#پرونده_ویژه_انسان_و_تنوع
🔎در چند پست آینده درصدد باز کردن پرونده ویژه ای در رابطه با مسئله" انسان و تنوع" هستیم.
🔰 مسئله «تنوع در انسان» یکی موضوعات مهم انسان شناسی است که مثل خیلی از مسائل با وجود اهمیت آن کمتر مورد بحث واقع شده است.
📌برخی از مباحث این پرونده عبارتند از:
1⃣حکمت و ضرورت تنوع
2⃣تنوع انسان از منظر دین
3⃣تنوع اوصاف انسان ها و مسئله تعلیم و تربیت
4⃣تنوع استعداد انسان ها و نظام آموزشی
5⃣جایگاه تنوع انسانی در دوران مدرن
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔻نکتهی مهم در این فرمايش جناب طباطبایی این است که مبنای نقطه اتکای در گذشته
به چه معطوف شود...
۱- اسلام
۲- زرتشت
۳- اسطوره ها و یا ...
راز اسلام ستیزی.pdf
3.44M
⭕️ راز اسلامستیزی غرب
🔻 گفتوگوی استاد خسروپناه با نشریه افق حوزه
🆔 @khosropanah_ir
استمرار اندیشه امام در اندیشه رهبری.mp3
25.76M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه
با عنوان: استمرار اندیشه امام خمینی
در اندیشه رهبری
📍در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی با همت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی ره و انقلاب اسلامی
۲۶ آبان ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛شماره اول دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «فقه و سیاست» منتشر شد
💠اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی فقه و سیاست به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
⬅️«نقد و بررسی ریاستجمهوری زنان» نوشته سیدسجاد ایزدهی؛
⬅️«جایگاه ترور و خشونت در فقه» اثر منصور میراحمدی؛
🔹ساختار حکومت اسلامی - ولایی و شبکه درونی آن (با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنهای مدظلهالعالی)» به قلم غلامحسن مقیمی ازجمله مقالات این شماره است.
⬅️همچنین «تعامل کلام و فقه سیاسی در ولایت فقیه» نوشته قاسم ترخان؛
💠«حاکم مشروع در فقه شیعه از منظر آیتاللّه شیخ محمد یعقوبی» به قلم عبدالوهاب فراتی؛
📒«ظرفیتهای مبانی امام خمینی(ره) درباره بنای عقلا برای فقه سیاسی» اثر هادی جلالی اصل از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐http://dte.bz/isca154
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و احترام
ای کاش استاد نجفی در مورد دکتر فیرحی، اظهار نظری بیان می کردند.
خیلی ها درحال مصادره ایشان و افکارشان هستند.
گویا از انصاف افتاده اند.
🔴جواب :
🔵نجفی :
با تشکر از شما برای پرسشی که مطرح نمودید؛ چرا که در چند روز اخیر در برخی محافل علمی و سیاسی پرسش هایی مشابه آن زیاد طرح می گردد ۰ در متن سوال شما از کلمه (مصادره) استفاده شده است و من دقیقا متوجه نشدم به چه جریان و یا شخصی در مصادره کردن ایشان اشاره نموده اید ؟ ضمن طلب مغفرت برای آن مرحوم و تسلیت به شاگردان و دوستانشان ، به نظرم آراء و نظرات آقای دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نبوده و نیست و خود آن مرحوم هم تا جایی که شنیده ایم ابایی نداشته نوعی پوشش فکری و نظریه پردازانه به این جریان و حتی برای بخشی از دولت فعلی داشته باشد ۰ لذا به نظرمی رسد ارتباط فرهنگی و نظری آن مرحوم و جریان سیاسی اصلاحات بیشتر از انکه مصادره به مطلوب باشد، شبیه گودال و آبی بوده است که همدیگر را بخوبی پیدا نموده اند ۰
🔶 در هر حال علی الظاهر در آثار علمی نامبرده ( البته بیان نظرات در چارچوب علمی حق مسلم هر استاد و صاحب نظری است) بیشتر سه رشته و موضوع قابل تشخیص و گاه در هم تنیده شده است :
۱- مسائل مربوط به تاریخ سیاسی ۲ - موضوعات اندیشه سیاسی ۳ - مباحث فقه سیاسی
در قسمت استفاده از تاریخ هر چند این رجوع ابتدا ارزشمند و قابل تحسین است ولی صید فکری نمودن از تاریخ ، تبحر و آزمودگی خاص خود را دارد و ایشان در تاریخ تحولات سیاسی و بخصوص تاریخ مشروطه عمق زیادی نداشته و حتی بسیاری از منابع اصلی را هم رویت ننموده است و این از بررسی کتب و برخی اظهار نظراتشان در مورد اشخاص تاریخی نظیر مرحوم شیخ فضل الله نوری و برخی علمای دیگر آشکار است۰ در زمینه اندیشه سیاسی اسلام هم بر اساس تقسیم بندی و نگاه خاص خود به تاریخ اندیشه می نگریسته و در مواقع زیادی نوعی نگاه و روش فوکویی بر ذهنیت ایشان غالب بوده است و این در برخی آثار و برداشتهای اندیشه سیاسی اسلامی وی آشکار است ۰ هر چند مطالعه و بحث تخصصی در اندیشه سیاسی غرب امتیاز مهمی برای نامبرده محسوب می گردد ولی شاخص و معیار قرار دادن و تسری تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام کاری است که نوعی جهت دهی ماتقدم به کار پژوهشی یک محقق می دهد و ماحصل تحقیق را از قبل از نتیجه واقعی معین می نماید ۰ در بخش سوم یعنی فقه سیاسی هم بنده تخصص لازم و صلاحیت اظهار نظر دقیق و همه جانبه را ندارم ولی به دو منبع موثق و نظریه محققانه از دو نفر از دوستان فاضل روحانی و صاحب صلاحیت در این حوزه فکری، خوانندگان عزیز را ارجاع می دهم۰ واکاوی و نقد منصفانه و بازتاب اندیشه یک استاد صاحب فکر ( سوای حب و بغض ها و احساسات مثبت و منفی نسبت به وی ) بهترین هدیه ای است که می شود به او بعد از مرگش تقدیم نمود و آثارش را از گرد نسیان و گذر زمان نجات داد ۰
🔷برای مراجعه به دو مقاله دکتر جوادزاده و دکتر نوروزی رجوع شود به :
👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
⚡️توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات براي تحقق ليبراليسم
(نگاهي انتقادي به انديشههاي دکتر داود فيرحي با تأکيد بر کتاب «آستانهي تجدد»)
✏️ عليرضا جوادزاده /استاديار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، گروه تاريخ انديشه معاصر
🔸 اشاره: نوشتار حاضر، برگرفته از پژوهشي تفصيلي درباره زندگي و انديشه سياسي ميرزاي نائيني است که تدوين آن پايان يافته و در آينده منتشر خواهد شد. با توجه به وفات دکتر داود فيرحي و برخي ابهامات و سؤالاتي که بعضا درباره انديشهها و ديدگاههاي وي مطرح ميشود، نگارنده، نوشتة پيشرو را ـ که به مناسبت در بخشي از آن تحقيق ذکر شده است ـ براي انتشار ارائه ميدهد.
🔻🔻🔻
http://mobahesat.ir/23121
🔻🔻🔻
@mobahesat
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
🔰نقد اندیشه دکتر فیرحی در گفت وگو با استاد حوزه و دانشگاه؛
✅داعیه داری برای اسلام؛ تئوریپردازی برای جریان اصلاحات
🔴حجت الاسلام دکتر نوروزی : از نظریه اسلام غیر انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار»، که فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد. مشروح این دیدگاه را در نشانی زیر بخوانید :
rasanews.ir/002ntQ
🔰 لوح | پرچم در احتضار
🔺️ رهبر انقلاب: رژیم آمریکا بشدّت دچار انحطاط سیاسی، مدنی و اخلاقی است و خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد. البتّه بعضیهایشان اگر سرِ کار بیایند زودتر منهدم میکنند، بعضی یک خرده دیرتر منهدم میکنند؛ لکن به هر حال این حقیقت است. ۹۹/۸/۱۳
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ افزایش آمار افسردگی و خودکشی در میانه بحران کرونا
☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیاد چه کسی است؟!
🔸 تحلیلِ رئیس اندیشکده #قلب_سلیم از روند رو به رشد مرگ بیماران مبتلا به #کرونا در بیمارستانها.
#نفوذ
💚 @teb114_ir
✍️#یادداشت_دیگران: آیا اقتصاد ایران با انتخاب بایدن تغییری میکند؟
◀️برای پاسخ به این سؤال بهتر است به عملکرد رؤسای جمهوری آمریکا و سیاستهایی که در مقابل ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به حال اتخاذ کردهاند، نظری بیفکنیم.
جهت مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید👇:
🔗http://eco.hozehkh.com/3128
♦️از علاقهمندان دعوت میشود یادداشتهای اقتصادی خود را به شناسه زیر ارسال نمایند: @eqtesadhozeh♦️
@eghtesadhozehkh
#هیئت_اندیشه_ورز_اقتصاد_و_الگوی_پیشرفت_اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آرنولد و راکی، ناجیان آمریکا در شکست مقابل ایران!
👈🏻 پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سپس تسخیر لانه جاسوسی این کشور به دست دانشجویان پیرو خط امام، هیمنه آمریکا را در جهان فرو ریخت، بعد از آن بود که ساخت فیلمهای سینمایی قهرمانمحور در هالیوود با حضور چهرههای قوی هیکلی همچون آرنولد و سیلوستر استالونه افزایش یافت تا چهره زخم خورده آمریکا، حداقل در داخل این کشور التیام پیدا کند
⏯ تماشای فایل کامل مستند #رویای_هالیوود در آپارات
https://aparat.com/v/tB0eq
🔰 #مستند
🆔 @ofogh_tv
🔷 مستند آسوده بخواب کوروش
👈مستند "آسوده بخواب کوروش" روایتی از ارتباط محمدرضا پهلوی شاه ایران با بحرین، آخرین منطقه جدا شده از ایران است. در این مستند، به چرایی و چگونگی تصمیم محمدرضا شاه برای واگذاری بحرین به آل خلیفه پرداخته میشود.
⏰ امشب پنجشنبه ۲۹ آبان ساعت ۲۲:۰۰ ازشبکه افق تماشا کنید
🆔 @ofogh_tv
🌷 شهید آوینی:
🔅 شیطان حکومت خویش را بر ضعفها و ترسها و عادات ما بنا کرده است، و اگر تو نترسی و از عادات مذموم خویش دست برداری و ضعف خویش را با کمال خلیفهاللهی جبران کنی، دیگر شیطان را بر تو تسلطی نیست. بگذار آمریکا با مانورهای «ستارهی دریایی» و «جنگ ستارگان» خوش باشد. دریا دل مطمئنّ این بچههاست و ستارهها نور از ایمان این بچه مسجدیها میگیرند، همانها که در جواب تو میگویند: «خط را ما نشکستیم، خدا شکست.» و همهی اسرار در همین کلام نهفته است.
📝 گفتارمتن مستند «شب عاشورایی»
#آوینی
#روایت_فتح
#شب_عاشورایی
#خلیفه_اللهی
☑️ @Sh_Aviny
🔰نام کتاب: «گوشهایت را تیز کن»
نویسنده: فاطمه شیخ الإسلامی
ناشر: مؤسسه قدر ولایت
تعداد صفحات: 126 صفحه
🔶کتاب «گوشهایت را تیز کن»، یک کتاب جذاب و جالب از سؤالهای کودکان و نوجوانان است که در قالب رمان بیان شده و رنگوبوی فلسفه به معنای یافتن جواب سؤالها بهطور منظم و منطقی گرفته است و میتوان گفت این اوّلین رمانی است که مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در حوزهی نوجوان منتشر کرده است.
🔻بخشی از کتاب: «شاید هیچوقت فکر نمیکردم که بتوانم بلند بلند بخندم و در همان حال به مرگ فکر کنم! این کتاب کوچک، ناخودآگاه و در جریان یک زندگی ساده و اتفاقهای خندهدار روزمره، شما را با هشت نظریه متفاوت درباره مرگ و دنیای زیبا و شگفتانگیز پس از آن مواجه میکند...»
#معرفی_کتاب
☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 دانلود #نماهنگ
📜 نامه امام زمان به شیخ مفید
🔺 با اینکه ما به فرمان خداوند در نقطهای دور و پنهان از دیدهها به سر میبریم، ولی از تمام حوادث و ماجراهایی که بر شما می گذرد کاملا مطلع هستیم و هیچ چیز از اخبار شما بر ما پوشیده نیست...
《محفل زمانه شناسی》
خاطره خیراندیش از حجامت کردن مقام معظم رهبری
متخصص طب سنتی:
🔹باید طب سنتی و طب کلاسیک را با هم تلفیق کرد.
🔹ادعاهای طب سنتی باید وارد پروسه تحقیقاتی شود.
🔹در امریکا برای طب سنتی ۱۴ میلیارد دلار بودجه اختصاص دادهاند، در ایران ۱۴ میلیارد تومان!
🔹طب سنتی علم است چون ایدهای که هزار سال پیش گفته شده همین الان هم درست است اما ایده چهار سال پیش شما (پزشکی کلاسیک) همین الان نقض میشود!
🔹من وقتی حضرت آقا را حجامت میکردم، ایشان میگفتند دعای حجامت را بلند بخوان و من میخواهم مضمونش را بفهمم.
🔹ایشان بحث و انتقادی هم روی معنای یکی از کلمات داشتند و از من پرسیدند برداشت شما از کلمه «من العین فیالدم» چیست؟ من جواب دادم که ما اعتدال ترجمه کردیم؛ ایشان فرمودند غلط است و «چشم زخم در خون» درست است؛ به ایشان گفتم آیا میدانید عملی که روی شما انجام می شود درمانش اینجاست؟ ایشان در جواب گفتند که چرا به مردم نمیگویید؟
tn.ai/2392813
@TasnimNews
⚡️ فرضيههاي #متفاوتي ميتوانند از آزمون و #تجربه عبور کنند و اثبات شوند. لذا «تجربهپذیری» نميتواند تنهاشاخصۀ #معيار_صحت باشد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«#معيار_صحت تکشاخصهای نیست، بلکه سهشاخصهای است که اين سه شاخصه بايد در تمامي مراحل شكلگيري ادراك و فرآيند پيچيده آگاهي انسان حضور داشته باشد و در مجموع، هماهنگيِ اين سه شاخصه است كه ميتواند معيار صحّت باشد:
شاخصه اول، #تعبّد_به_وحي است. بر اساس اين شاخصه، زمينهها و مباني علوم بايد مستند به وحي و بر اساس اتكاء به علوم برتر الهي به دست آيد.
شاخصه دوم، گذر از بستر #عقلانيت است؛ يعني پيشفرضهاي توليد شده بايد از بستر عقلانيّت منسجم نيز عبور كند.
شاخصه سوم، كارآمدي عيني و #آزمونپذيري، بهمعناي پاسخگويي در_عينيت است.
بنابراين، معيار صحّت، فقط پاسخگويي و كارآمدي در عينيت نخواهد بود، بلكه در صورتي كه اين سه شاخصه، در تمام مراحل پيدايش علم با هم حضور داشته باشند، معرفت يا علم حاصل، معرفتي حق و ثابت و صحيح خواهد بود. به اين ترتيب نميتوان ادعا كرد دين در مرحله داوري دخالت نميكند، البته اگر داوري فقط به آزمونپذيري تعريف شود، ديگر مرتبط به دين نيست؛ اما اگر مرحله داوري تنها از طريق استناد به عينيت تمام نشود و مؤلفههاي ديگري همچون هماهنگي و انسجام، و نيز پيشفرضها و مفروضاتِ حاصل از حوزه معرفتهاي وحياني هم، در آن دخيل گردد، بايد براي هماهنگي در عينيت يك #معيار_ترکيبي ارائه داد.
اگر معيار صحّت، مرکب از «استناد به وحي، عبور از عقلانيّت منطقي و منسجم، و آزمونپذيري» باشد، كه در همه مراحل به شكل تركيبي اثرگذارند، در مرحله داوري نيز مانند ارزيابي ميزان انسجام عقلانيِ نظريه يا فرضيه، بايد ميزان استناد و هماهنگي نظريه با وحي نيز ارزيابي و اثبات گردد.
به عنوان مثال، رويكردهاي مختلفي در #طب وجود دارد كه همگي بهنسبتي آزمونپذيرند؛ يعني در مقامِ تجربه و آزمون، اثباتپذير، ابطالپذير يا پاسخگو هستند.
#طب_سلولي_مدرن و #طب_سنّتي_گياهي در تحليل سلامت انسانها متفاوت عمل ميكنند. توصيف اين دو رويكرد از بيماري نيز با يكديگر متفاوت هستند. در طب قديم، عواملي مانند مزاج، تراكم مزاجي، طبيعت سرد، گرم، خشك و تر مأكولات يا بحث تعادل مايعات بر اساس اخلاط اربعه، از مباحث بسيار مهمي است كه در تحليلهاي طب مدرن مورد استفاده نيست. بر اساس اين تحليلها، بيماري بر اساس علائمي تجربهپذير و گاهي علائم باليني و آزمايشگاهي تشخيص داده و درمان ميگردد. در طب جديد، علوم ديگري تعليم ميگردد و پس از فرضيهسازي، در مقام آزمون درمان صورت ميگيرد.
حال با فرض وجود تحليلهاي متفاوتِ اين دو شيوه، از "واقعيّات"، كداميك صحيح هستند؟ آيا تجربهپذيري و يا آزمونپذيري در فرضيات، باب فرضيات را محدود ميكند؟ آيا هميشه يك فرضيه از بوته آزمون بيرون آمده و اثبات ميشود يا آن كه فرضيههاي مختلف نيز از عهده يك آزمون برميآيند و ثابت ميشوند؟
اگر پذيرفته شود كه فرضيههاي متفاوتي ميتوانند از عهده آزمون خاصي برآيند و اثبات شدند، ديگر آزمونپذيري نمي تواند تنهاشاخصۀ معيار صحت باشد. به اين ترتيب، آزمونپذيري و حتي فراتر از آن، كارآمدي عيني نيز يكي از شاخصههاي حقّانيت است، اما علاوه بر اين، شاخصههاي ديگري همچون انسجام عقلاني و استناد ايماني نيز ميتواند وجود داشته باشد.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ «واقعگرا» بودنِ معرفت، بهمعنای دینیبودنِ آن نیست. واقعگرایی باید از بستر «تعبد به وحی» عبور کند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 ما باید مسائل جامعه را با روشهای علمی حل کنیم، منتها علم چیست و روشش چیست؟ این روشها چه نسبتی با واقعیت دارند؟ و چه نسبتی با علوم پیشینی دارند؟
همین چیزهایی که ما در بسیاری اوقات، بدیهی تلقی میکنیم، در دنیای علم، بدیهی تلقی نمیشود. همین که علم میخواهد نظریهپردازی کند، یک مفروضاتی دارد و همانها محل بحث هستند که این مفروضات کجا اثبات شدهاند؟
🔹 فیالمثل، طب سلولی، و طب سنتی، نسخههای مختلفی میدهند و همه هم ناظر به واقعیت هستند. آن کسی که میگوید انسان دارای مزاج و اخلاط اربعه است و تعادل مایعات را بر اساس اخلاط اربعه تعریف میکند و بیماری و سلامت را به مزاج و تعادل مزاج برمیگرداند، او میگوید #من_واقعگرا_هستم و آن کسی هم که بیماری و سلامت را به رفتار سلولی بدن و ترشح غدد و اینها برمیگرداند، او هم میگوید #من_واقعگرا_هستم، هر دو هم نسخه میدهند. هر دو هم جواب میدهد. حال، کدام واقعی است؟
هم #طب_سلولی مدرن، معطوف به #واقع است، هم #طب_سوزنی، معطوف به #واقع است و هم #طب_سنتی، معطوف به #واقع است و هیچکدام نمیگویند ما خلاف واقع داریم حرف میزنیم. همه هم، در عمل جواب میدهند.
🔹 ما باید به دنبال کارآمدی در جهت خاص باشیم. ما میگوییم علوم «جهتدار» هستند؛ یعنی هم، مفروضات دارند و هم کارآمدی در جهت دارند. ما هم واقعگرا هستیم و میگوییم علم ما با واقعیت نسبت دارد اما اگر این نسبتِ به واقع، از بستر تعبد به وحی عبور کرد، حجیت دارد.
کارآمدی تنهاملاکِ حجیت نیست. مگر هر چه کارآمدی داشت، حجیت دارد؟! این همه انواع مختلف خمری که، با مصارف مختلف، در غرب درست میکنند، آیا کارآمدی دارد؟ بله. آیا حجیت دینی هم دارد؟ خیر. "کارآمدی" که دلیلِ دینی بودن نیست!
معرفت، بینسبت به واقع نیست و الا کارآمد نمیشد؛ ولی نسبت با واقع، دینی بودن را تمام نمیکند.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ در عالَم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال امدادش ميكند، اما رضای الهي پشت آن نيست و تقدّس دينی ندارد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«[یکی از دیدگاهها در حوزه علم دینی این است که] وقتي ما جهان را ميفهميم، درواقع، آيات تکويني خدا را ميفهميم. فهم از آيات تکوينيِ خدا معرفت دينی است و ارزشمند است.
عرض ما این است که #فهم آيات تکويني ميتواند مؤمنانه باشد يا ميتواند شيطنتآميز باشد. چه کسي گفته فهم از آيات تکويني هميشه نوراني است؟ مؤمن، آيات تکويني الهي را #مؤمنانه ميفهمد و کافر آيات تکويني را #کافرانه ميفهمد. فهم انسان، یا ظلماني است یا ايماني. و اتفاقاً مهمترين يا لااقل يکي از مهمترين عرصههايي که دين آمده تا دخالت کند، عرصۀ فهم انسان است.
دين آمده تا فهم انسان را از جهان نوراني و تصحيح کند. انسان ميتواند در فهم خودش تخلف کند. چرا شما باب تخلف در فهم را ميبنديد؟ همينطوري که #چشم ميتواند #گناه بکند و نگاه حرام بکند، #عقل هم ميتواند نظر #حرام بکند. همانطور که نگاه کردن، #مناسک ميخواهد، عقل هم مناسک ميخواهد؛ چون ميتواند صحيح بفهمد و میتواند غلط بفهمد؛ میتواند حق بفهمد و میتواند باطل بفهمد.
از طرف دیگر، به چه دليل، #متعلق_معرفت، هميشه صنع الهي است؟ آيا عباد اختياري ندارند؟ آیا دستگاه اولياء شیاطین و طاغوت كه سايهاش بر تاريخ گسترده شده، [از آن حيثي كه منسوب به ارادههای باطل است،] جزو صنع الهي است؟
اگر #دستگاه_شياطين_و_طواغیت، #واقعي است، پس در عالم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال ارادهاش ميكند، اما رضاي الهي پشت آن نيست و تقدّس ديني ندارد.
(با کمی تلخیص)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir