✡️ بدیعالزمان فروزانفر شیفتهٔ یهود و بهائیت (١)
💥 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1⃣ #مئیر_عزری سفیر و اولین نمایندهٔ سیاسی #اسرائیل در ایران بود که نقش مهمی در ارتقای روابط ایران و اسرائیل داشت. وی از فعالین آژانس یهود در ایران بوده و نقش مهمی در مهاجرت یهودیان ایران به کشور جعلی اسرائیل ایفا کرد.
2⃣ عزری در سال ٢٠٠١ کتاب خاطراتی منتشر ساخت و در آن زوایایی تازه از ارتباط اسرائیل با ایران در دوران #پهلوی را نشان داد.
3⃣ بخش ٢١ این کتاب به ارتباطگیریهای عزری با چهرههای علمی و دانشگاهی اشاره دارد. در این بخش میخوانیم:
✍ در پاییز ١٩۵٨ با استاد #بدیعالزمان_فروزانفر آشنا شدم. وی را باید گشایندهٔ راه و راهنمای خود در راهیابی به دروازهٔ کیشمداران [مذهبیون] ایران بخوانم.
4⃣ عزری در بخش ٢٢ کتاب، به روابطش با مذهبیون و تلاش برای #نفوذ در میان علما و اثرگذاری بر آنها میپردازد:
✍ سال ١٩۵٨ که به ایران آمدم، پیشوایان شیعه در ایران به نیروی سازمانیافتهای دست یافته بودند… میکوشیدم با نزدیک شدن به پیشوایان مذهبی، بلکه بتوانم با روشنگریهایی [!] از زهر بدگوییهای “برخی“ از آنها بکاهم.
5⃣ در این میان، عزری به نقش مهم بدیعالزمان فروزانفر بهمثابه یک پل ارتباطی بین او و برخی شخصیتهای مذهبی اشاره میکند:
✍ آن روزها برای یافتن راهنمایی که بتواند مرا در رسیدن به آغاز این راه دشوار یاری بدهد، هر دری را میکوفتم و در هر گوشهای به جستوجو میپرداختم… در واکنش به این خواستهٔ من «سپهبد کیا» در پاییز ١٩۵٨ مرا با استاد بدیعالزمان فروزانفر سرپرست دانشکده الهیات دانشگاه تهران آشنا کرد. فروزانفر با بسیاری از پیشوایان شیعه در ایران نزدیک بود.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ بدیعالزمان فروزانفر شیفتهٔ یهود و بهائیت (٢)
📚 #مئیر_عزری در خاطراتش پرده از ناگفتههای بسیاری برمیدارد که در شناخت چهرهٔ پنهان #بدیعالزمان_فروزانفر بسیار راهگشاست. او مینویسد:
1⃣ فروزانفر دانشمندی ارزنده بود که پیگیری همکاری میان ایران و #اسرائیل و پاسداری از فرهنگ دو ملت را به سود هر دو کشور میدانست… بارها از دانشکدهاش دیدار کرده و با چندی از دانشجویانش آشنا شده بودم.
2⃣ روز ٢٠ آوریل ١٩۶٠ از دیدار فروزانفر با وزیر خارجهٔ سنتگرا عباس آرام، به موشه ساسون نوشتم. آرام در این دیدار به فروزانفر گفته بود که نزدیک شدن ایران به اسرائیل دیر یا زود با واکنشهای ناخوش عراق و دیگر کشورهای عربی روبهرو خواهد شد که به سود ایران نخواهد بود. فروزانفر سرسختانه در برابر چنین برداشت نادرستی ایستاده و پاسخ داده بود:
3⃣👈 ایران بیهراس از گفتوگو با کسی یا کشوری باید در برابر این همسایههای ناپایدار به جستوجوی دوستی نیرومند و همیشگی باشد. تا آنجا که ما میدانیم دولت اردن میتواند میانجی سازندهای میان ایران و اسرائیل گردد.
4⃣ روز هفتم ژوئن به موشه ساسون نوشتم:
✍ فروزانفر را یکی از نامدارترین روشناندیشان ایرانی و یکی از شایستهترین سازندگان کاخ آرامش و دوستی میشناسم. از سوی کیشمداران ایرانی در کنفرانس هماهنگی میان کیشهای یگانهجو، با نمایندگان #یهودی همکاریهای ارزندهای داشته است. باید از او در این زمینه پشتیبانی کنیم.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ بدیعالزمان فروزانفر شیفتهٔ یهود و بهائیت (٣)
📚 #بدیعالزمان_فروزانفر سفر به #اسرائیل را هم در کارنامه دارد! عزری در لابهلای ذکر حوادث این سفر، از شیفتگی فروزانفر به فرقهٔ ضالّهٔ #بهائیت هم یاد کرده است:
1⃣ فروزانفر یکی از پژوهشگران نامدار ایران در تاریخ کیشها بود. او در شیفتگی به همبستگی میان فرهنگهای مردم ایران و #اسرائیل دیرگاهی بود که میخواست انجمنی برای نزدیک ساختن ادیان برپا کند. از دیگر سو #بهائیت را بهخوبی میشناخت و در یکی از بازدیدهایش از اسرائیل به دیدار زیارتگاههای #بهائیان در #حیفا و #عکا رفت.
2⃣ او در واکنش به خواستهٔ ما که میکوشیدیم این بخش از دیدارهایش را از برخی چشمها پنهان کنیم، روزی بی رودربایستی گفت:
👈 دورهای که در مشهد زندگی میکردم و سرگرم آموزش و پژوهشهایی در اسلام بودم، گرایشی یافتم تا با آئین بهائیت آشنا شوم. این گرایش تا جایی پیش رفت که بسیاری از دوستانم پنداشتند #بهایی شدهام و برخی احکام اسلام را انکار میکنم. آنها هرکسی را که با جهانبینی نوین آشنا باشد و به خرافههای دست و پا گیر بتازد با چنین اتهاماتی از خود میرانند. [!!]
3⃣ پس از رایزنی با وزارت خارجه، روزی همراه فروزانفر به دیدار آرامگاه پیر بزرگ بهائیان در باغ زیبای حیفا رفتیم. مردی به پیشوازمان آمد و خود را #دکتر_حکیم خواند. دکتر حکیم وابسته به یک خانوادهٔ بازرگان #یهودی بود که به بهائیت گرویده بود. میزبان بیدرنگ استاد فروزانفر را شناخت و زبان به ستایش از فرهنگپروری و اندیشههای آزادیخواهانهٔ وی گشود.
4⃣ از آنرو که دیدارکنندگان زیادی در آن باغ در رفتوآمد بودند و ما نیز میکوشیدیم دیدارمان چندان آفتابی نشود، به پیشنهاد دکتر حکیم به دفتر کوچکش در گوشهای از همان باغ رفتیم. گفتوگوی ریشهداری که میان فروزانفر و حکیم گل انداخته بود برایم شنیدنی مینمود. نقش هدایتگر فروزانفر در این گفتوگو نشان از آگاهی و چیرگی وی در بهائیت داشت.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡ در امتداد پروژهٔ #بت_شناسی در اندیشکده، امروز پشتپردهٔ بت دیگری را بررسی کردهایم. توصیه میکنیم متن کامل مقالهٔ «بدیعالزمان فروزانفر شیفتهٔ یهودیت و بهائیت» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/14011
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ١٧ اردیبهشت ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ۵ شوال ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ٧ مه ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ۶ ایار ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ بیستویکم عُومِر
2⃣ شبات دوم کُل ایسرائل
👈 خواندن دومین فصل #پیرقه_آووت
📚 بیشتر بدانیم:
📖 پیرقه آووت و شبات کل ایسرائل
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/16850
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
تاریخ ادیان هاشم رضی 1.pdf
22.37M
📚 کتاب «تاریخ ادیان»
👈 تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز
💥 کتاب اول: نظامات مذهبی در جهان
✍ نویسنده: هاشم رضی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
تاریخ ادیان هاشم رضی 2.pdf
22.51M
📚 کتاب «تاریخ ادیان»
👈 تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز
💥 کتاب دوم: میتولوژی اساطیر و افسانهها
✍ نویسنده: هاشم رضی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
تاریخ ادیان هاشم رضی 3.pdf
18.88M
📚 کتاب «تاریخ ادیان»
👈 تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز
💥 کتاب سوم: پیدایش فلسفه
✍ نویسنده: هاشم رضی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
تاریخ ادیان هاشم رضی 4.pdf
11.22M
📚 کتاب «تاریخ ادیان»
👈 تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز
💥 کتاب چهارم: چگونه دین و جادو نظام اجتماعی را میسازد
✍ نویسنده: هاشم رضی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
تاریخ ادیان هاشم رضی 5.pdf
40.08M
📚 کتاب «تاریخ ادیان»
👈 تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز
💥 کتاب پنجم: دیانات و فرهنگهایی در کمال سادگی و اوج پیچیدگی
✍ نویسنده: هاشم رضی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ١٨ اردیبهشت ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ۶ شوال ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ٨ مه ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ٧ ایار ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ دستور پیامبر (ص) به جداشدنِ #یهودیان همپیمانِ عبدالله بن ابی از سپاه اسلام در #غزوهٔ_احد (٣ق)
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ حکم #میرزای_شیرازی دربارهٔ #تحریم_تنباکو اعلام شد (١٢٧٠ش)
2⃣ اعدام #فرخرو_پارسا وزیر #بهایی آموزش و پرورش در کابینهٔ دوم و سوم امیرعباس هویدا، بهعنوان مفسد فی الارض (١٣۵٩ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #جان_استوارت_میل فیلسوف، اقتصاددان و سیاستمدار بریتانیایی (١٨٧٣م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ بیستودوم عُومِر
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
💎 امام خامنهای:
#آزادی_اجتماعی به همین معنایی که امروز در فرهنگ سیاسی دنیا ترجمه میشود، یک چنین ریشهٔ قرآنی دارد. هیچ لزومی ندارد که ما به #لیبرالیسم قرن هجدهم اروپا مراجعه کنیم و دنبال این باشیم که #کانت و #جان_استوارت_میل و دیگران چه گفتهاند! ما خودمان حرف و منطق داریم... کسانی هستند که در کلماتشان، مرتّب از گفتههای فلاسفهٔ دو سه قرن اخیر غربی برای مسألهٔ #آزادی شاهد میآورند: فلانکس اینطور گفته است، فلانکس آنطور گفته است. البته اینها نجیبها هستند که اسم این فلاسفه را میآورند؛ اما بعضی فیلسوفنماهای مطبوعاتی هم هستند که حرف #جان_استوارت_میل و حرف فلان فیلسوف فرانسوی یا آلمانی یا آمریکایی را میآورند، ولی اسمش را نمیآورند؛ به نام خودشان میگویند! اینها هم تقلّب میکنند، لیکن باز هم به اینکه این فکر به وجود آید که تفکّر آزادی و مفهوم آزادی اجتماعی، یک فکر غربی و یک هدیه از سوی غرب برای ماست، کمک میکنند!
📚 بیانات در دانشگاه تربیت مدرّس ۱۳۷۷/۰۶/۱۲
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ جان استوارت میل تئوریسین استبداد روشنگرانه (١)
💥 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1⃣ در نیمهٔ دوم سدهٔ نوزدهم، اندیشهپردازان سیاسی غرب #استبداد_روشنگرانه را برای دنیای استعمارزده توصیه میکردند!! حکومت مطلقه و بیقانونی که زمام آن بهدست کارگزاران غربی یا بومی غرب باشد. یک نمونه از این نظریات به #جان_استوارت_میل تعلّق دارد.
2⃣ جان استوارت میل اندیشهپرداز نامدار #لیبرالیسم_انگلیسی از سال ١٨٢٣ به استخدام کمپانی هند شرقی در لندن درآمد و با انحلال کمپانی در سال ١٨۵٨، پس از ٣۵ سال خدمت، با حقوق ١۵٠٠ پوند استرلینگ در سال بازنشسته شد. او در اواخر دوران خدمت، دبیر دپارتمان امور سیاسی و مخفی [اطلاعاتی] هند بود.
3⃣ جان استوارت میل مستعمرات بریتانیا را به دو گروه «مستعمرات اروپایینژاد»، چون استرالیا و کانادا، و «مستعمرات غیر اروپایینژاد» تقسیم میکرد. او درباره مستعمرات گروه دوم خواستار #حکومت_استبدادی بود:
👈 «مردمی را که در دوران توحّش به سر میبرند باید فرمانبَری آموخت».
4⃣ میل «نخستین درس تمدن» را که این «وحشیان» باید بیاموزند، «اطاعت از مافوق» میدانست:
👈 مردمی که در یک وضع آزاد تمدننایافته به سر میبرند تا زمانی که #اطاعتکردن را نیاموزند، قادر به هیچ پیشرفتی نخواهند بود. برای اینکه حکومتی توانای این کار باشد، تشکیلات سیاسی آن باید، کم و بیش، سر به سر #استبدادگرانه باشد. یک تشکیلات سیاسی که مبتنی به رأی مردم باشد... نخواهد توانست آن نخستین درسی را که شاگردان در این مرحله از پیشرفت خویش نیاز دارند به آنان بقبولاند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ جان استوارت میل تئوریسین استبداد روشنگرانه (٢)
💥 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1⃣ #جان_استوارت_میل تا بدانجا میتاخت که برای این بخش از جهان حتی #بردگی را نیز مُجاز و عامل #ترقّی میشمرد:
👈 اقوام بیتمدن و بهویژه دلاورترین و پرنیروترین آنها، از کارِ پیوسته و عاری از هیجان بیزارند. ولی همهٔ تمدنهای راستین جز از این راه بهدست نمیآیند. از اینرو، حتی #بردهداری ممکن است از راه ایجاد محرّک نخستین زندگی صنعتی و تحمیل آن همچون تنها اشتغال پرشمارترین بخش اجتماع گذر به #آزادی_برتر را شتاب بخشد.
2⃣ در اینجاست که اندیشهٔ #استبدادگری_خوب بهعنوان مناسبترین شکل حکومت بر این مردمان توصیه میشود:
👈 در کشوری که هیچگونه محرّکی برای بهبود خودانگیختهٔ مردم وجود نداشته باشد، تنها امید آنها به هر حرکتی در جهت پیشرفت، به فرصتهایی موکول است که استبدادگری خوب میتواند پدید آورد.
3⃣ این #استبدادگر_خوب کمتر میتواند یک حکمران بومی باشد و لذا چه بهتر که «ملل متمدن» مستقیماً متکفل امور «استبدادگری خوب» شوند:
👈 در یک استبداد بومی، وجود استبدادگری خوب پدیدهای نادر و گذراست، ولی هنگامی که آنان زیر حاکمیت کشوری متمدنتر قرار داشته باشند، کشور حاکم باید بتواند چنین حکمران مستبدی را بهنحوی پایدار برای آنان تأمین کند. کشور حاکم باید بتواند همهٔ آنچه را که بهوسیلهٔ سلسلهای از پادشاهان مستبد فراهم میشود برای اتباعش انجام دهد... چنین است حاکمیت کمال مطلوب #ملتی_آزاد بر #ملتی_وحشی یا نیمه وحشی.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡ مقالهٔ «جان استوارت میل تئوریسین استبداد روشنگرانه» از سه بخش تشکیل شده است:
🔸جان استوارت میل و کلوپ آتنائوم
🔸جان استوارت میل و استبداد روشنگرانه
🔸جان استوارت میل و لذتگرایی
✍ آنچه خواندید، تنها از بخش دوم مقاله انتخاب شده بود. متن کامل مقاله و مستندات آن را در آدرس زیر بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-colonialism/14023
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ١٩ اردیبهشت ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ٧ شوال ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ٩ مه ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ٨ ایار ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ وقوع #غزوه_احد (٣ق)
🔸 شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر (ص)
🔸 فرار ابوبکر و عمر از صحنهٔ نبرد!
🔸 جانفشانی علی (ع) در دفاع از پیامبر (ص)
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ بیستوسوم عُومِر
2⃣ روزهٔ مستحب یهودیان
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
✡️ ردپای یهود در جنگ احد (١)
1️⃣ دومین نبرد پیامبر (ص) با مشرکان، #جنگ_احد بود. #یهودیان به مکه آمدند و در گفتگو با ابوسفیان او را #تحریک کردند و قول دادند که در صورت عملیاتِ دوباره، هماهنگ با آنان وارد جنگ خواهند شد.
2️⃣ بسیاری از سرمایهگذاران و صاحبان کاروان تجاری مکه، در #بدر کشته شده بودند و اموال، بیصاحب شده بود؛ تعدادی نیز مجروح و تعدادی دیگر سرافکنده بازگشته بودند. سال بعد، #ابوسفیان سههزار نیرو برای رزم گرد آورد و به همراه سههزار نفر نیروی تدارکاتی و تعدادی زن، سپاه شرک را دوباره بهراه انداخت.
3️⃣ خبر این لشکرکشی به پیامبر (ص) رسید. ایشان به مشورت با یاران خود پرداخت. خود آن حضرت پیشنهاد داد که در داخل مدینه بجنگیم و جنگ را به #جنگ_شهری تبدیل کنیم؛ چرا که مشرکان پرشمارند و تجهیزات نظامیشان بیشتر است و در میدانهای باز، میتوانند ما را محاصره کنند؛ اما اگر در شهر بجنگیم، چون محل عملیات را میشناسیم، وقتی دشمن وارد کوچههای مدینه شود، سازمانش با تقسیم شدن، بههم میخورد و تضعیف میگردد. از طرفی، همهٔ مردم شهر در این جنگ درگیر میشوند و ما میتوانیم از تمام قوا استفاده بهینه کنیم.
4️⃣ مشرکان، ادوات جنگ شهر، مثل منجنیق و ابزار آتشزدن و خراب کردن قلعه را به همراه نداشتند و جنگ آنها فقط جنگ شمشیر و تیر و نیزه بود. بنابراین، دلیل پیامبر (ص) کامل، و با رعایت همهجانبهٔ اصول و تاکتیکهای نبرد بود؛ ولی برخی اصحاب، نظر ایشان را نپذیرفتند و جنگ شهری را ننگین دانستند!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ ردپای یهود در جنگ احد (٢)
1️⃣ اصحاب در برابر رأی مستحکم پیامبر (ص) که با اصول نظامی سازگار بود، میبایست دلیلی واضح و منطقی میآوردند، اما چنانکه در تاریخ نقل شده، دلیل مخالفان این بود که: «عار است از شهر خارج نشویم»! و یا جوانان گفتند: «ما در جنگ بدر نتوانستیم شرکت کنیم و امروز میخواهیم جبران کنیم»!
2️⃣ دلایل مخالفان پیشنهاد پیامبر (ص) متعصبانه و بیاساس بود. غیرمنطقی بودن این سخنان و سستی ادلهٔ خروج از مدینه، نشان میدهد که یک #جریانسازی رخ داده بود تا واقعیتی را بپوشانند؛ آن واقعیت، #تحمیل خروج از شهر بر پیامبر (ص) بود.
3️⃣ اگر جنگ، در شهر اتفاق میافتاد، بیشک به سود پیامبر (ص) تمام میشد و ضربهای که مشرکان میبایست در #بدر میخوردند و از آن رَستند، در اینجا کامل میشد و سقوط شرک، پیش میافتاد.
4️⃣ هنگامیکه #ابوسفیان بهسوی مدینه میآمد، متوجه جاسوسان پیامبر (ص) شد و از ماندن مسلمین در شهر ابراز نگرانی کرد، با وجود این به مسیر خود ادامه داد. آیا این مطلب نشاندهندهٔ آن نیست که او پیش از جنگ، از خروج سپاه پیامبر (ص) مطمئن بوده است؟! به عبارت دیگر، این امر که او از قبل، میدانست برخی پیامبر (ص) را مجبور به خروج از شهر میکنند، حاکی از ارتباط وی با عدهای از مسلمین نیست؟!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter