📜یادداشت تحلیلی تمدنی
👽🤧😷🤕 #کرونا، مسئلۀ #شر و آیندۀ جامعۀ اسلامی-ایرانی
#دکتر_محمدرضا_قائمی_نیک
1. کرونا، هم اکنون تبدیل به تیتر یک همۀ اخبار جهانی شده و حدود 85 هزار نفر را در سرتاسر دنیا به خود گرفتار کرده است. اما ترس از کرونا نه به خاطر شیوع یا حتی سختیِ بیماریِ آن، بلکه به دلیل نزدیکیِ آن با مرگ است. به همین دلیل، کرونا، اکنون یک شر مطلق تلقی می شود. با این حال شیوع کرونا در ایران، یک تفاوت جدی با دیگر مناطق دنیا داشته و آن، ارتباطش با دین و مذهب است. از واکنش ها به ماجرای تعطیلی هیئات مذهبی تا تعطیلی موقت اماکن زیارتی یا تعطیلی نمازجمعه ها تا شیوع یادداشت ها و نوشته هایی دربارۀ نسبت دین و طب سنتی و پزشکیِ مدرن، همگی گویای آن است کرونا در ایران، به مثابه یک مسئلۀ دینی نیز تلقی می شود.
2. کرونا، هر چه باشد، خواه به مرگ متنهی شود یا نشود، بی شک یک «شر» است و مسئلۀ «شر» یکی از مسائل مهم آموزه های کلامی و اعتقادی ادیان، از جمله اسلام است. همانطور که می دانیم در بحث های کلامی، چه در سنت اسلامی و چه در دیگر ادیان، مسئلۀ شر یکی از غامض ترین مسائلی بوده که متکلمین و متالهین یا حتی حکما و فلاسفۀ هر دوره سعی کرده اند به آن پاسخ دهند. صورت مسئلۀ تحلیلی و روشن آن این است که اگر خداوند قادر مطلق است، عالم مطلق است و خیرخواه محض است، پس چرا در جهان شر وجود دارد؟
شرور هم در یک دسته بندی کلی به دو دستۀ شرور طبیعی و اخلاقی تقسیم می شوند. شرور طبیعی، معمولاً به زلزله و سیل و هر آنچه از جانب طبیعت به انسان می رسد اطلاق می شود و شرور اخلاقی نیز به شروری اطلاق می شود که از کنش های انسانی برخاسته اند. حال اگر توضیح شر در طبیعت یا جهان انسانی را در ذیل علوم طبیعی و علوم انسانی بدانیم، از این منظر، مسئلۀ شر به عنوان یک مسئلۀ الاهیاتی (کلامی) به مسئلۀ علم و دین نیز ارتباط می یابد. علم طبیعی قواعد جهان طبیعت و علم انسانی-اجتماعی بیانگر قواعد جهان انسانی-اجتماعی است و آنگاه مسئلۀ شر در ارتباط با علم انسانی و طبیعی فهم می شود. برای روشن تر شدنِ این مسئله می توان به نمونۀ زلزلۀ لیسبون و تاثیر آن بر بنیانگذاران علوم انسانی مدرن توجه کرد. این زلزله که در 1755 رخ داد به عقاید کلامیِ متفکرینی نظیر لایب نیتس یا ولتر که از بنیانگذاران علوم انسانی مدرن شناخته می شوند، تاثیری جدی گذاشت.
3. با این حال راه حل یا توضیح مسئلۀ شر، مانند مسئلۀ جبر و اختیار همیشه در تاریخ تفکر بشر به یک شکل نبوده است. توضیح متافیزیک سنتیِ مسئلۀ شر که در سنت اسلامی نیز بسیار رایج بوده، یکی از این توضیحات است. اما گاهی نظیر مورد سملر، در سدۀ هفدهم، آنطور که ارنست کاسیرر اشاره می کند، مسئلۀ شر با ریاضیات محاسبه می شده و لذت و الم همچون دیگر امور عالم، مورد محاسبۀ ریاضیاتی قرار می گرفته است. توضیح مسئلۀ شر با بهره گیری از حیات جمعی تقریبا با روسو آغاز می شود و با کار جامعه شناسان پایان می یابد. بازار به مثابه یک عملیات، راه حل اقتصاد کلاسیک برای غلبه بر شر انسانی نابرابری بود که محاسبات عادلانه در آن، با تکیه بر نمودار عرضه و تقاضا صورت می گرفت. جامعه و زندگی جمعی آن جایی است که انسان ها از شرور به آن پناه می برند. از این منظر اساساً می توان تلاش علوم طبیعی یا علوم انسانی-اجتماعی مدرن را در نسبت به مسئلۀ شر مورد توجه قرار داد. اگر به نگاه گنوستیکی رایج در قرون وسطی توجه داشته باشیم، جهان مادی سرتاسر، شر مطلق است. این جهان، گاهی گرفتار شرور طبیعی است و گاهی درگیر با شرور اخلاقی و انسانی نظیر جنگ. در این میان، دو راه در پیش روی انسان وجود دارد. یا می تواند با واقعیت شرور در جهان مواجه شود و شرور را بخشی از این جهان تلقی کند و دیانتش را حفظ کند یا جهانی برساخته ایجاد کند و با این جهان برساخته، از جهان دینی استغنا یابد. راهکار انسان مدرن ایجاد واقعیت ثانویه ای در مقابل جهان طبیعی و واقعی بود که در آن، شرور را مشاهده می کرد. جهان، خواه طبیعی و خواه انسانی، برای انسان مدرن، جهانی مملو از شر بود. زلزله لیسبون، جنگ های سی سالۀ مذهبی، فقر و نظایر آنها همگی شرور این جهان طبیعی و انسانی بودند؛ راهکار، کنار گذاشتنِ این جهان با شک در واقعی بودنش و جعل جهانی جدید بود. این جهان جدید، ابتدا با تکیه بر ریاضیات شکل گرفت. فلسفۀ اولی ریاضیاتی دکارت برای رهایی از شرور اعتقادی، جهان های ممکن لایب نیتس ریاضی دان برای رهایی از شرور اخلاقی، قرارداد سیاسی هابز ریاضی دان برای رهایی از شرِ جنگ، کیهان برساختۀ طبیعیِ کپلر و کوپرنیک و گالیله و نیوتن برای رهایی از شرور کیهانی، جهان زیستیِ داروین که در ذیلِ ریاضیات مالتوسی سامان یافت، برای رهایی از شرور زیستی و جهان اجتماعی فارغ از شرِ روسو و دورکیم و کنت که مبتنی بر علم داده بنیاد پوزیتیو آماری شکل می گرفت، برای پناه بردن به جامعه از دیگر شرور .
دانش پزشکی نیز در ذیل همین ریاضیات و فهم ریاضی از انسان شکل گرفت. میزان فشار خون، قند خون و حتی استرس و دیگر ویژگی های روان شناختی، همگی امروزه با عدد و رقم تعیین می شوند. همۀ اینها راهکارهای انسان مدرن برای عبور از مسئلۀ شر بود. به همین جهت، همۀ این علوم، ابتدا در قامتی ظهور کردندکه پیش از آن، ادیان و بیشتر مسیحیت و کلیسا ظهور می کرد. این بار نه کشیشان کلیسا و اهالی آن، بلکه این دانشمندان بودند که راه غلبه بر این شرور را ارائه می کردند.
3. اگر به کرونا به مثابه یک شر بنگریم، شاید بتوانیم در پس آمد و رفت این بیماری، افقِ دینداری و دیانت را در جامعۀ ایرانی دریابیم. هرچند اغلب توضیحات مسئلۀ شر در سنتِ اسلامی، متافیزیکی بوده اند، اما این توضیحات به قدری قوت داشته اند که توانسته اند از پس همۀ مخاطرات و شرور طبیعی و انسانی، بارِ دیانت را تاکنون به سلامت بر دوش کشند. حضور دیانت در جامعۀ ایرانی، نشانگر آن است که بزرگان حکمت و فلسفه و عرفان و کلام، علیرغم اختلاف نظرهایی که با یکدیگر داشته اند، توانسته اند از گردنه های پر مخاطرۀ تاریخ عبور کنند و از کشاکش با شرورِ زمانۀ خودشان، یا با شعر و عرفان یا با کلام و حکمت، بار دیانت را به سلامت منتقل کنند. از این منظر، شاید اکنون بتوان همت و بزرگیِ مولانا جلال الدین محمد بلخی یا خواجه نصیر الدین طوسی را در کشاکش حملۀ مغول به مثابه یک شر ویرانگر دریافت. اگر از وقوع این شر فراگیر در این دوره غفلت ورزیم، همچون نویسنده زوال اندیشه سیاسی در ایران، خواجۀ طوسی را فرصت طلبی بدانیم که بر کرور کرور کشته شدگان حملۀ مغول پا فکنده و در دولت قبل و بعد از مغول، بر مسند قدرت نشسته بود (طباطبائی،1373، بخش خواجه نصیر) اما با نظر به این شر فراگیر، می توان خواجه نصیرالدین و المله را بزرگمردی دانست که در پس احیاء حکمت اسلامی، توانست بر این شر انسانی و اخلاقی فراگیر زمان، افسار زده و آن را رام کند.
4. کرونا، شری است که نه تنها در جهان مدرن زاییده شده، بلکه نحوۀ ادراک ما از آن نیز در ذیل علم پزشکی مدرن صورت می گیرد. از این منظر، شیوۀ ظهور آن، شیوۀ شیوع و انتقال آن، شیوۀ درمان آن، شیوۀ ترسیم آن در قالب یک ویروس توپی شکل، میزان ماندگاریِ آن در درجه حرارتی خاص یا در امکنه ای ویژه، حتی شیوۀ اطلاع ما از آن و شایعات و اخباری که استرس زا هستند، همه و همه در این جهان سامان یافته است. از این منظر، کرونا به مثابه یک شر و میزان مرگ و میری که در پی داشته است، می تواند بیانگر بحران علم مدرن برای ترسیم جهانی بدون شر باشد؛ اما آنچه برای جهان اسلامی-ایرانی ما در حال حاضر و در آیندۀ آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، نحوۀ مواجهه با این شر است. ظهور این تهدید، به مثابه یک شر، در دست ما نبوده، اما نحوۀ تبدیل آن به یک فرصت در کف اختیار ماست. به این معنا شاید آنچه در اوج اهمیت قرار داشته باشد، نه لزوماً بسته شدن موقتی فلان زیارتگاه یا تعطیلی یک هفته ای نماز جمعه و نظایر آنها، بلکه آیندۀ دین و دینداری، مخصوصاً از وجه اجتماعی و تاریخی اش است. البته نگرانی برای آیندۀ دین و دینداری، به معنای پاگذاشتن بر درد و غم ناشی از فوت شدگان این ماجرا نیست. نمونۀ خواجه نصیر نشان می دهد که در مواجهه با کرور کرور کشته شدگان شرِ حملۀ مغول، آنچه راهگشا بوده و هست، ترسیم افقی برای آیندۀ دین و دینداری به مثابه مهمترین منبع امیدبخشی در جامعۀ ایرانی است. اگر بتوان فهم درستی از ماهیت علم پزشکی مدرن، حد و حدود و ضعف و قوتش داشت یا اگر درک درستی از تعریف شر و لذت و الم در جهان مدرن داشته باشیم، شاید بتوانیم در پس این ماجراها، به آیندۀ ایران اسلامی یا حتی آیندۀ دیانت در جهان بیندیشیم. موقعیت های انسانی و اجتماعی در تاریخ، پیوسته در لحظاتی گرفتار تضاد می شوند، اما آنچه هنر همۀ اهل نظر و عمل بوده، یافتن بهترین راهکار برای غلبه بر این تضادها و رفع آنهاست. با این افق، بی شک امکان تجمیع و بسیج تمام نیروهای انسانی و طبیعی برای مقابله با این شر، افزایش خواهد یافت. نظام احسن، یکی از رایج ترین پاسخ ها به مسئلۀ شر بوده است. ما اکنون بیش از هر زمان دیگری، نیازمند تلاش برای یافتن بهترین نظم و نظام، مخصوصاً از حیث نظم اجتماعی و سیاسی برای مواجهه با این شر هستیم. بی شک با داشتن افقی از آینده، می توان «نظام احسن»ی را از امکانات سامان داد تا بر این شر غلبه یافت. باید در این تامل کرد که چگونه نوعی از الاهیات سیاسی-اجتماعی می تواند در پس مواجهه با این شرور، نظام احسن اجتماعی را سامان بخشد؟
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
➕/🔻سیر اندیشه تجدد
🔻امروزه اندیشه تجدد در قالب تمدن غرب، به زندگی انسانها ورود پیدا کرده و بر جهان تسلط یافته است. اما آیا میتوان در ذیل تمدن غرب زندگی کرد و زیست مؤمنانه نیز داشت؟ انسان دینی تحت سلطه تمدن سکولار چگونه میتواند دینداری خود را حفظ کند؟ برای پاسخ به این سؤال شناخت این تمدن و فهمِ نسبتِ آن با دین، ضروری مینماید. اما شناخت هسته و عناصر اصلی تشکیلدهنده یک تمدن درگرو شناخت سیر تحولاتی است که این تمدن را ایجاد کرده است.
🔻در این درسگفتار تلاش شده است تا سیر اندیشه تجدد در غرب و ریشههای تاریخی مدرنیته بررسی گردد. دکتر مهدی مشکی معتقد است برای فهم مدرنیته باید تاریخ غرب از قرن چهاردهم تا هجدهم میلادی به دقت مطالعه شود. در این چند قرن، سه نهضت مهم رخ داده است که فهم آنها نقش اساسی در فهم مدرنیته دارد. نهضت اول، نهضت رنسانس در قرن پانزدهم است؛ نهضت دوم، نهضت اصلاحگری یا پروتستان است و نهضت سوم، جریان انقلاب علمی در قرن هفدهم است. بررسی و شناخت این سه نهضت در کنار نقد آنها از اهداف این درسگفتار میباشد.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/tajadod_meshki/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد میرباقری:
💥 در #بیماری_اخیر که دچار یک امتحان الهی هستیم، انشاءالله جامعۀ ما #با_عافیت و #با_کمال_ایمان، از این امتحان و ابتلا، و از این فتنهها و شبهههایی که شیاطین و دشمنان ایجاد میکنند، عبور خواهد کرد. (شیاطین و دشمنان قرنهاست که این کارها را میکنند و آمدهاند و رفتهاند، اما دین خدا پابرجا مانده است.)
💥 در ابتلای اخیر، به اهل بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) پناه ببریم که هم رفعِ بلا شود، و هم اینکه که این فتنهها و امتحانات _که بستر رشد ایمان ماست_ موجب ضعف ایمان ما نشود و ما از این صحنه، سربلند بیرون برویم؛
نه اینکه وقتی این صحنه تمام شد و این ابتلا و امتحان الهی گذشت، خدایناکرده دچار شبهه و تردید و ریب و شک شده باشیم.
#کرونا
☑️ @mirbaqeri_ir
🌹زیارتنامه حضرت #زینب کبری(س)
🌹اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدیجَةَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ،
🌹اَلسَّلامُ عَلَیْک ِعَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ،وَحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ،وَاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ، وَ سَقانابِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِن یَدِعَلِیِّ ابْن اَبیطالِب صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ،اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنافیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ،وَاَنْ یَجْمَعَنا وَاِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُم ْمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ،
🌹وَاَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ،وَالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِکُمْ، وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاًبِهِ غَیْرَ مُنْکِروَلا مُسْتَکْبِروَعَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ،وَبِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی،اَللّهُمَّ وَرِضاکَ وَالدّارَ الآخِرَة َیا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ،
🌹اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ،فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ،اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ،فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ،وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ،اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَناوَتَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَعِزَّتِکَ،وَبِرَحْمَتِکَ وَعافِیَتِکَ،وَصَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ اَجْمَعینَ،وَسَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
🌺زیارت قبول-التماس دعا
🕋 وفات #حضرت_زینب سلام الله علیها را تسلیت عرض می نماییم.
الهی به حق حضرت زینب عجل لولیک الفرج
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🎥 دانشمند روس: کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا علیه چین و ایران است 🔹ایگور نیکولین دانشمند و زیست شناس رو
#کرونا_سلاح_بیولوژیک_آمریکا
🔺وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آمریکا و مشخصاً وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) مسئول انتشار ویروسها یا «سلاحهای میکروبی» است که با #پهپادهای حامل حشرات مبتلا به ویروس، بیماریها به نقاط هدف منتقل میشوند.
🔺پیش از این نیز «ایگور نیکولین» یک دانشمند و زیست شناس روس در مصاحبه با روسیاالیوم، اعلام کرد ویروس #کرونا_سلاح_بیولوژیک_آمریکاست که از آن برای کنار زدن دشمنان خود از جمله چین و #ایران استفاده میکند.
https://www.yjc.ir/00UWDs
🔸براساس گزارش وزارت بهداشت روسیه، تلاش های بیولوژیک آمریکا حدود ۵۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بخشهای مختلف روسیه خسارت زده است.
این گزارش میافزاید: آمریکا چندین نمونهگیری از شهروندان روس را در ۳۰ آزمایشگاه جمع آوری کرد تا از آنها برای ساخت سلاح بیولوژیک در نزدیک مرزهای روسیه استفاده کند.
برپایه این گزارش، اسناد و مدارک مرکز "لوگار" آمریکا در #گرجستان ثابت میکند که این مرکز مجهز به پهپادهای ناقل حشرات حامل میکروب بوده است.
www.irna.ir/news/83704213/
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💠سید الشهدا و اصحاب او و اهل بیت او آموختند تکلیف را فداکاری در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقداری که فداکاری حضرت ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین سلام اللَّه علیه کمک کرده است، خطبه های حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١٧،صفحه ۵٩
شادی رقص یا حزن دعا؟
راهبرد پیروزی کدام است؟
«روانشناسی اعتباریات پاسخ می دهد.»
⚠️اینکه هر یک از ما در سختی ها و مشکلات، چه بازخوردی بروز می دهیم، تصمیمی نیست که در لحظه گرفته شود، بلکه سرمایه ای از آموخته ها است که در لحظه بروز می کند.
💠 اینکه در روزگار گشایش چگونه گذران عمر می کنیم، الگوی روزهای رنج را شکل می دهد، تسلیم شدن یا مقاومت کردن و راهبردهای مقاومت در سیل حوادث، به هیچ وجه از یافته های درونی جدا نیست.
🎼رقص و دعا گرچه یک دوقطبی برساخته شده توسط رسانه های مجازی در روزهای اخیر است، امّا می تواند به عنوان دو نماد از تقابل رویکرد معنوی و مادی در مواجهه با مشکلات به آن نگریست.
🎧 تاثیر رقص و موسیقی بر تسکین آلام و دغدغه ها انکارشدنی نیست، امّا فرآیند این تاثیر از برون به درون است، موسیقی و رقص، دریافت حس آرامش از فیزیک اندام و حس شنوایی است، راهی زودبازده امّا به همان میزان سطحی و موقتّی چرا که از جنس تلقین عملی و بر پایه تقویت خیالات و فضاسازی ذهنی است.
🌀فرمول عملکرد ذهن، بر اساس آگاهی عمیق و یافتن راه حل های واقعی است و رقص و موسیقی، در نقش مخدّرهای شبه آگاهی، تنها حامل بار احساسات و امیال خوش آیند هستند و نه آگاهی و شناخت راهگشا.
〽️از این رو بعد از زوال این عواطف و احساسات، فضای روان دچار سرخوردگی خواهد شد و فریب این تخدیرکننده های موقتّی را آشکارا درک خواهد کرد و فرد حس سردرگمی و سرگشتگی را دوچندان تجریه خواهد نمود.
🤲امّا در باب دعا گفتنی فراوان است، کوتاه سخن اینکه : دعا به دنبال تعمیق آگاهی های مربوط به حوزه پرستش و خداشناسی است، به انسان هدف می دهد، سطح نگرانی ها و دغدغه ها را تعدیل می کند و حس نشاط و پشتیبانی شدن را تقویت می نماید، از این رو گرچه هر دعایی با حزن و اظهار نیاز همراه است امّا شادی و نشاطی از جنس آگاهی های ثابت شده به همراه دارد.
سربسته بگویم آنچه به عنوان تجربه عمومی از دعا وجود دارد،بیشتر یک حزن بی پایان است و ما در تشریح شادی و نشاط پس از دعا بسیار ناکام بوده ایم.
میثم قاسمی
18اسفند 98
#کرونا
تحلیلی دربارۀ کرونا .mp3
6.21M
🎧 استاد میرباقری | تحلیلی درباره #کرونا، ۹۸/۱۲/۱۹
💥 جامعۀ پزشکیِ ما، #مجاهدان_سربلندِ مبارزه با کرونا هستند.
💥 در وراي اين صحنههای ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم که #خدا_با_ما_چه_کار_دارد.
💥جنگ بیولوژیکی و زیر سوال بردن اعتبار علم پزشکی #مدرن
دفاع جامعه ی پزشکی از هویت علمی خود
💥 در متن بلاها و بیماریها، ما باید به ازدیاد در ایمان و توکل برسیم.
☑️ @mirbaqeri_ir
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
📝 #کرونا و نسبت امر اجتماعی و اقتصادی
#محمدوحیدسهیلی
نسبت جامعه و اقتصاد و اینکه کدامیک تعین بخش به دیگری از مباحث مهم در فهم جامعه و علوم اجتماعی مدرن است. در یک تعریف امر اجتماعی به معنی ساختن جمعیتها است یا به تعبیری دیگر، مجموعه ای از امکانها که در قالبِ جمعیتها که ماحصل آن پدیده ای به نام «مردم» و «جامعه»-society- است. در عین حال توجه کنیم که مناسبات قدرت همیشه به یک فرم خاص از مردم یا جامعه نمیانجامد، بلکه فرمهای متنوعی برساخته میشود، و این صورت وابسته است به این که در آن لحظهی خاص، سازوکارهای بازار آزاد و اقتصاد به چه صورتی عمل کرده است؛ به بیانی ساده بازار تعیین کننده و مقوّم حدود جامعه می باشد. در این نحوه ی تعین امر اجتماعی حکومت نیز موظف است قیمتها را شکل بدهد و کمک به حرکت چرخ دهنده های اقتصادی نماید پس همه چیز در نسبت با سازوکار درونی بازار تعیین می شود و شکل می گیرد. با توجه به این مقدمه مختصر، در روزهایی که شاهد حمله ویروس کرونا-کویید19- به امر اجتماعی هستیم. دولت نئولیبرال موظف است تا امکان هایی از امر اجتماعی را سامان دهد که به هویت بازار و قواعد درونی آن آسیبی وارد نشود. در نتیجه در سیاستگذاری های خود به منظور کنترل اپیدمی این ویروس، ابتدائا هر آنچه امکان متعین شده از امر اجتماعی را تحت الشعاع قرار می دهد حذف و یا محدود می کند ولی به قواعد درونی بازار دست نمی زند. در نتیجه شاهد هستیم، مناسک دینی که اتفاق وجه تاریخی و فرهنگی نیز یافته اند و با سیاستگذاری صحیح و مدیریت می تواند حتی در خدمت بهبود و سلامت روحی جسمی انسان ها قرار بگیرد، با روش هایی بعضاً نادرست تعطیل و یا با محدودیت های شدید روبرو می شوند اما پاساژهای سر به فلک کشیده و «مال» های پر زرق و برق و انسان هایی که در آن پرسه می زنند همچون مناسک دین سرمایه داری، با سکت از کنار آنها می گذرند، بلکه از صدا و سیمای خود، آگهی بازرگانیِ حراجستون طلایی نیز پخش می کند.
تبصره: این نوشتار در پی نفی رعایت اصول بهداشتی و عقلایی در اماکن و مناسک مذهبی نیست.
@philosophyofsocialscience
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از مؤسسه بین المللی ترنم صلح
28.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍LOVE AND JUSTICE, NOT HATE AND GREED- RALLY IN DEARBORN, MI
❇️ میتینگ انتخاباتی برنی سندرز در ایالت میشیگان آمریکا با سخنرانی روحانی شیعه (سخنرانی کامل به زبان انگلیسی و عربی با زیرنویس)
✏️ میشیگان بزرگترین کانون مسلمانان عرب تبار در آمریکا است. سید حسن قزوینی متولد کربلا، پیشوا و امام جماعت مرکز اسلامی آمریکا واقع در دیربورن بزرگترین مسجد آمریکای شمالی و یک روحانی شیعه دوازده امامی است. تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه قم به پایان رسانده و اصالتا اهل قزوین است.
🔸انتشار محتوا، به معنای رد یا تأیید آن از سوی انجمن ترنم صلح نیست.
#اسلام_در_آمریکا | #حسن_قزوینی | #تشیع_در_آمریکا
🎦 ترجمه و تدوین: «انجمن بین المللی ترنم صلح»
@ThrillOfPeace
هدایت شده از محرمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محرمانه
🚨 هدیه جدید آمریکا به عراقی ها؛ کامیون حامل کلاه های آلوده به ویروس کرونا
@Secret_file
🔹پزشک عراقی فاش کرد، کنسولگری آمریکا در شهر اربیل در شمال عراق کامیونی پر از کلاه های آلوده به ویروس #کرونا را به اربیل وارد کرده است.
#ویروس_منحوس
🔹این پزشک در این ویدئو توضیح می دهد، ویروسی که کلاه ها به آن آلوده اند، از نظر بیولوژیکی فرآوری و به گونه ای تهیه شده است که ویروس داخل آنها تا 25 روز دوام می آورد.
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
هدایت شده از صدای ایران | VOI
👈 ١٠ صحبت بجا مانده از #بیماران مبتلا به #کرونا که توسط پرستارهای آنان یادداشت شده...
✍جدی بگیریم اما نترسیم
#کرونا_را_شکست_میدهیم
🔻 در صدای ایران همه چیز را شفاف ببینید👇
http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
جنگ و ترور بیولوژیک.mp3
5.25M
🔉 صحبتهای پروفسور علی کرمی در خصوص جنگ و #ترور_بیولوژیکی
🔸آیا جامعه ایرانی مورد حمله بیوتروریسم صهیونیستی قرار گرفت است؟
🔹آیا ویروس کرونا ساختار آزمایشگاهی دارد؟
🔸آیا ویروس کوئید 19 حمله تلافی جویانه ایالات آمریکا علیه ملت ایران است؟
☀️ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
🔻 پ.ن:
پرفسور #علی_کرمی متخصص بیوتکنولوژی (زیست فناوری) پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک. ایمنی زیستی، امنیت زیستی، بیو انفورماتیک
؛ فارغ التحصيل Ph.D از دانشكده پزشگي دانشگاه كپنهاگ دانمارك
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 کارشناس برنامه #عصر میگوید نه میشود گفت #کرونا به عنوان یک اسلحه ساخته شده و نه میتوان نتیجه گرفت که جهش طبیعی داشته ولی آنچه قطعی است اینکه دارد به عنوان یک اسلحه استفاده میشود.
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺جهشهای ژنتیکی تا دستساز بودن کرونا
#موشن_گرافیک متفاوت برنامه «#عصر» از همه آنچه درباره #کرونا گفته میشود
🆔 @ofogh_tv
مصاحبه نادر طالبزاده با فیلیپ جیرالدی از طریق برنامه عصر شبکه افق:
🔴پشت پرده ویروس کرونا چیست🔴
دانلود کامل برنامه «عصر»
۲۰ اسفند ۱۳۹۸ . شبکه افق
http://www.telewebion.com/episode/2229559
⛔️ این فایل را بدست همه ی ملت ایران برسانید ⛔️
🔺فوری
@Z_path_English_Methods
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
طب الولایه، مؤسسه فقاهتی مطالعات اسلامی.pdf
580.9K
🔸«طب الولایه» و اعمال ولایت در سرزمین بدن!
(تقویت خود کنترلی بیمار و نقش فعال او در مواجهه با بیماری)
«طب الولایه» با خوانشی متفاوت و متعالی از طبابت اسلامی، به دنبال راهکارهای توسعه قوای روحی و جسمی در جهت عبودیت خدای متعال و عبور از بحران در حوزه صحت و سلامت است. در این نوشتار بطور اختصار به زوایایی از بحث «طب الولایه» اشاراتی می شود و با توجه به شیوع بیماری «کرونا» و احساس نیاز و احتمال فایده نسبت به یکی از مباحث کاربردی «طب الولایه» تحت عنوان «اعمال ولایت در سرزمین بدن» که نتیجه آن خودکنترلی بیمار و نقش فعال او در مواجهه با بیماری است، چکیده ای از این بحث در کانال مؤسسه فقاهتی مطالعات اسلامی به آدرس زیر منتشر و متن کامل در فایل پیوست آمده است.
https://eitaa.com/m_feghahat/76
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔸«طب الولایه» و اعمال ولایت در سرزمین بدن! (تقویت خود کنترلی بیمار و نقش فعال او در مواجهه با بیماری
☝️این متن با وجود برخی انتقادات به آن به خصوص در نتیجه گیری وارد میتواند باشد ؛ به خاطر بدیع بودن و اهمیت موضوع و محتوای مفیدِ قابل استفاده یِ آن تقدیم به مخاطبین عزیز کانال میشود. 🌹🌹🌹
باید عالِم ربّانی شویم .mp3
2.75M
🎧 استاد میرباقری | جایگاه فقها و علمای ربّانی
💥 اگر «عالِم ربّانی» پیدا کردید، رهایش نکنید!
💥 ما دو راه داریم: یا باید خودمان «عالِم ربّانی» بشویم، یا باید نزد «عالِم ربّانی» زانو بزنیم.
تکبّر نباید کرد. و گرنه به جایی نمیرسیم.
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رسانه
🔴 جان چه کسانی ارزش دا
🔹رسانه ها هستند که به ما میگویند که جان چه کسانی ارزش دارد و چه کسانی جانشان بی ارزش هستند، ما از دریچه لنز دوربین آنها دنیا را می بینم و انسان و انسانیت قیمت میگذاریم.
🔹۱۲ میلیون انسان بیگناه در یمن از قطحی و گرسنگی جان میدهند،ما و هیچ کسی آنها را نمی بیند، در دنیای ما ابدا جان آدمها ارزش یکسانی ندارد، یکنفر مشکوک به کرونا سرفه میکند تیتر رسانه های شود، میلیونها نفر ذره ذره جان میدهند هیچ کسی اعتنایی نمی کند.
ویژگی های نظام فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری- @khaneTolab.pdf
971.2K
🗂 #پرونده_ویژه_امامِ_حوزه 2⃣
📻 مصاحبه نشریه #خط (صاحب امتیاز: خانه طلاب جوان) با حجت الاسلام و المسلمین #خسروپناه
💠 پیرامون:
((ویژگی های #نظام_فکری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ))
#نشریه_خط
#امامِ_حوزه
#استاد_خسروپناه
#نظام_فکری
🆔http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami