eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 حجت‌الاسلام در نشستی علمی مطرح کرد: 🔰 تمایز و تمدن مدرن در مبانی معرفتی و غایت است 🔻وقتی از صحبت می‌شود، گاهی تمدن در مقابل است؛ یعنی فرهنگ به بخش نرم‌افزاری دستاورد بشری اختصاص دارد. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/tamadonenovin 🆔 @iictchannel
‌ 🔰 «ویدئو چک» 🔻 جریان سازی اجتماعی ‌ ✍🏼 اثر و ‌ 📚 در طوفان سهمگین موج‌های منفی غرق نشوید! سرتان را درد نیاوریم! بی مقدمه برویم سراغ اصل مطلب! چرا باید موج آفرینی کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید توضیحاتی داده شود! ما در این دنیای پُرموج، باید محیط زندگی‌مان را خوب بشناسیم... 🌐 Poiict.ir/16321 🆔 @iictchannel
🔶 تازه‌ترین یادداشت حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه : 🔰ایدۀ 🔺 «پارادایم شبکه ای، به عنوان پارادایم علم دینی و علوم انسانی اسلامی قابل طرح است، و طرحوارۀ معرفتی ای است که مبانی و روش لازم برای توصیف، تبیین و تفسیر هر موضوع یا مسئله‌ ای را در مقیاس کل شبکه هستی فراهم می‌کند و ناظر به کشف معادلات حرکت و تغییر در این شبکه است». ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/paradaim 📩 دانلود فایل ضمیمه: 🖇 پارادایم علم دینی و به مثابه پارادایم رقیب علوم انسانی موجود 🆔 @iictchannel
● توییت دکتر مسعود معینی‌پور، مدیر شبکه چهار سیما: ‏مدت‌هاست دنبال ایده خوب برای سنجش میزان اثربخشی کارهای فرهنگی هستم. ظاهرا کار فرهنگی زیاد می‌شود اما سنجه‌ای برای اثرسنجی آن‌ها نیست. دستگاه‌های فرهنگی اعم از سیاستگذار و کنشگر باید آن را تولید کنند. در آستانه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر سیاست‌ها و فعالیت‌هایش اثربخش بوده‌اند؟ ● پاسخ توییتری ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر پیشین سه دوره جشنواره فیلم فجر: فرهنگ نياز به پويايی و رشد دائم دارد كه ماحصل تبيين و تضارب آراء است. نمونه‌های خوب آن برنامه‌هايی مثل شوكران و است كه متاسفانه به روال طبيعی تبديل نمی‌شوند. اكثر نهادهای فرهنگی نقش بلندگوی پيام‌های تكراری را بازی می‌كنند و بر اساس گزارش ميزان تكثير كمّی پيام بودجه می‌گيرند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ ...!✋ 🎥 آیا ترامپ در آمریکا دارای پایگاه اجتماعی است؟ 🔷 از شنبه تا چهارشنبه از بعد از خبر ساعت ۱۹ @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ واکنش مجری CNN به صحبت های اسکات اطلس از اعضای تیم مقابله با کرونا کاخ سفید: 📍بر علیه محدویت های کرونایی بجنگیم؟! /شرم بر شما، ترامپ با شما چه کرده؟! ☑️ @Kavoshplus
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
✅ واکنش مجری CNN به صحبت های اسکات اطلس از اعضای تیم مقابله با کرونا کاخ سفید: 📍بر علیه محدویت های
📛جنگ رسانه‌ ای بین دموکرات‌ها و جمهوری‌ خواهان‌ به‌ وسيله ی بلندگوهای مدرن‌ پروپاگاندای 📣🎥📺🖥CNN حزب دموکرات Democratic Party 📣🎥📺🖥FOX NEWS حزب جمهوری‌خواه Republican Party @KANOONEQARBSHENASIANDISHEISLAMI
♦️تشکیل «ستاد رسانه‌ای مکتب حاج قاسم سلیمانی» در صداوسیما 🔹«عبدالعلی علی‌عسکری»؛ رئیس سازمان صداوسیما با صدور حکمی‌ به «حمید شاه‌آبادی»؛ معاون سیما مأموریت داد «ستاد رسانه‌ای مکتب حاج قاسم سلیمانی» را تشکیل دهد. در حکم علی عسکری برای شاه‌آبادی تصریح شده است: «معرفی و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل ایثار و شهادت، برگرفته از مکتب متعالی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و متأثر از اندیشه‌ها و سیره‌ی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از مسئولیت‌های مهم رسانه‌ی ملی است.» 🔸«عبدالعلی علی‌عسکری» در این حکم که در پیوست آن دستور کار این ستاد مشخص شده، با موظف‌دانستن حوزه‌های مختلف سازمان صداوسیما به همکاری و هماهنگی با این ستاد، بر تعامل «ستاد رسانه‌ای مکتب حاج قاسم سلیمانی» با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط به‌ویژه در بزرگداشت اوّلین سالگرد شهادت آن سردار سرافراز تأکید کرده است. 14 ☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 📹 گریه می کنه برای چی؟ از پیدا شدن سگش که معتقده پینگل عضو خانواده شه! حدیثه تهرانی و همسرش: میخواستیم خبر خوش بهتون بدیم؛ از همه تشکر میکنیم؛ تو رو خدا با روح و روان مردم بازی نکنید! همین فرهنگ ها رواج پیدا کرده که اِنقدر فرزند آوری کم شده! یکی از دلایل مهمّ کم شدن جمعیت همینه! فقط مشکلات اقتصادی نیست! توسعه ی فرهنگ غربیه.. وقتی رهبری از شبیخون فرهنگی می گویند، این یک نمونه هست.. @tahlile_siasi
‏قسمت ششم از فصل پانزدهم برنامه ‎زاویه با سردبیری و اجرای ‎حبیب رحیم‌پور پخش می‌شود: رشد اقتصاد ایران در تحریم؛ ممکن یا ناممکن؟ مناظره زنده دکتر ‎احسان خاندوزی و دکتر ‎علی سرزعیم چهارشنبه ۲۸آبان۱۳۹۹ ساعت ۲۳ (۱۱ شب) شبکه چهار سیما 《محفل زمانه شناسی》
⚡️ سهم تأثیر اختیار بر ، کم است. اما در سامان دادن به نظام معرفتی و مدل‌سازی، ارادۀ ما نقش فعال‌تری دارد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «كيف اختيار انسان در كيف فهم از جهان حاضر است، منتها در همۀ موضوعات معرفت، سهم اختيار انسان را يكسان نمي‌دانيم. يك‌جاهايي سهم ارادۀ انسان خيلي تبعي است؛ مثل اينكه در محسوسات اوليه، سهم ارادۀ ما تبعی است، نمي‌شود لامسۀ ما از آبِ گرم متأثر نشود، لامسۀ ما از سرما و برودت آب متأثر نشود؛ انسان دستش را كه در آب گرم مي‌برد يك تأثر خاصي پيدا مي‌كند كه از آن تعبير به سوختن مي‌كنيم؛ اين ارادۀ ما در اين فعل و انفعال و اين ادراك حسّي، تأثيرش بسيار كم است. هرچند همان‌جا هم انسان مي‌تواند مثل مرتاض‌هاي هندي حتّي حواسّ خودش را طوري پرورش بدهد كه دستش را در آب با دمای صد درجه ببرد و نسوزد. ولي معمولاً سهم ارادۀ ما در آنجا كم است. ولي وقتي مي‌کنيم، اطلاعاتي كه از بيرون مي‌آيد را به يك مدل تبديل مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم به عوامل، جا و نسبت بدهيم، و نسبتِ بين آنها را تعريف كنيم، نقش اراده بیشتر است. ديگری ممكن است به شکل ديگر مدل بدهد. يعني در سامان دادن به نظام معرفتي و مدل‌سازی، اراده‌ي ما نقش فعال‌تري دارد و آن كسي كه براي كلّ معرفت انسان، منطق مي‌دهد، يعني براي كل دستگاه معرفتي يك سامانه درست مي‌كند، در آنجا نقش اراده در سامان دادن به معرفت، نقش بيشتري است. نمي‌گويم در آنجا مطلق است.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
4_5879990032734882203.pdf
320.2K
روش‌ها و رویکردهای علوم اجتماعی معاصر مسلمین @hparsania
مبادی حکمی سازی علوم انسانی .mp3
33.79M
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: مبادی حکمی سازی علوم انسانی 📍در جمع استادان دانشگاه اصفهان ۲۸آبان ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منتظر کاهش فوتی‌های کرونا نباشید! 🔹رئیس کمیته علمی ستاد ملی کرونا: بیش از پنج هزار بیمار بدحال در آی‌سی‌یوها داریم که متاسفانه نمی‌توانیم برای ۵۰ درصدشان کاری کنیم. @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاهی دیگر به کرونا... گوینده: حسین عباسی فر جان هر انسان چند؟ نکته تکمیلی: کسی دیه هم نمیده... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اظهارات قابل تامل یک فعال فضای مجازی درباره اتفاقات ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
پایگاه مراجعه «فیرحی» به مشروطه فقه است / مسیرهای خارج فقه به بن‌بست می‌رسد(بخش اول) حجت‌الاسلام نجف لک زایی با اشاره به ویژگی‌های اندیشه مرحوم فیرحی، بیان کرد: پایگاه مراجعه ایشان به مشروطه، فقه است و می‌گفت مسیری که بخواهد برای حل مسائل ایران نشانی بیرون از فقه بدهد بن‌بست‌ است، همچنان که برخی اساتید ایشان نیز همین راه را پیمودند. به گزارش ایکنا، برنامه تلویزیونی زاویه شبکه چهارم سیما، شب گذشته، ۲۱ آبان‌ماه، به موضوع «الهیات حکومت در ایران معاصر؛ گفت‌وگویی درباره برنامه پژوهشی دکتر فیرحی» اختصاص داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی، پژوهشگر اندیشه سیاسی در اسلام و استاد دانشگاه تهران، که همگان از او به عنوان پژوهشگری نواندیش و آزاداندیش یاد می‌کنند، صبح روز گذشته، ۲۱ آبان‌ماه، به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. در ادامه متن صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، را در این برنامه می‌خوانید؛ آشنایی بنده با دکتر فیرحی به اواخر دهه شصت بازمی‌گردد که آن زمان در مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی تحصیل می‌کردم و ایشان مدرک کارشناسی‌ ارشد را اخذ کرده و به قم آمده و هنوز معمم نشده بودند. در ترم آخر کارشناسی، یک یا دو درس با ایشان داشتم؛ یکی نظام سیاسی و دولت در اسلام و دیگری تاریخ تحول دولت در اسلام بود. آیت‌الله عمید زنجانی که همشهری و استاد دکتر فیرحی بود، این درس‌ها را به رشته علوم سیاسی اضافه کرده بودند. بنابر این ایشان بحث خود را با دروس اسلامی در رشته علوم سیاسی در دانشگاه باقر‌العلوم(ع) قم شروع کرد و هر دو بحث نیز تبدیل به کتاب شد. زمانی که مقطع دکتری را می‌خواند با ایشان ارتباط داشتم که در آن زمان دانشجوی ارشد بودم. در دکتری، دغدغه ایشان این بود که ببیند چه شد که اسلام صدر اسلام، تبدیل به اسلام اموی شد و یا می‌گفتند چطور از دل اسلامِ نجات‌بخش و یا رهایی‌بخش یک سلطنت استبدادی درآمد؟ با بهره‌گیری از نظریه فوکو در دانش، قدرت و مشروعیت سعی کردند، تقریری از این بحث ارائه کنند و می‌گفتند در دوره اسلام میانه، قدرت روی دانش‌سازی گذشته شده است و برای خودش تولید مشروعیت کرده است. یعنی چیزی تولید شده که واقعیت ندارد و وقتی به اسلام برگردید، چنین چیزی درست نیست. اسلام بی‌خطری که غربی‌ها به دنبالش بودند ایشان از دوره معاصر به دوره صدر اسلام نگاه می‌کرد. چون با استبداد و استعمار در دوره پهلوی مواجه بودیم و انقلاب اسلامی برای حذف اینها آمده بود که استقلال به نفی وابستگی، و آزادی به نفی استبداد، اشاره داشت. دوران پهلوی، استبدادی بود که قرآن هم چاپ می‌کرد و محمدرضا پهلوی به حرم امام رضا(ع) نیز می‌رفت و به تعبیر یکی از پژوهشگران غربی، آنها تلاش کردند دو مدل اسلام بی‌خطر در اسلام درست کنند؛ برای شیعیان، پهلویزم بود و برای اهل سنت، کمالیزم که مصطفی کمال آتاتورک، پرچمدارش بود و اینها زمینه‌ساز نفوذ غرب بودند. ایشان از اینجا به گذشته برگشته بود که ببیند کجای آن اسلام حقیقی، دچار چالش شده است؟ که ایشان به دوره‌های میانه و یا اوایل دوره‌های میانه می‌رسید. دغدغه ایشان ادامه یافت و در دو کار قبلی نیز می‌توان اینها را ریشه‌یابی کرد. ایشان از صدر اسلام شروع می‌کند و الگوی امامت، خلافت و سلطنت را توضیح می‌دهد و به دوره جدید می‌آید و ولایت فقیه را نیز در کتاب نظام سیاسی و دولت در اسلام تبیین می‌کند. دانشجویانی که این کتاب را می‌خوانند، هم با اندیشه سیاسی اهل سنت و هم با اندیشه سیاسی شیعه آشنا می‌شوند که از امامت و دوره غیبت تا دوره مشروطه و انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و قرائت‌هایی که از ولایت فقیه شده است، شامل می‌شود و ایشان انتصاب و انتخاب را نیز مطرح می‌کنند. در تاریخ تحول دولت، روی دولت، رفته و از جریان‌های فکری عبور کرده است و به صورت مفصل تحولات دولت تا دوره عثمانی را بحث کرده است و در دوره اخیر نیز تمرکزی بر فقه مشروطه پیدا کرد که در قم این جلسات شکل گرفت. ایشان جلسه‌های شب‌های چهارشنبه را داشتند که حدود پنج سال به صورت مستمر برگزار می‌شد و اخیرا هم از تهران به قم می‌آمدند و با فضلا در انجمن مطالعات سیاسی حوزه این جلسات را داشتند که اساتید دانشگاه یا دانشجویان دکتری بودند که این بحث‌ها نیز ضبط و پیاده‌ می‌شد. ⬅️ادامه در فرسته بعدی⬇️⬇️⬇️
حجت‌الاسلام یزدانی‌مقدم بیان کرد: مباحث سیاسی در المیزان؛ بیانگر فلسفه سیاسی علامه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه مباحث سیاسی در تفسیر المیزان، بیانگر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی است، تأکید کرد: امروز، راهی جز دولت اسلامی مد نظر علامه طباطبایی، برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستی‌ها را به حساب اندیشه‌های بزرگانی چون علامه گذاشت. به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد ضمن تسلیت ارتحال حجت‌الاسلام فیرحی با بیان اینکه ایشان فردی بسیار علاقه‌مند به علامه طباطبایی و افکار ایشان بود، گفت: ایشان همواره می‌گفت همه تلاش‌هایی که ما می‌کنیم برای خدمت به حوزه است؛ وی به اندیشه اسلامی و جلسات ذکر و اعتقادات دینی علاقه واقعی، و قلبی رئوف و پرمحبت نسبت به اهل بیت(ع) داشت. وی با طرح این پرسش که علامه طباطبایی اندیشه و فلسفه سیاسی دارد یا ندارد؟ افزود: اگر تعریف اشتروس را که متأثر از تعریف فارابی از فسلفه سیاسی است، بپذیریم، قطعا علامه هم فلسفه سیاسی دارد؛ از دید اشتروس سیاست دانشی است که موضوع آن سیاست، و روش آن فلسفی است؛ با این تعریف علامه، فلسفه سیاسی دارند. ایشان رساله مستقل در فلسفه سیاسی دارد و در المیزان و ... هم مباحث زیادی در این زمینه دارند. یزدانی‌مقدم با بیان اینکه علامه به صورت آگاهانه به جای فلسفه سیاسی از فلسفه اجتماعی استفاده کرده که می‌تواند ریشه در بحث مدنیت و فلسفه مدنی داشته باشد، اظهار کرد: بنابراین علامه، واقعاً فلسفه سیاسی و صدها صفحه به عربی و فارسی در این زمینه مطلب دارد. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی از ما پرسیده می‌شود، که ایشان به عنوان مفسر مباحث سیاسی را مطرح کرده و نمی‌توان علامه مفسر را فیلسوف تلقی کرد، افزود: کسانی که این پرسش را دارند، ظاهرا با المیزان و روش تفسیری وی آشنا نیستند؛ روش تفسیری علامه این است که علاوه بر فهم زمانی از واژه معانی کلی را هم مد نظر دارد. علامه در المیزان بر پایه یک سری مبانی فلسفی وارد شده؛ تفسیر وی هم عقلی و مباحث تفسیری را از غیر تفسیری جدا کرده است، بنابر این مباحث سیاسی در تفسیر بیانگر فلسفه سیاسی علامه است. دولت اجتماعی دینی؛ تئوری علامه درباره حکومت عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: علامه در مورد مفهومی به نام ملک و حکومت صحبت کرده و این دو را مترادف هم و سلطه و اقتدار تعریف کرده است؛ (حکومة اجتماعیة دینیه) البته مراد ایشان حکومت به معنای امروز نیست، بلکه وی کار به سامان و فرایند سیاسی دارد که تعریف دولت است. در واقع دولة اجتماعیة دینیه را مطرح فرموده است. ایشان معتقد است که خدا به انسان علم و قوه نظری داده تا حقایق عالم را بفهمد؛ این انسان، قرار است به کمال برسد و این در گرو وجود دولت و جامعه اسلامی است. یزدانی‌مقدم تصریح کرد: علامه به ماجرایی که در تورات یعنی درخواست بنی اسرائیل برای داشتن پادشاه را بیان و بحث استخدام یکطرفه را در نظام شاهی زیر سؤال می‌برد؛ او معتقد است در حکومت دیکتاتوری، رابطه استثماری میان حاکم و مردم وجود دارد و در نهایت هم به شرک و شاه‌پرستی، فرعون، پادشاه‌پرستی و ... ختم خواهد شد؛ علامه، معتقد است انبیاء آمدند تا توحید برقرار و شرک نفی شود؛ بنابر تصریحات علامه، ایشان طرفدار استخدام طرفینی است؛ ایشان می‌فرماید درست است پیامبر حاکم ما از طرف خداست، ولی اقتدار به دست آمده ناشی از جمع شدن رهبر و مردم از آن همه تکوینا و تشریعا است و این حکومت، اجتماعی است. یزدانی‌مقدم تصریح کرد: طبق نظر علامه اگر حکومت حاصل زندگی اجتماعی است پس ملک و حکومت هم اجتماعی می‌شود، بنابراین درآمدهای کشور هم باید در اختیار همه اقشار قرار گیرد؛ براساس نظر علامه، دین برای برقراری عدالت اجتماعی و برابری متناسب خلق شده و چنین دینی نمی‌تواند انسان را در مشتهیات(آرزوها) نفسانی آزاد بگذارد. حکومت اسلامی از منظر علامه، دولت اجتماعی دینی است و دین حقیقت اجتماعی است و مردم را از این منظر مورد مخاطبه قرار داده است. استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هابز و لاک، نظریه دولت ندارند، بلکه در مورد جامعه مشترک‌المنافع سخن می‌گویند که در تفاهم امروزی ما معادل دولت نیست و اگر چنین چیزی را بپذیریم، ملک و اجتماع مد نظر علامه هم همان دولت است، اضافه کرد: هابز معتقد است قرارداد اجتماعی بین حکومت و مردم به نفع حاکم  شکل می‌گیرد ولی علامه معتقد است این قرارداد در فضای اجتماعی ایجاد می‌‎شود. ‌ ⬅️ ادامه در فرسته بعدی⬇️⬇️⬇️
پایگاه مراجعه «فیرحی» به مشروطه فقه است / مسیرهای خارج فقه به بن‌بست می‌رسد(بخش دوم) نکته مهم اینکه، دیگران نیز به مشروطه مراجعه می‌کنند، اما پایگاه مراجعه ایشان به مشروطه، فقه است و می‌گوید مسیری که دارد برای حل مسائل ایران راهکار می‌دهد و بیرون از فقه است، این مسیرها بن‌بست‌آفرینی است. ایشان به اساتید و دانشجویانشان علاقه زیادی داشتند، ولی این باعث نمی‌شد که بحث علمی را نگویند. یکی از اساتید ایشان اخیراً نقد می‌کرد، اما دکتر فیرحی هرگز پاسخ نداد. نقدها نیز تند بود، اما ایشان همه نقدها را در کانال خود می‌گذاشت و آن استاد نیز به نائینی بازگشت، اما نه از پایگاه فقه، بلکه از پایگاه سلطنت ایران‌شهری به اندیشه‌های اندیشمندان بازگشت می‌کرد. البته ایشان شیخ فضل‌الله را نیز می‌خواند و تحلیل می‌کرد و در کتاب اخیرشان که زیر چاپ است نیز سطح مراجعه‌شان به فقها و روشنفکران آن دوره پیداست که چه سازوکاری داشتند که فقه را به قانون تبدیل کنند. چون شما یک منابعی دارید و وقتی می‌خواهید آن را به یک فراورده‌ای تبدیل کنید، باید خط تولیدی داشته باشید که این دغدغه را دارد که چطور این تحول اتفاق بیفتد. حجیت، دغدغه اصلی مرحوم فیرحی نکته دیگر این است که دغدغه دکتر فیرحی، تراث نیست و تراث برای ایشان اصالت ندارد، بلکه دغدغه ایشان حجیت است و می‌خواهد به یک جوابی برسد که وقتی این جواب را برای جامعه ایران عرضه می‌کند، اگر به او گفتند از کجا آوردی، بتواند حجیتش را توضیح دهد. دغدغه ایشان این بود که می‌خواست بگوید به سیمای جدیدی از سیاست نیاز داریم که این نیز می‌خواهد به آن چیزی که قبل از اسلام میانه بودیم برگردد و دکتر فیرحی فکر می‌کرد نائینی می‌تواند این را در اختیارش قرار دهد. آقای دکتر فیرحی می‌گفت که چرا خود ما به سرچشمه مراجعه نکنیم؟ در سال‌های اخیر ایشان بخش عمده‌ای از وقت خود را گذاشت که به عنوان یک صاحب‌نظر، نه در ذیل شرح آرای عالمان دیگر، بلکه مستقیما خودش به صدر اسلام مراجعه کند و بگوید پیامبر(ص) چطور دولت‌سازی کرده است. یکی از مسائل، قانون اساسی مدینه است و از یک طرف نیز بحث اصحاب قرارداد در غرب برای ایشان جلب توجه کرده است. دکتر فیرحی یک پُلی میان اندیشه اصحاب قرارداد، با نوع قراردادگرایی در صدر اسلام، زده بود. یعنی چیزی که پیامبر(ص) با مسلمانان امضا می‌کند و اسم آن را صحیفه مدینه می‌گذارد و همین قرارداد با یک قالب جدید با یهودیان مدینه نیز امضا می‌شود، آیا به معنای قراردادگرایی است؟ یعنی دارد با تکیه بر قراردادهای دوجانبه دولت‌سازی می‌کند که این می‌شود امت، و می‌گویند در این صحیفه مدینه، امت دو معنا دارد؛ یک مرتبه برای مسلمانان و یک بار به عنوان واژه سیاسی به کار می‌رود و آن هم برای کسانی که شهروند دولت مدینه هستند. چنانکه در دولت مدینه فقط مسلمانان نبودند و تا مادامی که پایبند به عهد و پیمان بودند، حضرت(ص) نیز مقید به حفظ این معاهدات بودند. اما تفاوتی که با قراردادگرایی غربی دارد، این است که در اینجا یک چیزی داریم که زیرساخت این قرارداد را تأمین می‌کند و آن عبارت از وحی الهی است. یعنی دو طرف این قرارداد باز نیست که به هر سمت و سویی بروید. اگر یک ایدئولوژی را قبول کردید، قرارداد نیز سوار آن ایدئولوژی می‌شود و یا آن ایدئولوژی، پشتوانه این قرارداد می‌شود که در مدینه نیز این اتفاق می‌افتد. ایشان از این مسئله، پلی به دوره جدید می‌زند که اگر می‌خواهیم جایگاه قانون را محکم کنیم، باید تصور خود را اصلاح کنیم، چون برداشت این است که مشکل همان یک کلمه است که در دوره مشروطه مطرح بود و ما باید تصور خود را از قانون اصلاح کنیم و بدانیم در حکومت مدینه نیز به این مدل نیاز دارید و اینکه فقط در وحی آمده کافی نیست و این را باید به قانون تبدیل کنید که یک شکل و فرایندی دارد و بعد برای جامعه اسلامی لازم‌الاتباع می‌شود. بنابر این، در این دوره اخیر فکری که درس سیره سیاسی نبوی را ارائه می‌کند، یک راهکار با این سبک ارائه می‌کرد که از دوره میانه و مشروطه عبور کنیم و برای اینکه به یک راهکار برسیم، باید به دولت نبوی و علوی و قیام امام حسین(ع) مراجعه کنیم که اصل این ایده، خوب و قابل دفاع است.
✅استاد نجف لک زایی:علامه طباطبایی سعادت دنیوی و اخروی را در گرو دولت اسلامی می‌دانست 🔹رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه علامه طباطبایی سعادت دنیا و آخرت را در گرو تحقق دولت اسلامی می‌دانست، گفت: در غرب منافع فردی را در بین خود رعایت می‌کنند، ولی در برخورد با جوامع دیگر با بهانه‌های مختلف به نام دفاع از حقوق طبقات محروم و آزادی و صلح و ... سعی می‌کنند آن جوامع را مورد ظلم قرار دهند. 📒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا به نقل از خبرگزاری قرآنی ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پنج شنبه ، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد با اشاره به آیه ۲۰۰ آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، گفت: علامه فرموده است که این آیه خلاصه سوره آل عمران است؛ بعد فرموده در اینجا چند صیغه امر به کار رفته که همه آنها مطلق است؛ اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا؛ اصْبِرُوا، ناظر به صبر افرد است، وَصَابِرُوا، ناظر به بعد اجتماعی است؛ وَرَابِطُوا هم دستور ایجاد جامعه اسلامی است. یعنی خدا برای رسیدن بشر به سعادت دنیا و آخرت انسان را به این چند دستور توجه داده است. 🔲جزئیات خبر در پاایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/isca144
راه علاج مشکلات کشور وی افزود: علامه در مورد مشکلات جامعه معتقد است که هر جا دموکراسی و سوسیالیسم آمد، کار بدتر شد و علت آن این است که قرآن به ما گفته وقتی می ‌خواهید مسائل را حل کنید به مشورت با مردم رو بیاورید و با تفکر اجتماعی آن را حل کنید، زیرا اگر یکنفر فکر کند و مردم و فکر آنها سرکوب شوند، کرامتی برای آنان ایجاد نخواهد شد و اعتقادات آنان هم خراب خواهد شد؛ احکام اسلام برای رشد عقلانی مردم و جلوگیری از ثروت‌طلبی و قدرت‌طلبی یک عده و ایجاد عدالت اجتماعی است تا در پرتو آن عقل تقویت شود. وی در مورد اینکه اگر با این اندیشه مشکلات حل می‌شود، چرا کشورهای اسلامی از غربی عقب‌تر هستند، اظهار کرد: اینکه ما در عمل گرفتار آسیب‌هایی در کشور هستیم، ایراد کار در نظریات اسلامی نیست، بلکه در عمل است و شکاف در نظر و عمل ربطی به دین ندارد؛ ممکن است کسانی جامعه را اداره کنند که حتی آگاهی با اندیشه علامه نداشته باشند. وی تاکید کرد: امروز ما راهی جز دولت اسلامی مدنظر علامه برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستی‌های را به حساب اندیشه‌های بزرگانی چون علامه بگذاریم.
حجت‌الاسلام یزدانی‌مقدم بیان کرد:مباحث سیاسی در المیزان؛ بیانگر فلسفه سیاسی علامه 📒عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه مباحث سیاسی در تفسیر المیزان، بیانگر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی است، تأکید کرد: امروز، راهی جز دولت اسلامی مد نظر علامه طباطبایی، برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستی‌ها را به حساب اندیشه‌های بزرگانی چون علامه گذاشت. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزرای ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد ضمن تسلیت ارتحال حجت‌الاسلام فیرحی با بیان اینکه ایشان فردی بسیار علاقه‌مند به علامه طباطبایی و افکار ایشان بود، گفت: ایشان همواره می‌گفت همه تلاش‌هایی که ما می‌کنیم برای خدمت به حوزه است؛ وی به اندیشه اسلامی و جلسات ذکر و اعتقادات دینی علاقه واقعی، و قلبی رئوف و پرمحبت نسبت به اهل بیت(ع) داشت. 🔶وی با طرح این پرسش که علامه طباطبایی اندیشه و فلسفه سیاسی دارد یا ندارد؟ افزود: اگر تعریف اشتروس را که متأثر از تعریف فارابی از فسلفه سیاسی است، بپذیریم، قطعا علامه هم فلسفه سیاسی دارد؛ از دید اشتروس سیاست دانشی است که موضوع آن سیاست، و روش آن فلسفی است؛ با این تعریف علامه، فلسفه سیاسی دارند. ایشان رساله مستقل در فلسفه سیاسی دارد و در المیزان و ... هم مباحث زیادی در این زمینه دارند. 🔲جزئیات خبر در پاایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/ISCA145
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎در چند پست آینده درصدد باز کردن پرونده ویژه ای در رابطه با مسئله" انسان و تنوع" هستیم. 🔰 مسئله «تنوع در انسان» یکی موضوعات مهم انسان شناسی است که مثل خیلی از مسائل با وجود اهمیت آن کمتر مورد بحث واقع شده است. 📌برخی از مباحث این پرونده عبارتند از: 1⃣حکمت و ضرورت تنوع 2⃣تنوع انسان از منظر دین 3⃣تنوع اوصاف انسان ها و مسئله تعلیم و تربیت 4⃣تنوع استعداد انسان ها و نظام آموزشی 5⃣جایگاه تنوع انسانی در دوران مدرن 🌐 🆔@ahmad_shahgoli