1_245407726.pdf
6.77M
📚عنوان : زن از دیدگاه فلسفه سیاسی غرب
✍نویسنده : سوزان مولیر آکین
📝مترجم : نوری زاده
📖موضوع : فرهنگ غرب
📄تعداد صفحات : ۳۲۳ صفحه
#فرهنگ_غرب
#زن_از_دیدگاه_فرهنگ_سیاسی_غرب
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
4_5805604789760820083.pdf
228K
ویژگی های شب بیست و پنجم ذی القعده(شب دحو الارض)
#دحوالارض
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سینا ابگون رپر ایرانی از #نه_به_اعدام تا #سلبریتیها
#اعدام_کنید
@iranicmedia
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 راز دشمنی غرب با اسلام و مسلمانان، بخش چهارم
🔺 ️علّت تقابل شرق وغرب در تفکّر ارسطو
#راز_دشمنی
📚 #مثلث_مقدس
📬 لینک خرید از یاران شاپ b2n.ir/972191
@mouood_org
@mouood_multimedia
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 فضیلت روز #دحوالارض از زبان آیتالله مجتهدی تهرانی
🔰محفل زمانه شناسی 🔰
✳️ فضائل و اعمال ٢۵ ذیالقعده روز دحوالارض به نقل از کتاب اقبالالاعمال
🔻سیدبنطاووس رحمهالله در کتاب اقبالالاعمال آورده است:
🔸 حسنبنوشاء گوید: در شب بیستوپنجم ذیقعده در محضر امام رضا علیهالسلام بودیم که فرمود: در این شب ابراهیم و عیسی علیهماالسلام زاده شدند و زمین از زیر کعبه گسترده شد؛ پس هرکه روزه بدارد این روز را مانند کسی است که شصت ماه روزه گرفته است.
🔸امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در بیستوپنجم ذیقعده بود. هر که در این روز، روزه بگیرد و شبش را زنده بدارد، برای او [ثواب]عبادت صد سال است که روزش را روزه بوده و شبش را به عبادت پرداخته…
🔸 و روایت شده هرکه در این روز روزه بدارد هرچه در آسمان و زمین است برایش استغفار میکنند.
🔸 خواندن دو رکعت نماز هنگام طلوع خورشید مستحب است: در هر رکعت یک بار حمد و پنج بار سوره شمس را بخواند و بعد از سلام بگوید: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»،
سپس بگوید: «يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَام».
💻 مشاهده #دعای_مخصوص روز #دحوالارض از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10114
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🛑 عبور از انتزاع زدگی در غرب شناسی @KANOONEQARBSHENASIANDISHEISLAMI
🔷 نکات مهم مصاحبۀ اخیرفرهیختگان پیرامون غرب شناسی و بررسی کتاب ریشه های الهیاتی مدرنیته
🔹بخش زیادی از شناخت ما عمدتاً در دهه های گذشته، در فضای «معرفت شناسی» و «فهم تجدد به مثابۀ یک بسته معرفتی بود» که ما را از مسائل انضمامی دور می کرد. کار گیلپسی ما را کمی به مسائل #انضمامی دینی نزدیکتر میکند یک وقت است که شما غرب را به مثابۀ یک بسته معرفتی و نظری میبینید که این شما را درگیر یک #انتزاع_زدگی میکند و #فکر_میکنید_مثلاً_اگر_معضل_نسبی_گرایی_یا_معرفت_شناسی_غرب را با معرفت شناسی سنت خودتان جواب بدهید، #پاسخ_تجدد را داده اید.
#مواجهه_تمدنی_با_تمدن_غرب، ماجرای یک روز و دو روز نیست -که مثلاً امروز بترسیم و بگوییم اتفاق بدی دارد می افتد و چه باید بکنیم بلکه ماجرای تمدنی است که به یک فرد و دو فرد که چه عرض کنم، با یک یا دو نسل نیز تمام نمی شود. کاری که ما باید انجام بدهیم شاید این باشد که با یک گام سنجیده و عمیق، گام درست را در این ماجرا برداریم .
برای اینکه مطلب جا بیفتد، شاید لازم است این مثال را عرض کنم: دکارت فیلسوفی است که هرکس بخواهد #غرب را بخواند، باید کار او را دیده باشد و مثلا بدون #فهم_دکارت شما نمی توانید دیگران را بفهمید. مهمترین کتاب دکارت، کتابی هشتاد- نود صفحه ای(در نسخه انگلیسی) با عنوان «تاملات در فلسفه اولی» است. دکارت در نیمه قرن هفدهم گامی برمی دارد به این نام. اما این گام از آنجاکه عمیق و سنجیده است، تمام ماجراهای بعدی مدرنیته را متاثر می کند. شما الان «پدیدارشناسی روح»[هگل] را بخوانید؛ نم یتوانید بدون تاملات دکارت آن را بفهمید. به نظر می رسد بخشی از ماجرای مواجهه ما با مدرنیته اینچنین کارهایی است؛ یعنی یک گردش چهل-پنجاه ساله در منابع، با عمق کافی، تا ببینیم کدام گام را [اگر] بهتر برداریم به نتیجه بهتری می رسیم.
🔹در#غربشناسی_باید_کاری_معادل_شرقشناسی
انجام شود. شرق شناسی کجا در غرب شکل گرفت؟
زمانی که تجدد هویت مستقل خودش را سامان داد، آن وقت شروع به شناخت جهان های دیگر ازجمله شرق کرد. وقتی می خواهید غرب شناسی کنید، باید چیزی معادل شرق شناسی داشته باشید؛ یعنی باید هویت مستقل خودتان را از غرب پیدا کنید و سپس غرب شناسی را انجام دهید. البته منظورم از قبل و بعد در اینجا از حیث زمانی نیست، بلکه قبل و بعد و تقدم و تاخر رتبی است. تا هویت خود را پیدا نکنید، دیگرشناسی برای شما معنا پیدا نمی کند، چراکه شما همچنان در دیگری هستید.
🔹گیلسپی در این کتاب نشان می دهد که سکولاریسم و عرفی شدن همین معنای رایج نیست بلکه یک معنای عمیق تری دارد و التفات هایی به ما میدهد که ماجرای سکولاریسم و سکولارشدن به معنای کنار گذاشتن یکباره «روایت از دین» نیست بلکه یک نوع #دین_ورزی_جدید است.
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔷 نکات مهم مصاحبۀ اخیرفرهیختگان پیرامون غرب شناسی و بررسی کتاب ریشه های الهیاتی مدرنیته 🔹بخش زیادی
🔹#متفکرینی در غرب هستند که در حوزه #علوم_طبیعی ورود جدی کرده اند و می گویند مشکل ما اساساً با تجدد، #صرفا_فلسفه_و_علوم_انسانی_نیست ؛ بلکه مواجهه ما با علوم طبیعی نیز همین مسائل را دارد؛ مثل آن حوزهایی که دارد پیدایش الکتریسیته را برای ما بازنمایی می کند یا ماجرای پیدایش علم گالیله ای را مورد توجه عمیق قرار میدهد یا نیوتن را واکاوی می کند. این نقاط، از مسائل آینده ماست که ما باید توجهاتی به آن داشته باشیم. بعضاً دکتر سعید زیباکلام به آنها توجهاتی داشته اند.
آن حوزه ها مثلا یا در حیات اجتماعی و حوزه هایی که به مسائل انضمامی ما می پردازد، به نظرم مسائل جدی ما در آینده است و شاید امثال همین میلبنک یا فوگلین جزء کسانی باشند که به شکل انضمامی وارد ماجرا شده اند. به کلیسا توجه می کنند، به نقش کلیسا در حوزه نهاد اجتماعی توجه می کنند و به اینکه بازار یا جامعه یا society در معنای مدرنش چگونه دارد جایگزین کلیسا می شود .
🔹کتابی را دکتر فدایی مهربانی با عنوان «ایستادن در آن سوی مرگ» نوشته اند و نکته ای در آن هست که گویا کربن بعد از مواجه ای که با هایدگر داشته -که مواجهه دقیق و خوبی نیز بوده است- یک سوالی که برایش مطرح می شود این است که هایدگر سوالهای من را در هستی و زمان از جانب هستی جواب میدهد. یعنی از جانب این هستی و «هستی در این دنیا » دارد همه سوال های من را تا لحظه مرگ نشان میدهد. اما سوالی که - مطابق توضیحی که در این کتاب آمده است
و پیش علامه طباطبایی پیدا می کند. . کُربن داشته و در جانب هایدگر پیدا نمی کند و می آید
این است که حالا اگر بخواهیم از آن دنیا به انسان نگاه کنیم، چه پاسخ هایی به انسان داده می شود. یعنی [در این صورت] سوا ل ها و پاسخ هایی که انسان پیدا می کند، چه نوع سوالها و پاسخ هایی است؟ این تفاوت نگاهی است که درواقع ما میتوانیم در پیش بگیریم و در سطح فردی چون علامه با مساله مواجه شویم و پاسخ هایی که هایدگر به کربن نمی دهد را کربن بیاید و در پیش علامه جست وجو و پیدا کند چراکه پاسخ ها از آ ن طرف [یعنی از آ نسوی مرگ] به این طرف [یعنی در این جهان] است و نه از این طرف به آ ن طرف. این اتفاق اگر در وجوه مختلف علوم انسانی، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و علوم اجتماعی بیفتد مثلا فرض کنید شما قرائت دورکیم در کتاب «صور بنیادین حیات دینی » یا قرائت وبر از «اخلاق پروتستانی» را در کتاب «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری» در نسبت «اقتصاد و دین» و «جامعه و دین» ببینید، بعد این را با نگاهی که کربن نزد علامه پیدا کرده مقایسه کنید و از آن طرف عالمَ به حیطه های علوم انسانی نگاه کنید، چه تفاوتهایی پیدا می شود. این شاید تحولی باشد که ما بتوانیم در نگاه علوم انسانی داشته باشیم.
کانون غربشناسی و اندیشۀاسلامی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami