزرا، باب 2، بند 1)
4⃣ «اعطای ظروف قیمتی به رئیس یهودیان» (عزرا، باب 1، بند 8)
5⃣ «ساختن خانهای برای خدا در اورشلیم» (تواریخ ایام، باب 36، بند 22 و 23)
6⃣ «ساختن قربانگاه» (عزرا، باب 6، بند 3)
7⃣ «وا داشتن همسایگان یهودیان به دادن طلا و نقره و اموال به آنها و نیز دادن هدایایی برای خانه خدای آنان» (عزرا، باب 1، بند 4 و 6)
8⃣ «مجازات پادشاه و مردم بابل بخاطر گناهانشان» (ارمیا، باب 25، بند 12)
9⃣ «نابود کردن بابل، ریشهکن کردن نسل بابلیان، تبدیل کردن بابل به باتلاق و لانه جغدها، جارو کردن بابل با جاروی هلاکت» (اشعیاء، باب 14، بندهای 22 و 23).
‼️ ایناست اعمال مقرر شده برای مسیح یا منصوب عادل خداوند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ 4- کورش در ازای انجام این اعمال چه چیز دریافت میکند؟
1⃣ «پادشاهی همه کشورهای جهان» (عزرا، باب 1، بند 2)
2⃣ «تصرف گنجینهها و خزائن» (اشعیاء، باب 45، بند 3)
3⃣ «درآمد کشور مصر و حبشه، و مالکیت مردمانی بسته در زنجیر از سبا» (اشعیاء، باب 45، بند 14).
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ 5- آیا آن اعمال انجام شده است یا نه؟
1⃣ نص #تورات و رویدادنامههای بابلی و #منشور_کوروش و متون تاریخی، کموبیش دلالت بر اجرای اوامر خدای #یهودیان (و در واقع خود یهودیان) دارد.
2⃣ #کوروش شهر و کشور #بابل را تصرف میکند و به عمر کشور و تمدن بابل برای همیشه پایان میدهد.
3⃣ گنجینههای بابل را تصرف میکند و به دستاوردهای موجود علمی و اجتماعی بابل پایان میبخشد.
4⃣ در حالیکه چیزی از مظاهر تمدن نیز بر جای نمیگذارد که یادمان و خاطرهای از سلطه او و جانشینانش بر بابل باشد.
5⃣ اما با این حال، #یهودیان را آزاد میکند و به «عدالت»! حکم میکند که آنان «به خرج همسایگان خود»! به #اورشلیم بازگردند و به «خرج همانها» معبدی برای خدای خود بسازند!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ 6- آیا آن اعمال جای افتخار دارد؟
1⃣ افتخار کردن و بالیدن امری مطلق نیست و بسته به دریافت و چگونگی نگرش و جامعهنگری و روحیات انسانی هر شخص و مکتبی با یکدیگر متفاوت است.
2⃣ اما آنچه مسلّم است این است که برای افتخار کردن میباید «کل» روایت را در نظر داشت و نه فقط تکهای دلخواه از آن را.
3⃣ اگر روایت #تورات به تمامی درست و مبتنی بر واقعیت باشد (که بعید است)، #کوروش به #یهودیان خدمتی بزرگ کرد؛ خدمتی که با ظلم به دیگران توأم بود.
4⃣ او در #تورات دستِ دهنده به #یهودیان و دستِ گیرنده از غیریهودیان دارد.
5⃣ اما از سوی دیگر، #کوروش بابل را به باد فنا داد.
6⃣ حال هر کس میتواند به کوروشی که نامش در #تورات آمده، ببالد یا بتازد.
7⃣ ولی تاریخ برای بالیدن و تازیدن نیست، برای تجربه آموختن است.
✍ نویسنده: رضا مرادی غیاثآبادی
👉 goo.gl/CZ6U7H
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ دربارهی کوروش و آزادی بنیاسرائیل
1⃣ در سال 598 پیش از میلاد ارتش مشترک بابل و ایران به منطقه شرق مدیترانه لشگر کشید و شاهان و رجال دولتهای هوادار مصر را به بابل انتقال داد و هواداران خود را از میان بزرگان بومی این دولتها به قدرت رسانید. یکی از این تبعیدیان #یهویاکین شاه جوان #دولت_یهودا بود.
2⃣ ورود #بختالنصر به #اورشلیم به آرامی و بدون خونریزی انجام شد و در عهد عتیق سخنی از قتل و غارت و کشتار در میان نیست. بختالنصر خاندان سلطنتی یهود را برکنار نکرد بلکه عموی شاه یهود، به نام #صدقیا، را به عنوان نایبالسلطنه در اورشلیم منصوب کرد. این ماجرا دستمایه تبلیغات فراوان یهودیان شده که به اسطوره #آوارگی و #تبعید در بابل تبدیل گردیده است!
3⃣ امروزه، اکتشافات باستانشناسی و کشف آرشیوهای بابل باستان آشکار ساخته که این «تبعیدیان»، برخلاف سدهها تبلیغات یهودیان، «اسیر» نبودند. املاک پهناور یهویاکین و بزرگان و #کاهنان یهودی در سرزمین یهود محفوظ بود و به وسیله کارگزارانشان اداره میشد.
4⃣ پس از مرگ بختالنصر سه پادشاه در بابل به قدرت رسیدند تا سرانجام نوبت به فردی از قبایل آرامی به نام #نبونیدوس رسید. در این زمان به علت اختلاف میان مادها و پارسها نفوذ ایران در بابل به حداقل رسیده و به جای آن نفوذ مصر افزایش یافته بود. سرانجام نبونیدوس با مصر علیه ایران متحد شد ولی در بهار سال 539 پیش از میلاد ایرانیان به فرماندهی #کوروش هخامنشی به بابل لشگر کشیدند و نبونیدوس را خلع کردند.
5⃣ پس در زمان فتح بابل، خاندان سلطنتی و #اشراف_یهودی اسیر و برده نبودند که کوروش آنها را نجات دهد!! آنها زندگی پر تجمل و راحتی داشتند و در دوران نبونیدوس میتوانستند به اورشلیم بازگردند ولی این کار را نکردند. البته کوروش هم اجازه داد که آنها به #بیتالمقدس بازگردند ولی آنها بازهم چنین نکردند!!
6⃣ تنها یکی از شاهزادگان یهودی به نام #زروبابل (زاده بابل) در رأس گروهی از اشراف و کاهنان برای بازسازی #معبد_سلیمان سفری بسیار پر تجمل به اورشلیم کرد ولی این گروه بعد از مدت کوتاهی به بابل بازگشتند.
7⃣ بررسی دقیق در #عهد_عتیق نشان میدهد که مأموریت زروبابل برای بازسازی معبد سلیمان با مخالفت مردم شهر، که مخالف اعاده حاکمیت اشراف و #کاهنان_یهودی بودند، مواجه شد و به همین دلیل کوروش دستور متوقف کردن آن را صادر کرد. بازسازی معبد تنها در سال دوم سلطنت داریوش اول از سر گرفته شد.
✍ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/ESSTER
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌷 #امیرتوکل_کامبوزیا یکی از پیشگامان #مبارزه_با_یهود در ایران است. این مرد بزرگ توسط عوامل رژیم #پهلوی و به دلیل فعالیتها و مبارزات ضد یهودی و ضد استبدادیاش در شب چهارشنبه 24 مهرماه 1353 (همانند امروز) به #شهادت رسید. به همین مناسبت امشب و فرداشب مطالبی در مورد ایشان تقدیم شما همراهان میشود:
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (1)
🎯 زندگینامه
1⃣ استاد #امیرتوکل_کامبوزیا در سال 1283 شمسی در تهران متولد شد. وی اصالتاً از اکراد زعفرانلو که ساکن قوچان هستند، بود.
2⃣ تحصیلات ابتدایی را در تهران و مشهد و دوره متوسطه را در دبیرستان احمدی مشهد گذرانده و برای ادامه تحصیلات عالی عازم تاشکند گردید. اما در بحران انقلاب روسیه به ایران برگشت.
3⃣ استاد کامبوزیا دوره مدرسه نظام ژاندارمری را به مدیریت و استادی #کلنل_محمدتقیخان_پسیان در خراسان سپری نمود و به سال 1300 توسط او به ریاست تلگراف و رموزات انتخاب شد و پس از شهادت کلنل به سیستان و بلوچستان #تبعید گردید. وی در سال 1331 به عنوان مسئول حزب ایران در استان از طرف دکتر مصدق منصوب شد.
4⃣ مرحوم کامبوزیا در زمان حیات خویش در زمینهی سیاسی به سیاست گذشتگانی چون #آیتالله_کاشانی و #جمال_عبدالناصر احترام میگذاشت. ایشان از سیاستهای اسلامی انقلاب #امام_خمینی (ره) شدیداً پشتیبانی مینمود و در ارتباط با این علاقه و ارشاد علاقمندان به اعلامیه و نشریات امام از هیچ کوششی فروگذار نکرده و به همین جهت آخرین بار در سال 1349 توسط عمال #ساواک دستگیرشد.
5⃣ استاد بجز زبان فارسی به زبانهای عربی، فرانسه، روسی، انگلیسی و ترکی تسلط کامل داشت و در حکمت و عرفان و تفسیر، فلسفه و منطق و به خصوص تاریخ صاحبنظر بود.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 goo.gl/mpp5Bu
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (2)
🎯 فعالیتهای سیاسی
🌐 الف) سالهای 1300 تا 1332
1⃣ در این سالها #امیرتوکل_کامبوزیا شیفتهی مرحوم #کلنل_محمدتقیخان_پسیان میشود که علیه استبداد داخلی #رضاخان میرپنج پرچم مبارزه را در خطهی خراسان علم نموده است. با کشته شدن وی، کامبوزیا که به ریاست تلگراف و رموزات خراسان از طرف پسیان منسوب شده بود، به دزد آب (زاهدان) مهاجرت میکند هرچند که بسیاری بر این عقیدهاند که وی از سوی رضاخان تبعید شده است.
2⃣ در اواخر دهه 20 که نغمههای رهایی از یوغ استعمار انگلیس در کشور نواخته شد، شهید #نواب_صفوی توسط استبداد داخلی دستگیر گردید. مرحوم کامبوزیا در نامهای به مرحوم آیتالله کاشانی حمایت خود را از نواب چنین عنوان داشت:
✍ بنده خداوند آقای سیدابوالقاسم کاشانی
از بازداشت سیدمجتبی نواب صفوی هیچ تأثری بر افراد مجاهد ما نخواهد بود، زیرا او به مزد خود رسیده، از خداوند امیدواریم که شدیدترین مرحلهی آن نصیب ما گردد…
البته این شخص از حیث مقام با ما مساوی نیست.
3⃣ کامبوزیا برای خدمت به دین اسلام و کشور ایران این بار با قبول رهبری #حزب_ایران که توسط دکتر مصدق به وی پیشنهاد شده بود، به فعالیت سیاسی خود ادامه داد. در پی قطع روابط ایران و انگلیس که به دنبال اختلاف بر سر ملی شدن نفت بهوجود آمده بود، کامبوزیا در نامهای خطاب به #آیتالله_کاشانی چنین ابراز مسرت و شادمانی نمود:
✍ به مژدهی بستن کنسولگریهای دولت ستمگر انگلیس، مفتخرم خدا را گواه دهم که مال و قلم و زبان و جان خود و تمام فرزندان و کسانم را برای انتقام از این دشمن بیآزرم بشریت و غلامان فرومایهی او در ایران تا دم واپسین در اختیار شما گذارم.
4⃣ در این سالها (دهه 1320) کامبوزیا یکی از افراد متنفذ، مقبول، موجّه و صاحب امتیاز در استان سیستان و بلوچستان شناخته میشده است. یکی از عواملِ اسدالله علم در 28/10/1330 در خصوص نفوذ کامبوزیا در میان مردم استان چنین گزارش میدهد:
✍ وضع زاهدان را بهطور اختصار به عرض میرساند:
شهر تقریباً صدی 30 با ریگی، بقیه صدی 20 به نام آقایان کفعمی و توکل کامبوزیا… است.
5⃣ به دنبال کودتای نافرجام 25 مرداد 1332 و فراری شدن شاه از کشور، مرحوم کامبوزیا طی نامهای به دکتر مصدق، محاکمه و مجازات دسیسهکاران را خواستار میگردد. با انجام کودتای دوم (28 مرداد) و موفقیت کودتاگران که در نهایت به بازگشت #استبداد به کشور منتهی شد، مرحوم کامبوزیا نیز مانند بسیار از چهرههای سیاسی کشور برای مدتی در لاک انزوا فرو رفت و موقتاً فعالیتهای سیاسی را به کناری نهاد. شاید در این سالها (از سال 1332 تا 1342) او به دنبال رهبری میگشت که با پیروی از وی راه را از بیراهه بشناسد.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 goo.gl/mpp5Bu
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (3)
🎯 فعالیتهای سیاسی
🌐 ب) سالهای 1342 تا مهر 1353
1⃣ در این سالها نهضت #امام_خمینی (ره) آغاز به فعالیت میکند و مرحوم کامبوزیا به فعالیتهای خود علیه رژیم #محمدرضاشاه وسعت میدهد.
2⃣ در سال 1342 به صورت پارهوقت به استخدام اداره رادیو زاهدان در میآید و این همان فرصتی بود که سالها به دنبالش میگشت تا صورت واقعی رژیم را به مردم نشان دهد.
3⃣ بنابراین با ارائهی نطقهایی علیه شاه و انتقاد از حکومت او بغض خود را میترکاند، هرچند که #ساواک اجازه پخش این بغض ترکیده را هیچگاه نمیدهد.
4⃣ در نتیجه #امیرتوکل_کامبوزیا به بزرگترین سوژهی ساواک در استان سیستان و بلوچستان تبدیل میشود و از آن به بعد ساواک در نامهنگاریهای مختلف و دستورات به منابع خود، خواستار جمعآوری اطلاعات و اخبار از کامبوزیا میگردد.
5⃣ استدلالات و شخصیت علمی و مذهبی کامبوزیا در ساواک زاهدان، کارکنان این سازمان مخوف را مقهور خود نمود به حدی که پس از حضور سه هفته بازداشت در نهایت با عنوان اینکه وی فردی فاضل و دانشمند است، او را آزاد نمودند!
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 goo.gl/mpp5Bu
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (4)
🎯دستگیری و آزادی
1⃣ به دنبال تصویب قانون #کاپیتولاسیون و اعتراض #امام_خمینی (ره) به آن که در نهایت به تبعید ایشان به ترکیه منجر گردید (آبان 1343) #امیرتوکل_کامبوزیا که در صدد روشن نمودن افکار مردم و آشنا نمودن آنان با اقدام رهبرش بود، در اداره رادیو سعی در تبلیغ فعالیتها و مواضع حضرت امام در ارتباط با کاپیتولاسیون نمود:
📻 واقعا ما مردم خیلی بدبخت هستیم، همه چیزمان را گرفتهاند، شرفمان را، ثروتمان را، همه چیزمان را، اگر یک سرباز آمریکایی در خیابان در انظار مردم به خواهرمان، به زنمان دست درازی کند، قدرت اعتراض نداریم. اینها مصونیت دارند، برای آنکه ارباب ما هستند، هیچکس نمیتواند بگوید بالای چشمتان ابروست…
2⃣ در پی این سخنان، #ساواک استاد کامبوزیا را به اتهام «طرفداری از روحانیون افراطی» تحت نظر قرار میدهد. ساواک پس از مدتی وی را از اداره رادیو اخراج، صلاحیتش را در شورای داوری شهرستان زاهدان رد و از تدریس او در دانشسرای عالی تربیت معلم زاهدان جلوگیری میکند.
3⃣ این اقدامات نتوانست در روحیهی فولادین این اسلامشناس مجاهد خللی ایجاد کند و کماکان به فعالیتهای خود علیه رژیم در قالب روشن نمودن افکار عمومی و توزیع و پخش سخنرانیهای حضرت امام ادامه داد. استمرار این اقدامات در نهایت منجر به احضار مجدد وی به ساواک گردید.
4⃣ مرحوم کامبوزیا با بیتوجهی به تذکرات و هشدارهای ساواک به فعالیتهای خود علیه رژیم ادامه و حتی آن را افزایش داد. در این راستا، مأمور ساواک در نظریه کارشناسی خود با ناامید شدن از کنترل و هدایت وی نوشت:
✍ … مزرعهی او کانون افراد ناراضی و ناراحت و مخالف وضع موجود شده است… هر قدر ستاد عملیات از راه پند و اندرز و نصیحت راه مماشات را بپیماید، بر جسارت و گستاخی او افزوده و دال بر ضعف قوای دولتی خواهد نمود و جریتر خواهد شد.
5⃣ با توجه به استمرار فعالیتهای کامبوزیا علیه نظام ستمشاهی، ساواک اقدام به دستگیری وی نمود و در گزارش خود نوشت:
✍ پس از اخذ نمایندگی دادستانی در تاریخ 27/8/ 49 منزل امیرتوکل کامبوزیا را بازرسی و مدارک و اسنادی حاکی از فعالیتهای نامبرده علیه امنیت و مصالح کشور و همچنین اهانت به مقام شامخ سلطنت بدست آمد. لذا مشارالیه بلافاصله بازداشت، تقاضای صدور قرار تامین از بازپرسی دادسرای نظامی دادگاه عادی 16 کرمان گردید…
6⃣ ایشان سه هفته در بازداشت بوده و ساواک در همان روز دستگیری به تفتیش منزل ایشان پرداخته و یادداشتهای زیادی از ایشان را که در مورد #یهود بوده است را توقیف میکند. پس از دستگیری، داماد مرحوم کامبوزیا با آقای #فرانسوا_بالزان (نایب رییس انجمن فرهنگستان نژادشناسی فرانسه) تماس میگیرد و حادثه را ذکر میکند. بالزان با دربار ایران تماس گرفته و عنوان میکند که یک آدم حسابی در ایران است و او را هم دستگیر کردهاید! پس از این جریان مرحوم کامبوزیا از زندان آزاد میشود.
7⃣ مرحوم کامبوزیا در مورد یادداشتهای ضبط شده خود توسط ساواک همان موقع گفته بودند که این یادداشتها در ایران نمیماند و توسط ساواک به #تلآویو و یا امریکا فرستاده میشود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جستجو در ساواک برخی از یادداشتهای ایشان پیدا شد اما یادداشتهای زیادی که راجع به #یهود از ایشان در سال 1349 ضبط شده بود، هرگز یافت نشد.
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 goo.gl/mpp5Bu
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (5)
✡ مبارزه با یهود
1⃣ یکی از فعالیتهای جالب مرحوم #امیرتوکل_کامبوزیا در اطلاعرسانی در مورد #خطر_یهود و مبارزه با این غدهی سرطانی به سالهای پس از آزادی از زندان ایشان باز میگردد.
2⃣ ایشان هفتهای یک جلسه با مسئولان مختلف سیستان و بلوچستان داشته و در آن جلسان از #خطرات_یهود بهصراحت سخن میگفتند. البته برای اینکه برای ایشان خطری پیش نیاید یکی از پسران ایشان همراه مرحوم بوده و در نزدیکی محل جلسه منتظر خروج ایشان از جلسه میمانده است.
3⃣ #محمود_زند_مقدم در کتاب «حکایت بلوچ» خود نقل میکند که اول موضوعی را که استاد با من در میان گذاشتند، در خصوص #استعمار_نارنجی (یهودیان) بود:
✍ استعمار چندین نوع دارد، یک استعمار نداریم، اشتباه نشود. هر استعمار رنگی دارد برای خودش، توسط این رنگها ما انواع استعمار را تمیز میدهیم از هم… اولی استعمار نارنجی، #یهودیان هستند… این بلایی است که استعمار سر این مملکت آورده است و حکومتهای دست نشانده استعمار. #یهود فراموش نشود، سهم یهود بیشتر است. همین بلا را یهود آورده است سر تمام مسلمانان دنیا، #استعمار مخلوق یهود است. دولت استعماری همان #دولت_یهود است…
4⃣ تنفر استاد از یهود به قدری بود که نام سگ خود را #موشه_دایان (نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی) گذاشته بود. یکی از علل تنفر آقای کامبوزیا از یهود این اعتقاد بود که آنان برای رسیدن به اهداف خود، از هر راه و وسیلهای استفاده میکنند. مرحوم کامبوزیا #اختلاف_شیعه_و_سنی را دقیقاً کار یهود دانسته و این اقدام را موضوعی هدایتشده توسط آنان در راستای سیادت یهود در جهان معرفی میکرد.
5⃣ با توجه به همین نظر بود که کامبوزیا #محمدرضاشاه پهلوی و بسیاری از کارگزان وی را #یهودی و یا آلت دست آنان میدانست که درصدد از بین بردن اسلام میباشند و معتقد بود که حتی #بهائیت زاده و مخلوق #یهودیت است.
6⃣ مرحوم کامبوزیا میگفت که #قوم_یهود از ابتدای تاریخ، قومی بوده است که همیشه #دروغ گفته است، همیشه اهل #نفاق بوده و در تمام طول تاریخ علت و عامل اصلی #جنگها و اهل #دسیسه و #نیرنگ بودهاند. او معتقد بود که هرچه فساد و جنایت است را باید در #یهودیان جستجو کرد و هرچه مطلب خوب و درست و به قاعده را میتوان ریشهاش را در #اسلام دید.
7⃣ کتاب «ذوالقرنین یا تسنچیهوانگتی، بزرگترین پادشاه چین» ایشان را شاید بتوان اولین اثر منتشر شده ایشان در زمان قبل از انقلاب اسلامی با رویکرد مبارزه با یهود و #فراماسونری دانست، ایشان این کتاب را در جواب کتاب #ابوالکلام_آزاد فراماسونر نگاشتهاند که در کتاب وی ادعا شده بود ذوالقرنین همان #کوروش است!
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 goo.gl/mpp5Bu
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (6)
🎯 شهادت مرحوم کامبوزیا
1⃣ از نحوهی فوت آقای #امیرتوکل_کامبوزیا دو روایت وجود دارد:
👈 روایت اول که روایتی است رسمی از سوی #ساواک
🔹 ساواک فوت کامبوزیا را مرگ طبیعی دانسته و در گزارش خود به مرکز نوشته است: «امیرتوکل کامبوزیا شب چهارشنبه فوق به علت سکته قلبی درگذشته است. رضوانی 24/7/53»
👈 و روایت دوم که روایتی است از طرف نزدیکان وی
🔹 روایت دوم از فوت مرحوم کامبوزیا، #مسموم_شدن ایشان توسط ساواک (مرکز) و در نهایت #شهادت وی است.
2⃣ اطرافیان مرحوم کامبوزیا، اتفاق فوق را چنین عنوان میدارند:
🔸 در مهرماه 1353 #امیرعباس_هویدا (نخستوزیر) به زاهدان میآید و مسئولین منطقه از کامبوزیا میخواهند که با وی ملاقات کند. ایشان با صراحت و عصبانیت میگوید با یک نفر #یهودی خائن ملاقات نمیکنم … اگر ملاقاتی نیز مابین یک یهودی و یک مسلمان صورت بگیرد، یکی از این دو باید کشته شوند.
🔸 هفته بعد دو نفر از تهران تحت عنوان مأموران اداره تعاون به نزد ایشان [در کتابخانه] آمده و سؤالاتی را مطرح کردند پس از اتمام صحبت یکراست به فرودگاه رفته و به تهران پرواز میکنند.
🔸 پس از مدتی یکی از فرزندان وی به کتابخانه رفته و میبیند که پدرش برروی زمین افتاده است. فردای آن روز وقتی فرزندان کامبوزیا به کتابخانه میروند، با استکانی مواجه میشوند که دانههای ریزی در آن بوده است. در همان روز ساواک نیز به کتابخانه میآید و استکان نیز مفقود میشود.
🔸 مرحوم کامبوزیا را در قبرستان زاهدان به خاک میسپارند اما با توجه به وصیت ایشان و با اجازهی آیتالله کفعمی، مجوز نبش قبر گرفته و ایشان را در کتابخانهای که خودش بنیانگذار آن بود به خاک میسپارند.
3⃣ در پاسخ به این سوال که چرا مرحوم کامبوزیا توسط ساواک کشته شد؟ دلایل چندی عنوان شده که شاید بهترین آنها را مهندس رحمانی مطرح میکند:
✍ «بعد از آزادی کامبوزیا (سال 1349) ساواک برای کنترل وی اقدام به برپایی جلسات هفتگی در خصوص مسائل مختلف با حضور استاد، رئیس ساواک، رئیس شهربانی و… میکرد. مطالبی که رؤسای فوق مطرح میکردند، استاد به آنان پاسخ میداد. حتی یکبار مرحوم به من گفت که بتدریج نظرات افراد شرکت کننده در حال تغییر است! من احساسم اینست که ساواک به این نتیجه رسیده بود که این فرد اگر آزاد باشد [علیه رژیم] تبلیغات میکند، با مسئولین ارتباط داشته باشد، اثرگذار است. زندان باشد از خارج فشار وارد میشود … در نهایت او را کشتند … استاد از دو هفته قبل از فوت احساس خطر میکرد بستههایی که برایش ارسال میشد در فاصله دو متری قرار میداد و چیزی به طرف آن پرتاب میکرد که اگر قرار باشد منفجر شود، در کنارش نباشد … ایشان یک حالت انتظار از مرگ (توسط رژیم) را داشتند …»
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter