📋#یادداشت
🔻حقوق بشر اسلامی از امکان تا اثباث
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #حقوق #حقوق_بشر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3275
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📋#یادداشت 🔻حقوق بشر اسلامی از امکان تا اثباث •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #اسلام #حقوق #حقوق_بشر 🔻ادامه م
📋#یادداشت
🔻حقوق بشر اسلامی از امکان تا اثباث
🔹احکام و آموزههای فراوان فقهی و اخلاقی وجود دارد که به بهترین و دقیقترین صورت، حقوق متقابل انسانی را تبیین کرده است و ضمانت اجراهای لازم را نیز تأمین نموده است و باید از این ظرفیتهای موجود استفاده نمود.
🔹نکتهی مهم دیگری که وجود دارد و ضرورت اهتمام به حقوق بشر از منظر اندیشه اسلامی را مورد تأکید قرار میدهد، نارساییها و کاستیهایی میباشد که در اندیشه حقوق بشر غربی وجود دارد.
🔹 جامعه شناسان و فلاسفهی غرب، هرچند در تلاش بودهاند که نظامی جامع و کامل برای ارتقای حقوق بشر ارائه نمایند که اصلیترین سند در این عرصه را میتوان اعلامیه جهانی حقوق بشر دانست که از جانب کشورها، دولتها و نهادهای متعددی مورد تائید قرار گفته است.
🔹بااینوجود، بسیار مشاهده میشود که در سطوح خرد و کلان، حقوق انسانهای زیادی به اَشکال مختلف نقض میشود و حتی از جانب کشورها و ملتهایی که داعیهی حقوق بشر دارند، هیچ واکنشی وجود ندارد و این نشاندهنده ضعف و ناکارآمدی حقوق بشر غربی میباشد که به همین دلیل نیز، تلاش برای توسعه حقوق بشر با تکیهبر اندیشه اسلامی ضرورت دیگری میباشد که تحقق آن در عرصهی بینالمللی نیاز به اهتمام ویژه دارد .
🔹 بنابراین با توجه به نکات مذکور، تاسیس نظام حقوق بشر اسلامی بهعنوان یکی از امکان های منطقی بهصورت خاصی ضرورت پیدا میکند[۱] و باید برای تحقق آن بیشازپیش تلاش نمود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #حقوق #حقوق_بشر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3275
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
ترابط علم کلام و علوم انسانی .mp3
15.03M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: ترابط علم کلام با علوم انسانی
در پژوهشگاه قرآن و حدیث ۲۶ آذر۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
🔴آخرین اخبار را در خبرگزاری بسیج بخوانید
https://eitaa.com/joinchat/606208042Cc39223faae
Basijnews.ir
@ofogh_tv
📌#هنرِ_باورِ_انحراف_انسانهای_بزرگ
☀️یکی از درس های کاربردی #انسان_شناسی پذیرش و باور قلبی امکان انحراف و اشتباه انسان های بزرگ است.
♨️برای ما انسان ها معمولا سخت است بپذیریم انسان بزرگ و خصوصا کسانی که به آنها ارادت داریم، منحرف می شوند.
🌀دستگاه #معرفتی نوع انسان ها چنین حالتی دارند. در برخی از افراد که این حالت خیلی شدید است چنان شیفته فرد میشوند که واضح ترین مسائل را نیز انکار می کنند این اشخاص فرد را معیار #حق می دانند نه حق را معیار افراد. این افراد از آن جا که شدت تعجب و انکار آنها خیلی زیاد است، دچار سردرگمی و حیرت و تردید در مواجهه با واقعیات می شوند.
🔴این #موضوع ریشه در بسیار بزرگ دیدن فرد، دیگر بزرگ بینی و خودکوچک بینی، سادگی فرد نسبت به شناخت افراد، عدم تفکیک بین جنبه های شخصی افراد، عدم توجه به سرعت عوامل سقوط و در مجموع شخصیت زدگی فرد دارد.
🔹همان گونه که بارها دیده ایم، فردی سالم یکباره دچار مرگ یا بیماری خطرناک می شود در مسائل روحی نیز ممکن یک فرد خوب و ظاهر الصلاحی در یک آزمایش دچار شدیدترین سقوط ها شود و بعد از مدتی که ما با او ارتباط می گیریم مشاهده می کنیم اوضاع وی به کلی عوض شده است. این همان چیزی است که ما در روابط اجتماعی می گوییم اصلا فکر نمی کردیم این شخص چنین کاری انجام دهد. این موضوع مبانی #انسان_شناسی دارد.
💢 در اینجا دو مسئله وجود دارد. سقوط انسان بزرگ و باور این سقوط. موضوع ما بحث دوم است. اگر باور این سقوط برای ما خیلی سخت باشد، در مواردی خود ما نیز سقوط می کنیم.
✔️راه حل این عیب، تفکر و تامل در تاریخ و بررسی سقوط انسان ها است. تاریخ درس صعود و سقوط انسان ها است. تامل در تاریخ پذیرش #سرعت_سقوط انسان ها را سهل می گرداند.
🔶اگر متون دینی نگفته بود هیچ وقت ما انسان ها باور نمی کردیم، #شیطان چندین هزار سال خداوند را عبادت کرده و بعد از این همه عبادت گمراه شده است.
🔷شاید بگوییم شیطان از گروه جنیان بوده است و با ما انسان ها فرق دارد، ولی خداوند با ذکر #بلعم_باعورا #حجت را بر انسان ها تمام کرده است. خداوند در قرآن ما را به تامل در سرگذشت #بلعم باعورا فرا می خواند. بلعم باعورا بر اساس نقلی از نوادگان حضرت لوط(ع) بوده، وی شخصی #مستجاب الدعوه، برخودار از #کرامات ، #شفا دهنده، #قدرت اخبار غیبی و خلاصه انسانی عارف و کامل بوده است. بر اساس تاریخ وی در سراسرمنطقه آن روزگار به تقوا و کرامات شهرت داشته است. در قرآن درباره وی گفته است «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا»"و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم ولی ( سرانجام ) خود را از آن تهی ساخت و شیطان در پی او افتاد ، و از گمراهان شد!" آیه می فرماید ما از جمله از #آیات خود را به داده ایم و برخی از مفسران گفته اند مراد از آیه اسم اعظم بوده است. در ادامه آیه آمده است #شیطان به دنبال وی افتاد نه وی به دنبال شیطان بیفتد!
💭#بزرگان بزرگ هستند اما اشتباهات و انحرافات آنها نیز بزرگ است. اگر صعود کنند مراتب بالایی پیدا می کنند و اگر سقوط کنند مانند افراد عادی سقوط نمی کنند بلکه بسیارشکننده تر و عمیق تر سقوط می کنند.
🔰بنابراین ما باید روی دستگاه باوری و شناختاری خود کار کنیم تا بپذیریم ممکن است #دانشمندی خطای بزرگ داشته باشد و در اوج قله #علم منکر وجود خدا شود و ممکن است بزرگی انحرافات شدیدی پیدا کند و بپذیریم کراماتی که #بلعم_باعورا داشته بسیاری از بزرگانی که گمراه می شوند، ندارد. تعبیر قرآن را مجددا مرور کنیم.«وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا» اصلاح این حالت فهم ما را در مواجهه با برخی از واقعیات تسهیل می بخشد و از تردید و حیرت ذهنی نجات می یابیم. اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً
✍️یادداشت#احمد_شه_گلی
📌#بازنشر فقط با #ذکر_منبع و حفظ حق معنوی#نگارنده جایز است.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔺هزینه نگهداری از یک سگ را میدانید ؟
👈🏻 در اینستاگرام شبکه افق تماشا کنید
https://www.instagram.com/tv/CJIkjh1iM0v/?igshid=1dwsualvs3oa2
🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قیمت تمام شده محصولات ما آنقدر مناسب است که با کیفیت مساوی، قابلیت رقابت در سطح بین المللی را دارد.
👈دکتر حسام الدین مدنی در برنامه «عیار»:
شرکت های خارجی برای اینکه فناوری بایوتکنولوژی در ایران و کشورهایی مشابه ما رشد نکند، حاضرند قیمت محصولات خود را خیلی پایین بیاورند ولی قیمت تمام شده محصولات ما آنقدر مناسب است که با کیفیت مساوی، قابلیت رقابت در سطح بین المللی را دارد.
🆔 @ofogh_tv
🆔 @ayaartv
خبرنامه آذر.pdf
9.43M
#خبرنامه
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 آذرماه ۹۹
📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها:
🌐 iict.ac.ir/khabarnameh
🆔 @iictchannel
#فعالیت_اعضا
🔶 از سوی دکتر #محسن_ردادی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطرح شد:
🔰 نظام ارتقاء، مدرک سازی و #تحقیقات به اندازه کافی مستحکم نیست
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/nezameertegha
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚📚کتاب هایی که اشک استاد #رحیم_پور_ازغدی را در می آورد...
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مردم ترکیه خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از کشورشان شدند
🔸 استقرار نیروهای دشمن در خاک ما بسیار خطرناک است؛ باید پایگاه آمریکا بسته شود؛ ما سگ آمریکا نیستیم.
#افول_آمریکا
اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽
🆔: @America_in_decline
💢روزنامه آمریکایی والاستریتژورنال در مطلبی با عنوان «ایران ترسی از بمبافکنهای B_52 و ناو هواپیمابر آمریکا ندارد»:
🔸علائم نگران کننده نشان میدهد ایران درحال افزایش تحرکات خود در منطقه است و فرماندهی مرکزی ایالات متحده، راه حل همیشگی را پیش گرفت: لطفاً نیروهای بیشتری بفرستید.
🔹با آغاز انتقال قدرت و کاهش نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان و نزدیک شدن به سالگرد [شهادت] قاسم سلیمانی، نگرانیها در مورد تحرکات ایران امری توجیهپذیر است. پنتاگون باید به اقدامات خود برای بهبود حفاظت از نیروها در پایگاهها و مراکز دیپلماتیک آمریکا ادامه دهد. اما استقرار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه مانع ایران نخواهد شد و به شرکای منطقهای اطمینان خاطر نخواهد داد.
اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽
🆔: @America_in_decline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روایت شبکه رژیم صهیونیستی از پیام هکرهای ایرانی به صنایع هوافضا:
📍به اسامی، فایلها، ویدئوها و پروژههای شما دست پیدا کردیم...!
#عبری
🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مجبور به تخلیه خانه شدیم اگر ماشین نداشتیم باید زیر درخت میخوابیدیم...!
☑️ @Kavoshplus
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم لحظه ترور شهید سردار سلیمانی
#روایت_آمریکا
اخبار افول موریانه وار آمریکا را در کانال زیر دنبال کنید🔽
🆔: @America_in_decline
💠 فدک در تاریخ؛ کتاب نوجوانی سیزدهساله که صهیونیستها دربارۀ آن پایاننامۀ دکترا مینویسند
🔸 راشل کنتز فیدر، پژوهشگر بنیاد پژوهشی موشهدایان (وابسته به دانشگاه تلآویو) در طرحنامۀ دکترای خود که آن را در مجله مطالعات خاورمیانه بریتانیا منتشر کرده، درباره کتاب «فدک در تاریخ» مینویسد:
تألیف این کتاب از سال ١٩۴۶ آغاز شده است؛ سالی که صدر از کاظمین به نجف مهاجرت کرد تا تربیت دینیاش را آغاز کند. او بهرغم سن کم، بلوغ فکریاش را ثابت کرده بود؛ زیرا پیشتر در اوان نوجوانی در مباحث فلسفی و حقوقی تسلط پیدا کرده بود…. گفتاری تاریخنگارانه و محققانه دربارۀ اختلافنظر بر سر فدک، بخش اصلی این کتاب است؛ زیرا تاکنون تحقیقی نقادانه و جدی در این موضوع انجام نشده است. منابع اندکی درباره این واقعه هستند که نوعاً به حواشی پرداختهاند و یا واقعیتها درباره نزاع فدک را خیلی ساده بیان کردهاند…. مرنیسی و کورتز و کالدرینی بهاختصار اشاره کردهاند که علی شریعتی در بیان نظرش درباره فاطمه بهعنوان الگوی زنان، ماجرای فدک را هم بیان کرده است. کتاب او که مکرراً به «فدک در تاریخ» صدر هم استناد میکند، به فدک در بستر نیازهای زن مدرن مینگرد؛ یعنی آگاهی و مبارزه برای گرفتن حقوق اجتماعی و سیاسی خود.
🔹 «فدک در تاریخ» گرچه در نوجوانیِ شهید صدر (١٣سالگی) تألیف شده، یکی از عمیقترین و دقیقترین کتابهایی است که در تحلیل بخشی از زندگانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها به نگارش درآمده است. فدک در این کتاب نقش تنهای تنومند از پژوهشی پُرشاخه را ایفا میکند؛ پژوهشی که در پنج فصل سامان مییابد و با نظمی خاص افزونبر نقل و نقد دقیق ماجرای فدک، به موضوعاتی عمیقتر در اندیشۀ دینی نیز میپردازد؛ تاآنجاکه شاید بتوان گفت اساساً صدر فدک را بهمثابۀ دستمایهای برای بررسی نوع برداشت مسلمانان صدر اسلام از معنای دین، برگزیده است و ازاینرو همانقدر که این کتاب ماهیتی تحلیلیتاریخی دارد، میتواند پژوهشی در حوزۀ فلسفۀ دین نیز قلمداد شود.
🔸 شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیالانگیز، چکیدهوار اشارهای به شرححال حضرت فاطمه سلاماللهعلیها پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله میکند و حرکت او برای ستیز درباره فدک را به نمایش میکشد. در فصل دوم گزارشی دقیق و تفصیلی از آنچه بر فدک در طول تاریخ گذشته بهدست میدهد و با دلایلی انکارناشدنی اهمیت و جایگاه مادی و معنوی فدک را تبیین میکند. سپس در فصل سوم به گزارش ماجرای فدک پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله میپردازد. او در این فصل ریشههای تاریخی و زمینههای عاطفی مخالفت حضرت زهرا سلاماللهعلیها با خلیفۀ اول را برمیشمرد. افزونبراین، به جنبههای سیاسی این انقلاب بر ضد قدرت حاکم میپردازد و میگوید:
اگر کسی ماجرای فدک و تحولات و گونههای مبارزاتی آن را بهدقت بررسی کند، رویدادی از قبیل مطالبۀ یک زمین را در آن نمیبیند؛ بلکه مفهومی گستردهتر در ذهنش تجلی مییابد؛ مفهومی که خواستهای بلندهمتانه را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصبشده و حاکمیت ازدسترفته و شکوه بزرگ و بهراهآوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند.
🔹 شهید صدر در فصل چهارم، بخشهایی از سخنان حضرت زهرا سلاماللهعلیها در خطبۀ مشهور فدکیه را گزینش میکند و آنها را شرح میدهد.
🔸 شهید صدر با فصل پنجم کتاب، دادگاهی برپا میکند و شکایت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها از خلیفه اول را طرح و پاسخها و ادعاهای خلیفه اول را در بوتۀ نقد میگذارد. او در این فصل که مجموعهای از بحثهای فلسفی، زبانی، حدیثی، اصولی و فقهی را در خود دارد، قدرت علمیاش را بهرخ میکشد.
🔗 متن کامل معرفی فدک در تاریخ را اینجا بخوانید
🆔 @sahidsadr
💥 #حکمت، ذیل #مکتب قرار دارد. «مکتب» شاملِ «عرفان، حکمت و فقه» است. / علم دینی و برنامهریزی اسلامی، مبتنی بر #مکتب شکل میگیرد. / روش تحقیق، بین «مکتب» و «علم» و «برنامه» هماهنگی ایجاد میکند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"ما اگر بخواهیم «تمدن دینی» داشته باشیم، قاعدتاً باید معارف پیشینیای که در #علوم و بعد در #برنامهریزی به کار بسته میشوند، معارف مستنبَط از دین باشند. این معارف پیشینی، اعم از حکمت هستند که میشود از آنها تعبیر به #مکتب شود و بگوییم ما «مکتب، علم و اجرا» داریم (نه صرفاً «حکمت، علم، اجرا»). مکتب یعنی همۀ معارف فرادستیِ دینی که در علم و اجرا دخالت میکنند و جاری میشوند.
مقصود از مکتب، صرفاً احکام تکلیفیِ یا توصیفیِ ناظر به موضوعات علم نیست، بلکه اعم از احکامِ «ارزشی و توصیفی و تکلیفی» است؛ یعنی مکتب مضاف به علم (نه صرفاً حکمت مضاف به علم)، مثل مکتب اقتصادی اسلام، جایگزین فلسفۀ علم میشود و این مکتب، اعم از احکامِ «ارزشی و توصیفی و تکلیفی»ای است که فرادست علم اقتصاد قرار میگیرند و علم اقتصاد باید بهنحوی در تأثیر و تأثر با این مکتب، تولید شود.
وقتی این مکتب میخواهد در حوزه علوم و در حوزه اجرا جاری شود، اگر بهلحاظ روش، جایگاه این معارف و نحوۀ حضور این معارف را در فرایند تولید دانش و تولید مدلهای اجرایی و برنامهریزی ملاحظه نکنید، امکان حضور این معارف در علوم و در برنامهریزیها فراهم نمیشود؛ بلکه حداکثر یک معارفی خواهند بود که به دانشها ضمیمه میشوند؛ درست مثل اینکه شما یک کتاب علم اقتصاد با گرایشهای مختلف داشته باشید و یک کتاب هم به نام «مکتب اقتصادی اسلام» بنویسید و این دو را در کنار هم چاپ کنید! بنابراین ما باید بتوانیم مسیری را تعریف کنیم که از طریق آن، استنباطهایی که تحت عنوان مکتب یا #مفاهیم_فرادستی علم اقتصاد تولید میکنیم، در دانش راه پیدا کنند؛ این حضورِ مکتب در #دانشهای_فرودستی، حضور در فرایند_تولید_دانش است، نه یک حضور تهذیبی که در آن بخواهیم معارف دینی را در خروجیِ علم دخالت دهیم؛ الآن، کار ما در کشور، به یک معنا این است که فقه را صرفاً در خروجی برنامهریزی، دخالت میدهیم.
#حکمت_و_مکتب
#مکتب_و_علم_و_برنامه
📚 پروندۀ کاملِ #فلسفه را ببینید (در حال بهروزرسانی):
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه را به کیش خود پندارد...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⚖ در دوره ۱۸ ماهه مسئولیت حجتالاسلام و المسلمین رئیسی در قوه قضائیه در حوزه زندانیان حدود ۴۰ هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند که نیمی از آنها از زندان آزاد شدند و نیمی دیگر کاهش مجازات حبس داشتهاند.
📝 در راستای مقابله با شیوع کرونا نیز ۱۱۴ هزار و ۱۹۳ نفر از زندانیان به مرخصی ایام کرونا رفتند.
@raisi_org
رویکرد سازشکارانهای که بعد از جنگ تحمیلی در دولت سازندگی شکل گرفت و در دولت اصلاحات ادامه یافت و هم اکنون در دولت تدبیر و امید به اوج خود رسیده است اساساً با جهانبینی انقلابی مقام معظم رهبری تفاوت های بنیادین دارد. بسیاری از فرصت های ارزشمند و سرنوشت سازی که از مواضع انقلابی رهبر انقلاب حاصل شد متاسفانه توسط دولتمردان سازشکار از دست رفت. چند ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری آخرین فرصت برای دولت است که با توده های انقلابی مردم و نمایندگان بصیر مجلس همراه شود.
💠 @Profderakhshan