روزنامه خراسان.pdf
160.5K
✡ سیدضیا؛ مشاور املاک صهیونیستها در فلسطین!
⚔ عامل سیاسی کودتای سوم اسفند ١٢٩٩ و زمینهساز قدرت گرفتن رضاخان، چگونه سر از سرزمینهای اشغالی درآورد؟
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز یکشنبه
🌞 ۴ اسفند ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٢٨ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ٢٣ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٨ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ سالمرگ #اردشیر_ریپورتر از چهرههای مرموز تاریخ معاصر (١٣١١ش)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه
🌞 ۵ اسفند ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٢٩ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ٢۴ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٩ شواط ۵۷۸۰ عبری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌺 میلاد امام باقر صلواتاللهعلیه مبارکباد
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحرکات یهود در زمان پیامبر اسلام (ص)
🌺 بهمناسبت میلاد امام باقر عليهالسلام
🕌 امام باقر علیهالسلام روایت مینمایند که:
1⃣ مردى #يهودى بر پيامبر اکرم (ص) وارد شد در حالی که #عايشه هم آنجا بود، يهودى گفت «السّام عليكم» (كه معنايش «مرگ بر تو» است). پيامبر (ص) فرمودند: «عليكم».
2⃣ يهودىِ ديگرى وارد شد و مانند اوّلى سلام كرد، حضرت همان پاسخ را به او دادند، يهودى سوم وارد شد و مانند دو نفر قبلی سلام كرد، پيامبر همان جواب را به او دادند، عايشه خشمگين شد و گفت: مرگ و غضب و لعنت بر شما باد اى گروه يهود، اى برادرانِ ميمونها و خوکها.
3⃣ رسول خدا (ص) به عايشه فرمودند: ای عایشه! اگر فحش به صورتى مجسّم میشد بد صورتى داشت؛ نرمش و مدارا بر هيچ چيز نهاده نشده جز اينكه آن را آراسته، و از هيچ چيز برداشته نشده مگر اينكه آن را زشت كرده است.
4⃣ عايشه گفت: اى رسول خدا مگر سخن آنها را نشنيدى كه گفتند: «السّام عليكم» (يعنى مرگ بر شما). پيامبر فرمود: چرا شنيدم، آيا تو نشنيدى پاسخى را كه به آنها دادم؟ گفتم «عليكم» (يعنى مرگ بر خودتان)
5⃣ سپس پيامبر (ص) فرمودند: هرگاه مسلمانى بر شما سلام كند بگوييد: «سلام عليكم». و اگر كافرى سلام كند، بگوييد: «علیک».
✍ متن حدیث:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیهالسلام قَالَ: دَخَلَ يَهُودِيٌّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عَائِشَةُ عِنْدَهُ فَقَالَ: السَّامُ عَلَيْكُمْ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: عَلَيْكُمْ، ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ عَلَيْهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبِهِ، ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ رَسُولُ اللَّهِ ص كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبَيْهِ فَغَضِبَتْ عَائِشَةُ فَقَالَتْ: عَلَيْكُمُ السَّامُ وَ الْغَضَبُ وَ اللَّعْنَةُ يَا مَعْشَرَ الْيَهُودِ يَا إِخْوَةَ الْقِرَدَةِ وَ الْخَنَازِيرِ، فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَائِشَةُ إِنَّ الْفُحْشَ لَوْ كَانَ مُمَثَّلًا لَكَانَ مِثَالَ سَوْءٍ، إِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا زَانَهُ وَ لَمْ يُرْفَعْ عَنْهُ قَطُّ إِلَّا شَانَهُ. قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! أَ مَا سَمِعْتَ إِلَى قَوْلِهِمْ: السَّامُ عَلَيْكُمْ؟ فَقَالَ: بَلَى، أَ مَا سَمِعْتِ مَا رَدَدْتُ عَلَيْهِمْ؟ قُلْتُ: عَلَيْكُمْ، فَإِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ مُسْلِمٌ فَقُولُوا: سَلَامٌ عَلَيْكُمْ وَ إِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ كَافِرٌ فَقُولُوا: عَلَيْك.
📚 منبع: الکافی، الکلینی، ج٢، ص۶۴٩، بَابُ التَّسْلِيمِ عَلَى أَهْلِ الْمِلَلِ
🔹 بررسی سندی حدیث:
روایت صحیحه است و سند بسیار قوی دارد.
🔹 بررسی دلالت حدیث:
حدیث دلالت بر حضور فعال #یهود و حرکتهای برنامهریزی شدهی فرهنگی و... از سوی آنان حتی در زمان حضور شخص پيامبر اكرم (ص) دارد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز سهشنبه
🌞 ۶ اسفند ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ١ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری
✝ ٢۵ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣٠ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣🌺 ولادت امام محمد باقر علیهالسلام (۵٧ق)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز چهارشنبه
🌞 ٧ اسفند ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٢ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری
✝ ٢۶ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١ آدار ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ مرگ #علیاکبر_دهخدا نویسندهٔ لغتنامه بزرگ دهخدا (١٣٣۴ش)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معرفی علیاکبر دهخدا در چهار پرده
💥 پردهی اول: دشمنی با شیخ شهید
1⃣ دشمنی #ازلیان با #شیخ_فضلالله_نوری بهسبب تغییر رویکرد وی نسبت به #مشروطیت (که برای ایشان نقطهٔ عطف تاریخی مهمی بود و عملی شدن یکی از بشارتهای بزرگ #باب دانسته میشد) افزونی یافت. بهعنوان نمونه، میرزا جهانگیرخان شیرازی ۵روز پس از آغاز تحصن شیخ فضلالله نوری در ری، مقالهای تند در روزنامه #صور_اسرافیل چاپ کرد.
2⃣ آن مقاله ضمن تجلیل یا طرفداری از برخی عالمان و واعظان مشروطهخواه، او را «تاجرباشی بازار دینفروشان، شیخ فضل بینور» خواند، دوست و همراهش، آخوند ملا محمّد آملی را «کور موصلی»، «بوزینه» و «بدبخت شقی» گفت و هممسلکانشان را «کهنهپرستان روحانيين» یاد کرد.
3⃣ همچنین، «خلاف و خیانتهای شیخ فضلالله»! را از حد گذشته دانست و نوشت که او «چون خائن بود، خوف خیانت مجبورش نمود که به بقعهٔ حضرت عبدالعظیم پناه برد و آن ناحیهٔ مقدسه را به لوث وجود خود آلوده نماید.»
4⃣ ١سال و ٧ماه بعد، میرزا #علیاکبر_دهخدا در شمارهی نخست روزنامهی صور اسرافيل در سوییس، او را «شیخ فضلالله خر» که «خر شیخ فضلالله هاست» خواند!
✍ سیّدمقداد نبوی رضوی
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/10453
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معرفی علیاکبر دهخدا در چهار پرده
💥 پردهی دوم: چرندیات ازلی
1⃣ پس از سرکوب مشروطهخواهان و کشته شدن میرزا جهانگیرخان شیرازی، میرزا علیاکبر خان دهخدا با کمک سفارت بریتانیا توانست از دست حکومت فرار کرده و ایران را ترک کند. او پس از چندماه دورهٔ دوم روزنامهی #صور_اسرافیل را در سوییس بنیان نهاد اما تنها به چاپ ٣شماره موفق شد. این زمان، دهخدا گذشته از نگارش مقالات چرند پرند، دیگر بخشهای روزنامه را نیز خود به تنهایی آماده میکرد.
2⃣ سیداسدالله خرقانی دربارهٔ شروع کار دوبارهٔ روزنامه صور اسرافیل، از مرهم يافتن پریشانیهایی که بهسبب «شهادت شهدای عدالت و قربانیهای کوی مساوات» در دل داشت سخن گفته است. میتوان گمان داشت آن شهدای راه عدالت و مساوات، هممسلکان #ازلی مذهبِ او در انجمن بابی باغ میکده، حاج میرزا نصرالله ملکالمتکلمین، سیدجمالالدین واعظ، میرزا جهانگیرخان شیرازی و شیخ علی قاضی قزوینی، بودند که همگی پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی (حدود ٧ماه قبل) جان خود را از دست دادند….
3⃣ آنچه در این میان مهم مینماید، راهنمایی او [خرقانی] دربارهٔ بخش چرند پرند است که به قلم #علیاکبر_دهخدا نوشته میشد. روزنامهی هفتگی صور اسرافیل را مهمترین جریدهی دوره مشروطیت باید دانست. #ادوارد-براون (دوست صمیمی ازلیان)، این روزنامه را «یکی از بهترین مطبوعات قدیم و جدید ایران» خوانده و بهویژه «قسمت فکاهی یا هجایی» آن، چرند پرند، را «عالیترین نمونهی ادبیات هجایی (انتقادی) ایران» دانسته است. #احمد_کسروی نیز نوشته که «خوانندگان به این بخش بیشتر رو میآوردند و انگیزهی رواج روزنامه بیش از همه این بخش میبود.»
4⃣ دیدگاه براون دربارهٔ اندیشهٔ #اصلاح_دینی صور اسرافیل نیز قابل توجه است:
👈 از نکات بسیار مهم در دورهٔ انتشار صور اسرافیل پیکار آن با #روحانیون و تذکرات انتقادی در خصوص انحطاط ملل اسلامی بهعلت روحانیون است...
5⃣ این پژوهش با توجه به آنچه از آثار #ازلیان و نیز مسلمانانی که با #دهخدا آشنایی نزدیک داشتند دریافته، همراه با قراین مهم دیگری چون بالندگی جدّیاش نزد #شیخ_هادی_نجمآبادی (از شهداء بیان) و… او را یک فعال #بابی ضد قاجار میداند.
✍ سیّدمقداد نبوی رضوی
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/10453
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معرفی علیاکبر دهخدا در چهار پرده
💥 پردهی سوم: دیدگاه مدرسی چهاردهی
1⃣ #علیاکبر_دهخدا دانشمند شهیر که با یاری عدهای از فرزانگان در صدد تهیه و تدوین #لغتنامه پرداخت و سالها در این باب رنج فراوان برد و در استقرار #مشروطيت سهمی داشت، اما به مسلک #ازلیه رو آورد.
2⃣ بهزعم این ناچیز، یکی از علل تأليف لغتنامه نوشتن شرح حال #باب بود و پیشوای #بابیه دهخدا را هممسلک خود معرفی میکرد. مرحوم فروغی که مدتی نخستوزیر ایران بود و برادرش و ملکالمتکلمین و سیدجمال که هردو تن اخیر از وعّاظ مشروطیت بودند همگی از بزرگان بابیه بودند و بابیه #تقیه را جایز میشمردند برادران فروغی و دهخدا از تلامذه عالم بزرگ #شيخ_هادی_نجمآبادی بودند…
3⃣ عدهای از سران مشروطه #ازلی بودند و شیخ هادی نجمآبادی و #دهخدا و جمالزاده واعظ و فرزندش و ملکالمتکلمین و فروعی و برادرش را ازلی میشناختند…
✍ نورالدین مدرسی چهاردهی
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/10453
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ معرفی علیاکبر دهخدا در چهار پرده
💥 پردهی چهارم: نگاهی به لغتنامه دهخدا
1⃣ آیةالله #رضا_استادی کتابی دارد بهنام «بررسی لغتنامه دهخدا». در این کتاب که در دوازده بخش به نگارش در آمده نقدهای مفیدی دربارهی #لغتنامه مطرح شده. اسامی برخی از بخشهای کتاب از این قرار است:
🔸بخش دوم: تجلیل و تکریم از افراد فاسد و خائن و یا ذکر نکردن خیانت و فساد آنها [مانند: احمد کسروی، صادق هدایت، آتاتورک و…]
🔸بخش سوم: بد و یا نارسا معرفی کردن برخی از شخصیتهای دینی و…
🔸بخش چهارم: مطالبی که به نظر شیعه صحیح نیست و…
🔸بخش پنجم: مطالب زننده نسبت به اسلام در سایه ملیگرایی
🔸بخش هفتم: پیرامون باب و بهاء
2⃣ برخی از اشارات آیةالله استادی در بخش هفتم:
👈 در جلد سوم ٣٢ صفحه دربارهٔ #باب بحث شده!! که اگر جدا چاپ شود خود کتابی خواهد شد.
👈 در معرفی #صبح_ازل ۵صفحه مطلب آورده شده با عکسهای متعدد و عکس خط او. این همه اهمیت چرا؟!!
👈 دربارهٔ طاهره زرینتاج [#قرةالعین] ١٠ستون مطلب آوردهاند با چه عباراتی… سپس اشعاری عارفانه از او نقل میکنند. بدون اینکه دربارهٔ بطلان عقیدهٔ او توضیحی بدهند.
👈 شاید یکی از مفصلترین مقالههای لغتنامه مقالات مربوط به #باب و #بهاء است. بنده معتقدم دستی پشتپرده بوده که این فرقهٔ گمراه در کتابی چنین عظیم و حجیم تا این مقدار مطرح باشد.
✍ آیةالله رضا استادی
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/10453
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز پنجشنبه
🌞 ٨ اسفند ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ٣ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری
✝ ٢٧ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢ آدار ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣🌹 شهادت امام هادی علیهالسلام (٢۵۴ق)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 ریشه یهودی مسأله خلق قرآن و برخورد امام هادی (ع)
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/9508
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ کسب نخستین جایزهٔ #اسکار سینمای ایران، در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان توسط فیلم #جدایی_نادر_از_سیمین به کارگردانی #اصغر_فرهادی (١٣٩٠ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ شکست ارتش عراق در #جنگ_خلیج_فارس و عقبنشینی و پایان اشغال کویت (١٩٩١م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 حمله به عراق در عید پوریم
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/israel/7681
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز جمعه
🌞 ٩ اسفند ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ۴ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری
✝ ٢٨ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣ آدار ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ اختتام بازسازی #معبد_دوم پس از #اسارت_بابلی! و ٢٢ سال مرمّت توسط عزرا و نحمیا، مقارن با ششمین سال سلطنت #داریوش (٣٢۴۴ عبری = ۵١۶ قبل از میلاد)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و نجاتبخشی موسی (١)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم
1⃣ پس از وفات حضرت یوسف، دیرزمانی وضع #بنیاسرائیل بر همان منوال ادامه یافت؛ اما به زودی روزگار برگشت. مردم مصر قیام کردند و با ساقط کردن #هیکسوسها، سلطنت و حکومت بزرگی ایجاد کردند که تا نواحی شرقی دریای مدیترانه را در بر میگرفت.
2⃣ در این سالها نیز بنیاسرائیل که در اثر زاد و ولد، به جمعیت بزرگی در مصر تبدیل شده بودند، از آسایش و راحتی برخوردار بودند تا آنکه، نوبت به یکی از فراعنه، بهنام #رامسس_دوم رسید.
3⃣ او که مردی دیوانهمزاج، هوسباز و ستمگر بود و به مال و ثروت نیز چشم داشت و پیوسته در اندیشهٔ افزایش قدرت و ثروت بود، همهٔ همت خود را مصروف #استثمار بردهها کرد تا بر شکوه کاخهای سلطنتی خود بیفزاید. به همین منظور، بنیاسرائیل را تحت فشار قرار داد و از آنها #بیگاری کشید.
4⃣ رامسس با دامنزدن به حسّ #قومیتگرایی و ایجاد شکاف و اختلاف میان مصریان و اسرائیلیانِ مهاجر، اقوام #عبرانی را از چشم مصریان انداخت و جملگی آنها را به #بردگی کشید.
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و نجاتبخشی موسی (٢)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم
1⃣ #بنیاسرائیل برای رهایی از این وضعیت اسفبار، دو راه پیش روی داشتند، یا میبایست مصیبت و شکنجه را تاب آورده، منتظر قیامی از میان جامعه مصری میشدند یا آنکه خداوند بر آنها رحم آورده و #نجاتبخشی بر ایشان میفرستاد.
2⃣ اما درست در اوج جزع و فزع «بنیاسرائیل» خداوند متعال بر آنان رحمت آورد.
3⃣ حضرت موسی پس از اقامت ٨ یا ١٠ ساله در #مدین و ازدواج با دختر شعیب نبی راهی مصر شد. در مسیر بازگشت راه را گم کرد، از دور نوری دید. گفت: همینجا بمانید. میروم تا کمکی بیاورم یا شعلهای آتش برای گرمکردنتان بیاورم. درختی دید سرسبز که در فصل سرما زیر باران، آتش از آن شعلهور بود.
4⃣ چون نزد آتش آمد، ندا داده شد: ای موسی! من پروردگار تو هستم، پایافزارت را بیرون کن که اینک در وادی مقدس طوی هستی و من تو را برگزیدهام. پس به آنچه میشنوی گوش فرا دار. خدای یکتا من هستم. هیچ خدایی جز من نیست. پس مرا بپرست و تا مرا یادکنی نماز بگزار.
5⃣ خداوند مأموریت بزرگی بر دوش موسی گذارده بود و به او فرمان داده بود که: «بهسوی فرعون برو که او سرکشی کرده است».
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و نجاتبخشی موسی (٣)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم
1⃣ حضرت موسی بهسوی #فرعون حرکت کرد، برادرش #هارون را نیز به اذن پروردگار با خود همراه ساخت و با معجزات فراوان، فرعون را بهسوی خدای واحد فراخواند. یکی از بزرگترین موانع فراروی حضرت موسی ابتلای دربار فرعون، کاهنان و آنان که پایههای قدرت فرعون را محکم میداشتند، به #سحر و #جادوگری بود.
2⃣ در بدو امر، فرعون، حضرت موسی را متهم به جادوگری ساخت. به مهتران قومش که در کنارش بودند، گفت:
👈 این مرد جادوگر دانایی است که میخواهد به جادوی خود، شما را از سرزمینتان بیرون کند.
3⃣ به همین دلیل، خطاب به موسی (ع) گفت:
👈 گمان نکن که ما قادر نیستیم همانند این سحرهای تو را بیاوریم، به یقین بههمین زودی، سحری همانند آنچه تو آوردی، نشانت خواهیم داد.
4⃣ حضرت موسی بی هیچ واهمه، برای مقابله اعلام آمادگی کرد. قرار دیدار گذارده شد و فرعون با یاران حیلهگر و #ساحران زیردست خود حاضر شد.
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل و نجاتبخشی موسی (۴)
✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت سوم
1⃣ حضرت موسی ابتدا اتمام حجّت کرد و حضّار را بهسوی حضرت حق فراخواند و جماعتی را متأثر ساخت؛ اما #ساحران خطاب به حضرت گفتند:
👈 ای موسی! آیا تو میافکنی یا ما بیفکنیم؟ گفتند: شما بیفکنید. ناگهان جادویی که کردند، چنان در نظرش آمد که آن رسنها و عصاها به هر سو میدوند.
2⃣ آنقدر صحنهٔ سِحر طبیعی بود که حتّی حضرت موسی نیز ترسید؛ اما خطاب آسمانی رسید که:
👈 مترس که تو برتر هستی. آنچه که در دست داری بیفکن تا هرچه را که ساحران ساختهاند، ببلعد. آنان حیلهٔ جادو ساختهاند و جادوگر هیچ پیروز نمیشود.
3⃣ ساحران به سجده افتادند. آنها دریافتند که آنچه حضرت انجام میدهد، در اساس، با سِحر ساحران متفاوت است. #فرعون رسوا شد و از سر زبونی، ساحران خود را متّهم به همدستی و شاگردی موسی (ع) کرد و واقعه را برنامهای از پیش طراحی شده خواند.
4⃣ از این پس، حضرت موسی بنا بر دعوت #بنیاسرائیل و #سازماندهی آنان گذاشت تا در فرصت مناسب، مجال مهاجرت بزرگ بنیاسرائیل از مصر به #سرزمین_مقدس فراهم شود.
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
📚 منبع: کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنیاسرائیل و پیامبری، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، صفحات ۴٣-۵٠
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10472
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter