eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
669 ویدیو
196 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ همان‌طور كه در تقویم می‌بینید امروز در نزد یهودیان مصادف است با آغاز تاج‌گذاری كوروش در بابل و صدور فرمان آزادی بنی‌اسرائیل جهت بازگشت به اورشلیم و بازسازی معبد سلیمان بعد از 49 سال اسارت و تبعید!! 🎯 لذا مطالبی در این باب تقدیم می‌شود: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟ 1⃣ متداول است که مفتخرانه گفته می‌شود در (سِفر اشعیاء، باب 45، بند نخست) از با عنوان یاد شده است. 2⃣ گاه نیز چنین صفت و انتسابی را تعمیم می‌دهند و چهره‌ای پیامبرگونه برای کوروش می‌تراشند. 3⃣ اما در اینجا چند پرسش (6 پرسش) پیش می‌آید که کمتر بدان‌ها پرداخته شده و کوشش می‌کنیم تا با اتکای به نص تورات پاسخ آنها را بیابیم: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ 1- آیا در تورات از کوروش با عنوان «مسیح خداوند» یاد شده است؟ 1⃣ در ابتدا لازم به توجه است که یک متن یگانه و بلااختلاف نیست، چنان‌که نیز مذهبی یگانه و بدون انشعاب نیست. نسخ متعدد و متعارض تورات که مورد استناد شاخه‌هایی از قرار می‌گیرد (همچون یهودیان صدوقی، فاریمی، مازوتی، اشکنازی، فریسیان و یهودیان ارتدوکس) تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند. بجز این، نسخه اصلی و کهن تورات نیز ساختار و زبان واحدی ندارد و از جمله به زبان‌ و زبان (معروف به «ترجم») و زبان (معروف به «سبعینیه») نوشته شده‌اند. هر یک از این نسخ می‌توانسته به عنوان نسخه‌ی اساس انتخاب شده باشد. 2⃣ نگارنده برای آنکه عبارت را در تورات بیابد، به نسخه‌های گوناگونی به زبان‌های مختلف رجوع کرد و بجز در یک ترجمه فارسی از تورات (کتاب مقدس، چاپ لندن، 1970)، در هیچ‌یک از متون بررسی شده فارسی و غیرفارسی چنین مفهومی را نیافت. 3⃣ نام در مجموع در 19 بند تورات (با کم‌ و زیادهایی در نسخ مختلف) آمده که در هیچ‌کدام آنها (تا جایی که دیده شد) عبارتی معادل «مسیح خداوند» بکار نرفته است. در نسخ مختلف سِفر اشعیاء (باب 45، بند نخست) که گفته می‌شود این عبارت در آنجا آمده، از کوروش با عناوینی همچون «منصوب (appointed) خداوند» و «تعمید شده / روغن‌مالی شده (anointed) خداوند» یاد گردیده است. البته در تورات از کوروش با صفت «عادل» نیز یاد شده است (اشعیاء، باب 1، بند 13). ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ 2- منظور از «مسیح» چیست؟ 1⃣ در هر حال و با توجه به تفاوت نسخ، شاید بتوان مفهوم «روغن‌مالی شده خداوند» (که نوعی مراسم مذهبی است) را به «مسح کردن» تعمیم داد و «مسیح» را تصریفی لغوی از «مسح شده» گرفت. 2⃣ اما نمی‌توان مفهوم «مسیح» را (چنان‌که برخی بر آن پافشاری می‌کنند تا از کوروش شبه پیامبری ترتیب دهند) به عنوان اسم خاص یا مفهوم خاص (معادل با «عیسی مسیح» یا «نجات‌بخش») از آن بیرون کشید. 3⃣ چرا که در نسخه‌های بررسی شده، واژه‌‌های عبرانی «המשיח»، «ישו»، «ישוע» یا واژه‌های عربی «المسیح»، «یسوع» یا واژه‌های انگلیسی «Messiah»، «Christ»، «Jesus» نیامده و البته که نباید هم آمده باشد. 4⃣ اما در هر صورت و با توجه به شباهت‌های موجود بین نسخ می‌توان بدون تردید پذیرفت که از نظر پادشاهی محبوب و منصوب خداوند بوده که برای انجام وظیفه‌ای بزرگ برگزیده شده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ 3- این «مسیح یا منصوب خداوند» مشخصاً قرار است چه اعمالی را انجام بدهد؟ ✍ پرسش مهم‌تر این است که کوروشی که عادل است، منصوب خداوند است، خداوند دست راست او را گرفته (اشعیاء، باب 45، بند 1)، به دست همو تعمید شده و احیاناً مسیح او است (البته از نظر آن قوم)، فارغ از هر اسم و صفتی، چه کاری باید انجام بدهد و مشخصه عادل بودن و مسیح بودن او چیست؟ وظیفه‌ای که به موجب بر دوش نهاده شده و او قرار است آنرا به انجام برساند، عبارت است از: 1⃣ «اجرای وعده‌های پیشین خداوند که ارمیای نبی بیان کرده بود» (عزرا، باب 1، بند 1) 2⃣ «مغلوب کردن‌ها ملت‌ها و شکستن درها» (اشعیاء، باب 45، بندهای 1 و 2) 3⃣ «آزاد کردن یهودیان از اسارت» (اشعیاء، باب 45، بند 13؛ عزرا، باب 2، بند 1) 4⃣ «اعطای ظروف قیمتی به رئیس یهودیان» (عزرا، باب 1، بند 8) 5⃣ «ساختن خانه‌ای برای خدا در اورشلیم» (تواریخ ایام، باب 36، بند 22 و 23) 6⃣ «ساختن قربانگاه» (عزرا، باب 6، بند 3) 7⃣ «وا داشتن همسایگان یهودیان به دادن طلا و نقره و اموال به آنها و نیز دادن هدایایی برای خانه خدای آنان» (عزرا، باب 1، بند 4 و 6) 8⃣ «مجازات پادشاه و مردم بابل بخاطر گناهانشان» (ارمیا، باب 25، بند 12) 9⃣ «نابود کردن بابل، ریشه‌کن کردن نسل بابلیان، تبدیل کردن بابل به باتلاق و لانه جغدها، جارو کردن بابل با جاروی هلاکت» (اشعیاء، باب 14، بندهای 22 و 23). ‼️ این‌است اعمال مقرر شده برای مسیح یا منصوب عادل خداوند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ 4- کورش در ازای انجام این اعمال چه چیز دریافت می‌کند؟ 1⃣ «پادشاهی همه کشورهای جهان» (عزرا، باب 1، بند 2) 2⃣ «تصرف گنجینه‌ها و خزائن» (اشعیاء، باب 45، بند 3) 3⃣ «درآمد کشور مصر و حبشه، و مالکیت مردمانی بسته در زنجیر از سبا» (اشعیاء، باب 45، بند 14). ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ 5- آیا آن اعمال انجام شده است یا نه؟ 1⃣ نص و رویدادنامه‌های بابلی و و متون تاریخی، کم‌وبیش دلالت بر اجرای اوامر خدای (و در واقع خود یهودیان) دارد. 2⃣ شهر و کشور را تصرف می‌کند و به عمر کشور و تمدن بابل برای همیشه پایان می‌دهد. 3⃣ گنجینه‌های بابل را تصرف می‌کند و به دستاوردهای موجود علمی و اجتماعی بابل پایان می‌بخشد. 4⃣ در حالی‌که چیزی از مظاهر تمدن نیز بر جای نمی‌گذارد که یادمان و خاطره‌ای از سلطه او و جانشینانش بر بابل باشد. 5⃣ اما با این حال، را آزاد می‌کند و به «عدالت»! حکم می‌کند که آنان «به خرج همسایگان خود»! به بازگردند و به «خرج همان‌ها» معبدی برای خدای خود بسازند!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ 6- آیا آن اعمال جای افتخار دارد؟ 1⃣ افتخار کردن و بالیدن امری مطلق نیست و بسته به دریافت و چگونگی نگرش و جامعه‌نگری و روحیات انسانی هر شخص و مکتبی با یکدیگر متفاوت است. 2⃣ اما آنچه مسلّم است این است که برای افتخار کردن می‌باید «کل» روایت را در نظر داشت و نه فقط تکه‌ای دل‌خواه از آن را. 3⃣ اگر روایت به تمامی درست و مبتنی بر واقعیت باشد (که بعید است)، به خدمتی بزرگ کرد؛ خدمتی که با ظلم به دیگران توأم بود. 4⃣ او در دستِ دهنده به و دستِ گیرنده از غیریهودیان دارد. 5⃣ اما از سوی دیگر، بابل را به باد فنا داد. 6⃣ حال هر کس می‌تواند به کوروشی که نامش در آمده، ببالد یا بتازد. 7⃣ ولی تاریخ برای بالیدن و تازیدن نیست، برای تجربه آموختن است. ✍ نویسنده: رضا مرادی غیاث‌آبادی 👉 goo.gl/CZ6U7H ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ کوروش اجازه داد که خاندان سلطنتی و اشراف یهودی به بیت‌المقدس بازگردند ولی آنها چنین نکردند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ درباره‌ی کوروش و آزادی بنی‌اسرائیل 1⃣ در سال 598 پیش از میلاد ارتش مشترک بابل و ایران به منطقه شرق مدیترانه لشگر کشید و شاهان و رجال دولت‌های هوادار مصر را به بابل انتقال داد و هواداران خود را از میان بزرگان بومی این دولت‌ها به قدرت رسانید. یکی از این تبعیدیان شاه جوان بود. 2⃣ ورود به به آرامی و بدون خونریزی انجام شد و در عهد عتیق سخنی از قتل و غارت و کشتار در میان نیست. بخت‌النصر خاندان سلطنتی یهود را برکنار نکرد بلکه عموی شاه یهود، به نام ، را به عنوان نایب‌السلطنه در اورشلیم منصوب کرد. این ماجرا دستمایه تبلیغات فراوان یهودیان شده که به اسطوره و در بابل تبدیل گردیده است! 3⃣ امروزه، اکتشافات باستان‌شناسی و کشف آرشیوهای بابل باستان آشکار ساخته که این «تبعیدیان»، برخلاف سده‌ها تبلیغات یهودیان، «اسیر» نبودند. املاک پهناور یهویاکین و بزرگان و یهودی در سرزمین یهود محفوظ بود و به وسیله کارگزاران‌شان اداره می‌شد. 4⃣ پس از مرگ بخت‌النصر سه پادشاه در بابل به قدرت رسیدند تا سرانجام نوبت به فردی از قبایل آرامی به نام رسید. در این زمان به علت اختلاف میان مادها و پارس‌ها نفوذ ایران در بابل به حداقل رسیده و به جای آن نفوذ مصر افزایش یافته بود. سرانجام نبونیدوس با مصر علیه ایران متحد شد ولی در بهار سال 539 پیش از میلاد ایرانیان به فرماندهی هخامنشی به بابل لشگر کشیدند و نبونیدوس را خلع کردند. 5⃣ پس در زمان فتح بابل، خاندان سلطنتی و اسیر و برده نبودند که کوروش آن‌ها را نجات دهد!! آنها زندگی پر تجمل و راحتی داشتند و در دوران نبونیدوس می‌توانستند به اورشلیم بازگردند ولی این کار را نکردند. البته کوروش هم اجازه داد که آن‌ها به بازگردند ولی آنها بازهم چنین نکردند!! 6⃣ تنها یکی از شاهزادگان یهودی به نام (زاده بابل) در رأس گروهی از اشراف و کاهنان برای بازسازی سفری بسیار پر تجمل به اورشلیم کرد ولی این گروه بعد از مدت کوتاهی به بابل بازگشتند. 7⃣ بررسی دقیق در نشان می‌دهد که مأموریت زروبابل برای بازسازی معبد سلیمان با مخالفت مردم شهر، که مخالف اعاده حاکمیت اشراف و بودند، مواجه شد و به همین دلیل کوروش دستور متوقف کردن آن را صادر کرد. بازسازی معبد تنها در سال دوم سلطنت داریوش اول از سر گرفته شد. ✍ عبدالله شهبازی 📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/ESSTER ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بازسازی معبد سلیمان توسط زروبابل! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 یکی از پیشگامان در ایران است. این مرد بزرگ توسط عوامل رژیم و به دلیل فعالیت‌ها و مبارزات ضد یهودی و ضد استبدادی‌اش در شب چهارشنبه 24 مهرماه 1353 (همانند امروز) به رسید. به همین مناسبت امشب و فرداشب مطالبی در مورد ایشان تقدیم شما همراهان می‌شود:
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (1) 🎯 زندگی‌نامه 1⃣ استاد در سال 1283 شمسی در تهران متولد شد. وی اصالتاً از اکراد زعفرانلو که ساکن قوچان هستند، بود. 2⃣ تحصیلات ابتدایی را در تهران و مشهد و دوره متوسطه را در دبیرستان احمدی مشهد گذرانده و برای ادامه تحصیلات عالی عازم تاشکند گردید. اما در بحران انقلاب روسیه به ایران برگشت. 3⃣ استاد کامبوزیا دوره مدرسه نظام ژاندارمری را به مدیریت و استادی در خراسان سپری نمود و به سال 1300 توسط او به ریاست تلگراف و رموزات انتخاب شد و پس از شهادت کلنل به سیستان و بلوچستان گردید. وی در سال 1331 به عنوان مسئول حزب ایران در استان از طرف دکتر مصدق منصوب شد. 4⃣ مرحوم کامبوزیا در زمان حیات خویش در زمینه‌ی سیاسی به سیاست گذشتگانی چون و احترام می‌گذاشت. ایشان از سیاست‌های اسلامی انقلاب (ره) شدیداً پشتیبانی می‌نمود و در ارتباط با این علاقه و ارشاد علاقمندان به اعلامیه و نشریات امام از هیچ کوششی فروگذار نکرده و به همین جهت آخرین بار در سال 1349 توسط عمال دستگیرشد. 5⃣ استاد بجز زبان فارسی به زبان‌های عربی، فرانسه، روسی، انگلیسی و ترکی تسلط کامل داشت و در حکمت و عرفان و تفسیر، فلسفه و منطق و به خصوص تاریخ صاحب‌نظر بود. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 goo.gl/mpp5Bu ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (2) 🎯 فعالیت‌های سیاسی 🌐 الف) سال‌های 1300 تا 1332 1⃣ در این سال‌ها شیفته‌ی مرحوم می‌شود که علیه استبداد داخلی میرپنج پرچم مبارزه را در خطه‌ی خراسان علم نموده است. با کشته شدن وی، کامبوزیا که به ریاست تلگراف و رموزات خراسان از طرف پسیان منسوب شده بود، به دزد آب (زاهدان) مهاجرت می‌کند هرچند که بسیاری بر این عقیده‌اند که وی از سوی رضاخان تبعید شده است. 2⃣ در اواخر دهه 20 که نغمه‌های رهایی از یوغ استعمار انگلیس در کشور نواخته شد، شهید توسط استبداد داخلی دستگیر گردید. مرحوم کامبوزیا در نامه‌ای به مرحوم آیت‌الله کاشانی حمایت خود را از نواب چنین عنوان داشت: ✍ بنده خداوند آقای سیدابوالقاسم کاشانی از بازداشت سیدمجتبی نواب صفوی هیچ تأثری بر افراد مجاهد ما نخواهد بود، زیرا او به مزد خود رسیده، از خداوند امیدواریم که شدیدترین مرحله‌ی آن نصیب ما گردد… البته این شخص از حیث مقام با ما مساوی نیست. 3⃣ کامبوزیا برای خدمت به دین اسلام و کشور ایران این بار با قبول رهبری که توسط دکتر مصدق به وی پیشنهاد شده بود، به فعالیت سیاسی خود ادامه داد. در پی قطع روابط ایران و انگلیس که به دنبال اختلاف بر سر ملی شدن نفت به‌وجود آمده بود، کامبوزیا در نامه‌ای خطاب به چنین ابراز مسرت و شادمانی نمود: ✍ به مژده‌ی بستن کنسول‌گری‌های دولت ستمگر انگلیس، مفتخرم خدا را گواه دهم که مال و قلم و زبان و جان خود و تمام فرزندان و کسانم را برای انتقام از این دشمن بی‌آزرم بشریت و غلامان فرومایه‌ی او در ایران تا دم واپسین در اختیار شما گذارم. 4⃣ در این سال‌ها (دهه 1320) کامبوزیا یکی از افراد متنفذ، مقبول، موجّه و صاحب امتیاز در استان سیستان و بلوچستان شناخته می‌شده است. یکی از عواملِ اسدالله علم در 28/10/1330 در خصوص نفوذ کامبوزیا در میان مردم استان چنین گزارش می‌دهد: ✍ وضع زاهدان را به‌طور اختصار به عرض می‌رساند: شهر تقریباً صدی 30 با ریگی، بقیه صدی 20 به نام آقایان کفعمی و توکل کامبوزیا… است. 5⃣ به دنبال کودتای نافرجام 25 مرداد 1332 و فراری شدن شاه از کشور، مرحوم کامبوزیا طی نامه‌ای به دکتر مصدق، محاکمه و مجازات دسیسه‌کاران را خواستار می‌گردد. با انجام کودتای دوم (28 مرداد) و موفقیت کودتاگران که در نهایت به بازگشت به کشور منتهی شد، مرحوم کامبوزیا نیز مانند بسیار از چهره‌های سیاسی کشور برای مدتی در لاک انزوا فرو رفت و موقتاً فعالیت‌های سیاسی را به کناری نهاد. شاید در این سال‌ها (از سال 1332 تا 1342) او به دنبال رهبری می‌گشت که با پیروی از وی راه را از بیراهه بشناسد. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 goo.gl/mpp5Bu ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (3) 🎯 فعالیت‌های سیاسی 🌐 ب) سال‌های 1342 تا مهر 1353 1⃣ در این سال‌ها نهضت (ره) آغاز به فعالیت می‌کند و مرحوم کامبوزیا به فعالیت‌های خود علیه رژیم وسعت می‌دهد. 2⃣ در سال 1342 به صورت پاره‌وقت به استخدام اداره رادیو زاهدان در می‌آید و این همان فرصتی بود که سال‌ها به دنبالش می‌گشت تا صورت واقعی رژیم را به مردم نشان دهد. 3⃣ بنابراین با ارائه‌ی نطق‌هایی علیه شاه و انتقاد از حکومت او بغض خود را می‌ترکاند، هرچند که اجازه پخش این بغض ترکیده را هیچ‌گاه نمی‌دهد. 4⃣ در نتیجه به بزرگترین سوژه‌ی ساواک در استان سیستان و بلوچستان تبدیل می‌شود و از آن به بعد ساواک در نامه‌نگاری‌های مختلف و دستورات به منابع خود، خواستار جمع‌آوری اطلاعات و اخبار از کامبوزیا می‌گردد. 5⃣ استدلالات و شخصیت علمی و مذهبی کامبوزیا در ساواک زاهدان، کارکنان این سازمان مخوف را مقهور خود نمود به حدی که پس از حضور سه هفته بازداشت در نهایت با عنوان این‌که وی فردی فاضل و دانشمند است، او را آزاد نمودند! 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 goo.gl/mpp5Bu ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (4) 🎯دستگیری و آزادی 1⃣ به دنبال تصویب قانون و اعتراض (ره) به آن که در نهایت به تبعید ایشان به ترکیه منجر گردید (آبان 1343) که در صدد روشن نمودن افکار مردم و آشنا نمودن آنان با اقدام رهبرش بود، در اداره رادیو سعی در تبلیغ فعالیت‌ها و مواضع حضرت امام در ارتباط با کاپیتولاسیون نمود: 📻 واقعا ما مردم خیلی بدبخت هستیم، همه چیزمان را گرفته‌اند، شرف‌مان را، ثروت‌مان را، همه چیزمان را، اگر یک سرباز آمریکایی در خیابان در انظار مردم به خواهرمان، به زنمان دست درازی کند، قدرت اعتراض نداریم. اینها مصونیت دارند، برای آن‌که ارباب ما هستند، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید بالای چشمتان ابروست… 2⃣ در پی این سخنان، استاد کامبوزیا را به اتهام «طرفداری از روحانیون افراطی» تحت نظر قرار می‌دهد. ساواک پس از مدتی وی را از اداره رادیو اخراج، صلاحیتش را در شورای داوری شهرستان زاهدان رد و از تدریس او در دانشسرای عالی تربیت معلم زاهدان جلوگیری می‌کند. 3⃣ این اقدامات نتوانست در روحیه‌ی فولادین این اسلام‌شناس مجاهد خللی ایجاد کند و کماکان به فعالیت‌های خود علیه رژیم در قالب روشن نمودن افکار عمومی و توزیع و پخش سخنرانی‌های حضرت امام ادامه داد. استمرار این اقدامات در نهایت منجر به احضار مجدد وی به ساواک گردید. 4⃣ مرحوم کامبوزیا با بی‌توجهی به تذکرات و هشدارهای ساواک به فعالیت‌های خود علیه رژیم ادامه و حتی آن را افزایش داد. در این راستا، مأمور ساواک در نظریه کارشناسی خود با ناامید شدن از کنترل و هدایت وی نوشت: ✍ … مزرعه‌ی او کانون افراد ناراضی و ناراحت و مخالف وضع موجود شده است… هر قدر ستاد عملیات از راه پند و اندرز و نصیحت راه مماشات را بپیماید، بر جسارت و گستاخی او افزوده و دال بر ضعف قوای دولتی خواهد نمود و جری‌تر خواهد شد. 5⃣ با توجه به استمرار فعالیت‌های کامبوزیا علیه نظام ستمشاهی، ساواک اقدام به دستگیری وی نمود و در گزارش خود نوشت: ✍ پس از اخذ نمایندگی دادستانی در تاریخ 27/8/ 49 منزل امیرتوکل کامبوزیا را بازرسی و مدارک و اسنادی حاکی از فعالیت‌های نامبرده علیه امنیت و مصالح کشور و همچنین اهانت به مقام شامخ سلطنت بدست آمد. لذا مشارالیه بلافاصله بازداشت، تقاضای صدور قرار تامین از بازپرسی دادسرای نظامی دادگاه عادی 16 کرمان گردید… 6⃣ ایشان سه هفته در بازداشت بوده و ساواک در همان روز دستگیری به تفتیش منزل ایشان پرداخته و یادداشت‌های زیادی از ایشان را که در مورد بوده است را توقیف می‌کند. پس از دستگیری، داماد مرحوم کامبوزیا با آقای (نایب رییس انجمن فرهنگستان نژادشناسی فرانسه) تماس می‌گیرد و حادثه را ذکر می‌کند. بالزان با دربار ایران تماس گرفته و عنوان می‌کند که یک آدم حسابی در ایران است و او را هم دستگیر کرده‌اید! پس از این جریان مرحوم کامبوزیا از زندان آزاد می‌شود. 7⃣ مرحوم کامبوزیا در مورد یادداشت‌های ضبط شده خود توسط ساواک همان موقع گفته بودند که این یادداشت‌ها در ایران نمی‌ماند و توسط ساواک به و یا امریکا فرستاده می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جستجو در ساواک برخی از یادداشت‌های ایشان پیدا شد اما یادداشت‌های زیادی که راجع به از ایشان در سال 1349 ضبط شده بود، هرگز یافت نشد. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 goo.gl/mpp5Bu ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (5) ✡ مبارزه با یهود 1⃣ یکی از فعالیت‌های جالب مرحوم در اطلاع‌رسانی در مورد و مبارزه با این غده‌ی سرطانی به سال‌های پس از آزادی از زندان ایشان باز می‌گردد. 2⃣ ایشان هفته‌ای یک جلسه با مسئولان مختلف سیستان و بلوچستان داشته و در آن جلسان از به‌صراحت سخن می‌گفتند. البته برای این‌که برای ایشان خطری پیش نیاید یکی از پسران ایشان همراه مرحوم بوده و در نزدیکی محل جلسه منتظر خروج ایشان از جلسه می‌مانده است. 3⃣ در کتاب «حکایت بلوچ» خود نقل می‌کند که اول موضوعی را که استاد با من در میان گذاشتند، در خصوص (یهودیان) بود: ✍ استعمار چندین نوع دارد، یک استعمار نداریم، اشتباه نشود. هر استعمار رنگی دارد برای خودش، توسط این رنگ‌ها ما انواع استعمار را تمیز می‌دهیم از هم… اولی استعمار نارنجی، هستند… این بلایی است که استعمار سر این مملکت آورده است و حکومت‌های دست نشانده استعمار. فراموش نشود، ‌سهم یهود بیشتر است. همین بلا را یهود آورده است سر تمام مسلمانان دنیا، مخلوق یهود است. دولت استعماری همان است… 4⃣ تنفر استاد از یهود به قدری بود که نام سگ خود را (نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی) گذاشته بود. یکی از علل تنفر آقای کامبوزیا از یهود این اعتقاد بود که آنان برای رسیدن به اهداف خود، از هر راه و وسیله‌ای استفاده می‌کنند. مرحوم کامبوزیا را دقیقاً کار یهود دانسته و این اقدام را موضوعی هدایت‌شده توسط آنان در راستای سیادت یهود در جهان معرفی می‌کرد. 5⃣ با توجه به همین نظر بود که کامبوزیا پهلوی و بسیاری از کارگزان وی را و یا آلت دست آنان می‌دانست که درصدد از بین بردن اسلام می‌باشند و معتقد بود که حتی زاده و مخلوق است. 6⃣ مرحوم کامبوزیا می‌گفت که از ابتدای تاریخ، قومی بوده است که همیشه گفته است، همیشه اهل بوده و در تمام طول تاریخ علت و عامل اصلی و اهل و بوده‌اند. او معتقد بود که هرچه فساد و جنایت است را باید در جستجو کرد و هرچه مطلب خوب و درست و به قاعده را می‌توان ریشه‌اش را در دید. 7⃣ کتاب «ذوالقرنین‌ یا تسن‌چی‌هوانگ‌تی، بزرگترین‌ پادشاه‌ چین‌» ایشان را شاید بتوان اولین اثر منتشر شده ایشان در زمان قبل از انقلاب اسلامی با رویکرد مبارزه با یهود و دانست، ایشان این کتاب را در جواب کتاب فراماسونر نگاشته‌اند که در کتاب وی ادعا شده بود ذوالقرنین همان است! 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 goo.gl/mpp5Bu ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌷 امیرتوکل کامبوزیا اندیشمند شهید ضدیهود (6) 🎯 شهادت مرحوم کامبوزیا 1⃣ از نحوه‌ی فوت آقای دو روایت وجود دارد: 👈 روایت اول که روایتی است رسمی از سوی 🔹 ساواک فوت کامبوزیا را مرگ طبیعی دانسته و در گزارش خود به مرکز نوشته است:‌ «امیرتوکل کامبوزیا شب چهارشنبه فوق به علت سکته قلبی درگذشته است. رضوانی 24/7/53» 👈 و روایت دوم که روایتی است از طرف نزدیکان وی 🔹 روایت دوم از فوت مرحوم کامبوزیا، ایشان توسط ساواک (مرکز) و در نهایت وی است. 2⃣ اطرافیان مرحوم کامبوزیا، اتفاق فوق را چنین عنوان می‌دارند: 🔸 در مهرماه 1353 (نخست‌وزیر) به زاهدان می‌آید و مسئولین منطقه از کامبوزیا می‌خواهند که با وی ملاقات کند. ایشان با صراحت و عصبانیت می‌گوید با یک نفر خائن ملاقات نمی‌کنم … اگر ملاقاتی نیز مابین یک یهودی و یک مسلمان صورت بگیرد، یکی از این دو باید کشته شوند. 🔸 هفته بعد دو نفر از تهران تحت عنوان مأموران اداره تعاون به نزد ایشان [در کتابخانه] آمده و سؤالاتی را مطرح کردند پس از اتمام صحبت یک‌راست به فرودگاه رفته و به تهران پرواز می‌کنند. 🔸 پس از مدتی یکی از فرزندان وی به کتابخانه رفته و می‌بیند که پدرش برروی زمین افتاده است. فردای آن روز وقتی فرزندان کامبوزیا به کتابخانه می‌روند، با استکانی مواجه می‌شوند که دانه‌های ریزی در آن بوده است. در همان روز ساواک نیز به کتابخانه می‌آید و استکان نیز مفقود می‌شود. 🔸 مرحوم کامبوزیا را در قبرستان زاهدان به خاک می‌سپارند اما با توجه به وصیت ایشان و با اجازه‌ی آیت‌الله کفعمی، مجوز نبش قبر گرفته و ایشان را در کتابخانه‌ای که خودش بنیان‌گذار آن بود به خاک می‌سپارند. 3⃣ در پاسخ به این سوال که چرا مرحوم کامبوزیا توسط ساواک کشته شد؟ دلایل چندی عنوان شده که شاید بهترین آنها را مهندس رحمانی مطرح می‌کند: ✍ «بعد از آزادی کامبوزیا (سال 1349) ساواک برای کنترل وی اقدام به برپایی جلسات هفتگی در خصوص مسائل مختلف با حضور استاد، رئیس ساواک، رئیس شهربانی و… می‌کرد. مطالبی که رؤسای فوق مطرح می‌کردند، استاد به آنان پاسخ می‌داد. حتی یکبار مرحوم به من گفت که بتدریج نظرات افراد شرکت کننده در حال تغییر است! من احساسم اینست که ساواک به این نتیجه رسیده بود که این فرد اگر آزاد باشد [علیه رژیم] تبلیغات می‌کند، با مسئولین ارتباط داشته باشد، اثرگذار است. زندان باشد از خارج فشار وارد می‌شود … در نهایت او را کشتند … استاد از دو هفته قبل از فوت احساس خطر می‌کرد بسته‌هایی که برایش ارسال می‌شد در فاصله دو متری قرار می‌داد و چیزی به طرف آن پرتاب می‌کرد که اگر قرار باشد منفجر شود، در کنارش نباشد … ایشان یک حالت انتظار از مرگ (توسط رژیم) را داشتند …» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter