هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢فرآیند توسعه مدرن، در جوامع اسلامی امکان وقوعی ندارد💢
🔹در خصوص #ضرورت_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت، استدلالهای زیادی گفته شده که بخش زیادی از آن از ناحیه مباحث #کلامی و یا #اشکال_به_بنیانهای_غیردینی_توسعه_مدرن است.
علاوه بر مسیر فوق، یکی از مسیرهای اثبات ضرورت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیان این مطلب است که «تحقق توسعه مدرن در جوامع اسلامی، فارغ از اشکالات نظری به مبانی و غایات مادی این نوع توسعه، اساساً #امکان_وقوعی ندارد».
مقدمات این استدلال این است که فرآیند توسعه و پیشرفت اجتماعی یک فرآیند اجتماعی است که بدون مشارکت عموم مردم ممکن نیست و لذا متغیر اصلی محقق شدن یک فرآیند توسعه اجتماعی، تناسب فرآیند پیشنهادی با بافت فرهنگی، ارزشی و انگیزشی یک جامعه است.
🔹شهید صدر یکی از متفکرینی است که در مقدمه چاپ دوم اقتصادنا به این مطلب مهم به خوبی توجه کرده و قائل است که اساساً توسعه مدرن در جوامع اسلامی امکان وقوعی ندارد. این نوع استدلال در صورت تنقیح، قدرت تفاهم بسیاری بالایی با کارشناسان علوم انسانی و حتی عموم مردم خواهد داشت:⬇️
➖ علاوهبراین، فرایند پیشرفت فقط به انتخاب دولت و وضع قانون نیست، بلکه همهی امت باید در این مسیر شریک شوند تا به نتیجه دلخواه برسد. بنابراین هر نظریهی پیشرفتی که امت اسلامی احساس کند میان چارچوب پیشنهادی آن برای پیشرفت و عقاید و دیدگاههای آن امت در زندگی تناقض وجود دارد، آنگاه به میزان وابستگی خود به آن عقیده، از همکاری با فرایند پیشرفت و قرارگرفتن در چارچوب مدنظر آن، خودداری خواهد کرد (صدر، ۱۳۹۳ب، ج۱، ۲۴).
➖از منظر شهیدصدر، اسلام که خود نمایانگر امت و تاریخ و افتخارات انسان مسلمان است، عامل مهم مبارزه بر ضد عقب ماندگی به شمار میرود. به همین جهت رشد بر مبنای اسلامی تکیهگاهی بزرگ و کمککننده رشد در مسلمانان خواهد بود. این تکیهگاه تنها به دلیل وجود عقاید مسلمانان نیست، بلکه در صورت از بین رفتن عقاید دینی، باز هم اثرات بیش از 14 قرن وجود اسلام در فکر و عقیده امت مسلمان همچنان وجود دارد.
➖ شهیدصدر به نمونههایی از خلقوخوهای اروپایی اشاره میکند که با نظریات پیشرفت اروپایی سازگاری دارد اما با خلقوخوی تعینیافته در جوامع اسلامی کاملاً در تعارض است. انسان اروپایی تنها به زمین می نگرد و نگاهی به آسمان ندارد و مسیحیت نیز نتوانست انسان اروپایی را به آسمان متوجه کند. تمامی کوششهای علمی در اروپا نیز برای آوردن خدا به زمین بوده است. در نتیجهی این نگاه، در روح انسان اروپایی نسبت به ماده و ثروت ارزشهایی ایجاد شد که با نگرش او هماهنگی داشت و این ارزشها توانست خود را در مکتبهای «اصالت لذت» و «اصالت منفعت» به نمایش بگذارد. این نگاه به زمین باعث شد که هرگونه سرپرستی و محدودیت بیرونی را از ذهن خود دور کرده و مالامال از احساس استقلال و فردیت شود و سپس این مطلب را به زبان فلسفی درآورد؛ به همین جهت آزادی از جایگاه ویژهای در انسان اروپایی برخوردار شد. آزادی کلیدی بود که مفهوم مبارزه و تغییر اوضاع را بر روی انسان اروپایی گشود، زیرا در تفکر اروپایی آزادی هر انسان تنها با آزادی فرد دیگر محدود می شود به این ترتیب، اندیشه مبارزه در ذهن انسان اروپایی شکل گرفت و در افکار علمی و فلسفی به صورت «تنازع بقا» به عنوان یک قانون طبیعی در میان طبقات جامعه مستحکم شد (صدر، ۱۳۹۳ب، ج۱، ۲۵ تا ۲۸).
➖این نوع تفکر و خلق و خو با امتهای درون جهان اسلام که در مسیر تربیتی اسلام قرار داشتند کاملاً متفاوت است؛ زیرا این امت ابتدا به آسمان می نگرند و قبل از عالم ماده و محسوسات تحت تاثیر عالم غیب است. به همین جهت نیروی فریبندگی ماده بر روی انسان مسلمان اثر کمتری خواهد داشت و این انسان آن گونه که آزادی و فردیت بر روی انسان اروپایی اثر گذاشته، اثر نمیپذیرد. این در حالی است که آموزههای اسلام خوی جامعهگرایی را در مسلمانان ایجاد کرده است و اگر این ویژگی در برنامه اقتصادی آورده شود میتواند به صورت نیرویی برانگیزاننده باشد. انسان مسلمان به دلیل نگاهی که به غیب دارد و همچنین با وجود مفاهیمی از زهد و قناعت که در آموزههای اسلامی بوده است، هیچ گاه ماده و ثروت نمیتواند در او جنبش ایجاد کند اما اگر همین ماده و ثروت در چهارچوب نگاه به آسمان دیده شود و کار بر روی طبیعت واجب شده و عبادت محسوب شود میتواند قدرتی برانگیزاننده در درون انسان مسلمان ایجاد کند (صدر، ۱۳۹۳ب، ج۱، ۲۸ تا ۳۱).
(به نقل از مقاله «نظریه پیشرفت در اندیشه شهید صدر»، نوشته دکتر علی سعیدی و محمدجواد رفیعی)
ـ 1399/1/24
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛معدوم سازی و زنده به گور کردن جوجه های بدبخت و بی زبان 🐥🐥
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱تصاویری دیگر از زنده به گورکردن جوجههای یک روزه 🐣🐣🐣🐣🐣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌نحوه ای دیگر از زنده به گور کردن جوجه های یک روزه در حومه تهران...🐤🐥🐣😕😐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای جوجههای یک روزهای که هنوز نیامده به تلخترین شکل معدوم شدند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ رئیس هیئت مدیره انجمن جوجه یکروزه به معدوم سازی جوجه های یکروزه
هدایت شده از سطلیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای معدوم کردن جوجه های یک روزه/ ماهی۳ میلیون جوجه خروس در کشور معدوم میشود!
معاون امورتولیدات دام وزارت جهاد کشاورزی:
🔹مرغداران موظف بودند تولید مرغ را در شرایط کرونایی کاهش دهند.
🔹قرار نبود جوجههای یک روزه معدوم شوند، قرار بود تخم مرغ معدوم شود نه خود جوجهها.
🔹معدوم سازی روش متداولی است. ماهی ۳ میلیون قطعه جوجه خروس در کشور معدوم میشود؛ ویدئویی هم بیرون نمیآید.
🔹صحنههایی که در فضای مجازی از معدومسازی جوجهها منتشر شد، قابل قبول نیست.
✅دکتر محمدرضا قائمی نیک-جامعه شناس:
👇
به قول مارکس، تنظیم بازار، روش متداول اقتصاد هست، اما بهترین روش اقتصاد نیست. چه کسی گفته همه چیز بازار است که به خاطر تنظیم بازار، اولاً مرغ را با پایین ترین کیفیت به دست مردم بدهیم و ثانیاً به خاطر آن، جوجه ها را سه میلیون سه میلیون بکشیم!!!
اما عجیب تر این است که در همه جای دنیا، بازار عرصۀ رقابت بازاریان است و دولت، تنظیم گر بازار، اما در ایران، دولت خودش ههم یک پایِ این کسب و کار است. خب اگر قرار است دولت هم یک پای کسب و کار و بازار باشد، پس چرا ملت بیایند پای صندوق بهش رای بدهند.
#اصالت_بازار
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻واکنش تند رشیدپور به معدوم سازی جوجه های یک روزه
و صحبت های جالب وی در مورد رفتار انسان مدرن در نظام سرمایه داری مدرن
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢 پروژه فکری «شهید صدر» در دوره بهاره مدرسه آفاق
✔️ بسته آموزش مجازی مدرسه آفاق حکمت با عنوان «پروژه فکری شهید صدر(ره)» متشکل از ۴ دوره «شاخصههای فکری»، «اندیشه فقهی»، «اندیشه اقتصادی» و «اندیشه اجتماعی» ارائه شد.
🔹 این بسته مشتمل بر ۲۰ ساعت برنامه آموزشی است که به صورت مجازی ارائه میشود و اساتید این دوره: محسن اراکی، سید محمدمهدی میرباقری، مجتبی الهی خراسانی، محمدحسین ملکزاده، سید امید مؤذنی، علی الهی خراسانی، عادل پیغامی و علی سعیدی هستند.
🔹 بنابر این گزارش، به دانش پژوهانی که موفق به گذارندن آزمون پایان دوره در هریک از درسگفتارهای ارائه شده شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطاء خواهد شد.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/631944
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔻 فیلم جوجه کُشی خیلی رنجور و غمگینم کرد؛ آیا این سرمایهدار جانی میداند به فرمایش رسول الله در روز قیامت همه این جوجهها از او شکایت میکنند.
#استاد_عبدالحسین_خسروپناه
🆔 @khosropanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | درخشش فرهنگ ایرانی
🔺 نماهنگی از بیانات رهبر انقلاب در روز نیمه شعبان
#رسوخ_فرهنگ_اسلامی_در_ایرانیان 🇮🇷
💻 @Khamenei_ir
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال رسمی شهید آوینی
➕ @Aviny_com
💠 ضرورتی ثابت در زندگی بشر
شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
عبادت در زندگی بشر و مسیر تمدنی او ضرورتی ثابت است؛ زیرا اساساً زمانی یک مسیر وجود خواهد داشت که مطلقی در میان باشد که آدمی بهسوی آن کشش داشته باشد و آرمانهایش را از آن بگیرد. جز خداوند متعال نیز هیچ مطلقی ظرفیت ندارد که مسیر بس طولانی بشریت را دربر بگیرد و بیشک همه مطلقهای ساختگی هریک بهشکلی مانع رشد مسیر بشری میشوند. بنابراین ارتباط با مطلق حقیقی، نیازی ثابت است؛ چنانکه انکار مطلقهای ساختگی نیز، نیازی ثابت است. در عین حال، ارتباط با مطلق حقیقی، تنها وقتی ممکن است که شیوهای عملی و کاربردی به تقویت و نهادینهسازی این ارتباط بپردازد. این شیوه عملی همان عبادت است.
کتاب: انسان و عبادت، صفحه ۴۹.
🔰معجزه از دیدگاه اسپینوزا
🔷 در نظر اسپینوزا، معجزه مداخله در نظم گیتی و قوانین کلی آن تلقی میشود و منافی خداپرستی است، زیرا که حقیقت هستی خدا در همین قوانین تجلی میکند. اگر کسی بخواهد معتقد باشد که خدا برخلاف قوانین طبیعت عمل کرده است، آن شخص باید در عین حال معتقد باشد که خدا برخلاف ماهیت خود عمل کرده است.
🔶 بنابراین اعتقاد به معجزات به معنای حقیقی آنها، طبق تفکر اسپینوزا یعنی فساد دیانت و اعلام معجزه یعنی انکار وجود خدا. خدای اسپینوزا خدایی متعالی نیست بلکه خدایی است که ماهیتش همان ماهیت طبیعت است و به این ترتیب در تفکر وی آنچه تعالی دارد، عقل و فکر آدمی است به گونهای که عقل آدمی محیط و خدا که به منزله طبیعت است، محاط در عقل آدمی میباشد.
📖کتاب نقدی بر مبانی معرفتشناسی اومانیستی، نوشته مریم صانعپور
#معجزه
#اسپینوزا
#آموزش_مفاهیم
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💥 جامعۀ مؤمنین تسلیمِ حکمرانیِ مجازی نخواهد شد.
💥 مساجد و هیئات نباید رخنهپوشِ دولت مدرن باشند.
🔴 آیتالله میرباقری:
🔹 این احتمال وجود دارد که برخی قدرتها، این توطئه خطرناک را طراحی کردند که از فضای به وجود آمده شیوع کروناویروس استفاده کنند. جنگهای جهانی اول و دوم هم با توطئه برخی کشورها پیریزی شد که پس از آن، جامعه جهانی طرح صلح پایدار و شکل گیری حاکمیت جدید با تاسیس سازمان ملل متحد را پذیرفتند.
🔹 احتمال قوی این است که در جهان پساکرونا پیامدهای خطرناکتر از شکل گیری سازمان ملل متحد و ایجاد نظم جهانی بعد از جنگ جهانی، در انتظار جوامع بشری باشد و آن حمکرانی مجازی دنیا است. یعنی #فضای_سایبر را کاملا در دنیا حاکم کنند.
🔹 غرب در دوره رنسانس، بشریت را از عالم غیب تنزل داد و انسان را در ذهن، محصور و ارتباطش را با خدا قطع کرد. این بار قدرتهای جهانی میخواهند انسانها را #از_چال_به_سیاهچال ببرند. بنابراین خطرناکترین پدیده در جهان #پساکرونا این است که جامعه بشری را به فضای #حکمرانی_مجازی ببرند؛ فضایی که حکمرانی آن در دست قدرتهای بزرگ است، مدیریتش به صورت شبکهای در جهان اداره میشود و ما هم #کاربران آن هستیم. اگر قدرتهای بزرگ در این کار موفق شوند، جهان را مستقیماً اداره میکنند.
🔹 میلیاردها انسان را به #قرنطینه بردند و #رزمایش_بزرگ_حضور_فعال_در_فضای مجازی را شکل دادند. آموزش استفاده از فضای_مجازی در دو ماه اخیر بیش از چند سال گذشته است.
🔹 جامعه مومنین تسلیم حکمرانی مجازی نخواهد شد و این طرح قدرتهای جهانی با شکست مواجه میشود.
🔹 در هر زمینهای که مسلمانان #مقاومت کردند، قدرتهای جهانی شکست خوردند. آنها جنگ 8 ساله را به ما تحمیل کردند و بعد از جریان 11 سپتامبر، داعش را خلق کردند ولی شکست خوردند و ما قدرتمندتر شدیم. الان هم اگر در این توطئهای که برای ما طراحی کردند مقاومت کنیم، آنها با شکست مواجه میشوند.
🔹 #جامعه_پزشکی_کشور ما #قابل_اعتماد هستند ولی #سازمان_بهداشت_جهانی همانند سایر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد #غیرقابلاعتماد هستند. بسیاری از طرحهای استعماری توسط این سازمانها در جهان اجرا میشود.
🔹 توطئهگران جهانی میخواهند دین را کمرنگ، زمینگیر و استحاله کنند. مسجد و هیأت نباید رخنهپوشِ دولت مدرن باشد.
🔹 فعال عمل کردن معنایش این نیست که #اصول_بهداشتی_مسلم را رعایت نکنیم اما اینکه محافل مذهبی و مساجد و هیأتهای مذهبی را تعطیل کنیم خطرناک است. آنها میخواهند مساجد و هیأتها را منزوی کنند؛ ما باید این پایگاهها و محافل را فعالتر کنیم.
🔹 #رزمایش_همدلی_و_مواسات که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، نقش دین در عرصه حکمرانی را افزایش میدهد. این رزمایش یک اقدام عملی برای گسترده شدن نقش مثبت دین در اداره جامعه است و #مساجد میتوانند در اجرای این طرح فعال باشند.
🔹 مسجد باید به کانونی تبدیل شود که روی همه عرصههای اجتماعی سایه بیندازد. مسجد باید #محور_حیات_اجتماعی جامعه باشد و #ائمه_جماعات خودشان را برای کارهای بزرگ آماده کنند.
🔹 هیچ ضرورتی ندارد که با پروتکلهای #وزارت_بهداشت مقابله کنیم اما مسجد باید به نقطه کانونی ارتباط مردم و عرصههای اجتماعی تبدیل شود و آرام آرام #مدل فرهنگ، اقتصاد، سیاست و... را تحت تاثیر قرار دهد. (۹۹/۲/۲)
☑️ @mirbaqeri_ir
جذبۀ عشق.pdf
2.19M
📤 دانلود رایگان منبعِ مسابقه کتابخوانی «جذبه عشق»
🎁 با جوایز ارزنده:
50 جایزه نقدی 1میلیون ریالی
20 بسته محصولات فرهنگی(شامل کتاب و...) با ارسال رایگان
📍آخرین مهلت شرکت در مسابقه: تاشب اولِ ماه مبارک رمضان
👈 توضیحات بیشتر و پاسخنامه الکترونیکی: towhid.org/1307/text
(مسابقه از ص91 کتاب به بعد میباشد)
_______
☑️ @ostad_vakili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ انتظار بهمعنای #اقدام در چارچوب #طرح_ولیّ_خدا برای تحقق آرمان «توحید، عدالت، آزادی، امنیت و رفاه» است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
برنامۀ پناه_شبکۀ قرآن .mp3
13.5M
🎧 استاد میرباقری | برنامۀ پناه، از مسجد مقدس جمکران، شبکۀ قرآن، ۹۹/۲/۲
⚡️تحلیلی از موضوعاتِ مطرحشده در سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نیمۀ شعبان
⚡️ نمایان شدنِ تفاوت #تربیت_غربی و #تربیت_دینی در ماجرای #کرونا
⚡️ انتظار صرفاً #احتراز و#اعتراض نیست، برنامۀ #اقدام است.
📎 لینک سخنرانی رهبر انقلاب در نیمۀ شعبان:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45317
📎 لینک برنامه پناه در آرشیو تلوبیون:
http://www.telewebion.com/episode/2257076
☑️ @mirbaqeri_ir
💢انقلاب اسلامی و دستاوردهای تمدن غرب، رابطه تغذیه و هضم💢
🔹یکی از سؤالات همیشگی ما در قبال تمدن غرب، این است که رابطه ما با دستاوردهای آن، چه نسبت و رابطه ای باید باشد؟ نکتهای که این سؤال را جدیتر میکند این است که در اثر مواجهه و تلاقی ما با تمدن غرب در 200 سال گذشته از جنگهای ایران و روس تاکنون، برخی مؤلفههای تمدن غرب به نحوی در ما حاضر است که امکان انسلاخ و انفکاک آنها ممکن به نظر نمیرسد.
🔹#شهید_مطهری از متفکرینی است که در توضیح نحوه پیدایش تمدن اسلامی پیشین، قائل است هر تمدنی که میخواهد به ظهور برسد، چارهای ندارد مگر اینکه از دستاوردها و فرآوردههای تمدنهای دیگراستفاده کند، ولی ایشان این توجه را میدهند که این استفاده نمیتواند به صورت خام صورت گیرد و هیچ تمدنی نمیتواند بدون #فرآیند_تغذیه_و_هضم (جذب و دفع)، فرآورده تمدنی دیگر را به مصرف برساند. لذا ایشان اگر میخواستند به انقلاب اسلامی راهبردی در مواجهه با تمدن غرب ارائه دهند، نه #کنار_گیری_و_انعزال از تمدن مدرن را سفارش میکردند و نه #گزینش_و_اخذ_خام_و_بسیط از دستاوردهای تمدن غرب را:
◀️" بديهى است كه براى اثبات اصالت يك فرهنگ و يك تمدن، ضرورتى ندارد كه آن فرهنگ از فرهنگها و تمدنهاى ديگر بهره نگرفته باشد، بلكه چنين چيزى ممكن نيست. هيچ فرهنگى در جهان نداريم كه از فرهنگها و تمدنهاى ديگر بهره نگرفته باشد، ولى سخن در كيفيت بهرهگيرى و استفاده است.
يك نوع بهرهگيرى آن است كه فرهنگ و تمدن ديگر را بدون هيچ تصرفى در قلمرو خودش قرار دهد. اما نوع ديگر اين است كه از فرهنگ و تمدن ديگر تغذى كند؛ يعنى مانند يك موجود زنده آنها را در خود جذب و هضم كند و موجودى تازه به وجود آورد.
فرهنگ اسلامى از نوع دوم است، مانند يك سلّول زنده رشد كرد و فرهنگهاى ديگر را از يونانى و هندى و ايرانى و غيره در خود جذب كرد و به صورت موجودى جديد با چهره و سيمايى مخصوص به خود ظهور و بروز كرد و به اعتراف محققان تاريخ فرهنگ و تمدن، تمدن اسلامى در رديف بزرگترين فرهنگها و تمدنهاى بشرى است."
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (كليات علوم اسلامى، ج 1)، ج5، ص: 39
⏹ اما اینکه این مدعا، با ادعای دیگر مرحوم شهید مطهری در خصوص #حقیقی_و_اصیل_بودن_جامعه چه نسبتی دارد، در یادداشت بعدی بدان پرداخته میشود.
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#تمدن_غرب
ـ 1399/1/31
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢در دیدگاه شهید مطهری، چرا تغذیه یک تمدن از تمدن دیگر، ضرورتاً باعث التقاط آن نمی گردد؟💢
🔹شهید مطهری برای پاسخ به پرسش، از مبنای خود در خصوص حقیقی بودن شخصیت و اصیل بودن روح یک فرهنگ و تمدن بهره گرفته است.
🔹توضیح این که شهید مطهری از اندیشمندانی است که به صراحت قائل به اصالت داشتن جامعه و برخورداری آن از وحدتی حقیقی است. ایشان در ابتدا چهار ایده زیر را رد می کند:
1ـ #اعتباری_بودن_جامعه،
2ـ #مرکب_حقیقی_بودن_جامعه به مثابه #مرکب_طبیعی مانند آب به نسبت هیدروژن و اکسیژن،
3ـ #مرکب_حقیقی_بودن_جامعه به مثابه #مرکب_صناعی مانند ماشین به نسبت اجزاء و قطعات،
4ـ #مرکب_اتحادی_و_انضمامی_بودن_جامعه و یا به عبارت دیگر اصالت الاجتماعی بودن محض و اعتباری دانستن افراد،
و سپس ایشان در نهایت
نظریه #مرکب_حقیقی_بودن_جامعه به معنای «تركيب روحها و انديشهها و عاطفهها و خواستها و اراده ها» را می پذیرد و برای جامعه، وحدتی حقیقی از جنس #فرهنگی قائل می شود. (ر.ک مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جامعه و تاريخ)، ج2، ص: 337)
◀️ ایشان به مانند #مرحوم_علامه_طباطبایی و همچنین #مرحوم_شهید_سیدمحمدباقر_صدر، این نظریه را #نظریه_قرآن نیز معرفی می کند و آیات زیر را دال بر آن برمی شمرد:
✔️ ندْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ (إسرا/71)
✔️فقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْر (توبه/12)
✔️فإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ (اعراف، آيه 34)
✔️كلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى كِتابِهَا (جاثيه، آيه 28)
✔️زيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ (انعام، آيه 108)
✔️منْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ (سوره مائده/ 66)
✔️ أمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ (آل عمران/113)
✔️و هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ (غافر/5)
✔️و لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ (یونس/47)
(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاريخ(1 - 4))، ج15، ص: 775)
🔹نکته مهم این است که ایشان این اصیل بودن شخصیت و فرهنگ یک جامعه را #رمز این نکته میداند که یک جامعه یا تمدن می تواند در عین تغذیه از تمدنی دیگر، دچار التقاط نشود و مانند هر #موجودی_زنده، امکان هضم و تغذی (جذب و دفع) از دیگران را داشته باشد، بدون اینکه این تغذی، موجب از دست رفتن #وحدت آن شود؛ به عبارت دیگر، اصالت داشتن جامعه این #امکان را فراهم می کند که یک جامعه و تمدن بتواند بدون اینکه دچار التقاط و آسیب شود، بتواند از تمدنی دیگر تغذیه کند:
◀️ "ملاك اينكه ما يك تمدن را التقاطى بدانيم- يعنى ماهيت جداگانه برايش قائل نباشيم- يا اصيل بدانيم چيست؟ هيچ تمدنى نيست كه از تمدنهاى ديگر استفاده نكرده باشد ولى استفاده كردنها دو جور است. يك تمدن كه استفاده مىكند مثل بعضى از طلبههاست كه همه معلوماتش محفوظاتى است كه از اين و آن گرفته است، ولى يك تمدن ديگر خودش مثل يك موجود زندهاى است كه از مواد موجود تغذيه میكند، ممكن است از هزار ماده تغذيه كند ولى بالاخره خودش حيات مستقل دارد و از مواد بيرونى به عنوان ماده غذايى استفاده میکند؛ نه اينكه مجموع آنها را كنار هم گذاشته و اسمش شده تمدن؛ و اين اختلاف در كيفيت استفاده، بستگى دارد به روح تمدنها."
(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج13 ؛ ص804)
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#تمدن_غرب
#شهید_مطهری
ـ 1399/2/1
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
معماری یعنی تلاش برای ساختن دنیایی که تا اندازهای هر چند کوچک شبیه به رویاهای ماست.
اندیشهات برای ساختن توانا باد...
🔹امروز سوم اردیبهشت ماه، زادروز شیخ بهایی "روز ملی معمار" روز نکوداشت مردمیترین هنر این سرزمین کهن است. مردمی که هزاران سال در اقلیمهای گوناگون این دیار، هنر را به شگرفترین گونه ممکن با تمدن و فرهنگ آمیختهاند؛
روز معمار مبارک🌷
🔰 عدالت پیشینی و پسینی
🔷 مفهوم سکولار عدالت یا عدالت عینی در زندگی فردی ، به رعایت حقوق و مقررات از سوی فرد مربوط میشود که از دو مرحله تکاملی عبور میکند: در مرحله ابتدایی تنها به خاطر ترس از مجازات و پرهیز از کیفربینی است که شخص به وظایف خود عمل میکند. در مرحله تکاملیافته بعدی است که انسان به رفتار عادلانه خو میگیرد و آن را نه از روی ترس، بلکه با درک و اعتقاد به درست بودن آن، انجام میدهد.
🔶 در این نگرش، ارزشمندترین چیزی که انسان کسب میکند، رهیافت فایدهگرایانه آن است. در تفکر سکولار، عدالت در بالاترین مرتبه به این دلیل رعایت میشود که عادت انسان شده و انسان بدان خو گرفته است. در این دیدگاه، رفتار عادلانه امری پسینی است که در اثر فشارها و هنجارهای اولیه در مرحله ابتدایی به وجود میآید و انسان خود را با آن منطبق میکند.
♦️اما در منطق اسلامی، رفتار عادلانه از امری ذاتی و پیشینی منبعث است و کنشهای فرد از درونمایهای نشأت میگیرد که وی را با رغبت به سوی آن کنشها کشانده است. این درونمایه نه بر اثر فشارهای ساختاری یا هنجارهای اجتماعی بلکه بر اثر آموزشهای عقیدتی و اهتمام به بنیانهای معرفتی باورها به وجود آمده است.
📖کتاب گفتمان عدالت در انقلاب اسلامی، نوشته سید حسین فخرزارع
#عدالت
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami