eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
📰اگر چه امروز وجاهت فلسفی فردید و حقانیت نقل قول های داوری اردکانی ثابت شده است، اما هنوز سوء نیت ها
📰نصیری در ادامه فردید را فردی معرفی می کند که ارائه دهنده نگرش عمیق و از مدرنیته و تجدد در شرایطی که شیخ و شابّ در برابر برق علم و تکنولوژی مدرن دل و دین از دست می‌دادند بود و با اشاره به منتقدان فردید می نویسد: «روشنفکران متأثر از پوپر که مدافع وضع موجود عالمند و حاکمیت لیبرال دموکراسی را آخرین منزلگاه سیر تکاملی بشر می‌دانند، با فردید به شدت در ستیز بودند و با نفوذی که در دهه نخست انقلاب در ارگان‌های فرهنگی نظام مانند ارشاد و صدا و سیما و دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، به شدت عرصه را بر فردید و تراوشات فکری او تنگ کردند و مجالی برای بروز و ظهور آن نگذاشتند.»🗞 🖍گروه اندیشه 🔖 1400 کلمه ⏰زمان مطالعه: 9 دقيقه 📌 متن کامل را در صفحه 10 روزنامه سازندگی مورخ سوم تیر 1398 مطالعه کنيد. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
به اهتمام اندیشکده مطالعات آمریکای پژوهشکده شهید صدر دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با همکاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می شود: 🚨 🚦 دوره کشوری (۵ الی ۱۱ مرداد ماه، شبانه روزی، آبعلی) 🔸جهت ، شماره تماس، نام، مقطع و رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه محل تحصیل و شهر محل سکونت خود را به آی‌دی @poshtiban_id یا شماره ارسال نمائید. به بپیوندید: @Analysts
آنچه در زیر می‌آید خلاصه‌ای از یادداشت تامل برانگیز دکتر اکبر نصراللهی، رییس دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد در نقد پوشش خبری پهپاد در صداوسیماست که در سایت تسنیم منتشر شده. بورکینافاسو یا پهپاد؟ یادداشتی از اکبر نصراللهی بخش‌های خبری رسانه ملی به‌لحاظ "سرعت انتشار" [موضوع پهپاد را ] خوب پوشش دادند‌... اما به‌لحاظ کیفی عملکرد رسانه ملی در پوشش این موضوع، قابل نقد و بررسی است. شبکه خبر در بخش‌های 7، 7:30، 8:30، و 9 صبح پنج‌شنبه، این خبر را در اولویت نخست اما فقط 40 ثانیه پخش کرد. در بخش خبری 8 صبح، هدف گرفتن پهپاد بعد از خبرهای "تأکید نماینده ایران در سازمان ملل بر حمایت از فلسطین، سفر رییس جمهور چین به کره شمالی، حمله تروریستی به شمال بورکینافاسو و نجات بیست و هفت مهاجر بدون‌مجوز در آب‌های مدیترانه" پخش شد. گوینده بخش خبری سیزده همین شبکه هم بعد از حدود نه ساعت از هدف قرارگرفتن این پهپاد جاسوسی، آن را در اولویت ششم خواند (البته در اولویت دوم، اصل خبر را خیلی کوتاه و اشتباه خواند). همچنین در روزی که پهپاد جاسوسی آمریکا هدف قرار گرفت و شبکه‌های خبری و حرفه‌ای دنیا، کنداکتور برنامه‌های عادی را قطع کردندو برنامه‌های خود را زنده به پوشش این موضوع مهم اختصاص دادند، اما شبکه خبر در برنامه زنده "روی خط خبر" (ساعت 10:45) موضوع "لزوم توجه به نشانگرهای رنگی روی بسته‌های محصولات غذایی" را روی آنتن برد. شبکه خبر، برنامه زنده "تیتر امشب" را به‌روال پنج‌شنبه‌ها پخش نکرد و برنامه "شهر فرنگ" را پخش کرد. "تیتر امشب" شبکه خبر در فردای سرنگونی پهپاد، یعنی جمعه سی و یک خرداد نیز به‌جای این‌که به تحلیل ابعاد حقوقی و بین‌المللی و سیاسی پهپاد اختصاص یابد، موضوع "عملکرد و مشکلات در مناطق سیل‌زده" را بررسی کرد. و اما پخش اخبار سیما در بخش خبری 22:30 شبکه دو، اولاً خبر هدف قرار گرفتن پهپاد را در اولویت ششم بعد از خبرهای "کنگره شهدای کردستان و سفر روتین وزیران دولت به اصفهان، همدان و استان مرکزی" حدود 1 دقیقه پوشش داد و در مهمترین و باسابقه‌ترین بخش گفتگومحور و تحلیلی صداوسیما یعنی "گفتگوی ویژه خبری"، آخرین اقدامات در مناطق سیل‌زده را  بررسی کرد و جمعه‌ها هم گفتگوی ویژه‌ای‌ها تعطیل هستند. پنج نکته مهم: یک. بی‌تردید هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی مهمترین خبر پنج‌شنبه و جمعه ایران و جهان بود و ضرورت داشت هم در چینش بالا و هم با اختصاص زمان مناسب پوشش داده می‌شد. دو. مردم علاوه بر خبر، به تحلیل نیاز دارند و اگر تحلیل‌ها را از زبان کارشناسان و رسانه‌های ملی نشنوند به کدام رسانه رجوع کنند؟ چرا برنامه‌های گفتگومحور در روز حادثه به موضوع دیگری غیر از پهپاد پرداختند؟ سه. بارها گفته و نوشته‌ام کنداکتور اخبار رسانه ملی باید انعطاف‌پذیر باشد تا سردبیران و مدیران آن بتوانند مهمترین موضوع خبری روز را بررسی کنند. مردم منتظر نمی‌مانند هر وقت رسانه‌ای دوست داشت به موضوع مهم روز بپردازد. چهار. تعطیلی "گفتگوی ویژه خبری" در شرایط بحرانی و یا وقوع رویدادی بسیار مهم قابل‌توجیه نیست. همه بخش‌های خبری و برنامه‌های تحلیلی و سرگرمی رسانه ملی تحت مدیریت سازمان صداوسیما هستند و با هماهنگی ساده می‌توان در صورت ضرورت ظرفیت برنامه‌های گفتگومحور را فعال کرد. این مشکل در سیل فروردین 98 هم دیده شد و متأسفانه بخش خبری 20:30 و گفتگوی ویژه خبری کنار مردم نبودند. پنج. بی‌تردید مدیریت افکار عمومی اگر مهم‌تر از مدیریت میادین دیگر مثل زدن پهپاد نباشد کم‌اهمیت‌تر نیست. لطفاً طرحی نو در افکنید، در سیاستگذاری‌تان تجدیدنظر و به افکار عمومی، آرایش جدید رسانه‌ای، نیاز مخاطبان و دسترسی‌های متعدد و متکثر  مخاطبان توجه کنید. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/04/04/2040636/یادداشت-بورکینافاسو-یا-پهپاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش و پاسخ شفاهی : ✅پرسش : مفاهیم جدید و عناصر قوام بخش تمدن غربی در تمدن آینده اسلامی چگونه می شوند ؟ اینکه قدرت هاضمه تمدن اسلامی بالاست به چه معنایی می باشد ؟ 🔴جواب : نجفی: لطفا به پاسخ در بالا صفحه مراجعه نمایید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قدرت نظامی مایه اقتدار ماست! تقابل ایران و آمریکا و مقایسه آینده پژوهی و راهبردنگاری رهبری با مسئولان وقت آن دوره...! @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نوبت جهاد ماست 🔻با دیدن ‌شما باور میکنم امام‌صادق(ع) ۴هزار شاگرد داشت،ولی دنبال ۴۰ مرد میگشت! @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💠علم بهتر است یا مدرک؟؟ ◾تردید نکنید که پاسخ صحیح، مدرک هست. کسی به علم شما کار ندارد. البته تا وقتی که همه کارها دولتی باشند. دولت برای اینکه شما را سرکار بگذارد(کارافرینی)، مراحلی را طراحی کرده و شما باید آنها را طی کنید. مدرک بهانه ای برای طی این مراحل است. بعد از کسب مدرک یا جذب هیات علمی می شوید و همان فرایند را یاد دیگری می دهید و یا رابطه ای وجود دارد تا شما بتوانید از آن طریق و به کمک اعلام وفاداری به ساختار، استخدام بشوید. غیر از این، استثنا هست‌. ◽ هیات علمی هم داستان آن شخصی است که رشته اژدهاکشی قبول شد. به او گفتند برای کشتن اژدها باید لیسنانس بگیری. بعد از اتمام دوره منتظر بود تا اژدها را در اختیارش بگذارند تا آن را بکشد. گفتند باید اول ارشد بگیری...بعد از ارشد هم‌دکتری...در پایان به او گفتند اژدهایی وجود ندارد. تو باید این هایی که خوانده ای را به دیگران درس بدهی... ◾ما در مدرسه و دانشگاه برای همین منظور آماده شده ایم. برای همین هم کار عملی صفر بود، کسب تجربه صفر بود،مواجهه با مساله صفر بود. برای همین کمتر کسی متناسب با رشته اش سرکار رفت. یا اگر هم رفت، از تجربیات بیرون مدرسه و دانشگاهش بهره برد. حالا وقتی کارهای دولتی تمام می شود و تو باید روی پای خودت بایستی و کاری شروع کنی، می بینی بی سوادی. چون تو علم کسب نکرده ای، مدرک کسب کرده ای.بعد می بینی مسائل جامعه تبدیل به بحران می شود.چون کسی حلش را بلد نیست و باید مربی خارجی بیاوریم که او هم با مسایل بومی ما غریبه است. ◽خلاصه، مدرک بهتر است از علم. چون تنها آدم هایی موفق می شوند که بتوانند خودشان را با سیستم وفق بدهند. سیستم هم تعریف های خودش را دارد.مدرک، نشان این است که شما داخل تعریف ها قرار گرفته اید. تا وقتی نخواهیم روی پای خودمان بایستیم و به خودمان اجازه تحول خواهی بدهیم و تا وقتی علم تنها بهانه ای باشد برای کسب موقعیت های اجتماعی، حتماً مدرک بهتر از علم است... ♦️ کانال کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔷 جشنواره و همایش ملی سیره امام رضا علیه السلام، آموزه‌ها و کارکردها (ویژه دهه ♥️❤️💛💚💙💜)💎 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami sapp.ir/qomislamic
✅□ شرحی بر بند ۲ بیانیه گام دوم ■ پیروزی انقلاب اسلامی ، آغازگر عصر جدید عالم 》 آن روز که جـهان میان شرق و غـرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد ، انقـلاب اسلامی ایران با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد ؛ چهـارچوب ها را شکست ؛ کهنگی کلیـشه ها را به رخ دنیا کشید ؛ دین و دنیا را در کنار هم مطـرح کرد و آغاز عصـر جـدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمـداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند ، امّا این واکنش ناکام ماند. چـپ و راست مدرنیتـه ، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت ، تا تلاش گسترده و گونه گون برای خفه کردن آن ، هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیک تر شدند. اکنون با گذشت چهـل جشن سالانه ی انقلاب و چهـل دهه ی فجـر ، یکی از آن دو کانون دشمنی نابـود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند ، دست و پنجه نرم میکند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش میرود. 》 جرعه ای تشریح : پس از جنگ جـهانی دوّم ، کشورها به دو گروه بلـوک شرق به سردمداری شـوروی سابق ، و بلـوک غـرب به سردمداری ایالات متحـده آمریکا. کشورهای بلوک شرق عبارت بودند از کشورهای عضو پیمان ورشو با محوریت جریان کمونیسم. کشورهای بلوک غرب نیز کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو با محوریت جریان لیبرالیسم. در آن زمـان ، کسی انتظـار ظهور نهضـتی دینی را نداشت و حتی فکرش را هـم نمی کرد ؛ زیرا جـوامع بشـری زمـان ، از مسئلة ورود دیـن و دستورات شریعت در جـامعه سازی و جـامعه پروری ، ادارة حـکومت و دولـت گردانی مسیحـیّت ناامید شده بودند. در این قضـیه ، دو احتمال وجود دارد : یک) ناتوانی مجریان دینی در تفهیم احـکام و دستورات شریعت به جامعه. دو) نقصـان شریعت. خودِ احتمال دوّم نیز به دو دستـه تقسیم می شود : الف) نقصان شریعت حاصل از تحریفات حکماء. ب) نقصان کلّی دین به خاطر عدم تکامل و پیوستن به دین پیامبر آخرالزمان. به هر حال با وجود این گمان نادرست ، انقلابی برآمده از دین و با محوریّت دین همزمان با وجود دو قدرت بزرگ جهانی ، ظهور میکند. یکی از بزرگ ترین اتفاقاتی که بعد از متولّد شدن این انقلاب در دنیا می افتد این است که به همه ، به ویژه سردمداران و طرفداران جریانات حاکم بر جهان می فهماند که دین خودِ حکومت است. ألإسلَامُ وَ هُوَ الحُکُومَة. سردمداران گمراهی که عبارتند از مخالفان نهضـت دینی با معیار اسلام ناب ، برای تضعیف و نابودی انقـلاب اسلامی اقداماتی انجام دادند که از جملة آنها می توان به اقدامات سخت جنگ هشت ساله ، حملة هوایی طبس و موارد جدیدتری از اقدامات نرم تحریم اقتصادی و حملة فرهنگی اشاره کرد. این اقدامات ، آن ها را به اجـل حتمی خود نزدیک تر کرده است ؛ زیرا سنّت الهی بر این است که باطل نابودشدنی است و عاقبت و نتیجة کار با جبهة حق است. جَاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ البَاطِلُ ، إنَّ البَاطِلَ کَانَ زَهُوقاً . وَ العَاقِبَةُ لِلمُتَّقِینَ. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تصور کنید اگر یک کشتی جنگی ایرانی در خلیج مکزیک حضور داشت و... 🔺افشای دروغ‌های آمريکا در ماجرای حمله به هواپیمای مسافربری ایران توسط یک برنامه طنز @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
تمدن‌سازی با استفاده از تجربه صفویه 💠 دکتر موسی نجفی، رئیس گروه تاریخ معاصر موسسه امام خمینی(ره) است. 🔰 نجفی در مورد تجربه تمدنی صفویه می گوید: آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم ، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند.✅ 🔰 این اوج و خلاقیت در فلسفه ملاصدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلی خان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است.🏛 🔵 این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد: اول دوره تاسیس و التهاب و انقلابی گری شاه اسماعیل اول، و دوم نیم قرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب.💯 🔰 انقلاب اسلامی در دوره ثبات و رفتن به طرف تمدن عظیم اسلامی شیعی می تواند از این تجربه مهم همچون عیار و راهکار و افق جهت برنامه ریزی استفاده کند و البته آسیب شناسی خودش را هم داشته باشد✅ 🔰 علیرغم بسیاری از کمبودها و آسیبها و سوء مدیریتها که وقایع و تلخیهای سالهای اخیر را در پی داشته است، اینها نه در ذات انقلاب که مسائلی عرضی و روبنایی بوده و علیرغم تحمیل شرایط بد، نوعی شکوفایی تمدنی(به خاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده می شود.👌👌 🔰 این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست های برجسته غرب مثل هنری کیسینجر پنهان نمانده، از آن به نام امپراطوری پارس نام می برد✅
مجموعه ۷ جلدی تاریخ فلسفه غرب انتشارات آکسفورد به‌زودی به همت انتشارات سمت منتشر خواهد شد: جلد ۱. اندیشه‌ی کلاسیک، ترنس اِروین، ترجمه‌ی حسن فتحی جلد ۲. اندیشه‌ی دوران میانه، دیوید لاسکم، ترجمه‌ی میثم سفیدخوش جلد ۳. فلسفه‌ی رنسانس، برایان کوپنهاور و چارلز اشمیت، ترجمه‌ی سیدمسعود حسینی جلد ۴. عقلگرایان، جان کاتینگهام، ترجمه‌ی مصطفی شهرآیینی جلد ۵. تجربه‌گرایان، راجر وولهاوس، ترجمه‌ی مهدی سلطانی جلد ۶. فلسفه‌ی زبان انگلیسی ۱۹۴۵-۱۷۵۰، جان اسکروپسکی، ترجمه‌ی یاسر خوشنویس جلد ۷. فلسفه‌ی قاره‌ای از ۱۷۵۰ به بعد، رابرت سالمن، ترجمه‌ی محمدمهدی اردبیلی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🌿🌿🌿 ✅حجت الاسلام در مراسم بزرگداشت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی : «دروسی که طلاب می خوانند به نمی خورد». 🔹عموم تبلیغات و آموزش های دینی غالبا موجب از دین می شود، به چند نفری که دور یک عالم دینی را گرفته اند نباید شد، ادبیات ما با ادبیات معصومین و سیره آنان سازگاری . 🔸دروسی که طلاب می خوانند، به درد تبلیغ نمی خورد، یک تصور در حوزه رایج است که فکر می کنند که طلبه همین دروس را بخواند و هنر تبلیغ و فن خطابه را نیز بداند می کند؛ در حالی که به هیچ وجه اینطور نیست ... 👈متن کامل در : yon.ir/bZVBT 🔻سخن سدید (دانش های موثر در فهم و تبلیغ دین) @sokhanesadid
✅کانال کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی، را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و به دوستان و علاقه مندان معرفی نمایید. اعضای کانال مخاطب خاص هستند... 🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔 پیام رسان سروش https://sapp.ir/qarb_islam پیام رسان ایتا https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami پیام رسان گپ https://gap.im/Qarb_Islam تلگرام https://telegram.me/QarbshenasiAndisheIslami
نشست علمی "بررسی و واکاوی نگاه عرفای نجف به مساله حکومت و سیاست" استاد آیت الله دکتر علی رضایی تهرانی چهارشنبه 19 تیر, ساعت 18 الی 19.30 مجمع عالی حکمت اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
نشست علمی "تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی ره در باب زمان نزول آیه اکمال" استاد: دکتر جواد رقوی پنجشنبه 20 تیر 98 ساعت 18 الی 19.30 در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد بر گزار می گردد. @KanooneQarbshenasuAndisheIslami
گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند: کارگاه بررسی تحلیلی مکتب فلسفی پراگماتیسم استاد:دکتر مجتبی درایتی(استاد دانشگاه فردوسی مشهد) زمان: پنج شنبه 20 تیرماه 1398 ساعت 8 الی 17 مکان: نبش سناباد 33 پلاک 307 هزینه ثبت نام: 50 هزار تومان به همراه صدور گواهینامه @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
hedayat 15-04-98 Dr. Yaseri .doc
214.5K
✴️ #تحلیلـانقلاب اسلامی بر اساس بیانیه #گامـدوم نقاط قوت انقلاب اسلامی (2) 💠دکتر ابوذر یاسری 💠نشریه الکترونیکی #هدایت/شماره7 💠 #ویژه هادیان و مسئولان سیاسی #نشستهای بصیرتی ✳️ به کانال تخصصی #شبکهـتحلیلگران بپیوندید: ✳️ @Analysts
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍‍ 🔘 سنت و تجدد ❇️ (دو الگوی معرفت شناختی در تحلیل دانش سیاسی مسلمانان) 🔻 ▪️مفهوم «» و ساختار و عناصر آن در اندیشه سیاسی دوره اسلامی، هنوز به عنوان امری مستقل مورد توجه واقع نشده است. و در غیاب سلسله ای از بررسیهای انتقادی درباره ماهیت این سنت، به مثابه نظامی از دانش که بتواند مبانی معرفتی و نظام گفتاری آن را توضیح دهد، هرگونه سخن گفتن از سنت مشکل می نماید. در عین حال، مساله جدی است؟ نحوه پرسشهایی که در برابر سنت وجود دارد، بسیار شگفت انگیز است و آن را به معمای مخصوص زمان ما تبدیل کرده است که با اضطراب در اذهان جوامع اسلامی جریان دارد. ▪️ ما واجد یک حافظه جمعی است که جریانهای مختلف اندیشه سیاسی را در خود ادغام نموده و هویت کلی خاصی پیدا کرده است. قواعد تعریف شده ای دارد و، چنانکه اشاره خواهد شد، صورت بندی معینی از اندیشه درباره حقیقت و حقانیت ارائه می دهد. این سنت، به همراه حافظه خود، فرآیند اجتماعی فعالی است که به طور مداوم به باز تولید گذشته می پردازد و در تلاش مستمر برای پیوند حال و گذشته، اقدام به تفسیر و بازپرداخت ممتد هویت می کند. سنت و هویت بر ساخت آن، طبعا امری هنجاری، غیریت آفرین و مسئولیت ساز است. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
‍‍ 🔘مبانی نظری غرب مدرن ❇️(غرب به مثابه تاریخ نیست انگاری) 🔻 ▪️انسان یونانی با از دست رفتن عقلانیت غیب باور و تمثیلی اسطوره ای و میتولوژیک، در پی مبنایی جدید برای تبیین جهان بود. در دوره نسبت انسان به هستی به گونه ای تمثیلی بود و انسان در هماهنگی با نظم جهان قرار داشت. در این دوره با بروز یک فاصله و «انقطاع» وجودی از جهان، انسان متوجه پرسش بنیادینی می شود که او را متوجه سوال از نظم جهان می‌کند. «جهان از چه ساخته شده است؟»، پرسشی بود که تا قبل از آن سابقه نداشت و برای اولین بار در تاریخ ظهور می‌کند. از این به بعد برای اولین بار در آثار متفکرانی که به «طبیعت گرایان » نامیده شده اند، نحوی از تفکر و تبیین از جهان ظاهر می شود، که در پی تبیین ماهیت جهان به کمک عناصر طبیعت هستند. ▪️ (Renaissance) به معنای تولد دوباره است. سالهای بعد از قرون وسطی را دوره رنسانس یا همان بازگشت به روم و یونان باستان گویند. آغاز رنسانس که به عنوان طلیعه ظهور غرب مدرن است، با فتح قسطنطنیه و کشف قاره آمریکا و همچنین با حال و هوای انسان گرایانه مردمان عصر رنسانس و آثار ادبی-فرهنگی «پترارک» و «بوکاچیو» در قرن چهاردهم میلادی و آثار «پیکودلا میراندولا»، «لورنزو والا»، «اراسموس روتردامی»، «جوردانو برونو» در قرون بعد، همراه است. واژه «» (Modern) از لفظ لاتینی Modernus و از قید Modo مشتق شده است. در زبان لاتین modo، به معنای «به تازگی، اخیراً، این اوخر» بوده است. ظاهرا کاربرد Modern و Modernus، در این معنا به قرن پنجم و ششم میلادی برمی-گردد. واژگان «مدرنیست» و «مدرنیزه» در قرن هجدهم در ادبیات عصر روشنگری نویسندگان انگلیسی و آلمانی مورد استفاده قرار می گرفت. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢 اثری ارزشمند از آیت‌الله جوادی آملی؛ 📌«سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ تحریر نهج‌البلاغه» بزودی منتشر می‌شود 🔹جلد نخست از مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج‌البلاغه» به قلم آیت‌الله جوادی آملی، دربردارنده شرح و تحریر خطبه‌های ۱ تا ۱۷ نهج‌البلاغه است که به زودی وارد بازار نشر خواهد شد. پیش بینی می‌شود این اثر ارزشمند حدود ۱۵ مجلد باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/mdnPq ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #آیت‌الله_جوادی_آملی #نهج‌البلاغه 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اطلاع‌نگاشت متحرک | سرنیزه رضاخانی علیه حجاب زن ایرانی 🔺️ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در سالروز واقعه‌ی خونین کشتار مردم معترض به #کشف_حجاب رضاخانی در #مسجد_گوهرشاد مشهد که در تیرماه ۱۳۱۴ به وقوع پیوست، ابعاد حادثه مسجد گوهرشاد را براساس بیانات رهبرانقلاب اسلامی مرور میکند. 📥 سایر کیفیت‌ها👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=41356