✡ شبکه مسعود و عملیات نجات (2)
1⃣ همانطور كه دیدید، تسفریر در خاطراتش از «صفا» نام می2برد. #صفا_حائری شوهر #نوشآذر_عالیخانی، خواهر برادران عالیخانی (مسعود، علینقی، محمدباقر و...) است. همسر اوّل صفا حائری نيز پس از طلاق با #محمدباقر_عالیخانی ازدواج کرد.
2⃣ صفا حائری با #مسعود_عالیخانی رابطهی صميمانه داشته و از همکاران سرویس اطلاعاتی #اسرائیل در ايران بهشمار میرود. طبق اسناد #ساواک، زمانیکه صفا حائری نمایندگی سازمان تلویزیون ایران در #بیروت را بهعهده داشت، چنان در دوستی با اسرائیلیها بیپروا بود که #سازمان_فتح تهديد کرد مرکز تلويزيون ايران در بيروت را منفجر خواهد کرد!
3⃣ البته تحلیل برخی کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی این است که:
👈 «بهنظر میرسد #الیعزر_تسفریر نقش محمدباقر عالیخانی را در «عملیات نجات» حذف کرده است. احتمالا باقر (كه بعداً مسئولیت شاخهی سیاسی #کودتای_نوژه میگردد) در اینجا حذف شده تا نهتنها باقر، بلکه مرتبطین شناختهشدهاش از این زاویه لو نروند.»
4⃣ و نکتهی آخر آنکه:
👈 #ویلیام_سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطراتش مینویسد که اسرائیلیها از #شبکه_جاسوسی بینظیری در ایران برخوردار بودند که در کلیهی شؤون مملکت رخنه کرده بودند.
👌جالب اینكه اسرائیلیها با آن همه امکانات و دسترسی و شبکه جاسوسی در ایران [كه از سولیوان هم شنیدیم] برای خروج از ایران به مسعود متوسل میشوند!! این نشان میدهد: «تشکیلات مسعود» در ایران حرف اول را از نگاه اسرائیلیها میزند.
✍ حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 تذكر:
🌐 قبلاً و در ضمن سلسله مباحث #یهودیان_مخفی به خاطرات حاخام #یدیدیا_شوفط پرداختیم كه به دوستانی كه جدیداً به كانال پیوستهاند سفارش میکنیم ابتدا نگاهی به آن داشته باشند:
1⃣ https://eitaa.com/jscenter/2835
2⃣ https://eitaa.com/jscenter/2837
3⃣ https://eitaa.com/jscenter/2838
4⃣ https://eitaa.com/jscenter/2839
5⃣ https://eitaa.com/jscenter/2841
👈 در ادامه دعوت میكنیم تا به مطلب جدیدی از كتاب خاطرات حاخام یدیدیا شوفط توجه كنيد:
✡ یهودیت در من از بین نرفته است!
🎯 حاخام #یدیدیا_شوفط رهبر مذهبی #یهودیان_ایران قبل انقلاب و ایرانیتبارِ جهان بعد از انقلاب در خاطراتش دربارهی حضور و سخنرانی #صادق_طباطبایی کاندیدای اولین دوره ریاست جمهوری ایران، در یکی از کنیساهای تهران نوشته است. در این خاطره به #جدیدالاسلام بودنِ یکی از همراهان صادق طباطبایی اشاره کرده است:
1⃣ «باری، شب شبات [شنبه] شد. ما عرویت [نماز شامگاه] خوانده بودیم که دیدیم آقای صادق طباطبایی بههمراه یک نفر معمم و یک نفر مکلا به #کنیسا آمد. آقای صادق طباطبایی اجازه صحبت خواست. گفتم بفرمایید. ایشان شروع به صحبت کرد که چکار میکند و خودش را معرفی کرد و گفت: من اگر انتخاب شوم نسبت به #یهودیان خوشرفتاری خواهم کرد و چهها خواهم کرد...
2⃣ به هر حال گذشت و نوبت به آقای مکلا رسید. خدا پدرش را بیامرزد. شروع کرد که: «چندین آیه داریم در #قرآن که خود پیامبر اسلام از یهودیان تعریف میکند و در سوره بقره آنقدر از #ملت_یهود تعریف میکند که حد ندارد. و گفت: شما یهودیان باید افتخار کنید که در قرآن در سوره بقره آمده است که خدا فرموده است: من شما را برتری دادم بر تمام عالميان. شما باید خیلی سپاسگزار باشید.» گفت و گفت و همهاش تعریف کرد و جلسه سخنرانی با خوبی و خوشی به پایان رسید.
3⃣ بعد از پایان سخنرانیهای آقای صادق طباطبایی و همراهان و قبل از خروج، بنده بهآهستگی به همان آقای مکلا گفتم: آیا امکان دارد شبی یا روزی در منزل بنده که نزدیک همینجا است، افتخار بدهید در خدمتتان باشم؟ گفت: البته. گفتم: شبات آینده همینجا در کنیسا منتظر شما خواهم بود. تشریف بیاورید منزل همین دو قدمی است.
4⃣ هفتهی بعد منتظرش ماندیم و آمد. با هم به منزل رفتیم. گفتم: لطفا صریح بگویید شما کی هستید؟ گفت: راستش من اهل کرمانشاه هستم. هشتاد، نود سال قبل، از طرف مسلمانان کرمانشاه، نسبت به یهودیان خیلی بد رفتاری شده بود، خانوادهی ما #یهودی بودند. از ترس مرگ همه مسلمان شدند [!]
5⃣ وقتی آن آقا که اسمش را نمیخواهم بگویم این حرف را زد، به یاد آوردم که دوستی داشتیم به نام آقای یاشار اهل کرمانشاه که یکی از اقوامش رئیس کل بهداری در تهران بود. من همین آقا را، که حالا مهمانم بود چندینبار در مهمانیهایی که مرحوم یاشار داشتند دیده بودم که با خانواده یاشار رفت و آمد داشت.
6⃣ نه تنها او را، بلکه رئیس کل بهداری تهران را و اکنون این آقا با افتخار و سرافرازی میگفت جدّش #یهودی بوده که به اجبار از ترس مرگ مسلمان شده است و خودش هم دانشگاه رفته و تحصیل کرده بود. مرد خیلی محترم و مسلمان خیلی متشخصی بود.
7⃣ میگفت: بله من جزو یکی از همین خانوادههایی هستم که به زور و اجبار و از ترس جان مسلمان شدهاند ولی خب #یهودیت در من از بین نرفته است. من در چند شهر، رئیس اداره #فرهنگ بودهام، رئیس #اوقاف بودهام و حالا هم جزو #دستگاه جمهوری اسلامی هستم. شامی آوردیم با #شراب، براخا [دعای مخصوص] گفتیم و مشغول صرف شام شدیم.»
📚 منبع: خاطرات حاخام یدیدیا شوفط، تدوین منوچهرکوئن، چاپ دوم، کالیفرنیا بهار۲۰۰۱، ناشر بنیاد فرهنگی حاخام یدیدیا شوفط، صفحه ۳۰۷-۳۰۶
✍ حسین قاسمی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
#⃣ #یهودیان_مخفی
✡ تابوشکنی مرحلهای در سینما (1)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت اول)
1⃣ هر فرهنگ و جامعهی زبانی، در بطن خود دارای مجموعهای از #تابو ها (Taboo) میباشد؛ مجموعهای از رفتارها، گفتارها یا امور اجتماعی که برطبق رسم و آیین و مذهب و… که بنا به فرهنگ آن جامعه و ارزشها و نگرشهای آن متغیر میباشد.
2⃣ باید توجه داشت که #تابوشکنی (Breaking Taboo) در ذات خود نه امری مثبت و نه منفی است. بهعبارت دیگر:
👈 اگر تابوشکنی نسبت به امری خیالی و زاییدهی تفکری غیرمنطقی و نتیجهی پذیرش بی چون و چرایِ «تعبد بدون تفکر» باشد؛ حتی میتواند با در نظر گرفتن بایدهای جامعهشناختانه امری مثبت تلقی شود.
👈 اما اگر شکستن تابو نسبت به تجربیات علمی و عملی یک جامعه که حاصل «تفکر» یا «تعبدِ ناشی از تفکر» است صورت بگیرد، امری مذموم و مغرضانه تلقی میشود.
3⃣ شکستن تابوهای نوع دوم در یک جامعه را میبایست در صورتهای مختلف تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ فرهنگی، قتلعام فرهنگی و ولنگاری فرهنگی مورد توجه و ارزیابی قرار داد و در مجموع میتواند بهعنوان کارویژهی اصلی #نفوذ_فرهنگی (Cultural Influence) تصور شود.
4⃣ اینگونه از تابوشکنیها #سبک_زندگی مردم را به کُل تغییر میدهد و تجربه ثابت کرده است این گذر از تابوهای اخلاقی و مذهبی میتواند مضرّات جبرانناپذیری را در آن جامعه پدید آورده و در نهایت به #استحاله فرهنگی و هویتی جامعه منتج گردد.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/VoKgur
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحلهای در سینما (2)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت اول)
1⃣ تاریخ هنری در جایجایِ دنیا نشان داده که گذر از #تابو ها در #جامعه_هنری خطی بیپایان دارد که به محض شکستهشدن تابوی کوچکی در مقطعی زمانی، بلافاصله در سالهای بعد میتوان انتظار آن را داشت که تابوهای بزرگتری همراستا با تابوی قبلی شکسته شوند و این اصلِ خدشهناپذیر وجودی را میتوان در پدیدهی بزرگ قرن بیستم، یعنی #صنعت_سینما بهخوبی مشاهده نمود.
2⃣ سینمای اوایل قرن بیستم، بعضاً سینمای محترمی شمرده میشد و این احترام تا به آن سطح بود که تعدادی از نسل اول تهیهکنندگان و کارگردانهای سینمای جهان همچون آلیس گی-بلاش، دی دبلیو گریفیث، سیسیل بی دمیل و… محل اقتباس آثار سینمایی خود را #کتاب_مقدس میشمردند و سعی میکردند #سبک_زندگی تودههای مختلف اجتماعی را همراه با توصیههای اخلاقی به سمت انسانیت بیشتر رهنمون باشند.
3⃣ اما این همه در حالی بود که پس از گذشت چندی، تابوشکنیهای پیدرپی فیلمها، متناسب با نیازهای جامعهی برآمده از نظامات #انسانمحور و #مادیگرا ی چپِ سوسیال و راستِ لیبرال، موجب شد تا اعتراضاتی هرچند محدود را در سطح #کلیسا ایجاد و برخی از روحانیون ارشد مسیحی را به موضعگیری در باب برخی آثار سینمایی کشاند.
👈 در ادامه به بررسی یكی از این آثار مینشینیم:
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/VoKgur
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تابوشکنی مرحلهای در سینما (3)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت اول)
1⃣ فیلم سینمایی #اکستازی (Ecstasy) محصول ۱۹۳۳ میلادی، که در ایران با عنوان #خلسه معرفی گردید، نخستین اثر سینمایی شاخص در صنعت سینمای جهان بود که صراحتاً #اعمال_جنسی را بر روی پرده نقرهای سینما به تصویر درآورد و به نمایش عمومی گذاشت.
2⃣ اکستازی در روزگار خود اقدام تابوشکنانهی ویژهای بود که به نویسندگی و کارگردانی #گوستاف_ماخاتی صورت پذیرفت. یک فیلم درام رمانتیک که به سه زبان آلمانی، چکی و فرانسوی، در کشور چکسلواکی تولید گردیده بود و طی آن بازیگر زن #یهودی این اثر سینمایی، یعنی #هدی_لامار در نقش همسر یک پیرمرد ایفای نقش مینمود.
3⃣ لامار برای نخستین بار بهعنوان یک بازیگر زن سینما در مقابل دوربین به صورتی کاملاً برهنه تصویر گردید و سکانسهای مختلفی از #برهنگی او در حال دویدن در جنگل و همچنین تصویر نمای نزدیک وی در حالت اُرگاسم و… در مجموع سبب شد تا این اثر سینمایی بهعنوان شاخصهای از برای تابوشکنیهای گسترده بعدی در صنعت سینمای جهان مبدل گردد.
4⃣ فیلم اکستازی با توجه به ساختار تابوشکنانه خود در ترسیم صحنههای شنیع و مستهجن جنسی، که تا آن زمان در سینمای جهان بیسابقه بود؛ اگرچه در ابتدای اکران عمومی خود بهسرعت از پردهی سینماهای ایالات متحده و برخی سینماهای دیگر در سراسر جهان به پایین کشیده شد؛ اما کمتر از هفت سال طول کشید تا تغییر رویکرد نظارت و ارزشیابی آثار سینمایی در آمریکا سبب شود تا این اثر سینمایی، بار دیگر بر سَردَر سینماهای آمریکا قرار گرفته و به جذب مخاطب گسترده در گیشههای فروش سینما در ایالتهای مختلف بپردازد!!
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/VoKgur
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter