eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
745 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯 تذكر: 🌐 قبلاً در مورد و او مطالبی منتشر كردیم كه به شما همراهان (خصوصاً دوستانی كه جدیداً به كانال پیوسته‌اند) سفارش می‌کنیم ابتدا نگاهی مجدد به آن داشته باشید: 1⃣ https://eitaa.com/jscenter/3678 2⃣ https://eitaa.com/jscenter/3680 3⃣ https://eitaa.com/jscenter/3682 4⃣ https://eitaa.com/jscenter/3684 👈 و در ادامه، مطلب جدید ما را در این‌باره مطالعه كنید:
✡ الیعزر تسفریر آخرین رئیس نمایندگی موساد در ایران، خروج از ایران پس از انقلاب را نتیجه‌ی فعالیت‌های مسعود عالیخانی و شبکه او ذکر می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شبکه مسعود و عملیات نجات (1) ✍ (Eliezer Tsafrir) آخرین رئیس نمایندگی در ایران، خروج از ایران پس از انقلاب را نتیجه‌ی فعالیت‌های و او ذکر کرده است: 1⃣ «همان گونه که پیش تر نوشتم، سفیرمان ، وابسته‌ی نظامی‌مان و من در دو جهت تلاش‌های خود را ادامه می‌دادیم: 👈 نخست، با منابع خارجی، به‌ویژه سفارت ایالات متحده و وابسته‌ی نظامی آنها، تا مطمئن شویم که در صورت بازگشایی فرودگاه ما را فراموش نخواهند کرد. 👈 دوم، تلاش برای عوامل و مقاماتی در میان حکومت جدید که به آگاهی آنها برسانیم که ما گروه دیپلمات‌های خواهان آن هستیم که بدانیم حکومت و نظام جدید در ایران چه دیدگاه و سیاستی در قبال مناسبات با اسرائیل دارد، و اگر پاسخ منفی است، از آن‌ها درخواست کنیم که یاری لازم را به ما برای خروج قانونی برسانند. 🔸 اما ارتباط و تلاش‌های ما در هر دو مسیر به آسانی و سادگی پیش نمی‌رفت ... 2⃣ در چارچوب تلاش‌های‌مان برای یافتن ارتباط موثر و مفیدی با نور امیدی پیدا شد. در تماس تلفنی با دوست عزیزمان «مسعود»، او جویای احوال ما شد و می‌خواست بداند چه کاری از دست او ساخته است. ارزیابی خود را از وضعیت برای او تشریح کردم و تأکید نمودم که پیدا کردن ارتباط با حکومت جدید، یعنی آن بخشِ عقلایی‌تر این حکومت، پیش از آن‌که طعمه‌ی کمیته شویم، تا چه حد ضرورت دارد. 3⃣ او مرا با باجناق خویش، روزنامه‌نگاری به نام مرتبط کرد. من قبلاً این روزنامه‌نگار را که انسانی دوست‌داشتنی و شوخ‌طبع بود، به‌طور بسیار سطحی می‌شناختم و او را در ملاقات‌های فامیلی در نزد «مسعود» دیده بودم. 4⃣ صفا پس از آن که ارزیابی و خواسته‌ی من را شنید، قول داد از طریق ارتباطات خود تلاش کند. او سپس به من تلفن کرد و گفت با معاون نخست‌وزیر، گفت‌وگو کرده و به او اظهار داشته که نه به‌عنوان روزنامه‌نگار، بلکه به‌عنوان یک شهروند ایرانی که نسبت به احتمال لکه‌دار شدن نام و احترام کشورش نگران است، این تماس را برقرار کرده و از یک گروه دیپلمات اسرائیلی که در اینجا به‌صورت قانونی زندگی می‌کنند سخن می‌گوید و نیز گفته بود که وجدان و حس مسئولیت ایرانی ایجاب می‌کند که از جان آن‌ها مراقبت شده و به آن‌ها کمک لازم رسانده شود. 5⃣ امیر انتظام از نگرانی او‌ قدردانی کرده و گفته بود پس از بررسی‌های لازم، برای رساندن کمک تلاش خواهد کرد و نیز گفته بود به مسئول آن‌ها بگو با دفتر نخست‌وزیر تماس بگیرد. من به صفا گفتم که به آگاهی معاون نخست‌وزیر برساند که به‌زودی «ژان ژاک» با آن‌ها تماس خواهد گرفت. این نام مستعار را برای جلوگیری از ردگیری انتخاب کرده بودم.» 📚 منبع: العیزر تسفریر، «شیطان بزرگ، شیطان کوچک»، خاطرات یک جاسوس اسرائیلی از روزهای انقلاب در ایران، چاپ اول، تابستان ۱۳۸۴، ناشر شرکت کتاب، صفحه ۴۷۴-۴۷۲ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اسرائیلی‌ها با آن همه امکانات و دسترسی و شبکه جاسوسی در ایران برای خروج از ایران به مسعود عالیخانی متوسل می‌شوند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شبکه مسعود و عملیات نجات (2) 1⃣ همان‌طور كه دیدید، تسفریر در خاطراتش از «صفا» نام می2برد. شوهر ، خواهر برادران عالیخانی (مسعود، علی‌نقی، محمدباقر و...) است. همسر اوّل صفا حائری نيز پس از طلاق با ازدواج کرد. 2⃣ صفا حائری با رابطه‌ی صميمانه داشته و از همکاران سرویس اطلاعاتی در ايران به‌شمار می‌رود. طبق اسناد ، زمانی‌که صفا حائری نمایندگی سازمان تلویزیون ایران در را به‌عهده داشت، چنان در دوستی با اسرائیلی‌ها بی‌پروا بود که تهديد کرد مرکز تلويزيون ايران در بيروت را منفجر خواهد کرد! 3⃣ البته تحلیل برخی کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی این است که: 👈 «به‌نظر می‌رسد نقش محمدباقر عالیخانی را در «عملیات نجات» حذف کرده است. احتمالا باقر (كه بعداً مسئولیت شاخه‌ی سیاسی می‌گردد) در اینجا حذف شده تا نه‌تنها باقر، بلکه مرتبطین شناخته‌شده‌اش از این زاویه لو نروند.» 4⃣ و نکته‌ی آخر آن‌که: 👈 آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش می‌نویسد که اسرائیلی‌ها از بی‌نظیری در ایران برخوردار بودند که در کلیه‌ی شؤون مملکت رخنه کرده بودند. 👌جالب این‌كه اسرائیلی‌ها با آن همه امکانات و دسترسی و شبکه جاسوسی در ایران [كه از سولیوان هم شنیدیم] برای خروج از ایران به مسعود متوسل می‌شوند!! این نشان می‌دهد: «تشکیلات مسعود» در ایران حرف اول را از نگاه اسرائیلی‌ها می‌زند. ✍ حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 تذكر: 🌐 قبلاً و در ضمن سلسله مباحث به خاطرات حاخام پرداختیم كه به دوستانی كه جدیداً به كانال پیوسته‌اند سفارش می‌کنیم ابتدا نگاهی به آن داشته باشند: 1⃣ https://eitaa.com/jscenter/2835 2⃣ https://eitaa.com/jscenter/2837 3⃣ https://eitaa.com/jscenter/2838 4⃣ https://eitaa.com/jscenter/2839 5⃣ https://eitaa.com/jscenter/2841 👈 در ادامه دعوت می‌كنیم تا به مطلب جدیدی از كتاب خاطرات حاخام یدیدیا شوفط توجه كنيد:
✡ خاطره‌ی دیگری از حاخام یدیدیا شوفط (رهبر یهودیان ایرانی‌تبار جهان) پیرامون حضور و نفوذ یهودیان مخفی در ایران! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیت در من از بین نرفته است! 🎯 حاخام رهبر مذهبی قبل انقلاب و ایرانی‌تبارِ جهان بعد از انقلاب در خاطراتش درباره‌ی حضور و سخنرانی کاندیدای اولین دوره ریاست جمهوری ایران، در یکی از کنیساهای تهران نوشته است. در این خاطره به بودنِ یکی از همراهان صادق طباطبایی اشاره کرده است: 1⃣ «باری، شب شبات [شنبه] شد. ما عرویت [نماز شامگاه] خوانده بودیم که دیدیم آقای صادق طباطبایی به‌همراه یک نفر معمم و یک نفر مکلا به آمد. آقای صادق طباطبایی اجازه صحبت خواست. گفتم بفرمایید. ایشان شروع به صحبت کرد که چکار می‌کند و خودش را معرفی کرد ‌و گفت: من اگر انتخاب شوم نسبت به خوش‌رفتاری خواهم کرد و چه‌ها خواهم کرد... 2⃣ به هر حال گذشت و نوبت به آقای مکلا رسید. خدا پدرش را بیامرزد. شروع کرد که: «چندین آیه داریم در که خود پیامبر اسلام از یهودیان تعریف می‌کند و در سوره بقره آن‌قدر از تعریف می‌کند که حد ندارد. و گفت: شما یهودیان باید افتخار کنید که در قرآن در سوره بقره آمده است که خدا فرموده است: من شما را برتری دادم بر تمام عالميان. شما باید خیلی سپاسگزار باشید.» گفت و گفت و همه‌اش تعریف کرد و جلسه سخنرانی با خوبی و خوشی به پایان رسید. 3⃣ بعد از پایان سخنرانی‌های آقای صادق طباطبایی و همراهان و قبل از خروج، بنده به‌آهستگی به همان آقای مکلا گفتم: آیا امکان دارد شبی یا روزی در منزل بنده که نزدیک همین‌جا است، افتخار بدهید در خدمتتان باشم؟ گفت: البته. گفتم: شبات آینده همین‌جا در کنیسا منتظر شما خواهم بود. تشریف بیاورید منزل همین دو قدمی است. 4⃣ هفته‌ی بعد منتظرش ماندیم و آمد. با هم به منزل رفتیم. گفتم: لطفا صریح بگویید شما کی هستید؟ گفت: راستش من اهل کرمانشاه هستم. هشتاد، نود سال قبل، از طرف مسلمانان کرمانشاه، نسبت به یهودیان خیلی بد رفتاری شده بود، خانواده‌ی ما بودند. از ترس مرگ همه مسلمان شدند [!] 5⃣ وقتی آن آقا که اسمش را نمی‌خواهم بگویم این حرف را زد، به یاد آوردم که دوستی داشتیم به نام آقای یاشار اهل کرمانشاه که یکی از اقوامش رئیس کل بهداری در تهران بود. من همین آقا را، که حالا مهمانم بود چندین‌بار در مهمانی‌هایی که مرحوم یاشار داشتند دیده بودم که با خانواده یاشار رفت و آمد داشت. 6⃣ نه تنها او را، بلکه رئیس کل بهداری تهران را و اکنون این آقا با افتخار و سرافرازی می‌گفت جدّش بوده که به اجبار از ترس مرگ مسلمان شده است و خودش هم دانشگاه رفته و تحصیل کرده بود. مرد خیلی محترم و مسلمان خیلی متشخصی بود. 7⃣ می‌گفت: بله من جزو یکی از همین خانواده‌هایی هستم که به زور و اجبار و از ترس جان مسلمان شده‌اند ولی خب در من از بین نرفته است. من در چند شهر، رئیس اداره بوده‌ام، رئیس بوده‌ام و حالا هم جزو جمهوری اسلامی هستم. شامی آوردیم با ، براخا [دعای مخصوص] گفتیم و مشغول صرف شام شدیم.» 📚 منبع: خاطرات حاخام یدیدیا شوفط، تدوین منوچهرکوئن، چاپ دوم، کالیفرنیا بهار۲۰۰۱، ناشر بنیاد فرهنگی حاخام یدیدیا شوفط، صفحه ۳۰۷-۳۰۶ ✍ حسین قاسمی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter #⃣
✡ تابوشکنی نسبت به اموری كه نتیجه‌ی «تعبد بدون تفکر» باشند امری مثبت است اما اگر نسبت به اموری که حاصلِ «تفکر» یا «تعبدِ ناشی از تفکر» است صورت بگیرد، امری مذموم و مغرضانه تلقی می‌شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحله‌ای در سینما (1) 🎬 تابوشکنی مرحله‌ای در سینمای ایران (قسمت اول) 1⃣ هر فرهنگ و جامعه‌ی زبانی، در بطن خود دارای مجموعه‌ای از ها (Taboo) می‌باشد؛ مجموعه‌ای از رفتارها، گفتارها یا امور اجتماعی که برطبق رسم و آیین و مذهب و… که بنا به فرهنگ آن جامعه و ارزش‌ها و نگرش‌های آن متغیر می‌باشد. 2⃣ باید توجه داشت که (Breaking Taboo) در ذات خود نه امری مثبت و نه منفی است. به‌عبارت دیگر: 👈 اگر تابوشکنی نسبت به امری خیالی و زاییده‌ی تفکری غیرمنطقی و نتیجه‌ی پذیرش بی چون و چرایِ «تعبد بدون تفکر» باشد؛ حتی می‌تواند با در نظر گرفتن باید‌های جامعه‌شناختانه امری مثبت تلقی شود. 👈 اما اگر شکستن تابو نسبت به تجربیات علمی و عملی یک جامعه که حاصل «تفکر» یا «تعبدِ ناشی از تفکر» است صورت بگیرد، امری مذموم و مغرضانه تلقی می‌شود. 3⃣ شکستن تابوهای نوع دوم در یک جامعه را می‌بایست در صورت‌های مختلف تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ فرهنگی، قتل‌عام فرهنگی و ولنگاری فرهنگی مورد توجه و ارزیابی قرار داد و در مجموع می‌تواند به‌عنوان کارویژه‌ی اصلی (Cultural Influence) تصور شود. 4⃣ این‌گونه از تابوشکنی‌ها مردم را به کُل تغییر می‌دهد و تجربه ثابت کرده است این گذر از تابوهای اخلاقی و مذهبی می‌تواند مضرّات جبران‌ناپذیری را در آن جامعه پدید آورده و در نهایت به فرهنگی و هویتی جامعه منتج گردد. ✍ سید وصال مهدوی 📖 متن مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/VoKgur ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ گذر از تابوها در جامعه هنری خطی بی‌پایان دارد. به‌محض شکستن یک تابو، باید انتظار داشت که تابوهای بزرگتری شکسته شوند و این اصل را می‌توان در سینما به‌خوبی مشاهده نمود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter