eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
737 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه 🌞 ١٢ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٧ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٢ مارس ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ۶ آدار ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✅ قبل از مطالعه‌ی مطالب امشب لازم است قسمت قبلی مقاله و خصوصاً خاطرات اردشیر ریپورتر را مطالعه کرده باشید.
✡ رضاخان و محمدرضا پهلوی در تخت جمشید ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مکتب اردشیرجی در تاریخ‌نگاری معاصر (١) 💥 ریپورترها، اینتلیجنس سرویس و ایران – قسمت سوم 1⃣ خاطرات طرح یک «مانیفست» اعتقادی را منعکس می‌سازد که براساس آن ایدئولوژی پی ریخته شد و طی قریب به ۶ دهه به شدت ترویج شد. 2⃣ ژرف‌کاوی در تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد که این ایدئولوژی در واقع در سه کانون ریشه داشت: 👈 که در جست‌وجوی مناسب‌ترین کارافزار سیاسی و ایدئولوژیک سلطه بر ایران بود، 👈 طرح‌های بلندپروازانه مالی و آرمانی محافل قدرتمند اروپا و در رأس آن‌ها ، 👈 کینه‌ها و رویاهای فروخفته ١٣٠٠ ساله اشرافیت و ساسانی که در عملکرد برخی محافل هند تبلور می‌یافت که به تبع نقش درجه اول خود در اقتصاد هند، جدی در حکومت انگلیسی هندوستان داشتند. 3⃣ اردشیر ریپورتر به‌عنوان یک پدیدهٔ تاریخی، ثمرهٔ اشتراک منافع و درآمیزی این سه کانون قدرت بود. 4⃣ این رساله، که محکم‌ترین و قابل دفاع‌ترین استدلالات ممکن را در تبین و توجیه «ضرورت تاریخی» در خود متبلور ساخته، در دهه‌های بعد در شالودهٔ مکتبی تمام‌عیار در ایران قرار گرفت و باید افزود که تاکنون هیچ نکته جدیدی بر تحلیل افزوده نشده است. 5⃣ تشابه، و گاه انطباق کامل آثاری که در دهه‌های بعد، تا امروز، با نیّت توجیه جایگاه ضروری و اجتناب‌ناپذیر در تاریخ ایران نگاشته شده، با خاطرات اردشیرجی حیرت‌انگیز است و لذا ما محقّیم که این نحله‌ی تاریخی را نام‌گذاری کنیم. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رضاخان و محمدرضا پهلوی در تخت جمشید ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مکتب اردشیرجی در تاریخ‌نگاری معاصر (٢) 💥 ریپورترها، اینتلیجنس سرویس و ایران – قسمت سوم 📚 پیروان «مکتب اردشیرجی» به‌منظور اثبات چارچوب نظری فوق، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در آستانهٔ صعود را به شیوه‌ای خاص تحلیل می‌کنند و با برخی عوامل و عوامل دیگر و گاه صریح واقعیت‌ها نتایج دلبخواه خود را از متن تاریخ استخراج می‌نمایند. این شیوهٔ خاص بازبینی تاریخ ایران در دو دهه نخستین قرن بیستم میلادی به شرح زیر است: 1⃣ در زمینهٔ نقش قدرت‌های بیگانه در حوادث ایران، به‌شدت نقش و و برجسته می‌شود، تا بدین‌وسیله در قبال نقش توازن ایجاد شود. 2⃣ جایگاه ١٩١٩ به‌عنوان آخرین راه‌حل بریتانیا برای سیطره بر ایران، به‌شدت بزرگ می‌شود! [تا از انحلال آن، پایان سیطرهٔ بریتانیا بر ایران را نتیجه بگیرند!] و نام و نقش لُرد کرزن، وزیرخارجه وقت، بیش از حد مطرح می‌گردد تا فراموش شود که چهره‌ای تعیین‌کننده‌تر از او در کابینه بریتانیا وجود داشت و او ، وزیر جنگ و مقتدرترین چهره تاریخ معاصر انگلیس، بود که در همان زمان با کمک به کار تأسیس دولت‌های جدید در خاورمیانه اشتغال داشت. 3⃣ با بزرگ‌نمایی نقش قدرت‌های رقیبِ بریتانیا، را به وابستگی متهم می‌کنند. از دیدگاه آنان نهضت میرزا کوچک‌خان در شمال، نهضت شیخ محمد خیابانی در آذربایجان و نهضت مجتهد لاری در جنوب، آشوب‌های تجزیه‌طلبانه وابسته به بلشویسم و یا آلمان بود و نهضت کلنل محمدتقی‌خان پسیان در خراسان، یاغی‌گری!! 4⃣ مکتب فوق برای اثبات مشروعیت تاریخی سلطنت رضاخان، سهم قابل توجهی را به تشویه چهره و اختصاص می‌دهد و این سنّت پس از اردشیرجی نیز، توسط شاگردان و پیروان او پی گرفته شد. در خاطرات اردشیر فاش شد که چگونه قریب به دو سال و نیم رضاخان قزاق را با جنون ضداسلامی و ضدروحانیت آموزش می‌داد و تا پاسی از شب قصه‌هایی از «فساد طبقه علماء» به گوش او می‌خواند. 5⃣ به‌منظور توجیه تاریخی ، بخش ویژ‌ه‌ای به تخریب چهره ایلات و عشایر اختصاص یافته تا نقش رضاخان به‌عنوان سرکوب‌گر قسیّ این بخش از جامعه ایرانی تبرئه شود. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ مقاله‌ی فوق، مقاله‌ای بسیار مهم و مفصل است که چکیده‌ای از آن را مطالعه کردید. متن کامل مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/10485 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز سه‌شنبه 🌞 ١٣ اسفند ۱۳۹۸ هجری‌شمسی ☪ ٨ رجب ۱۴۴۱ هجری قمری ✝ ٣ مارس ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٧ آدار ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی 1⃣ انعقاد بین ایران و انگلستان و جدا شدن افغانستان از ایران (١٢٣۵ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ درگذشت ، داستان‌نویس، وقایع‌نگار و روزنامه‌نگار یهودی، نویسندهٔ کتاب (١٩٨٣م) 🌍 مناسبت‌های عبری 1⃣ میلاد و رحلت کلیم‌الله. این نبیّ اولوالعزم در ٧ آدار ٢٣۶٨ عبری متولد، و ١٢٠ سال بعد، در ٧ آدار ٢۴٨٨ عبری رحلت نمود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 مهاجرت بزرگ تاریخ (١) ✡ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت چهارم 1⃣ به‌گفتهٔ ، فرعون، سرانجام تسلیم شد و حضرت موسی و هارون (ع) را شبانه طلبید و به آنان گفت با به هرجا که می‌خواهید بروید. پس آنان به سوی «دریای سرخ» و شرق «مصر» کوچ کردند و آنجا اردو زدند. 2⃣ پس از چندی، پشیمان شد و با لشکر خود، به تعقیب آنان شتافت. قوم موسی (ع) از دور، آمدن فرعونیان را مشاهده کردند. 3⃣ در آن هنگام حضرت موسی (ع) دست خود را به طرف دریا دراز کرد و دریا شکافته و خشک شد و بنی‌اسرائیل به‌آسانی از آن عبور کردند. آن‌گاه لشکریان فرعون وارد شدند و حضرت موسی (ع) به امر خداوند، با اشارهٔ دست، آنان را غرق کرد. 4⃣ از مجید و اسلامی برمی‌آید که بنی‌اسرائیل به امر خدا، از مصر خارج شدند؛ نه به اذن فرعون: 👈 «ما به موسی وحی فرستادیم که بندگان مرا شبانه از مصر کوچ بده و آنها شما را تعقیب خواهند کرد.» 5⃣ به بیان قرآن کریم، هنگامی که دو گروه [بنی‌اسرائیل و فرعونیان] یکدیگر را دیدند، یاران موسی (ع) گفتند: 👈 به‌طور قطع در چنگال فرعونیان اسیر شدیم و راه نجاتی وجود ندارد. در پیش روی ما دریا و امواج خروشان آب و در پشت سر ما دریایی از لشکر خون‌خوار است با تجهیزات کامل، جمعیتی که سخت از ما خشمگینند! ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🕎 مهاجرت بزرگ تاریخ (٢) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت چهارم 📖 این واقعه را چنین گزارش می‌دهد: 1️⃣ پَرعُوه (فرعون)، ارتش را نزدیک کرد. فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) چشمان خود را بلند کرده (دیدند) که اینک مصری‌ها دنبال آنها حرکت می‌کنند. فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) هراسان شده، به درگاه خداوند فریاد برآوردند. 2️⃣ به مُشه (موسی) گفتند: آیا در «مصر» قبر نیست که ما را آوردی که در این بیابان بمیریم؟ این چه کاری است که با ما کردی که ما را از مصر بیرون کردی؟ 3️⃣ مگر این همان سخنی نیست که در مصر با تو گفتیم. دست از ما بدار تا مصری‌ها را بندگی کنیم؛ زیرا بندگی مصری‌ها از مردن در بیابان، برای ما بهتر است. 4️⃣ مُشه (موسی) به آن قوم گفت: هراسان نباشید! ایستادگی کنید و نجات خداوند را که امروز برای شما فراهم می کند، ببینید؛ زیرا مصری‌هایی را که امروز دیدید، بار دیگر تا ابد نخواهید دید. 5️⃣ خداوند برای شما جنگ خواهد کرد؛ پس شما ساکت باشید. 6️⃣ خداوند به مُشه (موسی) گفت: چرا به درگاه من فریاد برمی‌آوری؟ به فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) بگو، حرکت کنند. 7️⃣ و تو عصایت را کنار بگذار و دستت را بر دریا کن و آن را بشکاف تا فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) از میان دریا روی زمین خشک وارد شوند. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter